HOTĂRÂRE nr. 102 din 19 februarie 2014 privind stabilirea măsurilor pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2014
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 66 alin. (1) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Pentru coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor prevăzute de legislaţia în vigoare în domeniul alegerii membrilor din România în Parlamentul European, pentru ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi pentru instituţiile prefectului se constituie Comisia tehnică centrală, în componenţa prevăzută la anexa nr. 1.
(2)Componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale se stabileşte prin ordin al ministrului afacerilor interne pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte instituţii/societăţi menţionate.
(3)La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai altor instituţii ale administraţiei publice centrale interesate, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes public, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
Art. 2
Prefecţii şi preşedinţii tribunalelor iau măsurile necesare pentru întocmirea listelor cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor electorale şi locţiitori ai acestora.
Art. 3
(1)Ministerul Afacerilor Interne dispune măsuri pentru menţinerea şi asigurarea ordinii şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga perioadă electorală şi, în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele care premerg şi succedă acestei zile.
(2)Ministerul Afacerilor Interne asigură ordinea publică în zona secţiilor de votare şi securitatea dosarelor întocmite de birourile electorale pe timpul transportului acestora la birourile electorale, precum şi securitatea pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votării.
Art. 4
Primarii asigură întocmirea şi tipărirea listelor electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale permanente, potrivit legii.
Art. 5
(1)Autorităţile administraţiei publice centrale iau măsurile necesare pentru a pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzătoare în unităţile din subordine, în vederea organizării de secţii de votare, precum şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de votare.
(2)Spaţiile puse la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale în conformitate cu alin. (1) nu vor face parte din unităţile de asistenţă medicală cu paturi sau de asistenţă medicală primară şi ambulatorie de specialitate.
Art. 6
Ministerul Sănătăţii va lua măsurile necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
Art. 7
Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de votare din străinătate, precum şi pentru funcţionarea biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate.
Art. 8
(1)În termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice judeţene şi comisia tehnică a municipiului Bucureşti, în componenţa prevăzută la anexa nr. 2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale şi serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, prevăzute de legislaţia în vigoare, în domeniul alegerilor membrilor din România în Parlamentul European.
(2)Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin ordin.
(3)La şedinţele comisiilor tehnice pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes public, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(4)Pentru urmărirea şi soluţionarea operativă a problemelor curente din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti, pe lângă comisia tehnică se constituie un grup tehnic de lucru, condus de subprefect, format din funcţionari publici desemnaţi de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 funcţionari publici din aparatul de specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(5)În perioada în care îşi desfăşoară activitatea în cadrul grupului tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de serviciu.
(6)Condiţiile materiale necesare funcţionării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile şi celelalte drepturi băneşti cuvenite personalului care îşi desfăşoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de unităţile de la care aceştia provin.
Art. 9
(1)Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Autorităţii Electorale Permanente, organizează, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecţilor şi subprefecţilor, cu privire la organ zarea şi desfăşurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European.
(2)Prefecţii, cu sprijinul filialelor Autorităţii Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European.
(3)Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a buletinelor de vot, precum şi a celorlalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral, în funcţie de asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
(4)În situaţia în care prefectul este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în cazurile în care această funcţie este vacantă, îndeplinirea sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, este asigurată de subprefect.
(5)În perioada electorală, Ministerul Afacerilor Interne şi Autoritatea Electorală Permanentă vor acorda sprijin de specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi desfăşurarea alegerilor membrilor din România în Parlamentul European.
Art. 10
(1)Sediul Biroului Electoral Central se asigură de Secretariatul General al Guvernului, cel al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate de către Ministerul Afacerilor Externe, sediile birourilor electorale judeţene se asigură de către prefecţi şi de preşedinţii consiliilor judeţene, iar ale birourilor electorale de sector, precum şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, de către primari, împreună cu prefecţii.
(2)Dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral Central se asigură de către Autoritatea Electorală Permanentă.
(3)Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi primarii asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor electorale judeţene şi a birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 11
(1)Autoritatea Electorală Permanentă ia măsuri pentru informarea şi/sau instruirea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral, prin realizarea, distribuirea şi/sau difuzarea de publicaţii, ghiduri, broşuri, pliante, producţii audiovideo. Materialele de informare destinate cetăţenilor altor state membre ale Uniunii Europene şi cetăţenilor români care aparţin minorităţilor naţionale pot fi realizate în alte limbi decât cea română.
(2)În scopul asigurării instruirii şi îndrumării eficiente a prefecţilor, primarilor, secretarilor unităţilor administrativ - teritoriale, a membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral, publicaţiile vor cuprinde variante actualizate ale reglementărilor legale privind alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2014.
(3)Autorităţile administraţiei publice locale vor sprijini Autoritatea Electorală Permanentă în distribuirea şi/sau difuzarea materialelor de informare prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4)Autoritatea Electorală Permanentă îşi desemnează reprezentanţii în birourile electorale şi sprijină asigurarea personalului tehnic auxiliar al acestora, potrivit legii şi în limita personalului disponibil.
(5)Autoritatea Electorală Permanentă realizează schimbul de informaţii privind drepturile electorale ale cetăţenilor români şi ale celorlalţi cetăţeni europeni cu autorităţile cu responsabilităţi similare din statele membre ale Uniunii Europene. Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne asigură, potrivit competenţelor, datele şi informaţiile înregistrate în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor necesare pentru îndeplinirea acestei sarcini de către Autoritatea Electorală Permanentă.
(6)Autoritatea Electorală Permanentă centralizează datele privind cetăţenii români care îşi exercită dreptul de vot la alegerile pentru Parlamentul European din alt stat membru al Uniunii Europene, precum şi alegătorii comunitari înscrişi în listele electorale speciale pe care le comunică birourilor electorale, în condiţiile legii.
(7)Autoritatea Electorală Permanentă pune la dispoziţia primarilor, conform legii, datele din Registrul electoral privind cetăţenii cu drept de vot.
Art. 12
Secretariatul General al Guvernului pune la dispoziţia Autorităţii Electorale Permanente spaţii pentru arhivarea materialelor primite de la Biroul Electoral Central şi a listelor electorale utilizate în secţiile de votare.
Art. 13
(1)Comisiile tehnice judeţene şi comisia tehnică a municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2014.
(2)Comisia tehnică centrală va informa săptămânal Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2014.
Art. 14
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

ministrul interimar al afacerilor interne,

Gabriel Oprea

Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,

Ana Maria Pătru

Viceprim-ministru,

ministrul dezvoltării regionale

şi administraţiei publice,

Nicolae-Liviu Dragnea

p. Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,

Dan Manolescu,

secretar de stat

Ministrul delegat pentru buget,

Liviu Voinea

Ministrul afacerilor externe,

Titus Corlăţean

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

ANEXA nr. 1: COMPONENŢA Comisiei tehnice centrale
Preşedinte:
- ministrul afacerilor interne
Membri:
- secretar de stat din Ministerul Afacerilor Interne;
- secretar de stat pentru ordine publică din Ministerul Afacerilor Interne.
a)Reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai:
- Secretariatului General al Guvernului;
- Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice;
- Ministerului Finanţelor Publice;
- Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice;
- Ministerului Afacerilor Externe;
- Ministerului Justiţiei;
- Ministerului Educaţiei Naţionale;
- Ministerului Culturii;
- Ministerului Sănătăţii;
- Autorităţii Electorale Permanente;
- Institutului Naţional de Statistică;
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale.
b)Reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES;
- Societăţii Comerciale "Electrica" - S.A.;
- Societăţii Române de Televiziune;
- Societăţii Române de Radiodifuziune.
NOTĂ:
- Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale sunt asigurate de Ministerul Afacerilor Interne.
ANEXA nr. 2: COMPONENŢA comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti
- prefectul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
- subprefectul;
- secretarul judeţului, respectiv secretarul general al municipiului Bucureşti;
- directorul direcţiei regionale/judeţene de statistică;
- directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti;
- inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti;
- inspectorul-şef al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean, respectiv inspectorul-şef al inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Bucureşti;
- şeful structurii judeţene de administrare a bazelor de date de evidenţă a persoanelor, respectiv a municipiului Bucureşti;
- şeful serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor;
- inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti;
- inspectorul general al inspectoratului şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
- directorul direcţiei de sănătate publică a judeţului, respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti;
- reprezentantul teritorial al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- reprezentantul teritorial al Autorităţii Electorale Permanente*);
______
*) În Judeţele în care îşi au sediul filialele regionale ale Autorităţii Electorale Permanente.
- reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale "Electrica" - S.A.;
- corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES.
NOTA:
- Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul instituţiei prefectului.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 130 din data de 24 februarie 2014