ORDIN nr. 181 din 19 iulie 2012 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor şi al ministrului internelor şi reformei administrative nr. 510/230/2007 pentru aprobarea Reglementărilor privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere - RNTR 11
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (2) lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, ale art. 12 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 18/2012, ale pct. 4.21 al art. 4 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome "Registrul Auto Român", prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 768/1991 privind înfiinţarea şi funcţionarea Regiei Autonome "Registrul Auto Român", republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi ale art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii şi ministrul administraţiei şi internelor emit următorul ordin:
Art. I
Ordinul ministrului transporturilor şi al ministrului internelor şi reformei administrative nr. 510/230/2007 pentru aprobarea Reglementărilor privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere - RNTR 11, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 19 iulie 2007, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ORDIN pentru aprobarea Reglementărilor privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor - RNTR 11"
2.Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 1
(1) Se aprobă Reglementările privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor - RNTR 11, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Reglementările prevăzute la alin. (1) se aplică la controlul tehnic în trafic al vehiculelor, cu excepţia vehiculelor utilitare."
3.Articolul 4 se abrogă.
4.După articolul 5 se introduce următoarea menţiune:
"*
Prezentul ordin transpune prevederile art. 3 alin. (2) din Directiva 2009/40/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 privind inspecţia tehnică auto pentru autovehicule şi remorcile acestora, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2010/48/UE a Comisiei din 5 iulie 2010 de adaptare la progresul tehnic a Directivei 2009/40/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind inspecţia tehnică auto pentru autovehicule şi remorcile acestora."
5.Titlul anexei se modifică şi va avea următorul cuprins:
"REGLEMENTĂRI privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor - RNTR 11"
6.În anexă, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 1
Prezentele reglementări stabilesc procedura şi condiţiile tehnice care se aplică la efectuarea controlului tehnic în trafic al vehiculelor care circulă pe drumurile publice din România, cu excepţia vehiculelor utilitare."
7.În anexă, la articolul 2, literele d) şi g) se abrogă.
8.În anexă, la articolul 3, literele a) şi d) se abrogă.
9.În anexă, la articolul 3, literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"e) vehicul - sistemul mecanic care circulă pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, şi care se utilizează în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări, cu excepţia vehiculelor care circulă pe şine;
f) vehicul utilitar - vehiculul destinat transportului rutier de persoane având mai mult de 9 locuri, inclusiv locul conducătorului auto (categoriile M2 şi M3), ori vehiculul destinat transportului rutier de mărfuri având masa totală maximă autorizată de peste 3,5 t (categoriile N2, N3, O3 şi O4)."
10.În anexă, articolul 4 se abrogă.
11.În anexă, articolul 5 se modifică şj va avea următorul cuprins:
"Art. 5
CTT se efectuează pentru vehiculele aflate în circulaţie pe drumurile publice din România, fără discriminări bazate pe naţionalitatea conducătorului auto sau pe statul de înmatriculare ori punere în circulaţie a vehiculului, ţinându-se cont de necesitatea reducerii la minimum a costurilor şi întârzierilor provocate conducătorilor auto şi/sau operatorilor economici."
12.În anexă, la articolul 7 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) o verificare a raportului de CTT întocmit recent sau o verificare a documentelor care atestă efectuarea ITP în statul de înmatriculare sau punere în circulaţie a vehiculului şi, în particular, pentru vehiculele dintr-un stat membru al Uniunii Europene, a documentului ce atestă că vehiculul a fost supus ITP obligatorii, conform Directivei 2009/40/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 privind inspecţia tehnică auto pentru autovehicule şi remorcile acestora; şi/sau;"
13.În anexă, la articolul 7, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Dovada eliberată într-un alt stat membru al Uniunii Europene care stabileşte că un autovehicul, precum şi remorca sau semiremorca acestuia, înmatriculate în acest stat membru, au fost admise la o ITP care respectă cel puţin prevederile Directivei 2009/40/CE, este recunoscută ca având aceeaşi valabilitate ca şi dovada de ITP eliberată în România."
14.În anexă, la articolul 7, alineatul (6) se abrogă.
15.În anexă, la articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 8
(1) Înainte de a proceda la o inspecţie privind punctele de control enumerate în raportul de CTT, inspectorul RAR ia în considerare documentele care atestă efectuarea ITP şi/sau un raport de CTT prezentat de conducătorul auto şi care a fost întocmit recent fie de RAR, fie de autoritatea competentă a unui alt stat membru al Uniunii Europene."
16.În anexă, la articolul 8, alineatul (2) se abrogă.
17.În anexă, la articolul 9, alineatele (2) şi (3) se abrogă.
18.În anexă, la articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 10
(1) Pentru fiecare CTT se întocmeşte un raport, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele reglementări."
19.În anexă, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 11
(1) În cazul în care inspectorul RAR determină, în urma verificărilor efectuate, defecte majore sau periculoase în conformitate cu planul de operaţiuni, marchează în raportul de CTT acele puncte la care au fost constatate astfel de defecte, iar pe versoul raportului de CTT marchează codurile ce denumesc verificările la care au fost identificate defectele respective. De asemenea, inspectorul RAR menţionează în clar toate defectele identificate la rubrica privind detalierea defectelor constatate.
(2) În baza defectelor menţionate de inspectorul RAR, lucrătorul Poliţiei Rutiere aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice şi înscrie măsurile aplicate la rubrica privind rezultatul controlului din raportul de CTT.
(3) Măsurile aplicate de lucrătorul Poliţiei Rutiere în conformitate cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice au în vedere defectele constatate fie în timpul verificărilor prevăzute la art. 7 alin. (4), fie în timpul inspecţiei mai complexe prevăzute la art. 10 alin. (3).
(4) În cazul în care măsurile aplicate de lucrătorul Poliţiei Rutiere includ şi imobilizarea vehiculului, ca urmare a gravităţii defectelor constatate, în cazul vehiculelor înmatriculate în România, inspectorul RAR va proceda suplimentar la anularea ITP.
(5) RAR informează deţinătorul vehiculului cu privire la anularea valabilităţii ITP a vehiculului respectiv.
(6) Raportul de CTT se reţine de inspectorul RAR, o copie a acestuia fiind înmânată lucrătorului Poliţiei Rutiere, iar o altă copie conducătorului auto."
20.În anexă, articolul 12 se abrogă.
21.În anexă, articolul 13 se modifică şl va avea următorul cuprins:
"Art. 13
(1) În cazul în care RAR a fost informat de către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier de solicitarea adresată de o autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene care a constatat defecte majore şi/sau periculoase la un vehicul utilitar înmatriculat în România de a se lua măsuri împotriva contravenientului, RAR va cere deţinătorului vehiculului respectiv prezentarea la RAR într-un interval de maximum 30 de zile pentru efectuarea unei verificări tehnice la sistemele la care au fost constatate defecte majore şi/sau periculoase de către autoritatea competentă a unui stat membru al Uniunii Europene.
(2) În cazul nerespectării de către deţinătorul vehiculului a obligaţiilor prevăzute la alin. (1), RAR va proceda la anularea din oficiu a valabilităţii ITP pentru vehiculul respectiv, informând în acest sens deţinătorul vehiculului.
(3) RAR va comunica Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier măsurile luate cu privire ia vehiculul menţionat la alin. (1)."
22.În anexă, articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 14
În cazul reţinerii certificatului de înmatriculare de către lucrătorul Poliţiei Rutiere ca urmare a defectelor constatate în cadrul CTT, a lipsei ITP sau a expirării valabilităţii ITP, redobândirea certificatului de înmatriculare se realizează în baza inspecţiei tehnice efectuate de RAR, în conformitate cu legislaţia în vigoare."
23.În textul anexei, termenul "defecţiune" se înlocuieşte cu termenul "defect".
24.Anexa nr. 1 la reglementări se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
25.Anexa nr. 2 la reglementări se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
26.Anexele nr. 3 şi 4 la reglementări se abrogă.
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Septimiu Buzaşu,

secretar de stat

p. Ministrul administraţiei şi internelor,

Căbulea Ioan-Nicolae,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1: Plan de operaţiuni
(- Anexa nr. 1 la reglementări)

Nr. crt.

Denumirea verificării

Metoda de control şi aparatura necesară

Defecte constatate

Cod defect

DMi

DMa

DP

0

1

2

3

4

5

6

0. IDENTIFICARE VEHICUL

0.1.

Verificare stare plăci cu numărul de înmatriculare, concordanţă între plăcile cu numărul de înmatriculare şi numărul de înmatriculare din documentele vehiculului (CI şi/sau CIV)

Inspecţie vizuală

a) Placă lipsă sau fixată necorespunzător astfel încât s-ar putea desprinde de pe vehicul

 

X

 

b) Număr de înmatriculare ilizibil sau lipsă

 

X

 

c) Numărul de înmatriculare de pe placă nu este în concordanţă cu documentele vehiculului.

 

X

 

d) Placă deteriorată/confecţionată artizanal

X

X

 

0.2.

Verificare concordanţă între datele de identificare prelevate de pe vehiculul supus CTT şi datele din CIV

Inspecţie vizuală după curăţarea locurilor unde se află poansonat numărul de identificare sau unde se află plăcuţele producătorului

Se verifică concordanta dintre vehiculul supus CTT şi datele din CIV privind: categorie, caroserie, marcă, tip, număr de identificare poansonat sau ştanţat pe plăcuţa producătorului, prindere plăcuţă producător, cod motor, culoare.

a) Lipsă număr de identificare poansonat sau lipsă plăcuţă producător cu număr de identificare de la bord

 

X

 

b) Număr de identificare incomplet, ilizibil parţial sau total

 

X

 

c) Număr de identificare neconform cu documentele sau înregistrările vehiculului

 

X

 

d) Vehiculul supus CTT nu corespunde cu datele din CIV privind: categoria, caroseria, marca, tipul vehiculului, codul motorului sau culoarea.

 

X

 

e) Număr de identificare modificat sau poansonat neconform

 

X

 

f) Suportul pe care se află poansonat numărul de identificare este fixat artizanal pe vehicul (de exemplu, înconjurat de un cordon de sudură).

 

X

 

g) Vehiculul are aplicat un colant de altă culoare decât cea din CIV pe o suprafaţă mai mare de 50% din suprafaţa vehiculului.

 

X

 

h) Motor cu alt sistem de alimentare decât cel din CIV (de exemplu, motor cu sistem de alimentare dual benzină + GPL/GNC sau modificarea sistemului de alimentare al motorului)

 

X

 

i) Seria rezervorului GPL/GNC nu este menţionată sau este diferită de cea din CIV.

 

X

 

1. SISTEM DE FRÂNARE

1.1.

Stare mecanică şi funcţionare

1.1.1.

Ax pedală frână de serviciu/ax manetă de frână

Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor, în timp ce sistemul de frânare este acţionat

NOTĂ:

Autovehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprit.

a) Efort excesiv la acţionarea pedalei/manetei

 

X

 

b) Uzură avansată sau joc excesiv

 

X

 

c) Lipsă siguranţă la pedală

  

X

1.1.2.

Pedală/Manetă de frână şi cursa dispozitivului de acţionare a frânei

Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor, în timp ce sistemul de frânare este acţionat

NOTĂ:

Autovehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprit.

a) Cursă excesivă sau insuficientă a dispozitivului de acţionare

 

X

 

b) Dispozitivul de acţionare nu revine corect la poziţia iniţială.

 

X

 

c) îmbrăcăminte pedală (dacă a fost prevăzută de producător) uzată, fixată incorect sau lipsă

X

  

d) Dispozitivul de acţionare deformat excesiv, fisurat, rupt

 

X

 

1.1.3.

Element de acţionare frână de mână, levier de comandă frână de mână, mecanism cu clichet frână de mână, frână de mână cu acţionare electrică

Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Sistemul de blocare al mecanismului cu clichet funcţionează necorespunzător.

 

X

 

b) Uzură excesivă a axului levierului sau a mecanismului cu clichet al levierului

 

X

 

c) Cursă prea mare a levierului (reglaj incorect)

 

X

 

d) Element de acţionare lipsă, deteriorat sau nefuncţional

 

X

 

e) Funcţionare incorectă, indicatorul de avertizare indică o funcţionare defectuoasă

 

X

 

f) Elemente deteriorate sau reglate necorespunzător

 

X

 

g) Sistem inoperant (cursă prea mică, prea mare sau orice element deteriorat ori reglat necorespunzător)

 

X

 

1.1.4.

Elemente de cuplare ale frânelor (semi)remorcii

Deconectarea şi reconectarea tuturor elementelor de cuplare ale sistemelor de frânare dintre autovehiculul tractor şi (semi)remorcă Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Fixare necorespunzătoare/Montaj necorespunzător

X

X

 

b) Funcţionare necorespunzătoare

 

X

X

1.1.5.

Dispozitiv servofrână, pompă centrală de frână

Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Dispozitiv servofrână deteriorat sau ineficient

 

X

 

b) Pompă centrală neetanşă/defectă (pierde presiunea la apăsarea constantă a pedalei sau la acţionarea manetei)

 

X

X

c) Fixare necorespunzătoare a pompei centrale de frână

 

X

X

d) Cantitate insuficientă a lichidului de frână

 

X

 

e) Lipsă capac rezervor lichid de frână

X

  

f) Martor nivel lichid de frână aprins sau defect

X

  

g) Funcţionare defectuoasă a dispozitivului de avertizare în caz de nivel insuficient al lichidului de frână (dacă a fost prevăzut de producător)

X

  

1.1.6.

Conducte de frână rigide

Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Risc iminent de fisurare sau rupere

 

X

X

b) Conductă sau conexiune neetanşă (pierderi reduse/importante)

 

X

X

c) Deteriorări sau coroziuni excesive (conform pct. C din anexa nr. 2 la RNTR 1)

 

X

X

d) Conductă poziţionată necorespunzător

 

X

 

e) Conductă fisurată sau ruptă

  

X

1.1.7.

Racorduri flexibile de frână

Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Risc iminent de fisurare sau rupere

 

X

X

b) Racord deteriorat, cu puncte de frecare, răsucit sau prea scurt

X

X

 

c) Racord sau conexiune neetanşă (pierderi reduse/importante)

 

X

X

d) Umflare excesivă la presiune

 

X

X

e) Racord cu porozităţi

 

X

 

f) Racord fisurat sau rupt

  

X

1.1.8.

Garnituri de fricţiune (plăcuţe, saboţi)

Inspecţie vizuală acolo unde există zonă de vizitare

a) Uzură excesivă (la o roată/la mai multe roţi)

 

X

X

b) Garnituri contaminate cu ulei sau unsoare (la o roată/la mai multe roţi)

 

X

X

c) Lipsă

  

X

1.1.9.

Tamburi şi discuri de frână

Inspecţie vizuală, inclusiv în zona de ventilaţie

a) Uzură excesivă, şanţuri, fisuri, spărturi,

 

X

X

fixare necorespunzătoare sau alte defecte care compromit siguranţa (la o roată/la mai multe roţi)

   

b) Tamburi sau discuri ancrasate cu ulei sau unsoare (la o roată/la mai multe roţi)

 

X

X

c) Tambur sau disc lipsă

  

X

d) Platou fixat necorespunzător, joc platou

 

X

 

e) Joc disc de frână

  

X

f) Disc frână deformat sau tambur ovalizat

 

X

X

(la o roată/la mai multe roţi)

   

1.1.10.

Cabluri de frână, leviere şi conexiuni, tije de acţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Cabluri deteriorate/înnodate

 

X

X

b) Componente corodate sau uzate excesiv

 

X

X

c) Cabluri, leviere, tije sau conexiuni fixate necorespunzător

 

X

 

d) Ghidaje de cabluri necorespunzătoare

 

X

 

e) Orice element care poate împiedica

 

X

 

mişcarea liberă a elementelor sistemului de frânare

   

f) Cursă necorespunzătoare a timoneriei din cauza reglajului incorect sau uzurii excesive

 

X

 

g) Lipsă cabluri sau elemente ale timoneriei

  

X

h) Conexiune necorespunzătoare a cablurilor sau a tijelor

 

X

 

i) Cabluri ce nu asigură funcţionalitatea sau tije de acţionare defecte

 

X

 

1.1.11.

Elemente de acţionare sistem frânare (inclusiv etriere, cilindri de frână hidraulici)

Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Cu deteriorări/Cu fisuri

 

X

X

b) Neetanşeităţi (pierderi reduse/importante)

 

X

X

c) Fixare necorespunzătoare/Montare incorectă

 

X

X

d) Coroziuni excesive

 

X

X

e) Burduf de protecţie împotriva prafului

X

X

 

rupt/lipsă

   

1.1.12.

Regulator automat al frânării în funcţie de încărcare

Inspecţie vizuală şi funcţională în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Timonerie defectă

 

X

 

b) Timonerie reglată necorespunzător

 

X

 

c) Mecanism blocat (gripat) sau ineficient

 

X

X

d) Regulator lipsă sau modificat

  

X

1.1.13.

Dispozitiv de reglare a jocului

Inspecţie vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Dispozitiv deteriorat, gripat, cu mişcare anormală, uzat excesiv sau reglat necorespunzător

 

X

 

b) Dispozitiv de reglare a jocului defect

 

X

 

c) Dispozitiv de reglare a jocului montat incorect

 

X

 

1.1.14.

Ansamblu sistem de frânare

Inspecţie vizuală şi auditivă

a) Alte componente corodate excesiv/deteriorate astfel încât afectează funcţionalitatea sistemului de frânare

 

X

X

b) Orice altă componentă fixată sau montată necorespunzător

 

X

 

c) Reparaţii/Modificări necorespunzătoare(1)

 

X

X

1.2. Performanţă şi eficacitate frână de serviciu

1.2.1.

Performanţă

Verificare, dacă este posibil, prin probe în parcurs

Se acţionează frâna gradual până la obţinerea efortului maxim.

A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1.

a) Vehiculul deviază excesiv de la traiectoria rectilinie.

 

X

 

b) Forţa de frânare nu variază gradual (blocarea bruscă a frânei).

 

X

 

c) Frânare anormală a oricăreia dintre roţi (de exemplu, întârziere excesivă la frânare)

 

X

 

d) Zgomot la roată în timpul frânării

X

  

1.2.2.

Eficacitate (+E)

Verificare, dacă este posibil, prin probe funcţionale în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare

Ase vedea anexa nr. 11 la RNTR 1.

Deceleraţie maximă măsurată mai mică decât valorile precizate în anexa nr. 11 la RNTR 1, în funcţie de categoria vehiculului

  

X

1.3. Performanţă şi eficacitate frână de securitate (dacă este acţionată printr-un sistem separat)

1.3.1.

Performanţă

Verificare, dacă este posibil, prin probe funcţionale în parcurs

Se acţionează frâna gradual până la obţinerea efortului maxim.

A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1.

a) Vehiculul deviază excesiv de la traiectoria rectilinie.

 

X

 

b) Forţa de frânare nu variază gradual (blocarea bruscă a frânei).

 

X

 

c) întârziere excesivă în frânarea oricărei roti

 

X

 

d) Zgomot la roată în timpul frânării

X

  

1.3.2.

Eficacitate (+E)

Verificare, dacă este posibil, prin probe funcţionale în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare

A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1.

Deceleraţie maximă măsurată mai mică decât valorile precizate în anexa nr. 11 la RNTR 1, în funcţie de categoria vehiculului

  

X

1.4. Performanţă şi eficacitate frână de staţionare (când nu este frână de securitate)

1.4.1.

Performanţă

Verificare, dacă este posibil, prin probe

a) Vehiculul deviază excesiv de la traiectoria rectilinie

 

X

 

funcţionale în parcurs Se acţionează frâna

b) întârziere excesivă în frânarea oricărei roti

 

X

 

gradual până la obţinerea efortului maxim. A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1.

c) Zgomot la roată în timpul frânării

X

  

1.4.2.

Eficacitate (+E)

Verificare, dacă este posibil, prin probe funcţionale în parcurs folosind un decelerometru cu compensare şi înregistrare

A se vedea anexa nr. 11 la RNTR 1.

Deceleraţie maximă măsurată mai mică de 1,6 m/s 2 pentru toate categoriile de vehiculele

 

X

 

1.5.

Sistem antiblocare (ABS)

Inspecţie vizuală

a) Dispozitivul de avertizare nu funcţionează corespunzător.

 

X

 

b) Dispozitivul de avertizare indică funcţionarea necorespunzătoare a sistemului.

 

X

 

c) Senzorii de turaţie a roţii lipsă sau deterioraţi

 

X

 

d) Instalaţie electrică deteriorată

 

X

 

e) Alte componente lipsă sau deteriorate

 

X

 

2. SISTEM DE DIRECŢIE

2.1. Stare mecanică

2.1.1.

Stare, fixare, funcţionare sistem de direcţie (+E)

Inspecţie vizuală cu vehiculul cu roţile pe sol sau, dacă este posibil, cu utilizarea unui cric Ghidonul/Volanul este rotit stânga-dreapta sau roţile punţii directoare sunt deplasate stânga-dreapta pe întreaga cursă.

a) Sistem de direcţie greu manevrabil

 

X

 

b) Axul sectorului de angrenare răsucit sau caneluri uzate

 

X

X

c) Uzură excesivă a axului sectorului de angrenare

 

X

X

d) Deplasare excesivă a axului sectorului de angrenare

 

X

X

e) Neetanşeităţi ale casetei (scurgeri reduse/importante)

X

X

 

2.1.2.

Stare, fixare casetă de direcţie (+E)

Inspecţie vizuală a fixării casetei de direcţie

Cu vehiculul cu roţile pe sol, se roteşte ghidonul/volanul stânga - dreapta.

Dacă se utilizează un cric, se deplasează manual roţile stânga-dreapta.

a) Fixare necorespunzătoare a casetei

 

X

X

b) Găuri de fixare ovalizate

 

X

X

c) Şuruburi de fixare rupte/lipsă

 

X

X

d) Casetă de direcţie fisurată/spartă

 

X

X

2.1.3.

Jocuri în sistemul de direcţie (+E)

Inspecţie vizuală a componentelor timoneriei direcţiei în ceea ce priveşte uzura, fisurile şi siguranţa în timp ce ghidonul/volanul este rotit stânga-dreapta cu roţile pe sol

Dacă se utilizează un cric, se deplasează manual roţile punţii directoare stânga-dreapta.

Verificare ax ghidon cu frâna faţă acţionată.

a) Mişcare relativă între componentele sistemului ce ar trebui să fie fixe

 

X

X

b) Joc excesiv în articulaţiile sistemului de direcţie

 

X

X

c) Deformări/Fisuri ale oricărui element

 

X

X

d) Lipsă dispozitive de blocare la bracarea roţilor

 

X

 

e) Alinierea defectuoasă a componentelor (de exemplu, bară de comandă a direcţiei, bară de conexiune etc.)

 

X

 

f) Reparaţii/Modificări necorespunzătoare

 

X

X

g) Burduf de protecţie la praf deteriorat/lipsă

X

X

 

2.1.4.

Funcţionare elemente mecanice de legătură la sistemul de direcţie (+E)

Inspecţie vizuală a mişcării elementelor timoneriei în timp ce ghidonul/volanul este rotit, cu roţile pe sol şi motorul în funcţiune Dacă se utilizează un cric, se roteşte ghidonul/volanul stânga - dreapta până la cursa maximă.

a) Cursă incompletă a sistemului de direcţie la acţionarea acestuia (lovirea de o parte fixă a cadrului sau şasiului)

 

X

 

b) Limitatoare mecanice de cursă nefuncţionale sau lipsă (dacă au fost prevăzute de producător)

 

X

 

c) Atingerea componentelor

 

X

X

2.1.5.

Stare, fixare, funcţionare şi etanşeitate servodirecţie

Verificarea servodirecţiei şi a nivelului de ulei hidraulic din rezervor (dacă este vizibil)

Cu roţile pe sol şi cu motorul funcţionând se verifică dacă servodirecţia funcţionează corect

a) Neetanşeităţi (scurgeri reduse/importante)

 

X

X

b) Nivel redus de lichid

X

X

 

c) Mecanismul nu funcţionează.

 

X

X

d) Mecanism fixat necorespunzător/fisurat

 

X

X

e) Conducte care freacă/poziţionate necorespunzător

 

X

X

f) Reparaţii/Modificări necorespunzătoare

 

X

X

g) Conducte, furtunuri deteriorate/uzate sau corodate excesiv

 

X

X

h) Zgomot anormal la pompă în timpul funcţionării

 

X

 

2.2. Ghidon/Volan şi coloană ghidon/volan (furcă faţă)

2.2.1.

Stare, fixare ghidon/volan

Cu roţile pe sol, se oscilează ghidonul/volanul dintr-o parte în alta într-un plan perpendicular pe coloana de direcţie şi se aplică de jos în sus şi de sus în jos o forţă slabă.

Se inspectează vizual jocurile.

a) Deplasare relativă între ghidon/volan şi coloana de direcţie care indică un joc excesiv

 

X

 

b) Lipsa dispozitivului de reţinere (siguranţei) pe furcă/butucul volanului

 

X

X

c) Butucul, coroana sau spiţele volanului fisurate sau fixate necorespunzător

 

X

X

2.2.2.

Stare, fixare coloană de direcţie ghidon/volan, cuplaj, jugul şi furca ghidonului

Se împinge şi se trage de ghidon/volan în linie cu coloana, se împinge de ghidon/volan în diferite direcţii perpendiculare pe coloana de direcţie.

Se verifică vizual jocul şi starea cuplajelor elastice sau a altor articulaţii.

a) Joc excesiv axial al centrului ghidonului/volanului în raport cu coloana

 

X

 

b) Joc excesiv radial al centrului ghidonului/volanului în raport cu coloana

 

X

 

c) Joc anormal în cuplajul elastic sau cardanic (cuplaj deteriorat)

 

X

 

d) Fixare defectuoasă a coloanei

 

X

X

e) Reparaţie sau modificare necorespunzătoare

  

X

f) Cadru furcă deteriorat/fisurat

 

X

X

g) Cadru furcă corodat excesiv/montat necorespunzător

 

X

X

h) Joc excesiv al furcii în cadru

 

X

 

2.3.

Joc la ghidon/volan

Cu motorul în funcţiune în cazul vehiculelor cu servodirecţie şi cu roţile în poziţie dreaptă, se roteşte uşor ghidonul/volanul stânga-dreapta, pe cât posibil fără a mişca roţile Se verifică vizual mişcarea liberă.

Joc excesiv al direcţiei (de exemplu, ghidonul/volanul poate fi rotit pe un arc de cerc mare, fără ca roţile directoare să se mişte)

 

X

X

2.4.

Aliniament roţi

Verificarea aliniamentului roţilor

Control vizual

Roţi nealiniate în mod evident

 

X

 

3. VIZIBILITATE

3.1.

Câmp de vizibilitate

Inspecţie vizuală de pe şa/de la postul de conducere

a) Obstrucţionarea câmpului de vizibilitate al conducătorului care îi afectează vederea în fată sau lateral

X

X

 

b) Nu se asigură vizibilitatea corespunzătoare spre înapoi.

 

X

 

c) Nu se asigură vizibilitatea corespunzătoare.

 

X

 

3.2.

Stare parbriz şi celelalte geamuri (dacă au fost prevăzute de producător)

Inspecţie vizuală de pe şa/de la postul de conducere (conform lit. D a anexei nr. 2 la RNTR 1)

a) Geam fisurat sau decolorat

X

X

 

b) Geam cu transparenţă neconformă cu cerinţele specifice

X

X

 

c) Parbriz sau geam în stare necorespunzătoare (sablat, zgâriat/cu opacităţi importante sau din material neconform)

X

X

 

d) Parbriz fisurat într-o zonă în care se acceptă/fisurat, spart sau cu transparenţă neconformă cu cerinţele specifice

X

X

 

3.3.

Oglinzi sau dispozitive retrovizoare, inclusiv cea suplimentară de la autovehiculele ŞCOALA

Inspecţie vizuală şi funcţională de pe şa/de la postul de conducere

a) Oglindă sau dispozitiv lipsă ori care nu asigură vizibilitatea corespunzătoare

 

X

 

b) Oglindă sau dispozitiv deteriorate sau fixate necorespunzător/dispozitiv nefuncţional

X

X

 

3.4.

Ştergătoare de parbriz

Inspecţie vizuală şi funcţională

a)Ştergător care nu funcţionează corespunzător sau lipsă

 

X

 

b) Lamela ştergătorului deteriorată/lipsă

X

X

 

3.5.

Spălătoare de parbriz

Inspecţie vizuală şi funcţională

Spălător care nu funcţionează corespunzător/lipsă

X

X

 

3.6.

Sistem de dezaburire (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală şi funcţională

Sistem care nu funcţionează corespunzător sau deteriorat

X

  

4. LĂMPI, DISPOZITIVE REFLECTORIZANTE ŞI ECHIPAMENTE ELECTRICE

4.1. Faruri

4.1.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Funcţionare defectuoasă/Lipsa farului sau a sursei de lumină

X

X

 

b) Funcţionare defectuoasă/Lipsa sistemului de proiecţie (dispozitiv reflectorizant şi lentile)

X

X

 

c) Far fixat necorespunzător

 

X

 

d) Nefuncţionare faruri cu lumină diurnă

X

  

e) Far neomologat (fără marcă de omologare)

 

X

 

f) Far cu oglinda deteriorată

X

  

g) Dispersor fisurat/spart, de culoare necorespunzătoare

X

X

 

h) Fixare necorespunzătoare care poate conduce la căderea pe carosabil

 

X

 

i) Montare necorespunzătoare

 

X

 

j) Sursă de lumină defectă

 

X

 

4.1.2.

Orientare (+E)

Inspecţie vizuală şi funcţională

Se determină centrul de focalizare orizontal al fiecărui far cu lumină de întâlnire cu ajutorul aparatului de control al farurilor.

a) Far reglat necorespunzător (centrul de focalizare al unui far nu se încadrează în limitele stabilite)

 

X

 

b) Sursa de lumină montată necorespunzător

 

X

 

4.1.3.

Comutare lumini

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Comutator care nu funcţionează în conformitate cu cerinţele (un număr de faruri iluminate concomitent)

 

X

 

b) Dispozitiv de comandă defect

 

X

 

c) Numărul de faruri aprinse simultan nu este în conformitate cu tipul omologat.

 

X

 

4.1.4.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Far, culoare emisă, poziţie sau intensitate neconformă cu cerinţele

 

X

 

b) Dispersor sau sursă de lumină obstrucţionate, reducând intensitatea luminii sau modificând culoarea luminii emise

 

X

 

c) Sursă de lumină şi far incompatibile

 

X

 

d) Faruri destinate conducerii pe partea stângă

 

X

 

4.1.5.

Dispozitive de reglare pe verticală a farurilor (dacă au fost prevăzute de producător)

Inspecţie vizuală şi funcţională, dacă este posibil

a) Dispozitivul nu funcţionează.

 

X

 

b) Dispozitivul manual nu poate fi acţionat de pe şa/de pe scaunul conducătorului auto.

 

X

 

4.1.6.

Dispozitiv de spălare a farurilor (ştergătorul sau spălătorul de far) (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală şi funcţională

Ştergătorul şi/sau spălătorul nu funcţionează.

X

  

4.2. Lămpi de poziţie faţă, spate şi laterale, lămpi de gabarit

4.2.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

Se verifică şi pentru caseta ŞCOALĂ (dacă e cazul).

a) Sursă de lumină defectă*)

 

X

 

b) Dispersor fisurat/spart, de culoare necorespunzătoare

X

X

 

c) Fixare necorespunzătoare care poate conduce la căderea pe carosabil

 

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

 

X

 

*) în cazul lămpilor luminate prin diode luminescente (LED) nu se consideră defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact.

4.2.2.

Comutare

Inspecţie vizuală şi funcţională

Se verifică şi funcţionarea casetei ŞCOALĂ (dacă e cazul).

a) Funcţionare necorespunzătoare a dispozitivului de comandă

 

X

 

b) Dispozitiv defect

 

X

 

c) Nefuncţionare casetă ŞCOALĂ

 

X

 

4.2.3.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă, culoare emisă, poziţie sau intensitate neconformă cu cerinţele

X

X

 

b) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

X

X

 

c) Lampă neomologată (fără marcă de omologare)

 

X

 

d) Montare necorespunzătoare

 

X

 

e) Casetă ŞCOALA necertificată, montată necorespunzător sau lipsă

 

X

 

4.3. Lămpi de frânare

4.3.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Sursă de lumină defectă*)

 

X

 

b) Dispersor fisurat/spart, de culoare necorespunzătoare

X

X

 

c) Fixare necorespunzătoare care poate conduce la căderea pe carosabil

 

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

 

X

 

*) în cazul lămpilor luminate prin diode luminescente (LED) nu se consideră defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact.

4.3.2.

Comutare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Funcţionare necorespunzătoare a dispozitivului de comandă

 

X

 

b) Dispozitiv de comandă defect

 

X

 

4.3.3.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă, culoare emisă, poziţie sau intensitate neconformă cu cerinţele

 

X

 

b) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 

X

 

c) Lampă neomologată (fără marcă de omologare)

 

X

 

d) Montare necorespunzătoare

 

X

 

4.4. Lămpi indicatoare de direcţie şi de avarie

4.4.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Sursă de lumină defectă*)

 

X

 

b) Dispersor fisurat/spart, de culoare necorespunzătoare

X

X

 

c) Fixare necorespunzătoare care poate conduce la căderea pe carosabil

 

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

 

X

 

*) în cazul lămpilor luminate prin diode luminescente (LED) nu se consideră defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact.

4.4.2.

Comutare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Funcţionare necorespunzătoare a dispozitivului de comandă

 

X

 

b) Dispozitiv de comandă defect

 

X

 

4.4.3.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă, culoare emisă, poziţie sau intensitate neconformă cu cerinţele

 

X

 

b) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 

X

 

c) Lampă neomologată (fără marcă de omologare)

 

X

 

d) Montare necorespunzătoare

 

X

 

4.4.4.

Frecvenţă semnal luminos

Inspecţie vizuală şi funcţională

Frecvenţa semnalului luminos necorespunzătoare

X

  

4.5. Faruri şi lămpi de ceaţă

4.5.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Sursă de lumină defectă*)

 

X

 

b) Dispersor fisurat/spart, de culoare necorespunzătoare

X

X

 

c) Fixare necorespunzătoare care poate conduce la căderea pe carosabil

 

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

 

X

 

*) în cazul lămpilor luminate prin diode luminescente (LED) nu se considera defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact.

4.5.2.

Orientare (+E)

Inspecţie funcţională şi, dacă este posibil, cu ajutorul unui dispozitiv de focalizare a luminii

Deviere a farului de ceaţă de la orientarea orizontală în momentul în care modelul de lumină are o linie întreruptă

X

  

4.5.3.

Comutare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Funcţionare necorespunzătoare a dispozitivului de comandă

 

X

 

b) Dispozitiv de comandă defect

 

X

 

4.5.4.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Far sau lampă, culoare emisă, poziţie sau intensitate neconformă cu cerinţele

 

X

 

b) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 

X

 

c) Far sau lampă neomologată (fără marcă de omologare)

 

X

 

d) Montare necorespunzătoare

 

X

 

4.6. Lămpi de mers înapoi

4.6.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Sursă de lumină defectă*)

 

X

 

b) Dispersor fisurat/spart, de culoare necorespunzătoare

X

X

 

c) Fixare necorespunzătoare care poate conduce la căderea pe carosabil

 

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

 

X

 

*) în cazul lămpilor luminate prin diode luminescente (LED) nu se considera defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact; dacă este asigurată funcţionarea cel puţin a unei surse de lumină (alta decât LED), defectul este considerat minor.

4.6.2.

Comutare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Funcţionare necorespunzătoare a dispozitivului de comandă

 

X

 

b) Dispozitiv de comandă defect

 

X

 

4.6.3.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă, culoare emisă, poziţie sau intensitate neconforme cu cerinţele

 

X

 

b) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 

X

 

c) Lampă neomologată (fără marcă de omologare)

 

X

 

d) Montare necorespunzătoare

 

X

 

4.7. Dispozitiv de iluminare a plăcii spate cu numărul de înmatriculare

4.7.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă care proiectează lumina direct în spate

X

X

 

b) Sursă de lumină defectă

X

X

 

c) Lampă fixată nesigur

X

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

 

X

 

e) Montare necorespunzătoare

X

  

4.7.2.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Nefuncţionare a comutatorului în conformitate cu cerinţele

X

  

b) Culoarea luminii emise necorespunzătoare

 

X

 

c) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 

X

 

d) Lampă neomologată (fără marcă de omologare)

 

X

 

4.8. Catadioptri

4.8.1.

Stare şi fixare

Inspecţie vizuală

a) Catadioptri deterioraţi/lipsă

X

X

 

b) Catadioptri fixaţi necorespunzător/ nesigur

X

X

 

4.8.2.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală

a) Catadioptru, culoare reflectată sau poziţie neconformă cu cerinţele

X

X

 

b) Catadioptru neomologat

 

X

 

4.9. Martori luminoşi

4.9.1.

Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

Nu funcţionează corespunzător (nu afectează/afectează direct siguranţa rutieră).

X

X

 

4.9.2.

Respectare cerinţe

Inspecţie vizuală şi funcţională

Neconformi cu cerinţele

X

  

4.10.

Conexiuni electrice între autovehicul şi (semi)remorcă

Inspecţie vizuală şi funcţională

Dacă există posibilitatea, se verifică continuitatea electrică dintre vehicule.

a) Conexiuni electrice fixate/poziţionate necorespunzător

X

X

 

b) Izolaţie deteriorată

 

X

 

c) Conexiunile electrice nu funcţionează corespunzător.

 

X

X

d) Conexiunile electrice dintre autovehicul şi (semi) remorcă nu sunt concepute astfel încât să împiedice orice deconectare accidentală.

 

X

 

4.11.

Cablaj electric

Inspecţie vizuală, inclusiv în compartimentul motor, dacă este accesibil

a) Cabluri fixate/poziţionate/securizate necorespunzător

X

X

X

b) Instalaţie electrică deteriorată

X

X

X

c) Izolaţie cablaj deteriorată

X

X

X

4.12.

Dispozitive reflectorizante şi lămpi facultative (dacă au fost prevăzute de producător)

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă/Catadioptru nemontat în conformitate cu cerinţele

X

X

 

b) Nefuncţionarea lămpii în conformitate cu cerinţele

X

X

 

c) Lampă/Catadioptru fixat nesigur

X

X

 

d) Lipsă lampă sau dispersor

X

  

e) Lampă/Catadioptru neomologate (fără marcă de omologare)

 

X

 

f) Dispersor fisurat, spart, de culoare necorespunzătoare

X

  

g) Sursă de lumină defectă*)

X

  

*) în cazul lămpilor luminate prin diode luminescente (LED) nu se consideră defect dacă funcţionează minimum 50% din acestea, constituite într-un grup compact.

   

h) Culoarea luminii emise nu respectă cerinţele specifice

 

X

 

i) Acoperiri ale dispersorului sau ale sursei de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

X

  

4.13.

Baterii(e) de acumulatori

Inspecţie vizuală

a) Fixată necorespunzător

X

X

 

b) Scurgeri de electrolit (în funcţie de debit)

X

X

 

c) Comutator defect (dacă este necesar)

 

X

 

d) Siguranţe improvizate sau defecte

 

X

 

e) Ventilate necorespunzător (dacă e cazul)

 

X

 

5. PUNŢI, ROŢI, ANVELOPE ŞI SUSPENSIE

5.1. Punţi (axe)

5.1.1.

Stare, fixare punţi (+E)

Inspecţie vizuală Dacă este posibil, se utilizează un cric.

a) Punte corodată excesiv/deformată sau fisurată (în cazul punţilor rigide)

 

X

X

b) Jocuri în articulaţiile de fixare/fixare nesigură pe vehicul

 

X

X

c) Reparaţie/Modificare necorespunzătoare

 

X

X

d) Basculă corodată excesiv/deformată sau fisurată (în cazul punţilor independente)

 

X

X

e) Tirant deformat, nefixat corespunzător pe şasiu sau caroserie

 

X

 

5.1.2.

Stare, fixare fuzete (+E)

Inspecţie vizuală

Dacă este posibil, se utilizează un cric.

Se aplică o forţă laterală sau verticală pe fiecare roată.

a) Fuzetă fisurată sau deformată

  

X

b) Joc excesiv al pivotului fuzetei şi/sau al bucşelor basculelor

 

X

X

c) Mişcare excesivă între fuzetă şi axa rigidă

 

X

X

d) Pivotul fuzetei slăbit sau cu joc în punte

 

X

X

e) Piuliţe, prezoane sau şuruburi de fixare lipsă (în funcţie de număr)

 

X

X

f) Burduf de protecţie la praf deteriorat/lipsă

X

X

 

5.1.3.

Rulmenţi roţi (+E)

Inspecţie vizuală

a) Joc excesiv la rulment

 

X

X

Dacă este posibil, se utilizează un cric.

b) Rulment prea strâns, blocarea roţii la rotire

 

X

X

Se roteşte şi se oscilează roata sau se aplică o forţă laterală pe fiecare roată.

c) Zgomot la rotirea liberă a roţii

 

X

 

5.2. Roţi (jante) şi anvelope

5.2.1.

Stare, fixare butuci roţi

Inspecţie vizuală pe ambele părţi ale fiecărei roţi

a) Prezon sau piuliţă lipsă sau slăbit(ă) (în funcţie de număr)

 

X

X

b) Butucul roţii uzat excesiv, deteriorat sau fisurat

  

X

c) Joc excesiv la prinderea pe basculă sau furcă

 

X

 

5.2.2.

Stare, fixare roti

Inspecţie vizuală pe ambele părţi ale fiecărei roţi cu deplasarea vehiculului înainte şt înapoi

a) Jantă fisurată, sudată necorespunzător

  

X

b) Inele elastice de reţinere a anvelopei fixate incorect

  

X

c) Jantă deformată excesiv sau montată incorect

 

X

X

d) Dimensiunile jantei nu sunt în conformitate cu documentele

 

X

 

e) Găurile de fixare a jantei ovalizate

 

X

 

f) Spiţe rupte, deformate sau lipsă (în funcţie de număr)

 

X

X

g) Jante de dimensiuni diferite montate pe aceeaşi punte

 

X

 

h) Valvă anvelopă deteriorată sau în poziţie necorespunzătoare

X

  

5.2.3.

Stare, fixare anvelope

Inspecţie vizuală a întregii anvelope prin deplasarea vehiculului înainte şi înapoi în cazul utilizării unui cric, inspecţie vizuală prin rotirea roţii

Conform lit. F din anexa nr. 2 la RNTR 1

a) Dimensiunea anvelopei, indicele de sarcină sau indicele de viteză, marca de omologare nu sunt conforme cu documentele

 

X

X

b) Anvelope de dimensiuni diferite pe aceeaşi axă sau la roţi jumelate

 

X

 

c) Anvelope de construcţie diferită (radial sau diagonal) pe aceeaşi axă

 

X

 

d) Tăieturi profunde sau deteriorări importante pe banda de rulare sau pe flancurile anvelopelor

  

X

e) Adâncimea profilului principal (zona centrală de 3/4 din lăţimea benzii de rulare) mai mică de 1,6 mm (pentru tractoare şi maşini pentru lucrări: 2 mm la anvelopele cu diametrul jantei până la 20" inclusiv sau 4 mm la anvelopele cu diametrul jantei peste 20")

 

X

 

f) Frecarea anvelopei de părţi ale şasiului, cadrului, caroseriei sau ale suspensiei

 

X

 

g) Anvelope reşapate neomologate

  

X

h) Funcţionare defectuoasă/nefuncţionarea evidentă a sistemului de monitorizare a presiunii (dacă a fost prevăzut de producător)

X

X

 

i) Uzură neuniformă pronunţată a anvelopei pe banda de rulare

 

X

 

j) Anvelope neconforme cu cerinţele

  

X

5.3. Suspensie

5.3.1.

Arcuri

Inspecţie vizuală

a) Fixare sau montare necorespunzătoare a arcurilor pe şasiu sau punte

 

X

X

b) O componentă a arcului deteriorată/fisurată

 

X

X

c) Lipsă arc la una din punţi (roţi)

  

X

d) Reparaţie sau modificare necorespunzătoare

 

X

X

e) Arc rupt

 

X

 

5.3.1.1

Simetrie suspensie

Inspecţie vizuală Control comparativ al suspensiei roţilor de pe aceeaşi punte

Diferenţă vizibilă privind înălţimea vehiculului pe cele două părţi ale aceleiaşi punţi

X

  

5.3.2.

Amortizoare

Inspecţie vizuală

a) Amortizoare montate necorespunzător pe şasiu sau punte

X

X

 

b) Amortizor deteriorat prezentând semne grave de neetanşeitate sau funcţionare necorespunzătoare

 

X

 

c) Jocuri excesive în articulaţiile de fixare pe cadru sau şasiu

 

X

 

d) Lipsă amortizor

 

X

 

5.3.3.

Bară de torsiune, bielete antiruliu, bare şi leviere ale suspensiei

Inspecţie vizuală

a) Montare necorespunzătoare a unei componente pe şasiu, cadru sau punte

 

X

X

b) O componentă corodată excesiv/deteriorată sau fisurată

 

X

X

c) Reparaţie sau modificare necorespunzătoare

 

X

X

d) Rulment gripat sau joc anormal la rulment

 

X

 

e) Lipsă bară stabilizatoare (dacă a fost prevăzută de producător)

  

X

5.3.4.

Articulaţii suspensie

Inspecţie vizuală

a) Joc excesiv în bolţul articulaţiei şi/sau bucşe sau la articulaţiile suspensiei

 

X

X

b) Burduf de protecţie la praf deteriorat/lipsă

X

X

 

c) Lipsă bolţuri fixare arc şi/sau bucşe

  

X

d) Lipsă plăcuţe reazem şi/sau bride

  

X

e) Bolţul articulaţiei, bucşe, articulaţiile suspensiei rupte

  

X

6. CADRU, ŞASIU, CABINĂ ŞI ELEMENTE ATAŞATE ŞASIULUI (INCLUSIV ATAŞ)

6.1. Şasiu sau cadru şi elemente ataşate

6.1.1.

Stare generală cadru, şasiu, şasiu suplimentar, lonjeroane faţă şi spate la caroseria autoportantă (+E)

Inspecţie vizuală Coroziunile se vor evalua conform procedurii prevăzute la lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1.

a) Lonjeroane sau traverse fisurate sau deformate

 

X

X

b) Plăci de strângere sau legături nesigure

 

X

X

c) Coroziune excesivă care afectează rigiditatea şasiului

 

X

X

d) Coroziuni avansate (zone corodate, coroziuni străpunse)/fisuri, rupturi, deformări importante ale elementelor de rezistenţă pe orice parte, inclusiv pe traverse

 

X

X

e) Elemente de rezistenţă sudate necorespunzător

  

X

f) Şasiul suplimentar corodat excesiv/fisurat sau cu deformări importante

 

X

X

g) Şasiul suplimentar fixat necorespunzător

 

X

 

h) Cadru modificat

  

X

6.1.2.

Tubulatură de evacuare, amortizoare de zgomot

Inspecţie vizuală şi auditivă cu motorul în funcţionare

a) Sistem de evacuare fixat necorespunzător sau neetanş

 

X

 

b) Gazele de evacuare pătrund în habitaclu sau în cabina conducătorului.

 

X

X

c) Lipsă element din tubulatura de evacuare

 

X

 

d) Tubulatura de evacuare nu este poziţionată corespunzător.

 

X

 

6.1.3.

Rezervor de combustibil şi conducte de alimentare (inclusiv rezervorul de combustibil pentru dispozitivul de încălzire şi conducte)

Inspecţie vizuală

a) Rezervor sau conducte fixate necorespunzător

 

X

X

b) Rezervorul neetanş (prezintă scurgeri), capacul rezervorului lipseşte sau nu este corespunzător.

 

X

X

c) Conducte de alimentare cu combustibil deteriorate, poziţionate sau uzate din cauza frecării de alte componente

 

X

 

d) Dispozitivul de oprire a combustibilului (dacă a fost prevăzut de producător) nu funcţionează corespunzător.

 

X

 

e) Risc de incendiu din cauza scurgerilor de combustibil, protecţiei necorespunzătoare a rezervorului sau tubulaturii de evacuare, condiţiilor din compartimentul motor

 

X

X

f) Sistem GPL/GNC sau cu hidrogen neomologat/necertificat

 

X

X

g) Lipsă rezervor la autovehiculele cu alimentare duală sau la cele cu rezervor auxiliar

 

X

 

h) Rezervor suplimentar care nu este menţionat în CIV.

 

X

 

i) Alimentare dintr-un rezervor improvizat, altul decât cel montat de producător

  

X

j) Rezervor GPL/GNC corodat excesiv sau cu vechime mai mare de 10 ani faţă de data poansonată

 

X

 

k) Carcasă multisupapă neetanşă/fisurată sau fără capac

X

X

 

l) Tubulatură pentru evacuarea scăpărilor de GPL neetanşă sau nefixată

 

X

 

m) Scurgeri de benzină, GPL/GNC

  

X

n) Scurgeri de motorină

 

X

 

o) Furtun de alimentare cu benzină, motorină sau GPL/GNC uzat/crăpat, tăiat

 

X

X

p) Lipsă coliere asigurare furtunuri

 

X

 

q) Ţevi pentru GPL/GNC din cupru fără înveliş de protecţie anticorozivă/racorduri sudate sau alămite pe ţevi

 

X

X

6.1.4.

Bare de protecţie şi dispozitive de protecţie antiîmpănare spate (dacă au fost prevăzute de producător)

Inspecţie vizuală

a) Elemente fixate necorespunzător/deteriorate care pot provoca accidentări

 

X

X

b) Elemente care nu corespund în mod evident cerinţelor

 

X

 

6.1.5.

Suport pentru roata de rezervă (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală

a) Suportul nu este într-o stare corespunzătoare.

X

  

b) Suport fisurat sau fixat necorespunzător,

 

X

 

c) Roată de rezervă fixată necorespunzător, cu pericol de desprindere (interiorul/ exteriorul vehiculului)

 

X

X

6.1.6.

Dispozitiv de cuplare şi dispozitiv de remorcare (+E)

Inspecţie vizuală urmărind cu atenţie uzura şi funcţionarea corespunzătoare a tuturor dispozitivelor de siguranţă montate şi/sau prin utilizarea calibrelor de măsurare sau a şublerului

Verificare şi evaluare conform procedurii prevăzute la lit. H din anexa nr. 2 la RNTR 1

a) Element component deformat/defect sau fisurat

 

X

X

b) Uzură excesivă a cuplelor

 

X

X

c) Cuplaj defect

 

X

X

d) Orice dispozitiv de siguranţă lipsă, deteriorat sau care nu funcţionează corespunzător

 

X

 

e) Nefuncţionarea indicatoarelor

 

X

 

f) Obstrucţionarea plăcii cu numărul de înmatriculare sau a oricărei lămpi (atunci când dispozitivele nu sunt utilizate)

X

X

 

g) Reparaţie sau modificare necorespunzătoare

 

X

X

h) Dispozitiv de cuplare remorcă neomologat

  

X

i) Proţap cu coroziuni avansate/montat sau fixat necorespunzător, fisurat, cu deformări importante, reparat necorespunzător

 

X

X

j) Coroziuni excesive ale elementelor de rezistenţă pe care sunt fixate dispozitivele de remorcare

 

X

 

6.1.7.

Transmisie (+E)

Inspecţie vizuală

Se verifică atent zona ambreiajului, cutiei de viteze, diferenţialului şi a reductorului.

Se verifică inclusiv dubla comandă pentru ambreiaj în cazul autovehiculelor ŞCOALĂ.

a) Şurub de siguranţă fixat necorespunzător/lipsă

 

X

X

b) Palierele arborilor de transmisie uzate excesiv

 

X

X

c) Cardan uzat excesiv

 

X

X

d) Cuplaje flexibile deteriorate

 

X

X

e) Arbore deteriorat sau îndoit

 

X

 

f) Suportul palierului fisurat sau fixat necorespunzător

 

X

X

g) Protecţie deteriorată/lipsă la arborii planetari

X

X

 

h) Modificare neautorizată a transmisiei

 

X

 

i) Scurgeri lichid, ulei de transmisie sau pierderi de aer la sistemele comandate pneumatic (în funcţie de debit redus/important)

X

X

 

j) Pedală ambreiaj cu acţionare greoaie/fixată necorespunzător, lipsă siguranţă de asigurare pedală pe ax (inclusiv dubla comandă)

X

X

 

k) Protecţie pedală ambreiaj uzată sau lipsă (inclusiv dubla comandă)

X

  

l) Levier selectare viteze fixat necorespunzător/modificat

X

X

 

m) Comandă ambreiaj poziţionată sau fixată necorespunzător (inclusiv dubla comandă)

X

  

n) Timonerie schimbător de viteze fixată necorespunzător/modificată constructiv

X

X

 

o) Modificarea neautorizată a transmisiei din manuală în automată (sau invers)

 

X

 

p) Fixare necorespunzătoare a cutiei de viteze pe traversă sau tampoane de fixare a traversei nesigure pe şasiu (de exemplu, lipsă şuruburi de fixare)

 

X

 

q) Lipsă transmisie longitudinală sau a arborilor planetari la una dintre punţile autovehiculului în cazul autovehiculelor cu tracţiune integrală

 

X

 

r) Fixare necorespunzătoare a transmisiei longitudinale, a arborilor planetari cu transmisie homocinetică (şuruburi, ştifturi elastice etc.) sau a dispozitivelor de asigurare a transmisiei în cazul autovehiculelor cu ampatament mare (dacă dispozitivul de asigurare a fost prevăzut de producător)

 

X

 

s) Zgomot la rulmenţii transmisiei, inclusiv cruci cardanice/joc excesiv

X

X

 

6.1.8.

Fixare motor pe cadru, şasiu sau caroserie

Inspecţie vizuală cu motorul în funcţiune

a) Suport motor fisurat, desprins de pe cadru ori şasiu sau fixat nesigur

 

X

X

b) Modificarea poziţiei motorului faţă de modelul omologat (de exemplu, din montaj transversal în longitudinal)

 

X

 

6.1.8.1

Stare, fixare anexe pe motor

Inspecţie vizuală

Ventilator lipsă sau deteriorat, paletă(e) ventilator fisurată(e) sau lipsă curele pentru antrenarea anexelor motorului

 

X

 

6.1.8.2

Stare, fixare componente pentru alimentarea duală a motorului

Inspecţie vizuală

a) Reductor-vaporizator GPL/GNC de altă marcă şi tip decât cel înregistrat în CIV sau care nu are marcaj conform Reg. 67/110 CEE-ONU

 

X

 

b) Reductor-vaporizator poziţionat sau fixat necorespunzător

 

X

 

6.1.9.

Performanţe motor

Inspecţie vizuală

a) Modificare neautorizată a unităţii de comandă

 

X

 

b) Modificare neautorizată a componentelor motorului

 

X

 

6.2. Cabină şi caroserie

6.2.1.

Stare, fixare caroserie (inclusiv ataş), cabină

Inspecţie vizuală şi funcţională pentru anumite verificări

Se vor face verificări şi evaluări conform lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1.

a) Panou, element lipsă sau deteriorat care ar putea produce răniri

 

X

X

b) Montant deformat, corodat excesiv sau fisurat care poate genera deschiderea accidentală a capotelor, uşilor sau obloanelor

 

X

X

c) Neetanşeităţi care permit pătrunderea gazelor de evacuare în habitaclu

 

X

X

d) Caroserie modificată sau reparată necorespunzător

 

X

X

e) Caroserie, cabină incompletă sau deteriorată

 

X

 

f) Caroserie corodată excesiv în zona compartimentului motor, în portbagaj, la pasajele roţilor, în zona de fixare a suspensiei şi în zona punţilor

 

X

 

g) Dispozitiv de cuplare ataş necorespunzător

  

X

6.2.2.

Montare caroserie, cabină, suprastructură

Inspecţie vizuală

Se vor face verificări şi evaluări conform lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1.

a) Caroseria, cabina, suprastructura nu este fixată corespunzător.

  

X

b) Caroseria, cabina, suprastructura nu este fixată pe şasiu în aliniament.

 

X

 

c) Element de fixare (pe şasiu sau pe şasiul suplimentar) fisurat, lipsă sau slăbit

 

X

X

d) Coroziuni excesive în punctele de fixare ale caroseriei

 

X

X

6.2.3.

Uşi şi dispozitive de închidere uşi

Inspecţie vizuală şi funcţională

Se vor face verificări şi evaluări conform lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1.

a) Uşă care nu se deschide sau nu se închide corespunzător

 

X

 

b) Uşă care se poate deschide accidental sau care nu se închide sigur

 

X

 

c) Uşă, balama, dispozitiv de asigurare slăbite, deteriorate/lipsă

X

X

 

d) Coroziuni excesive uşi

 

X

 

6.2.4.

Structură de rezistenţă şi podea

Inspecţie vizuală

Se vor inspecta cu atenţie mărită zonele de îmbinare a caroseriei.

Se vor face verificări şi evaluări conform lit. G din anexa nr. 2 la RNTR 1.

a) Podea fisurată sau corodată excesiv, fixată ne corespunzător

 

X

X

b) Praguri, contrapraguri, contraaripi corodate excesiv

 

X

 

c) Întărituri podea fisurate, deformate sau corodate excesiv

 

X

 

6.2.5.

Şa/scaun conducător auto

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Şa/scaun fixat necorespunzător sau cu o structură defectă

 

X

X

b) Mecanismul de reglare a scaunului nu funcţionează corect.

 

X

X

c) Scaun lipsă sau neomologat

 

X

 

6.2.6.

Alte scaune (inclusiv scaun ataş)

Inspecţie vizuală

a) Scaune fixate nesigur/defecte

X

X

 

b) Scaune care nu au fost montate în conformitate cu cerinţele

X

X

 

c) Scaune lipsă sau configuraţia scaunelor nu corespunde cu CIV

 

X

 

d) Scaune neomologate

 

X

 

e) Mâner susţinere al pasagerului deteriorat sau lipsă

X

  

6.2.7.

Comenzi necesare conducătorului auto

Inspecţie vizuală şi funcţională

Una dintre comenzile necesare pentru a opera vehiculul în siguranţă nu funcţionează corespunzător

 

X

X

6.2.8.

Alte echipamente şi accesorii interioare şi exterioare (dacă au fost prevăzute de producător)

Inspecţie vizuală

a) Accesoriu sau echipament fixat necorespunzător sau defect

 

X

 

b) Accesoriu sau echipament neomologat sau care nu corespunde reglementărilor

 

X

 

c) Neetanşeităţi la echipamentul hidraulic auxiliar (în funcţie de debit: redus/important)

X

X

 

6.2.9.

Apărători de noroi, aripi, dispozitive antiîmproşcare (dacă au fost prevăzute de producător)

Inspecţie vizuală

a) Elemente slăbite, corodate excesiv/rupte sau lipsă

X

X

 

b) Spaţiu insuficient pentru roţi

 

X

 

c) Neconforme cu cerinţele

X

X

 

7. ALTE ECHIPAMENTE

7.1. Centuri de siguranţă/catarame şi sisteme de reţinere

7.1.1.

Siguranţa montării centurilor de siguranţă şi a cataramelor aferente

Inspecţie vizuală

a) Punct de ancorare deteriorat excesiv

 

X

X

Verificare puncte de ancorare

b) Punct de ancorare fixat necorespunzător

 

X

X

7.1.2.

Stare, fixare centuri de siguranţă, catarame

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Centuri de siguranţă obligatorii lipsă sau nu au fost montate

 

X

 

b) Centură de siguranţă deteriorată

 

X

 

c) Centură de siguranţă neomologată

 

X

 

d) Dispozitivul de închidere este avariat, lipseşte sau nu funcţionează corect.

 

X

 

e) Mecanismul de recuperare a centurii avariat sau nu funcţionează corect (la cele retractabile)

 

X

 

f) Funcţionare necorespunzătoare martor centură la cele care sunt dotate

X

  

7.1.3.

Dispozitiv limitator al sarcinii centurii de siguranţă (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală

Lipsa evidentă sau nepotrivirea limitatorului de sarcină pentru vehiculul în cauză

 

X

 

7.1.4.

Centură de siguranţă cu dispozitiv de pretensionare (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală

Lipsa evidentă sau nepotrivirea dispozitivelor de pretensionare pentru vehiculul în cauză

 

X

 

7.1.5.

Airbaguri

Inspecţie vizuală

a) Lipsa evidentă sau nepotrivirea airbagurilor pentru vehiculul în cauză

 

X

 

b) Airbag evident nefuncţional

 

X

 

7.1.6.

Sisteme SRS (sistem de reţinere suplimentar)

Inspecţia vizuală a martorului indicator de defecţiuni (MIL)

Martorul indicator de defecţiuni (MIL) al SRS indică funcţionarea defectuoasă a sistemului.

 

X

 

7.2.

Stingător de incendiu

Inspecţie vizuală

a) Cu termen de valabilitate expirat sau lipseşte

 

X

 

b) Nu corespunde reglementărilor

 

X

 

7.3.

încuietori şi dispozitive antifurt

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Dispozitiv defect şi care nu previne furtul vehiculului

X

  

b) Dispozitiv de închidere sau blocare defect sau funcţionând necorespunzător

 

X

X

7.4.

Triunghiuri reflectorizante de presemnalizare

Inspecţie vizuală

a) Lipsă sau incomplete

X

  

b) Neomologate

X

  

7.5.

Trusă de prim ajutor

Inspecţie vizuală

a) Incomplete/lipsă

X

  

b) Nu corespunde reglementărilor.

X

  

7.6.

Cale de roată (dacă sunt necesare)

Inspecţie vizuală

A se vedea anexa nr. 14 la RNTR 1.

Deteriorate/lipsă

X

X

 

7.7.

Avertizor acustic (inclusiv cel suplimentar montat de producător)

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Nu funcţionează.

 

X

 

b) Comandă nesigură

X

  

c) Neomologat

 

X

 

7.8.

Vitezometru

Inspecţie vizuală

a) Nu este montat conform cerinţelor.

 

X

 

b) Nu funcţionează sau lipseşte.

 

X

 

c) Nu este iluminat.

 

X

 

7.9.

Tahograf (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Neomologat

 

X

 

b) Nu funcţionează.

 

X

 

c) Sigiliile sau alte mijloace de protecţie lipsă sau deteriorate, dacă verificarea este posibilă

 

X

 

d) Placă de montare lipsă, ilizibilă sau cu termen de valabilitate expirat

 

X

 

e) Falsificarea sau manipularea evidentă a sigiliilor, a plăcii de montare sau a altor elemente de protecţie

 

X

 

f) Dimensiunea anvelopelor pe puntea motoare diferită de cea înscrisă pe placa de montare

 

X

 

g) Placa de montare nu corespunde cerinţelor.

 

X

 

7.10.

Odometru (dacă a fost prevăzut de producător)

Inspecţie vizuală

a) Modificare evidentă (fraudă)

X

X

 

b) Nefuncţionare evidentă

X

X

 

7.11.

Sistem de control electronic al stabilităţii (ESC) (dacă a fost prevăzut de producător/dacă este necesar)

Inspecţie vizuală

a) Senzorii de turaţie din roată lipsă sau deterioraţi

 

X

 

b) Instalaţie electrică deteriorată

 

X

 

c) Alte componente lipsă sau deteriorate

 

X

 

d) Deteriorare sau funcţionare necorespunzătoare a comutatorului

 

X

 

e) Ledul indicator de defecţiuni (MIL) al ESC indică funcţionarea defectuoasă a sistemului.

 

X

 

8. EMISII POLUANTE

8.1. Zgomot

8.1.1.

Sistem de reducere a zgomotului

Inspecţie vizuală şi auditivă

a) Nivelul de zgomot excesiv

 

X

 
 

b) Orice parte a sistemului de reducere a zgomotului nesigură, lipsă, deteriorată, fixată incorect sau modificată în mod evident, astfel încât ar putea afecta în mod semnificativ nivelul de zgomot

 

X

X

8.2. Gaze de evacuare

8.2.1

Emisii produse de mas alimentate cu benzină, GPL sau GNC

     

8.2.1.1

Echipament de control al emisiilor de gaze

Inspecţie vizuală

a) Echipament de control al emisiilor prevăzut de producător lipsă, modificat sau defect în mod evident

 

X

 

b) Neetanşeităţi ce ar putea afecta semnificativ măsurarea emisiilor

 

X

 

8.2.1.2

Emisii poluante (+E)

Control cu analizor de gaze pentru CO şi HC la autovehiculele cu mas fără catalizator tricomponent şi sondă lambda, la turaţia de mers în gol încet Control cu analizor de gaze pentru CO şi HC la autovehiculele cu mas cu catalizator tricomponent şi sondă lambda, la turaţia de mers în gol încet şi la turaţia de mers în gol accelerat (min. 2.000 rot/min, max. 3.000 rot/min).

La motoarele cu alimentare duală benzină/GPL, GNC controlul va fi efectuat pentru ambele moduri de funcţionare, iar verificarea HC se efectuează numai pentru funcţionarea cu benzină.

La autovehiculele cu

sistem de alimentare hibrid sau la autovehiculele echipate cu mas în 2 timpi nu se va efectua verificarea emisiilor poluante.

A se vedea anexa nr. 13 la RNTR 1.

Ca alternativă, măsurări prin utilizarea unui echipament de teledetecţie şi confirmate de metoda standard de măsurare

a) Fie emisiile de gaze depăşesc nivelurile specifice stabilite de producător

 

X

 

b) Fie, în cazul în care aceste informaţii nu sunt disponibile, emisiile de COcor şi HC depăşesc:

1. pentru autovehiculele echipate cu mas:

- 4,5%; sau

- 3,5%,pt. COcor,

în funcţie de data primei înmatriculări (data fabricaţiei, dacă data primei înmatriculări nu este disponibilă), conform anexei nr. 13 la RNTR 1

- 1.000 ppm pentru HC;

2. pentru autovehiculele echipate cu mas- kat:

- 0,5% la turaţia de mers în gol încet; şi

- 0,3% la turaţia de mers în gol accelerat; sau

- 0,3% la turaţia de mers în gol încet; şi

- 0,2% la turaţia de mers în gol accelerat; pentru COcor, în funcţie de nivelul de poluare menţionat în CIV, conform anexei nr. 13 la RNTR 1;

- 100 ppm pentru HC la turaţia de mers în gol accelerat;

 

X

 

c) Lambda nu se încadrează în domeniul 1+0,03 sau nu este conform cu valoarea specificată de producător la turaţia de mers în gol accelerat.

 

X

 

8.2.2. Emisii produse de mac alimentate cu motorină

8.2.2.1.

Echipament de control al emisiilor de gaze

Inspecţie vizuală

a) Echipament de control al emisiilor prevăzut de producător lipsă sau defect în mod evident

 

X

 

b) Neetanşeităţi ce ar putea afecta semnificativ măsurarea emisiilor

 

X

 

8.2.2.2.

Verificare opacitate (+E)

Control cu opacimetru în accelerare liberă

Se accelerează motorul de la turaţia de mers în gol la turaţia de regulator, A se vedea anexa nr. 13 la RNTR 1.

Vehiculele fabricate înainte de 1 ianuarie 1980 sunt exceptate de la această verificare.

Ca alternativă, măsurări prin utilizarea unui echipament de teledetecţie şi confirmate de metoda standard de măsurare

a) Opacitatea depăşeşte nivelul înregistrat pe plăcuţa producătorului de pe vehicul

 

X

 

b) Dacă această informaţie nu este disponibilă, indicele de opacitate K depăşeşte:

1. pentru autovehiculele echipate cu mac supraalimentat (turbo): 3 m-1;

2. pentru autovehicule echipate cu mac normal aspirat: 2,5 m-1;

3. pentru autovehiculele prevăzute în anexa nr. 13 la RNTR 1:1,5 m-1.

 

X

 

8.3. Suprimare interferenţe electromagnetice

Interferenţă radio

Inspecţie vizuală şi auditivă

Orice nerespectare a cerinţelor

X

  

8.4. Alte aspecte referitoare la mediu

8.4.1.

Fum vizibil

Inspecţie vizuală

Fum în exces de orice culoare

 

X

 

8.4.2.

Scurgeri de lichide

Inspecţie vizuală

Orice scurgere în exces de lichid care poate afecta mediul ambiant sau expune la riscuri pe alţi utilizatori ai drumului

 

X

X

9. ALTE VERIFICĂRI

9.1.

Vehiculul în ansamblu

Inspecţie vizuală sau prin utilizarea unui echipament adecvat

a) Reparaţii sau modificări necorespunzătoare ale oricărei componente a vehiculului

X

X

X

b) Orice defect suplimentar constatat ce ar putea afecta siguranţa circulaţiei pe drumurile publice

X

X

X

___
(1)Reparaţie sau modificare necorespunzătoare înseamnă o reparaţie sau modificare cu efecte negative asupra siguranţei rutiere sau asupra mediului (inclusiv modificări neautorizate sau cu folosirea unor componente neomolgate sau necertificate).
DMi (Defect minor) - defect tehnic ce nu are un efect semnificativ asupra siguranţei rutiere şi protecţiei mediului, precum şi alte neconformităţi minore (inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului). Nu este necesară reexaminarea vehiculului, dar este necesar ca defectul respectiv să fie eliminat în cel mai scurt timp.
DMa (Defect major) - defect tehnic ce are un efect semnificativ asupra siguranţei rutiere (inclusiv în ceea ce priveşte ceilalţi participanţi la trafic) şi asupra protecţiei mediului, precum şi alte neconformităţi majore (inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului).
DP (Defect periculos) - defect tehnic care constituie un risc imediat privind siguranţa rutieră.
În cazul defectelor care sunt încadrate în mai multe grupe de gravitate (DMi, DMa şi/sau DP), încadrarea ţine cont de despărţirea acestora pe grupe realizată prin semnul "/". În cazul defecţiunilor ce pot fi încadrate în mai multe grupe de gravitate (DMi, DMa şi/sau DP), pentru care nu se specifică clar încadrarea, inspectorul tehnic este responsabil de încadrarea acestora în funcţie de gravitatea lor conform definiţiilor specifice.
Prescurtări utilizate în tabel:
CI - certificat de înmatriculare
CO - monoxid de carbon
CIV - cartea de identitate a vehiculului
HC - hidrocarburi total
GNC - gaz natural comprimat {instalaţie de alimentare cu GNC)
GPL - gaz petrolier lichefiat (instalaţie de alimentare cu GPL)
E - verificare ce necesită utilizarea unui echipament specializat
ANEXA Nr. 2:
(- Anexa nr. 2 la reglementări)
(faţă)
Model de raport de control tehnic în trafic care include lista punctelor care fac obiectul controlului
1.Locul controlului ........................
2.Data .....................
3.Ora .......................
4.Simbolul naţional rutier şi numărul de înmatriculare al vehiculului ........................
5.Identificarea vehiculului/numărul VIN ..........................
6.Categoria vehiculului ..........................
a)|_| M1(a) [până la 9 locuri inclusiv (b)]
b)|_| N1(a) (până la 3,5 t inclusiv)
c)|_| O1(a) (până la 750 kg inclusiv)
d)|_| O2(a) (peste 750 kg până la 3,5 t inclusiv)
e)|_| L(a)
f)|_| T(a)
g)|_| Altă categoric de vehicule
7.Întreprinderea/Operatorul de transport (c)
Numele şi adresa ......................
8.Naţionalitatea (conducător auto) .......................
9.Numele conducătorului auto .....................
10.Lista de verificare

(0) identificare vehicul

Verificat (d)

Neverificat

Respins(e)

(1) sistem de frânare

|_|

|_|

|_|

(2) sistem de direcţie

|_|

|_|

|_|

(3) vizibilitate

|_|

|_|

|_|

(4) lămpi, dispozitive reflectorizante şi echipamente electrice

|_|

|_|

|_|

(5) punţi, roţi, anvelope şi suspensie

|_|

|_|

|_|

(6) cadru, şasiu, cabină şi elemente ataşate şasiului (inclusiv ataş)

|_|

|_|

|_|

(7) alte echipamente, inclusiv tahograf (dacă e cazul)

|_|

|_|

|_|

(8) emisii poluante, inclusiv scurgeri de combustibil şi/sau ulei

|_|

|_|

|_|

(9) alte verificări

|_|

|_|

|_|

11.Rezultatul controlului: .........................
Imobilizarea vehiculului care prezintă defecţiuni periculoase |_|
12.Diverse/observaţii: .................
13.Autoritatea/Inspectorul care a efectuat controlul
Semnătura:
Inspector RAR
...............
Lucrător Poliţie Rutieră
.................
Conducător auto
..................
Observaţii:
(a)Categoria vehiculului (în conformitate cu RNTR 2)
(b)Numărul de locuri, inclusiv locul conducătorului auto (elementul S.l din certificatul de înmatriculare)
(c)Dacă este disponibil
(d)"Verificat" înseamnă că cel puţin unul sau mai multe dintre elementele inspecţiei enumerate în anexa nr. 1 la reglementări au fost verificate.
(e)Defectele sunt indicate pe verso.
Detaliere defecte constatate
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 539 din data de 2 august 2012