ORDIN nr. 3177 din 27 octombrie 2014 privind formalităţile vamale care se efectuează pentru mărfurile transportate pe fluviul Dunărea
În baza Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.104/2013*) privind aprobarea structurii organizatorice a direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi a structurilor din cadrul acestora,
_______
*) Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.104/2013 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
luând în considerare faptul că România şi Republica Bulgaria au aderat la Uniunea Europeană la data de 1 ianuarie 2007, precum şi declaraţia comună semnată la Bruxelles de conducătorii administraţiilor vamale din cele două state membre,
având în vedere:
- caracterul specific al transporturilor de mărfuri pe fluviul Dunărea şi Convenţia de la Belgrad (1948) cu privire la regimul navigaţiei pe Dunăre;
- facilitarea transporturilor cu mărfuri comunitare între două porturi din România;
- asigurarea aplicării uniforme a legislaţiei vamale comunitare;
- art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 144/2014,
în temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Dispoziţiile prezentului ordin se aplică birourilor vamale din porturile amplasate la Dunăre: Calafat, Bechet, Corabia, Turnu Măgurele, Zimnicea, Giurgiu, Giurgiu Zona Liberă, Brăila, Brăila Zona Liberă, Galaţi, Galaţi Zona Liberă, Tulcea, Călăraşi, Orşova, Drobeta-Turnu Severin, Porţile de Fier I, Porţile de Fier II, Naidăş şi Sulina.
Art. 2
Pentru a evita situaţiile în care mărfuri necomunitare transportate pe fluviul Dunărea sunt introduse pe teritoriul Uniunii Europene fără formalităţi vamale, principalele responsabilităţi ale birourilor vamale din porturile amplasate la Dunăre sunt:
a)verificarea statutului vamal al mărfurilor;
b)verificarea şi vizarea documentelor care fac dovada statutului comunitar al mărfurilor;
c)efectuarea controlului vamal la intrarea/ieşirea pe/de pe teritoriul Uniunii Europene şi a controalelor corespunzătoare bazate pe analiza de risc;
d)supravegherea transbordării mărfurilor dintr-un mijloc de transport fluvial în altul.
Art. 3
(1)Pentru mărfurile comunitare transportate pe Dunăre între porturi din România şi Republica Bulgaria, dovada statutului comunitar al acestora va fi făcută numai prin prezentarea documentului T2L şi a documentului de transport (manifestul privind mărfurile folosit de companiile navale), vizate de biroul vamal din portul de plecare.
(2)Documentul T2L se întocmeşte în conformitate cu prevederile art. 315-316 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar.
(3)Documentul T2L se întocmeşte pe un formular conform cu exemplarul 4 sau cu exemplarul 4/5 al declaraţiei vamale în detaliu, este însoţit, după caz, de unul sau mai multe formulare complementare şi este vizat la rubrica C "Birou de plecare" de către biroul competent, la cererea persoanei interesate.
Art. 4
Pentru mărfurile comunitare transportate pe Dunăre între două porturi din România, informaţiile şi datele privind mărfurile vor fi obţinute de biroul vamal din portul de destinaţie din sistemul RORIS (Sistem de management al traficului pe Dunăre şi de informare asupra transportului pe ape interioare).
Art. 5
(1)Pentru mărfurile comunitare care sunt transportate pe Dunăre din România în Republica Bulgaria, biroul vamal din portul de plecare vizează documentul T2L la rubrica D "Controlat la biroul de plecare", unde se înscriu: data şi numărul de înregistrare, semnătura unui lucrător vamal din acest birou şi ştampila personală, cu numele biroului vamal. Aceste prevederi se aplică şi atunci când biroul vamal din portul de plecare este biroul competent care a vizat documentul T2L la rubrica C.
(2)Biroul vamal din portul de plecare va viza şi documentul de transport al mărfurilor, pe verso, prin înscrierea aceloraşi elemente menţionate la alin. (1).
(3)Prevederile înscrise la art. 3 şi la alin. (1) şi (2) nu sunt aplicabile atunci când pentru mărfurile comunitare au fost efectuate formalităţi de export de pe teritoriul Uniunii Europene.
Art. 6
(1)Atunci când mărfurile comunitare sunt transportate pe Dunăre din Bulgaria în România şi sunt prezentate la biroul vamal din portul de destinaţie însoţite de documentele menţionate la art. 3, vizate de biroul vamal din portul de plecare, nu se vor efectua alte formalităţi vamale, acestea fiind în liberă circulaţie pe teritoriul Uniunii Europene. O copie a documentului T2L va fi reţinută de biroul vamal din portul de destinaţie.
(2)Atunci când mărfurile sunt transportate pe Dunăre din Republica Bulgaria în România şi sunt prezentate la biroul vamal din portul de destinaţie fără documentele menţionate la art. 3 sau când aceste documente nu sunt vizate de biroul vamal din portul de plecare, acestea vor fi considerate mărfuri necomunitare şi vor fi efectuate formalităţile vamale corespunzătoare, de plasare sub o destinaţie vamală.
(3)Prevederile alin. (2) se aplică şi pentru mărfurile transportate pe Dunăre dintr-o ţară terţă, care sunt prezentate la biroul vamal din port în vederea introducerii lor în România.
Art. 7
(1)Pentru mărfurile comunitare transportate pe fluviul Dunărea dintr-un alt stat membru în România, dovada statutului comunitar al acestora va fi făcută prin unul dintre documentele prevăzute la art. 314c din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93.
(2)Atunci când mărfurile comunitare sunt transportate pe fluviul Dunărea dintr-un alt stat membru în România sub regimul de tranzit comunitar intern, biroul vamal din portul de intrare va îndeplini rolul unui birou de tranzit sau de destinaţie, conform datelor înscrise în declaraţia de tranzit, şi va efectua formalităţile vamale corespunzătoare. În aceste cazuri nu este necesară prezentarea unui alt document privind statutul comunitar al mărfurilor.
Art. 8
Pentru mărfurile comunitare transportate pe fluviul Dunărea din România către un alt stat membru, dovada statutului comunitar al acestora va fi făcută prin prezentarea unui document T2L vizat de biroul vamal din portul de plecare, conform prevederilor art. 5 alin. (1).
Art. 9
Mărfurile necomunitare care se introduc în România prin portul Constanţa şi se transportă pe Dunăre vor fi plasate în tranzit vamal până la biroul de destinaţie.
Art. 10
Pentru mărfurile transportate peste fluviul Dunărea între România şi Republica Bulgaria pe pod sau cu feribotul nu sunt necesare formalităţi vamale.
Art. 11
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 12
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 9.207/2006 privind formalităţile vamale care se efectuează pentru mărfurile transportate pe fluviul Dunărea între porturi din România şi Republica Bulgaria, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.030 din 27 decembrie 2006, cu modificările ulterioare.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Gelu-Ştefan Diaconu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 838 din data de 18 noiembrie 2014