Măsuri | Instituţii responsabile | Termen realizare | Interval evaluare | Buget | Rezultate |
L - Lunar T - Trimestrial S - Semestrial A - Anual | Costuri estimative până în 2016, calculate în funcţie de rezultatele vizate | Surse de finanţare | 2016 | 2020 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. Dezvoltarea unui sistem de culegere şi monitorizare a datelor privind cuprinderea copiilor de vârstă preşcolară (3-6 ani) şi şcolară (7-16 ani) într-o formă de învăţământ. Sistemul va fi pilotat (până în 2016) în minimum 300 de circumscripţii şcolare unde ponderea elevilor romi este de minimum 15%. | Instituţie coordonatoare: MECS - (responsabili cu atribuţii legate de curriculum, evaluare, activităţi extraşcolare şi inspecţie şcolară). Alte instituţii implicate: MMFPSPV, ANR, inspectorate şcolare, CJRAE/CRED/CRSE DGASPC, unităţi de învăţământ, serviciul de evidenţă a populaţiei din primărie, ONG-uri cu experienţă în domeniu. | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Buget MECS, bugete locale, alte resurse. | Sistem de culegere şi monitorizare date implementat în minim 300 de circumscripţii şcolare unde ponderea elevilor romi este de minimum 15%. | Sistem de culegere şi monitorizare date implementat în toate şcolile unde ponderea elevilor romi este de minimum 15%. |
1.1. Culegerea şi actualizarea semestrială a datelor (de la nivel local, judeţean, regional şi central) privind participarea copiilor romi la educaţie pe niveluri de învăţământ. | Toţi partenerii, GELL, primării, unităţi de învăţământ, dispensare, asistenţii sociali/consilieri locali/mediatori şcolari şi mediatori sanitari. | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Buget MECS, bugete locale, alte resurse. | | |
1.2. Culegerea şi actualizarea anuală a datelor (de la nivel local, judeţean, regional şi central) privind nivelul de educaţie a romilor aflaţi în afara sistemului de învăţământ. | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | T/S/A | T/S/A | Buget MECS, bugete locale, alte resurse. | Buget MECS, bugete locale, alte resurse. | | |
2. Extinderea, derularea, monitorizarea şi mediatizarea setului de programe de sprijin care vizează stimularea participării şcolare, reducerea absenteismului/a abandonului şcolar/a analfabetismului, în scopul obţinerii succesului şcolar în învăţământul preuniversitar şi terţiar. | Coordonator: MECS. Inspectorate şcolare (atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate, de reţeaua şcolară şi culegerea datelor din educaţie în sistem informatic), alte instituţii implicate: ANR, CJRAE, unităţi şcolare. | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări defalcate pentru grupul-ţintă din partea MECS. | Buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | | |
2.1. Extinderea, completarea, adaptarea şi revizuirea metodologiilor specifice de organizare a programelor educaţionale de sprijin, promovate de noua Lege a educaţiei naţionale, în scopul includerii cât mai multor cetăţeni români aparţinând minorităţii rome în cadrul acestora, precum şi continuarea programelor locale de sprijin social şi a celor care intră în responsabilitatea MECS: "A doua şansă" (ADŞ); Alfabetizare funcţională; "Şcoala de după şcoală" (ŞDŞ); Bani de liceu; Burse sociale; Burse de studiu; "Sprijin achiziţionare computer"; "Cornul şi laptele"; Decont transport de către autorităţi locale şi altele. Extinderea şi completarea programelor de sprijin social vor consta în: | | | | | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, sponsorizări. | | |
2.1.1. Iniţierea unui program naţional prin colaborarea între nivelul central şi cel local al administraţiei publice în vederea acordării de transport gratuit la şcoală pentru minimum 10.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) din mediul rural care parcurg mai mult de 5 km de acasă la şcoală, din localităţi unde ponderea elevilor romi din şcoală este de minimum 15%. | | | | TRANSPORT 40 RON/lună/calculat la 50 km dus-întors/zi/elev - (auto/micro/tren) - 9 luni/an. Total anual per elev: 360 RON. Total pentru rezultatele vizate (10.000 de copii): 3.600.000 RON. | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | 10.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) din mediul rural, din localităţi unde ponderea elevilor romi din şcoală este de minimum 15%, beneficiari de transport gratuit la şcoală. | Acordarea de transport gratuit tuturor copiilor din categorii vulnerabile (inclusiv copii romi). |
2.1.2. Iniţierea unui program naţional, prin colaborarea între nivelul central şi cel local al administraţiei publice, în vederea furnizării de suport pentru 10.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) şi în risc de abandon şcolar, pentru îmbunătăţirea situaţiei socioeconomice în aspectele care le blochează incluziunea educaţională (hrană, haine, condiţii de locuire, stare de sănătate etc.). În identificarea beneficiarilor se va păstra, pe cât posibil, echilibrul de gen. | | | | 400 RON/lună per copil (hrană: 170 RON/lună, haine: 150 RON/lună, condiţii de locuire: 50 RON/lună, stare de sănătate: 30 RON/lună) - 9 luni/an. Total anual per elev: 400*9 = 3.600 RON. Total pentru rezultatele vizate (10.000 de copii): 36.000.000 RON. | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | 10.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) în risc de abandon şcolar beneficiari de suport pentru îmbunătăţirea situaţiei socioeconomice în aspectele care le blochează incluziunea educaţională (hrană, haine, condiţii de locuire, stare de sănătate etc.). | Furnizare suport pentru 30.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) în risc de abandon şcolar pentru îmbunătăţirea situaţiei socioeconomice în aspectele care le blochează incluziunea educaţională (hrană, haine, condiţii de locuire, stare de sănătate etc.). |
2.1.3. Extinderea programului "Şcoală după şcoală" (ŞDŞ), prin includerea în rândul beneficiarilor a minimum 10.000 de copii romi de la nivel primar şi gimnazial din şcoli unde ponderea elevilor romi este peste 10%. | | | | 250 RON/lună: hrană+rechizite, plată cadru didactic:2 RON/elev/zi X 2 ore/zi X 20 zile/lună = 80 RON/lună. Total cost lunar elev: 250 + 80 = 330 RON. Total anual per elev (9 luni): 330*9 = 2.970 RON. Total pentru rezultatele vizate (10.000 de copii): 29.700.000 RON. | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | Includerea a minimum 10.000 de copii romi în programul "Şcoală după şcoală" (până în 2016). | Includerea a minimum 40.000 de copii romi în programul "Şcoală după şcoală". |
2.1.4. Extinderea programului "A doua şansă" (ADŞ), prin includerea în rândul beneficiarilor a minimum 5.000 de cetăţeni români aparţinând minorităţii rome. | | | | 70 RON/lună: (50 RON - rechizite şi manuale; 20 RON/cadru didactic). Total anual per elev (9 luni): 70*9 = 630 RON. Total pentru rezultatele vizate (5.000 de beneficiari): 3.150.000 RON. | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | 5.000 de cetăţeni români aparţinând minorităţii rome beneficiari programe suport "A doua şansă" pentru îmbunătăţirea rezultatelor şcolare. | 20.000 de cetăţeni români aparţinând minorităţii rome beneficiari programe suport "A doua şansă" pentru îmbunătăţirea rezultatelor şcolare |
2.1.5. Iniţierea unui program naţional de sprijin acordat pentru 10.000 de copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) în risc de abandon şcolar, prin furnizare de suport familiilor acestora pentru creşterea şanselor de ocupare pe piaţa muncii (informare, mediere, formare), prin colaborarea între nivelul central şi cel local al administraţiei publice. | | | | 1.000 RON/lună per părinte. Total anual per părinte beneficiari (6 luni): 1.000*6 = 6.000 RON Total pentru rezultatele vizate (10.000 de beneficiari): 60.000.000 RON | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | 10.000 de părinţi ai unor copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) în risc de abandon şcolar, beneficiari de suport pentru creşterea şanselor de ocupare pe piaţa muncii (informare, mediere, formare). | 50.000 de părinţi ai unor copii din categorii vulnerabile (inclusiv romi) în risc de abandon şcolar beneficiari suport pentru creşterea şanselor de ocupare pe piaţa muncii (informare, mediere, formare). |
2.1.6. Iniţierea unui program naţional de suport acordat copiilor romi de vârstă antepreşcolară, preşcolară, primară şi gimnazială, care sunt în afara sistemului educaţional, pentru a se înscrie în structurile de educaţie antepreşcolară, preşcolară/şcolară şi a beneficia de educaţie (identificare, consiliere parentală, haine, hrană, scurtarea duratei necesare pentru a ajunge la cea mai apropiată grădiniţă/şcoală etc.), prin colaborarea între nivelul central şi cel local al administraţiei publice. Aportul mediatorilor şcolari (prin identificarea preşcolarilor/elevilor romi care nu frecventează grădiniţa, prin facilitarea furnizării de consiliere parentală, haine, hrană, transport gratuit etc.) va fi esenţială. | | | | 320 RON/lună, din care: hrană - 100 RON; rechizite 50 RON, haine - 150 RON; cadrul didactic - 20 RON. Total anual per beneficiar (9 luni) 320*9 = 2.880 RON. Total pentru rezultatele vizate (5.800 de preşcolari + 2.000 de şcolari): 22.464.000 RON | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări. | 5.800 de copii romi de vârstă antepreşcolară şi preşcolară care nu sunt înscrişi la grădiniţă vor primi până în anul 2016 suport pentru a se înscrie la grădiniţă şi a beneficia de educaţie antepreşcolară/preşcolară/şcolară 2.000 de copii romi cu vârstă aferentă nivelului primar sau gimnazial beneficiari de suport pentru a se înscrie şi a urma efectiv cursurile şcolare. | 20.000 de copii romi de vârstă antepreşcolară şi preşcolară care nu sunt înscrişi la grădiniţă vor primi suport pentru a se înscrie la grădiniţă şi a beneficia de educaţie preşcolară Toţi copiii romi cu vârstă aferentă nivelului primar şi gimnazial beneficiari de suport pentru a se înscrie şi a urma efectiv cursurile şcolare. |
2.1.7. Iniţierea unui program naţional pentru reabilitarea şcolilor în care învaţă elevi romi, în pondere de minimum 15%, în care nu s-a intervenit prin alte programe similare de reabilitare şcolară, prin colaborarea între nivelul central şi cel local al administraţiei publice | | | | 500.000 RON/per şcoală. Total pentru rezultatele vizate (200 de şcoli): 100.000.000 RON | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, sponsorizări | 200 de şcoli în care învaţă elevi romi, în pondere de minimum 15%, reabilitate şcolar | Toate şcolile în care învaţă elevi romi cu pondere de minimum 15%, în care nu s-a intervenit prin alte programe similare de reabilitare şcolară |
2.2. Promovarea şi derularea unor programe de educaţie parentală la nivel local, precum şi a activităţilor/proiectelor care vizează cooperarea şcoală-familie, şcoală-comunitate: Şcoala mamelor, Şcoala părinţilor etc. | | | | Nu necesită cheltuieli suplimentare din partea MECS. | FSE, bugetele de la unităţi şcolare/primării/inspectorate şcolare/CJRAE-CMBRAE, autorităţile publice locale/ale municipiului Bucureşti. | | |
2.3. Continuarea programului "Grădiniţa de vară" (în formele "Toţi la grădiniţă - Fiecare în grupa lui"/"Toţi la grădiniţă - Toţi la clasa pregătitoare/Toţi în clasa I") şi a altor iniţiative comunitare alternative asemănătoare, în zonele în care instituţiile şcolare locale depistează cel puţin 7-10 copii romi care nu au frecventat învăţământul preşcolar | | | | 420 RON/lună per beneficiari: 250 RON hrană + hăinuţe; 150 RON rechizite; 20 RON cadru didactic Pentru o medie de 20 de beneficiari, cuprinşi în grădiniţă, costul pentru organizarea unei grădiniţe estivale este de 420 x 20=8.400 Total anual (3 luni): 25.200 RON Total pentru rezultatele vizate: 100 de grădiniţe x 25.200 = 2.520.000 RON | FSE, bugetele de la unităţi şcolare/primării/inspectorate şcolare/CJRAE-CMBRAE, autorităţile publice locale/ale municipiului Bucureşti | 100 de grădiniţe estivale organizate pe plan local | 300 de grădiniţe estivale organizate pe plan local |
2.4. Extinderea reţelei de grădiniţe/clase cu predare în limba maternă romani, inclusiv prin abordări bilingve în predare, în perioada de debut (romani - română; romani - maghiară etc.), respectiv a orelor de limbă, istorie, tradiţii şi educaţie muzicală în limba romani, în comunităţile unde există cel puţin 7-10 solicitări de acest tip. Editarea manualelor şcolare necesare pentru învăţământul în limba romani/a disciplinelor predate în această limbă | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | 20 de grădiniţe în limba maternă romani nou-înfiinţate | 80 de grădiniţe în limba maternă romani nou-înfiinţate |
2.5. Organizarea de către MECS, împreună cu structurile şcolare locale şi judeţene, a unor concursuri şi olimpiade şcolare naţionale şi internaţionale, pentru promovarea limbii, literaturii şi a creaţiei literare, a istoriei şi culturii romilor, a diversităţii, alterităţii, interculturalităţii, a nondiscriminării şi nonsegregării | | | | | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, sponsorizări | | |
2.6. Particularizarea programului ADŞ, pentru persoanele care necesită alfabetizare | | | | 70 RON/lună: (50 RON rechizite şi manuale; 20 RON cadru didactic). Total anual per elev (9 luni): 70 x 9=630 RON. Total anual pentru grupul-ţintă vizat (5.000 de beneficiari): 3.150.000 RON | Fonduri identificate la nivel local/central (inclusiv fonduri europene), buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE la nivel central/judeţean, sponsorizări | 5.000 de persoane alfabetizate | 15.000 de persoane alfabetizate până în 2020 |
3. Armonizarea şi completarea sistemului de asigurare a calităţii, cu accent pe managementul educaţiei incluzive (adaptată la specificul rom) | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate şi realizarea progresului şcolar real, precum şi experţi ai ARACIP), inspectorate şcolare, unităţi de învăţământ, CJRAE/CMBRAE, CRED/CRSE, ANR, ONG-uri cu experienţă în domeniu | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Bugete MECS, ISJ-uri şi CCD-uri, bugete proiecte FSE la nivel judeţean | | |
3.1. Adaptarea şi completarea setului de standarde ale ARACIP privind calitatea în învăţământul cu număr semnificativ de elevi romi. Revizuirea metodologiilor privind criteriile de evaluare a cadrelor didactice, a directorilor şi a unităţilor de învăţământ, în sensul creşterii ponderii componentei de educaţie incluzivă şi a celei ce priveşte lucrul cu grupurile cu specific cultural diferit, cele provenite din medii dezavantajate, inclusiv rome, aplicarea metodelor activ-participative | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
3.2. Revizuirea metodologiilor de inspecţie şcolară din perspectiva includerii componentei de educaţie remedială şi de progres şcolar real, a educaţiei multi şi interculturale, a educaţiei incluzive, precum şi monitorizarea măsurilor de promovare a educaţiei incluzive prin inspecţie şcolară şi prin comisiile de asigurare a calităţii | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
3.3. Analizarea şi actualizarea metodologiei de formare continuă, în sensul valorizării modulelor referitoare la educaţie incluzivă, cu accent pe cunoaşterea valorilor fundamentale rome, a setului de cutume rome ce pot genera, prin necunoaşterea lor de către cadrele didactice, efecte negative în defavoarea elevilor romi. Implicarea CCD-urilor în susţinerea nondiscriminării, a egalităţii de şanse, a multiculturalităţii, interculturalităţii şi a educaţiei incluzive, prin organizarea de cursuri în domeniul romanipenului educaţional (ansamblul de cutume şi valori fundamentale ale romilor), a cursurilor privind diversitatea sub toate aspectele ei etc., la nivel judeţean, local/unitate de învăţământ cu elevi romi (minimum 15%), precum şi din perspectiva utilizării setului de măsuri ce privesc educaţia incluzivă, atitudinile şi valorile nondiscriminatorii, nonsegregaţioniste, ale alterităţii şi interculturalităţii ş.a. | | | | MECS şi ISJ-urile/CCD-urile vor prevede alocaţiile bugetare anuale necesare în vederea organizării şi derulării de cursuri de formare în domeniul romanipenului educaţional (istoria tragică a romilor, cutume rome, comunicare specifică în spaţiul şcolar şi comunitar cu romi, istoricul învăţământului rom şi dezideratele acestuia) | | 200 de cadre didactice care activează în şcoli unde ponderea copiilor romi este peste 15% formate în tematica specifică privind respectarea principiilor şcolii incluzive, a cunoaşterii şi aplicării elementelor de istorie şi cultură romă. | |
3.4. Pregătirea persoanelor - resursă, ca formatori MECS în profil romanipen educaţional, pentru necesităţile fiecărui ISJ/ISMB/CCD, în vederea asigurării modulelor de formare privind specificul rom (de istorie, cutume, tradiţii, cultură şi limbă romani). | | | | Buget MECS, la nivel naţional Anual, 450 de formatori judeţeni în profilul romanipenului educaţional X 2 zile stagiu/pers. X 150 RON/zi/pers = 135.000 RON (cazare şi masă) + 58.500 transport = 293.500 RON/an. Buget total pentru doi ani: 2 x 293.500 = 587.000 RON. | Bugete locale, bugetele ISJ, CCD, CJRAE-CMBRAE CJ/, bugete din proiecte FSE sau din alte surse de finanţare pentru organizarea anuală de cursuri similare MECS în fiecare judeţ, cu participarea a câte 450 de cadre didactice/judeţ din unităţile şcolare cu minimum 15% copii şi elevi romi | | |
3.5. Aplicarea Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1529/18.07.2007 privind dezvoltarea problematicii diversităţii în curriculumul naţional, prin introducerea de prevederi concrete în noile programe şcolare de studiu (curricula) menite să inducă autorilor şi editurilor introducerea obligatorie a elementelor de diversitate (istorică, etnică, lingvistică, culturală, de gen, fizică, religioasă etc.) în toate manualele şcolare, indiferent de disciplina sau nivelul de studiu | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
4. Continuarea măsurilor de prevenire a segregării copiilor şi elevilor romi şi a celor de eliminare a eventualelor segregări produse în sistemul educaţional | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate, reţea şcolară şi mişcarea personalului didactic), ANR, ARACIP, inspectorate şcolare, CJRAE-CMBRAE, unităţile şcolare, CJ/CL, ONG-uri cu experienţă în domeniu | T/S/A | T/S/A | | Bugete MECS, ISJ, CJ/CL, bugete proiecte FSE sau alte surse de finanţare. | | |
4.1. Revizuirea de către MECS a Legii nr. 1/2011 şi a Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.540/19.07.2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi şi aprobarea Metodologiei pentru prevenirea şi eliminarea segregării şcolare a copiilor romi, a altor documente conexe, în scopul evitării situaţiilor de segregare şi a includerii unor prevederi menite să prevină, să interzică, să remedieze şi să elimine astfel de fenomene în sistemul de educaţie Modificare Ordin nr. 1.540 din 19 iulie 2007, cu completări, privind acţiuni şi măsuri obligatorii în cazurile de segregare etnică constatate | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
4.2. Elaborarea planurilor de prevenire a segregărilor la nivel judeţean, monitorizarea de către toţi inspectorii din structura fiecărui inspectorat şcolar, cu prilejul deplasării acestora în unităţile de învăţământ, în intervalul februarie-septembrie al fiecărui an, a modului de constituire a grupelor de grădiniţă şi a claselor de început (clasa pregătitoare/clasa I, clasa a V-a) La nivelul inspectoratelor şcolare se impune analizarea planurilor judeţene şi locale de prevenire a segregărilor şi, în situaţiile excepţionale, nedorite, de producere a unor segregări, vor fi întocmite planuri punctuale de desegregare cu aplicare imediată. În toate aceste situaţii, contribuţia permanentă a mediatorului şcolar este necesară. | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | Toate judeţele vor avea elaborate planuri de prevenire a segregării şcolare pe criteriu etnic în baza monitorizării, la iniţiativa şi prin aportul direct al mediatorilor şcolari. Mediatorii şcolari vor fi cooptaţi de către unităţile de învăţământ în toate activităţile de prevenire continuă a segregării, inclusiv colectarea datelor pentru identificarea segregării şi transmiterea către inspectoratele şcolare şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. Angajarea de mediatori şcolari în cadrul unităţilor şcolare unde există temerea manifestării fenomenului de segregare şcolară | În toate şcolile segregarea şcolară este prevenită şi eliminată. |
5. Restructurarea formării universitare iniţiale a cadrelor didactice, ţinând cont de respectarea principiilor şcolii incluzive, a cunoaşterii şi aplicării elementelor de istorie şi cultură romă, dobândite în formarea iniţială a acestora, în cadrul modulului psihopedagogic | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de formarea iniţială, învăţământ universitar pedagogic şi incluziune şcolară/socială), inspectorate şcolare, CCD-uri, ARACIS, ARACIP, Conferinţa Rectorilor, rectoratele institutelor de învăţământ superior, unităţile de învăţământ, ONG-uri cu experienţă în domeniu | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS | Bugete MECS, CCD-uri, universităţi, bugete FSE | În tot sistemul universitar au fost introduse module/cursuri universitare pentru promovarea diversităţii, a dezideratelor şcolii incluzive şi ale romanipenului educaţional. | |
6. Extinderea promovării şi cultivării limbii, istoriei şi tradiţiilor rome în sistemul educaţional preuniversitar şi universitar | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate, educaţie incluzivă), ANR, inspectorate şcolare, Casele Corpului Didactic, Departamentul pentru Relaţii Interetnice, ONG-uri cu experienţă în domeniu | T/S/A | T/S/A | | | | |
6.1. Dotarea bibliotecilor din CCD-uri şi unităţi şcolare (cu minimum 15% elevi romi) cu materiale din domeniul limbii, istoriei şi culturii rome, inclusiv organizarea de secţiuni virtuale ale bibliotecilor cu lucrări în format pdf | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Bugete MECS, ISJ, CCD, bugete proiecte FSE la nivel judeţean, sponsorizări | 300 de şcoli dotate cu materiale din domeniul limbii, istoriei şi culturii rome, inclusiv organizarea de secţiuni virtuale ale bibliotecilor cu lucrări în format pdf | |
6.2. Înfiinţarea unui liceu/a unor licee cu predarea în limba romani (clasele I-XII), cu clase paralele la clasele a IX-a - a XII-a cu predare bilingvă romani - română şi cu clase paralele de mediatori şcolari, muzică, teatru şi dans, meserii tradiţionale adaptate contextului modern | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | Minimum un liceu cu predarea în limba romani (clasele I-XII) înfiinţat până în 2016. | Minimum 3 licee cu predare în limba romani (clasele I-XII) înfiinţate până în 2020. |
6.3. Înfiinţarea, la universităţile cu tradiţie, a unor departamente/secţii de limbă şi cultură romani | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | 3 | 5 |
7. Continuarea măsurilor afirmative de formare şi de încadrare a resursei umane rome în sistemul educaţional, care să aibă acces şi suport continuu, direct şi eficient în comunităţile rome, care să cunoască nevoile şi soluţiile reale | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate şi mişcarea personalului didactic). Inspectorate şcolare, unităţi de învăţământ preuniversitar şi universităţi. Alte organizaţii implicate direct: ANR, UNICEF. | T/S/A | T/S/A | ISJ-MECS. | | | |
7.1. Asigurarea, la nivelul fiecărui ISJ, a câte unui post cu normă întreagă de inspector şcolar pentru problemele educaţionale ale romilor şi predarea în limba sau a limbii romani. Continuarea formării inspectorilor şcolari pentru problemele educaţionale ale romilor, a metodiştilor pentru limba, istoria şi cultura romă. Şcolarizarea romilor şi a mediatorilor şcolari | | | | MECS va asigura 42 de posturi cu normă întreagă pentru funcţia de inspector şcolar pentru problemele educaţionale ale romilor şi pentru predarea în limba sau a limbii romani, a istoriei şi culturii rome, conform art. 95 alin. (5) din Legea nr. 1/2011: "În structura inspectoratelor şcolare sunt cuprinşi şi inspectori şcolari pentru problemele copiilor şi tinerilor proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate". | Bugete parteneri, fonduri extrabugetare, sponsorizări, buget MECS, ISJ, CCD | | |
7.2. Continuarea formării mediatorilor şcolari din fondurile MECS, pregătirea periodică de mediatori şcolari prin cursuri organizate de MECS, împreună cu alte instituţii guvernamentale, neguvernamentale şi interguvernamentale, cu finanţări identificate şi atrase împreună | | | | Anual, formarea a câte 3 potenţiali mediatori şcolari romi/judeţ X 42 judeţe = 126 X 10 zile/stagiu X 300 RON/zi/pers. = 252.000 RON + 25.200 transport = 277.200 RON/an Total pentru rezultatele vizate: 277.200 RON x 2 ani = 554.400 RON. | Buget MECS | 252 de mediatori şcolari nou-formaţi | |
7.3. Încadrarea de mediatori şcolari în toate cele 1.680 de unităţi de învăţământ în care numărul de copii şi elevi romi este de minimum 15% (procentul se revalidează de unităţile şcolare împreună cu organizaţiile rome, cu reprezentanţii romi, cu structurile rome locale şi judeţene). Mediatorii şcolari vor fi cooptaţi de către unităţile de învăţământ în toate activităţile de prevenire continuă a segregării. Angajarea celor 1.680 de mediatori şcolari se face conform art. 250 din Legea nr. 1/2011 şi OMECT nr. 1.539/19.07.2007. | | | | 1.000 RON/lună per mediator x 24 luni = 24.000 RON per an. Total pentru rezultatele vizate: 500 x 24.000= 14.400.000 RON. | Unităţi de învăţământ | Încadrarea şi angajarea a minimum 600 de mediatori şcolari în unităţile de învăţământ care necesită mediere şcolară | Încadrarea şi angajarea de mediatori şcolari în toate cele 1.680 de unităţi de învăţământ în care numărul de copii şi elevi romi este de minimum 15%. |
7.4. Continuarea cursurilor de iniţiere/perfecţionare a cunoştinţelor de limba romani destinate cadrelor didactice rome sau nerome, calificate şi necalificate, care vor preda/predau limba sau în limba romani la grădiniţe şi în şcoli | | | î | Formarea anuală a câte 3 potenţiali educatori, învăţători, profesori de limba romani/judeţ x 42 judeţe = 126 x 20 zile/stagiu x 300 RON/zi/pers. = 504.000 RON + 25.200 transport = 529.200 RON/an. Total pentru rezultatele vizate: 529.200 RON x 2 ani = 1.058.400 RON. | Buget MECS | 252 de persoane formate ca potenţiali educatori, învăţători, profesori de limba romani | |
7.5. Creşterea cu 200 (până în 2016, faţă de numărul din 2014) a numărului de tineri romi admişi pe locuri distincte destinate candidaţilor romi la admiterea acestora în învăţământul profesional/superior. Completarea legislaţiei privind accederea la locuri distincte a candidaţilor romi, astfel încât acei candidaţi care obţin note de admitere superioare ultimei medii de admitere pe locuri normale bugetate să intre pe aceste locuri, iar locurile distincte să fie ocupate de candidaţi romi cu note de admitere mai mici decât ultima medie pentru locurile normale bugetate. În plus, candidaţii romi care au ocupat în urma admiterii locuri bugetate să îşi păstreze locul bugetat până la terminarea facultăţii - cu condiţia să promoveze toate examenele anuale. | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | 800 de tineri romi înscrişi la facultate pe locuri distincte destinate candidaţilor romi (faţă de 600 în 2013). | 1.000 de tineri romi înscrişi la facultate pe locuri distincte destinate candidaţilor romi (faţă de 600 în 2013). |
8. Monitorizarea activităţii ISJ-urilor şi a grupurilor/comitetelor locale de sprijin pentru îmbunătăţirea accesului la educaţie al grupurilor dezavantajate | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate şi inspecţie şcolară), inspectorate şcolare, unităţi de învăţământ preuniversitar, CJ/CL, ANR, instituţii centrale şi locale, ONG-uri cu experienţă în domeniu | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Buget MECS, bugete proiecte FSE sau alte surse de finanţare | | |
8.1. Elaborarea setului de proceduri standard, în profil educaţional, cu privire la colaborarea eficientă interinstituţională la nivel judeţean/local, ca parte a sistemului de monitorizare | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
9. Participarea comunităţii locale la activităţi şi programe de îmbunătăţire a accesului nediscriminatoriu al copiilor din grupuri dezavantajate, aparţinând minorităţii rome, la învăţământ obligatoriu, în învăţământul de stat | MECS - coordonator (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate şi inspecţie şcolară), inspectorate şcolare, unităţi de învăţământ, CJRAE/CRED/CRSE şi MMFPSPV, ANR, CJ/CL, DGASPC, ONG-uri cu experienţă în domeniu, mass-media | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Buget MECS, bugete locale, bugete proiecte FSE sau alte surse de finanţare | | |
9.1. În metodologia de constituire a consiliilor de administraţie ale şcolilor se vor introduce prevederi care să asigure reprezentarea proporţională şi participarea relevantă a părinţilor romi în procesul de luare a deciziilor în consiliile de administraţie. | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
9.2. Constituirea, la nivel judeţean şi local, a unor grupuri educaţionale de lucru pentru sprijinirea accesului la educaţie pentru grupurile dezavantajate, inclusiv romi | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
9.3. Cuprinderea propunerilor acestor grupuri/comitete de sprijin în strategiile judeţene privind îmbunătăţirea accesului la educaţie | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
9.4. Includerea de informaţii privind participarea şi performanţele şcolare ale elevilor romi în rapoartele şi documentele strategice ale ISJ-urilor, precum şi publicarea şi distribuirea de publicaţii, studii, care evidenţiază exemple de succes în ceea ce priveşte participarea la educaţie a romilor | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
10. Informare/Diseminare referitoare la segregare/desegregare, acces nediscriminatoriu la educaţie, prevenirea absenteismului şi a abandonului şcolar, egalitatea de şanse, eliminarea abuzării şi a neglijării copilului aflat în dificultate | MECS - instituţie coordonatoare (responsabili cu atribuţii legate de educaţia grupurilor dezavantajate, politici publice şi relaţia cu partenerii sociali), inspectorate şcolare, ANR, instituţii centrale (implicate în soluţionarea problematicii grupurilor dezavantajate), CJ/CL, ONG-uri cu experienţă în domeniu, mass-media | T/S/A | T/S/A | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | Bugete MECS, ISJ, CJ, bugete proiecte FSE sau alte surse de finanţare | | |
10.1. Continuarea editării şi postării pe site-ul MECS a buletinului informativ electronic privind educaţia copiilor romi | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
10.2. Conceperea şi derularea unor campanii de prevenire a discriminării şi de promovare a diversităţii şi a principiilor de incluziune în sistemul educaţional | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |
10.3. Introducerea, la nivelul şcolilor, a unor programe de iniţiere/formare a cadrelor didactice nerome, a părinţilor şi a elevilor care nu aparţin minorităţii rome, în spiritul respectului pentru diversitate, interculturalitate, multiculturalism, prevenirea şi combaterea discriminării, cunoaşterea culturii, a cutumelor şi a mentalităţilor rome | | | | Nu necesită alocări suplimentare din partea MECS. | | | |