HOTĂRÂRE nr. 43 din 21 ianuarie 2015 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Fitosanitare
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 3 alin. (1) şi art. 5 din Legea nr. 139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările ulterioare, şi al art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Autoritatea Naţională Fitosanitară înfiinţată conform art. 5 din Legea nr. 139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Autoritate, este organizată şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Art. 2
Sediul Autorităţii este în localitatea Voluntari, bd. Voluntari nr. 11, judeţul Ilfov.
Art. 3
(1)Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este autoritatea de reglementare în domeniul protecţiei plantelor, carantinei fitosanitare şi al produselor de uz fitosanitar, care coordonează şi controlează aplicarea prevederilor legale specifice prin Autoritatea Naţională Fitosanitară.
(2)Veniturile proprii ale Autorităţii prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 139/2014, cu modificările ulterioare, se realizează prin perceperea de tarife pentru serviciile prestate.
(3)Tarifele prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea Autorităţii.
Art. 4
Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Autoritatea exercită următoarele funcţii:
a)de control, în domeniul fitosanitar conform prevederilor legale;
b)de reprezentare, prin care se asigură, în numele Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, reprezentarea pe plan intern şi extern în domeniul său de activitate şi în limitele de competenţă stabilite de ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale.
Art. 5
(1)În exercitarea funcţiilor prevăzute la art. 4, Autoritatea, în condiţiile legii, are următoarele atribuţii principale:
1.a) organizează, coordonează şi asigură asistenţa tehnică în domeniul fitosanitar;
2.b) elaborează şi propune spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale strategia în domeniul fitosanitar în concordanţă cu politicile, legislaţia şi normele Uniunii Europene;
3.c) elaborează şi propune spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale proiecte de acte normative în domeniu în scopul îmbunătăţirii şi consolidării legislaţiei naţionale şi armonizării acesteia cu legislaţia europeană;
4.d) elaborează şi propune spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale proiecte de acte normative şi alte documente specifice în scopul tarifării serviciilor fitosanitare;
5.e) elaborează şi propune spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii şi stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile structurilor funcţionale organizate în cadrul acesteia;
6.f) organizează şi coordonează activitatea structurilor funcţionale organizate în cadrul acesteia;
7.g) organizează şi coordonează activitatea poliţiei fitosanitare;
8.h) desemnează laboratoarele naţionale de referinţă conform legislaţiei în vigoare privind controalele oficiale;
9.i) efectuează analize fitopatologice şi entomologice la plante şi produse vegetale, fizico-chimice la produsele de protecţie a plantelor şi pentru determinarea reziduurilor de pesticide din plante şi produse vegetale;
10.j) participă la teste internaţionale interlaboratoare/ profesionale în domeniu;
11.k) coordonează elaborarea şi implementarea programelor de monitorizare a organismelor dăunătoare, produselor de protecţie a plantelor şi a reziduurilor de pesticide în plante şi produse vegetale;
12.l) controlează aplicarea şi respectarea tuturor dispoziţiilor legale şi a normelor tehnice în domeniul fitosanitar;
13.m) coordonează activitatea privind implementarea şi menţinerea sistemului de asigurare a calităţii în concordanţă cu normele în vigoare;
14.n) asigură gestionarea, implementarea cerinţelor de ecocondiţionalitate şi controlul privind introducerea pe piaţă a produselor de protecţie a plantelor (SMR), în colaborare cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţii pentru Agricultură (APIA);
15.o) asigură informarea şi conştientizarea fermierilor şi a potenţialilor beneficiari asupra bunelor practici agricole şi de mediu, precum şi asigurarea expertizei de specialitate pentru implementarea PNDR 2014-2020;
16.p) participă la elaborarea Planului naţional unic de control integrat (PNCUI) şi întocmeşte Raportul anual pentru domeniul său de competenţă;
17.q) participă la grupurile tehnice de lucru privind implementarea Planului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) pe domenii, priorităţi şi măsuri de sprijin;
18.r) colaborează cu direcţiile, serviciile şi structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
19.s) asigură implementarea reglementărilor specifice sectorului fitosanitar în contextul gestionării asistenţei financiare nerambursabile domeniului agricol;
20.ş) asigură coordonarea sistemelor informatice din domeniul fitosanitar;
21.t) stabileşte normele fitosanitare unice şi obligatorii pentru toate persoanele fizice şi juridice deţinătoare de culturi agricole şi alte forme de vegetaţie utilă, pentru cei care depozitează, transportă şi comercializează plante şi produse vegetale;
22.ţ) organizează, coordonează şi controlează implementarea legislaţiei privind importul, exportul, tranzitul, comerţul şi circulaţia intracomunitară a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte reglementate;
23.u) realizează analiza de risc fitosanitar (PRA);
24.v) organizează sistemul naţional de omologare/reomologare a produselor de protecţie a plantelor;
25.x) coordonează activitatea de evaluare a dosarelor substanţelor active în vederea aprobării sau reaprobării acestora, în calitate de stat membru raportor/coraportor, după caz;
26.y) coordonează activităţile privind evaluarea dosarelor produselor de protecţie a plantelor în vederea omologării/ reomologării acestora;
27.z) asigură controlul postomologare privind comercializarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor;
28.aa) asigură respectarea legislaţiei privind importul şi circulaţia intracomunitară a produselor de protecţie a plantelor;
29.bb) asigură implementarea legislaţiei, a măsurilor şi acţiunilor subsumate îndeplinirii obiectivelor generale şi specifice din cadrul Planului naţional de acţiune privind diminuarea riscurilor asociate utilizării produselor de protecţie a plantelor împreună cu alte instituţii şi organisme publice;
30.cc) asigură dezvoltarea şi implementarea sistemului de inspecţie a echipamentelor de aplicare a produselor de protecţie a plantelor, a sistemului de instruire şi certificare în domeniul utilizării durabile a produselor de protecţie a plantelor, precum şi a sistemului de gestionare integrată a dăunătorilor şi a unor abordări şi tehnici alternative;
31.dd) coordonează activitatea de formare profesională, instruire şi perfecţionare a personalului implicat în domeniul său de activitate;
32.ee) declanşează sistemul rapid de alertă în cazul depăşirii limitelor maxime admise ale reziduurilor de pesticide în plante şi produse vegetale;
33.ff) participă la activităţile şi întâlnirile desfăşurate în cadrul sistemului de siguranţă alimentară;
34.gg) asigură participarea la întâlnirile şi grupurile de lucru ale Comisiei Europene şi ale Consiliului Uniunii Europene pentru domeniul său de competenţă;
35.hh) întocmeşte lucrări de specialitate prevăzute în cadrul cooperării internaţionale şi urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din aceasta, în domeniul său de activitate;
36.ii) răspunde la reclamaţiile, sesizările şi solicitările persoanelor fizice şi/sau juridice;
37.jj) organizează simpozioane, sesiuni de formare profesională, grupuri de lucru şi dezbateri pe teme profesionale pentru domeniul său de competenţă;
38.kk) colaborează cu universităţile, institutele şi staţiunile de cercetare de profil, Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti", asociaţiile profesionale ale producătorilor agricoli, federaţiile şi patronatele din domeniul agricol, precum şi cu industria de specialitate în elaborarea strategiilor şi implementarea strategiilor din domeniul fitosanitar;
39.ll) cooperează pe plan internaţional cu organizaţiile implicate în domeniul fitosanitar şi în alte domenii conexe pentru a menţine România în circuitul politicilor europene şi internaţionale specifice şi participă la întâlniri;
40.mm) asigură implementarea reglementărilor Uniunii Europene, specifice domeniului fitosanitar.
(2)În exercitarea atribuţiilor sale, Autoritatea colaborează cu ministerele, cu organele de specialitate din subordinea Guvernului, precum şi cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţii publice şi cu alte organisme interesate.
(3)Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii specifice stabilite prin alte acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 6
(1)Autoritatea este condusă de un director general numit, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(2)Directorul general are calitatea de ordonator terţiar de credite.
(3)În exercitarea atribuţiilor sale directorul general emite decizii.
(4)Directorul general poate da mandat de reprezentare unor persoane din cadrul Autorităţii.
Art. 7
(1)Datele de identificare ale bunurilor mobile şi imobile din domeniul public şi privat al statului care se preiau în administrarea autorităţii se vor stabili prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, emis în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri.
(2)Predarea-preluarea bunurilor prevăzute în conţinutul ordinului menţionat la alin. (1) se face prin protocol încheiat între părţile implicate, în termen de 30 de zile de la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va actualiza în mod corespunzător datele din evidenţa cantitativ-valorică în vederea modificării corespunzătoare a anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8
(1)Regulamentul de organizare şi funcţionare, structura organizatorică, statul de funcţii şi numărul de posturi ale Autorităţii se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(2)În cadrul Autorităţii funcţionează Direcţia fitosanitară şi Laboratorul Naţional Fitosanitar organizat la nivel de direcţie. Autoritatea are în subordine oficiile fitosanitare judeţene organizate la nivel de serviciu/birou, după caz.
(3)În cadrul oficiilor fitosanitare judeţene funcţionează inspectoratele de carantină fitosanitară vamale, astfel cum sunt înfiinţate la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, organizate la nivel de compartiment.
(4)Oficiile fitosanitare judeţene sunt conduse de un şef serviciu/şef birou, funcţionar public numit prin decizie a directorului general, în condiţiile legii.
Art. 9
(1)Personalul Autorităţii este format din personalul preluat prin transfer de la Laboratorul Central Fitosanitar, de la Agenţia Naţională Fitosanitară din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi de la unităţile fitosanitare din cadrul direcţiilor pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2)Autoritatea funcţionează cu un număr de 439 de posturi.
(3)Personalul structurilor care se desfiinţează se preia de către Autoritate şi este constituit din funcţionari publici şi personal angajat pe bază de contract individual de muncă.
(4)Salarizarea personalului din cadrul Autorităţii se face potrivit legislaţiei în vigoare privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice.
Art. 10
În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul împuternicit al Autorităţii constată şi aplică sancţiuni conform prevederilor legale în vigoare, dispune reţinerea produselor neconforme şi recomandă aplicarea de măsuri în vederea eliminării riscului pentru plante, produse vegetale şi produse de protecţie a plantelor, respectiv asupra sănătăţii umane şi a mediului.
Art. 11
(1)Pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, Autoritatea are în dotare un autovehicul, cu un consum lunar de 200 litri/lună.
(2)Pentru derularea activităţilor specifice de inspecţie fitosanitară teritorială şi vamală, monitorizarea organismelor dăunătoare, controlul oficial al comercializării, utilizării şi calităţii produselor de protecţie a plantelor, precum şi al reziduurilor de pesticide din plante şi produse vegetale, Autoritatea are în dotare un număr de 51 autospeciale cu un consum lunar de 300 litri/lună/autospecială şi o şalupă fluvială cu un consum de 20 litri/oră şi 55 ore/lună.
(3)Cheltuielile privind consumul de carburanţi se suportă din bugetul aprobat anual cu această destinaţie.
Art. 12
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 753/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Laboratorului Central Fitosanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 3 august 2010, cu modificările ulterioare.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Daniel Constantin

Ministrul finanţelor publice,

Darius-Bogdan Vâlcov

Ministrul afacerilor externe,

Bogdan Lucian Aurescu

Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice,

Rovana Plumb

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 98 din data de 6 februarie 2015