LEGE nr. 51 din 14 martie 2013 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I
Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 30 august 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Autorizaţia tehnică de funcţionare diferenţiază operatorii economici pe clase, în funcţie de tipul şi complexitatea activităţii pe care o execută, fără a nominaliza şi marca de autovehicule."
2.Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 3
(1) Conformitatea activităţilor prevăzute la art. 1, executate, se verifică prin inspecţie cu dispozitive, echipamente şi tehnologii specifice, care să garanteze că vehiculul supus acestor activităţi corespunde condiţiilor şi reglementărilor legale privind admiterea şi menţinerea în circulaţie a vehiculelor rutiere.
(2) Operatorul economic asigură posibilitatea ca beneficiarul să asiste vizual, într-un spaţiu special amenajat în condiţii de siguranţă, separat de spaţiul de lucru, în mod direct sau prin intermediul unui sistem video, la modul în care sunt executate activităţile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), în care sunt utilizate piesele, ansamblele şi materialele şi în care este efectuată manopera.
(3) La cererea beneficiarului, operatorul economic asigură accesul acestuia la facilitatea prevăzută la alin. (2).
(4) Operatorii economici sunt obligaţi să înregistreze rezultatele verificărilor executate conform alin. (1), să menţină dovezi care să demonstreze conformitatea activităţilor executate cu condiţiile tehnice şi de calitate impuse şi să asigure respectarea prevederilor alin. (1)-(3).
(5) Nerespectarea condiţiilor prevăzute la alin. (2)-(4) de către operatorii economici dă dreptul beneficiarului să refuze motivat în scris semnarea recepţiei respectivelor activităţi, prevăzute în devizul de lucrări, şi inclusiv plata acestora, până în momentul în care acesta nu mai are obiecţiuni în ce priveşte realitatea şi calitatea lucrărilor.
(6) Refuzul motivat în scris al semnării recepţiei de către beneficiar reprezintă o contestaţie, care se înregistrează în registrul contestaţiilor al operatorului economic.
(7) Dacă refuzul beneficiarului se menţine, acesta sau operatorul economic poate formula o contestaţie la reprezentanţa R.A.R. şi poate solicita prezenţa unui reprezentant al reprezentanţei R.A.R., care, în termen de maximum 7 zile lucrătoare, analizează contestaţia şi dispune aplicarea măsurilor legale.
(8) Dacă măsurile dispuse de R.A.R., conform prevederilor alin. (7), nu conduc la rezolvarea contestaţiei, beneficiarul poate depune, după caz, plângere la instanţa competentă, conform prevederilor legale, informând în acest sens şi reprezentanţa R.A.R,
(9) R.A.R. înfiinţează, la nivelul fiecărei reprezentanţe teritoriale, un registru, denumit Registrul contestaţiilor şi plângerilor în justiţie, în care sunt înregistrate toate contestaţiile şi plângerile primite conform alin. (7) şi (8).
(10) R.A.R., în baza acestor contestaţii şi plângeri, consemnate în Registrul contestaţiilor şi plângerilor în justiţie, va efectua la operatorul economic respectiv, la cumularea a minimum 5 contestaţii consecutive confirmate, un audit de supraveghere, suplimentar faţă de auditul anual planificat, ale cărui costuri vor fi suportate de operatorul economic. Realizarea a două audituri de supraveghere suplimentare în decurs de 12 luni, în urma cărora se constată abateri de la prevederile legale, vor atrage în mod obligatoriu suspendarea autorizaţiei tehnice de funcţionare a operatorului pentru 30 de zile."
3.La articolul 61 alineatul (1), literele a)-d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) efectuarea activităţilor prevăzute la art. 1 alin. (2) fără autorizaţia tehnică de funcţionare, cu amendă de la 4.000 lei la 10.000 lei;
b) efectuarea activităţilor prevăzute la art. 1 alin. (2), pentru care autorizaţia tehnică de funcţionare a fost suspendată total sau parţial, ori fără menţinerea condiţiilor iniţiale de autorizare, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 3 şi 4, cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 5, cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei;"
4.La articolul 61, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor; aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din amenda stabilită de agentul constatator, acesta făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal."
Art. II
Prezenta lege intră în vigoare la 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. 3 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum acesta a fost modificat prin prezenta lege, ale cărui prevederi intră în vigoare la 18 luni de la data publicării prezentei legi.
Art. III
În termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, Ministerul Transporturilor va modifica şi completa Reglementările privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz - RNTR 9, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.131/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 şi 1.160 bis din 21 decembrie 2005, în mod corespunzător modificărilor şi completărilor dispuse de prezenta lege.
Art. IV
De la data intrării în vigoare a prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum acestea au fost modificate prin prezenta lege, în cazul operatorilor economici care nu îndeplinesc condiţiile respective, se suspendă de drept autorizaţiile tehnice de funcţionare emise de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", până la data constatării de către Regia Autonomă "Registrul Auto Român" a îndeplinirii acestora.
-****-
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,

VIOREL HREBENCIUC

PREŞEDINTELE SENATULUI

GEORGE-CRIN LAURENŢIU ANTONESCU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 146 din data de 19 martie 2013