| T | P |
1. Sociologie | 30 | 30 |
a) Noţiuni teoretice ale sociologiei | | |
b) Noţiuni de antropologie | | |
c) Elemente de sociologie a colectivităţilor | | |
d) Familia ca grup social | | |
e) Instituţia medicală | | |
f) Tipuri de relaţii asistent medical-pacient | | |
g) Conflict de roluri | | |
h) Rolul cercetării sociologice | | |
i) Politici sociale | | |
j) Politici sociale de sănătate | | |
2. Principii de management şi legislaţie | 24 | 36 |
a) Management general | | |
b) Politicile şi sistemele de sănătate | | |
c) Managementul serviciilor sociale şi de sănătate | | |
d) Managementul sanitar pe cele trei nivele ale sistemului de îngrijiri de sănătate | | |
e) Managementul serviciilor de îngrijiri secundare de sănătate | | |
f) Spitalul ca organizaţie | | |
g) Managementul serviciilor terţiare de sănătate | | |
h) Noţiuni de drept medical | | |
i) Legislaţia privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate | | |
j) Asociaţii profesionale, codul de etică şi deontologie profesională, asociaţii sindicale | | |
3. Igienă | 24 | 96 |
a) Igienă - generalităţi | | |
b) Factori sanogeni pentru păstrarea şi promovarea sănătăţii | | |
c) Starea de sănătate, măsuri sanitare medicale şi nemedicale | | |
d) Igiena aerului | | |
e) Igiena apei | | |
f) Igiena solului | | |
g) Igiena radiaţiilor | | |
h) Igiena habitatului uman | | |
i) Igiena alimentaţiei | | |
j) Prevenirea şi combaterea bolilor transmisibile prin factorii de mediu | | |
4. Deontologie, etică profesională | 24 | 72 |
a) Valori şi principii etice în nursing | | |
b) Sisteme personale de valori | | |
c) Drepturi şi libertăţi | | |
d) Răspundere şi responsabilitate profesională, morală, legală | | |
e) Norme de exercitare (conform legilor în vigoare) a profesiei | | |
f) Învăţare continuă şi perfecţionare profesională | | |
g) Abordare în situaţii de risc | | |
h) Atitudine etică în situaţii terminale | | |
i) Risc asumat şi risc evaluat | | |
j) Bioetică | | |
5. Pedagogie | 24 | 36 |
a) Factorii dezvoltării ontogenetice | | |
b) Educaţia - generalităţi | | |
c) Stadialitatea dezvoltării persoanei | | |
d) Demers educaţional | | |
e) Operaţionalizarea obiectivelor pedagogice | | |
f) Principii didactice | | |
g) Sisteme de educaţie şi forme de comunicare | | |
h) Educaţia adultului | | |
i) Rolul educatorului | | |
6. Geriatrie, gerontologie şi nursing specific | 48 | 72 |
a) Îmbătrânirea umană | | |
b) Semne şi simptome prezente în afecţiunile persoanelor vârstnice | | |
c) Principalele afecţiuni ale persoanelor vârstnice | | |
d) Culegere de date la pacienţii vârstnici | | |
e) Problemele de dependenţă la pacienţii vârstnici | | |
f) Surse de dificultate la pacienţii vârstnici | | |
g) Diagnosticele de îngrijire la pacienţii vârstnici | | |
h) Planul de îngrijire (nursing) la pacienţii vârstnici | | |
i) Intervenţiile asistentului medical | | |
7. Îngrijiri la domiciliu | 24 | 36 |
a) Serviciile de îngrijire la domiciliu în sistemul asigurărilor sociale de sănătate conform legislaţiei în vigoare | | |
b) Responsabilităţile asistentului medical generalist | | |
c) Procesul de îngrijire | | |
d) Planul de îngrijire | | |
e) Obiectivele planului | | |
f) Aplicarea îngrijirilor conform normelor în vigoare | | |
g) Protocoale de îngrijire | | |
h) Drepturile beneficiarului | | |
8. Dietetică | 24 | 36 |
a) Principalele grupe de nutrimente şi alimente | | |
b) Nevoile nutriţionale în funcţie de vârstă, activitate şi starea individului | | |
c) Educaţia nutriţională a individului şi familiei | | |
d) Tulburări de nutriţie şi alimentaţie | | |
e) Interacţiunea dintre alimente şi medicamente | | |
f) Dieta în diferite afecţiuni | | |
9. Nursing general | 60 | 60 |
a) Rolurile şi funcţiile asistentului medical şi statutul său în cadrul echipei medicale | | |
b) Principalele teorii ştiinţifice ale nursingului | | |
c) Teoria V. Henderson | | |
d) Teoria M. Gordon | | |
e) Procesul de îngrijire | | |
f) Diagnosticul nursing (NANDA) | | |
g) Planul de îngrijire | | |
h) Educaţia pentru sănătate şi promovarea sănătăţii | | |
i) Acţiuni de educaţie pentru sănătate | | |
j) Programele de educaţie pentru sănătate | | |
k) Rezultatele acţiunilor de educaţie pentru sănătate | | |
10. Comunicare profesională | 48 | 72 |
a) Strategii pentru o comunicare eficientă | | |
b) Tehnici de comunicare orală | | |
c) Raport formal | | |
d) Activitatea în cadrul echipei de îngrijire | | |
e) Promovarea stilului de viaţă sănătos al persoanei, familiei, grupurilor | | |
f) Educarea şi susţinerea persoanelor în situaţie de criză şi a familiilor acestora | | |
g) Comunicarea profesională şi cooperarea cu membrii altor echipe din sectorul sanitar | | |
11. Nursing comunitar (inclusiv îngrijirea pacienţilor cu dizabilităţi) | 48 | 72 |
a) Definirea îngrijirilor de sănătate comunitară (nursing) | | |
b) Modele conceptuale | | |
c) Rolul şi funcţiile asistentului medical generalist în comunitate | | |
d) Conceptul despre sănătate comunitară | | |
e) Conceptul de îngrijiri primare | | |
f) Procesul de nursing (îngrijire) în comunitate | | |
g) Probleme de sănătate şi disfuncţionalităţi la nivelul familiei | | |
h) Susţinerea familiei în situaţii de criză | | |
i) Grupuri vulnerabile | | |
j) Îngrijirea la domiciliu a bolnavilor cronici şi în stadiu terminal | | |
12. Nursing în urgenţe medico-chirurgicale | 48 | 72 |
a) Modificări de comportament şi aspect general ale pacientului în stare gravă | | |
b) Semnele şi simptomele specifice urgenţelor | | |
c) Conduita în stop cardio-respirator | | |
d) Conduita în insuficienţa respiratorie şi boli cardiace primare şi secundare | | |
e) Conduita în anafilaxie şi intoxicaţii | | |
f) Conduita în arsuri grave şi electrocutare | | |
g) Elementele de gravitate în urgenţele medico-chirurgicale | | |
h) Măsurile de urgenţă | | |
i) Monitorizarea evoluţiei pacientului | | |
j) Echipa de prim ajutor, independenţa în luarea deciziilor în situaţii de criză sau dezastre, aspectele etice | | |
13. Calitatea îngrijirilor | 48 | 72 |
a) Calitatea şi siguranţa pacientului în sistemul îngrijirilor de sănătate | | |
b) Managementul calităţii serviciilor de îngrijire | | |
c) Implementarea sistemelor de asigurare a calităţii serviciilor de îngrijire | | |
d) Resursele umane şi strategiile de recrutare de personal | | |
e) Promovarea profesională şi educaţia continuă în nursing | | |
f) Strategii de îmbunătăţire a calităţii îngrijirilor | | |
g) Instrumente de îmbunătăţire a calităţii îngrijirilor | | |
h) Independenţa asistenţei medicale în asigurarea şi evaluarea calităţii îngrijirilor | | |
i) Analiza calităţii îngrijirilor şi îmbunătăţirea practicii profesionale | | |
TOTAL: | 498 | 762 |