PROCEDURĂ din 12 mai 2014 privind supravegherea activităţii Camerei Auditorilor Financiari din România de asigurare a calităţii activităţii de audit statutar
Art. 1
(1)În cadrul sistemului naţional de supraveghere în interes public a activităţii de audit statutar, Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile (CSIPPC) este principala structură operaţională şi reprezintă totodată autoritatea competentă cu atribuţii în domeniul supravegherii activităţii de asigurare a calităţii efectuate de către Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), conform prevederilor art. 31 alin. (4), art. 39 lit. d) şi art. 61 lit. a) şi l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare (OUG 90/2008).
(2)Supravegherea publică a activităţii CAFR de derulare a sistemului de control al calităţii activităţii de audit statutar, inclusiv de efectuare a revizuirilor pentru asigurarea calităţii, se realizează prin Departamentul monitorizare şi investigaţii (DMI) în baza legislaţiei care guvernează activitatea de audit statutar şi a reglementărilor proprii emise în acest scop, care includ şi prezenta procedură.
Art. 2
Obiectul supravegherii prezentei proceduri îl constituie activitatea CAFR de derulare a sistemului de control al calităţii activităţii de audit statutar şi de efectuare a revizuirilor pentru asigurarea calităţii, având în principal scopul de a creşte calitatea serviciilor de audit furnizate de către auditorii statutari inspectaţi (persoane fizice şi juridice).
Art. 3
Supravegherea publică a activităţii CAFR privind derularea sistemului de control al calităţii activităţii de audit statutar şi de efectuare a revizuirilor pentru asigurarea calităţii se desfăşoară asupra:
a)modului de îndeplinire şi de desfăşurare a programului de inspecţie trimestrial pentru auditorii financiari a căror activitate urmează a fi revizuită pentru asigurarea calităţii;
b)modului de aplicare a obiectivelor cuprinse în Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 49/2013;
c)obiectivelor de inspecţie elaborate de către Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională (DMCP) al CAFR concretizate sub forma unor proceduri de revizuire pentru asigurarea calităţii în realizarea misiunilor de audit statutar, în conformitate cu Standardele internaţionale de audit, aprobate de Consiliul CAFR, avizate de CSIPPC şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I;
d)îndeplinirii cerinţelor educaţionale: pregătirea profesională şi experienţa relevantă în auditul statutar şi raportarea financiară a persoanelor care efectuează verificări pentru asigurarea calităţii prin inspectori principali, inspectori şi asistenţi inspectori din cadrul DMCP;
e)independenţei inspectorilor din cadrul DMCP şi evaluarea eventualelor conflicte de interese prevăzute de Codul etic al profesioniştilor contabili, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit la care urmează să efectueze inspecţia;
f)modului de stabilire şi alocare de către persoanele care efectuează verificări pentru asigurarea calităţii prin inspectori principali, inspectori şi asistenţi inspectori a bugetului de timp necesar desfăşurării inspecţiei;
g)asigurării transparenţei informaţiilor prin publicarea programelor de activitate anuale şi a rapoartelor de activitate a DMCP.
Art. 4
CSIPPC, prin DMI, poate participa la inspecţiile CAFR în calitate de observatori având acces la dosarele privind inspecţiile, la documentele aferente activităţilor de audit şi la alte documente relevante, conform anexei care face parte integrantă din prezenta procedură.
Art. 5
(1)Conform prevederilor art. 61 lit. l) din OUG 90/2008, CAFR are obligaţia transmiterii raportului anual privind rezultatele inspecţiilor desfăşurate.
(2)CSIPPC analizează raportul anual elaborat şi transmis de CAFR cu privire la activitatea de control al calităţii şi, dacă este cazul, obligă CAFR să ia măsurile care se impun.
(3)CSIPPC poate face recomandări în vederea adoptării de măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea cadrului de desfăşurare a activităţii.
Art. 6
(1)CSIPPC are dreptul de a solicita CAFR orice informaţii referitoare la modul de îndeplinire a obligaţiilor şi atribuţiilor legale ale acestora în desfăşurarea activităţii de asigurare a calităţii, conform legii.
(2)CSIPPC, în exercitarea dreptului său de a solicita informaţii, prin departamentele sale de specialitate utilizează instrumente proprii în funcţie de obiectivul avut în vedere.
(3)CSIPPC efectuează verificări cu privire la informaţiile obţinute pentru a constata dacă acestea corespund realităţii, cerinţelor directivelor şi altor reglementări europene din domeniul auditului statutar, precum şi cerinţelor legislaţiei naţionale aplicabile activităţii de audit statutar.
Art. 7
(1)Supravegherea activităţii de asigurare a calităţii se exercită pe bază de mandat de către o echipă formată din minimum 2 reprezentanţi ai DMI, în baza unei delegaţii semnate de către directorul executiv coordonator al CSIPPC.
(2)Numele persoanelor delegate şi mandatul acestora se comunică la CAFR cu cel puţin 5 zile lucrătoare anterior zilei stabilite pentru declanşarea activităţii de supraveghere a activităţii de asigurare a calităţii.
(3)Mandatul prevăzut la alin. (1) conţine:
a)obiectul activităţii de asigurare a calităţii;
b)principalele reglementări în baza cărora se realizează supravegherea;
c)perioada mandatului;
d)componenţa echipei;
e)data, ora şi locul de aplicare a procedurii de supraveghere.
(4)Acţiunea de supraveghere efectuată de către reprezentanţii CSIPPC se finalizează cu întocmirea unui proces-verbal care conţine următoarele elemente:
a)principalele reglementări în baza cărora s-a efectuat;
b)obiectul supravegherii;
c)perioada şi locul de executare a mandatului;
d)modalitatea de supraveghere şi procedurile aplicate, după caz;
e)constatările rezultate;
f)eventualele recomandări formulate;
g)eventualele obiecţiuni ale reprezentanţilor CAFR;
h)numărul paginilor şi numărul exemplarelor întocmite;
i)semnătura persoanelor delegate de către CSIPPC;
j)data întocmirii procesului-verbal.
(5)Procesul-verbal întocmit conform prevederilor alin. (4) se comunică CAFR în termen de 15 zile de la data întocmirii.
-****-
ANEXĂ: Derularea activităţilor prevăzute a fi duse la îndeplinire de reprezentanţii Consiliului pentru Supraveghere în Interes Public a Profesiei Contabile
1.În vederea selectării de către Consiliul pentru Supraveghere în Interes Public a Profesiei Contabile (CSIPPC) a auditorilor statutari sau firmelor de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, la care reprezentanţii CSIPPC participă în calitate de observatori, Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) pune la dispoziţia CSIPPC Programul de inspecţie trimestrial pentru auditorii statutari sau firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar pentru entităţile de interes public a căror activitate urmează a fi revizuită pentru asigurarea calităţii în termen de 30 de zile de la data solicitării acestuia.
2.CSIPPC selectează o parte din auditorii statutari şi din firmele de audit care au emis rapoarte de audit aferente situaţiilor financiare anuale individuale şi situaţiilor financiare anuale consolidate pentru entităţile de interes public.
3.Orice modificare a Programului de inspecţie trimestrial al CAFR pentru auditorii statutari sau firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar pentru entităţile de interes public este adusă la cunoştinţa CSIPPC cu celeritate.
4.În urma efectuării selecţiei menţionate la pct. 2, CSIPPC transmite CAFR o listă a auditorilor statutari şi a firmelor de audit selectate în vederea participării în calitate de observatori.
5.Cu cel puţin 5 zile lucrătoare premergătoare efectuării inspecţiilor, CAFR este informată cu privire la numele persoanelor ce reprezintă CSIPPC şi care însoţesc echipele de inspecţie a CAFR.
6.CAFR păstrează confidenţialitatea asupra numelor reprezentanţilor CSIPPC ce însoţesc echipele de inspecţie ale CAFR în calitate de observatori.
7.Auditorii statutari şi firmele de audit inspectate sunt înştiinţate la faţa locului cu privire la numele reprezentanţilor CSIPPC, care însoţesc echipa de inspecţie a CAFR.
8.La finalul fiecărei inspecţii, acolo unde CSIPPC a participat în calitate de observator, se încheie un proces-verbal care cuprinde elementele prevăzute la art. 7 alin. (4) din procedură şi se comunică CAFR în termen de 15 zile de la data întocmirii sale.
9.La solicitarea reprezentanţilor CSIPPC inspectorii CAFR, înmânează acestora un exemplar al Notei de inspecţie privind constatările făcute în urma controlului.
10.Pentru clarificarea anumitor aspecte care fac obiectul inspecţiei CAFR, reprezentanţii CSIPPC pot adresa întrebări specifice auditorilor statutari sau reprezentanţilor firmelor de audit supuse inspecţiei CAFR.
11.Reprezentanţii CSIPPC au acces la documentele supuse inspecţiei CAFR.
12.Persoanele delegate din partea CSIPPC au dreptul de a culege anumite informaţii de la auditorii statutari sau de la reprezentanţii firmelor de audit inspectate, în scopul clasificării auditorilor statutari şi a firmelor de audit în funcţie de riscul de afectare a credibilităţii raportărilor financiare, conform procedurii elaborate în acest sens.
13.Informaţiile prevăzute la pct. 12 se obţin înainte de începerea sau după finalizarea inspecţiei, după caz.
14.Reprezentanţii CSIPPC asigură confidenţialitatea informaţiilor primite conform Procedurii privind respectarea cerinţelor de confidenţialitate de către personalul CSIPPC.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 389 din data de 27 mai 2014