ORDIN nr. 783 din 24 mai 2016 privind modificarea şi completarea Cadrului general de echivalare a competenţelor profesionale necesare pentru obţinerea certificatului de atestare, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 659/2015
În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. I
Cadrul general de echivalare a competenţelor profesionale necesare pentru obţinerea certificatului de atestare, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 659/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 22 iunie 2015, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice care depun la dosarul de atestare o adeverinţă prin care fac dovada vechimii în funcţia de auditor intern de cel puţin 5 ani, raportată la data expirării termenului prevăzut la art. III pct. 1 din Legea nr. 191/2011, le sunt recunoscute de drept competenţele profesionale în domeniul Auditului intern şi în domeniul Managementul riscului, control intern şi guvernanţă, în temeiul art. III pct. 2 din Legea nr. 191/2011."
2.La articolul 17, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 17
(1) Protocolul de colaborare reprezintă documentul încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, pe de o parte, şi universităţi, pe de altă parte, în vederea obţinerii de informaţii necesare în procesul de atestare naţională şi de dezvoltare de programe de formare profesională continuă a auditorilor publici interni."
3.La articolul 18, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 18
(1) Lista disciplinelor studiate în cadrul universităţii care acoperă competenţele profesionale prevăzute de art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, denumită în continuare Lista disciplinelor, reprezintă documentul oficial prin care se obţin de la universităţi informaţii cu privire la corespondenţa dintre competenţele profesionale minime pe domeniile prevăzute de art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012 şi disciplinele studiate în cadrul programelor de studii universitare sau postuniversitare, pe baza cărora auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice solicită obţinerea certificatului de atestare."
4.La articolul 18 alineatul (5), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) Lista disciplinelor completată de către universităţi se prezintă sub semnătura reprezentantului legal al acesteia;"
5.La articolul 24 alineatul (3), literele b) şi c) se abrogă.
6.La articolul 24, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31) În situaţia în care universitatea la care a absolvit solicitantul certificatului de atestare nu mai este acreditată sau nu mai există, Grupul de lucru interinstituţional se formează din cadrul universităţii la care s-a susţinut examenul de licenţă."
7.La articolul 24 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern pune la dispoziţia grupului diploma şi foaia matricolă depusă de auditorul intern din sectorul public sau persoana fizică ce solicită obţinerea certificatului de atestare, cu precizarea disciplinei/disciplinelor pentru care trebuie să se pronunţe cu privire la competenţele profesionale minime asigurate prin programele de studii universitare şi postuniversitare;"
8.La articolul 41 alineatul (3), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) recomandările sunt întocmite de auditori interni sau specialişti în domeniu, cu experienţă de minimum 5 ani în activitatea publică; calitatea persoanelor care formulează recomandările este precizată şi asumată în mod clar prin recomandare;
.............................
c) recomandarea respectă structura şi cerinţele standard prevăzute în anexa nr. 6."
9.După articolul 46 se introduce un nou articol, articolul 461, cu următorul cuprins:
"Art. 461
Legalitatea şi autenticitatea documentelor şi informaţiilor prezentate în vederea obţinerii/menţinerii valabilităţii/suspendării/încetării suspendării certificatului de atestare sunt în responsabilitatea solicitantului. Acesta răspunde, conform reglementărilor în vigoare, pentru depunerea unor documente/date/informaţii eronate, care conduc, în mod nelegal, la obţinerea/menţinerea valabilităţii/suspendarea/ încetarea suspendării certificatului de atestare."
10.În tot cuprinsul ordinului, sintagma "protocol de cooperare" se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma "protocol de colaborare", iar sintagma "diplome postuniversitare" se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma "diplome/certificate postuniversitare".
11.Anexa nr. 6 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se afişează pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice.
-****-

Ministrul finanţelor publice,

Anca Dana Dragu

ANEXĂ: RECOMANDARE
(- ANEXA nr. 6 la cadrul general de echivalare)
RECOMANDARE
În atenţia Comisiei de atestare a auditorilor publici interni din sectorul public şi a persoanelor fizice
Subsemnata/Subsemnatul, .............................. 1, auditor intern/specialist în domeniu ............................ 2, cu experienţă de .................. 3 în activitatea publică, dobândită în cadrul ..............................4, recomand pe domnul/doamna ..............................5 în vederea obţinerii certificatului de atestare, având la bază următoarele considerente:
a).....................6
b).....................7
c)....................8
Având în vedere cele menţionate mai sus, consider că domnul/doamna ....................5 are un comportament profesional care corespunde unei persoane care poate accede la ocuparea unui post de auditor intern.
Data ....................
Numele şi prenumele persoanei care a elaborat recomandarea
..........................
Semnătura ........................
______
1Se vor menţiona numele şi prenumele persoanei care elaborează recomandarea.
2Se va menţiona domeniul de activitate publică în care este specialist persoana care elaborează recomandarea.
3Se va menţiona numărul de ani de când este auditor intern sau specialist într-un domeniu de activitate publică.
4Se va înscrie denumirea entităţii publice unde a desfăşurat activitate persoana care elaborează recomandarea
5Se vor prezenta numele şi prenumele persoanei pentru care se elaborează recomandarea.
6Se prezintă calităţile individuale ale persoanei pentru care se elaborează recomandarea.
7Se prezintă abilităţile profesionale ale persoanei pentru care se elaborează recomandarea.
8Dacă se consideră necesar se pot prezenta alte aprecieri care să susţină probitatea profesională a persoanei pentru care se elaborează recomandarea
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 467 din data de 23 iunie 2016