HOTĂRÂRE nr. 116 din 14 decembrie 2015 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor: Comerţ pentru toţi - Către o politică comercială şi de investiţii mai responsabilă COM (2015) 497
În temeiul prevederilor art. 67 şi 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre:
Articol unic
Luând în considerare Opinia nr. 4c-19/931, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în Şedinţa din 8 decembrie 2015, Camera Deputaţilor:
1.Salută atenţia acordată de Comisia Europeană întreprinderilor mici, pentru a le facilita accesul pe noile pieţe, având în vedere că acestea suportă mai greu decât întreprinderile mari costul intrării pe o piaţă nouă şi că stabilirea, evaluarea conformităţii, autorizarea produselor, recunoaşterea calificărilor profesionale au un impact mai mare asupra IMM-urilor, care dispun de mai puţine resurse pe care să le poată aloca internaţionalizării.
2.Salută continuitatea politicilor de gestionare durabilă şi a celor ce vizează conservarea resurselor naturale (biodiversitate, soluri şi ape, păduri şi cherestea, pescuit, floră şi faună sălbatică) în cadrul acordurilor de liber schimb şi al punerii în aplicare a acestora.
3.Propune Comisiei Europene să analizeze impactul pe care ambiţiosul acord plurilateral privind comerţul cu servicii (TiSA) l-ar putea avea asupra politicii fiscale a statelor membre, mai ales având în vedere prioritatea declarată în Agenda de dezvoltare de la Doha (ADD) a OMC privind serviciile care sunt puternic catalizatoare pentru comerţul cu mărfuri.
4.Recunoaşte dificultatea negocierilor pentru încheierea unui acord privind bunurile de mediu (Environmental Goods Agreement - EGA), mai ales în ceea ce priveşte problematica serviciilor necesare pentru vânzarea acestor bunuri în mod eficace la nivel transfrontalier, şi încurajează Comisia Europeană şi toţi factorii interesaţi să îşi aducă aportul la stabilirea unor prevederi realiste şi eficiente.
5.Recomandă revizuirea impactului revoluţiei digitale asupra obiectivelor Uniunii, de decuplare a consumului de energie şi a transportului de dezvoltarea economică, pentru a ţine cont de evoluţia repartizării geografice a producţiei, serviciilor şi consumului, precum şi de noutăţile intervenite în modelele de transport de mărfuri, precum creşterea livrării individuale prin curierat şi intrarea pe piaţă de noi mijloace de transport, cum ar fi dronele.
6.Recomandă furnizarea unor îndrumări în ceea ce priveşte pregătirea competenţelor, a transferului de diplome de calificare în cadrul Uniunii, având în vedere că revoluţia digitală este pe cale să modifice meseriile şi tipurile de afaceri, impact care va fi multiplicat de politicile Uniunii Europene de stimulare a comerţului şi investiţiilor.
7.Încurajează Comisia Europeană să insiste asupra obiectivelor de protecţie a consumatorilor şi a datelor cu caracter personal, inclusiv prin lărgirea ariei de cuprindere a acestui tip de date, pentru a reduce impactul noilor probleme create de revoluţia digitală, dar şi de obiectivele tot mai pregnante de combatere a terorismului.
8.Încurajează Comisia Europeană în eforturile sale de a utiliza acordurile de liber schimb şi TiSA, în vederea stabilirii de norme pentru comerţul electronic şi fluxurile transfrontaliere de date în deplină conformitate cu normele privind protecţia şi confidenţialitatea datelor în UE.
9.Propune Comisiei Europene să analizeze şi pieţele locale, fenomenele de autoconsum sau comerţul incidental, pentru a pregăti cadrul programatic şi eventual normativ adaptat unui viitor mult mai variat în ceea ce priveşte formele comerţului; este probabil, de exemplu, ca noile mijloace de transport al produselor cum ar fi dronele, dar nu numai, să necesite modificări în legislaţia spaţiului aerian.
10.Propune Comisiei Europene ca, având în vedere dependenţa Uniunii Europene de importul de resurse, accesul la energie şi la materii prime, esenţial pentru competitivitatea Uniunii Europene, să ia în considerare o analiză multidimensională care să includă inovaţia, societatea cunoaşterii, diversificarea surselor de materii prime şi energie, economia circulară, precum şi utilizarea spaţiului cosmic.
11.Propune Comisiei Europene ca protejarea inovării, în contextul în care creativitatea, cercetarea şi proiectarea sunt esenţiale într-o economie bazată pe lanţuri valorice, să analizeze modul în care sistemul de protecţie actual, centrat pe brevete, poate face faţă avansului tehnic în ceea ce priveşte riscurile de "donare" sau de copiere.
12.Propune Comisiei Europene să extindă cadrul analizei politicii comerciale şi de investiţii responsabile, având în vedere criticile aduse acesteia, cum că ar fi concepută pentru a sprijini în special obiectivele înguste ale întreprinderilor mari. Este momentul să ne întrebam dacă economia de scară nu ar trebui să decadă din locul său favorizat în formularea politicilor economice şi, implicit, comerciale în favoarea unei preocupări pentru IMM-uri. Dezbaterea ar putea să aducă în prim plan conceptul "deşi mic, este eficient". Noile state membre ar fi un laborator propice pentru o astfel de abordare, având în vedere nevoia lor crescută pentru locuri de muncă, căreia IMM-urile îi pot veni în întâmpinare, ca şi creşterea spiritului antreprenorial.
13.Sprijină Comisia Europeană în obiectivul conform căruia consumatorii au dreptul să ştie ce cumpără, pentru a lua decizii în cunoştinţă de cauză, şi consideră că asigurarea încrederii consumatorilor în ceea ce cumpără este o provocare foarte mare. În acest sens ar fi oportun ca protecţia faţă de reclama înşelătoare să fie reanalizată şi stabilite limite clare până la care publicitatea se poate întinde, fără a interfera cu dorinţele reale ale cumpărătorilor. O asemenea consolidare a protecţiei consumatorului s-ar dovedi necesară în special în domeniul produselor alimentare, al adaosurilor alimentare şi al altor produse şi servicii care se adresează direct cetăţeanului consumator (inclusiv serviciile bancare care cunosc un nivel de sofisticare din ce în ce mai ridicat).
14.Salută, inclusiv din perspectiva combaterii rădăcinilor terorismului şi mişcărilor radicale, acordurile de parteneriat economic încheiate cu state din Africa şi încurajează Comisia Europeană să lărgească aria de cuprindere a acestora.
15.Salută punerea efectivă în aplicare a acordurilor de asociere sau a acordurilor de liber schimb aprofundate şi cuprinzătoare cu Georgia şi Ucraina şi în special cu Moldova, cu care Romania împărtăşeşte indubitabile legături culturale.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 14 decembrie 2015, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 938 din data de 18 decembrie 2015