REGULAMENT nr. 13 din 29 septembrie 2008 pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a României nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a României a Centralei Incidentelor de Plati
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 22 alin. (1), ale art. 24 si 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a României,
în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Nationala a României emite prezentul regulament.
Art. I
Regulamentul Bancii Nationale a României nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a României a Centralei Incidentelor de Plati, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 9 martie 2001, se modifica dupa cum urmeaza:
1.La articolul 2, literele a) si i) se abroga.
2.Articolul 14 se abroga.
3.La articolul 15, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) În cazul în care cecul, cambia sau biletul la ordin este emis în valuta si este platibil în lei, cererea de înscriere a refuzului bancar va fi întocmita cu indicarea sumei de plata si a celei refuzate la cursul de schimb calculat de Banca Nationala a României din ziua prezentarii la plata."
4.Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Prevederile art. 17 se aplica si în cazul în care o persoana fizica sau juridica pierde ori i se fura unul sau mai multe formulare de cec, cambii, bilete la ordin necompletate."
5.Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
CIP gestioneaza baza de date proprie astfel încât aceasta sa poata fi interogata prin utilizarea cheilor de cautare bazate, în principal, pe:
a) seria si numarul cecului, cambiei, biletului la ordin;
b) codul fiscal al persoanei juridice sau, dupa caz, codul numeric personal al persoanei fizice."
Art. II
Anexele nr. 3A, 3B, 3C, 4B, 4C, 6B, 8A, 8B, 8C, 9, 11 si 12 la Regulamentul Bancii Nationale a României nr. 1/2001 se înlocuiesc cu anexele nr. 1-12, care fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. III
Prezentul regulament se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intra în vigoare la data de 10 octombrie 2008. Regulamentul Bancii Nationale a României nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a României a Centrului Incidentelor de Plati, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 9 martie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul regulament, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
-****-

Presedintele Consiliului de administratie al Bancii Nationale a României,

Mugur Constantin Isarescu

ANEXA nr. 1: CERERE DE ÎNSCRIERE A REFUZULUI BANCAR ÎN FISIERUL NATIONAL DE CECURI
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 3A la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta refuzului la plata.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care solicita înscrierea refuzului bancar în Fisierul national de cecuri.
În paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele careia va fi întocmita anexa nr. 3A, precum si calitatea acesteia de tragator.
În paragraful 3 se înscriu informatii preluate de pe cecul care face obiectul refuzului la plata:
- denumirea si codul bancii trase;
- tipul cecului; la rubrica "Tip cec la origine" se va bifa tipul cecului la momentul tiparirii, iar la rubrica "Tip cec la momentul refuzului" se va bifa corespunzator tipul cecului la momentul declararii acestuia ca refuz bancar;
- seria si numarul cecului, atât în format nou, cât si în format vechi, data si locul emiterii, locul compensarii, suma totala de plata, respectiv suma refuzata la plata (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea, codul fiscal ori codul numeric personal al tragatorului si numarul de cont al acestuia;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal al beneficiarului/ultimului giratar, numarul de cont, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
În paragraful 4 se selecteaza unul sau mai multe dintre motivele refuzului la plata al cecului respectiv. Selectarea motivului "lipsa totala/partiala de disponibil, în cazul prezentarii la plata înainte de expirarea termenului, respectiv dupa expirarea termenului de prezentare" se face în functie de data prezentarii la plata a cecului.
În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de o terta persoana, unitatea bancara a platitorului unui cec nu poate efectua plata, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisa la CIP se vor selecta motivele de refuz: "lipsa totala de disponibil" si, respectiv, "litigiu cu privire la dreptul de proprietate". În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociati/actionari, unitatea bancara a platitorului unui cec nu poate efectua plata, dar exista disponibil în cont, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisa la CIP se va selecta doar motivul de refuz "litigiu cu privire la dreptul de proprietate".
În cazul în care unui client i se închide contul si, ulterior, se prezinta la plata un cec emis de catre acesta, având data emiterii anterioara datei închiderii contului, unitatea bancara respectiva va transmite la CIP cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzatoare, pe care va selecta motivul "lipsa totala de disponibil".
Paragraful 5 se completeaza numai daca unul dintre motivele refuzului la plata este: "cec emis fara autorizarea trasului", "cec refuzat din lipsa totala de disponibil, în cazul prezentarii la plata înainte de expirarea termenului de prezentare", "cec refuzat din lipsa partiala de disponibil, în cazul prezentarii la plata înainte de expirarea termenului de prezentare", "cec emis cu o data falsa sau caruia îi lipseste o mentiune obligatorie", "cec circular/cec de calatorie emis la purtator" sau "cec emis de un tragator aflat în interdictie bancara", caz în care se va completa si perioada de interdictie bancara de un an, începând cu data înregistrarii la CIP a incidentului de plata major.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 2: CERERE DE ÎNSCRIERE A REFUZULUI BANCAR ÎN FISIERUL NATIONAL DE CAMBII
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 3B la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta refuzului la plata.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care solicita înscrierea refuzului bancar în Fisierul national de cambii.
În paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele careia va fi întocmita anexa nr. 3B, precum si calitatea acesteia de tras sau tragator.
În paragraful 3 se înscriu informatii preluate de pe cambia care face obiectul refuzului la plata:
- seria si numarul cambiei - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, nr. de exemplare, locul platii, data scadentei, locul compensarii, suma totala de plata, respectiv suma refuzata la plata (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al trasului, numarul de cont, denumirea si codul bancii trasului;
- numele sau denumirea si codul fiscal ori codul numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea si codul fiscal ori codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea si codul fiscal ori codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal ori codul numeric personal si adresa tragatorului;
- numele sau denumirea si codul fiscal ori codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
În paragraful 4 se selecteaza unul sau mai multe dintre motivele refuzului la plata al cambiei respective. Selectarea motivului "lipsa totala/partiala de disponibil, în cazul prezentarii la plata în/la termen, respectiv dupa expirarea termenului de prezentare" se face în functie de data prezentarii la plata a cambiei.
În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de o terta persoana, unitatea bancara a platitorului unei cambii nu poate efectua plata, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisa la CIP se vor selecta motivele de refuz: "lipsa totala de disponibil" si, respectiv, "litigiu cu privire la dreptul de proprietate", în cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociati/actionari, unitatea bancara a platitorului unei cambii nu poate efectua plata, dar exista disponibil în cont, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisa la CIP se va selecta doar motivul de refuz "litigiu cu privire la dreptul de proprietate".
În cazul în care unui client i se închide contul si, ulterior, se prezinta la plata o cambie emisa de catre acesta, având data emiterii anterioara datei închiderii contului, unitatea bancara respectiva va transmite la CIP cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzatoare, pe care va selecta motivul "lipsa totala de disponibil".
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 3: CERERE DE ÎNSCRIERE A REFUZULUI BANCAR ÎN FISIERUL NATIONAL DE BILETE LA ORDIN
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 3C la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta refuzului la plata.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care solicita înscrierea refuzului bancar în Fisierul national de bilete la ordin.
În paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele careia va fi întocmita anexa nr. 3C, precum si calitatea acesteia de subscriitor.
În paragraful 3 se înscriu informatii preluate de pe biletul la ordin care face obiectul refuzului la plata:
- seria si numarul biletului la ordin - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, nr. de exemplare, locul platii, data scadentei, locul compensarii, suma totala de plata, respectiv suma refuzata la plata (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al subscriitorului, numarul de cont, codul si denumirea bancii acestuia;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
În paragraful 4 se selecteaza unul sau mai multe dintre motivele refuzului la plata al biletului la ordin respectiv. Selectarea motivului "lipsa totala/partiala de disponibil", în cazul prezentarii la plata în/la termen, respectiv dupa expirarea termenului de prezentare se face în functie de data prezentarii la plata a biletului la ordin.
În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de o terta persoana, unitatea bancara a platitorului unui bilet la ordin nu poate efectua plata, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisa la CIP se vor selecta motivele de refuz: "lipsa totala de disponibil" si, respectiv, "litigiu cu privire la dreptul de proprietate". În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociati/actionari, unitatea bancara a platitorului unui bilet la ordin nu poate efectua plata, dar exista disponibil în cont, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisa la CIP se va selecta doar motivul de refuz "litigiu cu privire la dreptul de proprietate".
În cazul în care unui client i se închide contul si, ulterior, se prezinta la plata un bilet la ordin emis de catre acesta, având data emiterii anterioara datei închiderii contului, unitatea bancara respectiva va transmite la CIP cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzatoare, pe care va selecta motivul "lipsa totala de disponibil".
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 4: DECLARATIE DE PIERDERE/FURT/DISTRUGERE A CAMBIILOR
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 4B la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta pierderii/furtului/distrugerii cambiei.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a declaratiei în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care declara în nume propriu sau în numele unei persoane fizice ori juridice cambia/cambiile pierduta(e), furata(e) sau distrusa(e).
Paragraful 2 se completeaza cu datele personale ale persoanei fizice care declara pe propria raspundere cambia/cambiile pierduta(e), furata(e) sau distrusa(e), în nume propriu sau în numele unei persoane juridice.
În cazul în care acesta declara o singura cambie completata ca fiind pierduta, furata sau distrusa, bareaza cuvântul "cambii" si completeaza paragraful 3. Pentru fiecare cambie completata pierduta, furata sau distrusa se va întocmi câte un formular tip anexa nr. 4B.
În cazul în care cambia este declarata pierduta, se bifeaza casuta corespunzatoare. Similar se procedeaza pentru cambia furata, respectiv distrusa.
În cazul în care acesta declara una sau mai multe cambii necompletate pierdute, furate sau distruse, se completeaza paragraful 4.
În paragraful 3 se înscriu informatii preluate de pe cambia declarata pierduta/furata/distrusa:
- seria si numarul cambiei - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, nr. de exemplare, locul platii si data scadentei, locul compensarii, suma în cifre si în litere;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al trasului, numarul de cont, denumirea si codul bancii trasului;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal si adresa tragatorului;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
În paragraful 4 se înscriu denumirea si codul bancii trasului si se completeaza cu informatii privind seriile si numerele formularelor de cambii necompletate pierdute/furate/distruse, precum si cu numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al clientului care a fost în posesia cambiilor respective.
În cazul în care seriile si numerele cambiilor nu sunt consecutive, se vor bara cuvintele "de la" si "pâna la", solicitantul completând seriile si numerele respectivelor formulare. Spatiile ramase necompletate privind seria si numarul cambiilor vor fi barate.
La rubrica "Semnatura solicitantului" se aplica semnatura persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice care declara pierderea/furtul/distrugerea cambiei respective.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit declaratia.
ANEXA nr. 5: DECLARATIE DE PIERDERE/FURT/DISTRUGERE A BILETELOR LA ORDIN
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 4C la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati {CIP), pe suport electronic, informatia aferenta pierderii/furtului/distrugerii biletului la ordin.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a declaratiei în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care declara în nume propriu sau în numele unei persoane fizice ori juridice biletul/biletele la ordin pierdut (e), furat(e) sau distrus(e).
Paragraful 2 se completeaza cu datele personale ale persoanei fizice care declara pe propria raspundere biletul/biletele la ordin pierdut(e), furat(e) sau distrus(e), în nume propriu sau în numele unei persoane juridice.
În cazul în care acesta declara un singur bilet la ordin completat ca fiind pierdut, furat sau distrus, bareaza cuvântul "bilete la ordin" si completeaza paragraful 3. Pentru fiecare bilet la ordin completat pierdut, furat sau distrus se va întocmi câte un formular tip anexa nr. 4C.
În cazul în care biletul la ordin este declarat pierdut, se bifeaza casuta corespunzatoare. Similar se procedeaza pentru biletul la ordin furat, respectiv distrus.
În cazul în care acesta declara unul sau mai multe bilete la ordin necompletate pierdute, furate sau distruse, se completeaza paragraful 4.
În paragraful 3 se înscriu informatii preluate de pe biletul la ordin declarat pierdut/furat/distrus:
- seria si numarul biletului la ordin - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, nr. de exemplare, locul platii, data scadentei, locul compensarii, suma în cifre si în litere;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al subscriitorului, numarul de cont, codul si denumirea bancii acestuia;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale beneficiarului/ ultimului giratar, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
În paragraful 4 se înscriu denumirea si codul bancii trasului si se completeaza cu informatii privind seriile si numerele formularelor de bilete la ordin necompletate pierdute/furate/distruse, precum si cu numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al clientului care a fost în posesia cambiilor respective.
În cazul în care seriile si numerele biletelor la ordin nu sunt consecutive se vor bara cuvintele "de la" si "pâna la", solicitantul completând seriile si numerele respectivelor formulare. Spatiile ramase necompletate privind seria si numarul cambiilor vor fi barate.
La rubrica "Semnatura solicitantului" se aplica semnatura persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice care declara pierderea/furtul/distrugerea biletului la ordin respectiv.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit declaratia.
ANEXA nr. 6: DECLARATIE A CENTRALEI INCIDENTELOR DE PLATI DE PIERDERE/ FURT/ DISTRUGERE/ ANULARE A INSTRUMENTELOR DE PLATA
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
BNR-CIP
FISIERUL NATIONAL DE INCIDENTE DE PLATI
(- Anexa nr. 6B la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele Centralei Incidentelor de Plati (CIP).
În paragraful 1 se înscrie data pierderii/furtului/distrugerii/anularii instrumentului. În cazul în care instrumentul este declarat pierdut, se bareaza cuvintele "furat", "distrus" si "anulat". Similar se procedeaza pentru instrumentele furate, distruse si, respectiv, anulate. În functie de tipul instrumentului declarat pierdut, furat, distrus sau anulat se bifeaza casuta corespunzatoare acestuia, completându-se informatiile din dreptul ei astfel:
- în cazul cecului - tipul cecului la origine (la tiparire) si tipul cecului la momentul declararii pierderii/furtului/distrugerii cecului, seria si numarul acestuia, atât în format nou, cât si în format vechi, data si locul emiterii, suma în cifre si în litere si numele sau denumirea beneficiarului;
- în cazul cambiei - seria si numarul cambiei - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, numele sau denumirea tragatorului, suma în cifre si în litere, numele sau denumirea beneficiarului, precum si data scadentei;
- în cazul biletului la ordin - seria si numarul biletului la ordin - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, suma în cifre si în litere, numele sau denumirea beneficiarului, precum si data scadentei.
Observatie: în cazul în care se declara la CIP cecuri/cambii/bilete la ordin necompletate pierdute, furate, distruse sau anulate (doar pentru cecuri) se completeaza informatiile privind tipul cecului la origine (la tiparire) si tipul cecului la momentul declararii pierderii/furtului/distrugerii/anularii cecului, seriile si numerele acestor formulare. Daca seriile si numerele cecurilor/cambiilor/biletelor la ordin nu sunt consecutive, se vor bara cuvintele "de la" si "pâna la", persoana acreditata de la CIP completând seriile si numerele respectivelor formulare. Spatiile privind seria si numarul cecurilor cambiilor/biletelor la ordin ramase necompletate vor fi barate. În cazul declararii pierderii/furtului/distrugerii/anularii unor serii de cecuri necompletate se va întocmi pentru fiecare tip de carnet de cecuri (cec simplu, cec barat, cec de numerar, cec de calatorie si cec circular) câte un formular al anexei nr. 6B.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate de la CIP.
ANEXA nr. 7: CERERE DE ANULARE A INCIDENTULUI DE PLATA PRIVIND CECUL
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 8A la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în dar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta anularii incidentului de plata.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare ale cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care solicita anularea incidentului de plata.
În paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele careia va fi întocmita anexa nr. 8A, precum si calitatea acesteia de tragator.
În paragraful 3 se bifeaza una dintre casutele care explica motivul anularii incidentului de plata.
În paragraful 4 se înscriu informatii preluate de pe cecul care face obiectul anularii incidentului de plata:
- denumirea si codul bancii trase;
- tipul cecului; la rubrica "Tip cec la origine" se va bifa tipul cecului la momentul tiparirii, iar la rubrica "Tip cec la momentul refuzului" se va bifa corespunzator tipul cecului la momentul declararii sale ca incident bancar;
- seria si numarul cecului, atât în format nou, cât si în format vechi, data si locul emiterii, locul compensarii, suma totala de plata, respectiv suma refuzata la plata (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal si numarul de cont ale tragatorului;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, numarul de cont, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
Paragraful 5 se completeaza numai daca persoana declaranta solicita anularea unui incident de plata major.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 8: CERERE DE ANULARE A INCIDENTULUI DE PLATA PRIVIND CAMBIA
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 8B la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în dar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta anularii incidentului de plata.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP care solicita anularea incidentului de plata.
În paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele careia va fi întocmita anexa nr. 8B, precum si calitatea acesteia de tras sau tragator.
În paragraful 3 se bifeaza una dintre casutele care explica motivul anularii incidentului de plata.
În paragraful 4 se înscriu informatii preluate de pe cambia care face obiectul anularii incidentului de plata:
- seria si numarul cambiei - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, nr. de exemplare, locul platii si data scadentei, locul compensarii, suma totala de plata, respectiv suma refuzata la plata (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al trasului, numarul de cont, denumirea si codul bancii trasului;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal si adresa tragatorului;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 9: CERERE DE ANULARE A INCIDENTULUI DE PLATA PRIVIND BILETUL LA ORDIN
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 8C la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. .... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentele persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, informatia aferenta anularii incidentului de plata.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu denumirea în clar, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care solicita anularea incidentului de plata.
În paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele careia va fi întocmita anexa nr. 8C, precum si calitatea acesteia de subscriitor.
În paragraful 3 se bifeaza una dintre casutele care explica motivul anularii incidentului de plata.
În paragraful 4 se înscriu informatii preluate de pe biletul la ordin care face obiectul anularii incidentului de plata:
- seria si numarul biletului la ordin - pentru formatul nou si, atât pentru formatul nou, cât si pentru formatul vechi, data si locul emiterii, nr. de exemplare, locul platii, data scadentei, locul compensarii; suma totala de plata, respectiv suma refuzata la plata (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al subscriitorului, numarul de cont, codul si denumirea bancii acestuia;
- numele sau denumirea si codul fiscal sau codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea si codul bancii la care acesta are cont deschis.
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 10: CERERE DE CONSULTARE
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 9 la Regulamentul nr. 1/2001)
(recto)
(verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica "Nr. ..... " se înscrie numarul de înregistrare din evidentei persoanei declarante.
În paragraful "Nod de acces" se înscriu denumirea în clar si codul centralei sau unitatii teritoriale a bancii prin intermediul careia a fost transmisa la Centrala Incidentelor de Plati (CIP), pe suport electronic, cererea de consultare.
Paragraful "Loc rezervat luarii în evidenta la CIP" este destinat înscrierii automate de catre aplicatia informatica a CIP a informatiilor privind data, ora si nr. de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
În paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul, adresa si telefonul persoanei declarante la CIP, care solicita consultarea Fisierului national de incidente de plati (FNIP).
În paragraful 2 persoana acreditata va selecta tipul de consultare: în numele bancii sau în numele clientului.
Paragraful 3 se completeaza cu datele personale ale persoanei fizice care interogheaza Fisierul national de incidente de plati sau Fisierul national al persoanelor cu risc (FNPR), în nume propriu sau în numele unei persoane juridice.
În paragraful 4 solicitantul stabileste întrebarea/întrebarile care va/vor fi adresata/adresate CIP, apoi va completa datele obligatorii pe baza carora se va face consultarea.
Raspunsul CIP, în functie de întrebarea continuta de cererea de consultare, cuprinde urmatoarele informatii:
- pentru întrebarea "cecul/cambia/biletul la ordin...face obiectul unui incident de plata?": data refuzului si motivul/motivele refuzului la plata;
- pentru întrebarea "tragatorul/trasul/subscriitorul...este înregistrat la CIP ca fiind falit sau într-un litigiu de proprietate?": data refuzului si motivul/motivele refuzului la plata;
- pentru întrebarea "care este istoricul incidentelor de plati înregistrate la plata cu cecuri/cambii/bilete la ordin?": data înregistrarii la CIP, denumirea titularului de cont, motivele de refuz, perioada interdictiei bancare (pentru fiecare incident de plata major cu cec), daca este incident de plata major, perioada totala de interdictie bancara (în cazul cecului);
- pentru întrebarea "beneficiarul/ultimul giratar...a declarat la CIP ca pierdut/furat/distrus cecul/cambia/biletul la ordin... ?": denumirea beneficiarului/ultimului giratar, data declaratiei, tipul incidentului (pierdut/furat/distrus);
- pentru întrebarea "titularul de cont cu cod fiscal...se afla în interdictie bancara de a emite cecuri?" (FNPR): banca trasa, denumirea titularului de cont, motivele de refuz, perioada de interdictie bancara (pentru fiecare incident de plata major cu cec), perioada de interdictie bancara curenta (cumulata);
- pentru întrebarea "care este istoricul incidentelor de plati majore... ?" (FNPR): data înregistrarii la CIP, denumirea titularului de cont, motivele refuzului, perioada de interdictie bancara (pentru fiecare incident de plata major cu cec), perioada totala de interdictie bancara (în cazul cecului);
- pentru "Istoricul refuzurilor la plata pe titular de cont, în forma sintetica": nr. total de refuzuri, suma si suma refuzata totala, defalcate dupa tipul instrumentului si dupa tipul motivului de refuz (major/minor).
La rubrica "S.S./L.S." se aplica semnatura si stampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA nr. 11: DECLARATIE PRIVIND NEÎNSCRIEREA LA CENTRALA INCIDENTELOR DE PLATI A INCIDENTULUI DE PLATA
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
(- Anexa nr. 11 la Regulamentul nr. 1/2001)
ANEXA nr. 12: CERERE DE RECTIFICARE A INFORMATIEI PRIVIND INCIDENTUL DE PLATA
Nr. ......... |_|_|_|_|_|_|_|_| (data emiterii)
Sigla persoanei declarante
(- Anexa nr. 12 la Regulamentul nr. 1/2001)
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 692 din data de 10 octombrie 2008