Clasa pregătitoare | Clasa I | Clasa a II-a |
1.1. Numărarea până la 24, crescător şi descrescător - exerciţii de numărare repetitivă (1,2/1,2, 3/1, 2, 3, 4), jocuri ritmice, numărători; - recunoaşterea grupărilor de până la 12 obiecte; - exerciţii de numărare înainte şi înapoi (însoţite de versuri, ritmuri, mişcare) 1-12 iniţial, apoi, progresiv, 1-24; - grupare de obiecte având un număr dat sau "pasul" dat (ex. cu săritură din 2 în 2, din 3 în 3); - structurarea grupurilor de obiecte în grupe mai mici, egale şi inegale; - numărarea elementelor subsumate, observarea naturii şi a spaţiului, a mediului înconjurător (ex. numărarea petalelor unor flori, a seminţelor, fructelor, picioarelor animalelor şi insectelor, roţilor, geamurilor, colţurilor camerei etc.); - memorarea unor cântece, poezii şi ghicitori despre numere; - jocuri de construcţie; - observarea corpului uman, cu identificarea organelor singulare şi pereche. | 1.1. Numărarea până la 100, crescător şi descrescător, cu start şi pas date - exerciţii de numărare repetitivă (1,2/1,2, 3/1,2,3, 4), jocuri ritmice, numărători; - recunoaşterea grupărilor de până la 24 obiecte; - exerciţii de numărare înainte şi înapoi (însoţite de versuri, ritmuri, mişcare) 12-24 iniţial, apoi, progresiv, 1-100; - grupare de obiecte având un număr dat sau "pasul" dat (ex. cu săritură din 2 în 2, din 3 în 3), (0-24-100); - structurarea grupurilor de obiecte în grupe mai mici, egale şi inegale (12-24); - numărarea elementelor subsumate, observarea naturii şi a spaţiului, a mediului înconjurător (ex. numărarea petalelor unor flori, a seminţelor, fructelor, picioarelor animalelor şi insectelor, roţilor, geamurilor, colţurilor camerei etc.); - repetiţia, memorarea unor cântece, poezii şi ghicitori despre numere; - jocuri de construcţie; - observarea corpului uman, cu identificarea organelor singulare şi pereche. | 1.1. Numărarea în spaţiul numeric 0-1000, crescător şi descrescător, cu start şi pas date - exerciţii de numărare - pe grupe de câte 10 (folosind şi obiecte şi simboluri pentru substituirea zecii; exemplu: săculeţ, legătură de nuiele, coş, simboluri grafice etc.); - exerciţii-joc de reprezentare a numerelor punând în evidenţă sistemul poziţional de scriere a cifrelor. |
1.2. Recunoaşterea şi numirea cifrelor - memorare de cântece şi poezii; - exerciţii de recunoaştere a cifrelor de la 0 la 9; - parcurgerea formei cifrelor: în mers şi alergare, în planuri diferite (orizontal, vertical), pe suporturi diferite (pământ, perete, nisip, propria palmă, spatele vecinului etc.); - audierea de poveşti conţinând repetitiv formule numerice sau de numărare (ex. Mănuşa, Capra cu trei iezi, Punguţa cu doi bani, Albă ca zăpada, Cele douăsprezece castele, Cei trei ursuleţi etc.); - modelarea şi scrierea la dimensiuni mari a cifrelor, punerea lor în legătură cu grupe de obiecte. | 1.2. Scrierea şi citirea numerelor până la 100 - memorare de cântece şi poezii; - exerciţii de recunoaştere a cifrelor de la 10 la 100; - parcurgerea formei cifrelor: în mers şi alergare, în planuri diferite (orizontal, vertical), pe suporturi diferite (pământ, perete, nisip, propria palmă, spatele vecinului etc.); - audierea de poveşti conţinând repetitiv formule numerice sau de numărare (ex. Cele 12 prinţese, Lebedele etc.); - modelarea şi scrierea la dimensiuni mari a cifrelor, punerea lor în legătură cu grupe de obiecte. | 1.2. Scrierea şi citirea numerelor până la 1000 - exerciţii de numărare din 1 în 1, din 2 în 2, etc. înainte şi înapoi cu ajutorul şirurilor 1-12. |
1.3. Precizarea cardinalelor unor mulţimi de obiecte rezultate prin gruparea şi regruparea elementelor - grupări şi regrupări de obiecte în mod egal, în cadrul aceluiaşi număr (cu pas diferit, ex. 9: 3, 3, 3/1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1; 8: 2, 2, 2, 2/4, 4) cu marcarea diversă (accentuăm pe al 3- lea, sărim la al 4-lea, batem palmele din 2 în 2); - ordonarea, subsumarea, clasificarea mărimii grupelor de obiecte care se pot forma în cadrul mulţimilor de obiecte - relaţii numerice (9=2+1+5+1 etc.); - exemple de construire a unei mulţimi de obiecte precizând numărul obiectelor sau cardinalul. | 1.3. Formarea numerelor naturale prin gruparea zecilor - grupări şi regrupări de obiecte în mod egal, în cadrul aceluiaşi număr (cu pas diferit, ex. 90: 30, 30, 30/10, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10; 80: 20, 20, 20, 20/40, 40) cu mărirea progresivă a grupărilor de referinţă (similitudine între operaţii cu unităţi şi cu zeci); - ordonarea, subsumarea, clasificarea mărimii grupelor de obiecte care se pot forma în cadrul mulţimilor de obiecte - relaţii numerice (6=2+1+2+1; 60=20+10+20+10); - exemple de construire a unei mulţimi de obiecte precizând numărul obiectelor sau cardinalul, spaţiu numeric 0-100. | 1.3. Formarea numerelor naturale prin gruparea zecilor şi a sutelor - exerciţii de adunare şi scădere cu numere naturale de la 1 la 1000 cu şi fără trecere peste ordin. |
1.4. Compararea cardinalelor unor mulţimi având între 0 şi 24 de elemente - observarea dirijată a diferenţei mărimii unor grupe de obiecte, aranjarea aleatorie sau ordonată; - construirea de grupe de obiecte similare, mai mari, mai mici cu o grupă dată. | 1.4. Compararea şi ordonarea cardinalelor unor mulţimi având cel mult 100 de elemente - observarea dirijată a diferenţei mărimii unor grupe de obiecte, aşezarea lor aleatorie sau ordonată; - construirea de grupe de obiecte similare, mai mari, mai mici cu o grupă dată. | 1.4. Compararea şi ordonarea numerelor în spaţiul numeric 0-1000 - numărare pe şiruri; - numărare înainte şi înapoi pe grupe de obiecte (zeci, sute) folosind imagini şi cifre; - jocuri de completare a numerelor, pe secţiuni ale şirurilor (ordonate sau aleatorii), crescător şi descrescător; - exerciţii de verificare a rezultatelor înmulţirii prin împărţire şi invers. |
1.5. Poziţionarea numerelor 0-12-24 pe axa numerelor - exersarea numărării pe şirul numerelor naturale, crescător, în spaţiul numeric 0-24, cu "startul" diferit şi observarea "vecinilor"; - exersarea numărării, descrescător, similar şirului crescător (şirul lui 1); - exersarea numărării, crescător şi descrescător, pe şirul lui 2 (0-24); - exerciţii de identificare a vecinilor numerelor naturale 0-12 (0-24); - identificarea unor numere sau secvenţe din şirul numerelor 0-24, după un criteriu dat (ex. mai mic/mici decât; mai mari/mici cu etc.). | 1.5. Poziţionarea numerelor 0-100 pe axa numerelor - exersarea numărării pe şirul numerelor naturale, crescător, în spaţiul numeric 0-24, cu "startul" diferit şi observarea "vecinilor"; - exersarea numărării, descrescător, similar şirului crescător (şirurile 1, 2, 3, 4, 5, 6); - exersarea numărării, crescător şi descrescător, pe şirurile 2, 3, 4, 5, 6 (12 paşi); - exerciţii de identificare a vecinilor numerelor naturale 10-100; - identificarea unor numere sau secvenţe din şirul numerelor 0-100, după un criteriu dat (ex. mai mic/mici decât; mai mari/mici cu etc.). | 1.5. Poziţionarea numerelor 0-1000 pe axa numerelor - exerciţii-joc de poziţionare a obiectelor în spaţiu (stânga, dreapta, sus - jos, peste - sub, interior - exterior); - scrierea şi citirea numerelor formate din unităţi, zeci, sute; - reprezentarea grafică pe orizontală a succesiunii numerelor cu ajutorul şirurilor numerice; - jocuri de identificare corectă a vecinilor. |
1.6. Identificarea cardinalului unei mulţimi la care s-au efectuat modificări (1-2 elemente) - adăugarea sau sustragerea de obiecte (elemente) dintr-o mulţime dată, însoţită de numărarea obiectelor; - exemple de compunere/descompunere de grupe de obiecte (spaţiul numeric 0-10/0-12); - exerciţii de adăugare/sustragere de obiecte pentru a obţine grupe echivalente; - reprezentarea grafică a exerciţiilor şi observaţiilor (desen); - recunoaşterea şi verbalizarea unei situaţii problemă reprezentate grafic (prin desen); - rezolvarea unor probleme simple, cu suport vizual/cu folosirea obiectelor; - jocuri de rol în care să fie folosite operaţii cu numere ("la cumpărături", "în parc", "la piaţă"). | 1.6. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în spaţiul numeric 0-100, recurgând frecvent la numărare - adăugarea sau sustragerea de obiecte (elemente) dintr-o mulţime dată, însoţită de numărarea obiectelor; - exemple de compunere/descompunere de grupe de obiecte (spaţiul numeric 0-100); - exerciţii de adăugare/sustragere de obiecte pentru a obţine grupe echivalente; - reprezentarea grafică a exerciţiilor şi observaţiilor (desen); - recunoaşterea şi verbalizarea unei situaţii problemă reprezentate grafic (prin desen); - rezolvarea unor probleme simple, cu suport vizual/cu folosirea obiectelor; - compunerea de probleme similare celor prezentate; - jocuri de rol în care să fie folosite operaţii cu numere ("la cumpărături", "în parc", "la piaţă" etc.). | 1.6. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în spaţiul numeric 0-1000, cu cel mult o trecere peste ordin - exerciţii de recunoaştere şi utilizare corectă a sintagmelor care sugerează o anumită operaţie ("au venit", "s-au pierdut", "sunt de atâtea ori mai multe", "sunt de atâtea ori mai puţine"); - adunări şi scăderi cu sprijin obiectual şi imagistic; - jocuri de completare a numerelor, pe secţiuni ale şirurilor (ordonate sau aleatorii), crescător şi descrescător. |
1.7. Numărare prin diferenţierea stimulilor şi senzaţiilor (auditiv, vizual, olfactiv, gustativ, tactil etc.) - exerciţii de recunoaştere a unui număr de degete care au fost cuprinse în mâna dascălului; - exerciţii de recunoaştere/numărare a stimulilor tactili; - exerciţii de recunoaştere/numărare a anumitor succesiuni de sunete; - exerciţii de recunoaştere/numărarea a degetelor arătate pentru scurt timp. | 1.7. Numărare prin diferenţierea stimulilor şi senzaţiilor (auditiv, vizual, tactil etc.) - exerciţii de recunoaştere a unui număr de degete care au fost cuprinse în mâna dascălului; - recunoaşterea numărului de degete ridicat aleatoriu pe două mâini simultan; - exerciţii de recunoaştere/numărare a stimulilor tactili; - exerciţii de recunoaştere/numărare a anumitor succesiuni de sunete; - socotit în lanţ având stabilit convenţional un anumit tip de sunet pentru fiecare operaţie; - exerciţiu de numărare a grupărilor de 10 obiecte (săculeţe, coşuleţe etc.); - numărarea zecilor crescător şi descrescător; - cântărirea comparativă; - exerciţii de recunoaştere/numărare a degetelor arătate pentru scurt timp. | 1.7. Numărare cu pas dat (pe şiruri) prin diferenţierea stimulilor şi senzaţiilor (auditiv, vizual, tactil etc.) - marcarea grupelor convenite: unităţi, zeci, sute, prin stimuli diferiţi (sunete, bătăi din palme, tropăit etc.); - jocuri matematice folosind înlocuirea prin stimuli diverşi a operaţiilor (sunete, bătăi din palme, tropăit etc.). |
1.8. Utilizarea terminologiei (denumiri şi simboluri <, >, =, +, -, x, :) în jocuri, intuitiv (terminologie nespecifică: mai mult, mai puţin, mai mare etc.) - Jocuri de comparare a numerelor aşezate crescător, descrescător, aleatoriu pe şirurile numerice cunoscute (în spaţiul numeric 1-24); - recunoaşterea vecinilor, a predecesorilor şi succesorilor, având un "pas dat" pe şirurile cunoscute şi compararea lor. | 1.8. Utilizarea terminologiei (denumiri şi simboluri <, >, =, +, -, x,:) în contexte adecvate intuitiv (terminologie nespecifică: mai mult, mai puţin, mai mare etc.) - compararea numerelor aşezate crescător, descrescător, aleatoriu pe şirurile numerice cunoscute (1-100); - recunoaşterea vecinilor, a predecesorilor şi succesorilor, având un "pas dat" pe şirurile cunoscute şi compararea lor; - alcătuirea de probleme simple utilizând terminologia specifică; (mai mult, mai mare, mai puţin, mai mic etc.); identificarea corectă a semnului; - crearea de probleme simple similare cu un exemplu dat. | 1.8. Utilizarea terminologiei specifice (denumiri şi simboluri) în contexte adecvate (<, >, =, plus +, minus - " sumă, total, termenii unei sume, diferenţă, rest, descăzut, scăzător, produs, factorii unui produs, cât, deîmpărţit, împărţitor) - echivalarea terminologiei familiare cu terminologia specifică matematicii; - punerea în corespondenţă a terminologiei cu semnul operaţiei în exerciţii şi probleme cu o operaţie; - descrierea caracteristicilor şi poziţionării numerelor în situaţii date; - recunoaşterea situaţiilor concrete sau a expresiilor care cer efectuarea unor adunări sau scăderi ( "au fost şi au mai venit", "s-au pierdut" etc.); - recunoaşterea contextelor care presupun efectuarea unor înmulţiri sau împărţiri ("sunt de atâtea ori mai multe", "sunt de atâtea ori mai puţine"); - recunoaşterea situaţiilor concrete sau a expresiilor care presupun efectuarea unor comparări corelate cu operaţii de adunare, scădere, înmulţire, împărţire ("cu atât mai mult", "cu atât mai puţin", "de atâtea ori mai mult", "de atâtea ori mai puţin"). |
1.9. Efectuarea de adunări repetate prin numărare şi manipularea obiectelor - efectuarea de numărări având ca pas numărul de la începutul şirului (şirurile 1, 2), 12 paşi; | 1.9. Efectuarea de adunări repetate prin numărare şi reprezentări obiectuale - efectuarea de numărări având ca pas numărul de la începutul şirului (şirurile 1, 2, 3,4,5, 6), 12 paşi; - numărări de grupe de câte 10; - alcătuire de probleme simple cu adunări repetate în spaţiul numeric 0-100. | 1.9. Efectuarea de înmulţiri în spaţiul numeric 0-144 prin adunare repetată sau utilizând proprietăţi ale înmulţirii şi împărţirii - efectuarea de numărări având ca pas numărul de la începutul şirului (şirurile 7, 8, 9, 10, 11, 12), 12 paşi; - realizarea de înmulţiri figurativ şi intuitiv, oral şi scris; - rezolvarea de probleme, utilizând proprietăţile înmulţirii şi împărţirii. |