Activităţi | Conţinut | Indicatori (de rezultat/de impact) | Instituţia responsabilă | Termene |
I. Simplificarea fondului activ al legislaţiei |
I.1. Sistematizarea şi unificarea legislaţiei | Etapa I: Inventarierea şi analiza stocului legislativ existent Etapa a II-a: Propunerea celor mai potrivite metode de simplificare a legislaţiei, pe baza criteriilor de prioritizare stabilite Etapa a III-a: Implementarea efectivă a măsurilor de simplificare a legislaţiei | *Număr de coduri realizate (număr de acte normative analizate, număr de acte normative sistematizate/unificate) *Planuri de acţiuni cu termene de realizare/măsuri de asanare implementate Etapa I: Număr de acte normative inventariate Etapa a II-a: Număr de acte normative asupra cărora urmează a se interveni Etapa a III-a: - nr. de acte normative republicate; - nr. de acte abrogate/concentrate în reglementări unice; - nr. de coduri/codexuri adoptate şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I; - nr. de reglementări (în formă consolidată şi actualizată permanent) prin publicarea acestora pe pagina de web a instituţiilor. | Etapa I şi etapa a II-a: grup de experţi format din reprezentanţi (departamentele juridice) ai CPM, SGG, Secretariatului General al Camerei Deputaţilor, Secretariatului General al Senatului, CL şi, în funcţie de domeniu, reprezentanţi ai ministerelor de resort Etapa a III-a: CPM, SGG, ministerele de profil, cu asistenţa de specialitate a CL | Etapa I - decembrie 2015 Etapa a II a - decembrie 2016 Etapa a III a - decembrie 2017 |
Includerea propunerilor de sistematizare şi unificare a legislaţiei în Planul anual de lucru al Guvernului (PALG). | Propuneri de sistematizare/unificare a legislaţiei propuse în PALG/simplificare realizată - propuneri adoptate | CG | Decembrie 2017 |
I.2. Reducerea birocraţiei pentru mediul de afaceri | Continuarea procesului de reducere a sarcinilor administrative prin simplificarea legislaţiei aferente ultimelor domenii a căror măsurare s-a finalizat în 2014 prin utilizarea SCM: muncă (forţă de muncă, legislaţia muncii, pensii şi asigurări sociale, securitate şi sănătate în muncă), sănătate (farma, autorizare şi inspecţie sanitară), educaţie, mediu (schimbări climatice, silvicultură) şi justiţie (registrul comerţului, profesii liberale) Simplificarea, în paralel, a procedurilor iritante identificate şi asumate în cadrul Memorandumului de înţelegere dintre Uniunea Europeană şi România, respectiv administrare fiscală, procedurilor cu privire la înregistrarea proprietăţilor şi la autorizaţiile de construcţie, restructurarea ghişeului unic şi a punctului unic de contact într-o platformă electronică interconectată şi complet operaţională Realizarea planurilor anuale de simplificare | Planuri de reducere propuse în PALG şi adoptate | Ministere/CG/CNP MFP (ANAF), ME (DIMMMAT), MDRAP, ANCPI, MADR, MSI, AADR, MAE Ministere/CG/CNP | Etapa I - decembrie 2015 Etapa a II-a - decembrie 2020 |
Dezvoltare metodologie "burden hunting" ("identificarea poverilor administrative") (pilotare şi identificare proceduri de reducere a sarcinilor administrative pornind de la constatări) | Planuri de reducere propuse în PALG şi adoptate | Ministere/CG/CNP | Etapa I - decembrie 2016 Etapa a II-a - decembrie 2020 |
Aplicarea în regim-pilot a unor instrumente alternative de simplificare a legislaţiei (ghilotinaTM reglementărilor) | Număr de proceduri simplificate | Ministere-pilot/CG | Decembrie 2017 |
Măsurarea şi reducerea costurilor de conformare | Cantitative: valorile costurilor de conformare identificate/domenii Calitative: recomandări de simplificare şi planuri de reducere propuse în PALG şi adoptate | Ministere/CG/CNP | Etapa I - decembrie 2016 Etapa a II-a - decembrie 2020 |
Implementarea unor soluţii IT pentru simplificarea unor proceduri orizontale, transsectoriale pentru mediul de afaceri (pe modelul ghişeului unic) | Mecanism funcţional - soluţii IT identificate şi implementate (proiect demarat şi finalizat) | Ministere/CG/CNP | Etapa I - decembrie 2015 Etapa a II-a - decembrie 2020 |
Continuarea măsurătorilor prin utilizarea SCM şi actualizarea măsurătorii globale (uptaded baseline measurement) | Cantitative: valorile sarcinilor administrative identificate/domenii Calitative: recomandări de simplificare şi planuri de reducere propuse în PALG şi adoptate | Ministere/CG/CNP | Etapa I - decembrie 2017 Etapa a II-a - decembrie 2020 |
Eliminarea punctuală a unor proceduri administrative de tipul celor cuantificate de către Banca Mondială (raportul Doing Business), OECD şi alte instituţii similare | Număr de proceduri eliminate/reducerea zilelor pentru parcurgerea procedurilor: relaţionarea cu autorizaţiile de construcţii, racordul la electricitate, plata taxelor, înregistrarea proprietăţii, demararea unei afaceri, punerea în aplicare a contractelor etc. | Ministere/CG | Etapa I - decembrie 2017 Etapa a II-a - decembrie 2020 |
II. Creşterea calităţii fluxului reglementărilor |
II.1. Fundamentarea actelor normative | Dezvoltarea studiilor de impact extinse (full RIA) - adoptarea metodologiilor pentru analiza de impact economică şi de mediu | Metodologie adoptată | CG | Decembrie 2015 |
Introducerea obligativităţii evaluărilor de impact extinse (full RIA) | Număr de analize/studii de impact realizate | Ministere vizate/CG | Decembrie 2016 |
Elaborarea unui ghid practic de aplicare a normelor de tehnică legislativă, util şi pentru standardizarea formulărilor utilizate de instituţiile care emit avize sau care prelucrează textele finale strict din punctul de vedere al normelor de tehnică legislativă. | *Ghid elaborat | CPM (integrator), SGG, Secretariatul General al Camerei Deputaţilor, Secretariatul General al Senatului, MJ, CL | Decembrie 2017 |
II.2. Transparenţă şi calitatea procesului de consultare | Elaborarea şi publicarea unui buletin guvernamental periodic cu cele mai importante propuneri anunţate în şedinţele pregătitoare | Număr de buletine editate | CG | Permanent (lunar/săptămânal) |
Publicarea studiilor de impact pentru reglementări înainte de adoptare | Număr de studii de impact publicate înainte de adoptare/număr de observaţii formulate de beneficiari | CG | Permanent |
Dezvoltarea unei baze de date cu părţile interesate (societate civilă - ONG-uri etc.) relevante pentru diferite domenii de intervenţie ale guvernului | Bază de date realizată | CG | Decembrie 2015 |
Monitorizarea implicării părţilor interesate în stadiile incipiente de elaborare a analizelor de impact pentru actele normative cu impact major | Număr de consultări realizate pe parcursul elaborării analizelor de impact | CG | Permanent |
Dezvoltarea instrumentelor ICT pentru procesul de consultare, asigurarea transparenţei, baza de date pentru studiile de impact | Bază de date realizată/număr de studii de impact cuprinse în baza de date | CG | Permanent |
II.3. Implementarea legislaţiei europene | Continuarea perfecţionării mecanismului de transpunere a directivelor europene prin aplicarea programului pentru transpunerea şi notificarea directivelor, monitorizarea permanentă a procesului de transpunere (proceduri lansate de Comisie pentru netranspunere, toate directivele pentru care termenele de transpunere au expirat deja, directivele cu o transpunere cu termen în următoarele 6 luni şi, dacă este cazul, directivele care nu au fost încă atribuite la o instituţie) şi creşterea gradului de conştientizare în rândul instituţiilor responsabile, în scopul menţinerii deficitului de transpunere a directivelor între 0,5% şi 1% | Menţinerea deficitului între 0,5% şi 1% | MAE | Permanent |
Asigurarea aplicării directe a regulamentelor europene, însoţită de activităţi de informare şi comunicare publică privind aceste reglementări, dezvoltarea unui mecanism de consultare şi de diseminare a lor către cetăţeni şi companii | *Mecanism de comunicare publică implementat *Activităţi de informare realizate | MAE | Permanent |
Continuarea activităţilor de prevenire şi soluţionare a problemelor legate de aplicarea dreptului european şi îmbunătăţirea mecanismelor de coordonare interinstituţională, de monitorizare şi evaluare | * | MAE | Permanent |
Dezvoltarea Centrului SOLVIT România din perspectiva noului rol conferit de CE, acela de instrument de orientare a politicilor la nivelul UE în domeniul Pieţei unice şi la nivelul statelor membre, dezvoltarea Reţelei naţionale a punctelor de contact pentru gestionarea cazurilor SOLVIT şi asigurarea serviciilor de asistenţă pentru cetăţeni şi companii pe baza unei colaborări constante cu autorităţile naţionale de resort | * | MAE | Permanent |
III. Dezvoltarea capacităţii administrative pentru implementarea politicilor privind mai buna reglementare |
III.1. Cadru instituţional | Adoptarea hotărârii Guvernului privind documentele de politici publice şi evaluarea impactului proiectelor de acte normative - sinteza reglementărilor în domeniul formulării politicilor publice şi a reglementărilor de la nivelul Guvernului | Hotărârea Guvernului adoptată/(indicatori de rezultat stabiliţi pentru implementarea hotărârii Guvernului) | CG | Decembrie 2015 |
Faza 1 - pilot (CG as fast-tracker) *Derularea procesului de elaborare a studiilor de impact *Identificarea şi adoptarea etapelor de realizare a studiilor de impact pentru reglementări sau alte documente de politici publice *Dezvoltarea unui cadru de comunicare de tip policy alert (transparenţă) *Organizarea de sesiuni de pregătire "on the job" ("la locul de muncă") cu membrii UPPurilor, precum şi în departamentele de specialitate din cadrul ministerelor de linie | *Număr de studii de impact realizate conform propunerilor formulate de SGG *Stabilirea secvenţialităţii elaborării documentelor de politici publice, respectiv a actelor normative (finalizarea şi adoptarea Hotărârii Guvernului care sistematizează reglementările din zona formulării politicilor publice) *Număr de sesiuni "on the job" ("la locul de muncă") iniţiate şi finalizate *Număr de specialişti în domenii de politici publice pregătiţi la nivelul Centrului Guvernului | CG | Decembrie 2016 |
Faza a 2-a - extindere (CG as gatekeeper) *Extinderea prin dezvoltarea şi verificarea funcţionării unui sistem de realizare (ministere) şi verificare (CG) a studiilor de impact pentru reglementări sau alte documente de politici publice | *Număr de iniţiative de politici publice sau propuneri de acte normative care au fost retrimise spre analiză la nivelul ministerelor în urma unei analize de conţinut *Număr de iniţiative care au fost trimise către şedinţa de Guvern cu analiza de impact realizată | CG | Decembrie 2017 |
Adoptarea formatului standard pentru studiile de impact extinse | Format standard adoptat | CG | Decembrie 2017 |
III.2. Specializarea resurselor umane în elaborarea studiilor de impact | Specializarea pe domenii de politici publice la nivelul DCPP/CPM - cursuri specializate pe domenii de intervenţie guvernamentală | *Număr de persoane specializate pe domenii de politici publice la nivelul CPM | CG | Permanent |
Elaborare şi susţinerea de pachete de cursuri pentru analize de impact pe domenii specifice cu participarea membrilor UPP din ministere, precum şi persoanele specializate din cadrul CG | Număr de cursuri "on the job" ("la locul de muncă") desfăşurate în ministere la nivelul direcţiilor de specialitate şi al UPP-urilor *Număr de persoane pregătite | CG | Permanent |