PROTOCOL din 2 decembrie 2013 între Ministerul Apărării Naţionale din România şi Ministerul Apărării al Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul învăţământului militar
Ministerul Apărării Naţionale din România şi Ministerul Apărării al Republicii Moldova, denumite în continuare părţi,
luând în considerare prevederile Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind cooperarea în domeniul militar, semnat la Chişinău, la 20 aprilie 2012,
în dorinţa de a dezvolta colaborarea în domeniul pregătirii personalului,
convin următoarele:
Art. 1
Direcţiile în care cele două părţi vor dezvolta colaborarea sunt următoarele:
a)primirea la studii a personalului unei părţi în instituţiile militare de învăţământ ale celeilalte părţi;
b)organizarea şi modernizarea învăţământului militar;
c)elaborarea şi armonizarea planurilor de învăţământ, a programelor analitice şi manualelor, în funcţie de interesul exprimat de una dintre părţi în acest sens;
d)realizarea de donaţii, regulamente, instrucţiuni şi publicaţii;
e)participarea la stagii de cercetare aplicativă;
f)organizarea de conferinţe anuale, simpozioane, prezentări de carte.
Art. 2
Participarea la studii a personalului unei părţi în instituţiile militare de învăţământ ale celeilalte părţi vizează:
a)pregătirea elevilor prin studii militare liceale;
b)formarea iniţială a ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor;
c)formarea continuă a ofiţerilor, maiştrilor militari, subofiţerilor, soldaţilor voluntari (prin contract), gradaţilor voluntari şi personalului civil din instituţiile militare ale părţilor;
d)pregătirea în domeniul politico-militar a personalităţilor militare şi civile din structurile militare sau ale societăţii civile;
e)pregătirea prin studii superioare/universitare de masterat şi doctorat în ramurile de ştiinţă militară şi tehnice a ofiţerilor şi salariaţilor civili din instituţiile militare ale părţilor.
Art. 3
Părţile primesc sau trimit la studii în instituţii militare de învăţământ: absolvenţi de gimnaziu, absolvenţi de liceu cu examen de bacalaureat sau similar acestuia, soldaţi şi gradaţi voluntari (prin contract), subofiţeri, maiştri militari, ofiţeri, personal civil din unităţile militare şi personalităţi militare sau civile din structuri militare sau ale societăţii civile, în limita numărului de locuri, aprobate anual.
Art. 4
Stagiul/practica şcolară de specialitate şi practica pedagogică a personalului care se pregăteşte în instituţiile militare de învăţământ se desfăşoară, conform planurilor de învăţământ, în instituţiile părţii care primeşte la studii.
Art. 5
(1)Personalul trimis la studii este obligat să respecte legislaţia statului părţii care primeşte la studii, precum şi regulamentele militare şi reglementările cu caracter intern ale acesteia.
(2)Se interzice personalului aflat la studii să desfăşoare pe teritoriul statului părţii care primeşte la studii acţiuni precum: activitatea/propaganda politică, comerţul şi alte fapte incompatibile cu calitatea de militar, clasificate astfel potrivit legislaţiei statului părţii care primeşte.
Art. 6
(1)Partea care primeşte la studii oferă personalului celeilalte părţi burse de studii în instituţiile militare de învăţământ care includ aceleaşi drepturi ca şi cele ale personalului propriu. Acestea se referă la: instruire, cazare, hrănire, asistenţă medicală şi transport pe calea ferată, gratuite.
(2)Partea care primeşte suportă cheltuielile privind transportul pe calea ferată pentru deplasarea din/în ţara natală, la începerea şi terminarea studiilor, şi pentru deplasarea în/din ţara natală la începutul şi sfârşitul vacanţelor legale incluse în planurile de învăţământ.
(3)Pentru elevii şi studenţii militari partea care primeşte asigură cu titlu gratuit, pe timpul şcolarizării, drepturile de echipament, materialele de întreţinere şi echipamentele speciale de protecţie ca şi pentru elevii şi studenţii proprii.
(4)Hrănirea personalului primit la studii se asigură astfel:
- ofiţerii, maiştrii militari, subofiţerii, soldaţii voluntari (prin contract), gradaţii voluntari şi personalul civil primesc contravaloarea normei de hrană, din care achită costul meselor servite;
- elevii colegiilor militare liceale, elevii şi studenţii militari, prin cantinele şi popotele instituţiilor militare de învăţământ.
(5)Cazarea se asigură gratuit în spaţiile de cazare ale instituţiilor militare de învăţământ. În situaţia în care personalul aflat la studii doreşte cazarea în alte locaţii decât cele puse la dispoziţie de partea care primeşte la studii, aceasta este în responsabilitatea persoanelor aflate la studii.
(6)Deplasarea personalului aflat la studii, în interes personal, pe teritoriul statului părţii care primeşte la studii se face cu suportarea cheltuielilor de către acesta.
(7)În ceea ce priveşte cheltuielile implicate de obţinerea vizei/permisului de şedere pe teritoriul statului părţii care primeşte la studii vor fi aplicabile prevederile acordurilor bilaterale în vigoare la momentul efectuării formalităţilor respective sau legislaţia relevantă a statului părţii care primeşte la studii.
Art. 7
(1)Partea care primeşte la studii asigură personalului aflat la studii în instituţiile militare de învăţământ, fără rambursarea cheltuielilor de către partea care trimite la studii, următoarele drepturi băneşti lunare:
a)studenţilor şi elevilor militari, cu excepţia celor din colegiile militare liceale: o indemnizaţie pentru acoperirea unor cheltuieli personale similară celei primite de elevii şi studenţii proprii;
b)ofiţerilor, maiştrilor militari, subofiţerilor, soldaţilor voluntari (prin contract), gradaţilor voluntari şi personalului civil: o indemnizaţie pentru acoperirea unor cheltuieli personale care va fi stabilită, anual, de forul competent al părţii care primeşte la studii, în funcţie de alocaţiile bugetare.
(2)Partea care primeşte la studii asigură personalului aflat la studii în instituţii militare de învăţământ, cu rambursarea cheltuielilor de către partea care trimite la studii, următoarele:
a)cheltuielile solicitate în plus faţă de cele prevăzute să fie asigurate gratuit şi acceptate în prealabil de partea care trimite la studii;
b)înapoierea în ţara natală a celor care sunt exmatriculaţi sau retraşi din instituţiile militare de învăţământ;
c)cercetarea şi întocmirea documentelor doveditoare pentru cei care pe timpul studiilor suferă invalidităţi care, potrivit legilor specifice, dau dreptul la despăgubiri sau compensaţii de către partea care trimite la studii;
d)întocmirea actelor necesare, conservarea, protecţia sanitară şi transportul în ţară al celor decedaţi;
e)achitarea valorii eventualelor pagube materiale provocate instituţiilor militare de învăţământ.
(3)În vederea participării la examenele de admitere a personalului selecţionat partea care trimite la studii va organiza transportul la/de la locul de desfăşurare, iar partea care primeşte la studii va asigura, contracost, cazarea şi hrănirea acestora.
Art. 8
(1)Anual, până la 30 ianuarie, se transmite de către partea care primeşte la studii oferta de cursuri care va cuprinde: criteriile şi baremele de participare la cursuri, obiectivele şi perioada de desfăşurare a cursurilor, instituţia de învăţământ organizatoare.
(2)Partea care trimite la studii va trimite părţii care primeşte la studii, anual, până la 1 aprilie, solicitările de locuri la cursurile cuprinse în ofertă.
(3)Partea care primeşte la studii confirmă solicitările de locuri ale părţii care trimite la studii anual, până la 15 iunie.
Art. 9
(1)Selecţia personalului care urmează să fie trimis la studii în instituţiile militare de învăţământ se face de către partea care trimite la studii, pe baza criteriilor şi baremelor comunicate de către partea care primeşte, prin intermediul ofertei de cursuri.
(2)Personalul nominalizat de către partea care trimite la studii este testat de către ataşatul apărării sau reprezentantul părţii care primeşte la studii privind competenţa lingvistică, conform precizărilor părţii care primeşte la studii.
(3)Personalul selecţionat de către partea care trimite la studii, pentru colegiile militare liceale şi studii superioare/universitare de licenţă, participă la examenele organizate de instituţiile militare de învăţământ ale părţii care primeşte la studii, pe locuri special repartizate.
(4)Personalul selecţionat pentru arma aviaţie-naviganţi, aviaţie nenaviganţi şi specialităţi paraşutism şi cercetare paraşutare efectuează vizita medicală specială în cadrul instituţiei specializate în domeniu a părţii care primeşte la studii înainte de participarea la examene.
(5)Personalul selecţionat de către partea care trimite va fi admis la studii de către partea care primeşte, în funcţie de baremele stabilite, rezultatele obţinute la examene şi în limita locurilor puse la dispoziţie.
Art. 10
(1)Personalului selecţionat pentru a urma cursurile unei instituţii militare de învăţământ i se întocmeşte un dosar de studii.
(2)Dosarul de studii pentru personalul selecţionat să participe la studiile liceale trebuie să cuprindă următoarele documente:
- copia certificatului de naştere legalizată şi, acolo unde este cazul, tradusă în limba română;
- copiile legalizate ale actelor de studii;
- copia paşaportului;
- certificatul medical privind starea de sănătate, care să confirme posibilitatea de a urma studiile în altă ţară şi care să fie emis cu cel mult două luni înainte de data plecării la studii;
- cazierul judiciar eliberat cu cel mult o lună înainte de înscrierea la studii;
- rezultatele la testările efectuate de către ataşatul apărării sau reprezentantul părţii care primeşte la studii.
(3)Dosarul de studii pentru personalul selecţionat să participe la studiile de formare iniţială trebuie să cuprindă următoarele documente:
- copia certificatului de naştere legalizată şi, acolo unde este cazul, tradusă în limba română;
- copia paşaportului;
- certificatul medical privind starea de sănătate, care să confirme posibilitatea de a urma studiile în altă ţară şi care să fie emis cu cel mult două luni înainte de data plecării la studii;
- cazierul judiciar eliberat cu cel mult o lună înainte de înscrierea la studii;
- copia diplomei de bacalaureat legalizată şi, acolo unde este cazul, tradusă în limba română (pentru studiile superioare/universitare de licenţă);
- rezultatele la testările efectuate de către ataşatul apărării sau reprezentantul părţii care primeşte la studii.
(4)Dosarul de studii pentru personalul selecţionat să participe la studiile de formare continuă trebuie să cuprindă următoarele documente:
- copia certificatului de naştere legalizată şi, acolo unde este cazul, tradusă în limba română;
- copia paşaportului;
- certificatul medical privind starea de sănătate, care să confirme posibilitatea de a urma studiile în altă ţară şi care să fie emis cu cel mult două luni înainte de data plecării la studii.
(5)Dosarul de studii pentru personalul selecţionat să participe la studiile superioare/universitare de masterat şi doctorat trebuie să cuprindă următoarele documente:
- copia certificatului de naştere legalizată şi, acolo unde este cazul, tradusă în limba română;
- copia paşaportului;
- certificatul medical privind starea de sănătate, care să confirme posibilitatea de a urma studiile în altă ţară şi care să fie emis cu cel mult două luni înainte de data plecării la studii;
- copia diplomei de licenţă legalizată şi, acolo unde este cazul, tradusă în limba română (pentru studiile superioare/universitare de masterat);
- copia diplomei de licenţă legalizată şi copia diplomei de absolvire a studiilor superioare/universitare de masterat legalizată şi, acolo unde este cazul, traduse în limba română (pentru studiile superioare/universitare de doctorat);
- rezultatele la testările efectuate de către ataşatul apărării al părţii care primeşte la studii.
(6)Părţile îşi transmit reciproc tabelele nominale şi dosarele de studii ale persoanelor selecţionate, astfel:
- cu 60 de zile înainte de începerea anului de învăţământ - pentru studiile liceale şi postliceale;
- cu 45 de zile înainte de începerea anului universitar, respectiv începerea cursurilor de formare continuă.
Art. 11
(1)Prezentarea la studii în instituţiile militare de învăţământ a personalului selecţionat se face la datele comunicate de partea care primeşte la studii.
(2)Personalul selecţionat trebuie să posede paşaport şi viză de şedere în ţara părţii care primeşte la studii, valabile pe întreaga durată a efectuării studiilor.
(3)Neprezentarea personalului la studii la datele convenite, din cauze datorate în exclusivitate părţii care trimite la studii, atrage pierderea dreptului de participare la curs.
(4)Înainte de plecarea personalului la studii, partea care trimite la studii efectuează pregătirea privind cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor acestora pe teritoriul statului părţii care primeşte la studii.
(5)Personalul participant la studii are acces la documente clasificate/atribuite la secret de stat în funcţie de nivelul de clasificare al informaţiilor prevăzut pentru studiile respective, în baza angajamentului de confidenţialitate.
(6)Pentru eliberarea angajamentului de confidenţialitate personalul aflat la studii prezintă la solicitarea instituţiei militare de învăţământ în care studiază referinţe/recomandări de la instituţiile de învăţământ absolvite anterior sau locurile de muncă anterioare.
Art. 12
(1)Pe timpul activităţilor de învăţământ elevii liceelor militare, studenţii şi elevii militari poartă uniforme militare, însemne de armă şi grade onorifice ale părţii care primeşte la studii, iar ofiţerii, maiştrii militari, subofiţerii, soldaţii şi gradaţii voluntari poartă uniformele militare, însemnele de armă şi gradele părţii care trimite la studii.
(2)În afara instituţiilor militare de învăţământ şi a activităţilor de învăţământ personalul aflat la studii poarta ţinută civilă.
Art. 13
Jurământul militar al studenţilor şi elevilor trimişi la studii se depune în anul I de studii, cu acordul celor două părţi, la data şi în locul convenite, în cadrul unui ceremonial organizat de partea care trimite la studii, folosindu-se textul jurământului şi drapelul ţării acesteia.
Art. 14
(1)Transferul studenţilor şi elevilor militari de la o armă sau specialitate militară la alta sau de la o instituţie militară de învăţământ la alta, repetarea anului de învăţământ sau retragerea de la studii se face la cererea lor, cu avizul părţii care trimite la studii, potrivit prevederilor reglementărilor părţii care primeşte la studii.
(2)Exmatricularea din instituţiile militare de învăţământ se face potrivit prevederilor reglementărilor părţii care primeşte la studii, cu informarea părţii care trimite la studii.
Art. 15
(1)După terminarea studiilor şi promovarea examenelor sau a altor forme de verificare, stabilite prin planurile de învăţământ, se eliberează fiecărui absolvent următoarele documente:
a)actul de studii care face dovada absolvirii studiilor;
b)copie de pe foaia matricolă pentru întreaga perioadă de şcolarizare şi rezultatele examenului de licenţă/absolvire sau ale altor forme de verificare, după caz;
c)aprecierea de serviciu pentru fiecare an de învăţământ sau pe durata cursului.
(2)Recunoaşterea actelor de studii eliberate se face în conformitate cu reglementările părţii care trimite la studii.
Art. 16
Acordarea gradului de ofiţer, maistru militar sau subofiţer se face de către partea care trimite la studii, potrivit prevederilor reglementărilor proprii.
Art. 17
Cele două părţi colaborează în probleme legate de organizarea şi modernizarea învăţământului militar. În acest sens, anual, cu ocazia vizitelor reciproce ale reprezentanţilor părţilor, au loc informări şi schimburi de experienţă.
Art. 18
Părţile colaborează în vederea elaborării şi armonizării planurilor de învăţământ, programelor analitice şi manualelor şcolare sau cursurilor, în funcţie de interesul exprimat de una dintre părţi în ceea ce priveşte adoptarea modelului educaţional al celeilalte părţi.
Art. 19
(1)Donaţiile de manuale, regulamente, instrucţiuni, publicaţii şi cărţi de specialitate între părţi se fac în funcţie de solicitări, în limita fondurilor aprobate.
(2)Bunurile intelectuale precum programele, standardele, cursurile, proiectele, studiile, cercetările, publicaţiile, elaborate de instituţiile aparţinând părţilor, sunt proprietatea intelectuală a acestora.
Art. 20
(1)Schimbul de informaţii referitoare la colaborarea în domeniul învăţământului militar între cele două părţi se face prin intermediul ataşatului apărării şi Direcţiei politică de apărare şi planificare a apărării a Ministerului Apărării al Republicii Moldova.
(2)Între cele două părţi au loc informări reciproce cu privire la situaţia personalului aflat la studii în instituţiile militare de învăţământ.
Art. 21
(1)Prezentul protocol poate fi modificat prin acordul părţilor. Modificările vor intra în vigoare în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (1) al prezentului protocol.
(2)Orice divergenţă se va rezolva pe cale amiabilă.
Art. 22
(1)Prezentul protocol intră în vigoare la data ultimei notificări prin care părţile se înştiinţează reciproc despre îndeplinirea procedurilor legale interne necesare pentru intrarea acestuia în vigoare.
(2)Prezentul protocol se încheie pe o durată de 10 ani. Valabilitatea acestuia se prelungeşte pe noi perioade de câte 5 ani, dacă niciuna dintre părţi nu înştiinţează în scris cealaltă parte asupra intenţiei sale de a-l denunţa, cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(3)La data intrării în vigoare a prezentului protocol îşi încetează valabilitatea Protocolul dintre Ministerul Apărării Naţionale al României şi Ministerul Apărării al Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul învăţământului militar, semnat la Braşov la 3 martie 2000.
-****-
Semnat la Bucureşti, la 2 decembrie 2013, în două exemplare originale.

Pentru Ministerul Apărării Naţionale din România,

Mircea Duşa,

ministrul apărării naţionale

Pentru Ministerul Apărării al Republicii Moldova,

Vitalie Marinuţa,

ministrul apărării

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 265 din data de 10 aprilie 2014