REGULAMENT nr. 9 din 29 mai 2014 privind autorizarea şi funcţionarea societăţilor de administrare a investiţiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare şi a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (1) şi (2) şi art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 9 alin. (5) şi (7), art. 12 alin. (2), art. 33 alin. (1), art. 47 alin. (1), art. 52 alin. (2) şi (4), art. 56, art. 63 alin. (3), art. 64 alin. (2), art. 66 alin. (1), art. 71 alin. (2), art. 74 alin. (1), art. 75 alin. (1) şi (2), art. 76, art. 83 alin. (2), art. 86 alin. (1), art. 92 alin. (1), (4) şi (5), art. 93 alin. (2) şi (4), art. 104 alin. (1) şi art. 142 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
32/2012
privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.
297/2004
privind piaţa de capital,
potrivit deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 28 mai 2014,
Autoritatea de Supraveghere Financiară
emite prezentul regulament.
TITLUL I:
Dispoziţii generale
CAPITOLUL I:
Activitatea de administrare a investiţiilor
SECŢIUNEA 1:
Activităţile desfăşurate de societăţile de administrare a investiţiilor
Art. 1
(1)
Prezentul regulament stabileşte norme în aplicarea Legii nr.
297/2004
privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr.
297/2004
, şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
32/2012
privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.
297/2004
privind piaţa de capital, denumită în continuare O.U.G. nr.
32/2012
, cu privire la autorizarea şi funcţionarea societăţilor de administrare a investiţiilor, denumite în continuare S.A.I., a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, denumite în continuare O.P.C.V.M., şi a depozitarilor O.P.C.V.M.
(2)
Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă să aplice prevederile prezentului regulament, prin exercitarea prerogativelor stabilite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2
(1)
Termenii, abrevierile şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţiile prevăzute în O.U.G. nr.
32/2012
şi în Legea nr.
297/2004
.
(2)
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)
instrucţiuni corespunzătoare
- înscrisurile emise de consiliul de administraţie/directorat sau consiliul de supraveghere al S.A.I./societăţii de investiţii autoadministrate sau de o persoană împuternicită în acest sens de către consiliul de administraţie/directorat sau consiliul de supraveghere, ce stabilesc operaţiunile pe care depozitarul este obligat să le urmeze cu privire la activităţile pe care le îndeplineşte. Instrucţiuni corespunzătoare sunt fie instrucţiunile generale, care autorizează efectuarea de activităţi specifice, de rutină sau care se repetă în mod frecvent, fie comunicările speciale pentru situaţii deosebite;
b)
organisme administrate
- O.P.C.V.M. pentru care o S.A.I. desfăşoară activităţi specifice de administrare, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament;
c)
reguli şi proceduri interne
- regulile şi procedurile întocmite conform O.U.G. nr.
32/2012
, inclusiv reglementările interne indicate la art. 14 alin. (1) şi art. 195 lit. m) din respectiva ordonanţă de urgenţă, precum şi art. 272 alin. (1) lit. i) pct. 2 din Legea nr.
297/2004
, aprobate de organul statutar competent al S.A.I./societăţii de investiţii autoadministrate şi semnate de persoana împuternicită în acest sens;
d)
subdepozitar
- o instituţie de credit autorizată de Banca Naţională a României, în conformitate cu legislaţia bancară, sau o sucursală din România a unei instituţii de credit, autorizată într-un stat membru, avizată de către A.S.F. pentru activitatea de depozitare, care are înscris în obiectul de activitate serviciul conex de păstrare în siguranţă şi administrare a instrumentelor financiare în contul clienţilor, inclusiv custodia şi servicii în legătură cu acestea, cum ar fi administrarea fondurilor sau garanţiilor, prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
297/2004
, căruia depozitarul îi deleagă toate sau o parte din responsabilităţile aferente activităţii de depozitare;
e)
stat terţ
- orice stat care nu este membru al Uniunii Europene sau care nu este semnatar al Acordului privind Spaţiul Economic European (EEA)
(3)
În aplicarea prevederilor art. 3 alin. (1) pct. 25 din O.U.G. nr.
32/2012
, suportul durabil include următoarele: scrisoarea simplă sau cu confirmare de primire, faxul, CD-ul, DVD-ul şi unităţile centrale ale computerelor personale pe care este stocată poşta electronică de tip e-mail, SMS-ul şi website-urile de internet care respectă criteriile de stocare şi reproducere a informaţiei prevăzute în definiţia suportului durabil menţionată la art. 3 "alin. (1) din O.U.G. nr.
32/2012
.
Art. 3
(1)
A.S.F. hotărăşte cu privire la emiterea unei decizii de autorizare, respectiv cu privire la retragerea autorizaţiei, în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului, cu excepţia cazului în care O.U.G. nr.
32/2012
sau prevederile prezentului regulament stabilesc un alt termen.
(2)
În cazul respingerii unei cereri, A.S.F. emite o decizie motivată, care poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei.
(3)
Orice solicitare motivată a A.S.F. de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), care reîncepe să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 60 de zile de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii.
(4)
În situaţia în care, în urma solicitării A.S.F. indicate la alin. (3), documentele depuse sunt incomplete, ilizibile, dacă se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare ori lipsa unor documente, precum şi în situaţia în care nu se respectă punctual prevederile O.U.G. nr.
32/2012
şi/sau ale reglementărilor A.S.F., acestea sunt returnate solicitantului, în baza unei decizii care specifică motivele restituirii. Decizia poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei.
Art. 4
(1)
Documentele prevăzute în prezentul regulament necesare autorizării, avizării, respectiv înregistrării, precum şi cele referitoare la evidenţe şi raportări sunt transmise A.S.F. în limba română sau într-o limbă de circulaţie internaţională agreată de A.S.F. Documentele referitoare la persoanele fizice şi juridice străine sunt prezentate, dacă este cazul, în copie şi în traducere legalizată.
(2)
Actele şi documentele emise de autorităţi ale altor state, transmise A.S.F., au regimul juridic stabilit de legislaţia română aplicabilă, precum şi de reglementările A.S.F.
(3)
În înţelegerea prezentului regulament, limba de circulaţie internaţională agreată de către A.S.F. este limba engleză.
Art. 5
(1)
S.A.I. are ca obiect principal de activitate administrarea O.P.C.V.M., autorizate în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr.
32/2012
.
(2)
Suplimentar şi cu condiţia administrării cel puţin a unui O.P.C.V.M., S.A.I. poate desfăşura, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) din O.U.G. nr.
32/2012
, şi activitatea de administrare a altor organisme de plasament colectiv (A.O.P.C.) decât O.P.C.V.M.-urile, precum şi activităţile menţionate la art. 5 alin. (3) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, cu respectarea dispoziţiilor alin. (4) al aceluiaşi articol.
Art. 6
Administrarea de investiţii se realizează sub controlul şi supravegherea A.S.F., în conformitate cu prevederile O.U.G. nr.
32/2012
şi ale prezentului regulament.
SECŢIUNEA 2:
Delegarea activităţilor desfăşurate de către S.A.I.
Art. 7
(1)
În aplicarea prevederilor art. 33 alin. (1) din O.U.G. nr.
32/2012
, S.A.I. poate delega activitatea de administrare a investiţiilor, cu condiţia avizării prealabile a A.S.F. şi pe bază de contract scris, entităţilor indicate la art. 33 alin. (2) lit. c) din O.U.G. nr.
32/2012
.
(2)
În aplicarea prevederilor art. 33 alin. (1) din O.U.G. nr.
32/2012
, S.A.I. poate delega către terţi, cu condiţia notificării prealabile a A.S.F. şi pe bază de contract scris, exercitarea activităţilor menţionate la art. 6 lit. b) şi c) din O.U.G. nr.
32/2012
.
(3)
Activitatea de distribuţie a titlurilor de participare, indicată la art. 6 lit. c) din O.U.G. nr.
32/2012
, poate fi delegată altor S.A.I., societăţilor de servicii de investiţii financiare (S.S.I.F.), instituţiilor de credit sau brokerilor de pensii private, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, în baza contractelor de distribuţie şi a menţionării delegării în prospectul de emisiune.
(4)
De asemenea, distribuţia titlurilor de participare poate fi realizată prin utilizarea contului global, cu respectarea cerinţelor operaţionale şi de raportare prevăzute în cadrul cap. II şi III din Regulamentul nr.
5/2010
privind utilizarea sistemului de conturi globale, aplicarea mecanismelor cu şi fără prevalidarea instrumentelor financiare, efectuarea operaţiunilor de împrumut de valori mobiliare, a celor de constituire a garanţiilor asociate acestora şi a tranzacţiilor de vânzare în lipsă, cu modificările ulterioare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
10/2010
, denumit în continuare Regulamentul nr.
5/2010
, urmând ca obligaţia decontării operaţiunilor de subscriere şi răscumpărare a titlurilor de participare şi parcurgerea procedurilor de cunoaştere a clientelei să revină custodelui/titularului contului global.
(5)
În acest sens, contractul de distribuţie a titlurilor de participare conţine dispoziţii exprese privind modul de reconciliere a subscrierilor/răscumpărărilor de titluri de participare prin intermediul contului global, astfel încât S.A.I. să cunoască în orice moment situaţia reală privind deţinătorii individuali (beneficiarii reali) ai titlurilor de participare.
(6)
Distribuitorii menţionaţi la alin. (3) vor fi înscrişi pentru această calitate în Registrul public al A.S.F. astfel:
a)
S.A.I., S.S.I.F. şi instituţiile de credit, în baza contractului de distribuţie notificat A.S.F. şi cu condiţia achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare;
b)
brokerii de pensii private, în conformitate cu prevederile art. 8.
Art. 8
(1)
În vederea înscrierii în Registrul public al A.S.F. în calitate de distribuitor de titluri de participare ale O.P.C.V.M., brokerul de pensii private va depune la A.S.F. o cerere însoţită de următoarele documente:
a)
actul intern prin care este desemnată persoana responsabilă cu activitatea de distribuţie de titluri de participare ale O.P.C.V.M. şi ale A.O.P.C., împreună cu datele de identificare şi de contact ale acesteia, după caz;
b)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.
(2)
Brokerii de pensii private care acţionează în calitate de distribuitori de titluri de participare trebuie să furnizeze în mod gratuit informaţii-cheie destinate investitorilor cu privire la O.P.C.V.M., prevăzute la art. 98 din O.U.G. nr.
32/2012
, înainte de data propusă pentru subscrierea de titluri de participare ale respectivului O.P.C.V.M.
(3)
Brokerii de pensii private trebuie să se asigure în desfăşurarea activităţii de distribuţie că prima subscriere a titlurilor de participare se face numai după confirmarea primirii de către investitor a prospectului şi după transmiterea informaţiilor menţionate la art. 93 alin. (3) din O.U.G. nr.
32/2012
.
(4)
Brokerii de pensii private colaborează cu S.A.I. care le-au delegat activitatea de distribuţie de titluri de participare în vederea instruirii corespunzătoare a agenţilor de marketing persoane fizice implicaţi în activitatea de distribuţie a titlurilor de participare.
(5)
Radierea din Registrul public al A.S.F. a calităţii de distribuitor de titluri de participare ale O.P.C.V.M. a unui broker de pensii private este efectuată în următoarele cazuri:
a)
ca urmare a cererii scrise formulate de către brokerul de pensii private;
b)
ca urmare a retragerii autorizaţiei de funcţionare de către A.S.F.;
c)
ca sancţiune.
(6)
Cererea de radiere din Registrul public al A.S.F. conform alin. (5) lit. a) va fi însoţită de dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului de radiere.
Art. 9
S.A.I. poate să îşi desfăşoare activitatea de distribuţie de titluri de participare ale O.P.C.V.M.-urilor şi prin intermediul unor persoane fizice şi juridice, altele decât cele menţionate la art. 7 alin. (3), denumite agenţi de distribuţie.
Art. 10
(1)
Pentru a fi avizată de A.S.F., în calitate de agent de distribuţie al unei S.A.I., o persoană fizică trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)
să facă dovada unei relaţii contractuale cu S.A.I.;
b)
să aibă cel puţin studii medii absolvite cu diplomă de bacalaureat;
c)
să fi participat la stagiile de pregătire şi să fi promovat testul privind cunoaşterea legislaţiei în vigoare aplicabile O.P.C.V.M.-urilor, organizat de către respectiva S.A.I., A.S.F. sau de către organismele de formare profesională atestate de A.S.F.;
d)
să nu fi fost condamnată pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de natură economică;
e)
să nu se afle sub incidenţa sancţiunilor prevăzute la art. 273 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
297/2004
aplicate de A.S.F. sau a unor sancţiuni similare aplicate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (C.S.A.), Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (C.S.S.P.R), Banca Naţională a României (B.N.R.) sau de alte autorităţi de supraveghere şi reglementare în domeniul economic şi financiar din străinătate.
(2)
În vederea avizării şi înscrierii în Registrul public al A.S.F. a agentului de distribuţie persoană fizică, S.A.I. va depune la A.S.F. o cerere însoţită de următoarele documente:
a)
copia actului de identitate;
b)
declaraţie pe propria răspundere a persoanei fizice, sub semnătură olografi, că respectă condiţiile prevăzute la alin. (1) pentru îndeplinirea calităţii de agent de distribuţie;
c)
certificat de cazier judiciar, respectiv certificat de cazier fiscal, aflate în termenul legal de valabilitate, în original sau în copie legalizată;
d)
declaraţia unuia dintre directorii S.A.I. care asigură conducerea efectivă cu privire la îndeplinirea şi respectarea cerinţelor menţionate la art. 11 alin. (1) şi (2) pentru agenţii de distribuţie;
e)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului pentru autorizarea şi înscrierea în Registrul public al A.S.F. în calitate de agent de distribuţie persoană fizică.
(3)
În prospectul de emisiune al O.P.C.V.M. se va menţiona posibilitatea ca activitatea de distribuţie să fie desfăşurată prin intermediul agenţilor de distribuţie.
Art. 11
(1)
S.A.I. are obligaţia instruirii corespunzătoare a agenţilor de distribuţie şi a supravegherii activităţii acestora pentru a asigura respectarea de către societate a prevederilor O.U.G. nr.
32/2012
şi ale prezentului regulament. S.A.I. va verifica dacă agenţii de distribuţie au capacitatea de a comunica în mod corespunzător investitorilor toate informaţiile relevante în legătură cu O.P.C.V.M. pentru care desfăşoară activitatea de distribuţie.
(2)
S.A.I. va verifica dacă agenţii de distribuţie ce vor acţiona în numele său au o bună reputaţie şi posedă suficiente cunoştinţe profesionale şi comerciale pentru a fi în măsură să comunice în mod corespunzător clienţilor sau potenţialilor clienţi toate informaţiile relevante privind organismele de plasament pe care le distribuie.
(3)
Agentul de distribuţie persoană fizică va face cunoscut investitorilor sau potenţialilor investitori, la momentul contactării acestora sau înaintea prestării activităţii de distribuţie, calitatea în care acesta lucrează şi denumirea societăţii/societăţilor de administrare a investiţiilor în numele căreia/cărora lucrează.
(4)
S.A.I. care angajează agenţi de distribuţie persoane fizice este pe deplin şi în mod necondiţionat răspunzătoare de orice acţiune sau omisiune a agentului care acţionează în numele respectivei S.A.I.
(5)
S.A.I. care utilizează agenţi de distribuţie persoane fizice trebuie să ia măsuri adecvate pentru a evita orice impact negativ asupra investitorilor O.P.C.V.M.-urilor pe care l-ar putea determina activitatea unui astfel de agent care acţionează în numele S.A.I.
(6)
Agenţii de distribuţie persoane fizice ai S.A.I. trebuie să furnizeze în mod gratuit informaţii-cheie destinate investitorilor cu privire la O.P.C.V.M., prevăzute la art. 98 din O.U.G. nr.
32/2012
, şi trebuie să se asigure în desfăşurarea activităţii de distribuţie că prima subscriere a titlurilor de participare ale O.P.C.V.M. se face numai după confirmarea primirii de către investitor a prospectului şi după transmiterea informaţiilor menţionate la art. 93 alin. (3) din O.U.G. nr.
32/2012
.
Art. 12
(1)
Pentru a fi autorizată de A.S.F. în calitate de agent de distribuţie al unei S.A.I., o persoană juridică, alta decât instituţiile menţionate la art. 7, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)
să fie înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare O.N.R.C., ca societate comercială constituită ca societate pe acţiuni sau ca societate cu răspundere limitată, conform Legii societăţilor nr.
31/1990
, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr.
31/1990
;
b)
să aibă înscrisă în obiectul de activitate distribuirea de titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv;
c)
să deţină un sediu social, destinat desfăşurării activităţii pentru care a fost autorizată, care să îndeplinească următoarele condiţii:
1.
o dotare tehnică adecvată, care să asigure buna desfăşurare a activităţii de distribuţie;
2.
suprafaţa sediului să nu fie mai mică de 15 mp, să nu fie amplasat la subsolurile clădirilor, cu excepţia clădirilor de birouri tip centru de afaceri, şi să permită amplasarea mobilierului de birou, tehnicii de calcul, depozitarea şi arhivarea documentelor;
d)
administratorul unic, membrii consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
1.
să aibă o bună reputaţie şi o experienţă suficientă de cel puţin 3 ani în domeniul financiar sau bancar;
2.
să nu fie membri în consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere sau directori/membri ai directoratului ai/al unei S.A.I., S.S.I.F, ori ai/al unei instituţii de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar sau de intermediar pe piaţa de capital;
3.
să nu fie angajaţi sau să aibă orice fel de relaţie contractuală, directă ori indirectă, cu o S.A.I., S.S.I.F. sau instituţie de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar ori de intermediar pe piaţa de capital;
4.
să nu aibă calitatea de acţionar semnificativ direct ori indirect al unei S.A.I., S.S.I.F. sau al unei instituţii de creditoare îndeplineşte funcţia de depozitar ori de intermediar pe piaţa de capital;
5.
să nu fi fost condamnaţi printr-o sentinţă rămasă definitivă pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi alte infracţiuni de natură economică;
6.
să nu se afle sub incidenţa sancţiunilor prevăzute la art. 273 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
297/2004
aplicate de A.S.F. sau a unor sancţiuni similare aplicate de C.N.V.M., C.S.A., C.S.S.P.P., B.N.R. sau de alte autorităţi de supraveghere şi reglementare în domeniul economic şi financiar din străinătate;
e)
directorii/membrii directoratului sau persoanele care conduc activitatea zilnică a societăţii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
1.
să aibă studii superioare şi o experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul pieţei de capital; această prevedere se aplică şi administratorilor, atunci când aceştia au atribuţii similare conducerii executive;
2.
să aibă încheiat un contract de muncă/mandat cu agentul de distribuţie persoană juridică;
3.
să îndeplinească condiţiile prevăzute la lit. d) pct. 2-6;
f)
asociaţii ori acţionarii trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la lit. d) pct. 2-6.
(2)
În vederea autorizării şi înscrierii în Registrul public al A.S.F. a agentului de distribuţie persoană juridică, acesta va depune la A.S.F. o cerere însoţită de următoarele documente:
a)
actul constitutiv, în original sau în copie legalizată;
b)
copia încheierii judecătorului delegat de pe lângă O.N.R.C. de constituire şi de înregistrare a agentului de distribuţie;
c)
copia certificatului de înregistrare la O.N.R.C.;
d)
extras sau certificat de la O.N.R.C. care să ateste înregistrarea menţiunilor privind data înregistrării, membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi directorii/membrii directoratului sau administratorul unic al agentului de distribuţie, obiectul de activitate şi capitalul social, eliberat cu cel mult 60 de zile anterior depunerii cererii;
e)
copia actului de identitate, certificatul de cazier judiciar şi certificatul de cazier fiscal aflate în termenul legal de valabilitate, în original sau în copie legalizată, pentru membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi directorii/membrii directoratului sau administratorul unic al agentului de distribuţie persoană juridică;
f)
dovada vărsării integrale a capitalului social sau bilanţul contabil înregistrat la O.N.R.C. sau depus la administraţia financiară teritorială, după caz, aferent ultimilor 2 ani de activitate, dacă societatea a funcţionat anterior solicitării autorizaţiei;
g)
lista persoanelor fizice desemnate prin care agentul de distribuţie îşi va desfăşura activitatea, documentele prevăzute la art. 10 alin. (2) şi declaraţia pe propria răspundere, sub semnătură olografă, a reprezentantului legal al agentului cu privire la faptul că aceste persoane îndeplinesc condiţiile similare celor prevăzute la art. 10 alin. (1);
h)
declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, a acţionarilor/asociaţilor, a membrilor consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere şi directorilor/membrilor directoratului sau administratorului unic cu privire la respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. d), e) sau f), după caz;
i)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului pentru autorizarea şi înscrierea în Registrul public al A.S.F. în calitate de agent de distribuţie persoană juridică.
(3)
Orice modificare intervenită în modul de organizare şi funcţionare a agentului de distribuţie persoană juridică va fi notificată A.S.F. în termen de 5 zile lucrătoare de la data producerii acesteia.
(4)
Prevederile art. 11 alin. (6) sunt aplicabile şi agenţilor de distribuţie persoane juridice.
Art. 13
(1)
Agenţii de distribuţie persoane fizice şi juridice şi brokerii de pensii nu pot fi implicaţi în operaţiunile de încasări şi plăţi de la sau către investitorii în O.P.C.V.M.-urile pentru care desfăşoară activitatea de distribuţie.
(2)
S.A.I. autorizate de autorităţile competente din alte state membre care distribuie titluri de participare pe teritoriul României în baza liberei circulaţii a serviciilor, ulterior încheierii procedurii de notificare conform prevederilor O.U.G. nr.
32/2012
, nu pot opera direct prin agenţi de distribuţie persoane fizice.
(3)
S.A.I. prevăzute la alin. (2) vor încheia contracte de distribuţie de titluri de participare ale O.P.C.V.M. pe teritoriul României cu distribuitori din România persoane juridice sau vor distribui titluri de participare prin intermediul sucursalelor înfiinţate pe teritoriul României.
(4)
Lista agenţilor de distribuţie va fi publicată pe site-ul fiecărei S.A.I. şi va fi actualizată în concordanţă cu lista agenţilor proprii de distribuţie înscrişi în Registrul public al A.S.F.
Art. 14
(1)
Radierea din Registrul public al A.S.F. a unui agent de distribuţie persoană fizică sau juridică poate fi efectuată în următoarele cazuri:
a)
ca urmare a solicitării scrise formulate de către agentul de distribuţie cu prezentarea motivelor care au stat la baza acestei solicitări;
b)
ca urmare a retragerii cu titlu de sancţiune a deciziei acordate;
c)
în cazul unui agent de distribuţie persoană fizică care este angajat al unui agent de distribuţie persoană juridică, la cererea agentului de distribuţie persoana juridică.
(2)
Cererea de radiere din Registrul public al A.S.F. a agentului de distribuţie va fi însoţită de dovada achitării de către agentul de distribuţie în contul A.S.F. a tarifului de retragere a calităţii respective şi de dovada încetării relaţiilor contractuale cu societatea/societăţile de administrare a investiţiilor pentru care desfăşoară activitatea de distribuţie de titluri de participare.
(3)
Retragerea calităţii de agent de distribuţie, la cererea acestuia din urmă, se decide de către A.S.F. în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii.
(4)
Încetarea oricărei relaţii contractuale dintre S.A.I. şi agenţii de distribuţie care nu are ca rezultat radierea respectivilor agenţi de distribuţie din Registrul public al A.S.F. trebuie notificată A.S.F. în termen de maximum două zile lucrătoare.
SECŢIUNEA 3:
Administrarea portofoliilor individuale de investiţii
Art. 15
(1)
Administrarea portofoliilor individuale de investiţii, inclusiv a celor deţinute de către fondurile de pensii, pe bază discreţionară, în limitele mandatului dat de investitori, se face numai cu respectarea regulilor prudenţiale şi a regulilor de conduită prevăzute în O.U.G. nr.
32/2012
, a prevederilor prezentului regulament, precum şi a cerinţelor privind adecvarea capitalului prevăzute de reglementările A.S.F. emise în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006
privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007
, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr.
99/2006
.
(2)
Administrarea portofoliilor individuale de investiţii se face în baza unui contract întocmit în conformitate cu prevederile art. 16.
Art. 16
S.A.I. prestează servicii de administrare a portofoliilor individuale de investiţii numai în baza unui contract în formă scrisă, care trebuie să conţină cel puţin clauze privind:
a)
activităţile ce vor fi desfăşurate şi tipul instrumentelor financiare ce vor fi tranzacţionate;
b)
durata contractului, modul în care contractul poate fi reînnoit, modificat şi/sau reziliat;
c)
drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi alţi termeni în care societatea va desfăşura activitatea de administrare a portofoliilor de investiţii; drepturile şi obligaţiile părţilor contractului pot fi inserate prin referire la alte documente sau texte legale;
d)
procedura şi mijloacele prin care vor fi transmise ordine şi instrucţiuni în numele clientului;
e)
natura, frecvenţa, precum şi perioada aferentă rapoartelor referitoare la prestarea activităţii de administrare discreţionară prevăzută a fi efectuată de către S.A.I. către clienţi;
f)
declaraţia clientului prin care menţionează că înţelege termenii şi îşi asumă riscul ce decurge din tranzacţiile cu instrumente financiare;
g)
comisioanele şi tarifele percepute pentru desfăşurarea activităţii de administrare a portofoliilor individuale de investiţii, precum şi taxele şi impozitele asociate reţinute la sursă, aflate în sarcina investitorului;
h)
tipurile de instrumente financiare care pot fi incluse în portofoliul clientului, precum şi tipurile de tranzacţii care pot fi efectuate cu aceste instrumente, inclusiv existenţa oricărei limitări;
i)
obiectivele activităţii de administrare a portofoliului, nivelul de risc aferent administrării discreţionare a portofoliului, precum şi orice constrângere referitoare la administrarea discreţionară;
j)
detalii vizând orice eventuală delegare privind administrarea discreţionară a tuturor sau a unei părţi a instrumentelor financiare ori a fondurilor din portofoliul clientului;
k)
posibilitatea clienţilor de a revoca unilateral mandatul dat unei S.A.I. în baza contractului de administrare a portofoliului sau de a-şi retrage, parţial ori integral, în orice moment, fondurile libere de sarcini, în condiţiile stabilite în contractul de administrare a portofoliului individual; eventualele pierderi sau obligaţii privind decontarea sumelor în curs rezultate din lichidarea anticipată a investiţiilor efectuate în contul lor sunt suportate de către respectivul investitor;
l)
regimul dobânzii aferente sumelor depuse de clienţi în conturile curente;
m)
limbile în care clientul poate comunica cu societatea sau în care poate primi documente ori alte informaţii;
n)
modalităţile de comunicare ce urmează a fi folosite în relaţia dintre client şi societate;
o)
semnătura clientului, a persoanei autorizate din partea S.A.I. şi ştampila societăţii;
p)
orice alte clauze privind desfăşurarea activităţii de administrare a portofoliilor individuale convenite de părţi.
Art. 17
(1)
S.A.I. transmite A.S.F., în termen de 10 zile lucrătoare de la sfârşitul fiecărei luni, un centralizator ce va cuprinde datele de identificare a clienţilor pentru care furnizează servicii de administrare a portofoliilor individuale de investiţii, precum şi activul total al fiecăruia.
(2)
S.A.I. care furnizează servicii de administrare a portofoliului trebuie să furnizeze periodic fiecărui client un formular de raportare privind administrarea portofoliului, pe un suport durabil.
(3)
În cazul clienţilor de retail, formularul de raportare privind administrarea portofoliului prevăzut la alin. (2) va include cel puţin informaţiile următoare:
a)
denumirea S.A.I;
b)
numele sau alte informaţii cu privire la identificarea contului clientului de retail;
c)
situaţia privind conţinutul şi valoarea portofoliului, incluzând detalii ale fiecărui instrument financiar deţinut, valoarea de piaţă sau, dacă valoarea de piaţă nu este disponibilă, valoarea actualizată a acestuia, determinată conform metodelor de evaluare folosite de S.A.I. pentru evaluarea instrumentelor financiare similare din portofoliul O.P.C.V.M. administrate, soldul la începutul şi la sfârşitul perioadei de raportare şi performanţa portofoliului de-a lungul perioadei de raportare;
d)
suma totală a comisioanelor şi taxelor care au apărut în timpul perioadei de raportare, incluzând cel puţin tarifele totale de administrare şi costurile totale asociate cu executarea tranzacţiilor şi, dacă este relevant, o menţiune care precizează că o prezentare mai detaliată va fi furnizată la cerere;
e)
compararea performanţei în timpul perioadei de raportare acoperite de formularul de raportare cu un punct de referinţă al performanţei investiţionale, dacă acesta a fost agreat între S.A.I. şi client;
f)
suma totală a dividendelor, dobânzilor şi a altor sume de primit în relaţie cu portofoliul clienţilor;
g)
informaţii despre activităţi corporative care oferă drepturi în legătură cu instrumentele financiare deţinute în portofoliu de către client şi exercitate de către S.A.I. conform prevederilor contractuale;
h)
la cerere, pentru tranzacţiile executate în timpul perioadei de raportare, informaţiile prevăzute la art. 122 alin. (6) lit. c)-i) din Regulamentul nr.
32/2006
privind serviciile de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
121/2006
, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul nr.
32/2006
, dacă clientul nu alege să primească informaţii despre tranzacţiile executate pe o bază "tranzacţie cu tranzacţie", caz în care se aplică prevederile alin. (7)-9).
(4)
În cazul clienţilor de retail, formularul de raportare privind administrarea portofoliului prevăzut la alin. (2) va fi furnizat o dată la 6 luni, cu excepţia cazurilor următoare:
a)
la cererea clientului, formularul de raportare privind administrarea portofoliului trebuie să fie furnizat la fiecare 3 luni;
b)
în cazul în care se aplică prevederile alin. (7)-(9), formularul de raportare privind administrarea portofoliului trebuie să fie furnizat o dată la fiecare 12 luni.
(5)
S.A.I. va informa clienţii de retail cu privire la dreptul acestora de a solicita informaţii în conformitate cu prevederile alin. (4) lit. a).
(6)
Excepţia prevăzută la alin. (4) lit. b) nu se aplică în cazul tranzacţiilor cu instrumente financiare prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 11 lit. c) sau cu orice instrument prevăzut la art. 2 alin. (1) pct. 11 lit. d) din Legea nr.
297/2004
.
(7)
În cazul în care clientul alege să primească informaţii despre tranzacţiile executate pe o bază "tranzacţie cu tranzacţie", S.A.I. trebuie să furnizeze acestuia, în termen de două zile lucrătoare de la data încheierii tranzacţiei, informaţiile esenţiale privind această tranzacţie pe un suport durabil.
(8)
În cazul în care clientul prevăzut la alin. (7) este un client de retail, S.A.I. trebuie să îi trimită acestuia o notificare prin care să confirme tranzacţia şi care să conţină informaţiile prevăzute la art. 122 alin. (6) şi (7) din Regulamentul nr.
32/2006
, nu mai târziu de două zile lucrătoare de la data încheierii tranzacţiei. Formularul de confirmare a executării ordinelor primit de la intermediar, validat prin semnătura unei persoane autorizate şi ştampila S.A.I " se consideră a fi notificare valabilă.
(9)
Prevederile alin. (8) nu se aplică în cazul în care notificarea transmisă de S.A.I. ar conţine aceleaşi informaţii ca şi confirmarea care ar fi transmisă S.A.I. de către oricare dintre părţile implicate în executarea ordinelor/tranzacţiilor.
(10)
În cadrul activităţii de administrare de portofolii individuale, în cazul clienţilor profesionali, S.A.I. va furniza acestora rapoartele prevăzute la alin. (3), la cerere, în conformitate cu prevederile contractului încheiat cu aceştia.
(11)
La cerere, formularele de raportare prevăzute anterior se transmit A.S.F. în termen de maximum 3 zile lucrătoare.
Art. 18
(1)
Structura portofoliului individual în ceea ce priveşte limitele investiţionale în totalul valorii portofoliului individual este stabilită prin contract de către cele două părţi, clientul asumându-şi riscul suplimentar care derivă din nediversificarea portofoliului, ca urmare a respectării mandatului dat de acesta.
(2)
S.A.I. poate introduce în portofoliul individual al clientului, numai cu acordul scris al acestuia, titluri de participare ale O.P.C.V.M. pe care le administrează.
(3)
S.A.I. poate introduce în portofoliul individual al clientului instrumente ale pieţei monetare de tipul efectelor de comerţ emise de persoane juridice şi dobândite exclusiv prin gir, numai cu acordul scris al acestuia şi cu condiţia respectării prevederilor art. 4 alin. (1) din Norma nr.
14/2013
privind investiţiile organismelor de plasament colectiv în instrumente ale pieţei monetare de tipul biletelor la ordin, aprobată prin Hotărârea Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr.
59/2013
, denumită în continuare Norma A.S.F. nr.
14/2013
.
(4)
Încasarea sumelor aferente investiţiilor menţionate la alin. (4) se realizează cu respectarea prevederilor art. 10 din Norma A.S.F. nr.
14/2013
aplicabile A.O.P.C.
Art. 19
Instrumentele financiare şi numerarul clienţilor individuali sunt ţinute şi evidenţiate în conturi separate de cele ale S.A.I. şi de cele ale O.P.C.V.M. administrate.
Art. 20
(1)
S.A.I. trebuie să constituie şi să menţină, pe întreaga lor durată de funcţionare, fonduri proprii determinate în conformitate cu prevederile reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea O.U.G. nr.
99/2006
.
(2)
Obligaţia S.A.I. de completare a nivelului capitalului iniţial, prevăzută la art. 8 alin. (2) din O.U.G. nr.
32/2012
, revine acesteia pe întreaga sa durată de funcţionare, cursul utilizat fiind cursul stabilit conform art. 218 din Legea nr.
571/2003
privind
Codul fiscal
, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 21
(1)
În aplicarea prevederilor art. 8 alin. (6) din O.U.G. nr.
32/2012
, cheltuielile generale fixe sunt reprezentate de suma rulajelor conturilor 61**, 62**, 63**, 64** şi 65** care intră în calculul contului de profit şi pierdere, în conformitate cu reglementările contabile referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale, din care se scad cheltuielile variabile. Prin cheltuieli variabile se înţelege cheltuielile direct proporţionale cu veniturile.
(2)
În vederea calculării cheltuielilor generale fixe, cheltuielile variabile vor fi evidenţiate distinct.
Art. 22
(1)
În cazul în care obligaţiile şi cerinţele menţionate în art. 20 din prezentul regulament şi la art. 8 alin. (6) din O.U.G. nr.
32/2012
nu sunt respectate, S.A.I. şi persoanele din cadrul compartimentului de control intern trebuie să notifice către A.S.F., în termen de maximum 3 zile lucrătoare, această situaţie, precum şi măsurile de remediere a acesteia.
(2)
A.S.F. poate să solicite remedierea unei astfel de încălcări şi prin intermediul unei majorări a capitalului social subscris şi vărsat, ca parte a capitalului iniţial al unei S.A.I.
(3)
Perioada pentru încadrarea în prevederile art. 20 din prezentul regulament şi ale art. 8 alin. (6) din O.U.G. nr.
32/2012
este de maximum 60 de zile de la notificarea către A.S.F. a situaţiei prevăzute la alin. (1).
(4)
S.A.I. care nu au înscris în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii, respectiv S.A.I. care au înscris în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii, dar care nu prestează efectiv această activitate, precum şi societăţile de investiţii care se autoadministrează transmit către A.S.F., cel puţin o dată la 6 luni, situaţia capitalului iniţial calculat în conformitate cu prevederile art. 23 şi o situaţie a structurii fondurilor proprii calculate în conformitate cu prevederile titlului I al părţii a doua din Regulamentul (UE) nr.
575/2013
al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr.
648/2012
, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr.
575/2013
, din care să reiasă respectarea prevederilor art. 8 din O.U.G. nr.
32/2012
, în cazul S.A.I., respectiv ale art. 74 din O.U.G. nr.
32/2012
, în cazul societăţilor de investiţii, precum şi ale art. 20 din prezentul regulament. Raportarea se transmite A.S.F. în format electronic în termen de maximum 25 de zile de la sfârşitul perioadei de raportare.
(5)
În cazul S.A.I. care au înscris în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii, dar care nu prestează efectiv această activitate, situaţia fondurilor proprii prevăzută la alin. (4) este însoţită de o declaraţie pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al S.A.I. prin care se certifică faptul că pe perioada raportării nu s-a prestat activitatea de administrare a portofoliilor individuale de investiţii.
(6)
În cazul S.A.I. care prestează efectiv activitatea de administrare a portofoliilor individuale, raportările privind cerinţele prudenţiale se întocmesc în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea O.U.G. nr.
99/2006
.
CAPITOLUL II:
Autorizarea S.A.I.
Art. 23
(1)
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare, S.A.I. trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute în titlul I cap. II secţiunea I din O.U.G. nr.
32/2012
, precum şi următoarele cerinţe:
a)
să fie administrată de un consiliu de administraţie/consiliu de supraveghere format din cel puţin 3 membri, iar conducerea efectivă a activităţii acesteia trebuie să fie asigurată de directori/membri ai directoratului, conform prevederilor art. 12 alin. (1) din O.U.G. nr.
32/2012
. Directorii/Membrii directoratului sunt persoanele care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare ale S.A.I., sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea zilnică a acesteia şi sunt învestite cu competenţa de a angaja răspunderea S.A.I. În această categorie nu se includ persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul S.A.I., a filialelor şi a sediilor secundare. În cazul sucursalelor S.A.I. persoane juridice străine care desfăşoară activităţi pe teritoriul României, conducerea efectivă este asigurată de persoanele împuternicite de S.A.I. persoană juridică străină să conducă activitatea sucursalei şi să angajeze legal în România S.A.I.-ul persoană juridică străină;
b)
directorii unei S.A.I. pot fi membri ai consiliului de administraţie al respectivei S.A.I.;
c)
membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi directorii/membrii directoratului S.A.I., precum şi persoanele care îi înlocuiesc pe aceştia din urmă trebuie să îndeplinească condiţiile generale prevăzute de Legea nr.
31/1990
, pentru exercitarea respectivei funcţii, completate cu cele speciale instituite de O.U.G. nr.
32/2012
;
d)
pe lângă condiţiile prevăzute la lit. c), membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere S.A.I. trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
1.
să aibă o bună reputaţie şi o experienţă suficientă pentru a asigura administrarea sigură şi prudentă a S.A.I.;
2.
să nu fie membri în consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere sau directori/membri ai directoratului ai/al unei alte societăţi de administrare a investiţiilor, societăţi de investiţii sau ai/al unei instituţii de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar pentru unul din organismele de plasament colectiv administrate, nu trebuie să fie membri în consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere al unei S.S.I.F. cu care S.A.I. a încheiat contract de intermediere financiară şi nu trebuie să fie angajaţi sau să aibă orice fel de relaţie contractuală cu o altă S.A.I. sau cu o societate de investiţii;
3.
să nu fi fost condamnaţi printr-o sentinţă rămasă definitivă pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi alte infracţiuni de natură economică;
4.
să nu se afle sub incidenţa sancţiunilor prevăzute la art. 273 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
297/2004
aplicate de C.N.V.M. sau a unor sancţiuni similare aplicate de B.N.R., C.S.A., C.S.S.P.P. sau de alte autorităţi de supraveghere Şi reglementare în domeniul economic şi financiar din străinătate;
5.
să aibă studii superioare absolvite cu examen de licenţă sau de diplomă, după caz;
6.
să aibă o experienţă profesională în domeniul pieţei de capital/asigurărilor/pensiilor private sau în domeniul bancar ori al administrării de investiţii de minimum 3 ani;
7.
să nu fi deţinut funcţia de administrator al unei societăţi reglementate de Legea nr.
31/1990
sau al unei societăţi comerciale străine aflate în curs de reorganizare judiciară sau declarate în stare de faliment, în ultimii 2 ani anteriori declanşării procedurii falimentului, situaţie pentru care se demonstrează că sunt răspunzători, dacă răspunderea a fost stabilită prin hotărâre judecătorească definitivă;
e)
directorii/membrii directoratului unei S.A.I., precum şi persoanele care îi înlocuiesc pe aceştia trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la lit. c) şi lit. d) pct. 1-6 şi 7, precum şi să aibă o experienţă de minimum 3 ani în domeniul administrării de investiţii sau în domeniul pieţei de capital; directorii/membrii directoratului trebuie să îşi exercite atribuţiile în cadrul programului normal de lucru al societăţii; înlocuitorii acestora pot avea un program de lucru parţial, iar în cazul înlocuirii definitive ca urmare a încetării relaţiilor contractuale între S.A.I. şi directorii/membrii directoratului pe care îi înlocuiesc, S.A.I. are obligaţia de a solicita autorizarea modificării componenţei conducerii efective;
f)
S.A.I. trebuie să dispună de capitalul iniţial minim corespunzător obiectului de activitate propus, în conformitate cu art. 8 din O.U.G. nr.
32/2012
. Capitalul iniţial al unei S.A.I. este calculat în conformitate cu prevederile art. 26 alin. (1) lit. a) şi e) din Regulamentul (UE) nr.
575/2013
;
g)
să dispună de un spaţiu destinat sediului social al acesteia, care trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
1.
să se afle în folosinţa exclusivă a S.A.I.;
2.
să fie corespunzător structurii organizatorice, planului de afaceri şi activităţilor ce urmează a fi autorizate;
3.
să fie în suprafaţă de cel puţin 70 mp;
4.
să fie compartimentat corespunzător astfel încât să se asigure separarea efectivă a activităţilor ce sunt desfăşurate;
5.
să nu fie amplasat la subsolurile clădirilor;
h)
în cazul în care S.A.I. deţine atât un sediu social, cât şi un sediu central, condiţiile menţionate la lit. g) vor fi îndeplinite de sediul central, sediul social urmând a îndeplini numai condiţia prevăzută la lit. g) pct. 1. Sediul central va fi sediul de la care S.A.I. va desfăşura activităţile ce urmează să fie autorizate de A.S.F.;
i)
să dispună de o dotare tehnică adecvată desfăşurării activităţii;
j)
să prezinte toate documentele prevăzute la art. 24.
(2)
Membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, directorii/membrii directoratului, auditorii şi angajaţii unei S.A.I. nu pot fi acţionari semnificativi, nu pot deţine o funcţie sau nu pot fi angajaţi ai unei alte S.A.I. sau societăţi de investiţii autoadministrate. Pentru membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, restricţia nu se aplică în cazul în care aceste persoane fac parte din cadrul consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al unei entităţi din cadrul grupului.
(3)
O persoană desemnată înlocuitor poate îndeplini această calitate alternativ pentru persoanele care realizează conducerea efectivă a S.A.I., în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) teza a doua din O.U.G. nr.
32/2012
, fără a putea însă să înlocuiască în acelaşi timp mai mult de una dintre aceste persoane.
Art. 24
(1)
Autorizaţia acordată unei S.A.I. se eliberează în baza unei cereri, întocmită conform anexelor 1A şi 1B, însoţită de următoarele documente:
a)
actul constitutiv, autentificat, în original;
b)
copia încheierii judecătorului delegat de pe lângă O.N.R.C. de înfiinţare şi de înregistrare a societăţii;
c)
copia certificatului de înregistrare la O.N.R.C.;
d)
pentru fiecare dintre membrii consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere şi pentru directorii/membrii directoratului societăţii, precum şi pentru persoanele care îi înlocuiesc pe aceştia din urmă sunt necesare următoarele documente:
1.
curriculum vitae datat şi semnat, cu prezentarea detaliată a experienţei profesionale, astfel încât să reiasă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 23 alin. (1) lit. d) pct. 5 şi 6, respectiv lit. e);
2.
copia actului de identitate;
3.
copia legalizată a actului de studii;
4.
certificat de cazier judiciar, depus în termenul de valabilitate al acestuia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în original;
5.
certificat de cazier fiscal, depus în termenul de valabilitate al acestuia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în original;
6.
declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, întocmită conform anexei 1C, din care să reiasă că nu încalcă prevederile Legii nr.
31/1990
, ale O.U.G. nr.
32/2012
şi ale reglementărilor în vigoare referitoare la activitatea de administrare a investiţiilor, precum şi cu privire la respectarea cerinţelor menţionate la art. 23 alin. (1) lit. c) şi d) pentru membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, respectiv la art. 23 alin. (1) lit. b), c) şi e) pentru directori/membrii directoratului şi pentru persoanele care îi înlocuiesc pe aceştia;
7.
declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, întocmită conform anexei 1D, care trebuie să cuprindă toate deţinerile individuale şi deţinerile în legătură cu alte persoane implicate şi aflate în legături strânse, în orice societate reglementată de Legea nr.
31/1990
şi care reprezintă cel puţin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot;
e)
pentru acţionarii semnificativi persoane juridice, documente corespunzătoare prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul nr.
2/2009
privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
15/2009
, denumit în continuare Regulamentul nr.
2/2009
;
f)
pentru acţionarii semnificativi persoane fizice, documente corespunzătoare prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul nr.
2/2009
;
g)
regulile şi procedurile interne ale S.A.I. aprobate de organul statutar competent al societăţii şi semnate de persoana împuternicită în acest sens;
h)
planul de afaceri, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
1.
datele de identificare ale S.A.I.: denumirea, adresa completă a sediului social/sediului central, după caz, telefon, fax, e-mail, adresă pagină web, capitalul social subscris şi vărsat, CUI sau echivalentul acestuia pentru persoanele străine, banca şi codul IBAN;
2.
informaţii cu privire la activităţile ce urmează a fi desfăşurate;
3.
informaţii cu privire la modul în care S.A.I. intenţionează să acţioneze pentru desfăşurarea activităţii într-un mod sigur şi prudent, inclusiv informaţii privind funcţia de administrare a riscului;
4.
structura organizatorică, cu precizarea responsabilităţilor şi limitelor de competenţă pentru personalul cu putere de decizie;
5.
studiul pieţei şi al factorilor ce pot afecta fezabilitatea planului de afaceri;
6.
politica de investiţii şi planul de finanţare a afacerii, incluzând perioada de recuperare a investiţiei;
i)
lista cuprinzând specimenele de semnături pentru membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi pentru directorii/membrii directoratului S.A.I., precum şi pentru persoana/persoanele pe care S.A.I. doreşte să o/le autorizeze ca reprezentant/reprezentanţi al/ai compartimentului de control intern;
j)
documentele prevăzute de prezentul regulament pentru autorizarea reprezentantului/reprezentanţilor compartimentului de control intern;
k)
copia legalizată a actului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului destinat sediului social şi, după caz, sediului central necesar funcţionării S.A.I., care vor îndeplini condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. g şi h), după caz. În cazul existenţei unui contract de închiriere/subînchiriere, acesta trebuie să fie valabil cel puţin 12 luni de la data depunerii cererii de autorizare. Contractul de subînchiriere depus la A.S.F. va fi însoţit de o declaraţie autentificată a proprietarului care consimte cu privire la destinaţia spaţiului subînchiriat, dacă posibilitatea subînchirierii nu este expres prevăzută în contractul de închiriere, şi de copia legalizată a contractului de închiriere înregistrat la autoritatea fiscală, în cazul persoanelor fizice. Contractul de închiriere/subînchiriere va fi reînnoit şi depus la A.S.F. în maximum 15 zile de la data expirării. Nu se acceptă contracte de asociere în participaţie ca dovadă a deţinerii spaţiului destinat sediului social. Documentele trebuie însoţite de o declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăţii, sub semnătură olografă, cu privire la existenţa dotării tehnice necesare desfăşurării activităţii societăţii;
l)
dovada deţinerii capitalului iniţial minim; la înfiinţare capitalul iniţial este egal cu capitalul social integral vărsat în contul deschis în acest scop la o societate bancară;
m)
contractul încheiat cu un auditor financiar membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare C.A.F.R., şi care îndeplineşte criteriile comune stabilite de A.S.F. şi C.A.F.R.;
n)
precizarea auditorilor interni ai societăţii, membrilor comitetului de audit şi a persoanei/persoanelor responsabile în aplicarea prevederilor legale referitoare la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism;
o)
orice alte documente pe care A.S.F. le poate solicita pentru a verifica asigurarea de către S.A.I. a unei administrări prudenţiale eficiente;
p)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.
(2)
În termen de maximum 60 de zile de la data eliberării autorizaţiei, S.A.I. care are înscris în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii are obligaţia să prezinte la A.S.F. dovada dobândirii calităţii de membru al Fondului de compensare a investitorilor.
(3)
S.A.I. poate presta activitatea de administrare a portofoliilor individuale de investiţii numai după data îndeplinirii condiţiei menţionate la alin. (2).
(4)
În situaţia respingerii cererii de autorizare a unei S.A.I., aceasta are obligaţia de a modifica denumirea sa în sensul eliminării sintagmei "societate de administrare a investiţiilor" sau a sintagmei "S.A.I." şi obligaţia modificării obiectului de activitate sau are obligaţia de a se dizolva urmând procedura prevăzută în Legea nr.
31/1990
.
CAPITOLUL III:
Retragerea autorizaţiei
Art. 25
Retragerea autorizaţiei unei S.A.I. are loc în situaţiile prevăzute la art. 11 din O.U.G. nr.
32/2012
, prin:
a)
decizie de retragere, dacă S.A.I. face dovada depunerii tuturor documentelor menţionate la art. 27;
b)
decizie de sancţionare, cu respectarea prevederilor titlului I cap. VII din O.U.G. nr.
32/2012
.
Art. 26
Decizia de retragere a autorizaţiei sau, după caz, de sancţionare se comunică S.A.I., precum şi depozitarului, în scris, cu confirmare de primire.
Art. 27
(1)
Retragerea autorizaţiei la solicitarea expresă a S.A.I. se efectuează în baza cererii, însoţită de următoarele documente:
a)
hotărârea organului statutar al S.A.I. cu privire la încetarea activităţilor menţionate la art. 5 alin. (1)-(3) din O.U.G. nr.
32/2012
, precum şi la schimbarea obiectului de activitate şi a denumirii societăţii (în sensul eliminării sintagmei "S.A.I." sau "societate de administrare a investiţiilor") sau la iniţierea procedurii de dizolvare;
b)
dovada publicării într-un cotidian de circulaţie naţională a unui anunţ cu privire la hotărârea menţionată la lit. a);
c)
dovada achitării datoriilor faţă de A.S.F.;
d)
indicarea adresei arhivei şi a datelor de identificare şi de contact ale persoanei responsabile cu administrarea arhivei societăţii;
e)
raportul auditorului financiar cu privire la situaţia societăţii la data încetării activităţii;
f)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare;
g)
orice alte documente pe care A.S.F. le consideră necesare pentru soluţionarea cererii.
(2)
În cazul în care S.A.I. nu îşi începe activitatea în termen de 12 luni de la obţinerea autorizaţiei sau nu desfăşoară nicio activitate autorizată de A.S.F. pe o perioadă mai mare de 6 luni, aceasta va depune la A.S.F. documentele menţionate la alin. (1).
(3)
În cazul în care S.A.I. prevăzută la alin. (1) are în administrare O.P.C.V.M.-uri pentru care nu a solicitat retragerea autorizaţiei şi ale căror active doreşte să le transfere către o altă S.A.I. sau administrează portofolii individuale de investiţii, pe care, de comun acord cu titularii acestora, le transferă către o altă S.A.I., întocmeşte şi depune, în plus faţă de documentele prevăzute la alin. (1), şi următoarele documente:
a)
procesul-verbal de predare-primire privind transferul atribuţiilor şi operaţiunilor specifice activităţii de administrare către o altă S.A.I., inclusiv transferul registrelor şi evidenţelor, al corespondenţei, materialelor publicitare, contractelor şi al oricăror altor documente, în original, ale organismelor administrate;
b)
un raport de încetare a activităţii şi de transferare a atribuţiilor, având conţinutul şi anexele prevăzute pentru raportul anual al organismelor de plasament colectiv (O.P.C) avute în administrare, precum şi pentru portofoliile individuale de investiţii administrate, auditat de un auditor financiar, membru al C.A.F.R.
(4)
În termen de 30 de zile de la data retragerii autorizaţiei, concluziile acestui raport vor fi publicate pe site-ul web al A.S.F. şi în Buletinul A.S.F.
Art. 28
(1)
În cazul retragerii autorizaţiei unei S.A.I. prin decizie de sancţionare, A.S.F. desemnează totodată un administrator provizoriu, care va efectua numai acte de administrare pentru conservarea patrimoniului entităţilor administrate, precum şi transferul obligatoriu al administrării către o S.A.I. şi publicarea acestei situaţii, cu depunerea tuturor diligentelor necesare în acest sens.
(2)
În termen de 15 zile de la numirea sa de către A.S.F., administratorul provizoriu va publica, în cel puţin 3 cotidiene naţionale, lista entităţilor preluate în administrare temporară şi va face cunoscută, pe această cale, disponibilitatea sa de a primi solicitări de preluare a respectivelor entităţi, în vederea administrării acestora de către alte S.A.I.-uri.
(3)
Administratorul provizoriu este obligat să pună la dispoziţia solicitanţilor toate informaţiile pentru ca aceştia să ia o hotărâre în cunoştinţă de cauză.
(4)
În analiza ofertelor primite, administratorul provizoriu trebuie să ia în calcul următoarele criterii;
a)
nivelul capitalului iniţial al S.A.I. ofertante;
b)
gradul în care reţeaua de distribuţie pe care o poate asigura noua S.A.I. acoperă reţeaua de distribuţie iniţială;
c)
comisionul de administrare propus;
d)
experienţa şi performanţele obţinute în activitatea de administrare;
e)
volumul activelor administrate la momentul evaluării;
f)
sancţiunile aplicate de A.S.F., după caz.
(5)
Administratorul provizoriu are obligaţia ca, în termen de maximum 90 de zile de la desemnarea sa, să identifice şi să propună A.S.F. numirea unei alte S.A.I.
(6)
Pe perioada desfăşurării activităţii sale, administratorul provizoriu întocmeşte şi publică rapoartele aferente activităţii entităţilor preluate în administrare temporară, în termenul şi conform cerinţelor prevăzute de prezentul regulament.
(7)
În cazul în care administratorul provizoriu depăşeşte termenul specificat la alin. (5), A.S.F. poate prelungi mandatul acestuia, o singură dată pentru o perioadă de 90 de zile, sau poate hotărî schimbarea lui, schimbare care trebuie să se producă într-un interval de maximum 15 zile de la terminarea mandatului precedentului administrator provizoriu.
(8)
În cazul în care nici ulterior expirării termenelor prevăzute la alin. (7) nu a fost îndeplinită condiţia prevăzută la alin. (5), A.S.F. este în drept să dispună lichidarea fondului şi să numească un lichidator.
(9)
În cazul nerespectării dispoziţiilor alin. (2)-(4) şi (6), administratorul provizoriu va restitui entităţilor preluate în administrare temporară comisioanele încasate.
Art. 29
Comisionul administratorului provizoriu nu va fi mai mare decât limita maximă a comisionului de administrare perceput de S.A.I. căreia i-a fost retrasă autorizaţia de funcţionare şi este plătit din activul entităţilor administrate provizoriu.
Art. 30
(1)
La data comunicării deciziei de sancţionare cu retragerea autorizaţiei, S.A.I.:
a)
încetează orice activităţi de administrare a O.P.C.V.M. aflate în administrarea sa şi a portofoliilor individuale;
b)
începe transferul atribuţiilor şi operaţiunilor specifice activităţii de administrare către administratorul provizoriu desemnat, inclusiv transferul registrelor şi evidenţelor, al corespondenţei, materialelor publicitare, contractelor şi al oricăror altor documente, în original, ale organismelor administrate. Transferul trebuie să se încheie în cel mult 10 zile de la data comunicării ordonanţei de sancţionare.
(2)
Retragerea autorizaţiei S.A.I. prin ordonanţa de sancţionare nu produce efecte asupra derulării contractelor de depozitare a O.P.C.V.M. administrate. Depozitarul trebuie să îşi îndeplinească în continuare atribuţiile până la încheierea unui contract de depozitare cu noua S.A.I. sau, după caz, până la predarea activelor către un nou depozitar.
CAPITOLUL IV:
Modificări în organizarea şi funcţionarea S.A.I.
Art. 31
(1)
S.A.I. supune autorizării A.S.F., anterior înregistrării lor la O.N.R.C, şi în termen de maximum 10 zile de la data producerii modificării, următoarele modificări ale modului de organizare şi funcţionare:
a)
majorarea/reducerea capitalului social;
b)
extinderea/restrângerea obiectului de activitate;
c)
modificarea structurii acţionariatului ca urmare a dobândirii sau diminuării poziţiilor calificate aprobate de A.S.F. conform Regulamentului nr.
2/2009
;
d)
modificarea componenţei consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere;
e)
modificarea componenţei conducerii S.A.I.;
f)
schimbarea sediului social;
g)
înfiinţarea/desfiinţarea de sedii secundare;
h)
schimbarea denumirii şi/sau a emblemei societăţii.
(2)
În cazul autorizării modificărilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. eliberează o decizie de completare şi/sau de modificare a autorizaţiei de funcţionare a S.A.I. Modificările prevăzute la alin. (1), cu excepţia celor indicate la lit. c), sunt opozabile de la data înregistrării acestora la O.N.R.C.
(3)
În cazul în care majorarea capitalului social menţionată la alin. (1) lit. a) se realizează prin aport în natură, valoarea astfel aportată nu va fi luată în calculul fondurilor proprii.
(4)
Decizia prevăzută la alin. (2) îşi pierde valabilitatea în cazul în care modificările în modul de organizare şi funcţionare a S.A.I. nu sunt înregistrate la O.N.R.C. în termenul prevăzut la art. 32. alin. (1).
(5)
A.S.F. eliberează o decizie de aprobare sau de respingere a modificărilor intervenite în modul de organizare şi funcţionare a S.A.I. în termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei complete.
Art. 32
(1)
După obţinerea deciziei prevăzute la art. 31 alin. (2), în termen de maximum 10 zile de la data înregistrării la O.N.R.C. a modificărilor în modul de organizare şi funcţionare a S.A.I., dar nu mai târziu de 90 de zile de la data autorizaţiei emise de către A.S.F., S.A.I. are obligaţia de a transmite la A.S.F. copia certificatului de înregistrare menţiuni, respectiv copia noului certificat de înregistrare, în situaţia în care modificarea produsă impune eliberarea unui nou certificat.
(2)
În cazul modificării documentelor ce au stat la baza autorizării, altele decât cele prevăzute la art. 31, S.A.I. are obligaţia de a notifica A.S.F., în termen de maximum 15 zile de la producerea acesteia, anexând copii ale documentelor justificative.
(3)
În cazul în care S.A.I. deţine atât sediu social, cât şi sediu central, aceasta are obligaţia de a notifica A.S.F. schimbarea sediului central, în termen de maximum 15 zile, anexând în acest sens documentele justificative.
(4)
A.S.F. este în drept să solicite adoptarea de modificări ale documentelor, dacă acestea contravin prevederilor prezentului regulament şi/sau ale dispoziţiilor legale în vigoare, sau poate refuza autorizarea modificărilor prevăzute la art. 31, în cazul în care nu sunt respectate cerinţele prevăzute în prezentul regulament.
Art. 33
(1)
Decizia prevăzută la art. 31 alin. (2) poate fi eliberată de A.S.F. în baza unei cereri, însoţită, după caz, de următoarele documente:
a)
hotărârea organului statutar al S.A.I., care, în cazul înfiinţării de sedii secundare, va cuprinde şi activităţile care urmează să se desfăşoare la respectivele sedii secundare;
b)
actul adiţional la actul constitutiv al S.A.I., după caz, în original sau în copie legalizată;
c)
dovada vărsării integrale a capitalului social într-un cont deschis în acest scop la o societate bancară şi raportul auditorului financiar cu privire la legalitatea majorării/reducerii capitalului social, precum şi documentele prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul nr.
2/2009
, pentru fiecare dintre acţionarii semnificativi ai S.A.I. care participă la majorarea capitalului social, pentru modificările prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. a);
d)
contracte de cesiune, extras din registrul acţionarilor, noua structură a acţionariatului, în cazul modificării prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. c);
e)
documentele prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. d), în cazul modificării prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. d) şi e);
f)
dovada deţinerii cu titlu legal a spaţiului necesar funcţionării, în copie legalizată, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. k), pentru modificările prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. f) şi g);
g)
regulamentul de organizare şi funcţionare, care va cuprinde organigrama sediului secundar, precum şi proceduri speciale privind evidenţa şi controlul activităţii desfăşurate la sediile secundare în legătură cu atribuţiile şi răspunderea personalului care îşi desfăşoară activitatea la respectivele sedii, arhivarea documentelor, transmiterea situaţiei şi/sau a documentelor la sediul social, pentru modificările prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. g);
h)
documentele prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. d), pentru directorul unui sediu secundar;
i)
notă explicativă privind situaţia arhivei, în cazul solicitării retragerii autorizaţiei unor sedii secundare;
j)
declaraţie pe propria răspundere din partea reprezentantului legal al S.A.I. de îndeplinire a condiţiilor prevăzute de art. 34, pentru modificările prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. g);
k)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.
(2)
În termen de maximum 60 de zile de la data autorizării extinderii obiectului de activitate al unei S.A.I. în sensul includerii administrării portofoliilor individuale de investiţii, aceasta are obligaţia să prezinte la A.S.F. dovada dobândirii calităţii de membru al Fondului de compensare a investitorilor.
(3)
S.A.I. poate presta activitatea de administrare a portofoliilor individuale de investiţii numai după data îndeplinirii condiţiei menţionate la alin. (2).
Art. 34
(1)
S.A.I. poate înfiinţa sedii secundare cu respectarea, după caz, a cerinţelor operaţionale menţionate la alin. (2)-(6).
(2)
La sediile secundare se pot desfăşura o parte sau toate activităţile permise pentru S.A.I, cu obţinerea autorizaţiilor corespunzătoare de către A.S.F. S.A.I. nu poate desfăşura activitatea în sedii neautorizate de A.S.F.
(3)
În cazul în care în cadrul unui sediu secundar o S.A.I. desfăşoară toate activităţile autorizate, acesta va respecta condiţiile impuse de prezentul regulament pentru sediul central.
(4)
În vederea autorizării sediului secundar, acesta trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a)
să dispună de un spaţiu cu destinaţie exclusivă, care să asigure buna desfăşurare a activităţii şi a cărui suprafaţă să nu fie mai mică de 15 mp. Spaţiul destinat sediului secundar nu poate fi amplasat la subsolurile clădirilor; se exceptează de la respectarea acestei prevederi sediile secundare la care se va desfăşura doar activitatea de distribuţie de titluri de participare;
b)
să aibă telefon şi fax;
c)
să asigure o dotare tehnică adecvată;
d)
directorul sediului secundar să respecte condiţiile prevăzute de art. 23 alin. (1) lit. e);
e)
să aibă un regulament propriu de organizare şi funcţionare, avizat de către consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere al S.A.I;
f)
să fie conectat printr-un computer la sediul social/central al S.A.I.
(5)
O situaţie centralizatoare a activităţilor desfăşurate în cadrul sediilor secundare, precum şi balanţele de verificare aferente activităţii sucursalelor sunt remise lunar, în copie, sediului social/central al S.A.I. în vederea întocmirii situaţiei financiare a societăţii.
(6)
Trimestrial, toate documentele aferente activităţii de administrare desfăşurate de către sediile secundare sunt transmise, în original, în vederea arhivării, către sediul central al S.A.I., în baza unui proces-verbal de predare-primire.
(7)
S.A.I. are obligaţia să menţină condiţiile impuse la autorizarea sediilor secundare pe toată durata de funcţionare a acestora, notificând A.S.F. orice modificare în termen de maximum 15 zile de la producerea acesteia şi anexând copii ale documentelor justificative.
CAPITOLUL V:
Controlul intern al S.A.I.
SECŢIUNEA 1:
Condiţii şi proceduri de autorizare a reprezentanţilor compartimentului de control intern
Art. 35
(1)
Fiecare persoană încadrată în compartimentul de control intern, responsabilă cu supravegherea activităţii desfăşurate de S.A.I., denumită în continuare reprezentant al compartimentului de control intern, este supusă autorizării A.S.F. şi este înscrisă în Registrul public al A.S.F. Reprezentanţii compartimentului de control intern au obligaţia de a participa la stagiile de pregătire privind cunoaşterea legislaţiei pieţei de capital.
(2)
În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, reprezentantul compartimentului de control intern raportează consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi notifică directorii/membrii directoratului. Auditorul financiar intern are acces la toate investigaţiile/controalele reprezentantului compartimentului de control intern şi verifică eficacitatea sistemului de control intern, în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (2) lit. a) din O.U.G. nr.
32/2012
.
Art. 36
Pentru a fi autorizată de către A.S.F. în calitate de reprezentant al compartimentului de control intern al S.A.I., persoana fizică trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)
să fie angajat cu contract de muncă al S.A.I. şi să desfăşoare activităţi de control numai în cadrul acelei S.A.I.;
b)
să aibă studii superioare economice sau juridice, absolvite cu examen de licenţă sau de diplomă, după caz, şi experienţă de minimum 2 ani în piaţa de capital. În cazul în care experienţa în piaţa de capital este mai mare de 5 ani, studiile superioare pot avea şi alt profil decât economic sau juridic;
c)
să fi participat/să participe la stagiile de pregătire şi să fi promovat/să promoveze în termen de maximum 6 luni de la data autorizării testul privind cunoaşterea legislaţiei în vigoare, organizat de către organismele de formare profesională atestate de A.S.F.;
d)
să nu fie acţionar semnificativ al S.A.I., să nu fie membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau director/membru al directoratului şi să nu exercite nicio atribuţie de natura celor pe care trebuie să le controleze, să nu deţină calitatea de auditor financiar al S.A.I., al unui depozitar, al unei S.S.I.F. sau al unei pieţe reglementate, să nu fie persoană implicată cu o altă S.A.I. ori cu un depozitar şi să nu fie angajat al unei alte S.A.I. sau al unui depozitar în cadrul departamentului/serviciului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare;
e)
să nu fi fost condamnată pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi alte infracţiuni de natură economică;
f)
să nu fi fost sancţionată de A.S.F., C.N.V.M., C.S.A., C.S.S.P.P., B.N.R. sau de alte autorităţi de supraveghere şi reglementare în domeniul economic şi financiar din România, din alt stat membru sau dintr-o ţară terţă cu interzicerea desfăşurării de activităţi pe pieţele supravegheate de acestea.
Art. 37
(1)
În vederea autorizării reprezentantului compartimentului de control intern, S.A.I. depune la A.S.F. o cerere de autorizare, însoţită de următoarele documente:
a)
curriculum vitae cu specificarea pregătirii şi experienţei profesionale, actualizat, datat şi semnat;
b)
copia actului de identitate;
c)
copia legalizată a actelor de studii;
d)
certificat de cazier judiciar şi certificat de cazier fiscal depuse în termenul de valabilitate al acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în original;
e)
declaraţia pe propria răspundere, în original, întocmită conform anexei nr. 2, a fiecărui reprezentant ai compartimentului de control intern, referitoare la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 36;
f)
copia atestatului de absolvire a cursului pentru reprezentanţii compartimentului de control intern, eliberat de A.S.F., dacă este cazul;
g)
contractul de confidenţialitate încheiat de către reprezentantul compartimentului de control intern cu S.A.I.;
h)
dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.
(2)
Până la promovarea testului menţionat la art. 36 lit. c), directorii/membrii directoratului S.A.I. răspund solidar cu reprezentantul/reprezentanţii compartimentului de control intern cu privire la activitatea de control intern din cadrul societăţii.
(3)
În situaţia în care S.A.I. supune autorizării mai multe persoane cu atribuţii de control intern, cererea de autorizare este însoţită de responsabilităţile detaliate ale fiecărei persoane încadrate în cadrul compartimentului de control intern şi de documentele menţionate la alin. (1) pentru fiecare persoană.
Art. 38
(1)
Retragerea autorizaţiei reprezentantului compartimentului de control intern se poate face:
a)
la cererea S.A.I.;
b)
ca sancţiune.
(2)
S.A.I. are obligaţia să solicite A.S.F. retragerea autorizaţiei reprezentantului compartimentului de control intern cel târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă.
(3)
În cazul în care S.A.I. nu îşi îndeplineşte obligaţia prevăzută la alin. (2), reprezentantul compartimentului de control intern este în drept să solicite retragerea autorizaţiei sale, toate taxele şi comisioanele aferente fiind suportate de către S.A.I.
(4)
Retragerea la cerere a autorizaţiei reprezentantului compartimentului de control intern se decide de către A.S.F. în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii, însoţită de explicarea motivelor care au condus la această solicitare, de documentele justificative cu privire la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă şi de dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.
Art. 39
(1)
După retragerea, în condiţiile art. 38 alin. (1) lit. a), a autorizaţiei reprezentantului compartimentului de control intern, emisă pe numele unei S.A.I., persoana respectivă poate fi autorizată în aceeaşi calitate pe numele unei alte S.A.I., cu condiţia prezentării documentelor menţionate la art. 37 alin. (1) lit. a)-f) actualizate, în măsura în care acestea au suferit modificări sau nu mai sunt în termenele de valabilitate prevăzute de reglementările