ORDIN nr. 3218 din 21 martie 2014 privind aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special şi a notei de fundamentare privind elaborarea acestora
În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 65 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special, prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se aprobă Nota de fundamentare privind elaborarea planurilor-cadru pentru învăţământul profesional special, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
Planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special se aplică progresiv, începând cu clasa a IXa, din anul şcolar 2014-2015.
Art. 4
Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Direcţia generală buget-finanţe şi resurse umane, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei naţionale,

Remus Pricopie

ANEXA nr. 1: PLANURILE-CADRU de învăţământ pentru învăţământul profesional special
1.Plan-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special - clasa a IX-a

Aria curriculară/Disciplină/Modul

Alocarea orelor de studiu

Nr. de ore/săptămână

Nr. total de ore/săptămână

Nr. de săptămâni

Nr. de ore/an şcolar

TC

CD

CDL

Arii curriculare

LIMBĂ ŞI COMUNICARE

4

-

-

30

33

132

Limba şi literatura română*

3

-

-

 

Limba modernă 1

1

-

-

Limba modernă 2

-

-

-

MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII

6

 

-

198

Matematică

2

 

-

 

Fizică

1

-

-

Chimie

1

 

-

Biologie

2

-

-

OM ŞI SOCIETATE

4

-

-

132

Istorie

1

   

Geografie

1

  

Socioumane/Logică, argumentare şi comunicare

1

-

-

Religie

1

-

-

EDUCAŢIE FIZICA ŞI SPORT

2

-

-

66

Educaţie fizică şi sport

2

-

-

 

CONSILIERE ŞI ORIENTARE

 

1

-

33

Consiliere şi orientare

 

1

-

 

TEHNOLOGII

1

12

-

429

Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor

1

-

-

 

Cultură de specialitate

-

4

-

Pregătire practică săptămânală1

-

8

-

Total ore TC/CD

17

13

-

990

Stagii de pregătire practică CDL2

-

-

30

30

4

120

Total ore/an şcolar

561

429

120 ore/an

  

1.110

TERAPII SPECIFICE ŞI ACTIVITĂŢI DE RECUPERARE ŞI COMPENSARE - Psihodiagnoză

4

-

-

 

33

132

2.Plan-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special - clasa a X-a

Aria curriculară/Disciplină/Modul

Alocarea orelor de studiu

Nr. de ore/săptămână

Nr. total de ore/săptămână

Nr. de săptămâni

Nr. de ore/an şcolar

TC

CD

CDL

Arii curriculare

LIMBĂ ŞI COMUNICARE

4

 

-

30

33

132

Limba şi literatura română*

3

-

-

 

Limba modernă 1

1

-

-

Limba modernă 2

-

-

-

MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII

3

-

-

99

Matematică

2

-

-

 

Fizică

1

-

-

OM ŞI SOCIETATE

4

-

-

132

Socioumane/Psihologie

1

-

-

 

Istorie

1

  

Geografie

1

  

Religie

1

  

EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

2

-

-

66

Educaţie fizică şi sport

2

-

-

 

CONSILIERE ŞI ORIENTARE

 

1

-

33

Consiliere şi orientare

 

1

-

 

TEHNOLOGII

1

15

-

528

Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor

1

-

-

 

Cultură de specialitate

-

3

-

Pregătire practică1

-

12

-

Total ore TC/CD

14

16

 

990

Stagiu de pregătire practică2

-

-

30

30

4

120

Total ore/an şcolar

462

528

120

  

1.110

TERAPII SPECIFICE ŞI ACTIVITĂŢI DE RECUPERARE ŞI COMPENSARE - Psihodiagnoză

4

-

-

 

33

132

3.Plan-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special - clasa a XI-a

Aria curriculară/Disciplină/Modul

Alocarea orelor de studiu

Nr. de ore/săptămână

Nr. total de ore/săptămână

Nr. de săptămâni

Nr. de ore/an şcolar

TC

CD

CDL

Arii curriculare

LIMBĂ ŞI COMUNICARE

4

 

-

30

30

120

Limba şi literatura română*

3

-

-

 

Limba modernă 1

1

-

-

Limba modernă 2

-

-

-

MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII

3

-

-

90

Matematică

2

-

-

 

Fizică

1

-

-

OM ŞI SOCIETATE

1

-

-

30

Socioumane/Educaţie antreprenorială

1

-

-

 

EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

1

  

30

Educaţie fizică şi sport

1

   

CONSILIERE ŞI ORIENTARE

 

1

-

30

Consiliere şi orientare

 

1

-

 

TEHNOLOGII

1

19

-

600

Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor

1

-

-

 

Cultură de specialitate

-

3

-

Pregătire practică1

-

16

-

Total ore TC/CD

10

20

-

900

Stagiu de pregătire practică2

-

-

30

30

7

210

Total ore/an şcolar

300

600

210

  

1.110

TERAPII SPECIFICE ŞI ACTIVITĂŢI DE RECUPERARE ŞI COMPENSARE - Psihodiagnoză

4

-

-

 

30

120

4.Plan-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special - clasa a XII-a

Aria curriculară/Disciplină/Modul

Alocarea orelor de studiu

Nr. de ore/săptămână

Nr. total de ore/săptămână

Nr. de săptămâni

Nr. de ore/an şcolar

TC

CD

CDL

Arii curriculare

LIMBĂ ŞI COMUNICARE

3

 

-

30

30

90

Limba şi literatura română*

2

-

-

 

Limba modernă 1

1

-

-

Limba modernă 2

-

-

-

MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII

2

-

-

60

Matematică

2

-

-

 

Fizică

-

-

-

OM ŞI SOCIETATE

1

-

-

30

Socioumane/Educaţie antreprenorială

1

-

-

 

EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

1

  

30

Educaţie fizică şi sport

1

   

CONSILIERE ŞI ORIENTARE

 

1

-

30

Consiliere şi orientare

 

1

-

 

TEHNOLOGII

1

21

-

660

Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor

1

-

-

 

Cultură de specialitate

-

3

-

Pregătire practică1

-

18

-

Total ore TC/CD

8

22

-

900

Stagiu de pregătire practică2

-

-

30

30

5

150

Total ore/an şcolar

240

660

150

  

1.050

TERAPII SPECIFICE ŞI ACTIVITĂŢI DE RECUPERARE ŞI COMPENSARE - Psihodiagnoză

4

-

-

 

30

120

* În cazul învăţământului profesional organizat în limbile minorităţilor naţionale se adaugă un număr de ore pentru studiul limbii materne, egal cu numărul de ore alocat pentru studiul limbii române.
1Pregătirea practică poate fi organizată atât în unitatea de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică parteneră.
2Stagiul de pregătire practică se desfăşoară la operatorul economic/instituţia publică parteneră. Condiţiile în care stagiul de practică se desfăşoară în unitatea de învăţământ sunt stabilite prin metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional.
Planificarea orară a pregătirii elevilor este realizată de unitatea de învăţământ, cu respectarea numărului total de ore/săptămână şi a numărului total de ore/an pentru fiecare disciplină/modul. Astfel:
- pregătirea practică poate fi organizată săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau comasată pe durata mai multor săptămâni;
- orele de pregătire pentru cultura de specialitate pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate astfel încât acestea să fie corelate cu pregătirea practică;
- orele de pregătire alocate fiecărei discipline pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate, în funcţie de planificarea orară pentru pregătirea practică.
ANEXA nr. 2: NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind elaborarea planurilor-cadru pentru învăţământul profesional special
CAPITOLUL 1:
Planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a reprezintă o componentă a Curriculumului naţional, care reflectă parcursul de învăţare oferit elevilor cu cerinţe educaţionale speciale pe durata învăţământului profesional.
Elaborarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special s-a realizat în acord cu următoarele prevederi:
- obiectivele actuale ale reformei învăţământului din România vizând finalităţile şi structura învăţământului preuniversitar destinat elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
- Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.071/2013, care prevede măsuri pentru a combate şomajul în rândul tinerilor, precum şi obiective şi direcţii de acţiune specifice pentru persoanele cu dizabilităţi;
- Programul naţional de reformă, care conţine măsuri de acţiune pentru ocuparea forţei de muncă şi pentru formare profesională de calitate;
- Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor.
Proiectarea parcursului de formare a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale prin învăţământul profesional special are ca sistem de referinţă învăţământul profesional de masă, cu durata de 3 ani, atât din punctul de vedere al curriculumului propus, cât şi din punctul de vedere al certificării finale.
Planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special au fost elaborate în vederea realizării continuităţii cu nivelurile anterioare de studiu, prin punerea accentului pe dezvoltarea competenţelor-cheie fundamentate în învăţământul primar şi gimnazial special.
De asemenea, planurile-cadru pentru învăţământul profesional special promovează dobândirea de competenţe profesionale necesare unei cât mai bune inserţii socioprofesionale a persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale, diferenţiate în funcţie de tipul deficienţei. Astfel, la finalul învăţământului profesional special, absolvenţii dobândesc o calificare profesională de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013.
Structura planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a şi ponderea alocărilor orare pe anumite discipline şcolare şi categorii de activităţi de învăţare sunt determinate de un ansamblu de aspecte: nevoia de adaptare a curriculumului pentru învăţământul profesional special la particularităţile specifice elevilor cu cerinţe educaţionale speciale; schimbările intervenite în structura învăţământului preuniversitar; tendinţele de dezvoltare economică şi socială, stabilite prin documentele de planificare strategică a ofertei de formare prin învăţământul profesional, respectiv Planul regional de acţiune pentru învăţământ (PRAI), la nivel regional, şi Planul local de acţiune pentru învăţământ (PLAI), la nivel local; tendinţele pieţei muncii şi oferta de locuri de muncă pentru aceste categorii de tineri.
Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special stabileşte o durată de studiu de 4 ani, mai mare decât a învăţământului profesional de masă de 3 ani. Această opţiune este determinată de faptul că, în cazul elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, dezvoltarea de competenţe generale şi profesionale solicită mai mult timp pentru învăţare şi pentru exerciţii practice.
Profesionalizarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale necesită punerea accentului pe activităţi repetitive de instruire practică, susţinute de terapii specifice şi activităţi de recuperare şi compensare în acord cu tipul şi gradul deficienţei. Astfel, în clasa a IX-a se asigură pregătirea profesională de bază într-un domeniu de formare profesională, urmând ca în clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a să se asigure pregătirea profesională specifică unei anumite calificări profesionale.
Alocările orare din aria curriculară Terapii specifice şi activităţi de recuperare şi compensare se pot organiza individual sau în grup, în funcţie de specificul activităţii. Pentru clasele/grupele cu elevi cu deficienţe motorii, 50% din alocările orare pentru terapii specifice se acordă kinetoterapiei şi educaţiei psihomotorii. Elevii care nu pot desfăşura orele de educaţie fizică pot opta pentru alte activităţi fizice: cultură fizică medicală, educaţie psihomotorie şi alte activităţi fizice care contribuie la dezvoltarea acestora.
Elaborarea curriculumului pentru învăţământul profesional destinat persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale are la bază Standardul de pregătire profesională.
Planurile-cadru de învăţământ pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a din învăţământul profesional special sunt structurate pe 3 componente: (1) trunchi comun, (2) curriculum diferenţiat şi (3) curriculum în dezvoltare locală.
Trunchiul comun (TC) reprezintă ansamblul disciplinelor de studiu ce vor fi parcurse în mod obligatoriu de către toţi elevii, pentru fiecare clasă cuprinsă în învăţământul profesional special. Disciplinele din structura TC sunt grupate în cele 7 arii curriculare prevăzute în Curriculumul naţional, ceea ce asigură coerenţa structurală a planurilor-cadru de învăţământ pentru toate nivelurile de şcolaritate. Disciplinele de studiu cuprinse în TC vizează: (a) aprofundarea competenţelor-cheie dobândite în învăţământul obligatoriu destinat elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, relevante pentru traseul de formare a acestora; (b) dobândirea unor competenţe generale relevante pentru calificarea profesională viitoare.
Curriculumul diferenţiat (CD) reprezintă ansamblul disciplinelor de studiu relevante pentru fiecare specializare oferită în învăţământul profesional. CD asigură formarea şi dezvoltarea competenţelor specifice în funcţie de calificare. CD cuprinde alocări orare pentru pregătirea teoretică şi alocări orare pentru pregătirea practică. Organizarea şi desfăşurarea activităţilor de pregătire practică a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale se vor realiza de către unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorul economic/instituţia publică parteneră, în atelierele şcolare ale unităţilor de învăţământ sau la operatorul economic care poate asigura condiţii specifice de accesibilitate şi securitate pentru persoanele cu dizabilităţi. Organizarea activităţilor de pregătire practică se realizează pe grupe cu efective de 4-6 elevi/coordonator.
Curriculumul în dezvoltare locală (CDL) cuprinde o ofertă curriculară cu un profund caracter practic şi vizează formarea competenţelor de specialitate descrise în standardele de pregătire profesională.
În învăţământul profesional special se pot înscrie elevi cu cerinţe educaţionale speciale, care au absolvit învăţământul gimnazial în cadrul unităţilor de învăţământ special sau în cadrul unităţilor de învăţământ de masă. Înscrierea elevilor în învăţământul profesional special se face pe baza certificatului de orientare şcolară şi profesională emis de comisia de orientare şcolară şi profesională din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE), respectiv Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE).
Orientarea şcolară şi profesională a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale la finalul învăţământului gimnazial se realizează în acord cu: particularităţile şi gradul de deficienţă ale fiecărui elev; nivelul achiziţiilor şcolare anterioare ale elevului; potenţialul individual al elevului; posibilităţile de inserţie pe piaţa muncii a unei persoane cu dizabilităţi în domeniul de calificare ales; posibilităţile de practicare a calificării alese în zona de domiciliu şi în zona proximă acesteia.
CAPITOLUL 2:
1.Alocări şi ponderi orare în clasa a IX-a

Ruta de formare

Nr. total de ore

TC

CD

CDL

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

        

Învăţământ profesional special

1.242

693

(incluzând şi terapiile specifice)

55,80

429

Din care:

Pregătire teoretică 165

Pregătire practică 264

34,54

13,29

21,25

120

Din care:

Pregătire practică 120

9,66

9,66

        
2.Alocări şi ponderi orare în clasa a X-a

Ruta de formare

Nr. total de ore

TC

CD

CDL

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

        

Învăţământ profesional special

1.242

594 (incluzând şi terapiile specifice)

47,83

528

Din care:

Pregătire teoretică 132

Pregătire practică 396

42,51

10,63

31,88

120

Din care:

Pregătire practică 120

9,66

9,66

        
3.Alocări şi ponderi orare în clasa a XI-a

Ruta de formare

Nr. total de ore

TC

CD

CDL

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

        

Învăţământ profesional special

1.230

420

(incluzând şi terapiile specifice)

34,15

600

Din care:

Pregătire teoretică 120

Pregătire practică 480

48,78

9,75

39,03

210

Din care:

Pregătire practică 210

17,07

17,07

        
4.Alocări şi ponderi orare în clasa a XII-a

Ruta de formare

Nr. total de ore

TC

CD

CDL

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

Nr. de ore

%

        

Învăţământ profesional special

1.170

360

(incluzând şi terapiile specifice)

30,77

660

Din care:

Pregătire teoretică 120

Pregătire practică 540

56,41

10,26

46,15

150

Din care:

Pregătire practică 150

12,82

12,82

        
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 286 din data de 17 aprilie 2014