HOTĂRÂRE nr. 706 din 26 august 2014 privind stabilirea măsurilor pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 65 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Pentru coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor prevăzute de legislaţia în vigoare privind alegerea Preşedintelui României, care revin ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiilor prefectului, se constituie Comisia tehnică centrală, fără personalitate juridică, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1.
(2)Componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale se stabileşte, prin ordin al viceprim- ministrului pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne, în termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte instituţii/societăţi prevăzute în anexa nr. 1.
(3)La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai altor instituţii ale administraţiei publice centrale interesate, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes public, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
Art. 2
(1)Ministerul Afacerilor Interne dispune măsuri pentru menţinerea şi asigurarea ordinii şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga perioadă electorală şi, în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele care premerg şi succedă acestei zile.
(2)Ministerul Afacerilor Interne asigură ordinea publică în zona secţiilor de votare şi securitatea dosarelor întocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora la birourile electorale, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi securitatea pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votării.
(3)Personalul Ministerului Afacerilor Interne asigură paza sediilor Biroului Electoral Central, birourilor electorale judeţene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară.
Art. 3
(1)Primarii asigură întocmirea şi tipărirea listelor electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale permanente, potrivit legii.
(2)Materialele consumabile necesare tipăririi listelor electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale permanente se asigură de către instituţiile prefectului.
(3)Instituţiile prefectului asigură achiziţionarea tuşului, tuşierelor şi a celorlalte materiale necesare votării.
Art. 4
(1)Institutul Naţional de Statistică asigură numărul necesar de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar, dotarea necesară cu echipamente şi tehnică de calcul, precum şi sistemul informaţional utilizat în monitorizarea şi desfăşurarea operaţiunilor tehnice de constatare a rezultatelor alegerilor şi a prezenţei la vot în ziua votării.
(2)Institutul Naţional de Statistică asigură instruirea personalului implicat în efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.
Art. 5
(1)Autorităţile administraţiei publice centrale iau măsurile necesare pentru a pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzătoare în unităţile din subordine, în vederea organizării de secţii de votare, precum şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de votare.
(2)Spaţiile puse la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale în conformitate cu alin. (1) nu vor face parte din unităţile de asistenţă medicală cu paturi sau de asistenţă medicală primară şi ambulatorie de specialitate.
Art. 6
Ministerul Sănătăţii va lua măsurile necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
Art. 7
(1)Ministerul Afacerilor Externe face propuneri Autorităţii Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor externi, precum şi a reprezentanţilor externi ai mass-media.
(2)Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de votare din străinătate, precum şi pentru funcţionarea biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate.
(3)Materialele consumabile necesare tipăririi tabelelor electorale utilizate în secţiile de votare din străinătate se asigură de către Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 8
(1)În termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice judeţene şi Comisia tehnică a municipiului Bucureşti, fără personalitate juridică, în componenţa prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale şi serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, prevăzute în legislaţia în vigoare, în domeniul alegerii Preşedintelui României.
(2)Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin ordin, pe baza propunerilor formulate de conducătorii instituţiilor/societăţilor prevăzute în anexa nr. 2.
(3)La şedinţele comisiilor tehnice judeţene şi ale Comisiei tehnice a municipiului Bucureşti pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes public, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(4)Pentru urmărirea şi soluţionarea operativă a problemelor curente din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti, pe lângă comisia tehnică se constituie un grup tehnic de lucru, fără personalitate juridică, condus de subprefect, format din funcţionari publici desemnaţi de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 funcţionari publici din aparatul de specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(5)În perioada în care îşi desfăşoară activitatea în cadrul grupului tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de serviciu.
(6)Condiţiile materiale necesare funcţionării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile şi celelalte drepturi băneşti cuvenite personalului care îşi desfăşoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de către unităţile de la care aceştia provin.
Art. 9
(1)Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Autorităţii Electorale Permanente, organizează, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecţilor şi a subprefecţilor cu privire la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014.
(2)Prefecţii, cu sprijinul filialelor Autorităţii Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerii Preşedintelui României.
(3)Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a buletinelor de vot primite de la Ministerul Afacerilor Interne, precum şi a celorlalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral, în funcţie de asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
(4)În situaţia în care prefectul este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în cazurile în care această funcţie este vacantă, îndeplinirea sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, este asigurată de subprefect.
(5)În perioada electorală, Ministerul Afacerilor Interne şi Autoritatea Electorală Permanentă vor acorda sprijin de specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014.
Art. 10
(1)Sediul Biroului Electoral Central se asigură de către Guvern, cel al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, de către Ministerul Afacerilor Externe, sediile birourilor electorale judeţene se asigură de către prefecţi şi de preşedinţii consiliilor judeţene, iar ale birourilor electorale de sector, precum şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, de către primari, împreună cu prefecţii, iar sediile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, de către Ministerul Afacerilor Externe.
(2)Dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral Central se asigură de către Autoritatea Electorală Permanentă.
(3)Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi primarii asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor electorale judeţene şi a birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz.
(4)Pentru reducerea cheltuielilor necesare în vederea desfăşurării procesului electoral, primarii vor utiliza bunurile materiale recuperate de la alegerile anterioare şi aflate în stare bună. Acolo unde bunurile materiale necesare amenajării şi dotării materiale corespunzătoare a secţiilor de votare nu se pot recupera, se vor achiziţiona unele noi de către instituţiile prefectului, în baza centralizării necesarului şi în limita fondurilor alocate.
Art. 11
(1)Autoritatea Electorală Permanentă ia măsuri pentru informarea şi/sau instruirea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral, prin realizarea, distribuirea şi/sau difuzarea de publicaţii, ghiduri, broşuri, pliante, producţii audiovideo.
(2)În scopul asigurării instruirii şi îndrumării eficiente a prefecţilor, primarilor, secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale, a membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral, publicaţiile vor cuprinde variante actualizate ale reglementărilor legale privind alegerile pentru Preşedintele României din anul 2014.
(3)Autorităţile administraţiei publice locale vor sprijini Autoritatea Electorală Permanentă în distribuirea şi/sau difuzarea materialelor de informare prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4)Autoritatea Electorală Permanentă îşi desemnează reprezentanţii în birourile electorale şi sprijină asigurarea personalului tehnic auxiliar al acestora, potrivit legii şi în limita personalului disponibil.
(5)Autoritatea Electorală Permanentă pune la dispoziţia primarilor, conform legii, datele din Registrul electoral privind cetăţenii cu drept de vot.
(6)În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte procedura de eliberare a adeverinţelor prin care se atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 47 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi procedura de acreditare a observatorilor externi şi a reprezentanţilor externi ai mass-media.
Art. 12
(1)Ministerul Afacerilor Interne, prin Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, asigură achiziţionarea hârtiei necesare pentru tipărirea buletinelor de vot la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2014.
(2)Cantitatea de hârtie aflată în ambalaje originale intacte, rămasă neutilizată, se restituie unităţii Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, de unde a fost ridicată, în termen de 10 zile de la publicarea rezultatelor alegerilor, pe bază de proces-verbal de predare- primire.
(3)Plata hârtiei efectiv consumate, după restituirea prevăzută la alin. (2), facturată la preţul de înregistrare în contabilitate, se face de către Ministerul Afacerilor Interne în termen de 30 de zile de la publicarea rezultatelor alegerilor.
Art. 13
Regia Autonomă "Monitorul Oficial" asigură editarea şi tipărirea de broşuri cuprinzând variante actualizate ale reglementărilor legale privind alegerile prezidenţiale, traducerea acestora în limbile engleză, franceză şi maghiară, precum şi editarea şi tipărirea altor materiale de informare realizate de Autoritatea Electorală Permanentă.
Art. 14
(1)Prefecţii sprijină, potrivit legii, instanţele judecătoreşti, respectiv Curtea Constituţională, în topirea buletinelor de vot întrebuinţate sau neîntrebuinţate, a celor nule, a proceselor-verbale şi a ştampilelor necesare votării, a celorlalte materiale utilizate în procesul electoral, precum şi a listelor de susţinători.
(2)Secretariatul General al Guvernului pune la dispoziţia Autorităţii Electorale Permanente un spaţiu pentru depozitarea copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi a celorlalte materiale rezultate din procesul electoral care se păstrează în arhiva acesteia.
(3)Autoritatea Electorală Permanentă asigură arhivarea electronică a documentelor primite de la Biroul Electoral Central, de către un furnizor de servicii de arhivare electronică, conform Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată, apoi predă spre topire materialele şi documentele primite de la Biroul Electoral Central operatorilor economici specializaţi.
Art. 15
(1)Comisiile tehnice judeţene şi Comisia tehnică a municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014.
(2)Comisia tehnică centrală va informa săptămânal Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi organizarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014.
Art. 16
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 17
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3 zile de la data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 520/2014 privind stabilirea datei alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Ilie Botoş,

secretar de stat

p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice,

Shhaideh Sevil,

secretar de stat

p. Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,

Marian Muhuleţ

Ministrul finanţelor publice,

Ioana-Maria Petrescu

p. Ministrul delegat pentru buget,

Daniela Pescaru,

secretar de stat

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

Ministrul afacerilor externe,

Titus Corlăţean

ANEXA nr. 1: COMPONENŢA Comisiei tehnice centrale
1.Preşedinte:
Viceprim-ministru pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne
2.Membri:
- Secretar de stat pentru ordine publică din Ministerul Afacerilor Interne;
- Secretar de stat din Ministerul Afacerilor Interne
a)Reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai:
- Secretariatului General al Guvernului;
- Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice;
- Ministerului Finanţelor Publice;
- Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice;
- Ministerului Afacerilor Externe;
- Ministerului Educaţiei Naţionale;
- Ministerului Sănătăţii;
- Autorităţii Electorale Permanente;
- Institutului Naţional de Statistică;
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale.
b)Reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES;
- Societăţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A.;
- Societăţii Române de Televiziune;
- Societăţii Române de Radiodifuziune.
3.NOTĂ:
Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale sunt asigurate de Ministerul Afacerilor Interne.
ANEXA nr. 2: COMPONENŢA Comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti
- Prefectul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
- Subprefectul;
- Secretarul judeţului, respectiv secretarul general al municipiului Bucureşti;
- Directorul executiv al direcţiei regionale/judeţene de statistică;
- Directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti;
- Inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti;
- Inspectorul-şef al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean, respectiv inspectorul-şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Bucureşti;
- Şeful structurii judeţene de administrare a bazelor de date de evidenţă a persoanelor, respectiv a municipiului Bucureşti;
- Şeful serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor;
- Inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti;
- Inspectorul general al inspectoratului şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
- Directorul direcţiei de sănătate publică a judeţului, respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti;
- Reprezentantul teritorial al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- Reprezentantul Autorităţii Electorale Permanente;
- Reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A.;
- Corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES.
NOTĂ:
Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul instituţiei prefectului.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 641 din data de 1 septembrie 2014