Măsuri | Acţiuni | Indicatori | Indicatori de referinţă* | Ţintă intermediară (2016)* | Ţintă finală (2020)* | Surse de finanţare | Instituţii responsabile/Instituţii partenere** |
1. OBIECTIV GENERAL Îmbunătăţirea accesului copiilor la servicii de calitate |
OBIECTIV SPECIFIC 1.1. Creşterea gradului de acoperire a serviciilor la nivel local |
1.1.1. Asigurarea unui serviciu public de asistenţă socială funcţional în fiecare unitate administrativ-teritorială | 1.1.1.1. Ocuparea posturilor vacante din serviciile destinate protecţiei copilului | Ponderea posturilor ocupate din total posturi normate | 93,1% comune; 83,5% oraşe; 84,8% municipii; 84,1% DGASPC | 100% | 100% | Buget de stat Buget local | MMFPSPV ANPDCA MDRAP APL |
1.1.1.2. Asigurarea de personal specializat la nivelul fiecărui SPAS | Ponderea SPAS care au cel puţin un asistent social | NA | 60% | 80% | Buget local Fonduri europene | MMFPSPV ANPDCA MDRAP APL |
1.1.1.3. Asocierea a două sau mai multe localităţi în mediul rural pentru crearea unui SPAS funcţional, acolo unde resursele nu permit crearea unei structuri autonome | Ponderea comunelor care beneficiază de un SPAS funcţional; | 55,30% | 75% | 100% | Buget local Fonduri europene | MMFPSPV ANPDCA MDRAP APL |
Număr de SPAS-uri care funcţionează în baza unei asocieri | NA | NC | NC | Buget local Fonduri europene | MDRAP APL |
1.1.1.4. Înfiinţarea de SPAS în localităţile urbane unde nu există | Ponderea localităţilor urbane care beneficiază de un SPAS funcţional | 93% | 100% | 100% | Buget local Fonduri europene | APL |
1.1.2. Creşterea accesului copiilor la servicii de sănătate de tip preventiv şi curativ | 1.1.2.1. Diversificarea serviciilor de asistenţă medicală primară, cu accent pe serviciile preventive care să fie furnizate prin pachetul de servicii de bază, bazate pe riscuri specifice şi pe grupe de vârstă | % copii care beneficiază de serviciile curative şi preventive din pachetul de bază | NA | 90% | 100% | FNUASS Buget de stat | MS CNAS APL |
% copii care beneficiază de programele naţionale de sănătate cu caracter preventiv | NA | 90% | 95% | FNUASS Buget de stat | MS CNAS APL |
1.1.2.2. Dezvoltarea sistemului de asistenţă medicală comunitară (inclusiv prin mediatori sanitari) şi constituirea de servicii comunitare integrate | Număr servicii comunitare integrate constituite; | 0 | 9 | 20 | Buget de stat Programul Elveţian de Cooperare şi Programul Norvegian; Fonduri Europene Buget local | MS ANPDCA MMFPSPV APL |
Numărul asistentelor medicale comunitare | 1000 | 2000 | 3000 | Buget de stat Programul Elveţian de Cooperare şi Programul Norvegian; Fonduri Europene Buget local | MS APL |
1.1.2.3. Dezvoltarea asistenţei medicale în unităţile de învăţământ antepreşcolar, preşcolar, şcolar şi studenţesc. | Număr cabinete medicale şcolare cu personal angajat conform normativelor în vigoare; % elevi care beneficiază de servicii de asistenţă medicală în unităţi de învăţământ | 1000 | 1600 | 2000 | Buget de stat Buget local | MEN, APL MS |
1.1.2.4. Definirea şi implicarea activă a medicului de familie şi al specialiştilor medicali din comunitate în depistarea copiilor aflaţi în situaţii de risc şi în orientarea lor către servicii eficace de prevenţie primară şi secundară. | % consultaţii active la copii din totalul consultaţiilor la copii ale medicului de familie | NA | creştere cu 20% faţă de valoarea de referinţă | creştere cu 40% faţă de valoarea de referinţă | FNUASS | MS CNAS CMR APL |
1.1.2.5. Identificarea de modalităţi flexibile de asigurare a accesului tuturor copiilor la servicii de medicină dentară preventive şi curative, pe cât posibil gratuite | Ponderea copiilor care au beneficiat de consultaţii medicină dentară în sistemul ASS/an | NA | creştere cu 30% | creştere cu 50% | FNUASS | MS CNAS CMD |
1.1.2.6. Identificarea de modalităţi flexibile de asigurare a accesului copiilor la serviciile necesare de asistenţă medicală de specialitate ambulatorie | Nr. copii care au beneficiat de asistenţă ambulatorie de specialitate în sistemul ASS/an | NA | NA | NA | FNUASS | MS CNAS |
1.1.2.7. Identificarea de modalităţi flexibile de asigurare a accesului copiilor cu tulburări de sănătate mintală la servicii de tip preventiv, diagnosticare precoce şi de tip curativ | Nr. copii cu TSA care au beneficiat de asistenţă de specialitate în sistemul ASS/an | NA | NA | NA | FNUASS, Buget de stat | MS CNAS |
1.1.2.8. Asigurarea unei acoperiri vaccinale adecvate pentru copii | % copii vaccinaţi DTP la 12 luni | 89% | 91% | 95% | Buget de stat | MS CNAS APL CMI |
% copii vaccinaţi ROR la 12 luni | 95% | 95% | 95% | Buget de stat | MS APL CMI |
% copii vaccinaţi antipolio la 12 luni | 89% | 91% | 95% | Buget de stat | MS APL CMI |
% copii vaccinaţi antiHepatita B la 12 luni | 96% | 96% | 96% | Buget de stat | MS APL CMI |
1.1.2.9. Asigurarea prevenirii primare a HIV şi ITS prin intervenţii adaptate specificului beneficiarilor. | % copii care au beneficiat de servicii de prevenţie pe niveluri de învăţământ | NA | 30% | 60% | Buget de stat Buget local | MS MEN APL CMI |
1.1.2.10. Dezvoltarea cu prioritate a paletei de servicii prenatale, perinatale şi postnatale şi a alternativelor de facilitare a accesului la aceste servicii acordând o atenţie aparte persoanelor şi comunităţilor defavorizate | mortalitate infantilă | 9,9 | 8,9 | 7,9 | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL CMI |
% nou născuţi sub 2500 g | 8,50% | 7,50% | 6% | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL CMI |
1.1.2.11. Întărirea capacităţii instituţionale pentru identificarea de riscuri şi pentru monitorizarea şi evaluarea calităţii serviciilor la toate nivelurile de asistenţă medicală | nr. examene de screening adresate copiilor | 3 | 5 | 7 | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL |
% copii la risc examinaţi | NA | 20% - 60% | 60 - 80% | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL |
1.1.2.12. Implementarea de intervenţii de prevenţie primară, secundară şi terţiară pentru copii/adolescenţi privind principalele riscuri legate de sănătate - consum de alcool, tutun, droguri, nutriţie sănătoasă, activitate fizică, consum media, comportament sexual. | % copii/adolescenţi care beneficiază de intervenţii de prevenţie primară, secundară, terţiară privind principalii determinanţi ai sănătăţii. | NA | 25% | 50% | Buget de stat Buget local | MS MEN MMFPSPV ANPDCA APL ANA MAI |
1.1.2.13. Îmbunătăţirea sistemului informaţional în domeniul sănătăţii pentru a asigura identificarea corectă a nevoilor de servicii, a acoperirii cu servicii de sănătate | NC | NA | Sistem informaţional revizuit | NC | Buget de stat | MS |
1.1.3. Creşterea accesului copiilor la educaţie | 1.1.3.1. Creşterea accesului copiilor cu vârste de la naştere la 6 ani în învăţământul antepreşcolar şi preşcolar | Număr de unităţi care oferă servicii de educaţie timpurie antepreşcolară | 313 | 450 | 600 | Buget de stat Buget local | MEN MMFPSPV ANPDCA APL |
% copiilor în vârstă de 3-6 ani înscrişi în învăţământul preşcolar | 82% | 86% | 95% |
1.1.3.2. Dezvoltarea sistemului de monitorizare a participării copiilor în învăţământul primar şi gimnazial | Rata de participare în învăţământul primar şi gimnazial | 90,6% | 93,5% | 98% | Buget de stat | MEN |
1.1.3.3. Multiplicarea la nivel de sistem a unor intervenţii integrate (inclusiv de tip Zone de Educaţie Prioritară) în zonele dezavantajate socio-economic pentru prevenirea fenomenului de absenteism şi abandon şcolar în învăţământul obligatoriu | Număr intervenţii integrate promovate | 234 | 400 | 1000 | Buget de stat | MEN MMFPSPV ANPDCA |
1.1.3.4. Îmbunătăţirea serviciilor de sprijin în învăţământul obligatoriu prin dezvoltarea reţelei de mediatori, consilieri şi psihologi şcolari, profesori de sprijin, profesori itineranţi | Număr mediatori, consilieri şi psihologi şcolari, profesori de sprijin, profesori itineranţi | 3000 | 3800 | 5000 | Buget de stat Fonduri europene | MEN |
1.1.3.5. Dezvoltarea unei oferte de învăţământ profesional şi tehnologic atractiv şi implicarea agenţilor economici pentru creşterea şanselor de angajare ale absolvenţilor | Număr elevi înscrişi în învăţământul profesional şi tehnologic | 19732 | 30.000 | 45.000 | Buget de stat | MEN |
Număr parteneriate dezvoltate la nivel naţional între unităţi de învăţământ profesional şi tehnologic şi angajatori | 350 (estimat) | 500 | 650 | Buget de stat Buget local Fonduri europene | MMFPSPV MEN APL |
1.1.3.6. Dezvoltarea serviciilor de asistenţă educaţională pentru copiii care au părăsit sistemul de învăţământ şi s-au reîntors şi sunt înscrişi în programe de sprijin | Număr copii care au părăsit sistemul de învăţământ şi s-au reîntors şi care beneficiază de servicii de asistenţă educaţională | NA | 12.000 copii | 50.000 copii | Buget de stat | MEN |
1.1.4. Dezvoltarea de facilităţi destinate activităţilor recreative şi petrecere a timpului liber de către copii | 1.1.4.1. Realizarea unei analize detaliate a nevoilor de investiţii pentru creşterea accesului copiilor, în special a celor din medii dezavantajate socio-economic, la facilităţi destinate activităţilor recreative şi de petrecere a timpului liber | Numărul de facilităţi pentru copii destinate activităţilor recreative şi de petrecere a timpului liber din fonduri ale autorităţilor locale/centrale | NA | Analiză detaliată a nevoilor de investiţii realizată | Dublarea numărului de facilităţi | Buget de stat FSE | MTS MEN MMFPSPV ANPDCA APL |
1.1.5. Analizarea oportunităţii acordării unui pachet minim de servicii sociale pentru copii | 1.1.5.1 Realizarea unui studiu la nivel naţional cu privire la conţinutul pachetului minim de servicii sociale pentru copil | NC | NC | Studiu realizat | NC | Buget de stat | ANPDCA |
1.1.5.2 Stabilirea standardului de cost pentru pachetul minim de servicii sociale pentru copil | NC | NC | Standard de cost stabilit | NC | Buget de stat | ANPDCA |
1.1.5.3 Testare pachetului minim de servicii sociale | NC | NC | NC | Testare realizată | Fonduri europene Cofinanţare ministere | ANPDCA MS MEN |
1.1.6. Dezvoltarea de servicii comunitare integrate | 1.1.6.1. Realizarea unui studiu cu privire la organizarea şi funcţionarea serviciilor comunitare integrate. | NC | NC | Studiu realizat | NC | Buget de stat | MMFPSPV ANPDCA MS MEN |
1.1.6.2. Implementarea şi evaluarea rezultatelor unor programe pilot la nivelul a 4 judeţe care au ca obiectiv dezvoltarea şi implementarea serviciilor comunitare integrate | NC | NC | Proiect pilot realizat | NC | Fonduri europene Cofinanţare ministere | MMFPSPV ANPDCA MS MEN APL |
1.1.6.3. Extinderea serviciilor comunitare integrate conform studiului | 1) Ponderea localităţilor vulnerabile în care există servicii comunitare integrate | NA NA | 5% din totalul localităţilor vulnerabile | 25 % din totalul localităţilor vulnerabile | Fonduri europene Cofinanţare ministere | MMFPSPV ANPDCA MS MEN APL |
1.1.7. Creşterea capacităţii instituţionale de definire şi de implementare de politici intersectoriale pentru protecţia drepturilor copilului la nivel central şi local | 1.1.7.1. Definirea de politici publice multisectoriale, integrate, coordonate şi adaptate contextului naţional | Număr de iniţiative intersectoriale | NA | 2 | 5 | Nu este cazul | MMFPSPV ANPDCA MS MEN MAI MTS MJ MDRAP APL MFP |
1.1.7.2. Formarea/dezvoltarea profesională a decidenţilor/experţilor din grupurile inter/multisectoriale în domeniul analizei, definirii şi implementării de politici intersectoriale | Număr decidenţi/experţi participanţi la cursurile de formare în domeniul analizei, definirii şi implementării politicilor intersectoriale | NA | 140 | 280 | Fonduri europene Cofinanţare bugete ministere | MMFPSPV ANPDCA MS MEN MAI MTS MDRAP-ANFP APL MFP |
1.1.7.3. Dezvoltarea de mecanisme şi proceduri pentru intervenţii multisectoriale | NC | NC | NC | Mecanisme şi proceduri dezvoltate | Nu este cazul | MMFPSPV ANPDCA MS MEN MAI MTS MJ |
1.1.7.4. Integrarea acţiunilor de protecţie a copiilor aflaţi în situaţii vulnerabile în Strategia de incluziune, precum şi în ansamblul strategiilor de acţiune şi al politicilor MMFPSPV | NA | NC | Strategie de incluziune realizată şi corelată cu prezenta Strategie | NC | Nu este cazul | MMFPSPV ANPDCA |
1.1.7.5. Integrarea acţiunilor de protecţie a copiilor aflaţi în situaţii vulnerabile în strategiile sectoriale | NC | NC | Strategii sectoriale în care sunt integrate acţiuni de protecţie a copiilor | Strategii sectoriale în care sunt integrate acţiuni de protecţie a copiilor | Nu este cazul | MS MEN MTS MAI MJ |
1.1.7.6 Includerea parteneriatului public-privat în politicile publice destinate copiilor | NC | NC | Politici publice destinate copilului care includ parteneriatul public-privat realizate | Politici publice destinate copilului care includ parteneriatul public-privat realizate | Nu este cazul | MS MEN MTS MAI MJ |
OBIECTIV SPECIFIC 1.2. Creşterea calităţii serviciilor furnizate copiilor |
1.2.1. Creşterea calităţii serviciilor sociale destinate copiilor | 1.2.1.1. Revizuirea standardelor minime de calitate şi de cost privind furnizarea de servicii destinate protecţiei copilului şi elaborarea de standarde pentru serviciile care nu au astfel de standarde | NC | NC | Standarde minime de calitate şi de cost elaborate şi difuzate la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale. | NC | Nu este cazul | ANPDCA MMFPSPV |
1.2.1.2. Elaborarea şi implementarea unor proceduri de lucru şi ghiduri de bune practici pentru activitatea desfăşurată cu principalele categorii de copii vulnerabili la nivelul tuturor SPAS şi DGASPC | NC | NC | Metodologii de lucru elaborate şi implementat e la nivelul SPAS şi DGASPC | NC | Nu este cazul | ANPDCA MMFPSPV |
1.2.2. Asigurarea calităţii serviciilor medicale pentru copii la toate nivelurile de asistenţă medicală | 1.2.2.1. Elaborarea de proceduri şi ghiduri de bune practici pentru monitorizarea stării de sănătate a copiilor | Nr ghiduri de bune practici/proceduri elaborate | NA | 3 | 6 | Buget de stat | MS |
1.2.2.2. Elaborarea şi utilizarea în practica medicală de ghiduri de bune practici şi instrumente valide pentru identificarea precoce a unor afecţiuni/condiţii cronice şi pentru tratamentul adecvat al acestora, care să permită dezvoltarea normală a copiilor | % medici de familie care utilizează instrumente de screening pentru afecţiuni/condiţii cronice şi pentru tratamentul adecvat al acestora | 0 | 25% | 50% | Bugetul de stat | MS |
1.2.2.3. Dezvoltarea continuă a capacităţilor profesionale ale personalului medical la toate nivelurile de asistenţă medicală, cu accent pe asistenţa primară, asistenţa în unităţile de învăţământ şi asistenţa comunitară | Pondere personal format în funcţie de nevoile specifice din total personal pe categorii | NA | 40% | 75% | Fonduri europene Cofinanţare bugete ministere | MS MMFPSPV APL |
1.2.2.4. Asigurarea unei infrastructuri adecvate pentru acordarea de servicii medicale de calitate la nivelul asistenţei medicale primare, inclusiv în unităţile de învăţământ | Pondere cabinete medici de familie cu condiţii corespunzătoare ASF în total cabinete verificate; % cabinete şcolare cu condiţii corespunzătoare ASF din total cabinete şcolare | NA | 80%; 50% | 90%; 70% | Fonduri europene Cofinanţare Buget de stat Buget local | MS MEN APL |
1.2.2.5. Asigurarea dezvoltării reţelei de medicină şcolară prin creşterea numărului de personal medical specific (medici, asistenţi) | % medici % asistenţi Ponderea unităţilor şcolare care au personal medical specific | Urban: Medici 600,5 Asistenţi 2380 Rural: Medici 2 Asistenţi 9 | Medici 20% Asistenţi 40% | Medici 40% Asistenţi 60% | Fonduri europene Cofinanţare minister Buget de stat Buget local | MS MEN APL |
1.2.3. Creşterea calităţii serviciilor de educaţie | 1.2.3.1. Promovarea unor programe de formare continuă pentru profesori, adaptate nevoilor copiilor în risc de abandon şcolar şi absenteism, precum şi celor din medii dezavantajate socio-economic | Număr programe de formare | NA | 2 | 6 | Fonduri europene Cofinanţare Buget de stat Buget local | MEN |
1.2.3.2. Continuarea procesului de reformă a curriculumului naţional şi a sistemului de evaluare pentru îmbunătăţirea competenţelor elevilor în domeniul lecturii, matematicii şi ştiinţelor, cu efecte vizibile la evaluările naţionale şi internaţionale (PISA, TIMSS, PIRLS) | Scăderea procentului elevilor care obţin rezultate slabe la matematică, ştiinţe şi lectură, la evaluările naţionale şi internaţionale | 38-40% | 32-34% | sub 25% | Nu este cazul | MEN |
1.2.3.3. Identificarea unor mecanisme de finanţare viabile pentru dezvoltarea programelor de sprijin tip: Şcoală după şcoală, A doua şansă, ZEP, Centre multifuncţionale etc. care au ca beneficiari copii vulnerabili | NC | NC | Mecanisme de finanţare a diferitelor programe de sprijin stabilite | Mecanisme de finanţare a diferitelor programe de sprijin aplicate | Nu este cazul | MEN ANPDCA MFP |
1.2.4. Stimularea transferului de bune practici în domeniul serviciilor şi politicilor pentru copil | 1.2.4.1. Identificarea/Mediatizarea intervenţiilor/experienţelor de bună practică, în special în cazul categoriilor de copii cu oportunităţi reduse şi promovarea lor la nivel naţional. | NC | NC | Intervenţii/experienţe de bună practică recunoscute şi promovate | 100 | Nu este cazul | MMFPSPV MEN MS |
1.2.4.2. Elaborarea unui set de standarde privind practicile prietenoase furnizate copilului şi mediatizarea acestora. | NC | NC | Set de standarde elaborat | NC | Nu este cazul | ANPDCA MEN MS |
1.2.4.3. Promovarea şi implementarea conceptului de comunităţi prietenoase pentru copii | Număr de comunităţi care implementează modelul de comunitate prietenoasă | NA | 25 | 50 | Nu este cazul | ANPDCA MDRAP APL MEN MS |
1.2.5. Creşterea calităţii profesionale a resurselor umane din serviciile sociale, de educaţie şi de sănătate pentru copii | 1.2.5.1. Creşterea gradului de înţelegere şi de respectare a drepturilor copilului în rândul profesioniştilor ce lucrează cu şi pentru copii | Număr de profesionişti formaţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi adopţiei | NA | 20000 | 50000 | Fonduri europene Cofinanţare Buget de stat | ANPDCA MS MEN |
Număr de acţiuni de sensibilizare organizate în vederea introducerii cursului opţional referitor la drepturile şi îndatoririle copilului | NA | 2 | 6 | Nu este cazul | MEN |
1.2.5.2. Implementarea unui sistem de recrutare şi selecţie a personalului care lucrează cu şi pentru copii bazat pe examene de cunoştinţe | Ponderea noilor angajaţi recrutaţi pe baza unui examen care include şi testarea cunoştinţelor specifice domeniului protecţiei copilului | NC | 1) Sistem de recrutare şi selecţie a personalului bazat pe examene de cunoştinţe realizat 2) 20% | 50% | Nu este cazul | MMFPSPV ANPDCA |
1.2.5.3. Includerea unor tematici relevante pentru drepturile copilului în cursurile de formare iniţială şi continuă ale specialiştilor care lucrează cu şi pentru copii. | NC | NC | Tematici relevante incluse | NC | Nu este cazul | ANPDCA MEN |
1.2.5.4. Dezvoltarea competenţelor de atragere de fonduri şi management de proiect a autorităţilor locale cu responsabilităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului | Ponderea angajaţilor participanţi la cursuri în domeniul managementului de proiect | NA | 20% | 50% | Fonduri europene | MDRAP MMFPSPV ANPDCA APL |
OBIECTIV SPECIFIC 1.3. Creşterea capacităţii beneficiarilor de a accesa şi utiliza serviciile destinate copilului şi familiei |
1.3.1. Creşterea gradului de cunoaştere şi de conştientizare de către copii şi familiile acestora a drepturilor şi responsabilităţilor lor şi a serviciilor pe care aceştia le pot accesa | 1.3.1.1. Elaborarea şi distribuirea de materiale informative, ghiduri, site-uri prietenoase pentru informarea copiilor, pentru transformarea conţinutului lor în deprinderi comportamentale durabile. | NC | NC | Materiale informative, ghiduri ce vizează drepturile şi îndatoririle copilului elaborate şi distribuite | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
NC | NC | Materiale informative, ghiduri ce vizează serviciile pe care copiii le pot accesa elaborate şi distribuite | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
1.3.1.2. Evaluarea impactului şi ajustarea acţiunilor de informare | NC | NC | 1) Studiu de impact realizat 2) Plan de implementare revizuit | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
1.3.1.3. Informarea periodică şi cu mijloace adecvate a părinţilor cu privire la drepturile copilului şi la accesul la serviciile existente pentru copii, inclusiv prin campanii de informare/educare/conştientizare | NC | NC | Materiale informative, ghiduri pentru părinţi ce vizează drepturile şi îndatoririle copilului elaborate şi distribuite | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
NC | NC | Materiale informative, ghiduri pentru părinţi ce vizează serviciile pe care copiii le pot accesa elaborate şi distribuite | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
1.3.1.4. Identificarea unui mecanism de promovare şi susţinere a numerelor unice europene destinate copilului care funcţionează în România | NA | NC | Mecanism de promovare şi susţinere identificat | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister Buget de stat | ANPDCA |
1.3.1.5 Organizarea de campanii de promovare a adopţiei | Număr de campanii organizate | NC | 2 | 6 | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
1.3.2. Dezvoltarea competenţelor parentale în ceea ce priveşte creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor | 1.3.2.1. Implicarea/Cooptarea categoriilor de personal care lucrează cu copiii în programe de formare în aria educaţiei parentale | Număr persoane care lucrează cu copiii care au participat şi finalizat cel puţin un program de formare în aria educaţiei parentale. | NA | 20000 | 50000 | Buget de stat | MEN MS ANPDCA |
1.3.2.2. Implicarea părinţilor în planificarea şi derularea unor activităţi extracurriculare în vederea creşterii competenţelor parentale, în parteneriat cu actorii şcolari; | Ponderea elevilor ai căror părinţi sunt implicaţi | NA | 15% | 45% | Nu este cazul | MEN |
1.3.2.3. Crearea şi dezvoltarea serviciilor de consiliere şi educaţie parentală la nivelul medicinei de familie, precum şi în instituţiile de învăţământ şi în serviciile sociale, în vederea dezvoltării abilităţilor parentale. | Număr beneficiari servicii de consiliere şi educaţie parentală la nivelul medicinei de familie, precum şi n unităţile de învăţământ şi în serviciile sociale Număr programe structurate de educaţie parentală derulate la nivel naţional în instituţiile de învăţământ şi în serviciile sociale | NA NA | 40000 2 | 90000 4 | Buget de stat Buget local | MS ANPDCA MEN APL |
1.3.3. Implicarea comunităţii în asigurarea respectării drepturilor copiilor | 1.3.3.1. Elaborarea unei metodologii de lucru pentru structurile comunitare consultative (SCC) | NC | NC | Metodologie de lucru realizată | NC | Nu este cazul | ANPDCA |
1.3.3.2. Pregătirea personalului din structurile comunitare consultative în problematica drepturilor copilului şi adopţiei | Ponderea membrilor SCC participanţi la cursuri cu tematici relevante pentru drepturile copilului şi adopţiei | NA | 20% | 50% | Fonduri europene Cofinanţare MMFPSPV | ANPDCA |
1.3.3.3. Activarea structurilor comunitare consultative | Număr de SCC funcţionale şi susţinute (prin asistenţă tehnică) în cadrul unui proiect pilot | 2036 | 1) Proiect pilot realizat 2) creşterea cu 20% a SCC | creşterea cu 40% a SCC | Fonduri europene Cofinanţare MMFPSPV | ANPDCA |
OBIECTIV SPECIFIC 1.4. Întărirea capacităţii de evaluare şi monitorizare a drepturilor copilului şi a situaţiei sociale a acestuia |
1.4.1. Instituirea şi implementarea unui sistem naţional de monitorizare şi evaluare cu privire la situaţia copiilor din România | 1.4.1.1. Instituirea şi implementarea unui sistem naţional de indicatori sociali cu privire la copil, cu raportarea regulată, care să includă date privind sărăcia/situaţia socio-economică, excluziunea socială, educaţie, sănătate etc. | NC | NC | Set de indicatori elaborat şi implementat în sistemul de raportare al instituţiilor relevante | NC | Nu este cazul | ANPDCA MMFPSPV MEN MS MJ |
1.4.1.2. Realizarea de schimburi de date pe bază de protocoale de colaborare, între instituţiile relevante pentru respectarea drepturilor copilului şi instituţiile furnizoare de date statistice | Număr de protocoale semnate între instituţii relevante pentru respectarea drepturilor copilului | 0 | 6 | 6 | Nu este cazul | ANPDCA MMFPSPV MEN MS |
1.4.1.3. Efectuarea de studii periodice despre respectarea drepturilor copiilor pentru care nu se poate realiza o colectare continuă de date | Număr studii periodice efectuate | NA | 1 | 3 | Buget de stat | ANPDCA |
1.4.1.4. Realizarea de studii care să ofere puncte de pornire pentru îmbunătăţirea cadrului normativ al adopţiilor, în acord cu contextul social actual. | Număr studii efectuate | NC | 1 | 3 | Buget de stat | ANPDCA |
1.4.2. Crearea şi implementarea unui mecanism de identificare şi monitorizare a tuturor copiilor vulnerabili | 1.4.2.1. Identificarea la nivel naţional a tuturor copiilor aflaţi în situaţii de vulnerabilitate | NC | NC | Identificare la nivel naţional realizată | NC | Nu este cazul | ANPDCA APL |
1.4.2.2. Elaborarea unei hărţi a sărăciei şi excluziunii sociale la nivel comunitar, cu date defalcate pe vârste, nivel de educaţie şi participare şcolară | NC | NC | Hartă a sărăciei şi excluziunii sociale pentru copii realizată | NC | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA MMFPSPV APL |
1.4.2.3. Monitorizarea comunităţilor vulnerabile | Ponderea comunităţilor vulnerabile identificate prin studiul realizat prin acţiunea 1.4.2.2. monitorizate | NC | 100% | 100% | Nu este cazul | ANPDCA MMFPSPV |
1.4.3. Stimularea culturii organizaţionale în utilizarea evaluării în toate instituţiile publice cu un rol activ în promovarea drepturilor copilului | 1.4.3.1. Dezvoltarea periodică a unor studii de diagnoză organizaţională în instituţiile cu un rol activ în promovarea drepturilor copilului în vederea elaborării de recomandări ameliorative în urma analizei şi monitorizarea ulterioară a progresului | NC | NC | NC | 1) Studii de diagnoză organizaţională realizate 2) Monitorizare a progresului realizată | Nu este cazul | ANPDCA MEN MS |
1.4.3.2 Instituirea unui mecanism de monitorizare şi de supervizare prin care să se asigure că alocarea resurselor şi efectuarea cheltuielilor se fac într-un mod cât mai eficient | NC | NC | Metodologie de monitorizare realizată | Mecanism de monitorizare testat | Nu este cazul | ANPDCA MFP |
OBIECTIV GENERAL 2 Respectarea drepturilor şi promovarea incluziunii sociale a copiilor aflaţi în situaţii vulnerabile |
OBIECTIV SPECIFIC 2.1. Asigurarea unui minim de resurse pentru copii, în cadrul unui program naţional antisărăcie, cu atenţie specială pe copii |
2.1.1. Creşterea accesului copiilor săraci la serviciile de bază | 2.1.1.1. Testarea pachetului minim de servicii în câteva dintre zonele vulnerabile cu ponderi dintre cele mai ridicate de copii săraci | NC | NC | NC | Pachet minim testat | Fonduri europene | ANPDCA APL |
2.1.1.2. Includerea în formula de finanţare per capita a unui coeficient de corecţie pentru şcolile care au minim 50% elevi şcolarizaţi ce provin din familii sărace | NC | NC | Metodologie de corecţie financiară realizată | NC | Nu este cazul | MEN MFP |
2.1.1.3. Analizarea posibilităţii acordării unui sprijin financiar sub formă de voucher pentru acoperirea costurilor de participare a elevilor la programe de tip şcoală după şcoală, a doua şansă, ZEP, Centre multifuncţionale etc. | NC | NA | Studiu realizat | NC | Nu este cazul | MEN ANPDCA MFP |
2.1.1.4. Îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale oferite în zonele vulnerabile social | % copii din zonele vulnerabile înscrişi la medicul de familie ponderea copiilor care au beneficiat de un consult pe an | NA NA | 80% | 100% | Nu este cazul | MS |
2.1.1.5. Dezvoltarea asistenţei medicale primare, în unităţile de învăţământ şi a asistenţei medicale comunitare, cu prioritate în zonele vulnerabile social | % unităţi de învăţământ cu personal medical | NA | NC | 50% din comunităţile identificate la acţiunea 1.4.2.2. | Buget local | MS MEN |
2.1.1.6. Dezvoltarea abordărilor active de asigurare a accesului la serviciile medicale din pachetul de bază, în special în zonele vulnerabile social | % copiilor din zonele vulnerabile care au beneficiat de un consult pe an | NA | creştere cu 10% | creştere cu 20% | Nu este cazul | MS |
OBIECTIV SPECIFIC 2.2. Reducerea decalajelor existente între copiii din mediul rural şi copiii din mediul urban |
2.2.1. Creşterea accesului la educaţie, sănătate şi servicii sociale a copiilor din mediul rural | 2.2.1.2. Dezvoltarea unor programe de sprijin de tipul Scoală după şcoală, ZEP, Centre multifuncţionale etc. pentru scăderea riscului de absenteism şi abandon şcolar al copiilor din mediul rural | Scăderea ratei abandonului şcolar în învăţământul rural la nivelul educaţiei de bază (înv. primar şi gimnazial) | 1,9-2,3% | 1,5-2,0% | 1,5% -1% | Buget de stat Buget local Fonduri europene | MEN APL |
2.2.1.3. Dezvoltarea unor programe integrate de sprijin pentru creşterea şanselor de continuare a studiilor după finalizarea ciclului secundar inferior într-un nivel superior de educaţie (liceal, profesional, postliceal şi universitar) | Număr beneficiari programe de sprijin, pe forme de studiu şi nivel de educaţie | NA | 60000 | 200000 | Buget de stat Buget local Fonduri europene | MEN APL |
2.2.1.4. Îmbunătăţirea condiţiilor de învăţare (inclusiv materiale şi echipamente didactice, laboratoare, acces la internet etc.) | Număr unităţi de învăţământ care au condiţii adecvate de învăţare (indicator calitativ, cf. declaraţiilor reprezentanţilor unităţii de învăţământ) | NA | 40% | minim 80% | Buget de stat Buget local Fonduri europene | MEN APL |
2.2.1.5. Instituirea unui sistem formal prin care copiilor din mediul rural să li se ofere oportunităţi de educaţie antepreşcolară | % copiilor din mediul rural care participă la programe de educaţie antepreşcolară | NA | creştere cu 20% | creştere cu 40% | Buget de stat Fonduri europene Buget local | MEN ANPDCA APL |
2.2.1.6. Dezvoltarea de alternative flexibile pentru asigurarea accesului echitabil la servicii medicale de asistenţă primară pentru copiii din mediul rural | % copii din mediul rural înscrişi pe lista MF; | NA | 70%; | 90% | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL |
2.2.1.7. Dezvoltarea de alternative flexibile pentru asigurarea accesului echitabil la servicii medicale de asistenţă de medicină dentară pentru copiii din mediul rural | % copii din mediul rural beneficiari de asistenţă de medicină dentară; | NA | 20% | 40% | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL |
2.2.1.8. Dezvoltarea de alternative flexibile pentru asigurarea accesului echitabil la servicii medicale de asistenţă de specialitate pentru copiii din mediul rural | % copii din mediul rural beneficiari de asistenţă medicală de specialitate | NA | 30% | 50% | FNUASS Buget de stat Buget local | MS CNAS APL |
OBIECTIV SPECIFIC 2.3. Eliminarea barierelor de atitudine şi mediu în vederea reabilitării şi reintegrării sociale a copiilor cu dizabilităţi |
2.3.1. Dezvoltarea unui sistem integrat de depistare precoce şi evaluare complexă a copilului cu dizabilităţi | 2.3.1.1. Implementarea de programe complete de screening pentru depistarea precoce a dizabilităţii | % copiii cu dizabilităţi care au acces la serviciile necesare într-un interval rezonabil de timp | NA | 60% | 100% | Buget de stat | MS ANPDCA APL CMI |
2.3.1.2. Stabilirea unui traseu simplificat şi cu costuri cât mai mici pentru familia copilului cu dizabilităţi în obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap, a certificatului de orientare şcolară/profesională şi a planificării serviciilor | NC | NC | Traseu simplificat definit şi implementat | Traseu simplificat implementa t | Nu este cazul | ANPDCA MS MEN |
2.3.2. Furnizare de servicii integrate sociale, de sănătate şi educaţionale prietenoase şi accesibile pentru copiii cu dizabilităţi şi familiile acestora | 2.3.2.1. Includerea tuturor serviciilor medicale necesare în pachetul de servicii de bază | % servicii necesare copiilor cu dizabilităţi incluse în pachetul de servicii de bază | NA | 80% | 100% | Buget de stat | MS |
2.3.2.2. Dezvoltarea serviciilor de abilitare/reabilitare | Ponderea copiilor cu dizabilităţi cu nevoi de abilitare/reabilitare care beneficiază de servicii | NA | 40% | 60% | Buget de stat | MS |
2.3.2.3. Înfiinţarea de echipe mobile specializate, în zonele în care dezvoltarea serviciilor de abilitare/reabilitare nu a fost posibilă | Număr echipe mobile specializate Numărul copiilor care beneficiază de serviciile echipelor mobile specializate | 20 | 30 creştere cu 50% | 41 creştere cu 100% | Buget local | APL |
2.3.2.4. Promovarea sănătăţii mintale, prevenirea cazurilor de suicid şi a comportamentului agresiv | % copii cu dizabilităţi expuşi la intervenţii de promovare a sănătăţii mintale | NA | 10% | 20% | Buget de stat | MS |
2.3.3. Susţinerea familiilor cu copii cu dizabilităţi în vederea creşterii şi îngrijirii în familie. | 2.3.3.1. Dezvoltarea abilităţilor parentale specifice cu suportul profesioniştilor din comunitate | Număr de părinţi ai copiilor cu dizabilităţi care au participat şi finalizat un astfel de program | NA | 10000 | 20000 | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA MEN APL |
2.3.3.2. Informarea completă şi într-un limbaj accesibil a părinţilor privind dizabilitatea, alternativele de abilitare/reabilitare, tratament şi integrare educaţională şi socială disponibile pentru copil | Ponderea părinţilor informaţi | NA | 50% dintre părinţii care au în îngrijire copii cu dizabilităţi | 90% dintre părinţii care au în îngrijire copii cu dizabilităţi | Buget de stat Fonduri europene Buget local | ANPDCA APL MS |
2.3.4. Dezvoltarea de atitudini pozitive în familie şi societate, faţă de copiii cu dizabilităţi. | 2.3.4.1. Implementarea de acţiuni de informare, educare şi comunicare | Ponderea populaţiei informate cu privire la nevoile şi drepturile copiilor cu dizabilităţi | NA | 30% din populaţia neinformată | 50% din populaţia neinformată | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA APL MS |
2.3.4.2. Promovarea conceptului de abilitate versus dizabilitate | Număr campanii de informare implementate la nivel naţional | NA | 1 | 3 | Nu este cazul | ANPDCA MMFPSPV |
2.3.4.3. Formarea profesioniştilor care lucrează cu copilul cu dizabilităţi | Ponderea profesioniştilor care lucrează cu copilul cu dizabilităţi cuprinşi în programe de formare | NA | 30% | 70% | Fonduri europene Cofinanţare ministere | ANPDCA MMFPSPV MS MEN |
2.3.5. Creşterea incluziunii educaţionale a copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale | 2.3.5.1 Promovarea educaţiei incluzive prin definirea clară în legislaţie şi planificarea unor măsuri concrete în acest sens, inclusiv prin cooperare interinstituţională | NC | NC | Cadru legislativ revizuit | NC | Nu este cazul | MEN ANPDCA |
2.3.5.2. Identificarea numărului şi profilului copiilor cu dizabilităţi şi/sau cu CES şcolarizaţi în învăţământul de masă (medii de rezidenţă, localitate/judeţ, caracteristici familie, caracteristici copil) cât şi a celor care au vârsta corespunzătoare învăţământului obligatoriu dar nu mai frecventează şcoala | NC | NC | 1) Metodologie de identificare realizată 2) Bază de date la nivel naţional realizată privind copiii cu CES | NC | Nu este cazul | MEN ANPDCA |
2.3.5.3. Dezvoltarea la nivel naţional a unor programe de formare a cadrelor didactice în domeniul educaţiei incluzive, cu prioritate pentru cei care lucrează la clasă/grupă,în prezent, cu cel puţin doi/trei copii cu dizabilităţi şi/sau cu CES | Număr programe naţionale de formare a cadrelor didactice în domeniul educaţiei incluzive | NA | 3 | 7 | Buget de stat Fonduri europene | MEN |
2.3.5.4. Promovarea dreptului copiilor cu dizabilităţi şi/sau cu CES integraţi în învăţământul de masă la un program individualizat de pregătire şi la un profesor de sprijin, precum şi la alte servicii de sprijin | % Copiilor cu CES integraţi în învăţământul de masă care beneficiază de profesor de sprijin | NA | 30% | 90% | Buget de stat | MEN |
2.3.5.5. Dezvoltarea unor noi resurse/materiale de învăţare pentru elevii/copiii cu CES, din perspectiva curriculumului adaptat şi facilitarea accesului la aceste resurse pentru toţi cei care fac parte din această categorie | Ponderea elevilor/copiilor care beneficiază de cel puţin o resursă nouă de învăţare din totalul copiilor/elevilor cu CES | NA | 20% | 40% | Buget de stat | MEN |
OBIECTIV SPECIFIC 2.4. Reducerea decalajului de oportunităţi dintre copiii romi şi ne-romi |
2.4.1. Combaterea atitudinii negative a societăţii faţă de romi, în general şi faţă de copiii romi în special | 2.4.1.1. Continuarea campaniilor media la nivel naţional pentru reducerea stereotipurilor negative faţă de romi, în general şi faţă de copiii romi în special | Număr campanii | NA | 1 | 3 | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
2.4.2. Facilitarea accesului copiilor romi la serviciile sociale, educaţionale şi medicale | 2.4.2.1. Implicarea activă a personalului specializat în facilitarea accesului copiilor romi la servicii sociale, educaţionale şi medicale la nivelul comunităţilor de romi (mediatori şcolari, mediatori sanitari, experţi romi locali) | Ponderea comunităţilor rome care au personal specializat în intervenţia la nivelul comunităţilor de romi | NA | 15% | 40% | Buget de stat Buget local | MS MEN ANPDCA MMFPSPV ANR |
2.4.2.2. Sprijinirea programelor de formare în aria educaţiei inter-culturale, a istoriei/tradiţiilor rome pentru toţi profesorii care predau în şcoli cu minim 25% populaţie şcolară romă | % profesorilor care predau în şcoli cu minim 25% populaţie şcolară romă care a beneficiat de formare în aria educaţiei interculturale şi istoriei/tradiţiilor rome. | NA | 25% | 70% | Nu este cazul | MEN |
2.4.3. Eliminarea segregării în unităţile de învăţământ care au primit recomandări în acest sens din partea autorităţilor competente | 2.4.3.1. Promovarea recomandărilor autorităţilor competente în aria combaterii discriminării cu privire la eliminarea segregării în unităţile de învăţământ | % unităţilor şcolare care au iniţiat măsuri corective în urma recomandărilor formulate de autorităţile competente, din total cazuri | NA | 80% | 100% | Nu este cazul | MEN |
OBIECTIV SPECIFIC 2.5. Continuarea tranziţiei de la îngrijirea instituţională a copiilor la îngrijire comunitară |
2.5.1. Creşterea eficienţei şi eficacităţii actualului sistem de servicii de îngrijire de tip familial | 2.5.1.1. Evaluarea oportunităţii specializării reţelei de asistenţă maternală pentru anumite categorii de copii, cum ar fi copilul mic pentru care este interzisă instituţionalizarea, copilul cu dizabilităţi şi copilul cu tulburări de comportament | NC | NA | Studiu de evaluare a oportunităţii realizat | Reţea de asistenţă maternală specializată pe anumite categorii de copii constituită | Buget de stat | ANPDCA |
2.5.1.2. Revizuirea, completarea şi modificarea legii privind regimul juridic al adopţiei şi a normelor metodologice ale acesteia. | NC | NC | Legislaţie revizuită, completată şi modificată | NC | Nu este cazul | ANPDCA |
2.5.2. Interzicerea instituţionalizării copilului de vârstă mică | 2.5.2.1. Creşterea vârstei minime de instituţionalizare a copilului de la 2 la 3 ani. | Număr de copii cu vârste sub 3 ani instituţionalizaţi | 738 | 0 copii cu vârste sub 3 ani instituţionalizaţi | NC | Nu este cazul | ANPDCA |
2.5.3. Închiderea de instituţii de tip vechi şi dezvoltarea de servicii comunitare | 2.5.3.1. Închiderea tuturor instituţiilor din sistemul de protecţie a copilului care funcţionează în structura preluată în anul 1997, respectiv anul 2000 şi înfiinţarea de case de tip familial şi apartamente | Număr instituţii de plasament organizate clasic închise | 90 | 70 | 0 | Buget de stat Fonduri europene Cofinanţare Buget local | ANPDCA APL |
2.5.3.2. Înfiinţarea a cel puţin un serviciu de îngrijire de zi (exemplu: centru de consiliere, serviciu comunitar integrat) la nivelul fiecărei unităţi administrativ teritoriale până în anul 2020, în funcţie de nevoile identificate în planurile elaborate de DGASPC şi APL | Ponderea unităţilor administrativ-teritoriale cu cel puţin un serviciu de îngrijire de zi | NA | 60% | 100% | Fonduri europene Buget local | ANPDCA MS APL |
2.5.4. Dezvoltarea abilităţilor de viaţă independentă ale copiilor, în vederea pregătirii acestora pentru părăsirea sistemului de protecţie specială | 2.5.4.1. Formarea personalului implicat în creşterea şi îngrijirea copiilor din instituţiile de tip familial în dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă | Ponderea personalului din instituţii format în dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă | NA | 50% | 100% | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA APL |
2.5.4.2. Asigurarea condiţiilor de mediu pentru exercitarea deprinderilor de viaţă independentă, în instituţiile destinate protecţiei copilului | NC | NC | Cadru legislativ revizuit | NC | Nu este cazul | MS ANPDCA MEN |
OBIECTIV SPECIFIC 2.6. Reducerea fenomenului copiii străzii |
2.6.1. Dezvoltarea serviciilor specializate destinate copiilor străzii, în acord cu nevoile existente | 2.6.1.1. Evaluarea fenomenului copiilor străzii în vederea stabilirii dimensiunii fenomenului şi a cauzelor principale ale acestui fenomen | NC | NA | Studiu la nivel naţional realizat | NC | Buget de stat | ANPDCA MMFPSPV |
2.6.1.2. Întărirea reţelei de echipe mobile (serviciul social stradal) din cadrul DGASPC | Număr de localităţi cu copii ai străzii deservite de echipe mobile | NA | NA | 100% | Nu este cazul | APL |
2.6.1.3. Dezvoltarea adăposturilor de zi şi de noapte şi a centrelor de primire în regim de urgenţă pentru copiii străzii | Număr de localităţi cu copii ai străzii în care este disponibil sprijin de urgenţă | NA | NA | 100% | Fonduri europene | APL |
2.6.2. Reducerea cauzelor ajungerii copiilor în stradă | 2.6.2.1. Sprijinirea copiilor expuşi riscului de a rămâne fără locuinţă | NC | NC | Procedură de identificare a copiilor în risc de a rămâne fără locuinţă realizată | NC | Nu este cazul | MMFPSPV ANPDCA |
2.6.2.2. Campanii de descurajare a cerşetoriei | Număr de campanii | NA | 1 | 3 | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
2.6.2.3. Elaborarea de proceduri interinstituţionale pentru intervenţia imediată în cazul copiilor străzii | NC | NC | Procedură interinstituţională de intervenţie realizată | NC | Nu este cazul | ANPDCA MAI APL |
OBIECTIV SPECIFIC 2.7. Încurajarea reintegrării sociale şi familiale a copiilor în conflict cu legea şi prevenirea recidivelor |
2.7.1. Dezvoltarea reţelei de servicii implicate în lucrul cu copiii aflaţi în conflict cu legea | 2.7.1.1. Specializarea personalului implicat în investigarea cauzelor penale cu autori minori | Ponderea personalului implicat în investigarea cauzelor penale cu autori minori care a participat la programe de specializare | NC | 50% | 100% | Buget de stat | MJ IMN MAI |
2.7.1.2. Crearea de servicii specializate pentru copilul care săvârşeşte fapte penale şi care nu răspunde penal | Număr camere de audiere care să asigure un cadru favorabil unei audieri optime a minorului aflat în conflict cu legea | 2 | 10 | 40 | Buget de stat Buget local | MJ MAI ANPDCA APL |
Număr servicii specializate | 12 | 20 | 30 | Fonduri europene Buget local | ANPDCA APL |
2.7.1.3. Dezvoltarea componentei de asistenţă psiho-socială pentru copiii din penitenciare, centre educative şi centre de detenţie | Ponderea copiilor din penitenciare, centre educative şi centre de detenţie care beneficiază de servicii de asistenţă psiho-socială | NA | 50% | 100% | Buget de stat Fonduri europene | MJ |
2.7.2. Eliminarea culturii impunităţii faţă de copilul aflat în conflict cu legea | 2.7.2.1. Instituirea unui mecanism accesibil copiilor privaţi de libertate, pentru a putea depune plângeri legate de tortură şi alte pedepse sau tratamente crude, inumane sau degradante | NC | NC | Mecanism accesibil copiilor privaţi de libertate, pentru a putea depune plângeri creat | NC | Nu este cazul | MJ ANPDCA |
OBIECTIV SPECIFIC 2.8. Reducerea influenţei factorilor de risc şi dezvoltarea influenţei factorilor de protecţie la consumul de droguri şi alte substanţe nocive pentru copii, corelat cu diversificarea serviciilor de asistenţă integrată a consumului de substanţe |
2.8.1. Conştientizarea de către copii, familie şi comunitate a efectelor grave ale consumului de droguri sau de alte substanţe nocive în rândul copiilor | 2.8.1.1. Derularea de acţiuni de informare, educare, sensibilizare şi conştientizare în vederea neînceperii consumului de droguri şi alte substanţe nocive, precum şi în vederea evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consumul regulat de către copii, prin intervenţii de prevenire în şcoală, familie şi comunitate | Număr de campanii | NA | 2 | 6 | Buget de stat Buget local Fonduri europene | MAI prin ANA MEN MS ANPDCA APL |
2.8.2. Asigurarea funcţionării la nivel comunitar a unor servicii de asistenţă integrate, adecvate şi accesibile, care să corespundă nevoilor copiilor consumatori de droguri sau alte substanţe nocive | 2.8.2.1. Dezvoltarea la nivel comunitar a intervenţiilor de identificare, atragere şi motivare a copiilor care consumă droguri şi alte substanţe nocive în servicii specializate de asistenţă integrată, adaptate nevoilor acestora | NC | NC | Intervenţii de identificare, atragere şi motivare a copiilor dezvoltate | NC | Nu este cazul | MAI prin ANA MS MEN ANPDCA APL |
2.8.2.2. Derularea de activităţi de promovare şi dezvoltare a serviciilor de tratament specializat (medical şi social) pentru reducerea riscului de consum şi prevenirea recăderilor | % copii consumatori de droguri cu acces la tratament corect şi complet | NA | 50% | 100% | Buget de stat Buget local | MAI prin ANA MS APL |
2.8.2.3. Dezvoltarea şi susţinerea programelor de tip "harm reduction" destinate copiilor şi adolescenţilor consumatori de droguri | % copii şi adolescenţi consumatori de droguri care beneficiază de programe de tip "harm reduction | NA | 30% | 50% | Fonduri europene | MS MAI prin ANA |
OBIECTIV SPECIFIC 2.9. Oferirea de sprijin adecvat copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate precum şi persoanelor care îi îngrijesc. |
2.9.1. Dezvoltarea de măsuri specifice şi servicii de suport pentru copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate | 2.9.1.1. Identificarea tuturor copiilor cu ambii părinţi/părintele unic susţinător plecaţi la muncă în străinătate | NC | NC | Evidenţă a copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate realizată | NC | Nu este cazul | ANPDCA APL |
2.9.1.2. Elaborarea unei metodologii specifice de intervenţie pentru copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi care se confruntă cu probleme de integrare socială | NC | NC | Metodologie de lucru cu copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate realizată | NC | Nu este cazul | ANPDCA |
2.9.1.3. Dezvoltarea unor programe personalizate de consiliere şi suport pentru copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate | % copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate care au acces la servicii de suport | NA | 40% | 80% | Buget de stat Buget local | ANPDCA MEN APL |
2.9.2. Creşterea rolului şcolii în compensarea deficitului de suport generat de lipsa părinţilor | 2.9.2.1. Dezvoltarea unor programe personalizate de sprijin educaţional pentru elevii care înregistrează o scădere a randamentului şcolar | Numărul copiilor care beneficiază de programe personalizate de sprijin educaţional | NA | X | X | Nu este cazul | MEN |
OBIECTIV SPECIFIC 2.10. Promovarea unui stil de viaţă sănătos în rândul adolescenţilor |
2.10.1. Asigurarea de servicii de sănătate în rândul copiilor şi adolescenţilor | 2.10.1.1. Diversificarea şi extinderea intervenţiilor de educaţie pentru sănătate în rândul copiilor/adolescenţilor | Nr. Campanii naţionale de educaţie pentru sănătate | NA | 2 | 6 | Buget de stat Buget local Fonduri europene | MS MEN APL |
2.10.1.2. Asigurarea unei acoperiri adecvate cu servicii de planificare familială pentru adolescenţi | Ponderea naşterilor survenite în cazul unor tinere sub 20 ani | 10% | 9% | 7% | Buget de stat | MS MEN APL |
2.10.1.3. Stimularea instituţiilor şcolare de a oferi elevilor cursuri de educaţie pentru sănătate sau a altor programe sau proiecte. | Număr de acţiuni de sensibilizare organizate în vederea introducerii cursului opţional referitor la educaţia pentru sănătate | NA | 2 | 6 | Nu este cazul | MEN APL MS |
OBIECTIV GENERAL 3 Prevenirea şi combaterea oricăror forme de violenţă |
OBIECTIV SPECIFIC 3.1. Promovarea valorilor non-violenţei şi implementarea unor acţiuni de sensibilizare |
3.1.1. Creşterea gradului de cunoaştere şi de conştientizare de către copii, părinţi, profesionişti şi populaţia generală a tuturor formelor de violenţă. | 3.1.1.1. Campanii de schimbare a percepţiei colective cu privire la violenţă, cu accent pe impactul negativ asupra dezvoltării copilului | Ponderea persoanelor care conştientizează efectele negative ale tuturor formelor de violenţă | NA | NA | 70% | Fonduri europene Cofinanţare minister | ANPDCA |
3.1.1.2. Continuarea programelor de formare pentru personalul din educaţie în aria prevenirii şi combaterii violenţei în spaţiul şcolar | Ponderea personalului din şcoli participant la programele de prevenire şi combatere a violenţei în spaţiul şcolar | NA | 20% | 50% | Buget de stat Buget local | MEN APL |
3.1.1.3. Implicarea copiilor, prin educaţia de la egal la egal,în activităţi derulate la nivelul şcolii de prevenire şi diminuare a violenţei asupra copiilor | Ponderea copiilor din şcoli participanţi în educaţie de la egal la egal în activităţi de prevenire şi diminuare a violenţei asupra copiilor | NA | 15% | 30% | Buget de stat Buget local | MEN APL |
3.1.1.4. Implicarea părinţilor în activităţi derulate la nivelul şcolii de prevenire şi diminuare a violenţei asupra copiilor | Ponderea părinţilor cu copii înscrişi în şcoală, care participă la activităţi de prevenire şi diminuare a violenţei asupra copiilor | NA | 10% | 25% | Buget de stat Buget local | MEN APL |
3.1.1.5. Realizarea unei baze de date cu bune practici în domeniu | Bază de date realizată şi actualizată periodic | NA | 100% | NC | Buget de stat | ANPDCA |
3.1.1.6. Întărirea capacităţii şi promovarea telefonului copilului de la nivelul DGASPC înfiinţat pentru semnalarea tuturor situaţiilor de violenţă asupra copilului şi intervenţie în urgenţă | Ponderea serviciilor telefonul copilului de la nivelul DGASPC organizate conform standardelor existente | NA | 25% | 50% | Fonduri europene Cofinanţare minister Buget de stat Buget local | ANPDCA APL |
3.1.2. Scăderea expunerii copiilor la violenţă în mass-media şi mediul online | 3.1.2.1. Revizuirea legislaţiei cu privire la protecţia copilului de formele de violenţă promovate în mass-media şi mediul online | Număr de acte normative modificate şi completate | NC | 1) Identificarea lacunelor la nivelul legislaţiei privind violenţa asupra copilului promovată în mass media şi mediul online 2) Recomandări elaborate | Legislaţie completată şi modificată | Nu este cazul | ANPDCA MAI CNA |
OBIECTIV SPECIFIC 3.2. Reducerea fenomenului violenţei în rândul copiilor |
3.2.1. Întărirea capacităţii furnizorilor de servicii publice în ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea oricăror forme de violenţă asupra copilului | 3.2.1.1. Revizuirea sistemului actual de monitorizare a situaţiilor de violenţă în spaţiul şcolar şi includerea cadrelor didactice la nivelul şcolii în procesul de monitorizare a situaţiilor de abuz, neglijare, exploatare sau orice altă formă de violenţă asupra copilului | Sistem de monitorizare a situaţiilor de violenţă în spaţiul şcolar revizuit | NA | NC | Sistem de monitorizare revizuit | Nu este cazul | MEN |
3.2.1.2. Implementarea mecanismului de semnalare, intervenţie şi monitorizare a cazurilor de violenţă, indiferent de locul de producere (familie, şcoală, comunitate, instituţii) | Ponderea instituţiilor cu atribuţii în protecţia copilului care utilizează mecanismul de semnalare, intervenţie şi monitorizare a cazurilor de violenţă | 21 EIL | 60% | 100% | Nu este cazul | ANPDCA APL |
3.2.1.3. Stabilirea unui sistem de indicatori de monitorizare şi evaluare a numărului de cazuri şi a dimensiunii abuzului, neglijării, exploatării sau oricărei forme de violenţă asupra copilului, în familie, instituţii şi comunitate | NC | NC | Sistem de monitorizare şi evaluare creat | NC | Nu este cazul | ANPDCA MEN MS APL |
OBIECTIV GENERAL 4 Încurajarea participării copiilor la luarea deciziilor care îi privesc |
OBIECTIV SPECIFIC 4.1. Dezvoltarea mecanismelor care să asigure participarea copiilor |
4.1.1. Asigurarea accesului echitabil la informaţii adecvate pentru toţi copiii | 4.1.1.1. Derularea unor campanii naţionale de informare în şcoli cu privire la formele şi activităţile concrete prin care copiii pot participa la procesul de luare a deciziilor care-i privesc | Număr de campanii implementate | NA | 2 | 6 | Buget de stat | MEN |
4.1.2. Susţinerea diversificării formelor de participare a copiilor | 4.1.1.2. Evaluarea nevoilor de dezvoltare organizaţională a Consiliului Naţional al Elevilor la nivel naţional şi identificarea unor forme de suport pentru creşterea capacităţii acestora de participare activă | NC | Analiză de nevoi privind dezvoltare organizaţională a Consiliului Naţional al Elevilor la nivel naţional realizată | Program de susţinere a structurilor participative ale elevilor implementat | NC | Buget de stat | MEN ANPDCA |
4.1.1.3. Stimularea participării copiilor din mediul rural la structurile reprezentative ale elevilor | Pondere copii/adolescenţi din mediul rural care participă activ la structurile reprezentative ale elevilor | NA | 10% | 30% | Nu este cazul | MEN ANPDCA APL |
4.1.1.4. Stimularea implicării organizaţiilor societăţii civile în programe şi proiecte pentru şi alături de structurile asociative ale elevilor | Număr de parteneriate | NA | 20% faţă de prezent | 40% faţă de prezent | Nu este cazul | MEN |
4.1.1.5. Consultarea structurilor reprezentative ale copiilor în elaborarea strategiilor şi documentelor de politică publică | NC | NA | Strategii şi documente de politică publică realizate cu consultarea structurilor reprezentativ e ale copiilor | Strategii şi documente de politică publică realizate cu consultarea structurilor reprezentative ale copiilor | Nu este cazul | MEN |