INSTRUCŢIUNI din 27 mai 2013 privind corpul instructorilor militari
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
Corpul instructorilor militari reprezintă categoria de personal militar constituită din cadre militare în activitate care desfăşoară activităţi didactice aferente disciplinelor cu specific militar în planurile de învăţământ ale programelor de formare profesională iniţială şi continuă organizate şi desfăşurate în unităţile de învăţământ preuniversitar, instituţiile de învăţământ superior şi instituţiile de formare continuă nonuniversitară ale Ministerului Apărării Naţionale, denumite în continuare instituţii de învăţământ militar.
Art. 2
(1)Instructorii militari ocupă următoarele funcţii:
a)instructor;
b)instructor principal;
c)instructor superior;
d)instructor avansat.
(2)Funcţia menţionată la alin. (1) lit. a) se prevede în statele de organizare ale instituţiilor de învăţământ militar cu grad de ofiţer sau maistru militar/subofiţer, după caz.
(3)Funcţiile menţionate la alin. (1) lit. b), c) şi d) se prevăd în statele de organizare ale instituţiilor de învăţământ militar cu grad de ofiţer.
(4)Funcţia menţionată la alin. (1) lit. d) se prevede numai în statele de organizare ale instituţiilor de învăţământ militar superior.
(5)Funcţiile menţionate la alin. (1) pot fi de comandă sau de execuţie, după caz.
Art. 3
Gradele militare şi coeficienţii de ierarhizare corespunzători claselor de salarizare ale funcţiilor de instructori militari se stabilesc potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 4
(1)Funcţiile menţionate la art. 2 alin. (1) se prevăd în departamente universitare, catedre, comisii metodice/didactice distincte sau pot fi incluse în cadrul unor departamente universitare ori al altor structuri militare destinate activităţii de instruire şi educaţie, în funcţie de specificul instituţiei de învăţământ militar.
(2)Instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior sunt reprezentaţi în senatul universitar, în condiţiile stabilite în Carta universitară.
Art. 5
Activitatea instructorilor militari se desfăşoară, de regulă, într-un interval zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:
a)activităţi didactice normate, conform prevederilor art. 6;
b)activităţi complementare şi/sau în sprijinul procesului de învăţământ: instruirea echipelor sportive reprezentative ale instituţiei, conducerea cercurilor tehnico-aplicative şi ştiinţifice, a atelierelor-şcoală şi acordarea consultaţiilor colective şi individuale, îndeplinirea de atribuţii în cadrul subunităţilor/grupelor de elevi/studenţi/cursanţi/soldaţi şi gradaţi profesionişti, îndrumarea şi supravegherea în cadrul concursurilor/examenelor, organizarea şi desfăşurarea activităţilor culturale, elaborarea de materiale didactice, teste, documente necesare desfăşurării procesului de învăţământ, pregătirea şi evaluarea detaşamentelor destinate misiunilor internaţionale, participarea la consilii şi comisii în interesul învăţământului, după caz;
c)activităţi de cercetare ştiinţifică în domeniul disciplinei/ştiinţelor militare/informaţiilor şi securităţii naţionale/ştiinţelor inginereşti/ştiinţelor educaţiei, cercetarea în armă şi stagii de documentare în unităţi militare;
d)activităţi de pregătire pedagogică, metodică şi de specialitate;
e)alte activităţi de instruire prevăzute în actele normative specifice, conform categoriei de personal din care fac parte.
CAPITOLUL II: Norma didactică
Art. 6
(1)Activităţile didactice normate pentru instructorii militari din unităţile de învăţământ militar preuniversitar sunt:
a)activităţile de predare-învăţare şi de evaluare curentă;
b)activităţile de seminar, instruire practică şi laborator;
c)activităţile de evaluare specifice verificărilor/examenelor periodice/semestriale/anuale/de finalizare a studiilor/cursurilor şi concursurilor de admitere;
d)exerciţiile tehnice, tactice şi de specialitate, şedinţele practice de instrucţie, şedinţele de trageri de instrucţie;
e)îndrumarea de proiecte, lucrări de curs şi absolvire.
(2)Activităţile didactice normate pentru instructorii militari din instituţiile de formare profesională continuă nonuniversitară sunt:
a)activităţile de predare;
b)activităţile de seminar şi instruire practică;
c)activităţile de evaluare;
d)exerciţiile tehnice, tactice şi de specialitate, antrenamentele, şedinţele practice de instrucţie, şedinţele de trageri de instrucţie, stagiul/practica la comandă/zbor/similare, şedinţele de atestare/brevetare;
e)îndrumarea de proiecte, lucrări de curs şi absolvire.
(3)Activităţile didactice normate pentru instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior sunt:
a)activităţile de predare;
b)activităţile de seminar, îndrumarea de lucrări practice şi de laborator, îndrumarea de proiecte de an;
c)îndrumarea elaborării lucrărilor de licenţă;
d)îndrumarea elaborării disertaţiilor de master;
e)alte activităţi didactice, practice şi de cercetare ştiinţifică înscrise în planurile de învăţământ;
f)activităţile de evaluare;
g)tutoratul, consultaţiile, îndrumarea cercurilor ştiinţifice studenţeşti, a studenţilor în cadrul sistemului de credite transferabile.
Art. 7
(1)Norma didactică a instructorilor militari reprezintă numărul de ore în care aceştia desfăşoară activităţi didactice normate.
(2)Unitatea de referinţă pentru calcularea normei didactice diferă în funcţie de tipul programului de pregătire în cadrul căruia se desfăşoară activităţile didactice normate, astfel:
a)la programele de studii liceale şi postliceale şi la programele de formare profesională iniţială şi continuă nonuniversitară se utilizează ca unitate de referinţă ora de activitate didactică, aşa cum este definită în anexa nr. 1;
b)la programele de studii universitare de licenţă/master şi postuniversitare se utilizează ca unitate de referinţă ora convenţională, aşa cum este definită aceasta de lege.
(3)În cazul predării integrale în limbi de circulaţie internaţională, orele de curs, seminar sau alte activităţi didactice normate desfăşurate de instructorii militari se normează cu un coeficient suplimentar multiplicativ de 1,25.
(4)Normarea activităţilor didactice pentru instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior se efectuează potrivit prevederilor legii.
(5)Pentru activităţile de evaluare a performanţelor candidaţilor/elevilor/studenţilor/cursanţilor la examene, concursuri şi verificări, normarea se efectuează în baza următoarelor elemente de calcul:
a)se alocă 15 minute pentru fiecare lucrare scrisă, test, referat şi pentru fiecare candidat/elev/student/cursant examinat la probele orale;
b)se alocă 30 de minute pentru fiecare lucrare pe hartă;
c)se alocă 20 de minute pentru fiecare candidat/elev/student/cursant verificat la aptitudinile aplicativ-militare.
(6)Pentru activitatea de îndrumare a proiectelor şi lucrărilor de curs/absolvire, normarea se efectuează astfel:
a)se alocă 10 ore de activitate pentru fiecare lucrare/proiect;
b)se pot norma maximum 8 lucrări/proiecte pentru fiecare instructor militar.
Art. 8
Pentru instructorii militari din unităţile de învăţământ militar preuniversitar se stabilesc următoarele norme didactice săptămânale medii:
a)instructorul - 18 ore;
b)instructorul principal - 16 ore;
c)instructorul superior - 14 ore.
Art. 9
Pentru instructorii militari din instituţiile de formare profesională continuă nonuniversitară se stabilesc următoarele norme didactice săptămânale medii:
a)instructorul - 15 ore;
b)instructorul principal - 13 ore;
c)instructorul superior - 11 ore.
Art. 10
Pentru instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior se stabilesc următoarele norme didactice săptămânale minime:
a)instructorul - 13 ore convenţionale;
b)instructorul principal - 12 ore convenţionale, dintre care cel puţin două ore convenţionale de activităţi didactice de predare;
c)instructorul superior - 11 ore convenţionale, dintre care cel puţin două ore convenţionale de activităţi didactice de predare;
d)instructorul avansat - 10 ore convenţionale, dintre care cel puţin două ore convenţionale de activităţi didactice de predare.
Art. 11
Prin excepţie de la prevederile art. 8, 9 şi 10, la propunerea senatului universitar sau a consiliului de învăţământ, după caz, comandanţii instituţiilor de învăţământ militar pot aproba majorări sau diminuări ale normelor didactice săptămânale, astfel:
a)pentru instructorii militari care încadrează o funcţie de şef de catedră/comisie metodică/comisie didactică/curs/laborator sau îndeplinesc atribuţiile unei astfel de funcţii, norma didactică se poate diminua cu 2-4 ore pe săptămână, în raport cu dimensiunea structurilor/efectivelor pe care le conduc;
b)pentru instructorii militari din unităţile de învăţământ militar preuniversitar şi din instituţiile de formare continuă nonuniversitară care, datorită specificului disciplinelor, au în structura postului mai puţin de 4 ore de predare, norma didactică se majorează cu două ore pe săptămână;
c)pentru instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior care, datorită specificului disciplinelor, nu au în structura postului ore de predare, norma didactică se majorează cu două ore convenţionale pe săptămână;
d)pentru instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior, norma didactică se poate majora în limita a 16 ore convenţionale pe săptămână, iar pentru cei din instituţiile de formare profesională continuă nonuniversitară se poate majora în limita a 16 ore pe săptămână.
Art. 12
(1)Norma didactică anuală pentru instructorii militari din unităţile de învăţământ militar preuniversitar se calculează prin înmulţirea normei didactice săptămânale medii cu numărul de săptămâni din anul şcolar respectiv, stabilit anual prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(2)Norma didactică anuală pentru instructorii militari din instituţiile de învăţământ militar superior se calculează prin înmulţirea normei didactice săptămânale aprobate de senatul universitar cu numărul de săptămâni de activităţi didactice prevăzut în planul de învăţământ.
(3)Norma didactică anuală pentru instructorii militari din instituţiile de formare profesională continuă nonuniversitară se calculează prin înmulţirea normei didactice săptămânale medii cu un număr de 42 de săptămâni, dar nu poate fi mai mică de 300 de ore, respectiv mai mare de 700 de ore.
Art. 13
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 7 alin. (1), dacă norma didactică nu se poate constitui doar din activităţi didactice normate, eventualele deficite se compensează prin desfăşurarea de activităţi de tipul celor menţionate la art. 5 lit. b) şi c); pentru instructorii din instituţiile de învăţământ militar superior, norma didactică se poate completa şi cu activităţi didactice la programele de formare profesională continuă, altele decât cele postuniversitare, la propunerea directorului de departament, cu acordul consiliului facultăţii.
(2)În situaţia menţionată la alin. (1) se aplică următoarele elemente de calcul:
a)o oră fizică de activitate se echivalează cu 0,5 ore de activitate didactică normată, iar dacă pentru desfăşurarea activităţii respective se utilizează o limbă de circulaţie internaţională, la valoarea rezultată se aplică un coeficient suplimentar multiplicativ de 1,25;
b)instruirea echipelor sportive reprezentative ale instituţiei - maximum 4 ore de activitate pe săptămână pentru o singură echipă reprezentativă;
c)conducerea cercurilor tehnico-aplicative şi ştiinţifice şi acordarea consultaţiilor colective - maximum două ore de activitate pe săptămână;
d)îndeplinirea de atribuţii în cadrul subunităţilor/grupelor de elevi/studenţi/cursanţi/soldaţi şi gradaţi profesionişti - maximum 6 ore de activitate pe săptămână;
e)instruirea echipelor/detaşamentelor destinate activităţilor/misiunilor internaţionale - maximum 10 ore de activitate pe săptămână.
(3)Numărul total de ore, rezultat prin aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), poate avea o pondere de maximum 1/3 în norma didactică anuală.
Art. 14
Activităţile cuprinse în norma didactică sunt prevăzute în fişa postului, care este revizuită la începutul fiecărui an şcolar/universitar.
CAPITOLUL III: Ocuparea funcţiilor vacante de instructori militari
SECŢIUNEA 1: Criterii de selecţie
Art. 15
(1)Funcţiile vacante de instructori militari se ocupă prin concurs organizat de instituţia de învăţământ militar, denumită în continuare instituţie organizatoare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi a prezentelor instrucţiuni.
(2)Publicarea funcţiilor vacante de instructori militari, înaintarea rapoartelor cadrelor militare care optează să fie încadrate pe astfel de funcţii şi avizarea iniţială a candidatului/candidaţilor în comisiile de selecţie se fac potrivit normelor specifice în vigoare privind organizarea şi funcţionarea sistemului de selecţie şi ierarhizare în vederea evoluţiei în carieră a cadrelor militare.
(3)Candidaţii se selecţionează din rândul ofiţerilor şi maiştrilor militari/subofiţerilor care îndeplinesc, cumulativ, criteriile generale şi specifice de selecţie, precum şi, dacă este cazul, condiţiile/criteriile suplimentare stabilite de instituţia organizatoare, în funcţie de competenţele necesare îndeplinirii atribuţiilor din fişa postului scos la concurs.
Art. 16
Criteriile generale de selecţie a ofiţerilor candidaţi pentru funcţia vacantă de instructor/instructor principal/instructor superior/instructor avansat sunt următoarele:
a)sunt absolvenţi cu diplomă de licenţă ai unei instituţii de învăţământ militar sau ai unei instituţii civile acreditate, în domeniul corespunzător disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia scoasă la concurs;
b)sunt apreciaţi în ultimii 3 ani cu cel puţin calificativul "Foarte bun".
Art. 17
Ofiţerii candidaţi pentru funcţia vacantă de instructor trebuie să îndeplinească unul dintre următoarele criterii specifice:
a)au îndeplinit, cumulativ, funcţia de comandant de pluton/similar sau companie/similar şi funcţii de execuţie pentru cel puţin 3 ani;
b)au absolvit un master didactic şi au o vechime de cel puţin un an în funcţii de tipul celor prevăzute la lit. a).
Art. 18
Candidaţii pentru funcţia vacantă de instructor principal trebuie să îndeplinească unul dintre următoarele criterii specifice de selecţie:
a)au o vechime de cel puţin un an în corpul instructorilor militari;
b)au îndeplinit, cumulativ, pentru cel puţin 4 ani, funcţia de comandant de pluton/similar sau companie/similar şi funcţii de execuţie;
c)au efectuat cel puţin o misiune de 6 luni într-un teatru de operaţii;
d)au obţinut definitivatul în învăţământ - în cazul unei funcţii vacante de instructor principal dintr-o unitate de învăţământ militar preuniversitar.
Art. 19
(1)Candidaţii pentru funcţia vacantă de instructor superior trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de selecţie:
a)au o vechime de cel puţin 3 ani în corpul instructorilor militari sau de cel puţin 5 ani în funcţii de comandă;
b)au absolvit studii universitare de master în domeniul de licenţă sau corespunzător disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia scoasă la concurs sau master de conducere.
(2)Sunt exceptaţi de la îndeplinirea criteriilor prevăzute la alin. (1) lit. a) candidaţii care au obţinut gradul didactic II sau deţin titlul de doctor în ştiinţe în domeniul corespunzător disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia scoasă la concurs.
Art. 20
(1)Candidaţii pentru funcţia de instructor avansat trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de selecţie:
a)au o vechime de cel puţin 5 ani în corpul instructorilor militari sau de cel puţin 10 ani în funcţii de comandă şi execuţie;
b)sunt absolvenţi ai studiilor universitare de master de conducere.
(2)Sunt exceptaţi de la îndeplinirea criteriilor prevăzute la alin. (1) lit. a) candidaţii care deţin titlul de doctor în ştiinţe în domeniul corespunzător disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia scoasă la concurs.
Art. 21
Criteriile de selecţie a maiştrilor militari/subofiţerilor candidaţi pentru funcţia vacantă de instructor sunt următoarele:
a)au o vechime de cel puţin 5 ani de activitate ca maistru militar/subofiţer;
b)sunt apreciaţi în ultimii 3 ani cu cel puţin calificativul "Foarte bun".
SECŢIUNEA 2: Organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a funcţiilor vacante de instructori militari
Art. 22
(1)Tematica, bibliografia şi metodologia de desfăşurare a concursului se postează pe site-ul instituţiei organizatoare şi în reţeaua INTRAMAN, odată cu publicarea funcţiilor vacante.
(2)La rapoartele de participare la concurs se anexează, după caz:
a)diplomele/certificatele care atestă obţinerea gradelor didactice sau absolvirea unui curs al Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, a unui curs de formator sau a altor forme de pregătire psihopedagogică, emise de instituţii acreditate/autorizate, în copie certificată conform cu originalul;
b)diplomele/certificatele de absolvire a altor forme de perfecţionare a pregătirii în domeniul corespunzător profilului disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia scoasă la concurs, în copie certificată conform cu originalul;
c)curriculum vitae, la care se anexează lista cu lucrările publicate;
d)alte documente solicitate de unitatea/instituţia organizatoare.
(3)Data şi locul desfăşurării concursului se aduc la cunoştinţa solicitanţilor, prin grija instituţiei organizatoare, după primirea, de la comisia de selecţie, a listei cu candidaţii avizaţi favorabil, cu cel puţin 15 zile calendaristice înaintea concursului.
Art. 23
(1)Concursul de ocupare a funcţiilor vacante de instructori militari se organizează în termen de 30 de zile calendaristice după primirea, de la comisia de selecţie, a listei cu candidaţii avizaţi favorabil şi constă în:
a)susţinerea unor probe de evaluare a cunoştinţelor din domeniul corespunzător disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia scoasă la concurs;
b)susţinerea unei probe practice constând în desfăşurarea unei activităţi didactice în prezenţa comisiei de concurs;
c)susţinerea, în cazul în care instituţia organizatoare a stabilit criterii de selecţie suplimentare, a unor probe de verificare corespunzătoare acestora.
(2)Tema probei practice se stabileşte de către comisia de concurs şi se anunţă candidaţilor cu 48 de ore înainte de susţinere.
Art. 24
(1)Pentru fiecare funcţie scoasă la concurs, comandantul instituţiei organizatoare numeşte, prin ordin de zi pe unitate, o comisie de concurs alcătuită dintr-un preşedinte şi 3 membri.
(2)Preşedintele comisiei de concurs este, după caz:
a)decanul facultăţii/directorul departamentului - în instituţiile de învăţământ militar superior;
b)locţiitorul comandantului sau şeful structurii educaţionale, după caz - în unităţile de învăţământ militar preuniversitar şi instituţiile de formare profesională continuă nonuniversitară.
(3)Membrii comisiei de concurs trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
a)să aibă funcţia cel puţin egală cu funcţia scoasă la concurs;
b)să aibă gradul militar cel puţin egal cu al candidaţilor;
c)să aibă competenţe în domeniul corespunzător disciplinei/ariei curriculare pentru care este prevăzută funcţia vacantă respectivă.
(4)Comisia de concurs se constituie astfel încât să includă cel puţin un conferenţiar universitar/instructor superior sau un profesor universitar/instructor avansat, după caz.
(5)Atunci când instituţia organizatoare nu dispune de personal didactic corespunzător, acesta poate fi numit de eşalonul superior din alte instituţii de învăţământ militar.
(6)Metodologia de desfăşurare a concursului se elaborează de către instituţia organizatoare şi se aprobă de eşalonul superior al acesteia, cu avizul Direcţiei management resurse umane.
CAPITOLUL IV: Formarea continuă a instructorilor militari
Art. 25
(1)Instructorii militari numiţi în funcţie au obligaţia ca în termen de 2 ani şcolari/universitari ulteriori datei încadrării să facă dovada absolvirii uneia dintre următoarele forme de pregătire psihopedagogică şi metodică:
a)un program de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică;
b)un curs de formatori, organizat de furnizori de formare autorizaţi/acreditaţi din cadrul sau din afara Ministerului Apărării Naţionale.
(2)Instructorii militari care nu îndeplinesc condiţia prevăzută la alin. (1) sunt puşi la dispoziţie în vederea încadrării, iar funcţiile respective devin vacante.
(3)Fac excepţie de la prevederile alin. (1) următoarele categorii:
a)instructorii militari care au obţinut definitivarea în învăţământ şi/sau grade didactice;
b)instructorii militari care au absolvit formele de pregătire psihopedagogică prevăzute de legislaţia anterioară intrării în vigoare a Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 26
Instructorii militari pot obţine definitivarea în învăţământ şi gradele didactice în condiţiile prevăzute de lege şi de metodologiile emise în aplicarea acesteia.
Art. 27
Instructorii militari pot participa la activităţile de pregătire metodică şi de specialitate organizate de casele corpului didactic sau alte instituţii acreditate în acest sens.
Art. 28
(1)Pentru instructorii militari, formarea continuă constituie un drept şi o obligaţie şi se realizează în funcţie de evoluţiile din domeniul educaţiei naţionale şi militare, precum şi de interesele şi nevoile personale de dezvoltare profesională.
(2)Formarea continuă a instructorilor militari are următoarele finalităţi generale:
a)dezvoltarea competenţelor în domeniul de specializare corespunzător funcţiei ocupate, precum şi în domeniul psihopedagogic şi metodic;
b)dezvoltarea competenţelor necesare pentru evoluţia în cariera didactică, prin sistemul de pregătire şi obţinere a gradelor didactice sau prin absolvirea unor programe de pregătire psihopedagogică/de formare continuă organizate în instituţii de formare acreditate, din cadrul sau din afara Ministerului Apărării Naţionale;
c)dobândirea de noi competenţe, prin programe de conversie pentru noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii de instructori militari, altele decât cele ocupate în baza formării iniţiale;
d)dobândirea unor competenţe complementare prin care se extinde categoria de activităţi ce pot fi prestate, cum ar fi predarea asistată de calculator, predarea în limbi străine, consilierea educaţională şi orientarea în carieră, educaţia adulţilor;
e)dezvoltarea şi extinderea competenţelor transversale.
(3)Obţinerea prin studii corespunzătoare a unei noi specializări, diferită de specializarea deţinută de către instructorii militari, se consideră formare continuă.
Art. 29
(1)Instructorii militari au obligaţia de a dobândi noi competenţe profesionale prin diferite activităţi de învăţare în contexte formale, nonformale şi informale, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data încadrării pe o funcţie de instructor militar, minimum 90 de credite profesionale transferabile.
(2)Creditele profesionale transferabile pot fi obţinute prin:
a)participarea la programe de formare continuă acreditate/autorizate;
b)recunoaşterea rezultatelor învăţării în contexte nonformale şi informale, prin echivalarea acestora în credite pentru educaţie şi formare profesională, care, la rândul lor, se echivalează cu un număr corespunzător de credite profesionale transferabile.
(3)Contextele formale de învăţare constau în programe şi activităţi de învăţare asistată de formatori abilitaţi în acest sens, organizate în instituţii de formare acreditate din cadrul sau din afara Ministerului Apărării Naţionale.
(4)Contextele nonformale şi informale de învăţare constau în activităţi de învăţare realizate individual sau în grup, în afara programelor şi activităţilor de învăţare formală, prin autoinstruire sau schimburi de experienţă, prin activităţi de cercetare, prin participare la acţiuni ştiinţifice, psihopedagogice, metodice sau misiuni în teatrele de operaţii, precum şi prin activităţi specifice desfăşurate la locul de muncă.
(5)Prevederile alin. (1) nu sunt obligatorii pentru maiştrii militari/subofiţerii instructori care desfăşoară preponderent activităţi practic-aplicative.
(6)Instituţiile de învăţământ militar au obligaţia de a asigura participarea periodică a instructorilor militari la fiecare dintre următoarele tipuri de activităţi:
a)un program de formare continuă - la fiecare 3 ani;
b)o activitate de certificare şi/sau de evaluare a unităţilor operaţionalizate - la ordin;
c)un exerciţiu de nivel tactic organizat de către unităţile operaţionalizate - prin rotaţie, o dată la 3 ani;
d)un stagiu de documentare în unităţile operaţionalizate - prin rotaţie, minimum o săptămână în fiecare an de învăţământ;
e)un exerciţiu de tip Joint - cel puţin o dată la 5 ani;
f)participarea la convocări de pregătire psihopedagogică şi metodică - prin rotaţie, minimum o dată la un interval de 5 ani.
Art. 30
(1)Validarea şi recunoaşterea oficială, în cadrul sistemului de învăţământ militar, a rezultatelor învăţării realizate în contexte formale, nonformale şi informale necesită evaluarea anuală a acestora în cadrul unor comisii constituite în acest sens, potrivit prevederilor prezentelor instrucţiuni.
(2)În fiecare instituţie de învăţământ militar se constituie o comisie de evaluare a dosarelor şi echivalare în credite profesionale transferabile a rezultatelor învăţării în contexte formale, nonformale şi informale, numită de comandantul instituţiei, cu următoarea componenţă:
a)preşedinte - locţiitorul comandantului/şeful structurii educaţionale;
b)membri - şeful biroului învăţământ/similar şi şeful structurii de personal;
c)secretar - o persoană din structura de învăţământ.
(3)Rezultatele activităţilor de învăţare în contexte formale, nonformale şi informale desfăşurate de instructorii militari se cuantifică în credite profesionale transferabile conform grilelor de echivalare prevăzute în anexa nr. 2.
(4)Instructorii militari solicită validarea şi recunoaşterea oficială a rezultatelor învăţării realizate în contexte formale, nonformale şi informale, prin raport adresat comandantului instituţiei. Raportul este însoţit de un dosar care cuprinde copii conforme cu originalul ale documentelor ce atestă obţinerea rezultatelor activităţilor de învăţare respective.
(5)Anual, în luna septembrie, comisia de evaluare a dosarelor şi echivalare în credite profesionale transferabile a rezultatelor activităţilor de învăţare în contexte formale, nonformale şi informale, constituită la nivelul instituţiei de învăţământ militar, analizează solicitările instructorilor militari şi înaintează ierarhic Direcţiei management resurse umane propunerile de certificare a echivalărilor efectuate, însoţite de dosarele aferente.
(6)Certificarea creditelor profesionale transferabile obţinute de instructorii militari potrivit criteriilor şi procedurilor stabilite prin prezentele instrucţiuni este valabilă numai în sistemul de învăţământ militar.
Art. 31
Acumularea creditelor profesionale transferabile prevăzute la art. 29 constituie un obiectiv de performanţă, stabilit în aprecierea de serviciu, şi se evaluează la sfârşitul fiecărui interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data încadrării pe o funcţie de instructor militar.
CAPITOLUL V: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32
Pentru instructorii militari încadraţi în funcţii, termenele prevăzute la art. 25 şi 29 curg începând cu anul şcolar/universitar ulterior intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
Art. 33
(1)În instituţiile de învăţământ militar superior, în situaţia în care sunt constituite departamente distincte de instructori militari, directorii de departamente se aleg din rândul instructorilor avansaţi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2)În unităţile de învăţământ militar preuniversitar şi în instituţiile de formare profesională continuă nonuniversitară, în situaţia în care sunt constituite catedre/comisii metodice/comisii didactice distincte de instructori militari, şefii acestora se numesc din rândul instructorilor superiori sau principali, după caz, conform competenţelor stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale.
Art. 34
(1)În cazul în care instituţia de învăţământ militar nu dispune de suficient personal calificat din rândul instructorilor militari pentru desfăşurarea de activităţi didactice la unele discipline, poate solicita efectuarea acestora de către instructori militari asociaţi.
(2)Instructorii militari asociaţi sunt cadre militare în activitate care încadrează alte funcţii decât cele de instructori militari în instituţia de învăţământ militar respectivă, în alte unităţi/instituţii militare de acest tip sau în structuri de specialitate ale Ministerului Apărării Naţionale, dar care au pregătirea de specialitate şi aptitudinile/abilităţile necesare pentru derularea activităţilor didactice aferente unor discipline prevăzute în planurile de învăţământ.
Art. 35
(1)Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, funcţia de "profesor militar" se redefineşte în funcţia de "instructor avansat" şi va fi prevăzută în statele de organizare ale structurilor din Ministerul Apărării Naţionale cu această denumire, menţinându-se celelalte prevederi de stat.
(2)În mod corespunzător se modifică şi documentele de evidenţă ale personalului militar care încadrează aceste funcţii.
Art. 36
Corpul instructorilor militari din cadrul Direcţiei generale de informaţii a apărării se reglementează distinct.
Art. 37
Semnificaţia unor termeni şi expresii utilizate în prezentele instrucţiuni este prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 38
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
-****-
ANEXA nr. 1: GLOSAR
Competenţe profesionale - ansamblu unitar şi dinamic de cunoştinţe şi abilităţi. Termenul se referă la capacitatea unei persoane de a executa o sarcină la standardele convenite de organizaţie.
Instructor/i militar/i - denumire generică pentru cadrul/cadrele militar/e care desfăşoară activităţi didactice în unităţile şi instituţiile de învăţământ militar şi de formare profesională continuă, indiferent de denumirea funcţiei pe care o ocupă: instructor, instructor principal, instructor superior sau instructor avansat.
Instituţii de învăţământ militar superior - universităţi, academii, institute care desfăşoară programe de studii universitare şi postuniversitare şi care aparţin Ministerului Apărării Naţionale.
Instituţii de formare profesională continuă nonuniversitară - şcoli de aplicaţie/centre de instruire/centre de pregătire, departamente şi alte centre din sistemul de formare şi perfecţionare a personalului militar şi civil care desfăşoară programe de formare continuă nonuniversitară în domeniul armei/specialităţii militare sau în domeniul limbilor străine.
Instruirea - cuprinde orice activitate destinată dobândirii de cunoştinţe şi aptitudini specifice exercitării unei meserii sau realizării unei operaţiuni.
Norma didactică - numărul de ore în care instructorul militar are obligaţia să desfăşoare activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi instruire practică cu elevii/studenţii/cursanţii/soldaţii şi gradaţii profesionişti aflaţi în pregătire în unitatea/instituţia de învăţământ sau de formare profesională continuă nonuniversitară, potrivit planurilor de învăţământ/programelor de pregătire aprobate. În calculul normei didactice intră, de regulă, orele de activităţi didactice, fiecare din acestea reprezentând o unitate de calcul, respectiv o "oră". Pentru alte tipuri de activităţi care pot fi incluse în norma didactică, potrivit prevederilor instrucţiunilor, norma didactică se calculează în ore fizice.
Norma didactică anuală - numărul total de ore de activităţi didactice normate pe care instructorii militari le desfăşoară într-un an şcolar/universitar.
Norma didactică săptămânală medie - numărul mediu de ore de activităţi didactice normate pe care instructorii militari le desfăşoară săptămânal în perioadele prevăzute pentru cursuri/stagiu/instruire/evaluare. Numărul efectiv de ore de activităţi didactice normate desfăşurate de un instructor militar într-o săptămână poate fi mai mare sau mai mic decât norma didactică săptămânală medie, putând exista şi perioade în care acesta nu desfăşoară activităţi didactice normate, cu condiţia ca norma didactică anuală, stabilită conform instrucţiunilor, să fie îndeplinită.
Ora de activitate didactică - ora de curs, seminar, laborator sau altă activitate didactică de predare-învăţare-evaluare sau instruire practică, având, de regulă, durata de 50 de minute.
Ora fizică - ora de 60 de minute.
Perfecţionarea - cuprinde orice activitate de învăţare dirijată spre nevoi viitoare şi care se ocupă mai mult de progresul în carieră decât de performanţa curentă.
Rezultatele învăţării - setul de cunoştinţe, deprinderi şi/sau competenţe generale, profesionale şi personale pe care instructorul militar le-a dobândit şi este capabil să le demonstreze în urma finalizării unui proces de învăţare. Centrarea pe rezultatele învăţării presupune că acestea sunt reperul principal în funcţie de care achiziţiile se validează şi se recunosc oficial, indiferent de natura contextelor în care s-a produs învăţarea. Integrarea achiziţiilor dobândite în diferite contexte se realizează prin sistemul de recunoaştere, transfer şi acumulare a creditelor profesionale.
Unităţi de învăţământ militar preuniversitar - colegii militare liceale şi şcoli militare de maiştri militari şi subofiţeri.
ANEXA nr. 2: Grile privind cuantificarea pregătirii profesionale a instructorilor militari
A.Grila de echivalare în credite profesionale transferabile a rezultatelor activităţilor de învăţare în contexte formale

Nr. crt.

Criteriul

Nr. credite

1.

Absolvirea cursurilor de formatori/formatori de formatori

15 credite

2.

Absolvirea cursurilor de evaluatori de competenţe

15 credite

3.

Obţinerea definitivatului

90 de credite

4.

Obţinerea gradului didactic II

90 de credite

5.

Obţinerea gradului didactic I

90 de credite

6.

Obţinerea diplomei de doctor

90 de credite

7.

Absolvirea studiilor de master de conducere/în domeniul de specialitate/ştiinţe militare/informaţii şi securitate naţională/ştiinţe ale educaţiei

90 de credite

8.

Absolvirea unui program de conversie profesională în învăţământ prin studii postuniversitare cu durata de minimum 3 semestre

90 de credite

9.

Obţinerea unei specializări diferite de specializarea deţinută, prin studii universitare de licenţă şi master

90 de credite

10.

Curs postuniversitar de pregătire psihopedagogică

60 de credite

11.

Absolvirea unui curs de carieră

15 credite

12.

Participarea la cursuri de perfecţionare a pregătirii de specialitate

- 15 credite la absolvirea unui curs de până la 3 luni;

- 20 de credite la absolvirea unui curs de minimum 3 luni.

13.

Participarea la alte activităţi/programe acreditate/autorizate de formare continuă a cadrelor didactice/formatorilor organizate de instituţii/furnizori de formare din cadrul sau din afara sistemului de învăţământ militar

Numărul de credite acordat conform normelor metodologice aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale de acordare a creditelor profesionale transferabile în vigoare

B.Grila de echivalare în credite profesionale transferabile a rezultatelor activităţilor de învăţare în contexte nonformale şi informale

Nr. crt.

Activitatea

Număr de credite acordate pe activitate

La nivelul Ministerului Apărării Naţionale

La nivel naţional

La nivel internaţional

1.

Participarea la misiuni în teatrele de operaţii

-

-

45

2.

Vechime în corpul instructorilor militari

3 credite pe an întreg de vechime la catedră

(Creditele nu se fracţionează.)

3.

Participarea cu lucrări la sesiuni metodico-ştiinţifice, conferinţe, simpozioane de specialitate în domeniul ştiinţelor militare, al specialităţii militare/disciplinei predate sau al ştiinţelor educaţiei/managementului educaţional

10

15

25

4.

Participarea la instruiri de informare ştiinţifică/convocări de specialitate în domeniul ştiinţelor militare, al specialităţii militare/disciplinei predate sau al ştiinţelor educaţiei/managementului educaţional

5

10

15

5.

Participarea la activităţi de certificare şi/sau evaluare a unităţilor operaţionalizate

5

-

-

6.

Participarea la exerciţii de nivel tactic organizate de unităţile operaţionalizate

10

-

-

7.

Participarea la stagii de documentare în unităţile operaţionalizate

3

-

-

8.

Participarea la exerciţii de tip Joint

10

-

-

9.

Organizarea de activităţi metodice/lecţii/şedinţe demonstrative

5

10

15

10.

Autor de manual/suport de curs/culegere de lecţii cu cotă de bibliotecă

25 de credite/carte

11.

Coautor de manual/suport de curs/culegere de lecţii cu cotă de bibliotecă

15 credite/carte

12.

Autor de cărţi/manuale în domeniul militar cu ISBN

35 de credite/carte

13.

Coautor de cărţi/manuale în domeniul militar cu ISBN

25 de credite/carte

14.

Autor al unui articol/lucrare din domeniul ştiinţelor militare, al armei/specialităţii militare/disciplinei predate sau al ştiinţelor educaţiei publicat în reviste cu ISSN

10

20

30

15.

Coautor al unui articol/lucrare din domeniul ştiinţelor militare, al armei/specialităţii militare/disciplinei predate sau al ştiinţelor educaţiei publicat în reviste cu ISSN

5

10

20

16.

Membru în colectivul de redacţie al unei reviste cu relevanţă pentru domeniul militar/educaţional

15

20

30

17.

Membru în colectivul de redacţie al unei reviste/publicaţii militare/şcolare/universitare

10

-

-

18.

Membru în comisiile de evaluare a concursurilor şcolare/sportive/militare

5

10

20

19.

Participarea la programe de voluntariat

3 credite/program

20.

Autor de mijloace didactice avizate de Ministerul Educaţiei Naţionale

35 de credite/mijloc didactic

21.

Coautor de mijloace didactice avizate de Ministerul Educaţiei Naţionale

25 de credite/mijloc didactic

22.

Membru în comisii/grupuri de lucru constituite în vederea elaborării de acte normative sau programe şcolare/analitice

3 credite/activitate

23.

Certificarea ca expert în evaluare şi acreditare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar

25 de credite

24.

Participarea, în calitate de colaborator extern, la activităţi de evaluare periodică organizate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar

3 credite/activitate

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 324 din data de 4 iunie 2013