ORDIN nr. 20 din 7 ianuarie 2016 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia
Având în vedere prevederile art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă formatul şi structura bugetului de venituri şi cheltuieli, anexele de fundamentare a acestuia, precum şi instrucţiunile de completare, prevăzute în anexele nr. 1-6.
Art. 2
Începând cu data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, operatorii economici cărora le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia întocmirii bugetelor de venituri şi cheltuieli în formatul prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 3
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5
La data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, se abrogă Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, şi al ministrului delegat pentru buget nr. 2.032/2013 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 23 decembrie 2013.
-****-

Ministrul finanţelor publice,

Anca Dana Dragu

ANEXA nr. 1:
AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE/LOCALE
Operatorul economic …………..
Sediul/Adresa …………….
Cod unic de înregistrare ………………
BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI pe anul ….
- mii lei -
  

INDICATORI

Nr. rd.

Realizat/
Preliminat an precedent (N-1)

Propuneri an curent (N)

%

Estimări an N+1

Estimări an N+2

%

9=7/5

10=8/7

0

1

2

3

4

5

6=5/4

7

8

9

10

I.

  

VENITURI TOTALE (Rd.1=Rd.2+Rd.5+Rd.6)

1

       
 

1

 

Venituri totale din exploatare, din care:

2

       
   

a)

subvenţii, cf. prevederilor legale în vigoare

3

       
   

b)

transferuri, cf. prevederilor legale în vigoare

4

       
 

2

 

Venituri financiare

5

       
 

3

 

Venituri extraordinare

6

       

II.

  

CHELTUIELI TOTALE (Rd.7=Rd.8+Rd.20+Rd.21)

7

       
 

1

 

Cheltuieli de exploatare, din care:

8

       
  

A.

cheltuieli cu bunuri şi servicii

9

       
  

B.

cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate

10

       
  

C.

cheltuieli cu personalul, din care:

11

       
   

C0

Cheltuieli de natură salarială
(Rd.13+Rd.14)

12

       
   

C1

ch. cu salariile

13

       
   

C2

bonusuri

14

       
   

C3

alte cheltuieli cu personalul, din care:

15

       
    

cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de personal

16

       
   

C4

Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete

17

       
   

C5

cheltuieli cu asigurările şi protecţia socială, fondurile speciale şi alte obligaţii legale

18

       
  

D.

alte cheltuieli de exploatare

19

       
 

2

 

Cheltuieli financiare

20

       
 

3

 

Cheltuieli extraordinare

21

       

III

  

REZULTATUL BRUT (profit/pierdere)

22

       

IV

  

IMPOZIT PE PROFIT

23

       

V

  

PROFITUL CONTABIL RĂMAS DUPĂ DEDUCEREA IMPOZITULUI PE PROFIT, din care:

24

       
 

1

 

Rezerve legale

25

       
 

2

 

Alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege

26

       
 

3

 

Acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi

27

       
 

4

 

Constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri aferente acestor împrumuturi

28

       
 

5

 

Alte repartizări prevăzute de lege

29

       
 

6

 

Profitul contabil rămas după deducerea sumelor de la Rd. 25, 26, 27, 28, 29

30

       
 

7

 

Participarea salariaţilor la profit în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul operatorului economic în exerciţiul financiar de referinţă

31

       
 

8

 

Minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local în cazul regiilor autonome, ori dividende cuvenite acţionarilor, în cazul societăţilor/ companiilor naţionale şi societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat, din care:

32

       
  

a)

- dividende cuvenite bugetului de stat

33

       
  

b)

- dividende cuvenite bugetului local

33a

       
  

c)

- dividende cuvenite altor acţionari

34

       
 

9

 

Profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute la Rd.31 - Rd.32 se repartizează la alte rezerve şi constituie sursă proprie de finanţare

35

       

VI

  

VENITURI DIN FONDURI EUROPENE

36

       

VII

  

CHELTUIELI ELIGIBILE DIN FONDURI EUROPENE, din care:

37

       
  

a)

cheltuieli materiale

38

       
  

b)

cheltuieli cu salariile

39

       
  

c)

cheltuieli privind prestările de servicii

40

       
  

d)

cheltuieli cu reclama şi publicitate

41

       
  

e)

alte cheltuieli

42

       

VIII

  

SURSE DE FINANŢARE A INVESTIŢIILOR, din care:

43

       
 

1

 

Alocaţii da la buget

44

       
   

alocaţii bugetare aferenta plăţii angajamentelor din anii anteriori

45

       

IX

  

CHELTUIELI PENTRU INVESTIŢII

46

       

X

  

DATE DE FUNDAMENTARE

47

       
 

1

 

Nr. de personal prognozat la finele anului

48

       
 

2

 

Nr. mediu de salariaţi total

49

       
 

3

 

Câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială *)

50

       
 

4

 

Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor cu salariile (lei/persoană) (Rd.13/Rd.49)/12*1000

51

       
 

5

 

Productivitatea muncii în unităţi valorice pe total personal mediu (mii lei/persoană) (Rd.2/Rd.49)

52

       
 

6

 

Productivitatea muncii în unităţi fizice pe total personal mediu (cantitate produse finite/ persoană)

53

       
 

7

 

Cheltuieli totale la 1000 lei venituri totale (Rd.7/Rd.1)x1000

54

       
 

8

 

Plăţi restante

55

       
 

9

 

Creanţe restante

56

       
___
*) Rd.50 = Rd.155 din Anexa de fundamentare nr. 2
CONDUCĂTORUL UNITĂŢII,
CONDUCĂTORUL
COMPARTIMENTULUI
FINANCIAR-CONTABIL
ANEXA nr. 2:
AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE/LOCALE
Operatorul economic ……..
Sediul/Adresa ………
Cod unic de înregistrare ………..
Detalierea indicatorilor economico-financiari prevăzuţi în bugetul de venituri şi cheltuieli şi repartizarea pe trimestre a acestora
- mii lei -
 

INDICATORI

Nr. rd.

Realizat an N-2

Prevederi an precedent (N-1)

Propuneri an curent (N)

%

%

Aprobat

Preliminat/ Realizat

din care:

7=6d/5

8= 5/3a

conform HG/Ordin comun

conform Hotărârii C.A.

Trim I

Trim II

Trim III

An

0

1

2

3

3a

4

4a

5

6a

6b

6c

6d

7

8

I.

  

VENITURI TOTALE
(Rd.2+Rd.22+Rd.28)

1

          
 

1

 

Venituri totale din exploatare (Rd.3+Rd.8+Rd.9+Rd.12+Rd.13+Rd.14), din care:

2

          
  

a)

din producţia vândută (Rd.4+Rd.5+Rd.6+Rd.7), din care:

3

          
   

a1)

din vânzarea produselor

4

          
   

a2)

din servicii prestate

5

          
   

a3)

din redevenţe şi chirii

6

          
   

a4)

alte venituri

7

          
  

b)

din vânzarea mărfurilor

8

          
  

c)

din subvenţii şi transferuri de exploatare aferente cifrei de afaceri nete (Rd.1+Rd.11), din care:

9

          
   

c1

subvenţii, cf. prevederilor legale în vigoare

10

          
   

c2

transferuri, cf. prevederilor legale în vigoare

11

          
  

d)

din producţia de imobilizări

12

          
  

e)

venituri aferente costului producţiei în curs de execuţie

13

          
  

f)

alte venituri din exploatare
(Rd.15+Rd.16+Rd.19+Rd.20+Rd.21), din care:

14

          
   

f1)

din amenzi şi penalităţi

15

          
   

f2)

din vânzarea activelor şi alte operaţii de capital (Rd.18+Rd.19), din care:

16

          
    

- active corporale

17

          
    

- active necorporale

18

          
   

f3)

din subvenţii pentru investiţii

19

          
   

f4)

din valorificarea certificatelor CO2

20

          
   

f5)

alte venituri

21

          
 

2

 

Venituri financiare (Rd.23+Rd.24+Rd.25+Rd.26+Rd.27), din care:

22

          
  

a)

din imobilizări financiare

23

          
  

b)

din investiţii financiare

24

          
  

c)

din diferenţe de curs

25

          
  

d)

din dobânzi

26

          
  

e)

alte venituri financiare

27

          
 

3

 

Venituri extraordinare

28

          

II

CHELTUIELI TOTALE

(Rd.30+Rd.136+Rd.144)

29

          
 

1

Cheltuieli de exploatare

(Rd.31+Rd.79+Rd.86+Rd.120), din care:

30

          
  

A. Cheltuieli cu bunuri şi servicii (Rd-32+Rd.40+Rd.46), din care:

31

          
  

A1

Cheltuieli privind stocurile (Rd.33+Rd.34+Rd.37+Rd.38+Rd.39), din care:

32

          
  

a)

cheltuieli cu materiile prime

33

          
  

b)

Cheltuieli cu materialele consumabile, din care:

34

          
  

b1)

cheltuieli cu piesele de schimb

35

          
  

b2)

cheltuieli cu combustibilii

36

          
  

c)

cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar

37

          
  

d)

cheltuieli privind energia şi apa

38

          
  

e)

cheltuieli privind mărfurile

39

          
  

A2

Cheltuieli privind serviciile executate de terţi

(Rd.41+Rd.42+Rd.45), din care:

40

          
  

a)

Cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile

41

          
  

b)

Cheltuieli privind chiriile (Rd.43+Rd.44) din care:

42

          
  

b1)

- către operatori cu capital integral/majoritar de stat

43

          
  

b2)

- către operatori cu capital privat

44

          
  

c)

prime de asigurare

45

          
  

A3

Cheltuieli cu alte servicii executate de terţi

(Rd.47+Rd.48+Rd.50+Rd.57+Rd.62+Rd.63+Rd.67+Rd.68+Rd.69+Rd.78),din care:

46

          
  

a)

cheltuieli cu colaboratorii

47

          
  

b)

cheltuieli privind comisioanele şi onorariul, din care:

48

          
  

b1)

cheltuieli privind consultanţa juridică

49

          
  

c)

cheltuieli de protocol, reclamă şi publicitate (Rd.51+Rd.53), din care:

50

          
  

c1)

cheltuieli de protocol, din care:

51

          
   

- tichete cadou potrivit Legii nr. 193/2006, cu modificările ulterioare

52

          
  

c2)

Cheltuieli de reclamă şi publicitate, din care:

53

          
   

- tichete cadou ptr. cheltuieli de reclamă şi publicitate, potrivit Legii nr. 193/2006, cu modificările ulterioare

54

          
   

- tichete Cadou ptr. campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, potrivit Legii nr. 193/2006, cu modificările ulterioare

55

          
   

- ch. de promovare a produselor

56

          
  

d)

Ch. cu sponsorizarea, potrivit O.U.G. nr. 2/2015 (Rd.58+Rd.59+Rd.61), din care:

57

          
  

d1)

ch. de sponsorizare în domeniul medical şi sănătate

58

          
  

d2)

ch. de sponsorizare în domeniile educaţie, învăţământ, social şi sport, din care:

59

          
  

d3)

- pentru cluburile sportive

60

          
  

d4)

ch. de sponsorizare pentru alte acţiuni şi activităţi

61

          
  

e)

cheltuieli cu transportul de bunuri şi persoane

62

          
  

f)

cheltuieli de deplasare, detaşare, transfer, din care:

63

          
   

- cheltuieli cu diurna (Rd.65+Rd.66), din care:

64

          
   

- internă

65

          
   

- externă

66

          
  

g)

cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii

67

          
  

h)

cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate

68

          
  

i)

alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi, din care:

69

          
  

i1)

cheltuieli de asigurare şi pază

70

          
  

i2)

cheltuieli privind întreţinerea şi funcţionarea tehnicii de calcul

71

          
  

i3)

cheltuieli cu pregătirea profesională

72

          
  

i4)

cheltuieli cu reevaluarea imobilizărilor corporale şi necorporale, din care:

73

          
   

- aferente bunurilor de natura domeniului public

74

          
  

i5)

cheltuieli cu prestaţiile efectuate de filiale

75

          
  

i6)

Cheltuieli privind recrutarea şi plasarea personalului de conducere cf. Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011

76

          
  

i7)

cheltuieli cu anunţurile privind licitaţiile şi alte anunţuri

77

          
  

j)

alte cheltuieli

78

          
  

B. Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate (Rd.80+Rd.81+Rd.82+Rd.83+Rd.84+Rd.85), din care:

79

          
  

a)

ch. cu taxa pt. activitatea de exploatare a resurselor minerale

80

          
  

b)

ch. cu redevenţa pentru concesionarea bunurilor publice şi resursele minerale

81

          
  

c)

ch. cu taxa de licenţă

82

          
  

d)

ch. cu taxa de autorizare

83

          
  

e)

ch. cu taxa de mediu

84

          
  

f)

cheltuieli cu alte taxe şi impozite

85

          
  

C. Cheltuieli cu personalul (Rd.87+Rd.100+Rd.104+Rd.113), din care:

86

          
  

C0

Cheltuieli de natură salarială (Rd.88+ Rd.92)

87

          
  

C1

Cheltuieli cu salariile (Rd.89+Rd.90+Rd.91), din care:

88

          
   

a) salarii de bază

89

          
   

b) sporuri, prime şi alte bonificaţii aferente salariului de bază (conform CCM)

90

          
   

c) alte bonificaţii (conform CCM)

91

          
  

C2 Bonusuri (Rd.93+Rd.96+Rd.97+Rd.98 + Rd.99), din care:

92

          
   

a) cheltuieli sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal*), cu modificările şi completările ulterioare, din care:

93

          
   

- tichete de creşă, cf. Legii nr. 193/2006, cu modificările ulterioare;

94

          
   

- tichete cadou pentru cheltuieli sociale potrivit Legii nr. 193/2006, cu modificările ulterioare;

95

          
   

b) tichete de masă;

96

          
   

c) tichete de vacanţă;

97

          
   

d) ch. privind participarea salariaţilor la profitul obţinut în anul precedent

98

          
   

e) alte cheltuieli conform CCM.

99

          
  

C3 Alte cheltuieli cu personalul (Rd.101+Rd.102+Rd.103), din care:

100

          
   

a) ch. cu plăţile compensatorii aferente disponibilizărilor de personal

101

          
   

b) ch. cu drepturile salariale cuvenite în baza unor hotărâri judecătoreşti

102

          
   

c) Cheltuieli de natură salarială aferente restructurării, privatizării, administrator special, alte comisii şi comitete

103

          
  

C4 Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete (Rd.105+Rd.108+Rd.111+ Rd.112), din care:

104

          
   

a) pentru directori/directorat

105

          
   

- componenta fixă

106

          
   

- componenta variabilă

107

          
   

b) pentru consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere, din care:

108

          
   

- componenta fixă

109

          
   

- componenta variabilă

110

          
   

c) pentru AGA şi cenzori

111

          
   

d) pentru alte comisii şi comitete constituite potrivit legii

112

          
  

C5 Cheltuieli cu asigurările şi protecţia socială, fondurile speciale şi alte obligaţii legale (Rd.114+Rd.115+Rd.116+Rd.117+Rd.118+Rd.119), din care:

113

          
   

a) ch. privind contribuţia la asigurări sociale

114

          
   

b) ch. privind contribuţia la asigurări pt. şomaj

115

          
   

c) ch. privind Contribuţia la asigurări sociale de sănătate

116

          
   

d) ch. privind contribuţiile la fondurile speciale aferente fondului de salarii

117

          
   

e) ch. privind contribuţia unităţii la schemele de pensii

118

          
   

f) cheltuieli privind alte contribuţii şi fonduri speciale

119

          
  

D. Alte cheltuieli de exploatare (Rd. 121+Rd.124+Rd.125+Rd.126+Rd.127+ Rd.128), din care:

120

          
  

a)

cheltuieli cu majorări şi penalităţi (Rd.122+Rd.123), din care:

121

          
   

- către bugetul general consolidat

122

          
   

- către alţi creditori

123

          
  

b)

cheltuieli privind activele imobilizate

124

          
  

c)

cheltuieli aferente transferurilor pentru plata personalului

125

          
  

d)

alte cheltuieli

126

          
  

e)

ch. cu amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale

127

          
  

f)

ajustări şi deprecieri pentru pierdere de valoare şi provizioane (Rd.129-Rd.131), din care:

128

          
  

f1)

cheltuieli privind ajustările şi provizioanele

129

          
  

f1.1)

- provizioane privind participarea la profit a salariaţilor

130

          
  

f1.2)

- provizioane în legătură cu contractul de mandat

130a

          
  

f2)

venituri din provizioane şi ajustări pentru depreciere sau pierderi de valoare, din care:

131

          
  

f2.1)

din anularea provizioanelor (Rd.133+Rd.134+Rd.l35), din care:

132

          
   

- din participarea salariaţilor la profit

133

          
   

- din deprecierea imobilizărilor corporale şi a activelor circulante

134

          
   

- venituri din alte provizioane

135

          
 

2

 

Cheltuieli financiare (Rd.137+Rd.140+Rd.143), din care:

136

          
  

a)

cheltuieli privind dobânzile, din care:

137

          
   

a1) aferente creditelor pentru investiţii

138

          
   

a2) aferente creditelor pentru activitatea curentă

139

          
  

b)

cheltuieli din diferenţe de curs valutar, din care:

140

          
   

b1) aferente creditelor pentru investiţii

141

          
   

b2) aferente creditelor pentru activitatea curentă

142

          
  

c)

alte cheltuieli financiare

143

          
 

3

 

Cheltuieli extraordinare

144

          

III

  

REZULTATUL BRUT (profit/pierdere) (Rd.1-Rd.29)

145

          
    

venituri neimpozabile

146

          
    

cheltuieli nedeductibile fiscal

147

          

IV

  

IMPOZIT PE PROFIT

148

          

V

  

DATE DE FUNDAMENTARE

149

          
 

1

 

Cheltuieli de natură salarială (Rd.87)

150

          
 

2

 

Cheltuieli cu salariile (Rd.88)

151

          
 

3

 

Nr. de personal prognozat la finele anului

152

          
 

4

 

Nr. mediu de salariaţi

153

          
 

5

a)

Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor cu salariile (Rd.151/Rd.153)/12*1000

154

    

X

X

X

   
  

b)

Câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială((Rd.150 - rd.93* - rd.98)/Rd.153))/12*1000

155

    

X

X

X

   
 

6

a)

Productivitatea muncii în unităţi valorice pe total personal mediu (mii lei/persoană) (Rd.2/Rd.153)

156

    

X

X

X

   
  

b)

Productivitatea muncii în unităţi fizice pe total personal mediu (cantitate produse finite/persoană) W=QPF/Rd.153

157

    

X

X

X

   
  

c1)

Elemente de calcul a productivitate muncii în unităţi fizice, din care:

158

    

X

X

X

   
   

- cantitatea de produse finite (QPF)

159

    

X

X

X

   
   

- preţ mediu (p)

160

    

X

X

X

   
   

- valoare=QPF x p

161

    

X

X

X

   
   

- pondere în venituri totale de exploatare = Rd.161/Rd.2

162

    

X

X

X

   
 

7

 

Plăţi restante

163

          
 

8

 

Creanţe restante, din care:

164

          
   

- de la operatori cu capital integral/majoritar de stat

165

          
   

- de la operatori cu capital privat

166

          
   

- de la bugetul de stat

167

          
   

- de la bugetul local

168

          
   

- de la alte entităţi

169

          
 

9

 

Credite pentru finanţarea activităţii curente (soldul rămas de rambursat)

170

          
_______
*) în limita prevăzută la art. 25 alin. 3 lit. b din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare
CONDUCĂTORUL UNITĂŢII,
CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI FINANCIAR CONTABIL
ANEXA nr. 3: Gradul de realizare a veniturilor totale
- mii lei -

Nr. crt.

Indicatori

Prevederi an N-2

%
4 = 3/2

Prevederi an precedent (N-1)

%
7 = 6/5

Aprobat

Realizat

Aprobat

Realizat

0

1

2

3

4

5

6

7

I.

Venituri totale (rd.1 + rd.2 + rd.3)*), din care:

      

1

Venituri din exploatare*)

      

2.

Venituri financiare

      

3.

Venituri extraordinare

      
_______
*) Veniturile totale şi veniturile din exploatare vor fi diminuate cu sumele primite de la bugetul de stat.
Conducătorul unităţii,
…………..
Conducătorul compartimentului financiar-contabil,
………….
ANEXA nr. 4: Programul de investiţii, dotări şi sursele de finanţare
- mii lei -
  

INDICATORI

Data finalizării investiţiei

an precedent (N-1)

Valoare

Aprobat

Realizat/ Preliminat

an curent (N)

an N+1

an N+2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

I

 

SURSE DE FINANŢARE A INVESTIŢIILOR, din care:

      
 

1

Surse proprii, din care:

      
  

a) - amortizare

      
  

b) - profit

      
 

2

Alocaţii de la buget

      
 

3

Credite bancare, din care:

      
  

a) - interne

      
  

b) - externe

      
 

4

Alte surse, din care:

      
  

- (denumire sursă)

      
  

- (denumire sursă)

      

II

 

CHELTUIELI PENTRU INVESTIŢII, din care:

      
 

1

Investiţii în curs, din care:

      
  

a) pentru bunurile proprietatea privată a operatorului economic:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

b) pentru bunurile de natura domeniului public al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

c) pentru bunurile de natura domeniului privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

d) pentru bunurile luate în concesiune, închiriate sau în locaţie de gestiune, exclusiv cele din domeniul public sau privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
 

2

Investiţii noi, din care:

      
  

a) pentru bunurile proprietatea privată a operatorului economic:

      
  

- (denumire obiectiv]

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

b) pentru bunurile de natura domeniului public al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

c) pentru bunurile de natura domeniului privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

d) pentru bunurile luate în concesiune, închiriate sau în locale de gestiune, exclusiv cele din domeniul public sau privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
 

3

Investiţii efectuate la imobilizările corporale existente (modernizări), din care:

      
  

a) pentru bunurile proprietatea privată a operatorului economic:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

b) pentru bunurile de natura domeniului public al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

c) pentru bunurile de natura domeniului privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

d) pentru bunurile luate în concesiune, închiriate sau în locale de gestiune, exclusiv cele din domeniul public sau privat al statului sau al unităţii administrativ teritoriale:

      
  

- (denumire obiectiv)

      
  

- (denumire obiectiv)

      
 

4

Dotări (alte achiziţii de imobilizări corporale)

      
 

5

Rambursări de rate aferente creditelor pentru investiţii, din care:

      
  

a) - interne

      
  

b)- externe

      
CONDUCĂTORUL UNITĂŢII,
CONDUCĂTORUL
COMPARTIMENTULUI FINANCIAR
CONTABIL
ANEXA nr. 5: Măsuri de îmbunătăţire a rezultatului brut şi reducere a plăţilor restante
- mii lei -

Nr. crt.

Măsuri

Termen de realizare

An precedent (N-1)

An curent (N)

An N+1

An N+2

Preliminat/Realizat

Influenţe (+/-)

Influenţe (+/-)

Influenţe (+/-)

Rezultat brut (+/-)

Plăţi restante

Rezultat brut

Plăţi restante

Rezultat brut

Plăţi restante

Rezultat brut

Plăţi restante

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Pct. 1

Măsuri de îmbunătăţire a rezultatului brut şi reducere a plăţilor restante

         

1

Măsura 1 ….

 

X

X

      

2

Măsura 2 ….

 

X

X

      
 

Măsura n ….

 

X

X

      
 

TOTAL pct. I

 

X

X

      

Pct. II

Cauze care diminuează efectul măsurilor prevăzute la pct. I

         

1

Cauza 1 ….

 

X

X

      

2

Cauza 2 ….

 

X

X

      
 

Cauza n ….

 

X

X

      
 

TOTAL pct. II

 

X

X

      

Pct. III

TOTAL GENERAL pct. I + pct. II

         
Conducătorul unităţii,
………………..
Conducătorul compartimentului
financiar-contabil,
………………..
ANEXA nr. 6: INSTRUCŢIUNI pentru completarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a anexelor de fundamentare a acestuia de către operatorii economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară
Operatorii economici prevăzuţi în Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, vor întocmi formularul de buget de venituri şi cheltuieli şi anexele de fundamentare a acestuia, potrivit prevederilor prezentului ordin.
I.Cadrul general privind bugetul de venituri şi cheltuieli
- Anexa nr. 1 - Bugetul de venituri şi cheltuieli - se aprobă în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, numai coloana aferentă anului curent, respectiv "Propuneri an curent" (N).
În procedura de avizare şi aprobare, bugetul de venituri şi cheltuieli va fi însoţit de următoarele anexe de fundamentare, denumite după cum urmează:
- Anexa nr. 2 - Detalierea indicatorilor economico-financiari prevăzuţi în bugetul de venituri şi cheltuieli şi repartizarea pe trimestre a acestora
- Anexa nr. 3- Gradul de realizare a veniturilor totale
- Anexa nr. 4- Programul de investiţii, dotări şi sursele de finanţare
- Anexa nr. 5- Măsuri de îmbunătăţire a rezultatului brut şi reducere a plăţilor restante
Anexele nr. 1-5 vor fi întocmite de toţi operatorii economici cărora li se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013.
Anexele de fundamentare nr. 2-5 nu se publică în Monitorul Oficial al României.
II.Reguli generale privind întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a anexelor de fundamentare
1.Bugetul de venituri şi cheltuieli - anexa nr. 1 - cuprinde indicatorii economico-financiari programaţi pentru anul curent şi estimaţi pentru următorii 2 ani.
2.La estimarea indicatorilor economico-financiari pentru anul curent se va avea în vedere nivelul preliminat/realizat al acestora din anul precedent sau nivelul realizat din ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat conform prevederilor legale în vigoare, după caz.
3.Pentru indicatorii la care în anul curent se modifică modalitatea de calcul, pentru comparabilitate se va utiliza aceeaşi metodă de determinare ca în anul precedent.
4.Pentru indicatorii economico-financiari care se modifică semnificativ faţă de anul precedent şi pentru alţi indicatori menţionaţi distinct în prezentele instrucţiuni, operatorul economic va justifica aceste modificări într-o notă de fundamentare, semnată de persoanele autorizate, şi care va fi prezentată împreună cu anexele nr. 1-5. În nota de fundamentare se va menţiona că proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1.151/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
5.Bugetul de venituri şi cheltuieli (anexa nr. 1), precum şi anexele de fundamentare nr. 2-6 vor fi prezentate organelor administraţiei publice centrale ori locale, după caz, în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul cărora se află, în vederea avizării, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic (Excel).
6.Veniturile şi cheltuielile totale se estimează astfel încât indicele de creştere a cheltuielilor totale, de regulă, să nu depăşească indicele de creştere a veniturilor totale.
7.Nivelul indicatorilor economico-financiari prevăzut în anexele nr. 1-5 poate fi modificat, cu aprobarea Consiliului de administraţie, cu excepţia indicatorilor pentru a căror rectificare sunt aplicabile prevederile art. 10, alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013.
8.Structura indicatorilor economico-financiari din anexele de fundamentare nr. 2-5 poate fi adaptată de către operatorii economici, instituţiile iniţiatoare şi instituţiile avizatoare, după caz, în funcţie de specificul activităţii operatorului economic, precum şi ca urmare a aplicării Reglementărilor contabile conforme cu IFRS, după caz.
9.La completarea anexelor de fundamentare nr. 2-5 vor fi avute în vedere prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la conţinutul economic al indicatorilor economico-financiari, precum şi ale altor acte normative în vigoare, incidente.
III.Modul de completare a bugetului de venituri şi cheltuieli - anexa nr. 1 a anexelor de fundamentare nr. 2-5 şi corelarea indicatorilor economico-financiari
1.Anexa nr. 1 - "Bugetul de venituri şi cheltuieli"
Se va completa conform cerinţelor din structura acesteia şi în corelaţie cu indicatorii economico-financiari din anexele de fundamentare nr. 2-5, după caz.
La completarea anexei nr. 1 se vor avea în vedere şi următoarele corelaţii:
- Rd. 12, col. 4 şi 5 din anexa nr. 1 = rd. 87, col. 5 şi 6 din anexa nr. 2;
- Rd. 13, col. 4 şi 5 din anexa nr. 1 = rd. 88, col. 5 şi 6 din anexa nr. 2.
Repartizarea profitului brut contabil se va face potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, cu modificările şi completările ulterioare, altor acte normative speciale şi altor prevederi legale.
La rândul 31 se va completa participarea salariaţilor la profit, pentru care se constituie provizion potrivit prevederilor legale.
Repartizarea profitului se va face fără a se lua în calcul participarea salariaţilor la profit, rândul 31 completându-se numai pentru evidenţierea statistică a acesteia.
Repartizarea profitului prevăzută la rândurile 25-35 se va determina prin reîntregirea profitului contabil rămas după deducerea impozitului pe profit cu suma prevăzută la rândul 31.
- Rd. 46 "Cheltuieli pentru investiţii" < = rd. 43 "Surse de finanţare a investiţiilor - rd. 45 "Alocaţii bugetare aferente plăţii angajamentelor din anii anteriori"
2.Anexa de fundamentare nr. 2 - "Detalierea indicatorilor economico-financiari prevăzuţi în bugetul de venituri şi cheltuieli şi repartizarea pe trimestre a acestora" - are rolul de a fundamenta în structură şi trimestrial nivelul indicatorilor economico-financiari din bugetul de venituri şi cheltuieli prevăzuţi în anexa nr. 1.
Se va completa conform cerinţelor din structura acesteia în corelaţie cu indicatorii economico-financiari din celelalte anexe, după caz, şi următoarelor precizări:
a)rd. (87) - Cheltuieli de natură salarială - cheltuielile cu salariile şi bonusurile acordate salariaţilor în bani şi/sau natură, în condiţiile legii;
b)rd. (90) - Cheltuieli cu sporuri, prime şi alte bonificaţii aferente salariului de bază prevăzute de CCM - se va completa cu valoarea totală a sporurilor, primelor şi a tuturor bonificaţiilor, care se raportează la salariul de bază şi se acordă conform contractului colectiv de muncă (CCM);
c)rd. (91) - alte bonificaţii conform CCM - se va completa cu valoarea tuturor bonificaţiilor acordate conform CCM, dar care nu se determină prin raportare la salariul de bază;
d)rd. (92) - Bonusuri - se va completa cu valoarea avantajelor acordate salariaţilor, în scop personal, în bani şi/sau în natură, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv sau individual de muncă;
e)rd. (104) - rd.(112) - Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete - pentru aceste cheltuieli se va prezenta în Nota de fundamentare modul de determinare a acestora, atât a indemnizaţiei fixe lunare, cât şi a componentei variabile, conform prevederilor legale. La rândurile 108 şi 111 se va include şi indemnizaţia secretariatelor;
f)rd. (146) - Venituri neimpozabile - se vor prezenta în nota de fundamentare categoriile de venituri neimpozabile;
g)rd. (147) - Cheltuieli nedeductibile fiscal - se va completa cu valoarea cheltuielilor nedeductibile fiscal, stabilite conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru fiecare cheltuială, în nota de fundamentare se vor preciza suma şi justificarea includerii în această categorie de cheltuieli.
După rd. 151-153 se vor introduce, după caz, rânduri suplimentare numerotate astfel: 151-153 (a, b...), pentru a se evidenţia distinct cheltuielile suplimentare cu salariile şi numărul de personal aferent, conform politicii salariale aprobate prin legea anuală a bugetului de stat;
h)rd. (152) - Număr de personal prognozat la finele anului - vor fi incluse şi persoanele care au contractul individual de muncă suspendat, în condiţiile legii;
i)rd. (156) - Productivitatea muncii în unităţi valorice pe total personal mediu (lei/persoană) - se va calcula ca raport între valoarea veniturilor totale din exploatare şi numărul mediu de salariaţi;
j)rd. (157) - Productivitatea muncii în unităţi fizice pe total personal mediu (cantitatea de produse finite/persoană) - se va calcula ca raport între cantitatea de produse finite a cărei expresie valorică se regăseşte în veniturile din exploatare şi reprezintă mai mult de 50% din nivelul acestora şi numărul mediu de salariaţi;
k)rd. 158-162 - se vor completa de către operatorii economici care calculează productivitatea muncii în unităţi fizice;
l)rd. 159 - QPF - reprezintă cantitatea de produse finite;
m)rd. 160 - p - reprezintă preţul mediu pentru produsele finite luate în calcul la stabilirea productivităţii muncii;
n)rd. 158-162, la fundamentarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul curent se vor completa datele din col. 4 - Aprobat - prevederi an precedent (N-1) de către operatorii economici pentru care s-a aprobat productivitatea muncii în unităţi fizice;
o)Creşterea câştigului mediu lunar pe salariat (rd. 155) - se vor avea în vedere prevederile art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, astfel cum se stabileşte prin legea anuală a bugetului de stat;
p)indicatorii economico-financiari aferenţi anului precedent, din coloanele 4 şi 5 ale anexei de fundamentare nr. 2, vor fi corelaţi cu structura indicatorilor prevăzuţi în coloana 6d;
r)indicatorii economico-financiari repartizaţi pe trimestre se prezintă cumulat de la începutul anului la finele fiecărui trimestru.
3.Anexa de fundamentare nr. 3 - "Gradul de realizare a veniturilor totale" - are ca scop determinarea gradului de realizare a veniturilor totale în ultimii 2 ani, indicator care stă la baza estimării veniturilor totale pentru anul curent.
Se va completa conform cerinţelor din structura acesteia şi în corelaţie cu indicatorii economico-financiari din celelalte anexe, după caz.
La completarea anexei de fundamentare nr. 3 se vor avea în vedere şi următoarele corelaţii:
- Rd. I, col. 5 şi 6 din anexa nr. 3 = rd. 1, col. 4 şi 5 din anexa nr. 2 (diminuate cu sumele primite de la bugetul de stat);
- Rd. 1, col. 5 şi 6 din anexa nr. 3 = rd. 2, col. 4 şi 5 din anexa nr. 2 (diminuate cu sumele primite de la bugetul de stat);
- Rd. 2, col. 5 şi 6 din anexa nr. 3 = rd. 22, col. 4 şi 5 din anexa nr. 2;
- Rd. 3, col. 5 şi 6 din anexa nr. 3 = rd. 28, col. 4 şi 5 din anexa nr. 2.
4.Anexa de fundamentare nr. 4 - "Programul de investiţii, dotări şi sursele de finanţare" - are ca scop estimarea programului de investiţii şi încadrarea acestuia în sursele de finanţare, conform prevederilor legale.
Se va completa conform cerinţelor din structura acesteia şi în corelaţie cu indicatorii economico-financiari din celelalte anexe, după caz.
La completarea anexei de fundamentare nr. 4 se vor avea în vedere şi următoarele corelaţii:
- Rd. I col. 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 4 = rd. 43 col. 4, 5, 7 şi 8 din anexa nr. 1;
- Rd. II col. 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 4 = rd. 46 col. 4, 5, 7 şi 8 din anexa nr. 1;
- Rd. I col. 4, 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 4 > = rd. II col. 4, 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 4;
- Rd. I 1a) col. 4, 5 şi 6 din anexa nr. 4 < = rd. 127 col. 4, 5 şi 6 din anexa nr. 2;
- Rd. I 2) col. 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 4 = rd. 44 col. 4, 5, 7 şi 8 din anexa nr. 1;
- Rd. I col. 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 4 = rd. 43 - rd. 45, col. 4, 5, 7 şi 8 din anexa nr. 1.
În programul de investiţii vor putea fi introduse obiective noi de investiţii numai după asigurarea angajamentelor contractate în anii precedenţi pe seama surselor de finanţare a investiţiilor pe anul în curs şi anii următori, cu excepţia categoriilor de investiţii a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, precum şi din fonduri externe rambursabile.
5.Anexa de fundamentare nr. 5 - "Măsuri de îmbunătăţire a rezultatului brut şi de reducere a plăţilor restante" - are ca scop reflectarea efectelor măsurilor concrete de îmbunătăţire a rezultatului brut şi de reducere a plăţilor restante.
Se va completa conform cerinţelor din structura anexei şi în corelaţie cu indicatorii economico-financiari şi măsurile avute în vedere la realizarea programelor din celelalte anexe, după caz.
La completarea anexei de fundamentare nr. 5 se vor avea în vedere şi următoarele precizări şi corelaţii:
Referitor la pct. I "Măsuri de îmbunătăţire a rezultatului brut şi reducere a plăţilor restante":
Pentru fiecare măsură înscrisă la pct. I col. 1 se va consemna conţinutul acesteia (de exemplu: reducerea numărului de personal, reducerea plăţilor restante, ca urmare a încasării creanţelor), care va fi avut în vedere la cuantificarea influenţelor asupra rezultatului brut şi/sau a plăţilor restante, după caz, din col. 5-10, corespunzătoare.
Referitor la pct. II "Cauze care diminuează efectul măsurilor prevăzute la punctul I".
Pentru fiecare cauză înscrisă la pct. II, col. 1, se va consemna conţinutul acesteia (de exemplu: majorarea preţurilor la utilităţi, intrarea în insolvenţă a debitorilor), care va fi avut în vedere la cuantificarea influenţelor asupra rezultatului brut şi/sau a plăţilor restante, după caz, din col. 5-10, corespunzătoare.
La determinarea rezultatului brut şi a plăţilor restante pentru anul curent, din anexa nr. 1, rândul 22 şi 55, coloana 5, vor fi avute în vedere influenţele totale prevăzute la "Total General pct. III" aferent col. 5 şi 6, pentru anul curent, şi "Total General pct. III" aferent col. 3 şi 4, pentru anul precedent.
- pct. III "Total General" col. 3 + pct. III "Total General" col. 5, anexa nr. 5 = rd. 22 col. 5 anexa nr. 1;
- pct. III "Total General" col. 4 + pct. III "Total General" col. 6, anexa nr. 5 = rd. 55 col. 5 anexa nr. 1.
Operatorul economic va prezenta în mod detaliat, în nota de fundamentare, cauzele care diminuează efectele măsurilor de îmbunătăţire a rezultatului brut şi de reducere a plăţilor restante, prezentate la punctul II.
Valorile înscrise în coloanele 5-10 din anexa de fundamentare nr. 5, pct. I, vor purta semnul "+", iar cele de la pct. II semnul "-" în funcţie de influenţa acestora asupra rezultatului brut şi a plăţilor restante.
Valoarea înscrisă la pct. III "Total General", coloana 3, va purta semnul plus sau minus, în funcţie de natura rezultatului brut preliminat/realizat în anul precedent, respectiv (+) profit sau (-) pierdere.
Valorile înscrise la pct. III "Total General", col. 5-10, se vor determina prin însumarea valorilor rezultate la pct. I şi II în mod corespunzător.
La col. 2 "Termen de realizare" se va completa perioada aferentă anului în care se finalizează măsura/cauza, respectiv trimestru/an.
La col. 3 şi 4 "An precedent (N-1)" se va completa numai pct. III.
În mod similar se va proceda la completarea coloanelor aferente estimărilor pentru anii următori.
IV.Rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli
Bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat, conform art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, va fi însoţit de anexele prevăzute la pct. I, cu menţiunea că anexele nr. 1 şi 2 vor avea următoarele coloane:
1.ANEXA nr. 1
AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE/LOCALE
Operatorul economic …………………
Sediul/Adresa ……………
Cod unic de înregistrare ……………….
BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI RECTIFICAT pe anul ……………
- mii lei -
  

Indicatori

Nr. rd.

Aprobat an curent (N)

Propuneri rectificare an curent (N)

%

6 = 5/4x100

Prevederi

%

9 = 7/5 x 100

10 = 8/7 x 100

An N + 1

An N + 2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2.ANEXA nr. 2: Detalierea indicatorilor economico-financiari prevăzuţi în bugetul de venituri şi cheltuieli şi repartizarea pe trimestre a acestora
AUTORITATEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE/LOCALE
Operatorul economic …………..
Sediul/Adresa ……………
Cod unic de înregistrare ………….
Detalierea indicatorilor economico-financiari prevăzuţi în bugetul de venituri şi cheltuieli şi repartizarea pe trimestre a acestora
- mii lei -
 

Indicatori

Nr. rd.

An precedent (N-1)

An curent (N)

Propuneri rectificare an curent (N)

%

%

din care:

Aprobat

Realizat

Aprobat

Realizat la.... *)

conform HG/Ordin comun

conform Hotărârii C.A.

conform HG/Ordin comun

conform Hotărârii C.A.

Trim. I

Trim. II

Trim. III

Trim. IV

0

1

2

3

4

4a

5

6

6a

7

8

9 = 8/5 x 100

10 = 8/6a x 100

11

12

13

14

_______
*) Se va completa cu indicatorii economico-financiari realizaţi la sfârşitul trimestrului precedent celui în care se solicită rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli.
Pentru operatorii economici pentru care la aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli iniţial s-au avut în vedere prevederile art. 9 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 coloana va conţine indicatorii economico-financiari realizaţi la 30.06.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 16 din data de 8 ianuarie 2016