ORDIN nr. 142 din 3 decembrie 2014 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea măsurilor de salvgardare în situaţii de criză apărute în funcţionarea Sistemului energetic naţional
Având în vedere prevederile art. 24 alin. (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 5 alin (1) lit. d) şi al art. 9 alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Regulamentul privind stabilirea măsurilor de salvgardare în situaţii de criză apărute în funcţionarea Sistemului energetic naţional, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Niculae Havrileţ

ANEXĂ: REGULAMENT privind stabilirea măsurilor de salvgardare în situaţii de criză apărute în funcţionarea Sistemului energetic naţional
CAPITOLUL l: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Scopul prezentului regulament constă în stabilirea măsurilor de salvgardare şi a regulilor de aplicare a acestora în situaţiile de criză apărute în funcţionarea Sistemului energetic naţional (SEN).
(2)Prin aplicarea măsurilor precizate la alin. (1) se urmăreşte menţinerea echilibrului permanent al producţiei de energie electrică cu consumul şi schimburile externe programate, prin creşterea producţiei şi reducerea consumului intern de energie electrică.
(3)Reducerea consumului intern în situaţii de criză în SEN se face în baza Normativului de limitări.
Art. 2
Prezentul regulament se aplică de către operatorul de transport şi de sistem, operatorii de distribuţie, producătorii de energie electrică, clienţii finali de energie electrică racordaţi direct în staţiile electrice ale SEN şi de către furnizorii de energie electrică.
Art. 3
(1)Termenii utilizaţi în prezentul regulament sunt definiţi în Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Termenii prevăzuţi la alin, (1) se completează cu următoarele definiţii:
- măsuri de salvgardare - set de reglementări tehnice şi comerciale care se iau pentru prevenirea sau limitarea efectelor unor situaţii neaşteptate de criză pe piaţa de energie, precum şi în cazul îh care este ameninţată siguranţa fizică ori securitatea persoanelor, a aparatelor sau a instalaţiilor ori integritatea sistemului;
- Normativul de limitări - "Normativul de limitare a consumului de energie electrică, pe tranşe, în situaţii de criză în funcţionarea SEN" - document elaborat de OTS care cuprinde lista utilizatorilor - clienţi finali, racordaţi direct în staţiile SEN, alocaţi pe tranşe de limitare, cărora li se aplică reducerea de putere în situaţii de criză apărute în funcţionarea SEN;
- putere de funcţionare limitată - puterea absorbită de clientul final după aplicarea Normativului de limitări;
- putere minimă tehnologică - cea mai mică putere necesară unui client final pentru menţinerea în funcţiune, în condiţii de siguranţă, numai a acelor echipamente şi instalaţii impuse de procesul tehnologic, pentru a evita pierderi de producţie prin deteriorare;
- putere redusă - valoarea cu care se reduce puterea absorbită de clientul final racordat direct într-o staţie SEN la aplicarea Normativului de limitări;
- tranşa de limitare - categorie de clienţi Finali grupaţi pe profile de activitate, al căror consum se limitează simultan în marja de putere redusă stabilită în Normativul de limitări.
(3)În prezentul regulament se folosesc următoarele abrevieri:
- ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
- ATC - capacitate disponibilă de interconexiune;
- SEN - Sistem electroenergetic naţional;
- OD - operatori de distribuţie;
- OTS - operatorul de transport şi de sistem;
- OR - operator de reţea, respectiv operatorul de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie;
- RET - reţeaua electrică de transport;
- RED - reţeaua electrică de distribuţie;
- Cod RET- Codul tehnic al reţelei electrice de transport.
CAPITOLUL II: Identificarea şi cuantificarea situaţiilor de criză în funcţionarea SEN
Art. 4
(1)Situaţia de criză în funcţionarea SEN apare ca urmare a unui deficit de putere/energie, care pune in pericol funcţionarea SEN sau a unei zone a acestuia şi care conduce la abaterea parametrilor de funcţionare în afara valorilor normate prevăzute de Codul RET
(2)Situaţiile de criză în funcţionarea SEN pot avea drept cauze, fără a se limita la acestea:
a)penuria naţională/europeană de resurse;
b)necesităţile de apărare a ţării;
c)stările conflictuale regionale, politico-sociale (greve);
d)solicitările organismelor Uniunii Europene cu scopul de a menţine siguranţa în funcţionare a sistemului interconectat şi de întrajutorare între ţările membre;
e)condiţiile meteorologice extreme;
f)nerespectarea reglementărilor privind protecţia mediului înconjurător;
g)indisponibilitatea surselor de producţie într-o zonă a SEN şi capacitatea limitată a reţelelor electrice de a asigura transportul puterii necesare din alte zone în condiţii de siguranţă.
Art. 5
(1)OTS determină probabilitatea apariţiei unei situaţii de criză în funcţionarea SEN, în baza analizelor pe termen scurt (zile) şi mediu (luni) a adecvanţei SEN, utilizând cel puţin informaţiile privind:
a)stocurile de combustibili şi condiţiile de desfăşurare a activităţilor economice care le asigură (industria extractivă, transport);
b)starea Sistemului naţional de transport al gazelor naturale;
c)volumul rezervelor de apă în lacurile de acumulare;
d)disponibilitatea unităţilor de producere a energiei electrice;
e)consumul de energie electrică la nivelul SEN sau la nivelul unei zone a SEN;
f)disponibilitatea RET şi RED.
(2)Cu cel puţin 5 zile înainte de instalarea unei situaţii de criză în funcţionarea SEN, OTS propune ANRE şi ministerului de resort aplicarea măsurilor de salvgardare prevăzute la art. 6 alin. (3).
Art. 6
(1)În situaţii de criză în funcţionarea SEN, după luarea măsurilor care nu afectează funcţionarea pieţei de energie electrică prevăzute la alin. (2), OTS aplică măsurile de salvgardare cu caracter tehnic şi comercial prevăzute la alin. (3).
(2)Măsurile care se iau pentru prevenirea situaţiilor de criză în funcţionarea SEN şi care nu afectează funcţionarea pieţei de energie electrică sunt următoarele:
a)încărcarea grupurilor până la puterea maximă disponibilă (inclusiv pornirea grupurilor aflate în rezervă);
b)creşterea puterii disponibile a SEN, prin punerea la dispoziţie a unităţilor de producţie aflate în reparaţie (redarea în exploatare înainte de termen a grupurilor aflate în reparaţie) şi/sau prin scoaterea din conservare a unităţilor de producţie;
c)reducerea consumului dispecerizabil declarat ca ofertă de încărcare pe piaţa de echilibrare;
d)solicitarea de ajutor de avarie de la OTS vecini;
e)trecerea la funcţionarea în banda minimă de tensiune în reţeaua de distribuţie.
(3)Măsurile de salvgardare cu caracter tehnic şi comercial pe care le aplică OTS în situaţii de criză în funcţionarea SEN, după luarea măsurilor precizate la alin. (2), sunt următoarele:
a)creşterea rezervelor tehnologice de sistem din unităţile de producţie care pot funcţiona pe combustibil alternativ (de exemplu, păcura), în vederea utilizării acestora, după caz;
b)reducerea/anularea capacităţii disponibile de interconexiune (ATC) pe direcţia export;
c)reducerea/anularea schimburilor notificate pe direcţia export;
d)limitarea în tranşe a consumului de energie electrică, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului şi în conformitate cu prevederile Normativului de limitări.
Art. 7
Măsurile de salvgardare se aplică în ordinea prevăzută la art. 6 alin. (2) şi (3).
CAPITOLUL III: Responsabilităţi privind anticiparea situaţiilor de criză şi modul de aplicare a măsurilor de salvgardare
Art. 8
În condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2), OTS întocmeşte şi comunică ministerului de resort şi ANRE un raport privind iminenţa apariţiei unei situaţii de criză în funcţionarea SEN, necesitatea promovării de către ministerul de resort a unei hotărâri a Guvernului, măsurile de salvgardare propuse în vederea prevenirii/limitării situaţiei de criză, precum şi perioada necesară aplicării acestora.
Art. 9
Limitarea în tranşe a consumului de energie electrică se aplică în conformitate cu Normativul de limitări.
Art. 10
(1)În scopul aplicării Normativului de limitări, OTS comunică, în scris, clienţilor finali racordaţi direct în staţiile electrice ale RET şi OD-urilor clienţilor finali racordaţi direct în staţiile electrice ale RED dispoziţia de reducere a consumului, conform tranşelor din Normativul de limitări, precizând momentul aplicării şi tranşele aplicate.
(2)Comunicarea dispoziţiei de reducere a consumului în conformitate cu prevederile Normativului de limitări se transmite de către OR clienţilor finali racordaţi direct în staţiile SEN, în scris, cu minimum 24 de ore înainte de aplicare.
(3)OR informează furnizorii clienţilor finali afectaţi de aplicarea Normativului de limitări, la termenul precizat la alin. (2).
Art. 11
Dispoziţia de aplicare a Normativului de limitări se transmite de către OR pe linie de dispecer, pe cale operativă, în conformitate cu prevederile Codului RET şi ale procedurii prevăzute la art. 19.
Art. 12
OTS dispune pe cale operativă OD urmărirea aplicării Normativului de limitări.
Art. 13
OR urmăresc respectarea Normativului de limitări.
Art. 14
Clienţii finali racordaţi direct în staţiile SEN aplică dispoziţiile de reducere a puterii consumate transmise de OR.
Art. 15
Clienţii finali racordaţi direct în staţiile SEN respectă reducerile de putere prevăzute în Normativul de limitări pe toată perioada aplicării acestora, rămânând direct răspunzători de eventualele consecinţe ce decurg din nerespectarea dispoziţiei de reducere a puterii,
CAPITOLUL IV: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 16
OTS elaborează/actualizează Normativul de limitări în conformitate cu prevederile procedurii prevăzute la art. 19.
Art. 17
OR includ în convenţiile de exploatare încheiate cu clienţii finali racordaţi direct în staţiile SEN, care sunt anexe la contractele pentru prestarea serviciului de transport/distribuţie a energiei electrice, prevederi referitoare la aplicarea Normativului de limitări.
Art. 18
În termen de 4 luni de la data încetării unei situaţii de criză, OTS întocmeşte şi prezintă ANRE şi ministerului de resort un raport privitor la măsurile adoptate şi modalitatea de soluţionare a situaţiei de criză.
Art. 19
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, OTS întocmeşte şi transmite ANRE spre avizare procedura privitoare ta elaborarea şi aplicarea Normativului de limitări.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 893 din data de 9 decembrie 2014