1. Receptarea mesajelor transmise oral în diferite situaţii de comunicare |
Competenţe specifice | Conţinuturi |
1.1 | Sesizarea particularităţilor lexico-gramaticale ale unui mesaj ascultat | - Texte audiate de diferite tipuri (de dimensiuni rezonabile) de informare generală |
1.2 | Identificarea de secvenţe de dialog, de naraţiune şi de descriere dintr-un mesaj oral, sesizând natura formală sau informală a acestuia | - Monologul - Dialogul |
1.3 | Reperarea de categorii semantice care vor fi integrate în structuri lexicale proprii | - Conversaţii/înregistrări audio/video sau citite cu glas tare de către profesor - Situaţii de comunicare pe teme cotidiene concrete |
1.4 | Recunoaşterea abaterilor de la normele limbii literare într-un mesaj audiat | |
1.5 | Conştientizarea sensului unui mesaj nou prin raportare la propria experienţă | |
2. Producerea de mesaje orale |
Competenţe specifice | Conţinuturi |
2.1 | Participarea la interacţiuni verbale, utilizând formule conversaţionale adecvate situaţiei de comunicare | - Conversaţii pe teme familiare |
2.2 | Emiterea de mesaje orale coerente | - Dialoguri - Descrieri cu suport verbal şi/sau imagini |
2.3 | Selectarea de elemente de lexic adecvate situaţiilor de comunicare | - Actele de vorbire necesare realizării acestor competenţe - Descrieri de persoane sau obiecte - Povestiri |
2.4 | Adecvarea vorbirii la diferite situaţii de comunicare în funcţie de partenerul de dialog | - Formule de salut, de adresare, de permisiune, de scuze, de iniţiere, menţinere şi încheiere a unui dialog, de nuanţare a exprimării |
2.5 | Captarea şi menţinerea atenţiei interlocutorului prin modul de prezentare a mesajelor orale | - Punctuaţia - Propoziţia asertivă, interogativă şi imperativă - Interjecţia |
2.6 | Emiterea de mesaje orale corecte din punct de vedere gramatical | - Conversaţii cu unul sau mai mulţi interlocutori pe teme date |
3. Receptarea mesajelor transmise în scris în diferite situaţii de comunicare (lectură) |
Competenţe specifice | Conţinuturi |
3.1 | Reperarea unor informaţii esenţiale dintr-un text citit în gând, deosebind între elementele de ansamblu şi cele de detaliu | - Texte literare de diverse tipuri: narativ, descriptiv, dramatic - Texte nonliterare - Texte lacunare - Tabele/diagrame |
3.2 | Identificarea modalităţilor specifice de organizare a textului narativ | Texte narative |
3.3 | Recunoaşterea procedeelor de expresivitate în textul liric | - Texte lirice |
3.4 | Utilizarea unui lexic diversificat recurgând la categoriile semantice studiate | - Sinonime, antonime, familii de cuvinte, cuvinte polisemantice, expresii idiomatice |
3.5 | Identificarea de secvenţe narative, descriptive şi dialogate dintr-un text narativ, organizându-le ulterior în funcţie de o cerinţă specifică | - Texte literare reprezentative şi accesibile |
3.6 | Identificarea valorii etice şi culturale într-un text prin exprimarea impresiilor şi preferinţelor | - Moduri de expunere: monologul, dialogul, descrierea, naraţiunea, expunerea, informarea |
4. Producerea de mesaje scrise |
Competenţe specifice | Conţinuturi |
4.1 | Redactarea de texte funcţionale | - Mesaje, scrisori, instrucţiuni - Fişă de lectură - Formulare tipizate |
4.2 | Redactarea de mesaje scurte pe o anumită temă, urmărind un plan dat | - Planul simplu de idei - Pagini de jurnal personal - Povestiri - Descrieri |
4.3 | Realizarea de texte de mică întindere, ţinând seama de părţile componente ale unei compuneri, respectând categoriile semantice şi regulile gramaticale studiate | - Texte narative scurte însoţite de o ilustraţie/un şir de ilustraţii, benzi desenate - Rezumatul |
4.4 | Redarea în scris a unor informaţii receptate prin lectură | - Comentarea unor secvenţe textuale |