HOTĂRÂRE nr. 282 din 13 aprilie 2016 privind aprobarea Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.155/2014 pentru aprobarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Se aprobă Planul de acţiune pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.155/2014, denumit în continuare Plan de acţiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2
Fondurile necesare îndeplinirii obiectivelor prevăzute în Planul de acţiune se prevăd anual prin bugetul instituţiilor cu responsabilităţi în implementarea măsurilor prevăzute în Planul de acţiune.
-****-

PRIM-MINISTRU

DACIAN JULIEN CIOLOŞ

Contrasemnează:

Ministrul justiţiei,

Raluca Alexandra Prună

p. Ministrul finanţelor publice,

Daniela Pescaru,

secretar de stat

ANEXĂ: PLANUL DE ACŢIUNE pentru implementarea Strategiei pentru dezvoltarea sistemului judiciar 2015-2020

DIRECŢIA DE ACŢIUNE A: EFICIENTIZAREA JUSTIŢIEI CA SERVICIU PUBLIC

Obiectiv strategic

Măsuri

Responsabil

Estimare bugetară în lei1, 2, 3

Termen

Indicatori de realizare

1

2

3

4

5

6

A.1. Crearea şi implementarea unui sistem unitar de management strategic la nivelul sistemului judiciar

A.1.1. Înfiinţarea şi operaţionalizarea Consiliului de management strategic (CMS) format din conducerea la vârf a MJ, CSM, MP, ÎCCJ şi crearea unui grup tehnic de lucru care să sprijine consiliul strategic.

MJ

CSM

MP

ÎCCJ

Bugetul de stat

Semestrul I 2016

Protocol interinstituţional adoptat

Instituţii din sistemul judiciar implicate în dezvoltarea sistemului integrat de management: 4

A.1.2. Dezvoltarea şi implementarea unui sistem integrat de management strategic la nivelul sistemului judiciar

MJ

CSM

MP

ÎCCJ

POCA

3.600.000

2016-2020

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională pentru instanţe, parchete şi alte instituţii din sistemul judiciar: 300

Dezvoltarea/Implementarea de soluţii informatice de tip Balance scorecard

A.1.3. Dezvoltarea integrată a sistemului de statistică judiciară la nivel interinstituţional (MJ-CSM-MP-ÎCCJ) prin noul ECRIS V pentru a deveni un instrument-suport pentru luarea deciziilor de management strategic (inclusiv cu elementele de prognoză)

Integrarea statisticii judiciare în componenta de date deschise a Parteneriatului pentru o guvernare deschisă

MJ

CSM

MP

ÎCCJ

POCA

2020

Sistem compatibil între toate modulele statistice ale principalilor actori din sistem

Modul de analiză şi prognoză în cadrul ECRIS V dezvoltat: 1 (detaliat la măsura A.3.1)

A.1.4. Elaborarea unei analize naţionale de risc privind formele grave de criminalitate pentru fundamentarea politicilor în materie penală

MJ MP

POCA

2017-2018

Analiză elaborată

A.1.5. Elaborarea unei strategii IT a sistemului judiciar aferente perioadei 2016-2020, însoţită de un plan de acţiune al acesteia, inclusiv constituirea unui grup interinstituţional pentru monitorizarea implementării acesteia

MJ

CSM,

IJ

INM,

SNG

MP (incl. DNA, DIICOT)

ÎCCJ

ANP

ONRC

Bugetul de stat

Trimestrul II 2016

Hotărârea Guvernului pentru aprobarea strategiei IT

A.2. Definitivarea procesului de punere în aplicare a noilor coduri (civil/penal, de procedură civilă/penală)

A.2.1. Îmbunătăţirea organizării şi funcţionării sistemului judiciar, precum şi a statutului magistraţilor, în contextul profundei reforme a celor patru coduri fundamentale pentru sistem (în materie civilă şi penală)

MJ, CSM, ÎCCJ, MP

Bugetul de stat

Decembrie 2016

Act normativ adoptat de Guvern

A.2.2. Continuarea formării profesionale a magistraţilor şi a personalului auxiliar din instanţe şi parchete

INM

SNG

POCA

67.466.106

(INM)

5.264.730

(SNG)

2016-2019

Acţiuni de formare specializată pentru magistraţi: 614

Acţiuni de formare specializată a grefierilor: 60

A.3. Optimizarea organizării şi funcţionării instanţelor şi parchetelor

A.3.1. Optimizarea managementului instanţelor şi parchetelor prin:

- analiza sarcinilor administrative ale conducerii acestora care ar putea fi transferate către alte categorii de personal şi îmbunătăţirea cadrului normativ privind atribuţiile colegiilor de conducere şi ale factorilor de decizie din instanţe şi parchete;

- dezvoltarea unui modul de management organizaţional strategic pentru curţile de apel şi tribunale şi parchetele de pe lângă acestea;

- întocmirea unei metodologii de elaborare a planului de management integrat;

- formarea profesională unitară a persoanelor cu funcţie de conducere, inclusiv manageri economici, la nivelul curţilor de apel şi al tribunalelor şi al parchetelor de pe lângă acestea cu privire la modulul de management organizaţional strategic;

- elaborarea şi implementarea de către fiecare curte de apel şi de către parchetele de pe lângă acestea a unui plan de management integrat;

- dezvoltarea unui mecanism de analiză şi monitorizare în cadrul CSM a modului de implementare a managementului strategic integrat la nivelul curţilor de apel şi al parchetelor de pe lângă acestea

MJ

CSM

MP

ÎCCJ

Prin CMS CSM Curţi de apel

Bugetul de stat

Trimestrul IV 2016

Analiză instanţe şi parchete, aprobată de CMS

Proiect de act normativ elaborat

Bugetul de stat

POCA

5.022.000

Trimestrul I 2017

Modul de management organizaţional dezvoltat pentru curţile de apel

2016-2018

Număr de participanţi la acţiuni de formare profesională: 320

Număr de instanţe şi parchete care implementează sistemul de management strategic: 15 curţi de apel şi tribunalele arondate

A.3.2. Alocarea resurselor umane pentru instanţe prevăzute în Memorandumul adoptat de Guvern în septembrie 2012 Alocarea posturilor necesare implementării legislaţiei privind falimentul persoanelor fizice Analiza infrastructurii tuturor instanţelor, în vederea identificării spaţiilor necesare amenajării sălilor de consiliu

MJ, CSM

Bugetul de stat

2016-2020

Posturi suplimentare ocupate:

Instanţe

244 de posturi de judecători

102 posturi de personal auxiliar de specialitate la instanţe

2016-2020

600 de judecători

750 de grefieri

Trimestrul II 2016

Finalizare analiză

A.3.3. Alocarea resurselor umane suplimentare pentru unităţile Ministerului Public

MP, MJ, CSM

Bugetul de stat

2016-2020

MP şi celelalte parchete (exclusiv DNA şi DIICOT): 100 de posturi de procurori şi 200 de posturi de personal auxiliar

2016-2018

DIICOT - posturi suplimentate şi ocupate: 16 procurori, 17 specialişti, 55 personal auxiliar şi administrativ, 40 de ofiţeri de poliţie, 14 specialişti IT

2017-2018

DNA: posturi suplimentate şi ocupate: 180 (50 de procurori, 50 de ofiţeri de poliţie, 30 de specialişti, 50 de grefieri)

A.3.4. Implementarea indicatorilor de eficienţă în cadrul instanţelor, aşa cum au fost stabiliţi în cadrul Grupului de lucru privind eficienţa al CSM, inclusiv prin organizarea formării profesionale aferente

Instanţe

CSM

Bugetul de stat

2016

Rata instanţelor care evoluează din clasele "satisfăcător/ineficient" în clasa "eficient": 60% (20 din 35)

A3.5. Dezvoltarea abilităţilor magistraţilor şi personalului auxiliar în domeniul managementului schimbării, managementului instanţelor şi parchetelor şi al fluxului de dosare

INM

SNG

Bugetul de stat

MFN 2009-2014

POCA

prevăzut la B2.3.

2016-2019

Participanţi la formarea în managementul instanţelor şi parchetelor: 510 magistraţi

Acţiuni de formare specializată a personalului auxiliar: 72

A.3.6. Introducerea metodei de planificare bugetară multianuală, atât pentru instanţe, cât şi pentru parchete, inclusiv prin:

- fundamentarea solicitărilor de buget de către ordonatorii secundari/terţiari pe baza unor analize economice realiste (execuţie ani anteriori, prioritizarea cheltuielilor, contextul macroeconomic);

- îmbunătăţirea criteriilor de proiecţie şi execuţie bugetară (inclusiv bugetare bazată pe rezultate şi volum de activitate)

MJ

CSM - avizator

Instanţe

MP

Parchete

Bugetul de stat

2017

Planificare bugetară multianuală operaţională

A.3.7. Identificarea a 3 instanţe-pilot pe baza concluziilor proiectului "Îmbunătăţirea eficienţei şi calităţii sistemului judiciar, cu accent pe o alocare echilibrată a resurselor printr-un management judiciar adecvat" derulat de CSM şi Consiliul Judiciar din Olanda

Elaborarea unei metodologii pentru bugetele bazate pe rezultate, inclusiv stabilirea costurilor/dosar în diferite materii

Instituirea, într-o serie de instanţe-pilot, a sistemului bugetelor bazate pe rezultate, pentru a corela cerinţele bugetare şi alocarea resurselor cu rezultatele dorite; definirea unor metodologii clare şi selectarea riguroasă a indicatorilor

Analiza funcţionării managementului bazat pe rezultate în cadrul instanţelor-pilot şi adoptarea unor soluţii de implementare la nivelul tuturor instanţelor

MJ

CSM

Instanţe

Bugetul de stat

2017

Sistem de alocare resurse financiare bazat pe rezultate realizat în 3 instanţe-pilot

2018-2019

Analiză efectuată

A.3.8. Efectuarea unei analize a nevoilor de resurse umane, ulterior alocărilor prevăzute la punctul A.3.2

MJ

CSM

MP

Bugetul de stat

2016-2020

Prima analiză realizată: trimestrul I 2016 Analiză necesar resurse umane: 2 anuale

A.3.9. Redistribuirea şi ocuparea posturilor de judecători, procurori şi grefieri şi suplimentarea fondului de rezervă, conform analizei efectuate la punctul A.3.8

MJ

CSM

MP

Bugetul de stat

Bianual 2016-2020

Posturi redistribuite

A.3.10. Elaborarea şi adoptarea unui document strategic de dezvoltare a resurselor umane la nivelul instanţelor şi parchetelor (2016-2020), precum şi evaluarea acestuia

CMS, grup tehnic de lucru la nivelul CMS

CSM

MJ

ÎCCJ

PÎCCJ

POCA

1.350.000

2016-2017

Strategie de dezvoltare a RU în sistemul judiciar elaborată şi aprobată

Evaluare realizată

A.3.11. Elaborarea unei metodologii de calcul adecvat privind volumul optim de activitate al procurorilor şi judecătorilor

CSM

MP

În cadrul proiectului POCA

2016-2018

Metodologie de calcul adoptată

A.3.12. Analiza sistemului de repartizare aleatorie a dosarelor şi a normelor procedurale incidente, în special din perspectiva eficienţei factorului aleatoriu

CSM - în baza verificărilor

IJ

Bugetul de stat

2016

Raport de analiză anuală elaborat

A.3.13. Îmbunătăţirea sistemului informatic de repartizare aleatorie sau, după caz, completarea Regulamentului de ordine interioară a instanţelor judecătoreşti potrivit concluziilor analizei de la A.3.12

CSM - completarea ROI

MJ

MP

Bugetul de stat

2017

Modificări implementate

A.3.14. Analiza situaţiei curente şi a nevoilor pentru dezvoltarea ECRIS V. Elaborarea specificaţiilor tehnice pentru dezvoltarea tuturor componentelor sistemului ECRIS V

MJ

MP

CSM

ÎCCJ

Grup de lucru al CMS

Bugetul de stat

POCA

4.211.784

Trimestrul II 2017

Analiză şi specificaţii tehnice realizate

A.3.15. Dezvoltarea şi punerea în funcţiune a ECRIS V, precum şi formarea personalului care gestionează şi utilizează aplicaţia

MJ MP CSM ÎCCJ Grup de lucru al CMS DIICOT

Bugetul de

stat

POCA

127.224.000

2020

Sistem IT funcţional

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare: 10.000 (judecători, procurori, personal auxiliar)

A.3.16. Dezvoltarea şi implementarea sistemului integrat de management al înregistrărilor audiovideo în parchete în materia audierii persoanelor şi interconectarea cu ECRIS V

MP MJ

POCA

72.540.000

2020

Sistem IT de management al înregistrărilor audiovideo dezvoltat/funcţional

Participanţi la acţiuni de formare: 300

A.3.17. Degrevarea instanţelor şi parchetelor prin promovarea, în continuare, a medierii:

- informarea publicului şi magistraţilor asupra utilizării medierii şi acţiuni de formare a practicienilor;

- evaluare realizată de către Consiliul de mediere privind modul de aplicare a legii medierii cu propuneri concrete de îmbunătăţire (măsuri administrative, instituţionale, promovarea medierii, măsuri legislative);

- în funcţie de rezultatele evaluării, formularea de propuneri legislative

Consiliul de mediere

Bugetul de stat

2016 semestrul I

Grup de lucru constituit

Consiliul de mediere

Bugetul de stat (cofinanţare)

POCA

2016-2018

 

MJ

  

Modificări legislative elaborate

A.3.18. Revizuirea hărţii judiciare prin:

- elaborarea propunerilor privind reorganizarea instanţelor şi parchetelor, pe baza unor evaluări obiective

CSM

MJ

MP

Bugetul de stat

2016-2020

Propuneri de reorganizare elaborate

A.4. Îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie şi creşterea şanselor de reintegrare socială a persoanelor private de libertate

A.4.1. Creşterea numărului deţinuţilor implicaţi în activităţi productive, de calificare şi ocupaţionale

ANP

Bugetul de stat

Alte surse de finanţare nerambursabilă (POCU)

3.600.000

2020

Număr de persoane private de libertate folosite la activităţi productive în anul N/Număr de persoane private de libertate folosite la activităţi productive în anul N-1

Număr de spaţii valorificate/Număr de spaţii identificate

A.4.2. Asigurarea asistenţei medicale, protejarea şi promovarea sănătăţii, precum şi prevenirea îmbolnăvirilor prin:

- elaborarea şi promovarea a 3 acte normative în vederea integrării particularităţilor asistenţei medicale din sistemul penitenciar în cadrul normativ al reţelei sanitare publice;

- dezvoltarea şi implementarea activităţilor de ocrotire a sănătăţii prin testarea şi evaluarea persoanelor private de libertate nou-depuse în sistemul penitenciar în ceea ce priveşte incidenţa bolilor infectocontagioase (hepatita B şi C, HIV, TBC);

- reorganizarea structurilor penitenciarelor-spital în conformitate cu cerinţele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate şi ale sistemului penitenciar

ANP

MJ

Bugetul de stat

2017

Număr de acte normative aprobate/3 proiecte de acte normative elaborate

2020

Număr de persoane private de libertate care şi-au dat consimţământul de a fi testate/Număr de persoane private de libertate nou-depuse

Număr de persoane private de libertate depistate cu afecţiuni infectocontagioase/Număr de persoane private de libertate

2017

Număr de structuri penitenciare spital aprobate/Număr de structuri penitenciare spital propuse

A.4.3. Construirea şi implementarea unor instrumente de evaluare educaţională, psihologică şi socială a persoanelor private de libertate

ANP

MJ

DNP

Bugetul de stat

2017

Număr de tipuri de chestionare elaborate, după caz, revizuite/Număr de tipuri de chestionare necesar a fi elaborate, după caz, revizuite

Număr de persoane private de libertate evaluate conform standardelor/Număr de persoane private de libertate conform efectivului rulat

A.4.4. Implementarea, împreună cu instituţiile publice ce au atribuţii în domeniul asistenţei postdetenţie, a Strategiei naţionale de reintegrare socială a persoanelor private de libertate 2015-2016, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 389/2015

ANP

MJ

DNP

Bugetul de stat (estimare pentru anii 2017-2019) - 20.306.000

2019

Număr de deţinuţi beneficiari ai activităţilor de reintegrare socială/Număr de deţinuţi ce necesită includerea în activităţi şi programe

Număr de beneficiari preluaţi în circuitul de asistenţă postdetenţie/Număr de deţinuţi cu nevoi de asistare în perioada postdetenţie

A.4.5. Dezvoltarea colaborării cu structurile de specialitate, inclusiv de la nivel internaţional, în cadrul proiectelor cu finanţare europeană care vizează domeniul reintegrării sociale a deţinuţilor şi al formării personalului

ANP

MJ

DNP

Bugetul de stat Alte surse de finanţare nerambursabilă POCU şi POCA

2020

Număr de activităţi implementate în cadrul proiectelor/Număr de activităţi prevăzute în cadrul proiectelor

Număr de parteneriate încheiate/12 parteneriate propuse

A.5. Optimizarea cadrului legislativ şi instituţional privind organizarea şi exercitarea profesiilor juridice organizate în mod autonom

A.5.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ privind activitatea profesională, organizarea profesiei, precum şi accesul în profesia de executor judecătoresc (incompatibilităţi, suspendarea şi încetarea calităţii, condiţii de admitere în profesie)

MJ în colaborare cu UNEJ

Bugetul de stat

2016

Proiect de lege de modificare şi completare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat de către Guvern

Ordin al ministrului justiţiei de modificare şi completare a Regulamentului de punere în aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 210/2001, publicat în Monitorul Oficial al României

A.5.2. Reglementarea unor aspecte privitoare la activitatea operatorilor şi agenţilor autorizaţi să efectueze înregistrarea avizelor de înscriere în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare (AEGRM), precum şi completarea cadrului legal în materia înregistrării în AEGRM, pentru asigurarea armonizării cu dispoziţiile noilor coduri

MJ în colaborare cu COAEGRM

Bugetul de stat

2016

Proiect de lege de modificare şi completare a Ordonanţei Guvernului nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, aprobat de către Guvernul României

A.5.3. Actualizarea Regulamentului pentru organizarea şi funcţionarea Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare, adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 802/1999

MJ în colaborare cu COAEGRM

Bugetul de stat

2016

Hotărâre de modificare şi completare a Hotărârii Guvernului nr. 802/1999 privind adoptarea Regulamentului pentru organizarea şi funcţionarea Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare, adoptată de către Guvern

A.5.4. Reglementarea drepturilor şi obligaţiilor interpreţilor şi traducătorilor autorizaţi, a controlului profesional şi a angajării răspunderii interpreţilor şi traducătorilor autorizaţi

MJ

Ministerul Culturii

Bugetul de stat

2016

Proiect de lege privind profesia de traducător şi interpret, aprobat de către Guvern

2017

Aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii privind traducătorii şi interpreţii judiciari, publicat în Monitorul Oficial al României

A.5.5. Crearea unui cadru legislativ pentru autorizarea experţilor tehnici judiciari adaptat realităţilor socioeconomice şi juridice, precum şi o mai bună reglementare a răspunderii disciplinare în cadrul profesiei, în scopul eficientizării sistemului de expertize tehnice judiciare

MJ

Bugetul de stat

2016

Proiect de lege de modificare şi completare a Ordonanţei Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, aprobat de către Guvern

Ordin al ministrului justiţiei pentru aprobarea Regulamentului privind atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi de specialist, publicat în Monitorul Oficial al României

A.5.6. Actualizarea Nomenclatorului specializărilor expertizei tehnice judiciare

MJ

Bugetul de stat

Trimestrul IV 2016

Ordin al ministrului justiţiei pentru aprobarea Nomenclatorului specializărilor expertizei tehnice judiciare, publicat în Monitorul Oficial al României

A.5.7. Elaborarea unui "Ghid explicativ al Nomenclatorului specializărilor expertizei tehnice judiciare" şi diseminarea lui prin organizarea de seminare şi ateliere de lucru cu judecători/experţi tehnici judiciari/personalul birourilor locale din cadrul tribunalelor ale MJ-SPJC

MJ

POCA 1.100.000

Trimestrul IV 2018

Ghid elaborat

DIRECŢIA DE ACŢIUNE B: CONSOLIDAREA INSTITUŢIONALĂ A SISTEMULUI JUDICIAR

B.1. Consolidarea cadrului legislativ judiciar, cu respectarea principiilor stabilităţii şi predictibilităţii normelor

B.1.1. Proiect de lege pentru modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, a Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară şi a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

MJ

CSM

ÎCCJ

MP

Bugetul de stat

Bugetul de stat

POCA

2.511.000

2016

2016-2018

Proiect de lege elaborat

Platformă funcţională

B.1.2. Iniţierea, dezvoltarea şi operaţionalizarea unui sistem de testare şi asistenţă psihologică a magistraţilor

B.1.3. Asumarea unui rol activ al sistemului judiciar în procesul de revizuire a Constituţiei, prin elaborarea şi susţinerea unei poziţii unitare în forurile de decizie

CMS

MJ,

CSM

ÎCCJ,

MP

Bugetul de stat

În funcţie de calendarul legislativ aferent revizuirii Constituţiei

Participare la dezbateri din comisia de revizuire a Constituţiei

B.1.4. Aprobarea de către Guvern a proiectului de lege privind statutul personalului auxiliar al instanţelor şi parchetelor de pe lângă acestea

MJ, CSM

Bugetul de stat

2016

Act normativ aprobat de Guvern

B.1.5. Elaborarea unei analize a măsurii în care magistraţii şi conducerea instanţelor şi parchetelor au fost degrevaţi/degrevate ca urmare a implementării cadrului normativ modificat şi completat

MJ, CSM, ÎCCJ, MP

Bugetul de stat

POCA (proiect prevăzut la punctul A.2.4)

Trimestrul II 2018

Analiză realizată

B.1.6. Refacerea schemelor de personal, pentru a reflecta schimbările legislative efectuate (cu privire la personalul auxiliar)

MJ, CSM, ÎCCJ, MP

Bugetul de stat

Trimestrul I 2019

Scheme de personal refăcute

B.1.7. Consolidarea cadrului legislativ referitor la activitatea MP - DIICOT

MJ

CSM

MP

(DIICOT)

Bugetul de stat

2016

Legislaţie elaborată

B.1.8. Compatibilizarea structurilor MP - DIICOT şi ale Direcţiei de Combatere a Criminalităţii Organizate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, conform competenţei prevăzute de lege, pentru efectuarea urmăririi penale

MJ MP

(DIICOT)

Bugetul de stat

2016

Protocol încheiat

B.2. Dezvoltarea capacităţii instituţionale şi decizionale a CSM, INM şi SNG

B.2.1. Dezvoltarea profesională şi a abilităţilor manageriale ale personalului din cadrul CSM, precum şi asigurarea echipamentelor IT necesare bunei desfăşurări a activităţii CSM

CSM

Bugetul de stat

POCA 5.301.000 în corelare cu măsura A.3.4

2016-2018

Număr de participanţi la acţiuni de formare profesională: 90

B.2.2. Finanţarea şi ocuparea posturilor vacante din cadrul CSM Finanţarea posturilor de formator cu normă întreagă la SNG (11 posturi ocupate) Suplimentarea numărului de posturi de inspector judiciar

CSM

Bugetul de stat

2016-2019

2016-2018

2016-2018

1. posturi ocupate

2. 4 magistraţi şi 4 personal auxiliar

3.10 posturi de inspectori

B.2.3. Dezvoltarea capacităţii instituţionale a INM în vederea îmbunătăţirii procesului de formare la nivelul sistemului judiciar, inclusiv prin continuarea investiţiilor în infrastructura INM

INM

Bugetul de stat

POCA

10.566.210

- bugetul total aferent întregului proiect

2016-2018

Nevoi de formare identificate

Modul specializat de formare a abilităţilor de formator în domeniul educaţiei adulţilor: 1

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională: 368

B.2.4. Consolidarea capacităţii instituţionale a SNG în vederea îmbunătăţirii procesului de formare a personalului auxiliar

SNG

Bugetul de stat

POCA

4.118.040

2016-2017

Nevoi de formare identificate

Sisteme/Aplicaţii IT de management al proceselor instituţionale îmbunătăţite:

- platformă online

- pagină web, intranet;

- aplicaţie privind evaluarea formatorilor;

- sistem integrat de gestionare a înregistrărilor de documente la nivelul SNG

Participări din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională în domenii ce sprijină calitatea şi performanţa instituţională la nivelul sistemului judiciar: 115

B.2.5. Consolidarea capacităţii administrative a Inspecţiei Judiciare prin:

- formare profesională;

- dezvoltarea modului ECRIS destinat inspecţiei judiciare;

- dezvoltare de instrumente de comunicare şi performanţă;

- dezvoltarea aplicaţiei IJ

IJ

CSM

Bugetul de stat

POCA

2.000.000

Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2020

Participanţi la acţiuni de formare: 60

Modul ECRIS pentru inspecţia judiciară funcţional

Aplicaţie IJ dezvoltată

B.2.6. Creşterea capacităţii CSM de reacţie la evoluţia şi fenomenele de dezvoltare instituţională a sistemului judiciar prin utilizarea sistematică a datelor de sistem

CSM

Bugetul de stat

2016-2018

Rapoarte ale grupurilor de lucru CSM

B.2.7. Eficientizarea pârghiilor de apărare a reputaţiei magistraţilor şi independenţei justiţiei prin îmbunătăţirea cadrului normativ existent

MJ

CSM

IJ

Bugetul de stat

2016

Proiecte de acte normative elaborate

B.2.8. Fluidizarea procesului decizional în cadrul CSM prin efectuarea unei analize a procesului decizional şi îmbunătăţirea procedurilor operaţionale

CSM

Bugetul de stat

2016

Analiză realizată

Proceduri îmbunătăţite

B.2.9. Transparentizarea procedurii de selecţie şi clarificarea rolului reprezentanţilor societăţii civile în CSM

MJ

Bugetul de stat

2017

Proiect de act normativ aprobat de Guvern

ROF al CSM modificat

B.3. Consolidarea capacităţii administrative a Ministerului Justiţiei şi instituţiilor din subordinea şi din coordonarea sa

B.3.1. Dezvoltarea biroului de statistică judiciară din MJ şi instruirea/specializarea personalului în domenii specifice statisticii judiciare

MJ

Bugetul de stat

POCA

Bugetul de stat

2016

Trimestrul III 2019

Birou funcţional cu personal suplimentat potrivit măsurii B.3.3

Întregul personal instruit

Rapoarte statistice şi tematice elaborate anual

B.3.2. Creşterea capacităţii MJ de monitorizare şi relaţionare cu reprezentanţii profesiilor juridice organizate în mod autonom şi organismele specializate ale acestora (UNBR, UNEJ, CM, UNNPR, reprezentanţi ai traducătorilor, experţilor judiciari) Efectuarea unei analize a cadrului legislativ şi instituţional pentru relaţia MJ - profesii juridice organizate în mod autonom, în vederea identificării ariilor de îmbunătăţire

MJ

Profesiile juridice organizate în mod autonom şi organismele specializate ale acestora

Bugetul de stat POCA

2016

Analiză cadru legislativ

Propuneri de modificare a cadrului legal

B.3.3. Îmbunătăţirea aplicaţiilor IT utilizate în vederea gestionării şi analizării profesiilor juridice conexe de către SPJC

MJ

POCA prevăzut la măsura B.3.42

2017-2020

Sisteme/Aplicaţii IT dezvoltate pentru a spori transparenţa la nivelul sistemului judiciar: 4

Analize efectuate: 3

B.3.4. Creşterea capacităţii MJ de a îndeplini eficient atribuţiile legale, atribuite sau asumate prin promovarea unor politici publice recente în justiţie şi programe europene sau finanţate prin acorduri internaţionale (de exemplu, AMO, RMS, contribuţie în sfera justiţiei la Preşedinţia RO a Consiliului UE, ECRIS, POCA, Banca Mondială, alte instituţii financiare internaţionale etc.) prin suplimentarea schemei şi ocupare de posturi MJ

MJ

Bugetul de stat

2016-2020

Schemă suplimentată 35 posturi

Posturi ocupate: 35 posturi suplimentate

B.3.5. Formarea personalului MJ, în funcţie de nevoile identificate pe bază de analiză, inclusiv în vederea pregătirii participării MJ la derularea Preşedinţiei României a Consiliului UE

MJ

Bugetul de stat

POCA

Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2018

Participarea personalului MJ la acţiuni de formare

B.3.6. Consolidarea sistemului de probaţiune prin:

- promovarea actelor normative privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune, precum şi statutul personalului de probaţiune;

- finalizarea procesului de operaţionalizare a DNP prin ocuparea posturilor de execuţie şi de conducere

MJ

DNP

Bugetul de stat

Prevăzut în Planul de acţiune privind măsurile aferente sistemului de probaţiune4

2016-2017

2016

Trimestrul II 2016

Trimestrul II 2016

Acte normative promovate şi adoptate: 5

36 de posturi finanţate suplimentar şi scoase la concurs/transfer pentru structura centrală

Scoaterea la concurs a 4 posturi de conducere în structura centrală

Scoaterea la concurs a 7 posturi de conducere din structura centrală

B.3.7. Aprobarea Strategiei de dezvoltare a sistemului de probaţiune 2016-2020 şi elaborarea Strategiei naţionale de reabilitare a persoanelor faţă de care s-au dispus sancţiuni şi măsuri comunitare

MJ

DNP

Bugetul de stat

2016-2017

Strategii elaborate

Strategii aprobate

B.3.8. Creşterea capacităţii sistemului de probaţiune de a pune în aplicare noile dispoziţii în materie penală prin extinderea graduală şi ocuparea schemei de personal a serviciilor de probaţiune

MJ

DNP

Prevăzut în Planul de acţiune privind măsurile aferente sistemului de probaţiune

2016

2017

2018

Posturi suplimentate (2016-2017): 428 de consilieri de probaţiune şi 137 de personal suport

2016: finanţare posturi existente şi scoase la concurs: 25 de consilieri de probaţiune posturi finanţate şi scoase la concurs: 187 de consilieri de probaţiune şi 96 de personal suport

2017: posturi finanţate şi scoase la concurs: 241 de consilieri de probaţiune şi 41 de personal suport

2018: posturi suplimentare: 195 de posturi de consilier de probaţiune şi 34 de personal suport

posturi finanţate şi scoase la concurs: 195 de consilieri de probaţiune şi 34 de personal suport

B.3.9. Consolidarea sistemului de probaţiune prin instrumente de management la dispoziţia serviciilor teritoriale, modul IT de administrare şi prelucrare a datelor privind cazurile aflate în evidenţele serviciilor de probaţiune, precum şi formarea personalului

MJ

DNP

Bugetul de stat

POCA

11.160.000

1.331.000

POCA, acţiunea B.3.9/buget de stat/alte surse de finanţare nerambursabilă

2018

2016-2019

Soluţie IT în domeniul probaţiunii implementată

Participanţi la acţiuni de formare: 200

Echipament IT asigurat pentru noul personal, corelat cu recrutarea personalului

B.3.10. Dezvoltarea şi implementarea unor noi programe şi tehnici specializate de lucru cu persoanele condamnate şi instruirea corespunzătoare a personalului de probaţiune

MJ

DNP

Resurse existente/POCA

6.138.000

Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2018

Programe specializate asimilate: 9

B.3.11. Evaluarea eficacităţii activităţii serviciilor de probaţiune

MJ

DNP

Bugetul de stat/MFN 2009-2014

POCA

Alte surse de finanţare nerambursabilă

Trimestrul II

2016 2018

Evaluări realizate: 2

Recomandări implementate/elaborate

B.3.12. Consolidarea capacităţii instituţionale a ONRC, a sistemului registrului comerţului şi a sistemului informatic integrat al ONRC prin: îmbunătăţirea cadrului legislativ ce reglementează activitatea de înregistrare în registrul comerţului şi dezvoltarea instituţională necesară aplicării viitoarelor soluţii legislative

MJ - ONRC

Bugetul de stat

2016

Acte normative de adoptat: 1

Reducerea numărului de documente cu 20%

Reducerea timpilor de înregistrare cu 30%

B.3.13. Reglementarea, dezvoltarea şi implementarea soluţiei privind buletinul electronic al registrului comerţului şi arhivarea electronică a documentelor gestionate de ONRC

MJ

ONRC

50.000.000

bugetul de stat/Alte surse de finanţare

2016-2018

Noi servicii implementate: 4

Sistem informatic implementat: 2

B.3.14. Extinderea Buletinului procedurilor de insolvenţă

ONRC

20.000.000

bugetul de stat/Alte surse de finanţare

2017-2019

Servicii noi implementate

B.3.15. Dezvoltarea şi implementarea soluţiilor privind extinderea, optimizarea, dezvoltarea şi interconectarea portalului de servicii on-line şi a sistemului informatic integrat al ONRC cu sistemul ECRIS instanţe şi parchete, portalul e-Justice şi alte sisteme [inclusiv soluţii privind servicii de Business Continuity şi Disaster Recovery (DR), sistem de securitate cibernetică pentru sistemul informatic integrat şi serviciile informatice ale ONRC]

ONRC

20.000.000

bugetul de stat/Alte surse de finanţare

2017-2020

Sistem informatic implementat

B.3.16. Dezvoltarea resurselor umane ONRC prin suplimentarea schemei de personal

ONRC

Bugetul de stat

2016-2020

Număr de posturi suplimentare - 249 (studii superioare/248 funcţii de execuţie, 1 funcţie de conducere)

ORCT din judeţ în care este stabilită curte de apel - 70 (14 ORCT)

ORCT din judeţ unde nu este stabilită curte de apel - 104 (26 ORCT)

ORCT Ilfov - 12

ORCT Bucureşti - 28 ONRC - 35

B.3.17. Formarea profesională a personalului ONRC (integrat la nivelul Ministerului Justiţiei)

ONRC

Bugetul de stat, POCA, alte surse de finanţare

2.455.000

2017-2018

Număr de persoane care participă la un curs de formare - 1.637 persoane x 1 curs

B.3.18. Elaborarea şi implementarea de soluţii de management al calităţii la nivelul ONRC

ONRC

POCA

2.250.000, alte surse de finanţare

2018-2020

Sistem de management implementat

Certificări obţinute

B.3.19. Asigurarea infrastructurii hardware ONRC

ONRC

37.581.000 Bugetul de stat

2016-2020

Echipamente achiziţionate: 3.775

B.3.20. Eficientizarea activităţii de expertiză criminalistică, prin adoptarea legislaţiei secundare şi terţiare în vederea liberalizării profesiei de expert criminalist autorizat Consolidarea capacităţii instituţionale a INEC prin:

- suplimentarea şi ocuparea schemei de personal;

- pregătirea profesională a personalului

MJ

INEC

MAI

MJ

INEC

Bugetul de stat

Bugetul de stat

POCA

Alte surse de finanţare

2016-2017

2017-2019

Legislaţie modificată/completată/adoptată

7 posturi suplimentate şi ocupate: prevăzute integrat la măsura B.3.4

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională: 30

B.3.21. Elaborarea, revizuirea şi promovarea actelor normative în domeniul pedepselor privative de libertate. Definitivarea legislaţiei subsecvente Legii nr. 254/2013

ANP

MJ

Bugetul de stat

30 de zile de la aprobarea Hotărârii Guvernului privind Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013

30 de zile de la aprobarea hotărârii Guvernului privind organizarea şi atribuţiile ANP

Regulamentul prevăzut la art. 15 alin. (3) din Legea nr. 254/2013, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei

Regulamentul prevăzut la art. 89 alin. (8) şi la art. 165 alin. (5) din Legea nr. 254/2013, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei

B.3.22. Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii sistemului penitenciar

ANP

Prevăzut în Planul pentru îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie5

Trimestrul IV 2020

Locuri de detenţie amenajate şi posturi suplimentate prevăzute în Planul pentru îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie

Numărul de locuri de detenţie noi şi de posturi pentru personalul de

B.3.23. Reabilitare termică, inclusiv izolarea termică, reabilitarea şi modernizarea sistemelor de încălzire a imobilelor din sistemul penitenciar

ANP

Bugetul de stat

POR

Decembrie 2020

Număr de unităţi reabilitate termic/2 unităţi reabilitate termic/an (începând cu anul 2017)

B.3.24. Reconfigurarea aplicaţiei PMSweb şi extinderea cu noi module în concordanţă cu noua legislaţie execuţional-penală

ANP

MJ

Instanţe

DN

Bugetul de stat

2016-2019

Sistem reconfigurat funcţional

B.3.25. Înnoirea şi extinderea parcului de tehnică de calcul şi a infrastructurii de comunicaţii IT, precum şi implementarea sistemelor automate de administrare şi securitate a infrastructurii informatice

ANP

MJ

Bugetul de stat - 26.041.000

Bugetul de stat - 18.853.000

POCA

Decembrie 2020

Număr de staţii de lucru existente: 4.365

Număr de servere funcţionale: 161

Număr de elemente de conectare în reţea achiziţionate: 647

B.3.26. Accesarea şi implementarea proiectului "Întărirea capacităţii administrative a sistemului penitenciar românesc"

ANP

POCA - 13.500.000

2019

Studii elaborate

Instrumente şi metodologii elaborate

Sistem de management (inclusiv IT) al proceselor instituţionale îmbunătăţite

Certificări obţinute

Campanii de comunicare externă

Participanţi la acţiuni de formare profesională: 3.000

B.3.27. Asigurarea resurselor umane şi formarea profesională a acestora prin:

- elaborarea unor criterii de stabilire a necesarului de personal pe domenii de activitate şi redimensionarea structurilor existente pe baza acestora;

- finanţarea şi ocuparea de posturi vacante de personal pentru sectorul operativ şi specializări de nişă potrivit Planului pentru îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie;

- consolidarea cadrului normativ aplicabil activităţii de resurse umane în vederea susţinerii îndeplinirii obiectivelor strategice ale ANP (modificarea şi completarea Legii nr. 293/2004 şi a Codului deontologic, precum şi elaborarea Ghidului carierei şi a unei noi Metodologii privind formarea profesională continuă) -;

- dezvoltarea competenţelor personalului din sistemul penitenciar;

- dezvoltarea competenţelor profesionale în domeniul managementului incidentelor

ANP

MJ

ANP

ANP

ANP

ANP

Bugetul de stat

Bugetul de stat

Bugetul de stat

Bugetul de stat

POCA

1.446.000

Trimestrul IV 2018

Trimestrul IV 2020

2020

2020

2020

Act de aprobare criterii

Număr de structuri redimensionate: 13 structuri

Număr de state aprobate: 50 de unităţi

Număr de posturi ocupate/Număr de posturi prevăzute în noile state de organizare nişă, potrivit Planului pentru îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie

Număr de norme legale aprobate/4 norme necesare a fi aprobate

Personal format: 1.120

Număr de personal instruit: 5.000

B.3.28. Dotarea adecvată a unităţilor şi personalului care execută misiuni de pază, supraveghere, escortare şi intervenţie cu ţinută, mijloace şi echipamente specifice Achiziţia de autospeciale transport deţinuţi

ANP

Bugetul de stat - 45.000.000

Bugetul de stat

2020

Valoare echipament achiziţionat/9.000.000 lei alocaţi/an x 5 ani

Număr de unităţi dotate/Număr de unităţi de dotat

Număr de personal dotat/Număr de personal de dotat

Număr de echipamente achiziţionate/Număr de echipamente propuse a fi achiziţionate

Număr de autospeciale achiziţionate/124 de autospeciale de achiziţionat

B.3.29. Blocarea/Reducerea semnalului GSM în unităţile subordonate ANP în vederea eliminării/reducerii posibilităţii de utilizare în mod ilegal a telefoniei mobile de către deţinuţi

ANP

Bugetul de stat (ANCOM) - 50.000.000 (conform art. 6 din Legea nr. 374/2013)

Trimestrul IV 2016

Trimestrul IV 2018

Număr de unităţi în care au fost implementate soluţiile identificate/4 unităţi conform procedurii de achiziţie a serviciilor în derulare

Număr de unităţi în care au fost implementate soluţiile identificate/Număr de unităţi penitenciare în funcţie de bugetul disponibil

B.3.30. Sisteme integrate de pază şi supraveghere electronică şi sisteme integrate de acces

ANP

Bugetul de stat

2020

Sisteme de pază şi supraveghere electronică şi control acces/7 unităţi

B.3.31. Implementarea sistemului de audiere prin videoconferinţă pentru audierea la distanţă a deţinuţilor, cu scopul clarificării plângerilor formulate de aceştia

ANP MJ

Bugetul de stat

2016

Număr de unităţi dotate cu sistem de audiere prin videoconferinţă: 33 (32 de unităţi + ANP)

B.3.32. Introducerea tehnologiei digitale în ceea ce priveşte exercitarea de către deţinuţi a dreptului la comunicări on-line, drept prevăzut la art. 66 din Legea nr. 254/2013

ANP

Bugetul de stat

Trimestrul IV 2016

Număr de unităţi în care se acordă dreptul la comunicări online: 45

B.3.33. Consolidarea sistemului informatic judiciar Definitivarea RMS (Resource Management System)

MJ ANP

Bugetul de stat prin BM - Acord împrumut 4811-RO

2017

Sistem funcţional

Centre de date funcţionale

Număr de call center funcţional

B.3.34. Suplimentarea şi ocuparea schemei de personal a DTI al MJ

MJ

Bugetul de stat

2016-2017

Posturi DTI suplimentate ocupate

B 3.35. Identificarea de soluţii pentru crearea unui sistem de salarizare unitar şi atractiv pentru specialiştii IT din cadrul MJ, al instituţiilor în coordonarea şi subordonarea acestuia, al instanţelor şi parchetelor, ÎCCJ şi PÎCCJ

Definirea atribuţiilor specifice exercitate de specialiştii IT în sistemul judiciar şi inserarea acestor atribuţii în fişele de post

MJ MP

Bugetul de stat

2016-2017

Cadru de funcţionare a specialiştilor IT în sistemul judiciar îmbunătăţit

B.3.36. Amenajarea spaţiilor alocate pentru servere şi alte echipamente de tip SIC ale MJ

MJ

Buget de stat POCA - bugetat în cadrul proiectului ECRIS V

2019

Spaţii pentru servere amenajate

B.3.37. Amenajarea sălilor pentru servere la PÎCCJ şi PT Braşov/PCA Braşov (ca centru principal şi secundar de date)

MP

Bugetul de stat 948.600 lei Alte surse de finanţare nerambursabilă

2017

Săli pentru servere amenajate

B.3.38. Dotarea MJ şi a instanţelor de judecată cu software şi hardware moderne

MJ

Bugetul de stat BEI/MFN 2009- 2014/

256.680.000

Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2020 În trei faze

Faza 1 - 2016-2018: 70%

Faza 2 - 2019: 20%

Faza 3 - 10%

B.3.39. Dotarea MP şi a parchetelor cu software şi hardware moderne

MP

103.230.000

Buget de stat/Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2018 2019-2020

Faza I - 2016-2018: 6.735 de echipamente

Faza II - 2019-2020: 5.200 de echipamente

B.3.40. Consolidarea MP - DIICOT prin modernizarea sistemului informatic, formare şi elaborare de instrumente (structură centrală şi pilotare pentru extindere la nivel naţional)

Întărirea capacităţii de analiză şi procesare a datelor în cauzele complexe întărirea capacităţii DIICOT de analiză şi procesare a probelor relevate în mediu electronic prin organizarea de cursuri de instruire

MP - DIICOT

POCA

2.250.000

pentru formare profesională

2016-2020

Sisteme IT de management al proceselor instituţionale dezvoltat/îmbunătăţit, în cadrul sistemului informatic ECRIS prevăzut la măsura A.3.13

Cursuri de instruire pentru întregul personal DIICOT operativ şi de management

B.3.41. Operaţionalizarea unui compartiment multidisciplinar dedicat investigaţiilor financiare afectate urmăririi, identificării şi sechestrării produsului infracţiunii, în cadrul DIICOT, format din specialişti proprii şi ofiţeri de poliţie judiciară detaşaţi în cadrul DIICOT

MP - DIICOT

MJ

Bugetul de stat POCA

2017

Compartiment operaţionalizat

B.3.42. Dezvoltarea registraturii unice electronice a MJ şi a site-ului web şi implementarea în cadrul MJ a unui flux de lucru în format electronic; integrarea celorlalte aplicaţii informatice utilizate de MJ în noul sistem informatic dezvoltat

MJ

POCA 2.790.000

2016-2017

Sisteme/Aplicaţii IT dezvoltate pentru a spori transparenţa la nivelul sistemului judiciar

B.3.43. Dezvoltarea capacităţii administrative a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, inclusiv prin perfecţionarea sistemului informatic actual

MJ ANC

POCA 9.079.200 Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2020

Program implementat

B.4. Creşterea gradului de recuperare a creanţelor provenite din infracţiuni

B.4.1. Dezvoltarea şi operaţionalizarea sistemului informatic integrat de monitorizare care permite urmărirea în timp real a fluxului bunurilor ce fac obiectul măsurilor de sechestru, confiscare şi valorificare a creanţelor. Formarea personalului implicat în utilizarea sistemului de monitorizare

MJ împreună cu MP, instanţele judecătoreşti

MFP/ANAF, MAI

Bugetul de stat (cofinanţare)

M F Elveţian 3.593.991 (866.022 CFH)

Trimestrul I 2018

Sistem informatic dezvoltat

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională: 540

B.4.2. Optimizarea şi interconectarea mecanismului integrat de monitorizare cu ECRIS şi alte sisteme informatice relevante

MJ în parteneriat cu MP, CSM, MFP/ANAF, MAI

POCA

1.116.000

2020

Sisteme/Aplicaţii IT dezvoltate/îmbunătăţite

B.4.3. Formarea personalului ANABI şi al instituţiilor implicate în vederea utilizării sistemului de monitorizare optimizat

MJ împreună cu MP, MFP/ANAF, MAI

POCA

2.790.000

2020

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională: 1.200

B.4.4. Operaţionalizarea, în subordinea MJ, a Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI)

MJ

Bugetul de stat

2016-2017

Legislaţie secundară adoptată

Protocoale de cooperare încheiate

Număr de posturi create şi ocupate: 35 în 2016 + 15 în 2017

B.4.5. Dezvoltarea şi implementarea de instrumente necesare funcţionării performante a ANABI, inclusiv de monitorizare şi evaluare a performanţei sistemului

MJ în parteneriat cu ANAF şi coordonare cu MP, MAI

POCA 8.370.000

2018

Instrumente elaborate

B.4.6. Formarea personalului ANABI şi al altor instituţii implicate în vederea asigurării performanţei (inclusiv formare on-line)

MJ în parteneriat cu ANAF şi coordonare cu MP, MAI

POCA

Buget prevăzut la măsura B.3.45

2018

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională: 600

B.4.7. Identificare şi diseminare de bune practici în materia identificării, confiscării şi valorificării bunurilor provenite din infracţiuni, infracţiuni de corupţie şi alte infracţiuni grave prin intermediul unor ghiduri operaţionale, instrumente şi metodologii de lucru, newsletter

MJ MP

POCA 5.580.000 Alte surse de finanţare nerambursabilă

2018

Număr de persoane care au acces la bune practici prin instrumentele diseminate (pe tip: procurori, judecători şi poliţişti): 1.500

B.4.8. Dezvoltarea şi implementarea unui parteneriat cu administraţia publică locală în domeniul recuperării creanţelor

MJ

Asociaţii relevante, prefecturi şi UAT-uri

Bugetul de stat

2016-2017

Protocoale-cadru de colaborare cu asociaţiile reprezentative ale autorităţilor publice locale încheiate

Proceduri de implementare a parteneriatelor dezvoltate

B.5. Consolidarea capacităţii administrative a instanţelor şi parchetelor

Indicator: Creşterea gradului de încredere a cetăţeanului în actul de justiţie la 60%

B.5.1. Îmbunătăţirea infrastructurii instanţelor şi parchetelor prin finalizarea investiţiilor prevăzute în cadrul proiectului Reforma sistemului judiciar Efectuarea unui bilanţ al principalelor obiective de investiţii în infrastructura fizică a instanţelor şi parchetelor. Prioritizarea acestora în vederea realizării pe termen mediu (2016-2020) şi lung (2025)

Elaborarea unor standarde de proiectare pentru sedii de instanţe (sedii noi şi extindere - unde este cazul) care să corespundă cerinţelor legale în vigoare

MJ

MJ

MP

MJ

Bugetul de stat prin Acordul de împrumut nr. 4811-RO 85.140.000

Bugetul de stat

Bugetul de stat prin Acordul de împrumut nr. 4811-RO 1.980.000

2017

Trimestrul II 2016

2017

Investiţii finalizate: 4

Analiză realizată

Act normativ adoptat

B.5.2. Realizarea unui centru de arhivă pilot pentru instanţele din Bucureşti şi serviciile locale de probaţiune

MJ

Bugetul de stat 15.000.000

2020

Obiectiv recepţionat

B.5.3. Implementarea Programului naţional de consolidare a infrastructurii instanţelor de judecată aflate în municipiile reşedinţă de judeţ

MJ

MDRAP

Bugetul de stat 1.291.500.000 finanţare prin bugetul MDRAP

2016-2019

Obiective recepţionate: 25 de instanţe

B.5.4. Realizarea, prin parteneriatul cu CNI, a obiectivelor de investiţii aferente Programului naţional de consolidare a infrastructurii parchetelor aflate în municipiile reşedinţă de judeţ în cadrul Programului naţional de interes public sau social

MP

MDRAP-CNI

Bugetul de stat (CNI- MDRAP) 180.361.400 prin bugetul MDRAP

2016-2020

Obiective recepţionate (lucrări de reparaţii capitale + lucrări de sedii noi/extinderi sedii actuale)

B.5.5. Realizarea în sistem propriu a investiţiilor de lucrări de sedii noi şi reparaţii capitale pentru clădirile instanţelor şi parchetelor

MJ

MP

Bugetul de stat (68.706.880 la reparaţii capitale sedii existente + 64.107.479 lei la sedii noi şi extinderi)

2016-2020

Obiective recepţionate (65 de lucrări de reparaţii capitate + 21 de lucrări de sedii noi/extinderi sedii actuale)

B.5.6. Repartizarea unui sediu în condiţiile Legii nr. 304/2004 pentru MP - DIICOT şi crearea unui parc auto propriu

MP - DIICOT

Bugetul de stat

2.700.000 cheltuieli pentru amenajarea spaţiului

2016

2019

Sediu DIICOT

Parc auto propriu creat

B.5.7. Asigurarea spaţiilor pentru avocaţi în condiţiile art. 38 din Legea nr. 51/1995

MJ

Bugetul de stat

Cuantificat la acţiunile vizând infrastructura instanţelor

2020

Instanţe unde este asigurat spaţiul pentru avocaţi

B.5.8. Asigurarea unui sediu corespunzător pentru ÎCCJ

MJ

ÎCCJ

Bugetul de stat 418.311,56 cheltuieli lucrări reamenajare sediu temporar

163.270.5366 Cheltuieli construcţie sediu nou

2016-2020

Sediu temporar reamenajat

Sediu nou-construit

B.5.9. Optimizarea infrastructurii reţelei Local Area Network (LAN) în toate instanţele şi parchetele, prin achiziţionarea şi instalarea de echipamente de comunicaţie (WAN şi LAN) şi softuri necesare

MJ MP

MFN 2009-2014

Bugetul de stat

9.000.000

2020

Echipamente de comunicaţie (WAN şi LAN) şi softuri instalate

DIRECŢIA DE ACŢIUNE C: INTEGRITATEA SISTEMULUI JUDICIAR

C.1. Consolidarea integrităţii în cadrul sistemului judiciar prin promovarea măsurilor anticorupţie şi a standardelor etice profesionale

C.1.1. Consolidarea capacităţii CSM şi a instanţelor şi parchetelor de a gestiona probleme de integritate, inclusiv prin constituirea unei reţele de integritate pentru judecători, procurori şi personal auxiliar

CSM

Bugetul de stat

2017-2018

Raportări anuale pe pagina CSM

C.1.2. Elaborarea şi adoptarea SNA 2016-2020 cu componentă distinctă privind integritatea sistemului judiciar

Monitorizarea şi evaluarea semestrială şi anuală a progresului înregistrat în implementarea obiectivelor din SNA specifice sistemului judiciar, conform indicatorilor parte a sistemului de monitorizare şi evaluare a SNA, prin:

- optimizarea sistemului de monitorizare şi evaluare a SNA pentru sistemul judiciar prin cuantificarea/clarificarea interpretării normative a indicatorilor relevanţi;

- colectare şi prelucrare semestriale şi anuale a indicatorilor preventivi anticorupţie furnizaţi de sectorul judiciar;

- desfăşurarea misiunilor de evaluare în sistemul judiciar, inclusiv în sistem de peer review şi analize de risc;

- solicitarea anuală a CSM către CSAT de verificare a respectării prevederilor art. 7 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare Introducerea sondajelor periodice, care să includă întrebări despre corupţia din sistemul judiciar şi percepţia generală cu privire la corectitudinea/etica judiciară

MJ - Secretariat tehnic SNA

POCA

11.718.000

Semestrul I 2016

Semestrial şi anual, din 2016

SNA 2016-2020 adoptată

Rapoarte de monitorizare şi evaluare semestriale transmise MJ: 11

C.1.3. Dezvoltarea şi îmbunătăţirea de instrumente de remediere a riscurilor şi vulnerabilităţilor identificate şi de asigurare a performanţei SNA în sectorul justiţiei, în vederea asigurării eficacităţii activităţii consilierilor de integritate

MJ CSM

POCA

2016-2018

Proceduri standardizate dezvoltate pentru a asigura integritatea şi etica la nivelul sistemului judiciar: 4

C.1.4. Organizarea de sesiuni de formare în domeniul integrităţii, eticii şi deontologiei profesionale pentru magistraţi şi personalul auxiliar din instanţe şi parchete

INM

SNG

Cu colaborarea UNBR privind relaţia avocat-judecător

MFN 2009-2014

POCA

4.211.784

2016-2020

Acţiuni de formare specializată pentru magistraţi: 105

Acţiuni de formare organizate pentru personalul auxiliar din instanţe şi parchete: 48

C.1.5. Identificarea şi soluţionarea blocajelor în cadrul procedurilor disciplinare şi a cazurilor de corupţie din sistemul judiciar prin:

- monitorizarea hotărârilor pronunţate de CSM în materie disciplinară şi a practicii ÎCCJ;

- optimizarea sistemului de sancţiune pentru abateri disciplinare şi adoptarea unei practici unitare

CSM

IJ

ÎCCJ, PÎCCJ

Bugetul de stat

2016-2020

Buletin de jurisprudenţă în materie disciplinară

C.1.6. Monitorizarea de către CSM şi Inspecţia Judiciară a duratei procedurilor în cauzele de mare şi mică corupţie Monitorizarea managementului de caz în cauzele de corupţie

CSM

IJ

Bugetul de stat

2016-2020

Rata incidentelor de integritate în sistemul judiciar

Rata cazurilor de corupţie în sistemul judiciar

C.1.7. Analiza rolului conducerii instanţelor şi parchetelor în raport cu IJ în ceea ce priveşte efectuarea controlului instanţelor şi parchetelor

CSM

MP

IJ

Bugetul de stat

2016

Analiză efectuată: rol clarificat al instituţiilor cu atribuţii de control asupra instanţelor şi parchetelor

C.1.8. Creşterea vitezei de reacţie şi asigurarea celerităţii procedurilor de verificare şi control ale IJ, pentru soluţionarea cererilor de apărare a reputaţiei profesionale formulate de magistraţi, precum şi a sesizărilor privind apărarea imparţialităţii şi independenţei sistemului judiciar formulate de Consiliul Superior al Magistraturii

CSM

IJ

MJ

Bugetul de stat

2017

Legislaţie secundară adoptată

C.1.9. Continuarea progreselor deja înregistrate în procesul de investigare cu imparţialitate şi soluţionarea de către instanţe a faptelor de mare corupţie, inclusiv din rândul reprezentanţilor sistemului judiciar, prin:

- asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare adecvate volumului crescut de activitate a DNA;

- consolidarea pregătirii profesionale a personalului operativ al DNA, inclusiv în domeniul investigaţiilor financiare;

- consolidarea şi diversificarea strategiei de comunicare şi promovarea măsurilor anticorupţie

MP-DNA

MP-DNA

Bugetul de stat (DNA)

8.900.000

2.200.000

Bugetul de stat

POCA

5.022.000

2016-2020

2016-2020

2018

Echipamente hardware şi software necesare dezvoltării infrastructurii IT a DNA achiziţionate: 704

Alte echipamente necesare desfăşurării activităţii DNA achiziţionate: 161

Manual de proceduri pentru investigaţiile financiare elaborat, activităţi de training realizate

Întâlniri cu stake-holders, sondaje de opinie, materiale de prezentare a măsurilor anticorupţie realizate

C.2. Modernizarea statutului unor profesii juridice organizate în mod autonom (avocaţi, experţi, notari, practicieni în insolvenţă, executori judecătoreşti, traducători şi interpreţi) şi al mediatorilor, în scopul consolidării standardelor etice

C.2.1. Promovarea standardelor etice şi de conduită anticorupţie la nivelul tuturor profesiilor juridice şi al mediatorilor prin:

- elaborarea/revizuirea codurilor deontologice şi a codurilor de conduită pentru profesiile juridice, inclusiv pentru relaţia judecători-avocaţi;

- formare, diseminare de bune practici, monitorizare şi evaluare a eficacităţii codurilor deontologice şi de conduită a codurilor implementate;

- analiza legislaţiei secundare privind standardele etice în cadrul grupului de lucru constituit pentru cooperarea MJ cu reprezentanţii profesiilor juridice organizate în mod autonom (B.3.e.1)

MJ

În parteneriat cu asociaţiile şi organizaţiile profesionale

POCA

2.790.000

2016

2017

Trimestrul I 2016

Coduri elaborate/îmbunătăţite pentru fiecare profesie

Participanţi din grupul-ţintă la acţiuni de formare profesională: 500

Analiză realizată

C.2.2. Stabilirea şi implementarea unui mecanism de depistare şi soluţionare unitară a încălcării standardelor etice

MJ în parteneriat cu asociaţiile şi organizaţiile profesionale

POCA

2017

Proceduri standardizate dezvoltate pentru a asigura integritatea şi etica la nivelul sistemului judiciar

DIRECŢIA DE ACŢIUNE D: ASIGURAREA TRANSPARENŢEI ŞI INFORMATIZĂRII ACTULUI DE JUSTIŢIE (OPEN JUSTICE)

D.1. Publicarea hotărârilor judecătoreşti motivate

D.1.1. Implementarea programului informatic îmbunătăţit ROLII pentru accesarea jurisprudenţei naţionale relevante, interoperabil cu ECRIS

CSM

UNBR

UNNPR

IRIJ

Bugetul de stat

POCA

2012-2020

2016-2020

Sistem informatic dezvoltat şi aplicat

D.1.2. Publicarea tuturor hotărârilor judecătoreşti ale ÎCCJ (in extenso) şi a hotărârilor judecătoreşti relevante ale ÎCCJ în rezumat, pe pagina de internet a instanţei supreme

ÎCCJ

Bugetul de stat

Activitate permanentă

Hotărâri in extenso publicate

Hotărâri relevante publicate

D.1.3. Elaborarea şi publicarea buletinelor periodice de jurisprudenţă la nivelul ÎCCJ şi al curţilor de apel

ÎCCJ

Curţi de apel

Bugetul de stat

2016-2020

Buletine de jurisprudenţă publicate: 55

Buletinul casaţiei: 10 numere pe an

Buletinul jurisprudenţei: 1 număr pe an

Buletine de jurisprudenţă publicate: 225

Minimum 3 buletine/an/curte

D.1.4. Evaluarea impactului buletinelor periodice de jurisprudenţă ale curţilor de apel şi ÎCCJ în activitatea de judecată

CSM

ÎCCJ

Buget de stat

2016-2020

Evaluare efectuată anual

D.2. Îmbunătăţirea mecanismelor de furnizare a informaţiilor pentru părţi şi a accesului la actele din instanţe în timp util

D.2.1. Realizat prin implementarea ECRIS V descris la punctul A.3 din prezentul plan

    

DIRECŢIA DE ACŢIUNE E: ÎMBUNĂTĂŢIREA CALITĂŢII ACTULUI DE JUSTIŢIE

E.1. Reducerea duratei procedurilor judiciare

E.1.1. Analiza practicii la nivelul fiecărei curţi de apel în ceea ce priveşte durata procedurilor judiciare

CSM

IJ

Curţi de apel

Bugetul de stat

2016-2020

anual

Bune practici identificate

Publicarea analizei

E.1.2. Specializarea magistraţilor şi a personalului auxiliar din instanţe şi parchete în metodologia actului de justiţie, în vederea pregătirii şi desfăşurării şedinţelor şi managementului dosarelor, în conformitate cu noile coduri de procedură, inclusiv prin realizarea de ghiduri practice şi elaborare de pachete de module de e-Learning

CSM

MP

INM

SNG

POCA

6.679.371

2016-2019

Acţiuni de formare specializată a magistraţilor: 12

Acţiuni de formare specializată organizate a personalului auxiliar din instanţe şi parchete: 72 (acţiuni comune cu cele menţionate la obiectivul strategic A.3)

Ghiduri practice

Pachete de e-learning

E.2. Unificare a practicii judiciare

E.2.1. Consolidarea rolului ÎCCJ ca instanţă de unificare a practicii judiciare şi for de ultim control

ÎCCJ

Bugetul de stat

2016-2020

Număr de sesizări/Număr de cereri soluţionate

Număr de recursuri formulate/Număr de recursuri soluţionate

E.2.2. Formarea profesională a magistraţilor cu privire la jurisprudenţa naţională, în baza practicilor unitare, buletinelor periodice de jurisprudenţă ale ÎCCJ şi ale curţilor de apel, precum şi a analizelor continue ale practicii judiciare

Organizarea de întâlniri ale preşedinţilor secţiilor specializate/procurorilor şefi de secţie în vederea asigurării unei jurisprudenţe unitare

INM

ÎCCJ

PÎCCJ

POCA

2016-2020

Rapoarte anuale privind necesarul de formare în ceea ce priveşte jurisprudenţa unitară: 5

Acţiuni de formare specializată organizate în vederea unificării jurisprudenţei: 36

E.2.3. Realizarea unei aplicaţii cu baze de date incluse în portalul INTRANET al PÎCCJ pentru publicarea rechizitoriilor şi hotărârilor judecătoreşti relevante, structurate pe domenii de interes şi posibilităţi de căutare a informaţiilor

MP

Bugetul de stat

2016

Aplicaţie operaţională

Număr de documente publicate şi structurate în reţeaua intranet a MP

Număr de criterii de regăsire implementate

E.2.4. Întocmirea şi diseminarea de ghiduri tematice la nivelul parchetelor şi instanţelor, precum şi evaluarea eficacităţii acestora

ÎCCJ

MP

INM

Bugetul de stat POCA

Alte finanţări externe nerambursabile

2016-2020 2017

Ghiduri tematice diseminate

Evaluare realizată

E.2.5. Utilizarea platformei electronice pentru arhivarea şi punerea la dispoziţie a minutelor întâlnirilor de practică unitară de la nivelul instanţelor (Emap), inclusiv în vederea identificării în fază incipientă a practicii neunitare

CSM

Instanţe

Bugetul de stat

2016-2020

Emap funcţional

E.3. Pregătirea profesională interdisciplinară a participanţilor la înfăptuirea actului de justiţie

E.3.1. Pregătirea interdisciplinară a magistraţilor, personalului auxiliar din cadrul sistemului judiciar şi a profesiilor juridice organizate în mod autonom privind noile coduri

CSM

INM

SNG

MJ

Bugetul de stat pentru 200 de seminare (40 de seminare/an): 7.100.000 (1.420.000/an)

2016-2020

Acţiuni de formare interdisciplinară:

- INM: 24

- SNG:8

Formarea specializată a judecătorilor şi procurorilor pe teme de actualitate (de exemplu, combaterea corupţiei, a criminalităţii organizate şi economico-financiare, recuperarea creanţelor, achiziţii publice)

Reprezentanţii profesiilor juridice organizate în mod autonom

Bugetul de stat (cofinanţare)

 

Acţiuni de formare specializată: 111

E.3.2. Organizarea de sesiuni de formare pentru magistraţi şi profesii juridice organizate în mod autonom cu privire la jurisprudenţa naţională şi europeană, inclusiv în domeniul instrumentării şi judecării dosarelor privind neregulile financiare sau disputele în contractele cu finanţare externă nerambursabilă

MJ

INM

Reprezentanţii profesiilor juridice organizate în mod autonom

Bugetul de stat

MFN

2009-2014

POCA

2016-2020

Acţiuni de formare specializată organizate în vederea unificării jurisprudenţei: 69

E.3.3. Dezvoltarea şi derularea de programe de formare şi practică pentru studenţii în drept.

MJ

În parteneriat cu universităţi şi societatea civilă

Bugetul de stat

2016-2020

Programe de formare şi practică derulate: 5/an

Participanţi în programe de formare şi practică derulate: 100/an

E.4. Îmbunătăţirea activităţii de executare a hotărârilor judecătoreşti

E.4.1. Analiza bunelor practici la nivel naţional şi a nevoilor de date/statistici, în scopul identificării măsurilor de accelerare a procedurii de executare a hotărârilor judecătoreşti

UNEJ

Bugetul propriu

2016-2020

Analiză la nivel naţional

E.4.2. Realizarea şi dezvoltarea unui sistem IT integrat care:

a) să ofere informaţii despre dosarele de executare, stadiul executării unei hotărâri judecătoreşti şi informaţii despre activitatea executorilor judecătoreşti;

b) să permită optimizarea şi dezvoltarea Registrului electronic de publicitate a vânzării bunurilor supuse executării silite;

c) să permită, în permanenţă, actualizarea Tabloului executorilor judecătoreşti la nivel naţional;

d) să cuprindă informaţiile din listele actualizate pe care UNEJ le întocmeşte anual în aplicarea dispoziţiilor art. 5 din Regulamentul de punere în aplicare a Legii nr. 188/2000;

e) să permită, în baza unor protocoale interinstituţionale, interconectarea portalului UNEJ la baza de date a INEP (Direcţia pentru Evidenta Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date) şi la baza de date a DRPCIV;

f) să permită înfiinţarea unui sistem de arhivă electronică

UNEJ

Bugetul UNEJ

POCA

7.490.500

2016-2018

Sistem IT integrat dezvoltat

Protocoale încheiate cu instituţii publice în vederea obţinerii acordului entităţilor cu care UNEJ are raporturi de colaborare în ceea ce priveşte furnizarea de date: 4

E.4.3. Continuarea formării profesionale a executorilor judecătoreşti, în vederea consolidării statutului executorilor judecătoreşti, şi îmbunătăţirea modalităţilor de recrutare şi evaluare a acestora

UNEJ

Bugetul UNEJ

1.580.000 lei

POCA

1.200.000 lei

2016-2018

Acţiuni de formare specializată organizate în vederea unificării jurisprudenţei: 12

E.4.4. Realizarea unor activităţi de control al performanţei profesionale în domeniu, exercitat de către Consiliul Uniunii în colaborare cu reprezentanţii Ministerului Justiţiei

MJ

UNEJ

Bugetul de stat

2016-2020

Regulament de control profesional

Controale de performanţă efectuate anual: 2

DIRECŢIA DE ACŢIUNE F: GARANTAREA ACCESULUI LIBER LA JUSTIŢIE

F.1. Consolidarea sistemului de acordare a asistenţei juridice

F.1.1. Analiză a sistemului asistenţei judiciare în România din perspectiva accesului, costurilor şi calităţii, care să cuprindă un set de recomandări, inclusiv propuneri de îmbunătăţire a cadrului legislativ şi instituţional actual

Dezvoltarea şi aplicarea unei politici îmbunătăţite de acordare a asistenţei judiciare, cu stabilirea de standarde calitative

Dezvoltarea unui mecanism de monitorizare şi evaluare anuală a calităţii asistenţei oferite şi de plată către cei care oferă aceste servicii

MJ

UNBR

Grup de lucru

CMS

POCA

8.370.000

2016

2017

2018-2020

Analiză efectuată

Politică de acordare a asistenţei judiciare elaborată

Mecanism de monitorizare stabilit

Rapoarte de monitorizare şi evaluare: 3

F.1.2. Formularea de amendamente la legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru stabilirea taxelor de timbru

MJ

Bugetul de stat

2016

Amendamente formulate

F.1.3. Înfiinţarea a 5 centre-pilot de consiliere judiciară şi informare dedicate categoriilor vulnerabile de populaţie, inclusiv de etnie romă, precum şi promovarea activităţii acestora înfiinţarea, pe baza experienţei centrelor-pilot, a unor birouri de consiliere judiciară şi informare accesibile publicului larg înainte de a apela la instanţă Organizarea de campanii de informare, educare şi conştientizare a populaţiei, în special a grupurilor vulnerabile, cu privire la dreptul la asistenţă judiciară şi modalităţile concrete de accesare a acestor servicii

CSM

MJ

UNBR

ONG-uri

Bugetul de stat

MFN

2009-2014

POCA

5.000.000

2016

2016-2020

Centre-pilot înfiinţate: 5

Acţiuni de promovare

Număr de birouri consiliere judiciară înfiinţate pe plan local

Proiecte referitoare la informare şi asistenţă judiciară, care să faciliteze accesul la justiţie: 7

F.1.4. Stabilirea unui parteneriat naţional între toţi actorii relevanţi, inclusiv organizaţii ale societăţii civile, în vederea acordării de asistenţă judiciară gratuită, de calitate, pentru grupuri vulnerabile

MJ

CSM

UNBR

Bugetul de stat POCA

2016

Parteneriat naţional încheiat

F.2. Îmbunătăţirea mijloacelor de comunicare externă ale sistemului judiciar. Activităţi de prevenire a infracţionalităţii, inclusiv a corupţiei

F.2.1. Analiza practicilor de comunicare existente şi a capacităţii disponibile în vederea implementării strategiei de comunicare

Elaborarea unei strategii unitare de comunicare publică la nivelul sistemului judiciar

Consolidarea compartimentelor de comunicare ale instituţiilor din sistemul justiţiei şi formarea personalului cu atribuţii în domeniul comunicării

CSM

MP

MJ

Grup de lucru

CMS

CSM

MJ Instanţe/Parchete

POCA

8.370.000

Alte surse de finanţare nerambursabilă

2016-2016

2018

Analiză efectuată

Strategie de comunicare unitară elaborată

Instrumente de lucru nou-introduse

Participanţi la acţiuni de formare profesională: 600

F.2.2. Organizarea de campanii de informare şi conştientizare a publicului larg - spoturi publicitare, materiale informative pe teme de interes major, modernizarea site-urilor web, social media

Întocmirea şi distribuirea de broşuri şi ghiduri de educaţie judiciară şi conţinut tip e-learning cu privire la drepturile omului, sistemul judiciar român, noile prevederi legale în domeniul civil şi penal, respectarea legilor şi consecinţele încălcării acestora

Prevenirea infracţionalităţii prin acţiuni de popularizare a standardelor de integritate şi a măsurilor anticorupţie în ceea ce priveşte sistemul judiciar şi pentru profesiile organizate în mod autonom, inclusiv mediatorii

MJ,

Grup de lucru CMS

MJ,

Grup de lucru CMS

MJ,

Grup de lucru CMS

POCA

Alte surse de finanţare nerambursabilă

POCA

Alte surse de finanţare nerambursabilă

2017

2020

2017

2020

Campanii organizate: l anual

Campanii organizate: l anual

F.2.3. Dezvoltarea de parteneriate cu ONG-urile şi implicarea societăţii civile în special în programele de informare şi educare a cetăţenilor

MJ

Grup de lucru CSM

Bugetul de stat

2017-2020

Parteneriate încheiate: 3

F.2.4. Implementarea Protocolului comun cu MECS privind educaţia judiciară în şcoli Semnarea de protocoale de colaborare cu inspectoratele şcolare Monitorizarea şi evaluarea implementării protocolului, în vederea actualizării acestuia

Instanţe şi parchete

MJ

CSM

MP

Bugetul de stat

2017-2020

Acţiune de educaţie judiciară instituţiile de învăţământ: 1 anual

Protocoale semnate (41)

Protocol actualizat

F.2.5. Asigurarea accesului gratuit al publicului la legislaţia actualizată, oferită prin Portalul N-Lex (legislatie.just.ro)

MJ

Bugetul de stat

2018

Portal actualizat

F.2.6. Elaborarea unui ghid/cod de comunicare în sala de judecată (pentru judecători şi avocaţi), cu rol de uniformizare a comunicării în relaţia judecător-avocat-părţi, şi organizarea unor sesiuni comune de formare pentru judecători şi avocaţi

CSM

INM

ÎCCJ

Instanţe

UNBR

POCA

2018

Ghid adoptat

_______
1Inclusiv TVA. Valorile aferente proiectelor de finanţat în cadrul POCA sunt calculate ca valoare totală (care conţine şi sumele aferente cofinanţării naţionale şi cheltuielile neeligibile), inclusiv TVA, care poate fi deductibil sau nedeductibil. TVA-ul nedeductibil şi nerecuperabil este eligibil drept cheltuială în cadrul POCA.
2Bugetul proiectelor POCA include şi cofinanţare de la bugetul de stat în proporţie de până la 15% din valoarea proiectului.
3În cazul măsurilor unde nu este prevăzut cuantumul sumelor necesare implementării activitatea se finanţează potrivit alocărilor financiare periodice, în limita bugetului de stat aferent perioadei de realizare sau, după caz, în limita fondurilor nerambursabile dobândite.
4Planul de acţiune privind măsurile aferente sistemului de probaţiune a fost elaborat şi transmis către CEDO pentru evitarea pronunţării unei hotărâri-pilot împotriva României.
5Planul pentru îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie a fost elaborat şi transmis către CEDO pentru prevenirea pronunţării unei hotărâri-pilot împotriva României.
6Reprezintă costul exclusiv al construcţiei, estimat pe baza standardelor de cost pentru lucrările noi de investiţii pe anul 2016 (nu include PUZ, documentaţie autorizaţie de construcţie, proiectare alimentare energie, proiectare amenajare săli de şedinţă).
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 311 din data de 22 aprilie 2016