ORDIN nr. 6517 din 19 decembrie 2012 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), cu modificările ulterioare,
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Metodologia de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se aprobă Fişa procesului, cu precizarea etapelor, termenelor şi a responsabilităţilor, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
Se aprobă Atestatul nivelului de calitate al educaţiei furnizate, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4
Se aprobă cei 15 factori de risc, corespunzători Hărţii naţionale a riscului educaţional, prevăzuţi în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5
Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi particular, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,

Ecaterina Andronescu

ANEXA nr. 1: METODOLOGIE de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 0:
Art. 1
Prezenta metodologie este realizată cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), cu modificările ulterioare.
Art. 2
(1)Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei în unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate se realizează cel puţin o dată la 5 ani.
(2)Procedurile de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei se derulează la cererea organizaţiei furnizoare de educaţie, pe bază de contract încheiat cu ARACIP.
(3)Procedurile de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei se pot derula şi la solicitarea altor persoane juridice interesate, precum: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, inspectoratul şcolar, autorităţile publice locale, asociaţiile de părinţi etc., în condiţiile menţionate la alin. (2). În acest caz, ARACIP are obligaţia de a încunoştinţa unitatea de învăţământ în maximum 15 zile de la înregistrarea cererii, în vederea întocmirii şi prezentării documentaţiei corespunzătoare.
SECŢIUNEA 1: Scopul şi principiile evaluării externe periodice a calităţii educaţiei
Art. 3
(1)Scopul evaluării externe periodice a calităţii educaţiei este îmbunătăţirea continuă a proceselor şi rezultatelor organizaţiei furnizoare de educaţie pentru a satisface încrederea publică.
(2)Concluziile evaluării externe periodice a calităţii educaţiei, sintetizate anual de către ARACIP, sunt înaintate Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, însoţite de propuneri de măsuri de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii în învăţământul preuniversitar.
Art. 4
(1)Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se derulează pe baza standardelor de referinţă şi indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.
(2)În funcţie de finalităţile fiecărei vizite de evaluare externă, ARACIP stabileşte numărul de indicatori de performanţă pe baza cărora se va judeca nivelul calităţii educaţiei furnizate, dintre cei 43 de indicatori aprobaţi de legislaţia în vigoare.
(3)Calificativele care se acordă pentru fiecare indicator de performanţă evaluat din standardele de referinţă, precizate în Raportul de evaluare externă periodică, sunt următoarele:
a)"Nesatisfăcător, în situaţia neîndeplinirii a cel puţin unui descriptor din standardele de acreditare şi evaluare periodică;
b)"Satisfăcător", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică;
c)"Bine", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică şi a cel puţin unui descriptor din standardele de referinţă;
d)"Foarte bine", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică şi a tuturor descriptorilor din standardele de referinţă;
e)"Excelent", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică, a tuturor descriptorilor din standardele de referinţă, precum şi a unor descriptori definiţi de unitatea de învăţământ.
(4)Calificativele se corelează cu punctaje stabilite de ARACIP, în vederea realizării evaluării comparative interinstituţionale.
Art. 5
(1)Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se derulează cu respectarea a două categorii de principii:
a)principii generale ale implementării sistemului naţional de management şi asigurare a calităţii;
b)principii specifice evaluării externe periodice a calităţii educaţiei.
(2)Educaţia de calitate se fundamentează pe următoarele principii generale:
a)este centrată pe clienţii şi beneficiarii actului educaţional;
b)este oferită de instituţii responsabile;
c)este orientată pe rezultate;
d)respectă autonomia individuală şi are la bază autonomia instituţională;
e)este promovată de lideri educaţionali;
f)asigură participarea actorilor educaţionali şi valorizarea resursei umane;
g)se realizează în dialog şi prin parteneriat cu instituţii, organizaţii, cu beneficiarii primari şi secundari de educaţie;
h)se bazează pe inovaţie şi pe diversificare;
i)abordează procesul educaţional unitar, în mod sistemic;
j)are ca obiectiv îmbunătăţirea continuă a performanţelor;
k)promovează interdependenţa dintre furnizorii şi beneficiarii implicaţi în oferta de educaţie.
(3)Principiile specifice evaluării externe periodice a calităţii sunt:
a)asigurarea supremaţiei interesului preşcolarului şi al elevului;
b)corelarea evaluării interne cu evaluarea externă;
c)accentuarea rolului evaluării interne în îmbunătăţirea continuă;
d)implicarea beneficiarilor atât în evaluarea internă, cât şi în cea externă:
e)acordarea încrederii furnizorului de servicii educaţionale în raport cu rezultatele evaluării interne;
f)respectarea triangulaţiei, respectiv asigurarea a cel puţin 3 surse şi dovezi de informare şi documentare în evaluarea nivelului calităţii actului educaţional;
g)valorizarea aspectelor pozitive ale furnizorului de servicii educaţionale şi ale programelor acestuia;
h)acordarea încrederii furnizorului de servicii educaţionale în raport cu rezultatele evaluării interne;
i)abordarea evaluării externe ca proces de învăţare, pentru evaluatori, pentru evaluaţi şi pentru întreaga organizaţie şcolară.
CAPITOLUL II: Procedura de evaluare externă a calităţii educaţiei
Art. 6
(1)Procedura de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar se derulează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.
(2)Fişa procesului de evaluare externă a calităţii, cu precizarea etapelor, termenelor şi a responsabilităţilor este prezentată în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 7
(1)În vederea demarării procedurii de evaluare externă periodice, organizaţia furnizoare de educaţie înaintează către ARACIP următoarele documente:
a)cerere;
b)fişa-tip;
c)Proiectul/Planul de dezvoltare instituţională, respectiv Planul de acţiune al şcolii, pe termen de 5 ani, realizat în baza unei diagnoze şi prin comparaţie cu proiectul anterior;
d)ultimul Raport anual de evaluare internă (RAEI).
(2)Formatul documentaţiei este actualizat periodic de către ARACIP, prin comunicare publică pe site.
Art. 8
(1)În baza cererii, ARACIP, prin Compartimentul juridic, încheie un contract cu organizaţia solicitantă şi emite factura fiscală corespunzătoare.
(2)Organizaţia furnizoare de educaţie este obligată să comunice către ARACIP o copie de pe ordinul de plată a tarifului de evaluare externă, în termen de maximum 3 zile de la efectuarea plăţii.
Art. 9
(1)Comisia de evaluare externă este desemnată de ARACIP pe bază de hotărâre, cu respectarea procedurii prevăzute în anexa nr. 2 la ordin.
(2)Coordonatorul comisiei de evaluare are obligaţia de a transmite unităţii de învăţământ programul general şi programul specific al vizitei de evaluare, în termenele stipulate în fişa procesului prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 10
Comisia de evaluare desemnată de ARACIP desfăşoară următoarele activităţi:
1.a.1) organizarea agendei evaluării;
2.a.2) analiza contextului şi situaţiei concrete a unităţii şcolare, conform Proiectului (planului) de dezvoltare instituţională (PDI) sau Planului de acţiune al şcolii (PAS), RAEI sau Raportului de autoevaluare (RA), situaţiei centralizate a rezultatelor şcolare pe ultimii 3 ani comparativ cu rezultatele la nivel de judeţ;
3.a.3) programarea orară a activităţilor şi a întâlnirilor;
4.a.4) activităţi specifice: vizitarea organizaţiei furnizoare de educaţie, observarea directă, asistenţă la lecţii şi la activităţi extraşcolare, după caz, aplicarea de chestionare unor grupuri-ţintă (elevi, părinţi, angajatori operatori economici parteneri/ angajatori, personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic), realizarea de interviuri individuale şi de grup, vizite la operatori economici (pentru stagiile de practică).
5.a.5) analiza dovezilor care probează, după caz, buna funcţionare a organizaţiei furnizoare de educaţie, rezultatele şi progresul fiecărui educabil;
6.a.6) prezentarea concluziilor desprinse care vor sta la baza raportului de evaluare externă a calităţii educaţiei;
7.a.7) redactarea procesului-verbal şi înscrierea acestuia în registrul corespunzător;
8.a.8) redactarea raportului de evaluare externă a calităţii şi transmiterea către ARACIP în termenele stabilite.
Art. 11
(1)În vederea evaluării concordanţei dintre evaluarea internă, potrivit informaţiilor transmise de organizaţia furnizoare de educaţie în cadrul RAEI, şi situaţia reală, conform raportului de evaluare externă a calităţii educaţiei înregistrat, ARACIP realizează, prin metode statistice, o analiză a condiţiilor de funcţionare a şcolilor (pe baza a 15 factori de risc, corespunzători Hărţii naţionale a riscului educaţional prezentaţi în anexa nr. 4 la ordin) şi a rezultatelor raportate.
(2)Pentru a asigura obiectivitatea analizei şi pentru a realiza evaluarea comparativă interinstituţională, ARACIP poate angaja experţi în evaluare şi acreditare, pe bază de contract.
Art. 12
(1)ARACIP eliberează un atestat din care să reiasă nivelul de calitate existent în cadrul unităţii de învăţământ respective, raportat la indicatorii de performanţă din standardele de referinţă evaluate, în termenul precizat în fişa de proces, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
(2)Atestatul va menţiona nivelul rezultatelor obţinute de unitatea şcolară faţă de rezultatele aşteptate, având în vedere indicii de eficienţă stabiliţi pe baza Hărţii naţionale a riscului educaţional.
(3)Modelul atestatului nivelului de calitate al educaţiei furnizate este prezentat în anexa nr. 3 la ordin.
Art. 13
(1)În situaţia în care în raportul de evaluare externă a calităţii există indicatori de performanţă apreciaţi cu calificativul "Nesatisfăcător", nu se eliberează atestatul şi se vor aplica în mod corespunzător prevederile art. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În cazul menţionat la alin. (1), unitatea de învăţământ respectivă va urmări cu prioritate implementarea unor măsuri care să conducă la remedierea acestora.
(3)Inspectoratele şcolare realizează o monitorizare specială în cazurile menţionate la alin. (1), urmărind progresul înregistrat de şcoala respectivă. Rezultatele monitorizării sunt aduse la cunoştinţa ARACIP.
Art. 14
ARACIP are obligaţia de a face public raportul de evaluare externă periodică şi atestatul de calitate pentru fiecare organizaţie furnizoare de educaţie.
Art. 15
(1)Organizaţia furnizoare de educaţie are obligaţia de a face public conţinutul raportului de evaluare externă periodică.
(2)Pe baza concluziilor raportului de evaluare externă, Comisia de evaluare şi asigurarea calităţii revizuieşte planul de îmbunătăţire a calităţii educaţiei elaborat de şcoală.
(3)(2)Implementarea planului de îmbunătăţire este monitorizată de reprezentanţii ARACIP şi/sau ai inspectoratelor şcolare.
CAPITOLUL III: Dispoziţii finale
Art. 16
(1)Contestaţiile cu privire la concluziile raportului de evaluare externă întocmit se adresează, în termen de 30 de zile de la comunicare, ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(2)Raportul de evaluare externă poate fi atacat în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA nr. 2: Fişa procesului de evaluare externă a calităţii, cu precizarea etapelor, termenelor şi a responsabilităţilor
Desfăşurarea procesului:

Responsabilităţi

Intrări

Etapa de proces

Ieşiri

Observaţii

CR

R

E

P/VP

SDA/ SDEEC EZ

EZ
CJ

- Cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă

- Documentaţia specifică pentru fiecare tip de cerere (autorizare de funcţionare provizorie, acreditare, evaluare periodică)

- Raportul anual de evaluare internă (RAEI), dacă e cazul

1. Înregistrarea cererii şi a documentaţiei transmise şi încheierea contractului cu organizaţia solicitantă

1. Documente înregistrate

2. Contract semnat de ambele părţi

3. Factură emisă de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar - ARACIP

- format hârtie (pentru cerere);

- format electronic (pentru documentaţie şi RAEI);

P/VP

SDA/ SDEEC EZ

EZ

Copia ordinului de plată a tarifului de evaluare externă

2. Repartizarea spre expertiză a documentaţiei către personalul din cadrul aparatului propriu al ARACIP

Documente repartizate spre expertiză

format hârtie

P/VP

SDA/ SDEEC EZ

EZ

Documente înregistrate şi repartizate spre expertiză

3. Realizarea expertizei documentaţiei înregistrate şi comunicarea către organizaţia furnizoare de educaţie a rezultatului acesteia

Nota de verificare (rezultatul expertizei)

- termen; maximum 30 de zile de la data înregistrării

PA/P

SDA/ SDEEC EZ

EZ

- Nota de verificare (rezultat favorabil al expertizei)

- Nota de verificare (rezultat nefavorabil al expertizei)

- Documente completate

4.1. Declanşarea procedurii de evaluare în cazul rezultatului favorabil

4.2. Solicitarea completării documentelor în cazul rezultatului nefavorabil

a) declanşarea procedurii de evaluare dacă documentele au fost completate;

b) respingerea cererii ca fiind inadmisibilă în cazul în care documentele nu au fost completate în termenul stabilit.

- Nota de verificare (răspuns transmis organizaţiei privind declanşarea evaluării externe)

- Nota de verificare (solicitare de completare a documentelor)

- Nota de verificare (răspuns transmis organizaţiei privind declanşarea evaluării externe)

- Răspuns transmis organizaţiei privind respingerea cererii

- format electronic




- termen de completare: maximum 15 zile de la comunicare

PA/P

SDA/ SDEEC EZ

EZ

Nota de verificare

5. Elaborarea Graficului de desfăşurare a vizitelor de evaluare

Graficul de desfăşurare a vizitelor de evaluare

 

BEX

SDA/ SDEEC

SDA

Graficul da desfăşurare a vizitelor de evaluare

- Componenţa Comisiei de evaluare propuse

6. Aprobarea de către Biroul executiv al ARACIP a Graficului de desfăşurare a vizitelor de evaluare, a componenţei Comisiei de evaluare şi solicitarea unui observator de la ISJ/ISM

Graficul de desfăşurare a vizitelor de evaluare şi componenţa Comisiei de evaluare aprobate

- durata vizitei: 2-6 zile

- componenţa echipei: 2-4 membri

PA/P

SDA/ SDEEC EZ

EZ

Graficul de desfăşurare a vizitelor de evaluare şi componenţa Comisiei de evaluare aprobate

7.1. Postarea pe site-ul ARACIP a Graficului de desfăşurare a vizitelor de evaluare

7.2. Transmiterea Graficului de desfăşurare a vizitelor de evaluare şi a componenţei Comisiei de evaluare la organizaţia furnizoare de educaţie şi la ISJ/ISMB

Graficul de desfăşurare a vizitelor de evaluare şi componenţa Comisiei de evaluare transmisă

- termen de postare: minimum 30 de zile anterior vizitei

- termen de transmitere: minimum 5 zile anterior vizitei

P/VP

SDA/ SDEEC EZ

EZ

Documentaţia depusă de organizaţia furnizoare de educaţie

8. Transmiterea de către ARACIP a Notei de verificare şi a documentaţiei depuse de organizaţia furnizoare de educaţie către coordonatorul Comisiei de evaluare

Nota de verificare şi documentaţie transmise coordonatorului Comisiei de evaluare

termen de transmitere: minimum 5 zile anterior vizitei

P/VP

CCE

CCE

Programul general al vizitei (elaborat de coordonatorul Comisiei de evaluare)

9. Transmiterea Programului general al vizitei către directorul organizaţiei furnizoare de educaţie

Programul general al vizitei transmis directorului organizaţiei furnizoare de educaţie

termen de transmitere: maximum 3 zile anterior vizitei

P/VP CCE

SDA/ SDEEC CCE

CCE MCE

- Documentaţia depusă de organizaţia furnizoare de educaţie

- Programul general al vizitei

10. Pregătirea vizitei de către Comisia de evaluare externă:

a) organizarea agendei evaluării;

b) analiza contextului şi situaţiei concrete a organizaţiei furnizoare de educaţie pe baza documentelor acesteia;

c) programarea orară a activităţilor, respectiv a întâlnirilor.

Programul specific al vizitei (agenda evaluării şi programarea orară a activităţilor, respectiv a întâlnirilor)

 

P/VP CCE

SDA/ SDEEC CCE

CCE MCE

Programul specific al vizitei

11. Deschiderea activităţilor de evaluare externă a calităţii în prezenţa reprezentanţilor organizaţiei furnizoare de educaţie

Programul specific al vizitei pus de acord cu reprezentanţii organizaţiei furnizoare de educaţie

participă, în funcţie de tipul vizitei, directorul, coordonatorul CEAC, membrii Consiliului de administraţie, observatorul delegat de inspectorat, reprezentantul Consiliul local, al asociaţiei părinţilor, al elevilor, al sindicatului reprezentativ

PA/P CCE

SDA/ SDEEC CCE

CCE MCE

- Programul specific al vizitei

- Documentele organizaţiei

- Standarde (de autorizare/acreditare/referinţă) şi indicatori de performanţă

- Subrapoarte/fişe de evaluare externă

- Instrumente de colectare a feedbackului

12. Participarea membrilor Comisiei de evaluare la activităţi în cadrul organizaţiei furnizoare de educaţie:

a) vizitarea organizaţiei furnizoare de educaţie, observarea directă;

b) asistenţă la lecţii şi activităţi extraşcolare (după caz);

c) aplicarea de chestionare unor grupuri - ţintă (elevi, părinţi, personal etc.);

d) realizarea de interviuri individuale şi de grup;

e) vizite la operatori economici (pentru stagiile de practică).

- Subrapoarte/fişe de evaluare externă completate

- Instrumente de colectare a feedbackului completate

 

CCE

CCE

CCE
MCE

- Subrapoarte/Fişe de evaluare externă, completate;

- Instrumente de colectare a feedbackului completate

- Standarde (de autorizare/acreditare/referinţă) şi indicatori de performanţă

13. Analiza dovezilor care probează, după caz, buna funcţionare a organizaţiei furnizoare de educaţie, rezultatele acesteia şi progresul fiecărui educabil

- Dovezi aferente (după caz)

- Concluzii

 

CCE

CCE

CCE
MCE

- Subrapoarte/Fişe de evaluare externă şi instrumente de colectare a feedbackului analizate

14. Finalizarea activităţilor şi prezentarea concluziilor

Redactarea Procesului - verbal şi a Raportului de evaluare externă a calităţii. Completarea fişelor de evaluare privind desfăşurarea procesului de evaluare externă

- Concluzii

- Proces-verbal original (înscris în registrul de procese - verbale al şcolii)

 

CCE

CCE

CCE

- Subrapoarte/Fişe de evaluare externă şi instrumente de colectare a feedbackului

- Concluzii

15. Transmiterea Procesului-verbal, a Raportului de evaluare externă a calităţii şi a fişelor de evaluare care vor sta la baza îmbunătăţirii procesului de evaluare externă de către ARACIP

- Proces-verbal (copie)

- Raport de evaluare externă a calităţii (original)

- Fişe de evaluare (completate)

termen de transmitere: maximum 5 zile de la încheierea evaluării

PA/P

SDA/ SDEEC CCE

EZ

- Raport de evaluare externă a calităţii

- Subrapoarte/Fişe de evaluare externă şi instrumente de colectare a feedbackului

- Dovezi aferente

16. Primirea Raportului de evaluare externă a calităţii la ARACIP şi înregistrarea acestuia

Raport de evaluare externă a calităţii, înregistrat

 

P/VP

SDA/ SDEEC EZ

EZ

Raport de evaluare externă a calităţii, înregistrat

17. Validarea/ Invalidarea Raportului de evaluare externă a calităţii şi înaintarea acestuia către BEX

Raport de evaluare externă a calităţii, validat

termen de validare: maximum 5 zile de la primire

P/VP

BEX

SDA/ SDEEC

Raport de evaluare externă a calităţii, validat

18. Avizarea Raportului de evaluare externă a calităţii de către BEX şi înaintarea lui către Consiliul ARACIP

Hotărâre BEX de avizare

 

P/VP

CS

SDA

Raport de evaluare externă a calităţii, avizat

19 Aprobarea Raportului de evaluare externă a calităţii de către Consiliul ARACIP

Hotărârea Consiliului ARACIP de aprobare (postată pe site)

termen de postare: maximum 3 zile de la emitere

P/VP

SDA/ SDEEC

EZ

Hotărârea Consiliului ARACIP de aprobare a Raportului de evaluare externă a calităţii

20. Eliberarea Atestatului privind nivelul calităţii educaţiei oferite de către unitatea de învăţământ

Atestat

termen: maximum 30 de zile de la emiterea Hotărârii Consiliului ARACIP

P/VP

CS

CJ

Hotărârea Consiliului ARACIP de aprobare a Raportul de evaluare externă a calităţii

21. Realizarea documentaţiei administrative pentru autorizare/neautorizare sau acreditare/ neacreditare şi transmiterea acesteia către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului

- Documentaţie administrativă (proiect de ordin al ministrului educaţiei)

termen: maximum 15 zile de la emiterea Hotărârii Consiliului ARACIP

P/VP

SDA

EZ
CJ

Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului

22. Primirea ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi comunicarea acestuia către organizaţia furnizoare de educaţie şi inspectoratul şcolar judeţean

Ordinul ministrului, comunicat

format electronic şi hârtie (document original)

P/VP

SDA

EZ

Raport de evaluare externă a calităţii, aprobat

23. Publicarea pe site-ul ARACIP a Raportului de evaluare externă a calităţii îmbunătăţirea procesului de evaluare externă de către ARACIP pe baza fişelor de evaluare completate

Raport de evaluare externă a calităţii, postat

termen: maximum 60 de zile de la emiterea Hotărârii Consiliului ARACIP

Abrevieri:
CR - coordonator;
R - răspunde;
E - execută;
P - preşedinte ARACIP;
VP - vicepreşedinte ARACIP;
EZ - expert zonal ARACIP;
SDA- şef Departament acreditare;
SDEEC - şef Departament de evaluare externă a calităţii;
CCE - coordonator Comisie evaluare;
MCE - membru Comisie evaluare;
BEX - biroul executiv;
CS - Consiliul ARACIP;
CJ - consilier juridic.
ANEXA nr. 3: Modelul atestatului nivelului de calitate al educaţiei furnizate
1._
ATESTAT privind nivelul calităţii educaţiei oferite de către unitatea de învăţământ ................................., nivelul ............................., raportat la indicatorii de performanţă din standardele de referinţă evaluate (standarde de calitate)
Se confirmă îndeplinirea standardelor de acreditare, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
Se atestă obţinerea calificativelor ............................., cu un punctaj de ........................., la .............. indicatori de performanţă prevăzuţi în Hotărârea Guvernului nr. 1.534/2008 privind aprobarea Standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.
Activitatea de evaluare externă periodică s-a desfăşurat în anul şcolar ...................... .
Activitatea de evaluare externă periodică a fost realizată în conformitate cu prevederile art. 33 şi 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Raportul de evaluare externă este public şi poate fi consultat pe website-ul ARACIP, http://aracip.edu.ro
Prezentul atestat are o valabilitate de 5 ani, respectiv din anul şcolar ............... până în anul şcolar .............. inclusiv.
Unitatea de învăţământ are obligaţia de a solicita următoarea activitate de evaluare externă periodică până la sfârşitul anului şcolar .............., cu derularea activităţii de evaluare în anul şcolar .................... .
Preşedintele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în învăţământul Preuniversitar,
Indice de eficienţă, conform Hărţii Naţionale a Riscului Educaţional: ............. ..... Punctaj final obţinut: ..................
2.Rezultate ale evaluării periodice

Domeniul

Criteriul

Indicatorul

Calificativul acordat

Punctaj
(minimum 1 p./maximum 4 p.)

A) Capacitate instituţională

    
   
   
   
   
   
   
   
    
   

TOTAL PUNCTAJ DOMENIUL A

 

B) Eficacitate educaţională

    
   
   
   
    
   
    
   

TOTAL PUNCTAJ DOMENIUL B

 

C) Managementul calităţii

    
   
   
    
    
    
    

TOTAL PUNCTAJ DOMENIUL C

 

TOTAL PUNCTAJ

 

Evaluator extern, coordonator

 

Evaluator extern, membru

 

Expert ARACIP responsabil zonal

 

Observator desemnat de inspectoratul şcolar judeţean

 

Director unitate de învăţământ

 

Preşedinte Consiliu de administraţie

 

Preşedinte CEAC

 
ANEXA nr. 4: Factorii de risc corespunzători Hărţii naţionale a riscului educaţional
1.Nivelul de educaţie al familiei
2.Procentul elevilor din familii cu dificultăţi economice
3.Procentul elevilor din familii dezorganizate
4.Procentul elevilor romi
5.Procentul elevilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES)
6.Participarea cadrelor didactice la formare profesională continuă
7.Mobilitatea cadrelor didactice - procentul orelor ţinute de profesori noi
8.Procentul orelor ţinute de cadre didactice calificate
9.Spaţiu pentru educaţie pe elev
10.Număr de volume din bibliotecă pe elev
11.Procentul elevilor care au fişe la bibliotecă
12.Număr de calculatoare pe elev
13.Număr de calculatoare cu acces la internet pe elev
14.Număr de absenţe motivate pe elev
15.Număr de absenţe nemotivate pe elev.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 11 din data de 8 ianuarie 2013