Măsura | Termenul de realizare | Responsabilul | Resursele | Indicatorii | Riscurile |
a) Realizarea unor analize la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar cu privire la perspectiva de gen în educaţie, prin: - aplicarea de chestionare adresate directorilor şi cadrelor didactice, care să urmărească identificarea gradului de promovare a perspectivei de gen în procesul educaţional, precum şi evaluarea nivelului de valorificare a perspectivei de gen în instituţii de învăţământ (şcoală primară, gimnazială, liceu); - aplicarea de chestionare adresate elevilor, având drept scop evaluarea gradului de percepţie a problematicii de gen atât în mediul şcolar, cât şi în cel extraşcolar | 2015-2016 | Departamentul pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (DESFB), Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) (Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei - ISE, inspectorate şcolare, unităţi de învăţământ preuniversitar) | În limita bugetului aprobat. Proiecte cu finanţare nerambursabilă | - 3 modele de chestionar elaborate (câte un model de chestionar pentru fiecare nivel de învăţământ, respectiv nivel de învăţământ primar, gimnazial, liceal); - număr de unităţi de învăţământ la nivel naţional unde vor fi distribuite chestionarele în vederea completării; - număr de cadre didactice care răspund la chestionarul aplicat; - număr de elevi care răspund la chestionarul aplicat; - un raport de cercetare-sinteză elaborat în urma prelucrării informaţiilor culese prin intermediul chestionarelor referitor la promovarea perspectivei de gen în procesul educaţional şi la evaluarea nivelului de valorificare a perspectivei de gen în unităţile de învăţământ preuniversitar (nivel de învăţământ primar, gimnazial, liceal) | Resurse financiare insuficiente. Nivel scăzut de participare şi implicare a personalului didactic şi/sau a elevilor |
b) Organizarea unei campanii de sensibilizare şi informare în rândul elevilor din învăţământul preuniversitar în vederea creşterii gradului de conştientizare şi informare a acestora cu privire la semnificaţia şi importanţa respectării dreptului la nediscriminare şi egalitate de şanse pentru toţi | 2016-2017 | DESFB, MEN (inspectorate şcolare, unităţi de învăţământ preuniversitar), organizaţii nonguvernamentale (ONG), parteneri sociali, mass-media | În limita bugetului aprobat. Proiecte cu finanţare nerambursabilă | - număr de şcoli cuprinse în campania de sensibilizare; - număr de elevi care participă la campaniile de informare; - număr de parteneri cooptaţi în desfăşurarea campaniilor de informare; - număr de evenimente organizate în cadrul campaniilor (dezbateri, emisiuni informative, întâlniri cu diferiţi reprezentanţi ai instituţiilor cu rol în domeniu); - număr de materiale informative elaborate şi distribuite în cadrul campaniei de informare | Resurse financiare insuficiente. Număr restrâns de parteneri cooptaţi |
c) Valorificarea concluziilor şi propunerilor studiilor existente în domeniul promovării perspectivei de gen în educaţie, prin: - recomandări specifice necesare a fi introduse/valorificate în elaborarea tuturor programelor şcolare; - recomandări specifice pentru procesul de proiectare şi de evaluare a manualelor şcolare şi a altor auxiliare didactice | 2015 | DESFB, MEN (ISE, direcţiile şi agenţiile subordonate), ONG-uri, parteneri sociali | În limita bugetului aprobat. Proiecte cu finanţare nerambursabilă | - un document de centralizare a analizelor documentare ale programelor şcolare din perspectiva promovării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în educaţie; - număr de organizaţii consultate cu privire la recomandările necesare pentru proiectarea şi evaluarea produselor curriculare (programe şcolare, manuale şcolare); - număr de programe şcolare care includ principii referitoare la promovarea perspectivei de gen în educaţie | Perioada mare necesară pentru schimbarea manualelor şcolare. Resurse financiare insuficiente |
d) Includerea în cadrul setului complementar de criterii de evaluare externă a calităţii unităţilor de învăţământ a unor criterii privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi | 2014-2015 | MEN (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar - ARACIP) | În limita bugetului aprobat. Proiecte cu finanţare nerambursabilă | - set de itemi dedicaţi egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în cadrul actualelor instrumente aferente evaluării externe a calităţii educaţiei; - standarde revizuite (descriptori şi indicatori), împreună cu instrumente noi de evaluare | Resurse financiare insuficiente. Absenţa egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi din discursul educaţional oficial şi neperceperea egalităţii/inegalităţii de gen ca problemă educaţională esenţială |
e) Dezvoltarea de activităţi de formare continuă a cadrelor didactice în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi (programe de formare continuă, alte activităţi de dezvoltare profesională şi personală) | 2014-2015 | MEN (inspectoratul şcolar judeţean - ISJ, casa corpului didactic - CCD) | În limita bugetului aprobat. Proiecte cu finanţare nerambursabilă | - număr de programe de formare continuă; - număr de cadre participante la programe de formare continuă relevante din perspectiva egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi; - număr de cadre didactice participante la activităţi complementare de promovare a perspectivei de gen în educaţie (comisii metodice, schimburi de experienţă, conferinţe, proiecte tematice) | Resurse financiare insuficiente |