ORDIN nr. 5755 din 17 septembrie 2012 privind aprobarea planurilor-cadru pentru învăţământul primar, ciclul achiziţiilor fundamentale - clasa pregătitoare, învăţământ special
În baza prevederilor art. 22 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 65 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Planul-cadru pentru învăţământul primar, ciclul achiziţiilor fundamentale - clasa pregătitoare, învăţământ special - Dizabilităţi intelectuale - uşoare şi moderate. Planul-cadru este prevăzut în anexa nr. I, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se aprobă Planul-cadru pentru învăţământul primar, ciclul achiziţiilor fundamentale - clasa pregătitoare, învăţământ special - Dizabilităţi intelectuale - severe, profunde şi/sau asociate. Planul-cadru este prevăzut în anexa nr. II, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
Planurile-cadru prevăzute la art. 1 şi 2 se aplică, începând cu anul şcolar 2012-2013, la clasele/grupele din unităţile de învăţământ special care şcolarizează elevi cu dizabilităţi intelectuale uşoare şi moderate, respectiv severe, profunde şi/sau asociate.
Art. 4
Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial ai României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,

Ecaterina Andronescu

ANEXA nr. I: PLAN-CADRU pentru învăţământul primar, ciclul achiziţiilor fundamentale - clasa pregătitoare - învăţământ special
Dizabilităţi intelectuale - uşoare şi moderate*

Aria curriculară/disciplina

Clasa pregătitoare

I. Limbă şi comunicare

4-5

Formarea abilităţilor de comunicare

4-5

Opţionale

0-1

II. Om şi societate

2-3

Educaţie pentru societate

1

Religie

1

Opţionale

0-1

III. Matematică şi ştiinţe ale naturii

4-5

Matematică şi explorarea mediului

4-5

Opţionale

0-1

IV. Arte şi tehnologii

3-4

Arte vizuale şi lucru manual

2-3

Muzică şi mişcare

1-2

Opţionale

0-1

V. Sănătate şi motricitate

2-3

Educaţie fizică şi activităţi sportive

2-3

Opţionale

0-1

VI. Consiliere şi orientare

1-2

Dezvoltare personală - Consiliere

1

Opţionale

0-1

Total ore trunchi comun

16

Curriculum la decizia şcolii

1-4

Număr minim ore pe săptămână

17

Număr maxim ore pe săptămână

20

VII. Terapii specifice şi de compensare

10

Terapii şi activităţi specifice*

7-8

Kinetoterapie

1-2

Psihodiagnoză, terapie şi programe de intervenţie

1

VIII. Terapie educaţională complexă şi integrată

O normă de învăţător/institutor/profesor-educator pentru fiecare clasă

Nota 1: Disciplina Terapii şi activităţi specifice va cuprinde, în funcţie de tipul şi gradul deficienţei elevilor, una sau mai multe dintre activităţile următoare: terapia tulburărilor de limbaj, activitate de independenţă socială, stimulare-compensare integrare, orientare spaţială şi mobilitate, educaţia văzului, activităţi de audiologie educaţională, educaţie psihomotrică. Aceste tipuri de terapii se realizează prin programe de intervenţie personalizată. Pentru elevii cu deficienţe senzoriale se aplică curriculumul şcolii de masă, adaptat în funcţie de specificul deficienţei, iar pentru Terapiile specifice se păstrează numărul de ore prevăzut în prezentul plan-cadru, la punctele VII şi VIII.
Nota 2: Aria curriculară Terapie educaţională complexă şi integrată cuprinde următoarele activităţi: formarea autonomiei personale, socializarea, terapia ocupaţională, stimularea cognitivă, ludoterapia. Activităţile propuse sunt realizate de către învăţător/institutor/profesorul-educator, cu toţi elevii din clasă, în completarea programului de predare-învăţare-evaluare realizat de profesorul psihopedagog.
*În unităţile de învăţământ/secţiile cu predare în limba unei minorităţi naţionale se vor aplica prevederile art. 45 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA nr. II: PLAN-CADRU pentru învăţământul primar, ciclul achiziţiilor fundamentale - clasa pregătitoare - învăţământ special
Dizabilităţi intelectuale - severe, profunde şi/sau asociate*

Aria curriculară/disciplina

Clasa pregătitoare

I. Limbă şi comunicare

3-4

Formarea abilităţilor de comunicare

3-4

Opţionale

0-1

II. Om şi societate

2-3

Educaţie pentru societate

1

Religie

1

Opţionale

0-1

III. Matematică şi ştiinţe ale naturii

3-4

Educaţie senzorială, motorie şi psihomotorie

2-3

Elemente de matematică aplicată şi explorarea mediului

1

IV. Arte şi tehnologii

3-4

Arte vizuale şi lucru manual

2-3

Muzică şi mişcare

1-2

Opţionale

0-1

V. Sănătate şi motricitate

2-3

Educaţie fizică şi activităţi sportive

2

Opţionale

0-1

VI. Consiliere şi orientare

1-2

Dezvoltare personală - Consiliere

1

Opţionale

0-1

Total ore trunchi comun

14

Curriculum la decizia şcolii

2-4

Număr minim ore pe săptămână

16

Număr maxim ore pe săptămână

18

VII. Terapii specifice şi de compensare

10

Terapii şi activităţi specifice*

7-8

Kinetoterapie

1-2

Psihodiagnoză, terapie şi programe de intervenţie

1

VIII. Terapie educaţională complexă şi integrată

O normă de învăţător/institutor/profesor-educator pentru fiecare clasă

Nota 1: Disciplina Terapii şi activităţi specifice va cuprinde, în funcţie de tipul şi gradul deficienţei elevilor, una sau mai multe dintre activităţile următoare: terapia tulburărilor de limbaj, activitate de independenţă socială, stimulare-compensare integrare, orientare spaţială şi mobilitate, educaţia văzului, activităţi de audiologie educaţională, educaţie psihomotrică. Aceste tipuri de terapii se realizează prin programe de intervenţie personalizată. Pentru elevii cu deficienţe senzoriale se aplică curriculumul şcolii de masă, adaptat în funcţie de specificul deficienţei, iar pentru Terapiile specifice se păstrează numărul de ore prevăzut în prezentul plan-cadru, la punctele VII şi VIII.
Nota 2: Aria curriculară Terapie educaţională complexă şi integrată cuprinde următoarele activităţi: formarea autonomiei personale, socializarea, terapia ocupaţională, stimularea cognitivă, ludoterapia. Activităţile propuse sunt realizate de către învăţător/institutor/profesorul-educator, cu toţi elevii din clasă, în completarea programului de predare-învăţare-evaluare realizat de profesorul psihopedagog.
*În unităţile de învăţământ/secţiile cu predare în limba unei minorităţi naţionale se vor aplica prevederile art. 45 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 708 din data de 17 octombrie 2012