ORDIN nr. 103 din 13 februarie 2014 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 605/2008 pentru aprobarea Reglementării Aeronautice Civile Române RACR-ATS "Serviciile de trafic aerian", ediţia a 2-a
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
În temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicata, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I
- Anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 605/2008 pentru aprobarea Reglementării Aeronautice Civile Române RACR-ATS "Serviciile de trafic aerian", ediţia a 2-a, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 şi 411 bis din 2 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.La capitolul 1 "Termeni şi definiţii", definiţia termenului "Accident/Accident" va avea următorul cuprins:
"Accident/Accident - Eveniment legat de operarea unei aeronave, care, în cazul unei aeronave cu pilot, se produce între momentul în care o persoană se îmbarcă la bordul acesteia cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate, sau în cazul unei aeronave fără pilot, se produce între momentul în care aeronava este pregătită pentru a se pune în mişcare cu scopul de a zbura şi momentul în care aceasta se opreşte la sfârşitul zborului şi sistemul principal de propulsie este oprit, şi în cursul căruia:
a) o persoană este rănită grav sau mortal din cauza faptului că se găseşte:
- în aeronavă;
- în contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu bucăţile care se detaşează din aceasta;
- expusă direct jetului (aspiraţiei sau suflului motoarelor sau elicelor), cu excepţia cazurilor în care rănile se datorează unor cauze naturale, autorănirilor sau sunt produse de altă persoană ori a cazurilor în care rănirile sunt produse în afara zonei ce este în mod normal disponibilă pasagerilor sau membrilor echipajului;
b) aeronava suferă deteriorări sau o cedare de structură, care alterează caracteristicile de rezistenţă structurală, de performanţă şi de zbor şi care, în mod normal, necesită o reparaţie importantă sau înlocuirea componentelor afectate, cu excepţia defectării motorului ori deteriorării, când deteriorarea este limitată la un singur motor (incluzând capotele sau accesoriile sale), la elice, la extremităţile aripii, antene, sonde, palete, pneuri, frâne, roţi, carenaje, panouri, trapele trenului de aterizare, parbrize, învelişul aeronavei (cum ar fi înfundări ori perforaţii în înveliş), sau pentru deteriorări minore ale palelor rotorului principal, palelor rotorului anticuplu, trenului de aterizare, sau acele deteriorări datorate grindinei sau ce rezultă în urma impactului cu o pasăre (incluzând perforaţii ale cupolei de protecţie a echipamentului radar al aeronavei);
c) aeronava a dispărut sau este total inaccesibilă.
Nota 1: Doar pentru uniformitatea statistică, o rană care conduce la deces în 30 de zile de la data accidentului este clasificată de ICAO ca fiind fatală.
Nota 2: Tipurile aeronavelor fără pilot supuse investigaţiilor sunt descrise în Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE.
Nota 3: În Regulamentul (UE) nr. 996/2010 se regăseşte material de îndrumare pentru a determina gradul de deteriorare al unei aeronave."
2.La capitolul 2 "Generalităţi" secţiunea 2.19 "Datele aeronautice", punctul 2.19.3 va avea următorul cuprins:
"2.19.3. Seturile de date aeronautice în format electronic trebuie protejate prin includerea în seturile de date a unei verificări redundante ciclice (CRC) de 32 de biţi, implementată prin aplicaţia referitoare la seturile de date. Acestea se aplică în protejarea tuturor nivelelor de integritate ale seturilor de date specificate la pct. 2.19.2.
Nota 1: Cerinţa de la pct. 2.19.3 nu se aplică pentru sistemele de comunicaţii utilizate pentru transferul seturilor de date.
Nota 2: Documentul «Aeronautical Information Services Manual» (Doc. 8126) conţine material de îndrumare referitor la utilizarea unui algoritm CRC de 32 de biţi pentru protejarea seturilor de date aeronautice în format electronic."
3.La capitolul 2 secţiunea 2.19, punctul 2.19.4 se abrogă.
4.La capitolul 3 "Serviciul de control al traficului aerian" secţiunea 3.3 "Operarea serviciilor de control al traficului aerian" punctul 3.3.5, subpunctul 3.3.5.1 va avea următorul cuprins:
"3.3.5.1. Pentru întreg spaţiul aerian unde este aplicată eşalonarea minimă verticală redusă de 300 m (1000 ft) între FL 290 şi FL 410 inclusiv, trebuie să se stabilească un program, pe bază regională, pentru monitorizarea performanţei de menţinere a înălţimii aeronavelor care operează la aceste nivele, pentru a asigura că aplicarea continuă a acestei eşalonări minime verticale reduse îndeplineşte obiectivele de siguranţă.
Domeniul programelor regionale de monitorizare trebuie să fie adecvat pentru a realiza analiza performanţei unui grup de aeronave şi pentru a evalua stabilitatea erorii sistemului altimetric."
5.La capitolul 4 "Serviciul de informare a zborurilor" secţiunea 4.3 "Emisiunile radio operaţionale ale serviciului de informare a zborurilor (OFIS) punctul 4.3.7, literele l) şi m) vor avea următorul cuprins:
"l) viteza şi direcţia vântului la suprafaţă (în grade magnetice), inclusiv variaţiile semnificative, şi, în caz că sunt disponibili senzori de vânt instalaţi special pe secţiuni ale pistei/pistelor în serviciu, iar aceste informaţii sunt necesare operatorilor, se vor indica pista şi secţiunea pistei la care se referă informaţiile respective despre vânt;
m) valorile vizibilităţii şi, dacă este cazul, RVR şi, dacă sunt disponibili senzori de vizibilitate/RVR specifici pentru anumite părţi ale pistei/pistelor în serviciu şi informaţia este solicitată de operatori, indicaţia pistei şi a secţiunii pistei la care se referă informaţia;"
6.La capitolul 4 secţiunea 4.3 punctul 4.3.8, literele l) şi m) vor avea următorul cuprins:
"l) viteza şi direcţia vântului la suprafaţă (în grade magnetice), inclusiv variaţiile semnificative, şi, în caz că sunt disponibili senzori de vânt instalaţi special pe secţiuni ale pistei/pistelor în serviciu, iar aceste informaţii sunt necesare operatorilor, se vor indica pista şi secţiunea pistei la care se referă informaţiile respective despre vânt;
m) valorile vizibilităţii şi, dacă este cazul, RVR şi, dacă sunt disponibili senzori de vizibilitate/RVR specifici pentru anumite părţi ale pistei/pistelor în serviciu şi informaţia este solicitată de operatori, indicaţia pistei şi a secţiunii pistei la care se referă informaţia;"
7.La capitolul 4 secţiunea 4.3 punctul 4.3.9, literele k) şi l) vor avea următorul cuprins:
"k) viteza şi direcţia vântului la suprafaţă (în grade magnetice), inclusiv variaţiile semnificative, şi, în caz că sunt disponibili senzori de vânt instalaţi special pe secţiuni ale pistei/pistelor în serviciu, iar aceste informaţii sunt necesare operatorilor, se vor indica pista şi secţiunea pistei la care se referă informaţiile respective despre vânt;
l) valorile vizibilităţii şi, dacă este cazul, RVR şi, dacă sunt disponibili senzori de vizibilitate/RVR specifici pentru anumite părţi ale pistei/pistelor în serviciu şi informaţia este solicitată de operatori, indicaţia pistei şi a secţiunii pistei la care se referă informaţia;"
Art. II
Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română", Regia Autonomă "Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", ca agent aeronautic certificat pentru furnizarea de servicii de navigaţie aeriană, precum şi orice alţi agenţi aeronautici certificaţi/autorizaţi să furnizeze asemenea servicii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul transporturilor,

Constantin Matei,

subsecretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 158 din data de 5 martie 2014