PROCEDURĂ din 23 decembrie 2015 privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate
1.
Prezenta procedură se aplică pentru emiterea de către organul fiscal central a unui act administrativ pentru reglementarea unei situaţii fiscale de fapt viitoare, definit la art. 52 din Legea nr.
207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ca "soluţie fiscală individuală anticipată" şi denumit în continuare soluţie fiscală.
2.
Contribuabilii/plătitorii înregistraţi la organele fiscale din România pot solicita Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emiterea unei soluţii fiscale, prin depunerea unei cereri.
3.
Situaţia fiscală de fapt viitoare a cărei reglementare se solicită trebuie să fie ulterioară depunerii cererii. Tratamentul fiscal stabilit prin soluţia fiscală va fi aplicabil de la data operaţiunii viitoare a cărei reglementare s-a solicitat.
4.
Discuţia preliminară
4.1.
Anterior depunerii cererii de emitere a unei soluţii fiscale, contribuabilul/plătitorul poate solicita în scris organului fiscal competent o discuţie preliminară în vederea stabilirii existenţei stării fiscale de fapt viitoare pentru emiterea unei soluţii fiscale.
4.2.
Cererea pentru discuţia preliminară se depune la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi conţine informaţii cu privire la datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului şi ale reprezentantului legal, precum şi o scurtă prezentare a obiectului discuţiei.
4.3.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va comunica în scris contribuabilului/plătitorului data, ora şi locul unde se organizează discuţia preliminară.
5.
Furnizarea de alte date/informaţii sau documente
5.1.
În funcţie de circumstanţele fiecărui caz în parte, contribuabilul/plătitorul trebuie să furnizeze şi alte date/informaţii sau documente organului fiscal competent, la cererea scrisă a acestuia.
5.2.
Contribuabilul/plătitorul solicitant va răspunde cererilor de informaţii/date sau documente suplimentare, inclusiv în situaţia în care acestea au legătură cu persoanele afiliate.
6.
În situaţiile în care organul fiscal competent solicită clarificări ce vizează obiectul cererii şi/sau date/informaţii sau documente relevante luării deciziei, termenul pentru emiterea soluţiei fiscale se suspendă şi se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării şi data obţinerii acestora.
7.
Cererea pentru emiterea soluţiei fiscale se respinge, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în următoarele situaţii:
a)
cererea şi documentaţia prezentată nu conţine cel puţin unul dintre elementele prevăzute la pct. 1.1 lit. a)-l) şi pct. 1.2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale, precum şi conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate;
b)
cererea şi documentaţia nu este prezentată conform pct. 2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale, precum şi conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei fiscale sau nu este refăcută, după depunere, conform prevederilor menţionate;
c)
dacă există o procedură fiscală, administrativă sau judiciară în curs care are legătură cu cazul descris sau cazul descris face obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv pentru fapte de evaziune fiscală şi are legătură cu contribuabilul solicitant;
d)
dacă se constată faptul că cererea şi documentaţia depuse conţin informaţii care nu sunt corecte şi conforme cu realitatea sau care ascund o altă situaţie de fapt;
e)
contribuabilul/plătitorul care solicită emiterea soluţiei fiscale nu a transmis informaţiile/datele/clarificările/documentele solicitate de către organul fiscal competent, cu privire la cererea şi/sau documentele depuse, în termenul prevăzut de lege;
f)
situaţia fiscală de fapt care face obiectul cererii a fost reglementată prin modificări legislative sau emiterea de acte administrative (decizii ale Comisiei Fiscale Centrale) ulterior depunerii cererii şi până la data emiterii soluţiei fiscale;
g)
situaţia fiscală de fapt care face obiectul cererii este similară unei situaţii fiscale de fapt care a fost reglementată în cadrul unei inspecţii fiscale la contribuabilul/plătitorul solicitant, finalizată prin emiterea de acte administrativ fiscale;
h)
în alte situaţii decât cele prevăzute la lit. a)-g), când se constată că cererea nu vizează aspecte necesar a fi clarificate în condiţiile prevăzute la art. 52 din Legea nr.
207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
8.
Prezentarea proiectului de soluţie fiscală sau a clarificărilor
8.1.
Înainte de emiterea, respectiv de respingerea cererii de emitere a soluţiei fiscale, organul fiscal competent prezintă contribuabilului/plătitorului proiectul actului administrativ în cauză, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr.
207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cazului în care contribuabilul/plătitorul renunţă la acest drept şi notifică acest fapt organului fiscal.
8.2.
Contribuabilul/plătitorul poate prezenta clarificările prevăzute la art. 52 alin. (6) din Legea nr.
207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, sau poate exprima punctul de vedere asupra proiectului prevăzut la pct. 8.1, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data solicitării clarificărilor necesare ori de la data comunicării proiectului soluţiei fiscale.
9.
Soluţia fiscală se aprobă prin şi este anexă a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emis pentru soluţionarea cererii de emitere depuse de către contribuabilul/plătitorul solicitant şi conţine:
a)
denumirea organului fiscal emitent;
b)
data la care a fost emisă şi data de la care îşi produce efectele soluţia fiscală;
c)
datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului beneficiar al soluţiei fiscale;
d)
obiectul soluţiei fiscale;
e)
obligaţia fiscală principală ce face obiectul soluţiei fiscale;
f)
motivul de fapt;
g)
temeiul de drept;
h)
referinţe la completările documentaţiei/solicitările de clarificări care au intervenit în perioada de emitere a soluţiei fiscale;
i)
propunerea contribuabilului/plătitorului cu privire la reglementarea fiscală a situaţiei fiscale de fapt viitoare, care face obiectul cererii de emitere a soluţiei fiscale, inclusiv opinia contribuabilului/plătitorului solicitant privind proiectul de soluţie fiscală, comunicat în condiţiile legii, exprimat în perioada de emitere a acesteia;
j)
interpretarea organului fiscal competent cu privire la tratamentul fiscal aplicabil situaţiei fiscale de fapt viitoare prezentate în cererea de emitere a soluţiei fiscale;
k)
prezumţiile critice care pot afecta aplicabilitatea soluţiei fiscale;
l)
menţiunea că soluţia fiscală emisă produce efecte numai faţă de contribuabilul/plătitorul solicitant şi pentru situaţia fiscală de fapt viitoare pentru care a fost emisă.
10.
În situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu este de acord cu soluţia fiscală emisă, acesta transmite, în termen de 30 de zile de la comunicare, o notificare la organul fiscal emitent. Soluţia fiscală pentru care contribuabilul/plătitorul a transmis o notificare nu produce niciun efect juridic.
11.
Respingerea cererii de emitere a soluţiei fiscale se aprobă prin şi este anexă a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emis în acest sens şi conţine:
a)
datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului solicitant al soluţiei fiscale;
b)
obiectul soluţiei fiscale;
c)
prezentarea situaţiei fiscale de fapt viitoare care face obiectul cererii, respectiv a temeiului de drept aferent;
d)
prezentarea considerentelor respingerii cererii de emitere a soluţiei fiscale, respectiv a temeiului de drept care a stat la baza respingerii.
12.
Pentru fiecare situaţie fiscală de fapt viitoare şi pentru fiecare obligaţie fiscală se emite o soluţie fiscală.
13.
În situaţia în care temeiul de drept, în baza căruia a fost propusă soluţia fiscală solicitată, se modifică, în perioada cuprinsă între data depunerii cererii de emitere a soluţiei fiscale şi data emiterii ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, contribuabilul/plătitorul va actualiza cererea depusă, prin completarea acesteia potrivit prevederilor pct. 2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate, precum şi conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate.
14.
În situaţia în care există indicii că situaţia fiscală de fapt viitoare care face obiectul cererii de emitere a soluţiei fiscale poate reprezenta o tranzacţie transfrontalieră artificială în sensul prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr.
227/2015
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, organul fiscal competent poate iniţia procedura de schimb de informaţii fiscale, în baza convenţiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state sau a prevederilor Directivei
2011/16/UE
a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal şi de abrogare a Directivei
77/799/CEE
, cu modificările şi completările ulterioare, cu administraţiile fiscale ale statelor vizate de tranzacţia transfrontalieră, după caz.
15.
Tariful pentru emiterea soluţiei fiscale se va achita în lei în contul 20.33.01.29 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cod IBAN RO56TREZ70020330129XXXXX, deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului Bucureşti.
16.
Soluţia fiscală se comunică contribuabilului/plătitorului căruia îi este destinată, precum şi organului fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de contribuabilul/plătitorul solicitant.
17.
Soluţia fiscală este opozabilă şi obligatorie faţă de organul fiscal, numai dacă termenii şi condiţiile acesteia au fost respectate de contribuabil/plătitor.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 964 din data de 24 decembrie 2015