HOTĂRÂRE nr. 83 din 7 decembrie 2015 privind Comunicarea Comisiei - O strategie privind piaţa unică digitală pentru Europa COM (2015) 192 final
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi ale Protocolului (nr. 1) anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/549 din 24 noiembrie 2015,
Senatul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
1.Strategia privind piaţa unică digitală stabileşte viitoarele modificări legislative care vor avea loc în următoarele trei direcţii:
a)facilitarea accesului transfrontalier la bunuri şi servicii online;
b)îmbunătăţirea reţelelor şi serviciilor digitale;
c)maximizarea potenţialului de creştere a economiei digitale europene.
2.În contextul strategiei privind piaţa unică digitală, se notează:
Evoluţii recente la nivelul Parlamentului European:
a)În materie de comerţ transfrontalier, Parlamentul European atrage atenţia că există riscul ca propunerile Comisiei să genereze o şi mai mare disparitate între normele juridice aplicabile achiziţiilor online şi celor offline. De asemenea, acesta se arată sceptic în legătură cu natura juridică a modelelor de contract pentru vânzările online de bunuri corporale, în absenţa unei legi materiale.
Comisia Europeană este invitată să caute posibilităţi de instituire a unei mărci de încredere online la nivelul Uniunii Europene, în vederea asigurării încrederii, în special în privinţa comerţului online transfrontalier.
b)Cu privire la prevenirea blocării geografice nejustificate, Parlamentul European invită Comisia să identifice şi să definească în mod clar cazurile de discriminare justificată în baza art. 20 al Directivei privind serviciile, pentru a acorda asistenţă interpretativă autorităţilor răspunzătoare cu punerea în aplicare a acestuia.
c)Referitor la modificarea legislaţiei în domeniul telecomunicaţiilor, Parlamentul European solicită instituirea unei singure autorităţi de reglementare în domeniu.
d)În privinţa realizării economiei digitale, Parlamentul European susţine continua integrare a pieţei unice cu privire la internetul obiectelor, consolidarea încrederii în aceste tehnologii prin securitate, transparenţă şi prin iniţiativa privind libera circulaţie a datelor, clarificarea normelor în materia utilizării, accesului la date şi deţinerii acestora, precum şi facilitarea comutării între furnizorii serviciilor de date pentru prevenirea blocajelor.
De asemenea, Parlamentul European invită Comisia să clarifice proprietatea datelor şi regulile de portabilitate, în conformitate cu principiul fundamental potrivit căruia cetăţenii trebuie să deţină controlul datelor personale.
3.Se recomandă:
a)Este oportună demararea consultărilor naţionale şi a pregătirii elementelor preliminare de poziţie.
b)Comisia Europeană trebuie să prezinte măsurile concrete pe care le doreşte, în vederea implementării obiectivelor stabilite.
Comisia Europeană trebuie să asigure factorii care generează coeziunea în cadrul Uniunii Europene şi nu trebuie pus accentul pe sancţionarea economiilor izolate din punct de vedere geografic şi tehnologic.
c)Măsurile de natură legislativă trebuie să asigure un echilibru între obiectivele propuse şi necesitatea de a nu suprareglementa un sector aflat în continuă evoluţie. De asemenea, trebuie avut în vedere şi asigurat un echilibru între drepturile de proprietate intelectuală, pe de o parte, şi drepturile şi interesele publicului (inclusiv în ceea ce priveşte dreptul de acces la informaţie şi libertatea de exprimare), pe de altă parte.
Aceste măsuri ar trebui să aibă la bază un document public care să cuprindă analiza e-guvernării pentru toate statele membre.
Iniţiativele Comisiei Europene privitoare la domeniul cloud computering-ului la nivel european sunt de apreciat şi foarte importante, dar ar trebui să fie consultate statele membre în ceea ce priveşte stocarea, procesarea şi gradul de secretizare şi acces.
d)Sugerăm ca instituţia Comisiei Europene:
- să ofere instrumentele necesare pentru asigurarea dreptului de conservare a resurselor strategice naţionale de comunicare;
- să stimuleze investiţiile în infrastructura de comunicaţii electronice în bandă largă;
- să se angajeze într-o reformă amplă a serviciilor de e-sănătate;
- să asigure existenţa unei singure autorităţi de reglementare la nivelul Uniunii Europene, precum şi instrumentele ce vor fi puse la dispoziţia acesteia;
- să se asigure scheme de ajutor, în vederea:
-- reducerii decalajului digital şi tehnologic dintre statele membre;
-- creşterii nivelului de alfabetizare digitală, a competenţelor şi a numărului de locuri de muncă din sectorul digital;
-- creşterii digitalizării administraţiei publice;
-- încurajării inovării, a cercetării şi dezvoltării;
-- stimulării investiţiilor în infrastructura de comunicaţii electronice în bandă largă.
Art. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de Senatul României în şedinţa din 7 decembrie 2015, în conformitate cu prevederile art. 771 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f), art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

IOAN CHELARU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 931 din data de 16 decembrie 2015