RAPORT din 4 iunie 2013 privind ajutoarele de stat acordate în România în perioada 2009-2011
CAPITOLUL 1:
1.1.CONSIDERAŢII GENERALE
Îmbunătăţirea funcţionării pieţelor în beneficiul agenţilor economici şi al consumatorilor reprezintă un obiectiv major al politicii de concurenţă. În cadrul acesteia aplicarea normelor privind ajutoarele de stat reprezintă un instrument important, utilizat pentru alocarea eficientă a resurselor statului, astfel încât, concurenţa să nu fie distorsionată sau restrânsă.
Ajutoarele de stat reprezentă măsuri selective de sprijin financiar public, acordate unor întreprinderi, zone sau activităţi în vederea atingerii unor obiective de interes general, cum ar fi protecţia mediului, dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, dezvoltarea zonelor defavorizate, salvarea sau restructurarea unor agenţi economici strategici etc. Chiar dacă sprijinul acordat întreprinderilor de către autorităţi susţine un interes public major, acesta poate denatura mediul concurenţial normal.
De aceea, este necesară elaborarea şi aplicarea cu stricteţe a regulilor cu privire la modalităţile în care autorităţile pot interveni pe piaţă prin acordarea de ajutoare de stat. Ajutorul de stat poate fi compatibil dacă urmăreşte obiective de interes comun clar definite, având efecte benefice generale asupra dezvoltării economice, şi nu afectează comerţul cu statele membre ale Uniunii Europene.
Comisia Europeană încurajează statele membre să acorde prioritate acţiunii de consolidare a competitivităţii economiei lor, precum şi de consolidare a coeziunii sociale şi regionale.
Reforma în domeniul politicii concurenţei, întreprinsă de Comisie în ultimii ani, vizează şi domeniul ajutoarelor de stat. Astfel, se doreşte redirecţionarea ajutoarelor către obiectivele stabilite prin Strategia Europa 2020, precum cercetarea, dezvoltarea şi inovarea, promovarea investiţiilor în capital de risc, formare profesională, energii regenerabile şi protecţia mediului. Reglementările comunitare impun părţilor interesate să verifice dacă ajutorul de stat reprezintă un instrument politic adecvat pentru atingerea obiectivelor de interes comun. Controlul ajutoarelor de stat contribuie, astfel, la evitarea utilizării neraţionale a resurselor publice, pentru care, în final, cetăţenii sunt cei care trebuie să plătească.
Pentru Consiliul Concurenţei, anul 2007 (primul an al aderării) a marcat exercitarea unui nou rol, acela de "autoritate naţională de contact" în problematica ajutorului de stat, asigurând interfaţa între Comisia Europeană, pe de o parte, şi autorităţile naţionale iniţiatoare sau furnizoare de ajutor de stat, pe de altă parte.
De la data aderării la Uniunea Europeană, reglementările comunitare în materie de ajutor de stat au devenit direct aplicabile în România, iar acordarea oricărui ajutor de stat trebuie să fie, ca regulă, precedată de obţinerea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene. Aceasta implică o responsabilitate sporită pentru România, care trebuie să fundamenteze corespunzător, din punct de vedere juridic şi economic, orice intenţie de acordare a unui ajutor de stat.
În fapt, în materie de ajutor de stat, prin prevederile O.U.G. nr. 117/20061, aprobată prin Legea nr. 137/20072, au fost reglementate procedurile naţionale, în vederea aplicării art. 87-89 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene3 şi a legislaţiei secundare adoptate în baza acestuia, direct şi imediat aplicabile după 1 ianuarie 2007.
__
1 Ordonanţa de Urgenţă nr. 117 din 21 decembrie 2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat;
2 LEGE nr. 137 din 17 mai 2007 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat;
Ajutoarele de stat reprezintă o pârghie esenţială pentru guvernanţi. Astfel, măsurile de sprijin luate de către guvernele statelor membre pot remedia eşecurile pieţei, pot promova investiţiile, pot crea locuri noi de muncă şi proteja mediul sau, mai nou, pot preveni colapsul sistemului bancar.
Urmare a reformelor iniţiate în domeniul ajutorului de stat, multe din măsurile de ajutor de stat au beneficiat de exceptare de la obligaţia notificării, conform regulamentului Comisiei Europene4, pentru o proporţie mult mai mică fiind necesară transmiterea unor notificări la Bruxelles.
___
4 Regulamentul nr. 800/2008 din 6.08.2008 publicat în JO L 214/09.08.2008
Monitorizarea de către Comisia Europeană a ajutoarelor de stat acordate de către statele membre ale Uniunii Europene reprezintă una din activităţile cheie ale politicii comunitare în domeniul ajutorului de stat. Rezultatele acestei activităţi se concretizează într-un raport numit Scoreboard5, care reflectă situaţia la nivelul Uniunii Europene.
___
5 Instrument statistic al Comisiei Europene,
http://ec.europa.eu/competition/state aid/studies reports/studies reports.html
În acest context, România are obligaţia de a monitoriza în plan intern acordarea ajutoarelor de stat şi de a raporta Comisiei Europene toate datele şi informaţiile solicitate de către aceasta.
Conform prevederilor O.U.G. nr. 117/2006, Consiliul Concurenţei elaborează, anual, raportul privind ajutoarele de stat acordate în România, care cuprinde informaţii despre ajutoarele de stat acordate în ultimii 3 ani, inclusiv anul pentru care se face raportarea, în special cu privire la valoarea, obiectivul, tipul şi modalităţile de acordare a acestora.
Spre deosebire de Scoreboard-ul ajutoarelor de stat, publicat de către Comisia Europeană, Raportul anual tratează ajutoarele de stat acordate în toate sectoarele economice, inclusiv sectorul Serviciilor de Interes Economic General, precum şi ajutoarele de minimis acordate agenţilor economici fie sub formă de scheme de ajutor, fie individual.
Prezentul raport cuprinde analiza volumului, structurii şi tendinţelor înregistrate în acordarea ajutoarelor de stat în România în perioada 2009 - 2011 şi este al XIII-lea Raport elaborat de România.
Raportul reprezintă un instrument statistic, destinat asigurării transparenţei în materia ajutorului de stat, şi a fost întocmit pe baza datelor şi informaţiilor transmise de furnizorii de ajutor de stat precum şi de organismele care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, emis de Consiliul Concurenţei6.
___
6 Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/20.06.2007, publicat în Monitorul Oficial nr. 436/28.06.2007
Raportul conţine şi informaţii dedicate măsurilor de ajutor de stat acordate în baza Cadrului Temporar în contextul crizei economice, măsuri incluse şi în Inventarul ajutoarelor de stat, anexă la raport.
Practic, Raportul oferă o prezentare generală a modului în care s-a aplicat unul dintre instrumentele politicii în domeniul concurenţei, respectiv normele privind ajutoarele de stat.
Măsurile de sprijin financiar iniţiate de autorităţi reprezintă, în condiţiile respectării reglementărilor în domeniul ajutorului de stat, instrumente eficiente pentru îndeplinirea obiectivelor de interes naţional. Dacă sunt bine direcţionate, acestea pot să corecteze anumite disfuncţionalităţi ale pieţei şi să contribuie la creşterea competitivităţii agenţilor economici, precum şi la reducerea disparităţilor regionale.
Cu toate acestea, ajutorul de stat trebuie utilizat numai atunci când reprezintă un instrument adecvat pentru realizarea unor obiective precise, atunci când creează motivaţiile corespunzătoare, când este proporţional cu scopul urmărit şi distorsionează concurenţa într-o mică măsură.
Aderarea României la Uniunea Europeană a presupus eforturi susţinute, orientate spre atingerea obiectivelor stabilite de Comisia Europeană în "Planul de acţiune în domeniul ajutorului de stat"7, al cărui deziderat, mereu actual, este acordarea de ajutoare de stat mai puţine, dar mai bine orientate.
___
7 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0107:FIN:EN:PDF
Consiliul European din martie 2005 a dat un nou impuls Strategiei de la Lisabona şi a solicitat Statelor Membre să acţioneze, ca parte a unei politici active de concurenţă, pentru reducerea nivelului general al ajutoarelor de stat, astfel încât acesta să se situeze la mai puţin de 1% din PIB, fără a compromite scopul acestora, şi anume, corectarea eşecurilor pieţei.
În ultimii ani, Uniunea Europeană a trebuit să facă faţă celei mai lungi şi mai grave crize financiare şi recesiuni economice din istoria Uniunii, cu probleme legate de deficite bugetare exagerate şi datorii greu de imaginat înainte. Văzând cum s-au estompat ţintele Strategiei Lisabona, care îşi propunea ca până în 2010 să facă din economia Uniunii cea mai dinamică şi competitivă economie mondială, Comisia Europeană a elaborat, încă din 2009, şi a prezentat pe 3 martie 2010, o strategie pentru următorii zece ani - Europa 2020, menită să revigoreze economia şi societatea în ansamblu.
Pentru anul 2020, Comisia a propus Uniunii Europene cinci obiective ambiţioase, măsurabile, care vor ghida acest proces şi vor fi transpuse în obiective naţionale ce vizează ocuparea forţei de muncă, cercetarea şi inovarea, schimbările climatice şi energia, educaţia şi combaterea sărăciei.
1.2.CONSIDERAŢII CU CARACTER METODOLOGIC
Elaborat pe baza raportărilor anuale primite, potrivit legii, de la instituţiile furnizoare de ajutor de stat responsabile, Raportul 2009 - 2011 cuprinde indicatori de volum exprimaţi, ca regulă, în preţuri curente (lei, respectiv euro). De asemenea, au fost calculaţi indicatorii respectivi şi în preţuri constante 2008, în vederea facilitării conturării/desprinderii tendinţelor de dinamică. În Raport sunt prezentate atât datele anuale aferente ajutorului de stat acordat în perioada analizată 2009-2011, precum şi acelea corespunzătoare anului 2008, considerat an de bază. La elaborarea prezentului Raport, au fost operate corecţii şi s-au actualizat datele raportate în perioada anterioară (2008 - 2010).
În Anexa I sunt prezentate informaţii despre sfera ajutoarelor de stat analizate în raport, categoriile şi obiectivele ajutorului de stat, precum şi sursele obţinerii datelor şi metodele de evaluare a elementului de ajutor de stat.
Actele normative care au generat efecte în perioada 2009 - 2011 sunt menţionate în Anexa II "Lista actelor normative care conţin scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale".
Situaţia sintetică a ajutoarelor de stat acordate anual în România în perioada 2009 - 2011 pe obiective şi naturi, cuprinse în Inventarul întocmit de Consiliul Concurenţei, este prezentată în Anexa statistică.
Raportul 2009 - 2011 extinde perioada analizată în Raportul 2008 - 2010, prin adăugarea în analiză a ajutoarelor de stat acordate în anul 2011 cât şi a corecţiilor din perioada anterioară. S-a urmărit, astfel, atât asigurarea comparabilităţii informaţiilor cât şi clarificarea metodologică în concordanţă cu noile reglementări în domeniul ajutoarelor de stat. La elaborarea acestui raport s-a aplicat metodologia şi tipologia utilizată în Scoreboard- ul ajutoarelor de stat. Astfel, în vederea unei comparaţii, în termeni reali, cu statele membre ale Uniunii Europene s-a utilizat, după caz, ajutorul de stat naţional, respectiv valoarea acestuia exclusiv agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG8, ajutoarele de stat acordate în baza Cadrului Temporar de criză, ajutoarele de minimis.
___
8 Servicii de interes economic general.
CAPITOLUL 2: AJUTORUL DE STAT NAŢIONAL, ACORDAT DIN BUGETUL DE STAT ŞI DIN FONDURI COMUNITARE, ÎN PERIOADA 2009-2011
2.1.CARACTERIZARE GENERALĂ
Monitorizarea şi controlul ajutoarelor de stat acordate în România şi extins la nivelul Uniunii Europene, sunt o componentă esenţială a politicii în domeniul concurenţei, o măsură eficientă de protecţie necesară pentru o concurenţă efectivă, având o influenţă majoră asupra comerţului dintre statele membre.
Domeniul ajutoarelor de stat are un rol extrem de important în realizarea obiectivelor Strategiei Europa 2020, însuşită de toate statele Uniunii Europene, strategie care îşi propune ieşirea din actuala criză economică mondială şi transformarea economiei europene într-o economie inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii, cu un grad ridicat de ocupare a forţei de muncă, productivitate şi o mai bună coeziune socială.
Prezentul Raport al ajutoarelor de stat acordate în perioada 2009-2011, oferă o prezentare sintetică a ajutoarelor de stat acordate în România, în domenii de o importanţă deosebită pentru viitorul economiei naţionale, dintre care enumerăm: cercetarea, dezvoltarea şi inovarea, protecţia mediului, dezvoltarea regională, sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii, ocuparea forţei de muncă şi pregătirea profesională.
De asemenea, informaţii referitoare la nivelul ajutoarelor de stat acordate în domeniul agriculturii, pisciculturii, transporturilor, pentru realizarea serviciilor de interes economic general şi despre măsurile de ajutor a căror valoare se situează sub pragul de minimis prevăzut de legislaţia europeană în vigoare9, sunt cuprinse în acest raport.
__
9 Conform Regulamentului (CE) nr. 1998/2006 al Comisiei din 15 dec. 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutorului de minimis
Începând cu anul 2009, au fost acordate şi ajutoare de stat provenite din fonduri comunitare, sub forma cofinanţărilor în cadrul anumitor scheme de ajutor de stat sau ajutoare de minimis, informaţii despre cuantumul acestora şi fondurile europene din care provin fiind evidenţiate în acest capitol.
Evoluţia nivelului şi a dinamicii ajutorului de stat naţional în România, în perioada 2009-2011 este redată în Tabelul 2.1.
Tabel 2.1. - Ajutorul de stat identificat la nivel naţional
 

2008

2009

2010

2011

Ajutorul de stat naţional exprimat în:

Mii lei preţuri curente (exceptând agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG*, ajutoarele de minimis şi ajutorul de stat acordat în baza Cadrului Temporar)

973.890,96

757.828,77

816.966,09

1.210.682,34

Mii euro **

264.450,26

178.847,09

194.058,31

285.679,78

Mii lei preţuri constante 2008***

973.890,96

727.282,89

739.335,83

1.013.971,81

Dinamica %

100,00

74,68

75,92

104,12

Ponderea ajutorului de stat naţional în PIB % (exceptând agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG, ajutoarele de minimis şi ajutorul de stat acordat în baza Cadrului Temporar)

0,19

0,15

0,16

0,21

Ajutorul de stat naţional pe locuitor - lei preţuri constante 2008 (exceptând agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG, ajutoarele de minimis şi ajutorul de stat acordat în baza Cadrului Temporar)

39,44

39,23

28,89

32,54

Ajutorul de stat naţional pe salariat - lei preţuri constante 2008 (exceptând agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG, ajutoarele de minimis şi ajutorul de stat acordat în baza Cadrului Temporar)

204,41

151,33

154,49

207,66

___
* SIEG - servicii de interes economic general
** calculat pe baza cursului mediu anual al leului în raport cu euro, sursa INSSE;
*** s-a utilizat deflatorul PIB pentru transformarea în preţuri constante 2008, sursa INSSE (deflator PIB anul 2008=100%; 2009=104,2%; 2010=110,5%; 2011=119,4%);
În perioada 2009 - 2011, ajutorul de stat naţional exprimat în lei preţuri constante 2008, prezintă o tendinţă generală de creştere de la 727,28 mil. lei în anul 2009 la 1.013,97 mil. lei în anul 2011, favorizată în special, de creşterea ajutoarelor de stat acordate pentru obiective regionale şi obiective orizontale, dintre care în anul 2011, cele mai importante au fost ajutoarele de stat acordate pentru protecţia mediului.
Analizând ajutorul de stat naţional ca pondere în Produsul Intern Brut, se constată aceeaşi tendinţă de creştere, de la 0,15% în anul 2009 la 0,21% în anul 2011, pe fondul creşterii ajutoarelor de stat acordate pentru dezvoltare regională şi pentru obiective orizontale.
Exprimat şi în euro, ajutorul de stat naţional a înregistrat o creştere, cu valori cuprinse între 178,84 mil. euro în anul 2009 şi 285,67 mil. euro în anul 2011.
Totodată, pentru a realiza o imagine clară a tabloului ajutoarelor de stat acordate în România, s-au inclus în ajutorul de stat naţional ajutoarele de stat acordate întreprinderilor ce îşi desfăşoară activitatea în domeniul serviciilor de interes economic general, ajutoare monitorizate permanent de către Comisia Europeană, cu un impact major asupra economiei atât la nivel naţional cât şi la nivel comunitar, şi care au o pondere foarte ridicată în România.
Evoluţia nivelului şi a dinamicii ajutorului de stat naţional inclusiv ajutoarele de stat acordate întreprinderilor pentru realizarea unor servicii de interes economic general, sunt prezentate în Tabelul 2.2.
Tabel 2.2. - Ajutorul de stat naţional, inclusiv ajutorul de stat acordat întreprinderilor ce realizează servicii de interes economic general
 

2008

2009

2010

2011

Ajutorul de stat naţional* inclusiv ajutorul de stat acordat întreprinderilor ce realizează servicii de interes economic general (SIEG) - Total

Mii lei preţuri curente

2.293.506,81

2.192.898,74

2.148.109,88

2.667.673,81

Mii euro preţuri curente

622.778,62

517.522,65

510.252,00

629.480,12

Mii lei preţuri constante 2008

2.293.506,81

2.104.509,35

1.943.990,84

2.234.232,67

Dinamica %

100,00

95,61

93,66

116,31

Ponderea ajutorului de stat naţional* inclusiv ajutorul de stat acordat întreprinderilor ce realizează servicii de interes economic general (SIEG) în PIB

0,45

0,44

0,41

0,46

___
* Ajutorul de stat naţional exclusiv agricultura, pescuit, transporturi, ajutor de minimis şi ajutorul de stat acordat în baza Cadrului Temporar de Criză.
Volumul ajutoarelor de stat creşte considerabil odată cu includerea ajutoarelor de stat acordate pentru realizarea unor servicii de interes economic general, în total ajutor de stat naţional; subvenţiile acordate de autorităţile publice locale întreprinderilor ce îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei şi distribuţiei energiei termice sunt cele mai importante ajutoare de stat acordate pentru realizarea SIEG-urilor, cele mai mari sume fiind acordate în baza Ordinului nr. 252 din 16 octombrie 200910 de către furnizori de ajutor de stat de la nivelul administraţiei publice locale, precum şi în baza Ordonanţei nr. 36 din 2 august 200611.
___
10 ORDIN nr. 252 din 16 octombrie 2009 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat acordat operatorilor economici care prestează serviciul de interes economic general de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în sistem centralizat către populaţie;
11 ORDONANŢĂ nr. 36 din 2 august 2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate;
Începând cu anul 2011, ajutoare de stat acordate pentru realizarea unor servicii de interes economic general au primit şi regiile autonome aeroportuare, în baza O.U.G. nr. 61 din 29 iunie 2011 pentru reglementarea unor măsuri privind finanţarea regiilor autonome aeroportuare cu specific deosebit, de interes local, aeroporturile din Cluj, Constanţa şi Sibiu primind cele mai însemnate alocaţii bugetare din partea autorităţilor publice locale.
Ajutorul de stat naţional inclusiv SIEG-urile exprimat în mil. euro preţuri curente, creşte de la 517,52 mil. euro în anul 2009 la 629,48 mil. euro în anul 2011, cu o valoare minimă înregistrată în anul 2010 de 510,25 mil. euro (Tabelul 2.2.).
Ajutorul de stat acordat din Fonduri Comunitare
Acordarea ajutoarelor de stat trebuie să aibă un efect stimulator asupra economiei naţionale şi, în acest sens, un rol important îl au furnizorii de ajutor de stat, prin capacitatea acestora de a atrage fonduri comunitare (co-finanţări) în cadrul schemelor de ajutor de stat sau a schemelor de minimis, fonduri europene cu destinaţii diferite, aprobate de către Comisia Europeană.
Începând cu anul 2009, pe lângă sumele provenite din bugetul de stat, beneficiarii au primit ajutoare de stat şi sub formă de granturi, din fonduri structurale şi de coeziune, în cadrul programelor operaţionale sectoriale, din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală.
În Tabelul 2.3. sunt prezentate valoarea ajutoarelor de stat provenite din Fonduri Comunitare în perioada 2009-2011 şi ponderea lor în Produsul Intern Brut.
Tabel 2.3. - Ajutorul de stat acordat din Fonduri Comunitare. Sume anuale.
 

2009

2010

2011

Ajutorul de stat acordat din Fonduri Comunitare - mii lei preţuri curente

96.252,25

527.665,05

1.316.827,37

Mii euro - preţuri curente

22.715,47

125.339,09

310.726,39

Mii lei - preţuri constante 2009

96.252,25

505.910,88

1.193.859,81

Dinamica %

100

525,61

1.240,34

Ponderea Ajutorului de stat acordat din Fonduri Comunitare în P.I.B.

0,02

0,10

0,23

Valoarea ajutoarelor de stat provenite din fonduri europene, în anul 2011 a fost de 1.316,82 mil. lei, în comparaţie cu anul 2009 când s-au acordat numai 96,25 mil. lei, înregistrându-se astfel o creştere deosebit de importantă a ajutoarelor de stat provenite din fonduri comunitare, necesare întreprinderilor ce îşi desfăşoară activitatea în climatul economic naţional.
Ajutoarele de stat provenite din fondurile comunitare au fost acordate numai sub forma granturilor, iar cele mai importante valori s-au înregistrat în cadrul schemelor de ajutor de stat iniţiate în baza "Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare"12, pentru întreprinderi mici şi mijlocii, pentru formare profesională şi crearea de noi locuri de muncă, pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi, nu în ultimul rând, pentru dezvoltare regională.
___
12Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare)
În Tabelul 2.4. este prezentată ponderea ajutoarelor de stat acordate din fonduri comunitare, pe principalele obiective de acordare.
Tabel 2.4. - Ponderea ajutoarelor de stat acordat din fonduri comunitare, pe obiective
 

2009

2010

2011

Total obiective orizontale (%), din care:

60,65

21,07

8,07

- Cercetare, dezvoltare, inovare (%)

0,00

0,69

1,11

- Întreprinderi mici şi mijlocii (%)

60,65

19,01

5,41

- Crearea de locuri de muncă (%)

0,00

0,01

0,16

- Formare profesională (%)

0,00

1,36

1,38

Total Obiective regionale (%)

5,89

43,32

50,04

Total Ajutor de minimis (%)

33,46

38,17

41,88

Total ajutor de stat acordat din Fonduri Comunitare (mil. lei)

96,25

527,66

1.316,82

În anul 2011, cele mai însemnate ajutoare de stat acordate din fonduri comunitare, au avut ca obiectiv dezvoltarea regională, fiind acordate de către Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri prin A.M. P.O.S. C.C.E13 şi de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, prin scheme de ajutor de stat exceptate de la notificare, respectiv:
- XR 57/2008 - Ordinul nr. 477/200814, cu modificările şi completările ulterioare - "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv pentru investiţii realizate de întreprinderi mici şi mijlocii" (M.E.C.M.A. - A.M. P.O.S. C.C.E.);
- XR 105/2008 - Ordinul nr. 479/200815, cu modificările şi completările ulterioare - "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv pentru investiţii realizate de întreprinderi mari" (M.E.C.M.A. - A.M. P.O.S. C.C.E.);
- XR 109/2008 - H.G. nr. 750/200816, cu modificările şi completările ulterioare - Schemă de ajutor de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie (M.E.C.M.A. - A.M. P.O.S. C.C.E.);
- X 294/2010 - Ordinul nr. 261/200817, cu modificările şi completările ulterioare - "Schemă de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin sprijinirea investiţiilor în turism" (M.D.R.T.).
___
13 Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice";
14 Ordin nr. 477/2008 privind aprobarea schemei de ajutor de stat "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentă operaţiunii a) "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 "Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice";
15 Ordin nr. 479/2008 privind aprobarea schemei de ajutor de stat "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mari", aferentă operaţiunii a) "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice";
16 Hotărârea de Guvern nr. 750/2008 pentru aprobarea schemei de ajutor de stat privind valorificarea resurselor regenerabile de energie;
17 Ordin nr. 261/2008 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013.
Aceste ajutoare de stat au fost acordate din Fondul European pentru Dezvoltare Regională.
Schemele de minimis au atras sume deosebit de importante din fonduri comunitare, peste 551,48 milioane lei fiind acordaţi întreprinderilor sub forma co-finanţărilor în anul 2011, sumă ce depăşeşte cu mult valoarea ajutoarelor de minimis provenite din fonduri naţionale, respectiv 412,10 mil. lei în acelaşi an.
Cele mai importante ajutoare de minimis provenite din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală au fost acordate de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin schema de minimis prevăzută de Ordinul nr. 567/2008 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis ""Sprijinirea activităţilor economice în vederea diversificării economiei rurale şi a creşterii calităţii vieţii în spaţiul rural" - măsura 312, respectiv 363,24 mil. lei în anul 2011.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului prin schema de minimis prevăzută de Ordinul nr. 155/2008 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea microîntreprinderilor pentru domeniul major de intervenţie ""Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor" în cadrul axei prioritare ""Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional şi local" din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013, a acordat 112,40 mil. lei beneficiarilor în anul 2011, fonduri provenite în totalitate din Fondul European pentru Dezvoltare Regională.
În ceea ce priveşte obiectivele orizontale, ajutoarelor de stat acordate din fonduri europene pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, pentru formarea profesională şi pentru cercetare, dezvoltare şi inovare au fost cele mai importante.
2.2.DOMENIILE CARE BENEFICIAZĂ DE AJUTOR DE STAT
Evoluţia ajutorului de stat naţional pe domenii este prezentată în Tabelul 2.5.
Tabel 2.5. - Volumul global al ajutoarelor de stat acordate pe principalele domenii beneficiare în România, în perioada 2009 - 2011
 

UM

2008

2009

2010

2011

Ajutor de stat naţional (exceptând agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG, ajutoarele de minimis şi ajutoare de stat acordate în baza Cadrului Temporar), din care pentru:

mii lei preţuri curente

973.890,96

757.828,77

816.966,09

1.210.682,34

mii euro

264.450,26

178.847,09

194.058,31

285.679,78

%

100,0

100,0

100,0

100,0

- industria prelucrătoare

mii lei

161.703,83

125.505,02

269.549,92

273.024,11

mii euro

43.909,04

29.619,10

64.027,63

64.424,39

%

16,60

16,56

32,99

22,55

- industria cărbunelui

mii lei

338.917,90

284.944,45

249.784,00

0,00

mii euro

92.029,73

67.246,70

59.332,53

0,00

%

34,80

37,60

30,57

0,00

- cercetare-dezvoltare, inovare

mii lei

238.331,80

112.215,09

134.476,87

18.909,74

mii euro

64.716,59

26.482,69

31.943,01

4.462,05

%

24,47

14,81

16,46

1,56

- protecţia mediului înconjurător

mii lei

55.756,03

19.144,70

0,00

579.943,25

mii euro

15.139,99

4.518,14

0,00

136.846,85

%

5,73

2,53

0,00

47,90

- întreprinderi mici şi mijlocii*

mii lei

44,63

14.595,00

25.073,29

17.818,09

mii euro

12,12

3.444,41

5.955,79

4.204,46

%

0,005

1,92

3,07

1,47

- media şi cultură

mii lei

29.686,40

26.803,00

1.217,60

3.895,49

mii euro

8.061,04

6.325,49

289,22

919,20

%

3,05

3,54

0,15

0,32

___
*În perioada 2009-2011, sumele aferente ajutoarelor de stat acordate întreprinderilor mici şi mijlocii ce îşi desfăşoară activitatea în industria prelucrătoare, sunt cuprinse atât la nivelul industriei prelucrătoare cât şi la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii, respectiv 10.785,2 mii lei în anul 2009, 19.156,5 mii lei în anul 2010 şi 17.818,09 în anul 2011.
Din analiza datelor prezentate în tabel rezultă că, în anul 2011, cea mai mare pondere este deţinută de ajutoarele de stat acordate pentru protecţia mediului înconjurător (47,90%), urmată de cele acordate industriei prelucrătoare (22,55%) şi de ajutoarele de stat acordate pentru cercetare, dezvoltare şi inovare care au înregistrat o pondere de 1,56%.
Astfel:
-- ajutoarele de stat acordate pentru protecţia mediului înconjurător au crescut foarte mult, de la 2,53%, cât reprezentau în anul 2009, la 47,90% în anul 2011 în total ajutor de stat naţional, în principal, pe fondul acordării de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei a schemei de ajutor de stat prevăzută de "H.G. nr. 219/2007 privind promovarea cogenerării bazate pe cererea de energie termică utilă" şi "H.G. nr. 1215/2009 privind stabilirea criteriilor şi a condiţiilor necesare implementării schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă care, în anul 2011, a prevăzut ajutoare de stat pentru întreprinderi în valoare de 579,94 mil. lei.
-- în ceea ce priveşte ajutoarele de stat acordate pentru industria prelucrătoare, acestea au înregistrat o tendinţă oscilantă, cu un minim înregistrat în anul 2009 de 16,56% şi un maxim de 32,99% în anul 2010. În anul 2011, ajutoarele de stat acordate pentru industria prelucrătoare au înregistrat o pondere de 22,55%, cele mai însemnate ajutoare de stat fiind acordate de către Ministerul Finanţelor Publice, având ca obiectiv dezvoltarea regională, respectiv:
- XR 182/2007 - ajutoare de stat acordate prin H.G. nr. 1165/2007 pentru stimularea creşterii economice prin sprijinirea realizării de investiţii (Beneficiari: Pirelli Tyres Romania SRL Olt, S.C. Aaylex Prod S.R.L. Buzău);
- N 767/2007 - ajutor de stat individual aprobat de către Comisia Europeană, acordat prin O.U.G. nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională (Beneficiar: S.C. Ford România S.A.);
- X 705/2008 - schema de ajutor de stat prevăzută de H.G. nr. 1680/2008 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltării economice durabile, cu modificările şi completările ulterioare (Beneficiari: S.C. Premium Aerotec S.R.L. Braşov, S.C. Lufkin Industries S.A. Ariceştii-Rahtivani Prahova);
-- ajutoarelor de stat acordate întreprinderilor mici şi mijlocii, în total ajutor de stat naţional, au avut un trend descrescător, de la 3,07% înregistrat în anul 2010, la 1,47% în anul 2011. Acest lucru s-a datorat reducerii ajutoarelor de stat acordate de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin cele două scheme de ajutor de stat exceptate de la notificare, prevăzute de Ordinul nr. 211 din 25 martie 2008 privind aprobarea schemelor de ajutor de stat "Stimularea IMM-urilor care procesează produse agricole în vederea obţinerii unor produse alimentare, altele decât cele prevăzute în anexa 1 la Tratatul CE, precum şi a celor care desfăşoară activităţi de procesare a produselor agricole în vederea obţinerii şi utilizării surselor de energie regenerabilă şi a biocombustibililor" şi "Stimularea microîntreprinderilor din domeniul prelucrării primare a produselor forestiere lemnoase şi nelemnoase".
Cercetarea, dezvoltarea şi inovarea reprezintă, la nivel comunitar, un element cheie în efortul de consolidare a competitivităţii economice europene şi de asigurare a creşterii durabile, fiind plasate în centrul strategiei Europa 2020.
În perioada 2009 - 2011, ajutoarele de stat acordate agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării au avut un trend descrescător, respectiv de la 26,48 mil. euro în anul 2009, la 4,46 mil. euro în anul 2011. Pentru acest sector au fost acordate ajutoare de stat autorizate de către Comisia Europeană prin Decizia N 542/2007, ajutoare prevăzute în cadrul Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007-2013, aprobat prin "Hotărârea Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007-2013", furnizor fiind Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică.
În anul 2011, pentru cercetare, dezvoltare şi inovare au fost acordate ajutoare de stat şi de către Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri prin Ordinul nr. 3388/200818, schemă de ajutor de stat exceptată, pentru finanţarea proiectelor de cercetare, dezvoltare şi inovare în cadrul Programului Operaţional Sectorial pentru Creşterea Competitivităţii Economice.
___
18 Ordin nr. 3388/2008 privind aprobarea schemei de ajutor de stat "Finanţarea proiectelor de cercetare - dezvoltare şi inovare (CDS) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivităţii economice (POS-CCE)", aferentă operaţiunilor 2.1.1 "Proiecte de cercetare în parteneriat între universităţi/instituţii de cercetare-dezvoltare şi întreprinderi", 2.1.2 "Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific la care vor participa specialişti din străinătate" şi 2.3.3 "Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor";
Graficul 2.1. - Evoluţia structurii ajutorului de stat naţional pe principalele domenii beneficiare*
___
* ponderea fiecărui domeniu beneficiar în total ajutor de stat naţional exceptând agricultura, pescuitul, transporturile, SIEG, ajutoare de minimis şi ajutor de stat acordat în baza Cadrului Temporar (preţuri curente).
2.2.1.Instrumente financiare utilizate
În Graficul 2.2. este prezentată structur