ACORD din 29 iunie 2013 între Guvernul României şi Guvernul Republicii Uzbekistan privind cooperarea economică, industrială şi tehnică
Guvernul României şi Guvernul Republicii Uzbekistan, denumite în continuare părţi,
având în vedere dorinţa de a dezvolta şi întări colaborarea economică, industrială şi tehnică,
luând în considerare relaţiile economice tradiţionale îndelungate,
având în vedere că, începând cu 1 ianuarie 2007, România a devenit stat membru al Uniunii Europene,
au căzut de acord asupra următoarelor:
Art. 1
Părţile vor face eforturi pentru dezvoltarea, întărirea şi extinderea cooperării economice, industriale şi tehnice în interesul ambelor state.
Art. 2
Părţile apreciază că există condiţii favorabile pentru colaborarea pe termen lung, în special în următoarele domenii:
- industria de construcţii de maşini, inclusiv tehnica pentru industria prelucrătoare şi industria agricolă;
- energetică;
- industria uşoară;
- industria alimentară;
- industria chimică şi petrochimică;
- industria farmaceutică;
- industria electronică şi electrotehnică;
- agricultură;
- transport;
- construcţii;
- bancar, asigurări şi alte servicii financiare;
- instruirea specialiştilor în diferite ramuri industriale;
- alte domenii de cooperare care prezintă interes pentru ambele părţi.
Părţile au căzut de acord că, în toate domeniile de cooperare, proiectele trebuie realizate astfel încât să răspundă celor mai moderne tehnologii de care dispun şi care respectă standardele internaţionale, inclusiv cele ecologice.
Din necesitatea creării unor condiţii economice prielnice şi a unor sisteme ecologice sigure, părţile s-au înţeles să acorde o atenţie deosebită colaborării în domeniile energeticii, construcţiilor de drumuri, sistemelor de transport, telecomunicaţiilor şi managementului apelor.
Art. 3
Părţile vor face eforturi pentru dezvoltarea, întărirea şi extinderea cooperării economice, industriale şi tehnice între cele două ţări, prin susţinerea, dezvoltarea şi promovarea:
- relaţiilor şi cooperării dintre autorităţile competente, reprezentanţii mediului de afaceri, diverse organizaţii profesionale şi sociale, agenţii şi asociaţii, camere de comerţ şi industrie, organizaţii regionale şi locale, promovarea schimbului de informaţii de interes reciproc;
- participării active a subiecţilor mai sus amintiţi din statele care reprezintă părţile în relaţiile economice bilaterale;
- participării la târguri şi expoziţii, organizării de reuniuni de lucru, seminare, simpozioane şi conferinţe, desfăşurate pe teritoriile statelor care reprezintă părţile;
- organizării de forumuri economice şi alte acţiuni în plan economic, industrial şi tehnic convenite de părţi pe teritoriul statelor părţilor, în vederea dezvoltării relaţiilor economice dintre cele două ţări şi îmbunătăţirii condiţiilor de afaceri;
- cooperării în sfera serviciilor de marketing şi de consulting în domenii de interes reciproc;
- cooperării în sfera financiar-bancară a statelor care reprezintă părţile;
- înfiinţării de întreprinderi mixte, deschiderii de reprezentanţe şi filiale ale companiilor;
- cooperării între companiile mici şi mijlocii, inclusiv în cadrul programelor finanţate de terţe state şi instituţii financiare internaţionale;
- oricăror forme de colaborare convenite între părţi.
Art. 4
Părţile, în măsura posibilităţilor, vor contribui la pregătirea şi creşterea calificării specialiştilor, în special în sferele: comerţului exterior, activităţii financiar-bancare, tehnologiilor informaţionale, statisticii, conducerii corporaţiilor, programării financiare.
Art. 5
În scopul asigurării cooperării în domeniile menţionate la articolul 2 al prezentului acord, se creează Comisia interguvernamentală pentru cooperare economică, industrială şi tehnică între România şi Republica Uzbekistan (în continuare intitulată Comisia interguvernamentală), compusă din reprezentanţi ai organelor guvernamentale abilitate ale părţilor.
Comisia interguvernamentală poate invita la lucrările sale reprezentanţi ai mediului de afaceri din cele două ţări.
Art. 6
Reuniunile Comisiei interguvernamentale se vor desfăşura o dată pe an, alternativ, în România şi Republica Uzbekistan. Regulamentul de funcţionare al Comisiei interguvernamentale se stabileşte prin decizie adoptată de Comisie.
Pentru analizarea unor probleme distincte, Comisia interguvernamentală, în cadrul competenţelor sale, poate constitui grupe de lucru şi stabili responsabilităţi.
Reuniunile Comisiei interguvernamentale vor fi prezidate, din partea României, de Ministerul Economiei al României, iar din partea Republicii Uzbekistan, de Ministerul Relaţiilor Economice Externe, Investiţiilor şi Comerţului al Republicii Uzbekistan.
Art. 7
Principalele sarcini ale Comisiei interguvernamentale sunt:
- analiza şi evaluarea colaborării economice româno-uzbece, evidenţierea celor mai de perspectivă direcţii şi căi de perfecţionare a formelor de colaborare;
- elaborarea programelor de cooperare economică, industrială şi tehnică a părţilor în domenii de interes reciproc;
- pregătirea şi introducerea în dezbaterea guvernelor ambelor state a unor propuneri destinate perfecţionării cooperării economice, industriale şi tehnice şi rezolvării problemelor apărute;
- monitorizarea îndeplinirii prevederilor acordurilor internaţionale semnate între România şi Republica Uzbekistan în domeniile economic, industrial şi tehnic şi a altor înţelegeri bilaterale în aceste domenii, inclusiv deciziile adoptate în cadrul reuniunilor Comisiei interguvernamentale, şi adoptarea de măsuri în vederea punerii în practică a prevederilor înţelegerilor respective;
- acordarea de asistenţă în elaborarea şi punerea în practică a programelor de cooperare economică, industrială şi tehnică între ministerele, departamentele, organizaţiile şi mediul de afaceri din statele care reprezintă părţile.
Art. 8
Prevederile prezentului acord se aplică fără a afecta şi fără a aduce prejudiciu drepturilor şi obligaţiilor părţilor care decurg din alte acorduri internaţionale la care părţile sau statele părţilor sunt parte.
Prezentul acord se aplică fără a aduce atingere obligaţiilor internaţionale ce decurg din statutul României de stat membru al Uniunii Europene.
Acest acord nu poate fi interpretat sau invocat în niciun mod care ar putea afecta obligaţiile ce decurg din acordurile încheiate între Uniunea Europeană sau Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de o parte, şi Republica Uzbekistan, pe de altă parte.
Art. 9
Prin înţelegerea comună a părţilor, prezentului acord i se pot aduce modificări şi completări prin intermediul unor protocoale adiţionale, care devin părţi integrante ale lui şi care intră în vigoare conform prevederilor articolului 11 paragraful 1 al prezentului acord.
Art. 10
Aspectele controversate legate de aplicarea şi interpretarea prezentului acord vor fi rezolvate pe calea dialogului şi consultărilor, precum şi în cadrul Comisiei interguvernamentale. În vederea soluţionării acestora, partea interesată poate solicita în scris organizarea consultărilor. Consultările se vor desfăşura într-un interval de maximum 45 de zile de la data primirii solicitării scrise.
Art. 11
Prezentul acord intră în vigoare la data primirii ultimei notificări privind îndeplinirea de către părţi a procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a acordului. Prezentul acord se încheie pe o perioadă nedeterminată.
Oricare dintre părţi poate denunţa acordul, printr-o notificare scrisă transmisă pe canale diplomatice celeilalte părţi. Prezentul acord iese din vigoare după expirarea unei perioade de 6 luni de la data primirii notificării scrise.
Încetarea valabilităţii prezentului acord nu va afecta continuarea valabilităţii programelor curente, proiectelor sau contractelor care au fost încheiate şi demarate în timpul perioadei de valabilitate a acordului, dar nu au fost finalizate până la încetarea valabilităţii acestuia.
La data intrării în vigoare a prezentului acord, Acordul dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Uzbekistan cu privire la colaborarea comercial-economică, semnat la 11 februarie 1994 la Taşkent, îşi încetează valabilitatea.
Semnat la Taşkent la data de 29 iunie 2013, în două exemplare originale, în limbile română, uzbecă şi rusă, toate textele fiind egal autentice.
În cazul existenţei unor interpretări diferite ale prevederilor prezentului acord, textul în limba rusă prevalează.
-****-

Pentru Guvernul României,

Bogdan Aurescu,

secretar de stat,

Ministerul Afacerilor Externe

Pentru Guvernul Republicii Uzbekistan,

Vladimir Norov,

prim-adjunct al ministrului afacerilor externe

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 391 din data de 27 mai 2014