METODOLOGIE din 16 septembrie 2015 pentru evaluarea investiţiilor în proiecte de interes comun privind infrastructura pentru transportul energiei electrice, inclusiv a riscurilor aferente acestora
CAPITOLUL I: Scop
Art. 1
Metodologia pentru evaluarea investiţiilor în proiecte de interes comun privind infrastructura pentru transportul energiei electrice, inclusiv a riscurilor aferente acestora se aplică proiectelor care prezintă riscuri mai ridicate în ceea ce priveşte dezvoltarea, operarea şi mentenanţa acestora, comparativ cu riscurile suportate în mod obişnuit de un proiect de infrastructură comparabil.
Art. 2
Prevederile prezentei metodologii nu se aplică proiectelor de interes comun care beneficiază de derogările prevăzute în paragraful al doilea al art. 13 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1.364/2006/CE şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 şi (CE) nr. 715/2009.
CAPITOLUL II: Definiţii şi abrevieri
Art. 3
(1)Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţia prevăzută în următoarele acte normative:
a)Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condiţiile de acces la reţea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.228/2003;
c)Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1.364/2006/CE şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 şi (CE) nr. 715/2009;
d)Recomandarea ACER nr. 3/2014 privind stimulentele pentru proiectele de interes comun şi metodologia de evaluare a riscului;
e)Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 53/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
f)Metodologia ENTSO-E "Guideline for Cost Benefit Analysis of Grid Development Projects", aprobată în februarie 2015.
(2)În înţelesul prezentei metodologii, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)proiect de interes comun (PCI) - proiect necesar pentru implementarea coridoarelor şi domeniilor prioritare privind infrastructura energetică prevăzute în anexa I din Regulamentul (UE) nr. 347/2013 şi care face parte din lista proiectelor de interes comun la nivelul Uniunii Europene;
b)beneficiu net socio-economic al PCI - indicator privind bunăstarea economică dobândită ca urmare a realizării PCI, reprezentând diferenţa dintre veniturile obţinute şi costurile de realizare şi operare a acestuia;
c)risc specific - risc aferent realizării unui PCI, care depăşeşte riscul sistematic acoperit prin tariful reglementat pentru serviciul de transport al energiei electrice şi pentru care se pot acorda stimulente.
(3)În cuprinsul prezentei metodologii se utilizează următoarele abrevieri:
a)ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b)Metodologie de stabilire a tarifelor reglementate - Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 53/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
c)Regulament - Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1.364/2006/CE şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 şi (CE) nr. 715/2009;
d)PCI - proiect de interes comun;
e)OTS - operatorul naţional de transport şi de sistem;
f)BAR - baza reglementată a activelor;
g)RRR - rata reglementată a rentabilităţii.
CAPITOLUL III: Cadrul de reglementare actual
Art. 4
(1)ANRE stabileşte cadrul de reglementare pentru elaborarea şi aprobarea tarifelor reglementate pentru transportul energiei electrice, cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale şi europene.
(2)Obiectivul cadrului de reglementare stabilit la alin. (1) îl reprezintă asigurarea condiţiilor adecvate pentru funcţionarea eficientă şi sigură a reţelelor de energie electrică, în condiţiile asigurării protecţiei mediului şi a clienţilor finali.
Art. 5
(1)Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate reflectă caracteristicile specifice serviciului de transport al energiei electrice ca activitate economică reglementată.
(2)Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate asigură stabilitate legislativă şi siguranţă investitorilor prin transparenţa metodelor de stabilire a costurilor justificate incluse în tarif şi a modului de calcul al tarifelor reglementate.
Art. 6
(1)Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate este de tip venit plafon.
(2)Metoda de reglementare asigură o alocare echitabilă, la sfârşitul fiecărei perioade de reglementare, a câştigurilor rezultate prin creşterea eficienţei în activitatea de transport al energiei electrice peste ţintele stabilite de ANRE, între OTS şi clienţii serviciului de transport.
(3)Revizuirea tarifelor de transport al energiei electrice include aplicarea de corecţii ale veniturilor şi ale costurilor prognozate/estimate ale perioadelor tarifare/de reglementare anterioare.
(4)Mijloacele fixe (activele) utilizate de OTS pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice se includ în BAR dacă se obţin în urma realizării unor proiecte de investiţii eficiente.
(5)OTS elaborează Planul naţional de dezvoltare a reţelei electrice de transport pentru o perioadă de 10 ani, care este revizuit la fiecare 2 ani de către OTS şi este aprobat de ANRE.
(6)Planul de investiţii al OTS trebuie să cuprindă în proporţie de cel puţin 80% obiective de investiţii cuprinse în Planul naţional de dezvoltare al reţelei electrice de transport pentru o perioadă de 10 ani.
(7)Rentabilitatea reglementată a capitalului se determină pe baza RRR, care se stabileşte ca medie ponderată a capitalului (WACC) după modelul CAPM (Capital Asset Pricing Model) la începutul fiecărei perioade de reglementare şi reflectă atât riscul sistematic al activităţii, cât şi riscul mediului economic şi financiar.
(8)Riscul sistematic (normal) aferent proiectelor de infrastructură este acoperit prin rentabilitatea reglementată a capitalului.
Art. 7
Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate prevede măsuri specifice pentru stimularea dezvoltării reţelei electrice de transport prin realizarea de investiţii din categoria PCI prevăzute în anexa II pct. 1 din Regulament, în condiţiile art. 13 din acelaşi Regulament, prin posibilitatea de aplicare a RRR majorate cu până la 0,5%.
CAPITOLUL IV: Metodologia de evaluare a riscului
SECŢIUNEA 1: Etapa 1 de analiză a unui PCI - Informaţii privitoare la proiect
Art. 8
(1)OTS are dreptul să depună la ANRE o cerere pentru acordarea de stimulente în situaţia în care consideră că PCI pe care îl promovează prezintă riscuri mai ridicate în ceea ce priveşte dezvoltarea, operarea şi mentenanţa acestuia, comparativ cu riscurile sistematice, suportate în mod obişnuit de un proiect de infrastructură comparabil.
(2)Cererea prevăzută la alin. (1) trebuie să fie însoţită de toate informaţiile necesare pentru evaluarea riscurilor reale la care este expus PCI în comparaţie cu un proiect comparabil şi a modului în care aceste riscuri influenţează realizarea proiectului, incluzând:
a)planul de afaceri privind operarea PCI;
b)analiza cost beneficiu a PCI şi analizele de sensibilitate;
c)identificarea şi evaluarea riscurilor specifice la care este expus PCI;
d)măsurile aplicate sau posibil de aplicat de către OTS pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor;
e)informaţii privind sursele de finanţare a PCI.
(3)Evaluarea riscurilor PCI, prezentată de OTS în vederea acordării de stimulente se bazează pe aceleaşi ipoteze şi date utilizate la analiza cost-beneficiu, respectiv la evaluarea sustenabilităţii financiare şi a beneficiului socio-economic net ale proiectului, în procesul de selecţie a proiectului în conformitate cu prevederile anexei III pct. 2.1 şi, după caz, ale art. 12 alin. (3) din Regulament.
(4)În cazul în care rezultatele analizei cost-beneficiu şi ale celorlalte evaluări prevăzute la alin. (3) indică diferenţe semnificative între costurile şi veniturile estimate ale proiectului, OTS trebuie să prezinte justificări detaliate ale acestor diferenţe.
(5)ANRE poate solicita OTS informaţii şi date suplimentare necesare evaluării riscurilor specifice PCI.
SECŢIUNEA 2: Etapa 2 de analiză a unui PCI - Identificarea tipurilor de risc specific aferent PCI
Art. 9
(1)OTS prezintă riscurile specifice la care este expus PCI, având în vedere prevederile cadrului de reglementare în vigoare pe teritoriul naţional, precum şi, în cazul proiectelor transfrontaliere, ale cadrului de reglementare al celorlalte state pe teritoriul cărora se dezvoltă proiectele.
(2)OTS încadrează riscurile specifice identificate ale PCI într-una dintre următoarele categorii:
a)riscul de depăşire a costurilor reale ale PCI comparativ cu costurile prognozate/estimate ale acestuia, care se poate datora: utilizării de tehnologii noi şi inovative pentru integrarea surselor regenerabile, producerii distribuite şi gestionării consumului de energie electrică în reţeaua interconectată etc.;
b)riscul de depăşire a termenelor de realizare a PCI comparativ cu programarea iniţială a proiectului, aprobată de ANRE;
c)riscul de utilizare a activelor rezultate în urma realizării PCI la un nivel mai mic decât cel prognozat, din motive independente de voinţa OTS;
d)riscul de identificare a ineficienţei costurilor cu realizarea PCI;
e)riscul de lichiditate, rezultat din suportarea temporară de către OTS a unor costuri mai mari decât veniturile încasate;
f)alte riscuri specifice.
SECŢIUNEA 3: Etapa 3 de analiză a unui PCI - Cuantificarea economică a efectelor riscurilor specifice PCI
Art. 10
(1)OTS asigură cuantificarea riscurilor specifice PCI în termeni economici, respectiv a costurilor mai ridicate sau a veniturilor prea mici, precizând valoarea şi probabilitatea apariţiei acestor riscuri.
(2)În cazul în care cuantificarea prevăzută la alin. (1) nu este posibilă, OTS prezintă o comparaţie calitativă a nivelului riscurilor cu riscurile aferente unui proiect comparabil.
SECŢIUNEA 4: Etapa 4 de analiză a unui PCI - Comparaţia cu soluţii alternative
Art. 11
(1)OTS transmite ANRE informaţii şi detalii complete pentru explicarea motivelor rezonabile ale alegerii PCI cu riscuri mai ridicate comparativ cu o soluţie alternativă, care ar avea riscuri mai scăzute.
(2)Comparaţia riscurilor celor două proiecte prevăzută la alin. (1) se realizează în raport cu impactul net pozitiv al PCI, rezultat din analiza cost-beneficiu şi are în vedere şi facilităţile acordate PCI faţă de un proiect non-PCI, ambele fiind proiecte naţionale.
SECŢIUNEA 5: Etapa 5 de analiză a unui PCI - Comparaţia cu nivelul de acoperire a riscului prevăzut în cadrul de reglementare
Art. 12
OTS trebuie să demonstreze, prin intermediul unei descrieri calitative şi a unei estimări cantitative, că metodologia de stabilire a tarifelor reglementate, prevăzută la cap. III, nu asigură un nivel de remunerare corespunzător acoperirii riscurilor specifice PCI.
SECŢIUNEA 6: Etapa 6 de analiză a unui PCI - Măsuri luate de OTS pentru diminuarea riscurilor specifice PCI
Art. 13
(1)OTS trebuie să diminueze sau să elimine riscurile specifice PCI prin măsuri disponibile în mod rezonabil.
(2)OTS furnizează ANRE informaţii privitoare la măsurile aplicate sau pe care intenţionează să le aplice pentru diminuarea riscurilor PCI, astfel încât costurile proiectului să fie menţinute la valoarea minimă posibilă.
(3)Costul măsurilor pentru diminuarea/eliminarea riscurilor sunt incluse în cadrul costurilor de operare şi mentenanţă controlabile, prin creşterea nivelului aprobat al acestora, la începutul unei perioade de reglementare.
SECŢIUNEA 7: Etapa 7 de analiză a unui PCI - Informaţii privind subvenţii, finanţări nerambursabile sau contribuţii prin alocarea transfrontalieră de costuri
Art. 14
OTS trebuie să furnizeze toate informaţiile relevante privitoare la subvenţii, finanţări nerambursabile sau contribuţii obţinute prin alocarea transfrontalieră de costuri de care a beneficiat, beneficiază sau va beneficia PCI.
SECŢIUNEA 8: Criterii de evaluare a riscurilor de către ANRE
Art. 15
Fiecare cerere transmisă de către OTS este analizată de ANRE după cum urmează:
a)se verifică rezultatul analizei cost-beneficiu efectuate în concordanţă cu prevederile art. 11 din Regulament şi cuantificarea beneficiului socioeconomic net al PCI;
b)se analizează conformitatea informaţiilor şi datelor transmise pentru evaluarea riscurilor specifice PCI cu datele utilizate la efectuarea analizei cost-beneficiu, precum şi cu cele utilizate la evaluarea sustenabilităţii financiare şi la cuantificarea beneficiului socioeconomic net al PCI;
c)se evaluează dacă măsurile de diminuare a riscurilor PCI aplicate de OTS sunt adecvate;
d)se analizează comparaţia PCI cu soluţiile alternative care ar avea riscuri mai scăzute, în corelare cu impactul net pozitiv al PCI şi cu rezultatele analizei cost-beneficiu;
e)se compară riscurile specifice PCI cu cele aferente unui proiect comparabil;
f)se analizează natura şi mărimea riscurilor specifice PCI şi se evaluează, pe baza cuantificării economice transmise de OTS, impactul economic asupra costurilor şi veniturilor aferente PCI;
g)se stabileşte dacă şi în ce măsură riscurile specifice PCI sunt riscuri sistematice, acoperite prin RRR, respectiv prin tariful reglementat;
h)se stabileşte dacă măsurile de diminuare totală sau parţială a riscurilor specifice se acoperă prin reglementările în vigoare;
i)se stabileşte dacă şi în ce măsură PCI care beneficiază deja de subvenţii, finanţări nerambursabile sau de contribuţii din alocarea transfrontalieră de costuri mai poate beneficia de stimulente în condiţiile prezentei metodologii, în vederea evitării supracompensării;
j)se evaluează dacă şi în ce măsură riscurile specifice la care este expus PCI pot fi evitate de OTS, prin măsuri adecvate cum ar fi: clauze contractuale privind penalităţile aplicate, încheierea de asigurări şi acoperiri împotriva riscului etc.
SECŢIUNEA 9: Situaţii de excludere de la acordarea stimulentelor
Art. 16
ANRE nu aprobă acordarea de stimulente PCI, conform prevederilor art. 7, în următoarele cazuri:
a)OTS nu prezintă informaţiile necesare în vederea aplicării prezentei metodologii;
b)OTS nu fundamentează existenţa unor riscuri specifice PCI şi nu prezintă rezultatele analizei cost-beneficiu şi impactul net pozitiv ale proiectului;
c)riscurile specifice PCI sunt acoperite prin rentabilitatea capitalului sau sunt/pot fi eliminate prin măsuri adecvate;
d)OTS nu adoptă măsurile identificate ca fiind rezonabile pentru diminuarea riscurilor;
e)PCI beneficiază de subvenţii finanţări nerambursabile sau din alocarea transfrontalieră de costuri, prin care este deja compensat total riscul specific.
SECŢIUNEA 10: Principii pentru stabilirea stimulentelor
Art. 17
(1)Stimulentele pentru acoperirea riscurilor specifice PCI stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii respectă următoarele principii:
a)stimulentele se acordă doar pentru PCI eligibile în conformitate cu art. 13 din Regulament;
b)stimulentele sunt proporţionale cu nivelul riscurilor specifice PCI;
c)valoarea stimulentelor nu depăşeşte valoarea beneficiilor nete ale PCI;
d)valoarea stimulentelor se stabileşte prin mecanismul de împărţire a câştigului asociat implementării PCI între OTS şi utilizatorii reţelei.
(2)Stimulentele acordate pentru acoperirea riscurilor specifice PCI prevăzute la alin. (1) nu pot depăşi creşterea cu 0,5% a ratei reglementate a rentabilităţii, conform prevederilor metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate.
(3)OTS este obligat să întocmească şi să transmită ANRE o analiză ex-post pe o perioadă de cel mult 3 ani de la realizarea PCI care a primit stimulente, prin aplicarea prevederilor cap. IV.
(4)Analiza prevăzută la alin. (3) se transmite la ANRE în termen de cel mult 6 luni de la încheierea perioadei de analiză.
(5)În cazul în care rezultatele analizei prevăzute la alin. (3) evidenţiază că în perioada de dezvoltare, operare şi mentenanţă a PCI riscurile specifice pentru care au fost acordate stimulente nu s-au produs sau au avut un impact diferit faţă de cel estimat, ANRE decide asupra cuantumului justificat al stimulentului şi aplică corecţiile de venit reglementat corespunzătoare.
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale
Art. 18
(1)Acordarea de stimulente unui PCI conform prevederilor art. 13 din Regulament şi ale prezentei metodologii se aprobă prin decizie a preşedintelui ANRE.
(2)Decizia prevăzută la alin. (1) stabileşte cuantumul stimulentelor, măsurile de reglementare şi/sau schemele monetare pentru recompensare sau penalizare aferente acordării stimulentelor.
(3)În cazul în care OTS obţine stimulente pentru PCI, acesta este obligat să transmită informaţiile privind realizarea proiectului la termenele şi în formatul solicitat de ANRE.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 704 din data de 18 septembrie 2015