DECIZIE nr. 220 din 9 mai 2013 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, precum şi a legii în ansamblul ei

Augustin Zegrean

- preşedinte

Aspazia Cojocaru

- judecător

Acsinte Gaspar

- judecător

Petre Lăzăroiu

- judecător

Mircea Ştefan Minea

- judecător

Iulia Antoanella Motoc

- judecător

Ion Predescu

- judecător

Puskas Valentin Zoltan

- judecător

Claudia-Margareta Krupenschi

- magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu-Daniel Arcer.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor "art. 2 lit. b) din Legea nr. 554/2001 şi a Legii nr. 544/2004", excepţie ridicată de Mihai Chiţu în Dosarul nr. 408/39/2012 al Curţii de Apel Suceava - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului nr. 1.563D/2012 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează faptul că autorul excepţiei a transmis la dosarul Curţii concluzii scrise prin care solicită admiterea acesteia, precum şi judecarea în lipsă.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, solicitând menţinerea jurisprudenţei Curţii în această materie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 23 octombrie 2012, pronunţată în Dosarul nr. 408/39/2012, Curtea de Apel Suceava - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor "art. 2 lit. b) din Legea nr. 554/2001 şi a Legii nr. 544/2004", excepţie ridicată de Mihai Chiţu într-o acţiune în recurs formulată într-o cauză având ca obiect obligarea unei autorităţi publice la comunicarea unor informaţii de interes public.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate nu corespund cerinţelor dreptului la informaţie, consacrat de art. 31 din Constituţie, "deoarece în Legea nr. 544/2001 nu sunt precizate detaliat care sunt informaţiile care privesc acţiunile sau rezultă din acţiunile unei autorităţi sau instituţii publice". De asemenea, acelaşi act normativ "nu explică dacă documentele emise de o altă autoritate publică şi care se găsesc la o altă autoritate sau instituţie publică şi sunt solicitate, pot fi puse la dispoziţia persoanelor şi transmise celor care le solicită conform Legii nr. 544/2001."
Curtea de Apel Suceava - Secţia a Il-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, susţine că sunt respectate dispoziţiile art. 31 din Constituţie, în sensul că "dreptul persoanei de a avea acces la informaţiile publice se exercită şi este realizat prin intermediul autorităţilor publice, în condiţiile speciale prevăzute de legislaţia specială în domeniul care prevalează."
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Dispoziţiile legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale la care autorul excepţiei se raportează, deoarece dreptul la informaţie, aşa cum este consacrat de art. 31 din Constituţie, se referă la orice informaţie de interes public şi nu poate fi îngrădit, sens în care prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 definesc înţelesul sintagmei "informaţie de interes public", astfel: "prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei". Din întreg conţinutul Legii nr. 544/2001 rezultă faptul că oricărei persoane i se asigură accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public pe care are dreptul să le solicite şi să le obţină de la autorităţile şi instituţiile publice.
Adiacent, se apreciază că în cauză nu se pune problema neconstituţionalităţii dispoziţiilor legale criticate, ci este vorba de o problemă strict de interpretare şi aplicare a acestora, în raport cu situaţia de fapt ce urmează a fi reţinută de către instanţa de judecată. De altfel, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor de lege criticate, cu titlu exemplificativ, prin Decizia nr. 323 din 23 martie 2010.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise ale autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, "dispoziţiile art. 2 lit. b) din Legea nr. 554/2001 şi Legea nr. 544/2004 faţă de dispoziţiile art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţia României". Din cuprinsul motivării excepţiei rezultă, însă, că menţiunile din încheierea amintită sunt în mod evident eronate, obiectul excepţiei fiind în realitate constituit din prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, precum şi Legea nr. 544/2001, în ansamblul ei. Dispoziţiile legale criticate punctual au următorul conţinut:
- Art. 2 alin. (1) lit. b): "În sensul prezentei legi: (..)
b) prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei."
Normele constituţionale invocate în argumentarea excepţiei sunt cele ale art. 31 - Dreptul la informaţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă, având în vedere următoarele considerente:
Din analiza motivelor de neconstituţionalitate formulate în susţinerea excepţiei, Curtea reţine că pretinsa neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, precum şi a legii în ansamblul ei, faţă de prevederile art. 31 din Constituţie, referitoare la dreptul la informaţie, nu este argumentată prin veritabile critici de neconstituţionalitate. Dispoziţiile de lege supuse controlului sunt criticate, mai degrabă, prin prisma unor pretinse lacune de reglementare, autorul excepţiei susţinând că acestea nu oferă soluţii juridice pentru anumite ipoteze, lipsă ce, în opinia sa, atrage neconstituţionalitatea textului, dar şi a Legii nr. 544/2001, în ansamblul său. Totodată, Curtea observă, din cuprinsul notelor scrise depuse la dosar pentru susţinerea admiterii excepţiei, că prevederile legale atacate sunt considerate ca fiind insuficient de "clare şi explicite pentru a transpune în fapt prevederile art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie", această deficienţă a textelor fiind însă reclamată prin raportare la interpretarea acestor texte legale de către instanţele judecătoreşti, cu prilejul soluţionării unor cauze şi al pronunţării unor soluţii nefavorabile autorului excepţiei.
Or, Curtea Constituţională nu poate analiza susţineri de neconstituţionalitate ce urmăresc, în realitate, introducerea unor modificări legislative ale textelor legale în funcţie de aprecierea subiectivă a autorului excepţiei sau în funcţie de modalitatea în care acestea au fost interpretate, de la caz la caz, în procesul de aplicare a legii, de către organele şi autorităţile competente. Un astfel de control ar contraveni prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării", precum şi atribuţiei exclusive a instanţelor judecătoreşti de a asigura, în procesul de înfăptuire a justiţiei, interpretarea şi aplicarea legislaţiei incidente.
În plus, Curtea constată că în cauză nu se pune problema neconstituţionalităţii dispoziţiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001, care cuprind definiţia noţiunii de "informaţie de interes public", ci este vorba despre o problemă legată de corecta interpretare şi aplicare a acestor norme juridice la circumstanţele concrete ale fiecărei situaţii, de către autorităţile şi organele abilitate în acest sens.
În consecinţă, având în vedere natura criticilor de neconstituţionalitate formulate, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, precum şi a legii în ansamblul ei, excepţie ridicată de Mihai Chiţu în Dosarul nr. 408/39/2012 al Curţii de Apel Suceava - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Curţii de Apel Suceava - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pronunţată în şedinţa din data de 9 mai 2013.
-****-

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 417 din data de 10 iulie 2013