HOTĂRÂRE nr. 925 din 9 noiembrie 2015 privind acordarea unor ajutoare de urgenţă familiilor victimelor tragicului eveniment din 30 octombrie 2015 şi pentru suplimentarea bugetului Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pe anul 2015 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2015
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 28 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Se aprobă acordarea unor ajutoare de urgenţă ca sprijin financiar pentru familiile persoanelor grav afectate, denumite în continuare răniţi, în tragicul eveniment produs în clubul "Colectiv" din municipiul Bucureşti, în data de 30 octombrie 2015, şi care au fost transferaţi în vederea efectuării de tratamente de specialitate în clinici din străinătate, atât din statele membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European, cât şi în alte state.
(2)Ajutoarele de urgenţă se acordă şi familiilor persoanelor grav afectate în tragicul eveniment produs în clubul "Colectiv" din municipiul Bucureşti, în data de 30 octombrie 2015, aflate în tratament la unităţi sanitare din ţară.
(3)Ajutoarele de urgenţă au drept scop acoperirea cheltuielilor de transport, de cazare şi de masă pe perioada spitalizării răniţilor şi se acordă persoanelor care însoţesc răniţii, denumite în continuare însoţitori.
(4)Nivelul ajutorului de urgenţă pentru însoţitorul rănitului la tratament în străinătate se stabileşte după cum urmează:
a)costul transportului în limita sumei de 1.500 euro;
b)costul cheltuielilor de cazare şi masă în limita sumei de 200 euro/zi.
(5)Nivelul ajutorului de urgenţă pentru însoţitorul rănitului aflat la tratament în ţară este de 200 lei/zi.
(6)Ajutorul prevăzut la alin. (1) şi (2) se acordă pentru un singur însoţitor al rănitului.
(7)Nivelul prevăzut la alin. (4) se calculează la cursul euro stabilit de Banca Naţională a României în ziua anterioară celei în care însoţitorul solicită iniţial ajutorul prevăzut la alin. (1). Dacă din calcul rezultă o sumă fracţionară aceasta se rotunjeşte la leu în favoarea însoţitorului.
Art. 2
(1)Ajutoarele de urgenţă prevăzute la art. 1 se acordă la cererea însoţitorului.
(2)Cererea prevăzută la alin. (1) este însoţită de următoarele documente:
a)copia actului de identitate al însoţitorului;
b)copia actului pe baza căruia s-a acordat transferul pentru tratamentul în străinătate/ţară.
(3)Modelul cererii se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.
(4)Cererea şi documentele doveditoare prevăzute la alin. (2) se depun şi se înregistrează la agenţia judeţeană pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială locuieşte însoţitorul.
(5)Prin însoţitor se înţelege un membru al familiei rănitului sau rudă a acestuia, indiferent de gradul de rudenie.
(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pentru însoţitorii care au domiciliul sau reşedinţa stabilite în judeţele ţării, dar care se află pe raza municipiului Bucureşti pentru a oferi sprijinul lor răniţilor, cererea se poate depune la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, care o va transmite agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială în a căror rază teritorială domiciliază sau au reşedinţa însoţitorii.
Art. 3
(1)În vederea certificării deplasării răniţilor pentru efectuarea tratamentului în străinătate, respectiv încetarea tratamentului în străinătate, Ministerul Sănătăţii sau, după caz, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va notifica Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, pentru fiecare rănit, în termen de 24 ore de la emiterea aprobării.
(2)Notificarea va conţine numele, prenumele şi codul numeric personal al rănitului, statul în care se efectuează tratamentul, unitatea spitalicească unde se efectuează tratamentul, precum şi, acolo unde este posibil, numărul de zile de spitalizare estimat.
(3)Pentru tratamentul răniţilor în ţară, Ministerul Sănătăţii comunică Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice lista răniţilor care va conţine numele, prenumele şi codul numeric personal al rănitului, unitatea spitalicească în care acesta este tratat, precum şi numărul de zile de spitalizare estimat.
Art. 4
(1)Ajutorul de urgenţă prevăzut la art. 1 alin. (1) se va plăti însoţitorului în cont bancar sau în numerar, după cum urmează:
a)echivalentul în lei al sumei de 7.500 euro prin care se asigură cheltuielile de transport şi cheltuielile de cazare şi masă pentru o perioadă iniţială de 30 de zile;
b)echivalentul în lei a câte 6.000 euro pentru fiecare 30 de zile de însoţire a rănitului, peste perioada prevăzută la lit. a).
(2)Plata ajutorului de urgenţă conform alin. (1) lit. a) se face la solicitarea însoţitorului potrivit art. 2, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
(3)Plata ajutorului de urgenţă conform alin. (1) lit. b) se face la solicitarea scrisă a însoţitorului care se depune la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Ministerului Afacerilor Externe, cu cel puţin 7 zile înainte de expirarea perioadei acoperite de suma acordată în etapa prevăzută la alin. (1) lit. a).
(4)Solicitarea prevăzută la alin. (3) va cuprinde obligatoriu:
a)numele, prenumele şi codul numeric personal ale persoanei care solicită ajutorul;
b)adresa de domiciliu a persoanei care solicită ajutorul;
c)numele şi prenumele rănitului;
d)numărul de zile suplimentare pentru care se solicită plata ajutorului de urgenţă.
(5)Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale acestuia, transmite solicitarea prevăzută la alin. (3), în termen de 24 ore de la depunerea de către însoţitor, la Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
(6)În situaţia în care notificarea prevăzută la art. 3 nu conţine numărul estimat de zile de spitalizare, în vederea confirmării numărului de zile de însoţire a rănitului, Ministerul Sănătăţii sau, după caz, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va comunica Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la solicitarea acestuia, numărul de zile de spitalizare pentru tratamentul rănitului comunicat sau estimat de unitatea spitalicească din străinătate.
(7)Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice comunică Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială solicitarea de suplimentare a sumelor acordate cu titlu de ajutor de urgenţă în vederea informării agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială locuiesc însoţitorii.
Art. 5
(1)Ajutorul de urgenţă prevăzut la art. 1 alin. (2) se va plăti însoţitorului în cont bancar sau în numerar, câte 6.000 lei pentru fiecare 30 de zile de însoţire, începând cu ziua internării rănitului.
(2)Pentru prima lună de însoţire plata ajutorului se face în acelaşi termen prevăzut la art. 4 alin. (2).
(3)Pentru perioadele următoare primelor 30 de zile de însoţire, plata ajutorului se face la solicitarea scrisă a însoţitorului, care se depune la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, care o va transmite agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială în a căror rază teritorială domiciliază sau au reşedinţa însoţitorii.
(4)În situaţia în care numărul de zile pentru care s-a efectuat plata ajutorului este mai mare decât cel efectiv înregistrat de însoţitor, acesta are obligaţia de a returna sumele suplimentare la agenţia judeţeană pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, care a efectuat plata ajutorului, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la externarea rănitului din unităţile spitaliceşti din ţară sau din străinătate.
Art. 6
(1)Ajutoarele prevăzute la art. 1 se suportă din creditele bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, iar plata acestora se efectuează de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială prin agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială locuiesc însoţitorii.
(2)Pentru acordarea ajutoarelor de urgenţă prevăzute la art. 1 în anul 2015 se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pe anul 2015 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2015, la capitolul 68.01 "Asigurări şi asistenţă socială", cu suma de 2.000 mii lei.
(3)Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorului principal de credite, va introduce modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice aprobat pe anul 2015.
(4)În anul 2016 ajutoarele de urgenţă prevăzute la art. 1 se suportă din creditele bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru anul 2016.
Art. 7
Prin derogare de la prevederile art. 37 şi 38 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acordarea ajutorului de urgenţă prevăzut la art. 1 nu se impune efectuarea de anchete sociale.
Art. 8
(1)Ajutoarele de urgenţă se acordă şi pentru însoţitorii care la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri se află deja în străinătate împreună cu răniţii pe care îi însoţesc.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), cererea prevăzută la art. 2 alin. (2) se depune la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Ministerului Afacerilor Externe.
(3)Cererile se transmit la Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice în termen de 24 de ore de la primire, acesta urmând să le comunice agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru îndeplinirea procedurilor prevăzute de prezenta hotărâre în vederea plăţii ajutorului de urgenţă.
-****-

PRIM-MINISTRU INTERIMAR

SORIN MIHAI CÎMPEANU

Contrasemnează:

Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, interimar,

Rovana Plumb

Ministrul finanţelor publice, interimar,

Eugen Orlando Teodorovici

Ministrul sănătăţii, interimar,

Nicolae Bănicioiu

Ministrul afacerilor externe, interimar,

Bogdan Lucian Aurescu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 835 din data de 9 noiembrie 2015