Nr. | Măsuri |
24 | Implementarea planurilor de acţiune adoptate ca răspuns la constatările analizelor funcţionale. Raportarea trimestrială a progresului înregistrat. |
25 | Modernizarea şi raţionalizarea relaţiilor dintre diferitele niveluri ale administraţiei şi dintre administraţie şi cetăţeni şi firme, printr-o mai mare utilizare a schimbului electronic de date şi a interfeţelor online. |
| Pieţele de produse |
26 | Notificarea legilor relevante pentru transpunerea directivelor UE 2009/72/CE şi 2009/73/CE (parte din cel de-al treilea pachet pe energie) privind pieţele energiei electrice şi gazelor cât se poate de repede. Legile trebuie să asigure o transpunere integrală şi corectă a directivelor 2009/72/CE şi 2009/73/CE şi trebuie să reflecte, printre altele, angajamentele asumate de România prin MÎ. Legile vor include calendarul final pentru dereglementare a preţurilor la electricitate şi gaze, dereglementare ce ar trebui realizată cât se poate de repede, dar cel târziu până la finele anului 2013 (pentru consumatorii industriali) şi până la finele anului 2017 (pentru consumatorii casnici) la electricitate, iar la gaze, de îndată ce preţul gazelor din producţia internă va ajunge la nivelul preţului mediu european al gazelor, dar cel târziu până în 2014, cu condiţia ca între preţul mediu european şi preţul de import să nu rămână o diferenţă mare (ce ar putea pune în pericol stabilitatea pieţei), caz în care ajustarea va continua până la finele anului 2015 (consumatorii industriali). Pentru consumatorii casnici, preţurile reglementate la gazele naturale se vor majora începând din luna iulie 2013 şi vor ajunge la nivelul preţurilor internaţionale la gaze până cel târziu în luna decembrie 2018. |
27 | Eliminarea treptată a preţurilor reglementate la electricitate: în conformitate cu foaia de parcurs pentru electricitate, aprobată în martie 2012 prin memorandum de Guvern, implementarea acţiunilor până la termenele stabilite şi transmiterea de rapoarte de progres trimestriale începând de la 1 octombrie 2012. Publicarea foii de parcurs adoptate pentru electricitate anterior datei de 1 iunie 2012. Eliminarea treptată a preţurilor reglementate la gaze: adoptarea unei foi de parcurs detaliate a procesului de eliminare treptată a preţurilor reglementate la gaze pentru consumatorii industriali şi casnici printr-un memorandum guvernamental până la mijlocul lunii iunie 2012. Proiectul de foaie de parcurs va fi agreat între Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Guvernul României, Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, înainte de a fi adoptat de Guvernul român. Foaia de parcurs trebuie să precizeze: (i) calendarul final al dereglementării ce ar trebui să înceapă la 1 decembrie 2012 pentru consumatorii industriali şi la 1 iulie 2013 pentru consumatorii casnici şi ar trebui realizată până la termenele prevăzute în paragraful 26; (ii) principalii paşi intermediari ai procesului de dereglementare, ce trebuie să aibă la bază o metodă clară şi transparentă de majorare treptata a tarifelor, într-o manieră în general liniară, prin care să se asigure că, pe perioada eliminării treptate, preţurile de piaţă şi tarifele reglementate nu vor fi foarte divergente, metodele de evitare a subvenţiilor încrucişate între segmentele de consumatori, precum şi criterii clare şi transparente pentru consumatorii pentru care acestea se vor elimina treptat; şi (iii) un cadru de reglementare adecvat care să conţină mecanisme care să asigure concurenţa pe piaţa gazelor naturale, prin implicarea Consiliului Concurenţei şi prin asigurarea dezvoltării unei platforme de tranzacţionare, mai ales pentru contractele de gaze, un astfel de loc neexistând în prezent. Publicarea foii de parcurs adoptate pentru gaze până la data de 30 iunie 2012. |
28 | Definirea explicită a consumatorilor vulnerabili în legile privind electricitatea şi gazele şi elaborarea de către MFP şi Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a mecanismelor de protecţie a acestora. |
29 | Eliminarea barierelor legislative, de reglementare şi fizice impuse comerţului transfrontalier cu energie electrică şi gaze: (i) eliminarea barierelor legislative şi de reglementare impuse exportului de gaze, cât se poate de repede; (ii) prezentarea unei foi de parcurs pentru fluxurile bidirecţionale de gaze la graniţa cu Ungaria până la finele lunii iunie 2012; (iii) îmbunătăţirea licitaţiilor coordonate la graniţele cu Ungaria şi Bulgaria şi stabilirea unei pieţe intraday (cu decontarea în decursul aceleiaşi zile) pentru energia electrică până la finele lunii august 2012; şi (iv) adoptarea de către Guvern a tuturor acţiunilor ce se impun pentru a se asigura crearea unui flux bidirecţional de gaze la graniţa cu Ungaria până la finele anului 2012. |
30 | Asigurarea unei separări efective a reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor şi funcţionarea acestora într-un mod transparent şi nediscriminatoriu; (i) finalizarea negocierilor cu Federaţia Rusă în vederea modificării vechilor acorduri interguvernamentale referitoare la conductele de "tranzit al gazelor" pe teritoriul României, cât se poate de curând; (ii) asigurarea separării totale şi certificate a reţelelor de transmisie de energie electrică şi gaze cât se poate de repede, dar nu mai târziu de finele anului 2012. |
31 | Instituirea cadrului legal prin transpunerea corectă a directivelor UE 2009/72/CE şi 2009/73/CE, care să asigure funcţionarea în mod independent şi eficient a autorităţii de reglementare în domeniul energiei şi dotarea acesteia cu mijloacele necesare îndeplinirii atribuţiilor şi responsabilităţilor sale: conform prevederilor celui de-al treilea pachet privind sectorul energetic. |
32 | Reforma căilor ferate - Infrastructură: (i) identificarea şi închiderea sau închirierea segmentelor de cale ferată cu cel mai mic grad de recuperare a costurilor: (ii) asigurarea că legea şi, în mod special, Hotărârea Guvernului privind contractele multianuale a) lasă în sarcina administratorului infrastructurii determinarea sau adoptarea tarifelor de utilizare a infrastructurii şi că autoritatea de reglementare dispune de competenţe suficiente pentru a solicita date şi a lua decizii independente privind tarifele de utilizare a infrastructurii; b) stabileşte sursele de finanţare pe baze anuale, pentru toată durata contractului, şi coincid cu planul de afaceri al CFR; şi c) asigură că în contract sunt cuprinse suficiente stimulente pentru ca managerul sistemului de infrastructură să reducă tarifele şi costurile pe unitate de măsură. Dacă este necesar, se va amenda Hotărârea în acest sens; (iii) completarea de către CFR Infrastructură a actualului plan de afaceri cu informaţii orientate spre piaţă (inclusiv segmente de piaţă şi politici de facturare) şi asigurarea concordanţei surselor de finanţare dintre planul de afaceri şi contractul multianual. |
33 | Reforma căilor ferate - transportul de pasageri: (i) transmiterea până în decembrie 2012 a unui studiu comandat de Guvern privind promovarea licitării competitive a contractelor de servicii publice; şi (ii) încurajarea CFR Călători în vederea implementării unor scheme de performanţă în cooperare cu CFR Infrastructură, în conformitate cu legislaţia UE, respectiv să modifice schemele de tarifare, aducându-le în concordanţă cu responsabilităţile aferente întreruperii serviciilor. |
34 | Reforma căilor ferate - transportul de marfă: încurajarea CFR Marfă în vederea implementării unor scheme de performanţă în conformitate cu legislaţia UE. |
35 | Parteneriate public-privat (PPP): autorităţile implicate în supravegherea PPP-urilor (ANRMAP şi UCPPP) se angajează să raporteze împreună până în luna decembrie 2012 asupra funcţionării relaţiilor de lucru (inclusiv fluxurile de informaţii şi accesul la documentele relevante pentru ambele autorităţi). |
36 | Înfiinţarea unui punct unic de contact (PUC) operaţional, prevăzut în Directiva europeană privind serviciile, care să ajute mediul de afaceri în parcurgerea tuturor formalităţilor administrative pentru înfiinţarea unei companii în România sau pentru prestarea de servicii transfrontaliere. PUC va oferi toate informaţiile privind condiţiile şi obligaţiile în vigoare pentru toate sectoarele de servicii acoperite de Directiva privind serviciile, atât pentru înfiinţarea, cât şi pentru prestarea temporară de servicii transfrontaliere. precum şi pentru parcurgerea online a procedurilor administrative relevante (de exemplu, obţinerea autorizaţiilor, depunerea declaraţiilor etc.). Până la finele lunii iunie 2012 vor fi întreprinse următoarele acţiuni: (i) desemnarea unei autorităţi care să răspundă de coordonarea înfiinţării PUC, monitorizarea funcţionării PUC şi raportarea progreselor înregistrate la Comisie; (ii) acordarea prerogativelor, competenţelor şi resurselor necesare acestei autorităţi şi stabilirea obligaţiilor complementare ce revin tuturor autorităţilor competente, pentru a asigura cooperarea acestora la îndeplinirea acestui proiect. Până la finele lunii august 2012, autoritatea desemnată: (i) va comunica Comisiei Europene un plan de activitate şi un calendar de implementare a PUC; şi (ii) va transmite o listă de sectoare prioritare şi de proceduri orizontale care să fie acoperite în prima etapă de procedurile din cadrul PUC. Până în luna octombrie 2012, PUC: (i) va pune la dispoziţie online informaţiile privind procedurile administrative acoperite de Directiva privind serviciile; şi (ii) va pune la dispoziţie parcurgerea online a procedurilor relevante pentru sectoarele prioritare şi pentru aspectele orizontale identificate anterior. Până la finele lunii decembrie 2012, PUC va fi integral operaţional şi va fi posibilă parcurgerea electronică a procedurilor pentru toate sectoarele de servicii acoperite de Directiva privind serviciile. |
37 | Eliminarea restricţiilor privind înfiinţarea de magazine de vânzare cu amănuntul. Guvernul trebuie să elimine prevederile legislative care impun efectuarea unui test privind necesităţile economice şi implicarea concurenţilor în procedura de autorizare pentru deschiderea unor magazine de vânzare cu amănuntul cu o suprafaţă mare, până la finele lunii mai 2012, aducând legislaţia corespunzătoare în conformitate cu prevederile Directivei privind serviciile (Directiva 2006/123/CE din 12 decembrie 2006), în general, şi cu prevederile art. 14 al acesteia, în particular. |
| Pieţele muncii |
38 | Implementarea de reforme ale sistemelor de stabilire a salariilor care să permită reflectarea mai bună a evoluţiei productivităţii pe termen mediu, respectând în acelaşi timp autonomia partenerilor sociali, tradiţiile şi practicile naţionale. |
39 | Diversificarea situaţiilor în care sunt folosite contracte de muncă pe durată determinată (până la finele lunii octombrie 2012), asigurându-se în acelaşi timp că nu se sporeşte segmentarea pieţei muncii. În paralel, legislaţia de protecţie a ocupării va fi îmbunătăţită şi se va adapta la principiile flexicurităţii. |
40 | Creşterea perioadei în care orele suplimentare pot fi compensate cu zile libere plătite la 3 luni (până la finele lunii octombrie 2012). |
| Pensii |
41 | Asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a sistemului de pensii. |
| Absorbţia fondurilor UE |
42 | Contribuţia fondurilor UE la cheltuielile eligibile totale certificate Comisiei până la datele indicate este cel puţin egală cu 8.000 milioane euro la data de 31 decembrie 2012. Plăţile în avans nu sunt considerate parte a cheltuielilor certificate. Valorile-ţintă sunt calculate pe bază cumulat vă cu începere din 2007. Pe perioada implementării programului de asistenţă financiară se va monitoriza performanţa în următoarele domenii: |
| Stabilitatea preţurilor şi gestionarea rezervelor |
43 | Politica monetară va continua să se canalizeze pe asigurarea stabilităţii preţurilor şi pe atingerea ţintei de inflaţie stabilite de BNR (3,0% ± 1 punct procentual la finele anului 2012). |
44 | Experţii Comisiei vor fi informaţi cu promptitudine în cazul în care pierderile de rezerve depăşesc 2 miliarde de euro în cursul oricărei perioade de 30 de zile pe parcursul programului. |