NATURA CONTROALELOR | Data | Termen observaţii | Rezultatele controalelor |
Tematica de control | Indicatori relevanţi | Lista de verificări* | (zz.ll.aa) | (zz.ll.aa) | (neconformităţi) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
A. Respectarea cerinţelor de recunoaştere Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, art. 8; Regulamentul delegat (UE) nr. 363/2012 al Comisiei din 23 februarie 2012 privind normele de procedură pentru recunoaşterea şi retragerea recunoaşterii organizaţiilor de monitorizare, prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, art. 5-8; Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind normele detaliate referitoare la sistemul due diligence şi la frecvenţa şi natura controalelor privind organizaţiile de monitorizare prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, art. 6 şi 7; Hotărârea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn; Hotărârea Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare |
A.1. Are personalitate juridică şi este constituită în mod legal în cadrul Uniunii Europene (UE). | A.1.1. Dovada înregistrării organizaţiei de monitorizare ca personalitate juridică, obiectul de activitate | Examinarea documentaţiei: actele constitutive; certificat de înregistrare; certificat de recunoaştere (CE) | | | |
A.1.2. Sediul social, administraţia centrală, locul principal de desfăşurare a activităţii sau, după caz, agenţiile, sucursalele sau filialele înfiinţate sunt constituite în cadrul UE. | Examinarea documentaţiei: actele constitutive; certificat de înregistrare; certificat de recunoaştere (CE) | | | |
A.1.3. Recunoaşterea CE ca organizaţie de monitorizare pentru România ca stat membru | Certificat de recunoaştere (CE); notificări (CE); website (CE) | | | |
A.2. Are expertiza necesară şi capacitatea de a exercita funcţiile asumate. | A.2.1. Personalul are formare profesională oficială în unul sau mai multe dintre următoarele domenii: disciplinele legate de silvicultură, mediu, drept, managementul afacerilor, gestionarea riscului, comerţ, audit, control financiar sau gestionarea lanţului de aprovizionare. | Examinarea documentaţiei: titluri oficiale de calificare; experienţa profesională CV şi/sau alte documente justificative | | | |
A.2.2. În poziţiile tehnice de conducere sunt persoane cu cel puţin 5 ani de experienţă profesională într-o funcţie similară funcţiilor unei organizaţii de monitorizare. | Examinarea documentaţiei: titluri oficiale de calificare; experienţa profesională (CV şi/sau alte documente justificative) | | | |
A.2.3. Structură organizatorică care să asigure exercitarea adecvată a funcţiilor unei organizaţii de monitorizare | Examinarea documentaţiei: organigrama organizaţiei şi fluxul decizional; interviuri cu personalul OM sau Op | | | |
A.2.4. Organizaţia deţine şi implementează proceduri pentru monitorizarea performanţei şi a competenţei tehnice ale personalului său. | Examinarea documentaţiei şi a procedurilor privind sarcinile şi responsabilităţile personalului; verificarea documentaţiei şi a registrelor OM care să ateste monitorizarea performanţelor şi măsuri de conformare | | | |
A.3. Nu există niciun fel de conflicte de interese în exercitarea funcţiilor sale. | A.3.1. Organizaţia deţine politici şi proceduri scrise privind evaluarea riscurilor referitor la conflictele de interese care ar putea rezulta din exercitarea funcţiilor de organizaţie de monitorizare, inclusiv orice conflicte care decurg din relaţiile sale cu organismele asociate sau cu subcontractanţi. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM; evidenţe care să documenteze riscurile de conflict de interese | | | |
A.3.2. Politicile şi procedurile sunt implementate corespunzător pentru a evita conflictele de interese la nivel organizaţional şi individual. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor: reguli şi proceduri interne documentate, audituri efectuate de către terţi; interviuri cu personalul OM, operatori sau alte persoane relevante | | | |
B. Aplicarea DDS |
B.1. Menţine şi evaluează periodic un sistem due diligence. | B.1.1. DDS este pus la dispoziţie operatorilor şi autorităţii competente în forma actualizată. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM, respectiv a operatorilor | | | |
B.1.2. Sistemul due diligence este specific pentru fiecare tip specific de lemn sau de produse din lemn, conform cerinţelor art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010. NOTĂ: Controalele se vor realiza prin sondaj pentru operatori. Se vor analiza indicatorii relevanţi (1-7) conform anexei nr. 2 la metodologie "Registrul de evidenţă a controalelor". Eşantion: maximum 5%. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM; verificări prin sondaj pentru operatori conform anexei nr. 2 la metodologie; controale la faţa locului; interviuri cu conducerea şi personalul OM | | | |
B.1.3. Legislaţia aplicabilă este identificată şi actualizată pentru ţara de recoltare şi acoperă toate aspectele prevăzute în art. 2 lit. h) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010. Sistemul permite identificarea mijloacelor adecvate prin care se indică conformitatea cu legislaţia aplicabilă. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM | | | |
B.1.4. Procedurile de evaluare a riscurilor iau în considerare cele mai bune informaţii relevante şi disponibile referitoare la criteriile de risc - garantarea respectării legislaţiei aplicabile în certificarea pădurilor sau alte sisteme de verificare; prevalenţa recoltării ilegale a anumitor specii de arbori; prevalenţa recoltării sau a practicilor ilegale; sancţiunile impuse de Consiliul de Securitate al ONU sau de Consiliul Uniunii Europene. | Examinarea documentaţiei; verificarea registrelor OM | | | |
B.1.5. Organizaţia deţine şi implementează politici şi proceduri care permit evaluarea şi îmbunătăţirea propriului DDS; acestea iau în considerare sesizările şi reclamaţiile părţilor terţe şi urmează o abordare transparentă. | Examinarea documentaţiei; verificarea registrelor OM; proceduri interne documentate | | | |
B.2. Verifică utilizarea corespunzătoare a sistemului său due diligence de către aceşti operatori. | B.2.1. Proceduri de verificare adecvate referitor la utilizarea corespunzătoare de către operatori a DDS. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM | | | |
B.2.2. Procesul de verificare a utilizării DDS este corespunzător procedurilor asumate. | Verificarea registrelor OM şi al Op; interviuri cu personalul OM sau Op; verificări în teren şi/sau examinarea unor probe de furnizare ale operatorilor | | | |
B.2.3. Frecvenţa verificărilor este de cel mult 12 luni conform procedurilor documentate şi ori de câte ori se constată că se impune. | Verificarea registrelor OM şi a Op | | | |
B.2.4. Sistemul instituit la operatorul ....... cuprinde o evaluare a riscurilor completă/conformă specificului regiunii subnaţionale | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM | | | |
B.3. Adoptă măsuri adecvate în cazul unei utilizări necorespunzătoare a sistemului său due diligence de către un operator. | B.3.1. Proceduri documentate privind acţiunile corective în cazul unei utilizări necorespunzătoare de către operatori a DDS. | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM | | | |
B.3.2. Respectarea acţiunilor corective de către operatori este verificată corespunzător conform procedurilor asumate. | Verificarea registrelor OM şi al Op; interviuri cu personalul OM sau Op; verificări în teren şi/sau examinarea unor probe de furnizare ale operatorilor | | | |
B.3.3. Sistemul due diligence instituit la operatorul ....... a fost revizuit de organizaţie în conformitate cu sarcinile stabilite în controlul DACS/GNM/CRSC (judeţul)/GM (judeţul) ..... din ...... | Examinarea documentaţiei şi a registrelor OM | | | |