Nr. | Măsuri |
20 | Implementarea planurilor de acţiune adoptate ca răspuns la constatările analizelor funcţionale. Raport trimestrial de progres începând din ianuarie 2012. |
21 | Modernizarea şi raţionalizarea relaţiilor dintre diferitele niveluri ale administraţiei şi dintre administraţie şi cetăţeni şi companii, printr-o mai mare utilizare a schimbului electronic de date şi a interfeţelor online. |
| Pieţele de produse |
22 | Notificarea legilor relevante pentru transpunerea directivelor UE 2009/72/CE şi 2009/73/CE (parte din cel de-al treilea pachet pe energie) privind pieţele energiei electrice şi gazelor cât se poate de repede. Legile trebuie să asigure o transpunere integrală şi corectă a directivelor 2009/72/CE şi 2009/73/CE şi trebuie să reflecte, printre altele, angajamentele asumate de România prin MÎ. Legile vor include calendarul final pentru de reglementare a preţurilor la electricitate şi gaze, dereglementare ce ar trebui realizată cât se poate de repede, dar cel târziu până la finele anului 2013 (pentru consumatorii industriali) şi până la finele anului 2015 (pentru consumatorii casnici) la electricitate şi gaze. |
23 | Eliminarea treptată a preţurilor reglementate la electricitate şi gaze: (i) adoptarea unei foi de parcurs detaliate a procesului de eliminare treptată a preţurilor reglementate la electricitate şi gaze pentru consumatorii industriali şi casnici printr-un memorandum guvernamental până la finele lunii ianuarie 2012, pentru a fi înaintată Parlamentului în acelaşi timp, urmând a fi ulterior adoptată prin legislaţia naţională cât se poate de repede. Proiectul de foaie de parcurs va fi transmis partenerilor din cadrul programului până la începutul lunii ianuarie 2012, spre a fi agreat până la finele lunii ianuarie 2012 între Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Guvernul României, Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional. Foaia de parcurs trebuie să precizeze: (i) calendarul final al dereglementării ce trebuie realizată cât se poate de curând, dar nu mai târziu de finele anului 2013 (pentru consumatorii industriali) şi de finele anului 2015 (pentru consumatorii casnici) la electricitate şi gaze; (ii) principalii paşi intermediari ai procesului de dereglementare pentru electricitate şi gaze, ce trebuie să aibă la bază o metodă clară şi transparentă de majorare treptată a tarifelor, prin care să se asigure că, pe perioada eliminării treptate, preţurile de piaţă şi tarifele reglementate nu vor fi foarte divergente, şi metode de evitare a subvenţiilor încrucişate între segmentele de consumatori, precum şi criterii clare şi transparente pentru consumatorii pentru care acestea se vor elimina treptat; şi (iii) un cadru de reglementare adecvat care să conţină mecanisme care să asigure concurenţa pe piaţa energetică, în mod special pe piaţa gazelor, prin implicarea Consiliului Concurenţei şi prin asigurarea dezvoltării unui loc de practicare a schimburilor (o bursă), mai ales pentru contractele de gaze, un astfel de loc neexistând în prezent. Autorităţile române vor pune la dispoziţia partenerilor din program toate lucrările pregătitoare, precum studiile ce sunt efectuate în prezent, de îndată ce acestea devin disponibile. |
24 | Definirea explicită a consumatorilor vulnerabili în legile privind electricitatea şi gazele şi elaborarea de către Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a mecanismelor de protecţie a acestora. |
25 | Eliminarea barierelor legislative, de reglementare şi fizice impuse comerţului transfrontalier cu energie electrică şi gaze: (i) eliminarea barierelor legislative şi de reglementare impuse exportului de gaze până în luna decembrie 2011; (ii) prezentarea unui plan pentru fluxurile bidirecţionale de gaze la graniţa cu Ungaria până la data de 15 decembrie 2011; (iii) îmbunătăţirea licitaţiilor coordonate la graniţele cu Ungaria şi Bulgaria şi stabilirea unei pieţe intraday (cu decontarea în decursul aceleiaşi zile) pentru energia electrică până în luna decembrie 2011; şi (iv) adoptarea de către Guvern a tuturor acţiunilor ce se impun pentru a se asigura crearea unui flux bidirecţional de gaze la graniţa cu Ungaria până la finele anului 2012. |
26 | Asigurarea unei separări efective a reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor şi funcţionarea acestora într-un mod transparent şi nediscriminatoriu; (i) iniţierea negocierilor cu Federaţia Rusă în vederea modificării vechilor acorduri interguvernamentale referitoare la conductele de "tranzit al gazelor" pe teritoriul României, cât se poate de curând; (ii) asigurarea separării totale şi certificate a reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor până în luna februarie 2012. |
27 | Crearea, prin legile privind electricitatea şi gazele, prin care se transpun directivele UE 2009/72/CE şi 2009/73/CE, a condiţiilor de funcţionare pentru o autoritate puternică şi independentă de reglementare în domeniul energiei, prin adoptarea unui cadru legislativ care să asigure independenţa autorităţii de reglementare în domeniul energiei şi dotarea acesteia cu mijloacele necesare îndeplinirii atribuţiilor şi responsabilităţilor sale, conform prevederilor celui de-al treilea pachet privind sectorul energetic. |
28 | Reforma căilor ferate - Infrastructură: (i) identificarea şi închiderea sau închirierea segmentelor de cale ferată ou cel mai mic grad de recuperare a costurilor; (ii) în vederea asigurării viabilităţii economice şi financiare a CFR Infrastructură, negocierea, până în decembrie 2011 cu CFR Infrastructură, a unui nou contract multianual de cel puţin 5 ani. Contractul ar trebui să stabilească sursele de finanţare pe baze anuale, pentru toată durata contractului, şi ar trebui să coincidă cu planul de afaceri al CFR. Contractul ar trebui, de asemenea, să cuprindă suficiente stimulente pentru managerul sistemului de infrastructură pentru a reduce costurile şi suficiente resurse financiare; şi (iii) elaborarea de către CFR Infrastructură a unui plan de afaceri realist până în aprilie 2012, ţinând cont de cerinţele UE. |
29 | Reforma căilor ferate - transportul de pasageri: (i) continuarea licitaţiilor competitive pentru contractele de servicii publice; şi (ii) încurajarea CFR Călători în vederea implementării unor scheme de performanţă în cooperare cu CFR Infrastructură, în conformitate cu legislaţia UE, respectiv să modifice schemele de tarifare, aducându-le în concordanţă cu responsabilităţile aferente întreruperii serviciilor. |
30 | Reforma căilor ferate - transportul de marfă: încurajarea CFR Marfă în vederea implementării unor scheme de performanţă în conformitate cu legislaţia UE. |
31 | Parteneriatul Public-Privat (PPP) - autorităţile implicate în supravegherea PPP-urilor (ANRMAP şi UCPPP) se angajează să raporteze împreună până la mijlocul lunii aprilie 2012 asupra funcţionării relaţiilor de lucru (inclusiv fluxurile de informaţii şi accesul la documentele relevante pentru ambele autorităţi). |
32 | Înfiinţarea unui punct unic de contact (PUC) operaţional, prevăzut în Directiva europeană privind serviciile, care să ajute mediul de afaceri în parcurgerea tuturor formalităţilor administrative pentru înfiinţarea unei companii în România sau pentru prestarea de servicii transfrontaliere. PUC va oferi toate informaţiile privind condiţiile şi obligaţiile în vigoare pentru toate sectoarele de servicii acoperite de Directiva privind serviciile, atât pentru înfiinţarea, cât şi pentru prestarea temporară de servicii transfrontaliere, precum şi pentru parcurgerea online a procedurilor administrative relevante (de exemplu, obţinerea autorizaţiilor, depunerea declaraţiilor etc.). Până la finele lunii noiembrie 2011 vor fi întreprinse următoarele acţiuni: (i) desemnarea unei autorităţi care să răspundă de coordonarea înfiinţării PUC, monitorizarea funcţionării PUC şi raportarea progreselor înregistrare la Comisie; (ii) acordarea prerogativelor, competenţelor şi resurselor necesare acestei autorităţi şi stabilirea obligaţiilor complementare ce revin tuturor autorităţilor competente, pentru a asigura cooperarea acestora la îndeplinirea acestui proiect; şi (iii) asigurarea cooperării dintre această autoritate şi Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale şi Centrul Naţional Digital România, în ceea ce priveşte dezvoltarea tehnică a PUC, şi Ministerul Afacerilor Europene, în ceea ce priveşte respectarea legislaţiei UE. Până la finele lunii decembrie 2011 autoritatea desemnată: (i) va comunica Comisiei Europene un plan de activitate şi un calendar de implementare a PUC; şi (ii) va transmite o listă de sectoare prioritare şi de proceduri orizontale care să fie acoperite în prima etapă de procedurile din cadrul PUC. Până în luna martie 2012, PUC: (i) va pune la dispoziţie online informaţiile privind procedurile administrative acoperite de Directiva privind serviciile; şi (ii) va pune la dispoziţie parcurgerea online a procedurilor relevante pentru sectoarele prioritare şi pentru aspectele orizontale identificate anterior. Până la finele lunii iunie 2012, PUC va fi integral operaţional şi va fi posibilă parcurgerea electronică a procedurilor pentru toate sectoarele de servicii acoperite de Directiva privind serviciile. |
33 | Eliminarea restricţiilor privind înfiinţarea de magazine de vânzare cu amănuntul. Guvernul trebuie să elimine prevederile legislative care impun efectuarea unui test privind necesităţile economice şi implicarea concurenţilor în procedura de autorizare pentru deschiderea unor magazine de vânzare cu amănuntul cu o suprafaţă mare, până la finele lunii ianuarie 2012, aducând legislaţia corespunzătoare în conformitate cu prevederile Directivei privind serviciile (Directiva 2006/123/CE din 12 decembrie 2006), în general, şi cu prevederile art. 14 al acesteia, în particular. |
34 | Depunerea de către Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice a unei solicitări privind efectuarea unei analize funcţionale a achiziţiilor publice, care trebuie să fie finalizată până la finele lunii iunie 2012. Ulterior, va fi elaborat un plan de acţiuni, cu repere temporale, ce va fi apoi pus în aplicare. |
| Pieţele muncii |
35 | Implementarea de reforme ale sistemelor de stabilire a salariilor care să permită reflectarea mai bună a evoluţiei productivităţii pe termen mediu, respectând în acelaşi timp autonomia partenerilor, tradiţiile şi practicile naţionale. |
36 | Diversificarea situaţiilor în care sunt folosite contracte de muncă pe durată determinată (până la finele lunii iunie 2012), asigurându-se în acelaşi timp că nu se sporeşte segmentarea pieţei muncii. În paralel, legislaţia de protecţie a ocupării va fi îmbunătăţită şi se va adapta la principiile flexicurităţii. |
37 | Creşterea perioadei în care orele suplimentare pot fi compensate cu zile libere plătite la 3 luni (până la finele lunii iunie 2012). |
| Pensii |
38 | Asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a sistemului de pensii. |
| Absorbţia fondurilor UE |
39 | Contribuţia fondurilor UE la cheltuielile eligibile totale certificate Comisiei până la datele indicate este cel puţin egală cu: 31 decembrie 2011: 2.100 milioane euro 31 decembrie 2012: 8.000 milioane euro. Plăţile în avans nu sunt considerate parte a cheltuielilor certificate. Valorile-ţintă sunt calculate pe bază cumulat vă cu începere din 2007. |
| Pe perioada implementării programului de asistenţă financiară se va monitoriza performanţa în următoarele domenii: |
| Stabilitatea preţurilor şi gestionarea rezervelor |
Nr. | Măsuri |
41 | Politica monetară va continua să se canalizeze pe asigurarea stabilităţii preţurilor şi pe atingerea ţintelor de inflaţie stabilite de BNR (3,0% ± 1 punct procentual la finele lui 2011 şi la finele lui 2012). |
42 | Experţii Comisiei vor fi informaţi cu promptitudine în cazul în care pierderile de rezerve depăşesc 2 miliarde de euro în cursul oricărei perioade de 30 de zile pe parcursul programului. |