ORDIN nr. 509 din 1 septembrie 2015 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind desfăşurarea audierilor şi adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenţei
În baza prevederilor art. 19 alin. (4) lit. d), ale art. 26 alin. (1), precum şi ale art. 27 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin:
Art. 1
În urma adoptării în plenul Consiliului Concurenţei, se pune în aplicare Regulamentul privind desfăşurarea audierilor şi adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenţei, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Regulamentul privind desfăşurarea audierilor în cadrul Consiliului Concurenţei şi adoptarea deciziilor, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 789/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 792 din 8 noiembrie 2011, se abrogă.
Art. 3
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Consiliului Concurenţei,

Bogdan Marius Chiriţoiu

ANEXĂ: REGULAMENT privind desfăşurarea audierilor şi adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenţei
În temeiul art. 26 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament.
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileşte cadrul procedural de desfăşurare a şedinţelor de audiere în faţa plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, a unei comisii a Consiliului Concurenţei, conform prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, şi de emitere a deciziilor ulterior audierilor,
Art. 2
În conformitate cu prevederile art. 42 din lege, Consiliul Concurenţei poate dispune organizarea de audieri, din oficiu sau la cererea expresă a părţilor participante la fapta/faptele ce formează obiect al investigaţiei, denumite în continuare părţi implicate, dând astfel posibilitatea acestora de a-şi susţine oral observaţiile cu privire la concluziile raportului de investigaţie.
Art. 3
(1)Prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei sunt desemnaţi, din cadrul Compartimentului asistenţă plen, un secretar de şedinţă cu atribuţii permanente în pregătirea şedinţelor de audiere şi a celor de deliberare, precum şi un înlocuitor al acestuia în situaţia în care secretarul de şedinţă titular nu are posibilitatea, din motive obiective, să îşi îndeplinească atribuţiile.
(2)În realizarea activităţii de organizare a şedinţelor de audiere şi a celor de deliberare, secretarul de şedinţă are următoarele atribuţii:
a)pregăteşte şi participă la şedinţele de audiere şi întocmeşte procesul-verbal de şedinţă;
b)îndeplineşte actele de procedură dispuse de preşedintele Consiliului Concurenţei;
c)întocmeşte şi transmite adresele de convocare pentru audiere şi comunicare a rapoartelor de investigaţie;
d)verifică îndeplinirea procedurii de comunicare a raportului de investigaţie şi convocare a părţilor implicate la şedinţele de audiere;
e)redactează minutele plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, ale comisiei Consiliului Concurenţei, după deliberare.
Art. 4
Procedura prevăzută de prezentul regulament cuprinde următoarele trei etape:
a)etapa premergătoare şedinţei de audiere;
b)şedinţa de audiere propriu-zisă;
c)deliberarea, motivarea şi comunicarea deciziilor.
CAPITOLUL II: Etapa premergătoare şedinţei de audiere
Art. 5
În cadrul etapei premergătoare se derulează activităţile de pregătire a şedinţei de audiere.
Art. 6
(1)Preşedintele Consiliului Concurenţei, după primirea raportului de investigaţie, decide dacă este necesară organizarea unei şedinţe de audiere pentru dezbaterea acestuia.
(2)Dacă se apreciază că este necesară organizarea de audieri, preşedintele Consiliului Concurenţei stabileşte locul, data şi ora la care acestea vor avea loc, urmând ca părţile implicate să fie convocate prin adresa prin care li se comunică acestora raportul de investigaţie. în măsura în care preşedintele Consiliului Concurenţei va admite participarea la şedinţa de audiere a autorului plângerii sau a altor terţi faţă de investigaţie, se va proceda la transmiterea de convocări în consecinţă.
(3)Dacă nu este decisă organizarea unei şedinţe de audiere, se precizează acest aspect în convocarea prin care se comunică raportul de investigaţie, părţile implicate urmând să comunice în observaţiile scrise dacă doresc să îşi susţină în cadrul unei şedinţe de audiere observaţiile faţă de conţinutul raportului de investigaţie. Şedinţa de audiere a pârtilor implicate care au solicitat audierea se va desfăşura la data, ora şi în locul indicate în convocarea prin care a fost comunicat raportul de investigaţie
(4)Dacă părţile implicate nu solicită organizarea unei şedinţe de audiere, raportul de investigaţie va fi supus dezbaterii în cadrul unei şedinţe a plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, a unei comisii a Consiliului Concurenţei.
(5)Raportul de investigaţie se comunică printr-o adresă de convocare care conţine informaţii cu privire la titlul raportului de investigaţie, denumirea părţii implicate în investigaţia Consiliului Concurenţei, data până la care trebuie transmise observaţiile scrise şi, după caz, formulate solicitări privind organizarea de audieri, precum şi locul, data şi ora audierilor. Convocarea este întocmită de către secretarul de şedinţă în colaborare cu raportorul şi este semnată de către preşedintele Consiliului Concurenţei.
(6)Odată cu stabilirea datei şedinţei de audiere, plenul Consiliului Concurenţei hotărăşte dacă audierea se va face de către toţi membrii plenului sau de către o comisie conform art. 19 alin. (5) din lege, denumită în continuare comisie de soluţionare.
(7)Pe baza hotărârii plenului Consiliului Concurenţei, prin ordin semnat de preşedinte, se va stabili totodată şi componenţa comisiei de soluţionare care va participa la şedinţa de audiere şi la adoptarea deciziei în cazul respectiv
(8)Preşedintele Consiliului Concurenţei poate modifica, din motive obiective, locul, data şi ora şedinţei de audiere, fiind reluată procedura de convocare a părţilor implicate.
Art. 7
(1)Secretarul de şedinţă împreună cu raportorul urmăreşte şi verifică respectarea termenului prevăzut de lege referitor la procedura de comunicare a raportului de investigaţie şi ataşează la mapa şedinţei de audiere dovezi care atestă îndeplinirea procedurilor de convocare, cum ar fi: confirmări de primire prin poştă, procese-verbale de afişare, adrese ale părţilor implicate din care rezultă primirea raportului de investigaţie etc.
(2)În cazul în care dovada de comunicare a raportului de investigaţie şi convocării nu a fost primită de către Consiliul Concurenţei, secretarul de şedinţă solicită telefonic părţii convocate să confirme în scris primirea convocării pe orice cale, inclusiv fax, e-mail, scrisoare.
(3)În cazul în care procedura de transmitere a raportului de investigaţie nu poate fi considerată legal îndeplinită, se dispune efectuarea de urgenţă a procedurii de convocare.
(4)Efectuarea de urgenţă a procedurii de convocare se dispune de preşedintele Consiliului Concurenţei şi se realizează prin deplasarea unor reprezentanţi ai instituţiei la sediul/punctele de lucru sau la domiciliul părţii implicate, aceştia putând proceda, după caz, la înmânarea convocării şi a raportului de investigaţie sau, dacă înmânarea acestora nu a fost posibilă, la afişarea convocării, întocmindu-se în acest sens un proces - verbal de afişare în care vor fi menţionate motivele afişării, data şi ora afişării. Raportul de investigaţie nu se afişează.
(5)Dacă reprezentanţii instituţiei nu reuşesc să identifice sediul/punctele de lucru sau domiciliul părţii implicate în vederea comunicării raportului de investigaţie, secretarul de şedinţă elaborează un anunţ care va cuprinde informaţiile din convocare. Anunţul va fi publicat pe site-ul instituţiei şi într-un ziar de circulaţie naţională.
(6)Îndeplinirea procedurii de convocare se verifică şi în cadrul şedinţei de audiere de către secretarul de şedinţă, care va face un anunţ la începutul şedinţei cu privire la îndeplinirea procedurii de convocare.
(7)Preşedintele Consiliului Concurenţei poate dispune amânarea audierii pentru o dată ulterioară care va fi comunicată părţilor prezente, în cazul în care persoana faţă de care procedura de convocare nu a fost îndeplinită nu este prezentă sau este prezentă şi solicită acest lucru în vederea pregătirii apărării. în situaţia în care persoana faţă de care procedura de convocare nu a fost îndeplinită este prezentă şi nu solicită amânarea şedinţei de audiere, preşedintele dispune continuarea şedinţei de audiere.
Art. 8
(1)În urma stabilirii coordonatelor desfăşurării şedinţei de audiere, secretarul de şedinţă va solicita Direcţiei administrative pregătirea sălii în care va avea loc audierea, va redacta ordinea de zi provizorie şi va constitui mapa şedinţei de audiere, pe baza documentelor primite de la raportor. Ordinea de zi definitivă se întocmeşte ce către secretarul de şedinţă după expirarea termenului în care părţile implicate pot formula observaţii scrise la raportul de investigaţie.
(2)Secretarul de şedinţă pregăteşte şedinţa de audiere prin afişarea listei cu ordinea de zi definitivă, în ziua precedentă audierilor, pe pagina de intranet a instituţiei şi la avizierul aflat în anticamera sălii de audieri.
(3)În lista care cuprinde ordinea de zi definitivă a şedinţei de audiere se menţionează numărul dosarului, datele de identificare ale părţilor convocate care au confirmat participarea la audieri şi obiectul cauzei.
(4)Dacă în cadrul aceleiaşi şedinţe au loc audieri în mai multe cauze, fiecare dosar este numerotat distinct şi se precizează ora la care se va face audierea pentru fiecare caz.
(5)Ordinea cronologică a cauzelor pentru care sunt organizate audieri în aceeaşi zi se stabileşte ţinând seama de numărul dosarului şi anul înregistrării acestuia la Consiliul Concurenţei.
Art. 9
(1)Secretarul de şedinţă multiplică ordinea de zi provizorie şi mapa de şedinţă şi le distribuie membrilor plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare.
(2)Transmiterea către membrii plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare a ordinii de zi provizorii şi a raportului de investigaţie se face cel târziu odată cu comunicarea raportului de investigaţie către părţile implicate. Observaţiile scrise ale părţilor faţă de constatările şi propunerile formulate în raportul de investigaţie se transmit membrilor plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare în ziua următoare celei în care expiră termenul acordat pentru formularea observaţiilor scrise.
(3)Secretarul de şedinţă asistă raportorul şi echipa de investigaţie prin redactarea procesului-verbal prin care se asigură accesul la dosar.
(4)Secretarul de şedinţă asigură asistenţă membrilor plenului Consiliului Concurenţei, îndeplineşte orice alte sarcini încredinţate de către preşedintele Consiliului Concurenţei sau de către membrul plenului Consiliului Concurenţei care prezidează şedinţa de audiere, după caz, şi redactează minuta deliberărilor pentru fiecare cauză, indiferent dacă a avut loc sau nu şedinţa de audiere.
CAPITOLUL III: Şedinţa de audiere propriu-zisă
Art. 10
(1)Având în vedere obligaţia respectării confidenţialităţii informaţiilor cu caracter de secret de afaceri ale părţilor, şedinţele de audiere nu sunt publice.
(2)La şedinţa de audiere participă membrii plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, membrii comisiei de soluţionare, raportorul împreună cu echipa de investigaţie şi părţile sau reprezentanţii şi consultanţii acestora. La şedinţă pot participa şi directorul general, secretarul general, secretarul general adjunct, directorul direcţiei de specialitate din care face parte raportorul şi directorul Direcţiei juridic-contencios şi/sau inspectorul de concurenţă desemnat de acesta.
(3)În măsura în care este necesar şi util stabilirii adevărului în cauza investigată, preşedintele Consiliului Concurenţei, conform art. 42 alin. (2) din lege, poate desemna experţi şi poate admite participarea şi audierea autorului plângerii şi a oricărei persoane fizice sau juridice care deţine date şi informaţii relevante, la solicitarea motivată a acestora, făcută cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei de audiere.
(4)La şedinţă pot participa şi alte persoane interesate din cadrul Consiliului Concurenţei, cu încuviinţarea prealabilă a preşedintelui Consiliului Concurenţei, solicitată în scris cu două zile înainte de şedinţa de audiere.
Art. 11
(1)Preşedintele Consiliului Concurenţei sau, în lipsa acestuia, persoana desemnată să îl înlocuiască, potrivit legii, conduce şedinţa de audiere în calitate de preşedinte de şedinţă.
(2)Preşedintele de şedinţă declară şedinţa de audiere deschisă şi asigură respectarea ordinii şi solemnităţii în cadrul acesteia, putând lua măsurile care se impun în acest sens.
(3)Preşedintele de şedinţă dă cuvântul secretarului de şedinţă în vederea anunţării cauzei în care are loc audierea. în continuare, secretarul de şedinţă face apelul persoanelor convocate, identitatea reprezentanţilor acestora fiind verificată anterior începerii şedinţei de audiere pe bază de documente de identitate şi a împuternicirilor/delegaţiilor emise de părţile implicate.
(4)Preşedintele de şedinţă dă cuvântul, în ordine, raportorului şi părţilor audiate, în scopul prezentării concluziilor raportului, a apărărilor sau a susţinerilor părţilor, considerate de acestea relevante faţă de constatările şi propunerile raportului, şi, în special, în scopul clarificării aspectelor esenţiale de fapt şi de drept care au legătură cu cazul analizat.
(5)Audierea părţilor se va face separat în situaţia în care se doreşte păstrarea confidenţialităţii cu privire la laptele imputabile părţilor şi/sau a informaţiilor cu caracter comercial ale acestora.
(6)În vederea clarificării aspectelor esenţiale, dacă apreciază că sunt necesare explicaţii suplimentare, membrii plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare pot adresa întrebări atât echipei de investigaţie, cât şi părţilor audiate, fără ca din conţinutul acestora să rezulte posibila lor opţiune în ceea ce priveşte soluţionarea cazului.
(7)Comunicarea dintre membrii plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare şi părţi, precum şi între membrii plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare şi echipa de investigaţie se face prin intermediul preşedintelui de şedinţă. Pentru facilitarea comunicării, preşedintele de şedinţă poate încuviinţa, atunci când consideră necesar, ca membrii plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare să adreseze întrebări direct părţilor sau echipei de investigaţie. Nu sunt permise întrebări şi răspunsuri între părţile implicate şi echipa de investigaţie.
(8)Preşedintele de şedinţă poate da cuvântul în replică raportorului sau altui membru al echipei de investigaţie, desemnat de raportor, iar în final sunt ascultate părţile audiate, care vor prezenta concluziile lor finale.
(9)Preşedintele de şedinţă va putea solicita evacuarea din sală a oricărei persoane care nu respectă ordinea şi solemnitatea şedinţei sau care nu întruneşte condiţiile pentru a participa la audieri, prevăzute în acest regulament. Preşedintele va putea dispune, de asemenea, luarea unor pauze sau continuarea şedinţei de audiere la o altă dată, cu consultarea membrilor prezenţi ai plenului Consiliului Concurenţei.
Art. 12
(1)Dezbaterile din cadrul şedinţei de audiere sunt înregistrate pe suport audiovideo, prin grija Direcţiei administrative, în colaborare cu Direcţia cercetare-sinteze din cadrul Consiliului Concurenţei, înregistrările putând fi depuse după emiterea deciziei doar în cadrul procedurilor judiciare ce au legătură cu aceasta şi doar în urma unei dispoziţii a instanţei de judecată. Părţile audiate sau alte persoane prezente în cadrul şedinţei nu pot folosi niciun fel de dispozitive de înregistrare a dezbaterilor.
(2)În situaţia în care preşedintele Consiliului Concurenţei admite cererea motivată a unei părţi investigate de a fi audiată separat cu privire la anumite aspecte ale cazului investigat, înregistrarea acestei părţi din cadrul audierilor se va face separat. Cererea de audiere separată trebuie depusă de părţi cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei de audiere şi trebuie să conţină motivele pentru care partea consideră necesară păstrarea confidenţialităţii anumitor informaţii ce urmează a fi prezentate în cadrul şedinţei de audiere faţă de celelalte părţi investigate.
Art. 13
(1)După audierea părţilor şi finalizarea dezbaterilor, preşedintele de şedinţă declară şedinţa închisă.
(2)La încheierea dezbaterilor, preşedintele de şedinţă, după consultarea cu ceilalţi membri ai plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, ai comisiei de soluţionare, va dispune, în prezenţa participanţilor la şedinţa de audiere, fie ca deliberarea să se facă în aceeaşi zi, fie ca aceasta să se amâne pentru o altă dată dacă apreciază că este utilă depunerea de concluzii scrise şi/sau documente justificative privind situaţia economico - financiară1) a părţilor implicate sau din cauza complexităţii deosebite a cazului ori din alte motive care au legătură cu activitatea instituţiei, care fac ca deliberarea să nu fie posibilă în aceeaşi zi.
1)Respectivele documente vizează situaţia economico-financiară a întreprinderii, prin intermediul cărora aceasta demonstrează posibilitatea de a plăti eventuala amendă pe care o poate individualiza Consiliul Concurenţei.
Art. 14
După închiderea dezbaterilor, secretarul de şedinţă întocmeşte procesul-verbal al şedinţei de audiere, în care se consemnează datele referitoare la locul, data şi durata şedinţei de audiere, participanţii la aceasta, precum şi dacă în şedinţă s-a dispus amânarea deliberărilor.
Art. 15
(1)Pentru fiecare cauză se constituie un dosar distinct în cadrul direcţiei de resort, care cuprinde toate actele şi lucrările legate de procedura audierii, precum raportul de investigaţie şi anexele acestuia, observaţiile părţilor la raportul de investigaţie, convocările şi dovezile de înmânare a acestora, procesul-verbal de şedinţă, actele depuse de părţi în timpul audierilor şi după închiderea acestora şi, după caz, orice alt document supus atenţiei plenului Consiliului Concurenţei.
(2)Arhivarea documentelor din dosar se face potrivit nomenclatorului arhivistic al instituţiei.
CAPITOLUL IV: Deliberarea, motivarea şi comunicarea deciziilor
Art. 16
(1)Procedura deliberării are un caracter secret, la aceasta participând exclusiv membrii plenului Consiliului Concurenţei sau ai comisiei de soluţionare.
(2)În urma deliberărilor, plenul Consiliului Concurenţei sau comisia de soluţionare adoptă o soluţie cu privire la cazul aflat în discuţie.
Art. 17
Dacă este necesar. Direcţia relaţii externe şi comunicare solicită, la iniţiativa plenului Consiliului Concurenţei sau a comisiei de soluţionare, informaţii în cadrul Reţelei europene de concurenţă cu privire la aspecte specifice cauzei audiate.
Art. 18
(1)Deciziile asupra cazului se iau cu majoritatea de voturi ale membrilor plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, ale membrilor comisiei de soluţionare, preşedintele de şedinţă formulând ultimul punctul său de vedere.
(2)După închiderea deliberărilor, preşedintele de şedinţă comunică secretarului de şedinţă soluţia adoptată de plenul Consiliului Concurenţei sau, după caz, de comisia de soluţionare, acesta redactând minuta în care se consemnează rezultatul deliberărilor, precum şi membrul plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, al comisiei de soluţionare care va coordona ulterior activitatea de motivare a deciziei luate.
(3)Secretarul de şedinţă consemnează în minută, dacă este cazul, şi opinia separată, astfel cum îi este comunicată de autorul sau autorii acesteia.
(4)După întocmirea minutei secretarul de şedinţă alocă în registrul de decizii al Consiliului Concurenţei un număr corespunzător succesiunii înregistrărilor şi datei deliberării, acestea fiind numărul şi data pe care le va avea decizia motivată care se va comunica ulterior părţilor.
Art. 19
(1)Sub coordonarea unui membru al plenului Consiliului Concurenţei sau, după caz, al comisiei de soluţionare care a participat la deliberare, în termen de maximum 120 de zile de la deliberare, secretarul de şedinţă, cu consultarea raportorului şi a echipei de investigaţie, va redacta decizia, având la bază minuta conţinând soluţia pronunţată cu privire la caz, precum şi motivarea deciziei.
(2)Decizia se semnează de către preşedinte şi se comunică părţilor, prin grija secretarului general, urmând ca direcţia de resort care a instrumentat cazul să păstreze o evidenţă a comunicărilor.
(3)După primirea deciziei de către părţi, aceasta se publică şi pe site-ul Consiliului Concurenţei în forma sa neconfidenţială, în limba română, însoţită de un rezumat în limba engleză.
(4)Prevederile alin. (2) se aplică şi pentru deciziile de acceptare a angajamentelor adoptate potrivit prevederilor art. 47 din lege.
Art. 20
Prezentul regulament se pune in aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 674 din data de 4 septembrie 2015