HOTĂRÂRE nr. 5 din 18 februarie 2014 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Consolidarea dimensiunii sociale a Uniunii Economice şi Monetare COM (2013) 690
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 40 din Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Luând în considerare Proiectul de opinie nr. 4c-19/51 adoptat de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 12 februarie 2014,
1.Camera Deputaţilor ia act de faptul că prezenta comunicare completează dezbaterea privind aprofundarea Uniunii Economice şi Monetare (UEM) şi urmează planului Comisiei privind o UEM profundă şi autentică, publicat în noiembrie 2012, unde sunt prevăzute coordonarea şi supravegherea politicilor de ocupare şi sociale ce ar trebui să fie consolidate în cadrul UEM.
2.Camera Deputaţilor ia act şi subscrie ideii degajate din foaia de parcurs pentru finalizarea UEM generată la Consiliul European din 13-14 decembrie 2012, prin care procesul de finalizare a UEM se va baza pe cadrul instituţional şi juridic al UE. Procesul va fi deschis şi transparent faţă de statele membre care nu folosesc moneda unică. Pe parcursul întregului proces, integritatea pieţei unice va fi respectată pe deplin, inclusiv în cadrul diferitelor propuneri legislative care vor fi făcute.
3.Camera Deputaţilor ia act de faptul că, în luna iunie 2013, şefii de stat şi de guvern au agreat trei elemente pentru întărirea dimensiunii sociale a UEM:
- o mai bună monitorizare a situaţiei sociale şi a celei de pe piaţa muncii în cadrul UEM, în special prin intermediul indicatorilor sociali şi al celor privind ocuparea în cadrul semestrului european;
- o mai bună coordonare a politicilor sociale şi de ocupare, cu respectarea competenţelor naţionale;
- rolul-cheie al partenerilor sociali şi al dialogului social, inclusiv la nivel naţional.
4.Camera Deputaţilor ia act de faptul că pentru a îmbunătăţi guvernanţa economică în cadrul UEM, menţinând în acelaşi timp structura şi obiectivele sistemului de guvernantă economică pentru UE în ansamblu, comunicarea propune:
- dezvoltarea unui tablou de bord cu indicatori-cheie sociali şi de ocupare pentru a urmări aspectele relevante pentru buna funcţionare a întregului UEM;
- extinderea numărului de indicatori care stau la baza raportului anual privind mecanismul de alertă (AMR) pentru a reflecta mai bine implicaţiile sociale ale dezechilibrelor macroeconomice; aceştia ar putea include: rata de participare, rata şomajului de lungă durată, rata şomajului în rândul tinerilor şi rata riscului de sărăcie şi excluziune socială;
- includerea unei secţiuni referitoare la ocuparea forţei de muncă şi evoluţiile sociale din statele membre în revizuirile ce urmează exerciţiului AMR;
- consolidarea coordonării ocupării forţei de muncă şi a politicilor sociale în cadrul semestrului european prin promovarea celor mai bune practici din statele membre.
5.Camera Deputaţilor ia act şi susţine Comisia Europeană în privinţa tabloului de bord care trebuie să cuprindă 5 indicatori - cheie sociali şi de ocupare, după cum urmează:
- rata şomajului;
- rata tinerilor care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare (NEET);
- schimbarea în venitul disponibil brut real al gospodăriilor;
- rata riscului de sărăcie 18-64 (%) (+ valoarea indicativă de prag);
- inegalitatea (raport S80/S20).
Tabloul de bord este un instrument analitic pentru a evidenţia eventuale divergenţe faţă de tendinţele istorice sau faţă de media UEM. Propunerea pentru tabloul de bord ar trebui să poată fi inclusă în semestrul european 2014.
6.Camera Deputaţilor ia act de faptul că, pentru dezvoltarea unei adevărate dimensiuni sociale, bugetul Uniunii Europene trebuie fructificat pe deplin. Fondurile europene structurale şi de investiţii vor continua să sprijine punerea în aplicare a reformelor necesare şi modernizarea politicilor sociale în statele membre. Fondul social european va continua să joace un rol foarte important în special în pregătirea acordurilor de parteneriat şi a programelor operaţionale în statele membre.
7.Camera Deputaţilor ia act şi susţine că politicile economice trebuie să fie orientate pe deplin către promovarea unei creşteri economice puternice, durabile şi favorabile incluziunii, către asigurarea disciplinei bugetare, către consolidarea competitivităţii şi stimularea ocupării forţei de muncă, în special a ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, pentru ca Europa să rămână o economie socială de piaţă extrem de competitivă şi pentru menţinerea modelului social european.
8.Camera Deputaţilor ia act de faptul că dialogul social la nivelul UE joacă un rol esenţial în promovarea economiei sociale de piaţă, aducând beneficii angajatorilor, lucrătorilor, economiei şi societăţii în ansamblu. La nivelul UE, partenerii sociali participă de două ori pe an la un dialog macroeconomic şi desfăşoară, cu aceeaşi regularitate, schimburi de opinii la cel mai înalt nivel politic în cadrul reuniunii sociale tripartite la nivel înalt. Atât dialogul macroeconomic, cât şi reuniunea socială tripartită reprezintă oportunităţi importante de a implica partenerii sociali în semestrul european.
9.Camera Deputaţilor consideră că structura actuală a desfăşurării dialogurilor tematice în cadrul Comitetului pentru ocuparea forţei de muncă (EMCO) şi al Comitetului pentru protecţie socială (SPC) ar trebui să fie dezvoltată şi raţionalizată. Procesul de consultare ar putea fi completat prin reuniuni ad-hoc sau prin metode de lucru care să permită o mai bună implicare a partenerilor sociali în discuţiile privind problemele politice relevante, ţinând seama de responsabilitatea lor specifică şi de natura potenţial sensibilă a problemelor pentru partenerii sociali.
10.Camera Deputaţilor achiesează la poziţia Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice prin care România susţine utilizarea unui tablou de bord al indicatorilor sociali şi de ocupare a forţei de muncă în cadrul raportului comun privind ocuparea forţei de muncă, formulând însă următoarele observaţii:
- considerăm că indicatorii sunt, în principiu, un bun exerciţiu de monitorizare a progreselor înregistrate de statele membre în zonele critice; cu toate acestea unele dintre ele ar putea fi uneori dificil de monitorizat mai ales pentru noile state membre, în cazul în care capacitatea lor administrativă este în proces de consolidare (orice instrument de monitorizare nou-introdus presupune costuri administrative), mai mult decât atât, pentru noile state membre, inclusiv pentru România, tendinţele istorice nu sunt deosebit de relevante şi, prin urmare, monitorizarea performanţei pe această bază poate fi înşelătoare;
- performanţa măsurată faţă de media UEM înseamnă a compara ţări care cu siguranţă se află pe tendinţe convergente din punct de vedere economic pe măsură ce integrarea se adânceşte, dar care, istoric, au înregistrat în anumite momente tendinţe puternic divergente; combinând în mod corespunzător criteriul tendinţei istorice şi media UEM ca repere de evaluare a performanţei, precum şi ţinând cont de implementarea ulterioară a măsurilor şi acţiunilor, inclusiv a celor corective, în timp ce ar putea fi utilă în principiu şi aplicabilă pentru ţările de bază ale UEM, ar putea induce - în faza de început cel puţin, mai multe efecte nedorite pentru noile state membre, inclusiv pentru România.
11.Camera Deputaţilor apreciază că, pentru România, consolidarea dimensiunii sociale în cadrul UEM este la fel de importantă ca şi pentru statele din zona euro, trebuind să fie luată în considerare în stabilirea politicilor economice. Din perspectiva României, dimensiunea socială a UEM poate fi consolidată printr-o coordonare mai bună şi o monitorizare a politicilor şi a evoluţiilor în domeniul social şi al ocupării forţei de muncă în cadrul semestrului european. Este necesar însă să se evite crearea unei sarcini administrative suplimentare pentru statele membre în ceea ce priveşte monitorizarea şi procedurile de raportare.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 februarie 2014, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 122 din data de 19 februarie 2014