PROCEDURA DE IMPLEMENTARE din 29 ianuarie 2014 a Programului româno-elveţian pentru întreprinderi mici şi mijlocii (PREIMM), în cadrul Ariei de concentrare 5: "Îmbunătăţirea mediului de afaceri şi a accesului la finanţare a IMM-urilor"
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta procedură descrie modul de implementare a Programului româno-elveţian pentru întreprinderi mici şi mijlocii (PREIMM sau Programul), conceput pentru abordarea secţiunii 3 - "Sectorul privat"/Aria de concentrare (AC) 5: "Îmbunătăţirea mediului de afaceri şi a accesului la finanţare a IMM", din anexa nr. 1 la Acordul-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea Programului de cooperare elveţiano-român pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse (PCER).
Art. 2
PREIMM este un program de sprijinire a dezvoltării şi creşterii competitivităţii IMM-urilor din România în patru sectoare prioritare, în vederea reducerii decalajului de competitivitate faţă de media Uniunii Europene.
Art. 3
Programul este implementat de către Departamentul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism (DIMMMAT), având responsabilităţi de:
- Organism Intermediar (OI) - prin Direcţia implementare programe pentru IMM (DIPIMM);
- Agenţie Executivă (AE) - prin Direcţia politici pentru IMM şi cooperaţie (DPIMMC).
Art. 4
Programul este implementat în conformitate cu:
a)prevederile Acordului-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea Programului de cooperare elveţiano-român pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2010;
b)Acordul de proiect dintre Elveţia, reprezentată de Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO), şi Guvernul României, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de Unitate Naţională de Coordonare (UNC), şi DIMMMAT, în calitate de OI, privind finanţarea proiectului "Programul româno-elveţian pentru întreprinderi mici şi mijlocii", ce va fi implementat în perioada 2014-2019 (APF);
c)Acordul de implementare a Programului dintre UNC şi AE;
d)prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
e)"Propunerea Finală de Proiect" (PFP) aprobată de SECO prin scrisoarea adresată Ministerului Finanţelor Publice/UNC la data de 30 septembrie 2013 (documentul de referinţa 2013-08- 23/18);
f)prevederile Hotărârii Guvernului nr. 430/2013 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism, cu modificările ulterioare.
Art. 5
Prezenta procedură reglementează, conform PFP, modul de acordare a creditelor garantate la solicitarea Beneficiarului şi destinate realizării de investiţii în vederea dezvoltării afacerilor întreprinderilor mici şi mijlocii, denumite mai jos Beneficiari.
Art. 6
Programul se derulează pe perioada 2014-2019.
Art. 7
DIMMMAT, prin DPIMMC, în calitate de AE a Programului, şi instituţia de credit, desemnată ca parteneră în acest program, CEC Bank - S.A. (Banca), vor respecta prevederile prezentei proceduri şi ale Convenţiei de Colaborare (CC) încheiate de către părţi în vederea derulării/implementării Programului.
CAPITOLUL II: Obiectivul Programului
Art. 8
(1)Obiectivul Programului îl constituie facilitarea accesului IMM-urilor din România la credite de investiţii, cu posibilitatea acordării de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN (FNGCIMM) a unei garanţii în proporţie de până la 80% din valoarea împrumutului, restul de cel puţin 20% din partea rămasă fiind suportat integral de Beneficiar şi/sau de alt/alţi garant/garanţi al/ai acestuia agreat/agreaţi de Bancă.
(2)Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013.
(3)Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
(4)Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(5)Schema va fi amendată până la 30 iunie 2014, cu prevederile noului regulament privind ajutorul de minimis, în caz contrar pierzându-şi valabilitatea.
CAPITOLUL III: Bugetul Programului
Art. 9
În conformitate cu prevederile aprobate prin PFP, bugetul Programului este de 28.524.286 milioane CHF, din care:
a)contribuţia părţii elveţiene este în sumă de 20.000.000 CHF (inclusiv măsuri de publicitate şi campanii de promovare, audituri ale Programului şi Fondul Programului);
b)contribuţia totală a Băncii este în sumă maximă de 8.524.286 CHF, echivalentul în lei la cursul Băncii Naţionale a României valabil la data iniţierii Acordului de implementare.
Art. 10
(1)În ceea ce priveşte finanţarea creditelor de investiţii prin Contribuţia elveţiană, aceasta se realizează printr-un proces de prefinanţare de la bugetul de stat alocat DIMMMAT conform fişei de proiect aprobate de UNC.
(2)Prin bugetul DIMMMAT, AE asigură prefinanţarea în lei a unei cote-părţi de 70% din creditele acordate de Bancă, în limita sumei maxime de 19.890.000 CHF, echivalent în lei la cursul BNR valabil la data iniţierii Acordului de implementare.
Art. 11
Prin implementarea Programului, începând cu anul 2014, se estimează acordarea de credite unui număr de cel puţin 284 de beneficiari.
CAPITOLUL IV: Beneficiarii Programului
Art. 12
Poate beneficia de prevederile Programului orice întreprindere mică sau mijlocie, definită ca atare de legislaţia specifică în vigoare, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
a)este autorizată să desfăşoare cel puţin una dintre următoarele activităţi eligibile în cadrul Programului:
(i)producţie - conform CAEN (Rev. 2) Categoria C, cu excepţia codurilor 11, 12, 19 şi 24;
(ii)servicii medicale - conform CAEN (Rev. 2) Categoria Q;
(iii)turism - conform CAEN (Rev. 2) Categoria I şi categoria N, codul 79;
(iv)comercializarea sistemelor/echipamentelor specifice economisirii de energie şi a celor care utilizează resurse de energie regenerabile pentru eficientizarea propriei activităţi - conform CAEN (Rev. 2) Categoria G, codul 4669;
b)are experienţă de minimum un an în cel puţin una dintre activităţile eligibile enumerate la lit. a);
c)nu are datorii la bugetul de stat, bugetele locale şi bugetul de asigurări sociale; solicitanţii care au datorii eşalonate, conform certificatelor de atestare fiscală, nu sunt eligibili pentru a accesa Programul;
d)prezintă Băncii un plan de investiţii pentru realizarea cărora se vor utiliza fondurile băneşti obţinute din împrumut;
e)prezintă Băncii o declaraţie privind totalul sumei primite în ultimii 3 ani ca ajutor de stat, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;
f)nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operaţională, insolvenţă, faliment, suspendare temporară a activităţii sau administrare specială;
g)nu se află în dificultate, în conformitate cu prevederile "Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate", publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244/2004;
h)nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
i)nu a beneficiat de ajutoare ilegale1;
__
1 Ajutor ilegal înseamnă un ajutor de stat nou, pus în aplicare cu încălcarea condiţiilor prevăzute la articolul 93 alineatul (3) din tratat; în conformitate cu art. 93 alin. (3) din Tratat, orice planuri de acordare a unui nou ajutor trebuie notificate Comisiei şi puse în aplicare numai după autorizarea lor de către Comisie; întrucât, pentru a asigura respectarea articolului 93 din tratat, în special a obligaţiei de notificare şi a clauzei suspensive prevăzute la articolul 93 alineatul (3), Comisia trebuie să examineze toate cazurile de ajutor ilegal.
j)îndeplineşte criteriile prevăzute în normele şi procedurile interne de creditare ale Băncii.
Art. 13
(1)Nu sunt eligibile pentru a beneficia de prevederile programului IMM-urile care au desfăşurat şi/sau vor desfăşura activităţi din sectorul/domeniul/domeniile:
a)intermedieri financiare şi asigurări:
641 - Intermediere monetară;
642 - Activităţi ale holdingurilor;
643 - Fonduri mutuale şi alte entităţi financiare similare;
649 - Alte activităţi de intermedieri financiare, exclusiv activităţi de asigurări şi fonduri de pensii;
651 - Activităţi de asigurări;
652 - Activităţi de reasigurare;
653 - Activităţi ale fondurilor de pensii (cu excepţia celor din sistemul public de asigurări sociale);
661 - Activităţi auxiliare intermedierilor financiare, cu excepţia activităţilor de asigurări şi fonduri de pensii;
662 - Activităţi auxiliare de asigurări şi fonduri de pensii;
663 - Activităţi de administrare a fondurilor;
b)tranzacţii imobiliare:
681 - Cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii;
682 - Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate;
683 - Activităţi imobiliare pe bază de comision sau contract;
c)920 - Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri;
d)producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, produse energetice definite potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare:
1200- Fabricarea produselor din tutun;
2540 - Fabricarea armamentului şi muniţiei;
2051 - Fabricarea explozivilor;
4635 - Comerţ cu ridicata al produselor din tutun;
4639 - Comerţ cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun;
4725 - Comerţ cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate;
4726 - Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate;
191 - Fabricarea produselor de cocserie;
192 - Fabricarea produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului;
351 - Producţia, transportul şi distribuţia energiei electrice;
352 - Producţia gazelor; distribuţia combustibililor gazoşi prin conducte;
e)activităţi de închiriere şi leasing:
771 - Activităţi de închiriere şi leasing cu autovehicule;
772 - Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri personale şi gospodăreşti;
773 - Activităţi de închiriere şi leasing cu alte maşini, echipamente şi bunuri tangibile;
774 - Leasing cu bunuri intangibile (exclusiv financiare);
f)activităţi de investigare şi protecţie:
801 - Activităţi de protecţie şi gardă;
802 - Activităţi de servicii privind sistemele de securizare;
803 - Activităţi de investigaţii;
g)excluse de normele europene, pentru care nu se poate acorda ajutor de minimis în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, respectiv:
(i)activităţi de pescuit şi acvacultură, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură;
(ii)activităţi legate de producţia primară a produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
(iii)activităţi de procesare şi marketing al produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în următoarele cazuri:
1.când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
2.când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau integral cedat producătorilor primari (fermieri);
(iv)activităţi legate de export către state terţe sau state membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
(v)ajutoarele destinate utilizării produselor naţionale în detrimentul celor importate;
(vi)ajutoarele destinate operatorilor economici care activează în sectorul carbonifer, aşa cum sunt definite în Decizia Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive (2010/787/UE);
(vii)ajutoarele pentru achiziţionarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă contra cost."
(2)Nu pot beneficia de prevederile Programului acele IMM-uri în care există legături între structurile acţionariatului şi personalul implicat în implementarea Programului.
Art. 14
Conflictul de interese în cadrul Programului este reglementat conform Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, şi Codului penal.
CAPITOLUL V: Parteneriatul cu instituţia de credit
Art. 15
(1)DIMMMAT gestionează şi derulează direct sau prin intermediul organizaţiilor ori instituţiilor de drept privat programe de sprijin pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, prin asigurarea de resurse financiare, conform Legii nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Între DIMMMAT şi organizaţiile ori instituţiile de drept privat (instituţii de credit) se încheie o CC în baza căreia se derulează programele de sprijin.
(3)În Programul care face obiectul acestei proceduri, între DIMMMAT şi Bancă, instituţia de credit, desemnată ca parteneră în acest Program, se încheie o CC privind derularea financiară a Programului.
(4)Instituţia de credit parteneră a fost selectată printr-o procedură competitivă, transparentă şi nediscriminatorie.
CAPITOLUL VI: Instrumente financiare principale utilizate în Program
SECŢIUNEA 1: Creditul
Art. 16
(1)Creditul de investiţii este în valoare maximă de 100.000 CHF/beneficiar, echivalent în lei la cursul de schimb de la data iniţierii Acordului de implementare, incluzând:
- 70% din fiecare împrumut individual este pus la dispoziţia Băncii de către AE/DIMMMAT prin Fondul Programului, plătit din Contribuţia elveţiană pentru Program.
- 30% din fiecare împrumut individual este contribuţia proprie a Băncii.
(2)Valoarea efectivă a creditului este stabilită de Bancă în conformitate cu normele interne de creditare, dar nu poate depăşi valoarea maximă precizată la alin. (1).
(3)Creditul se acordă pe o perioadă maximă de 5 (cinci) ani.
(4)Creditul se acordă beneficiarilor Programului care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate din cap. IV.
(5)Beneficiarii pot folosi împrumutul numai pentru efectuarea cheltuielilor în conformitate cu planul de investiţii, cu normele de creditare ale instituţiei de credit partenere şi cu condiţiile de utilizare aşa cum sunt prezentate în PFP aprobat.
(6)Perioada de graţie a creditului este de maximum 12 luni, fiind acordată la cererea Beneficiarului.
(7)Banca are dreptul de a păstra şi utiliza şi dobânda aferentă Contribuţiei elveţiene, respectiv pentru 70% din fiecare credit acordat pentru acoperirea cheltuielilor cu serviciile prestate în implementarea Programului, respectiv analiza şi selecţia dosarelor de credit, monitorizarea şi raportarea creditelor etc.
(8)Beneficiarul se obligă să menţină investiţia, obiect al finanţării prin creditul acordat, pe întreaga perioadă a implementării Programului.
(9)Creditul nu va putea fi utilizat pentru rambursarea altor credite existente.
(10)Un solicitant de credit nu poate beneficia de finanţarea prin creditare decât o singură dată în cadrul acestui Program.
(11)Oricare potenţial Beneficiar va putea solicita un credit doar în cadrul bugetului şi al perioadei de implementare a Programului.
(12)Banca este responsabilă cu recuperarea creditului acordat în cadrul Programului.
SECŢIUNEA 2: Garanţia
Art. 17
(1)Creditul poate fi însoţit, la solicitarea Beneficiarului, de o garanţie emisă de către FNGCIMM - în numele şi în contul acestuia.
(2)Dacă Beneficiarul nu solicită o garanţie de la FNGCIMM, atunci este obligat să acopere integral, din resurse proprii, toate garanţiile cerute de Bancă pentru acordarea creditului.
(3)Creditele sunt garantate de către FNGCIMM în proporţie de până la 80% din valoarea creditului acordat, iar procentul de credit rămas negarantat, de cel puţin 20%, pentru care poate fi solicitată o garanţie, conform normelor interne de împrumut ale Băncii, se va garanta integral de către Beneficiarul eligibil sau de către alte entităţi de garantare acceptate de Bancă.
(4)Toate garanţiile vor respecta condiţiile stipulate conform acordului/protocolului de colaborare încheiat de FNGCIMM şi/sau celelalte entităţi de garantare cu Banca.
(5)În conformitate cu prevederile secţiunii 3 a Comunicatului Comisiei Europene referitoare la aplicarea art. 87 şi art. 88 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, aceste garanţii nu sunt ajutoare de stat.
(6)Sistemul de garantare utilizat de FNGCIMM se bazează pe evaluarea realistă a riscului, astfel încât primele plătite de beneficiari să asigure autofinanţarea şi, în consecinţă, primele de garantare sunt conforme cu preţurile pieţei.
SECŢIUNEA 3: Ajutorul de stat
Art. 18
(1)Creditul se acordă cu dobândă sub nivelul pieţei.
(2)Ajutorul de minimis acordat în cadrul acestei scheme de finanţare este sub formă de subvenţie de dobândă şi reprezintă diferenţa dintre dobânda pieţei şi dobânda la care se acordă creditele în cadrul Programului.
Art. 19
Formula de calcul al valorii ajutorului de stat este:
unde ESB = echivalentul subvenţie brut;
n = maturitatea creditului acordat IMM în cadrul prezentei scheme, exprimată în luni calendaristice
Dp = dobânda lunară pe care ar fi plătit-o întreprinderea beneficiară în condiţiile pieţei;
Ds = dobânda lunară efectivă pe care o plăteşte întreprinderea beneficiară în condiţiile schemei;
r = rata de scont, conform Comunicării Comisiei de pe site-ul www.ajutordestat.ro privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (2008/C 14/02), calculată ca suma dintre rata de referinţă valabilă la data aprobării creditului şi o marjă de 100 de puncte de bază; de exemplu, de la 1 ianuarie 2014, rata de referinţă este egală cu 3,72% ceea ce înseamnă că s-ar utiliza ca rată de scont cifra de 3,72% +1 % = 4,72%.
Dobânda lunară pe care ar fi plătit-o întreprinderea beneficiară în condiţiile pieţei (Dp) este egală cu ROBOR 6M + 5%.
Banca va calcula ajutorul de minimis aferent fiecărui credit acordat în cadrul Programului, la data aprobării creditului, în baza condiţiilor de aprobare a creditului şi a graficului de rambursare estimativ şi va transmite aceste informaţii către DIMMMAT.
Art. 20
DIMMMAT va transmite o notificare Beneficiarului privind valoarea ajutorului de minimis de care beneficiază în cadrul Programului.
CAPITOLUL VII: Finanţarea Programului
SECŢIUNEA 1: Finanţarea creditelor
Art. 21
(1)Finanţarea, din Contribuţia părţii elveţiene, a 70% din creditele acordate de Bancă se realizează prin pre-finanţare de la bugetul DIMMMAT, în limita sumei maxime de 19.890.000 CHF, echivalentă în lei la cursul convenit.
(2)Suma prefinanţată se rambursează la bugetul DIMMMAT, pe măsura acordării creditelor, din Contribuţia elveţiană, pe durata derulării Programului.
(3)Finanţarea din surse proprii ale Băncii a 30% din creditele acordate se realizează în limita sumei maxime de 8.524.286 CHF, echivalentă în lei la cursul convenit.
Art. 22
AE asigură prefinanţarea de la bugetul de stat, prin bugetul DIMMMAT, pe baza întocmirii şi aprobării Fişei de proiect pentru alocarea bugetară a Programului.
Art. 23
Pentru rambursarea prefinanţării procedura este următoarea:
1.AE transferă Băncii sumele solicitate de aceasta pentru creditele de acordat, conform procedurilor prevăzute în CC. Sumele se transferă prin intermediul unui "cont de tranzit" deschis de către DIMMMAT la Bancă şi care va fi utilizat atât pentru operaţiunile curente de (pre)finanţare a creditelor, cât şi pentru constituirea Fondului Programului în urma rambursărilor de către IMM a creditelor acordate.
2.Banca distribuie sumele transferate, corespunzătoare creditelor acordate/aprobate, în conformitate cu prevederile contractelor de credit încheiate între aceasta şi beneficiari.
3.AE întocmeşte şi transmite către OI cereri de plată pentru rambursarea, din Contribuţia elveţiană, a sumelor transferate şi plătite de către Bancă, împreună cu documentele justificative şi rapoartele aferente.
4.OI efectuează verificarea tehnică şi financiară a cererilor de plată, le aprobă şi le trimite la Autoritatea de Plată (AP)/Ministerul Fondurilor Europene, care verifică conformitatea şi legalitatea acestora, certifică sumele solicitate şi întocmeşte cereri de rambursare pe care le transmite către SECO.
5.SECO analizează cererile de rambursare, aprobă suma de rambursat pe care o transferă către AP.
6.AP rambursează către AE sumele aprobate şi transferate de către SECO, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2011 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea contribuţiei financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe, aprobată prin Legea nr. 2/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.302/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2011 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea contribuţiei financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe.
SECŢIUNEA 2: Finanţarea prin Fondul Programului (FP)
Art. 24
(1)În conformitate cu prevederile PFP, pe perioada de implementare a Programului se va crea şi finanţa un Fond al Programului (FP), având un scop final de sustenabilitate.
(2)Scopul iniţial al FP este de (pre)finanţare a Programului.
(3)Scopul final, de sustenabilitate, al FP este de finanţare a unor programe similare de sprijinire a IMM-urilor, după încheierea Programului.
(4)FP se va constitui printr-un cont bancar denumit "cont de tranzit" deschis de către Bancă în numele DIMMMAT. Contul de tranzit va fi utilizat pentru operaţiunile curente de (pre)finanţare a Programului pentru creditele aprobate/acordate şi, de asemenea, pentru evidenţa FP.
(5)FP se va considera a fi constituit de la data la care Banca deschide contul "de tranzit" în numele DIMMMAT.
(6)În vederea realizării scopului de sustenabilitate FP se va reconstitui din creditele returnate reprezentând 70% din creditele rambursate (exceptând dobânda şi comisioanele achitate de IMM) de către beneficiari, începând cu prima rată a primului credit rambursat şi până la plata ultimului credit, pe toată perioada de implementare a Programului.
(7)FP va fi gestionat de către Bancă în conformitate cu prevederile CC dintre AE şi Bancă.
(8)Conform CC dintre Bancă şi AE, în cazul nerambursării totale sau parţiale a creditelor acordate, orice sumă recuperată se va distribui "pro rata" între Bancă (30%) şi FP (70%) pe fiecare credit individual.
(9)După rambursarea creditelor de către beneficiari, Banca va pune Fondul la dispoziţia instituţiei nominalizate de părţile semnatare ale Acordului-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian.
SECŢIUNEA 3: Finanţarea publicităţii Programului
Art. 25
(1)AE accesează şi utilizează suma din bugetul Programului care este alocată pentru asigurarea publicităţii Programului în mass-media, pe toată durata acestuia.
(2)Banca îşi stabileşte şi utilizează o sumă din propriul buget pentru asigurarea publicităţii Programului în mass-media, pe toată durata acestuia.
SECŢIUNEA 4: Finanţarea auditului Programului
Art. 26
AE asigură prefinanţarea sumei din bugetul Programului care este alocată pentru asigurarea auditului Programului, pe toată durata acestuia.
CAPITOLUL VIII: Accesarea Programului de către IMM-uri
Art. 27
(1)Înscrierea în Program a IMM-urilor solicitante de credit se face direct la sediul Băncii sau la sucursala/filiala teritorială a acesteia, după caz.
(2)În vederea acordării creditului de investiţii, solicitantul completează şi depune un formular, care este semnat şi ştampilat de către reprezentantul său legal. Formularul este însoţit de întreaga documentaţie cerută de instituţia de credit parteneră, în conformitate cu normele interne de creditare.
Art. 28
(1)În ordinea primirii formularelor de înscriere şi în limita bugetului alocat Programului, Banca analizează IMM-urile solicitante şi le selecţionează pe cele beneficiare, conform normelor şi procedurilor interne de creditare, precum şi a condiţiilor de eligibilitate menţionate în cap. IV.
(2)La solicitarea Beneficiarului, Banca apelează la FNGCIMM pentru emiterea garanţiilor necesare acordării creditului în cadrul Programului.
(3)Ca urmare a analizării dosarului de credit, FNGCIMM acordă sau nu garanţiile solicitate de Bancă în conformitate cu normele proprii de garantare.
(4)Beneficiarul este obligat să acopere, din resurse proprii, necesarul de garantare cerut de Bancă.
Art. 29
(1)În situaţia în care IMM-ul solicitant îndeplineşte cerinţele, Banca aprobă acordarea creditului şi notifică Beneficiarul.
(2)În conformitate cu cerinţele Programului şi cu CC, Banca poartă răspunderea integrală în privinţa acordării creditului, a urmăririi rambursării împrumutului, precum şi a supravegherii utilizării corecte a împrumutului de către Beneficiar, pentru achiziţionarea de active fixe corporale (terenuri, clădiri, echipamente, IT etc.) şi necorporale (patente, mărci înregistrate etc.), în conformitate cu condiţiile Programului.
Art. 30
(1)Beneficiarul deschide un cont curent la indicaţia Băncii, în vederea derulării operaţiunilor de încasări şi plăţi.
(2)Beneficiarul poate utiliza împrumutul, cu obligaţia contractuală de a face numai plata cheltuielilor prevăzute în planul de investiţii pentru achiziţionarea de active fixe corporale (terenuri, clădiri, echipamente, IT etc.) şi necorporale (patente, mărci înregistrate etc.), în conformitate cu condiţiile Programului.
(3)Beneficiarul rambursează creditul conform condiţiilor din contractul semnat cu Banca.
(4)În cazul în care beneficiarul nu îşi îndeplineşte obligaţiile de plată care îi revin în baza contractului de creditare, Banca poate solicita executarea garanţiei emise de FNGCIMM şi/sau celelalte entităţi de garantare.
(5)Pe parcursul derulării creditului, Banca are obligaţia de a controla, prin vizite de verificare, realizarea electivă a investiţiilor preconizate de Beneficiar prin planul de investiţii.
(6)AE are obligaţia de a afişa, pe platformele sale on-line www.aippimm.ro şi www.imm.gov.ro, lista IMM-urilor beneficiare de credite pe toată perioada de implementare a Programului.
Art. 31
În cadrul acestui Program, Băncii îi este strict interzisă refinanţarea unor credite deja acordate de Bancă din surse proprii (în special cele care sunt subgarantate sau sunt depreciate) sau de a accepta preluarea lor prin reeşalonare sau restructurare.
CAPITOLUL IX: Publicitatea Programului
Art. 32
(1)În scopul atragerii în Program a IMM-urilor interesate, AE şi Banca desfăşoară, în mod obligatoriu, activităţi care să asigure o publicitate corespunzătoare a Programului în mass-media din România.
(2)În scopul informării publicului, AE creează şi utilizează o platformă on-line dedicată Programului.
Art. 33
(1)În scopul promovării Programului, AE organizează şi desfăşoară câte un eveniment public în România, atât la lansarea, cât şi la încheierea Programului.
(2)Conform Ghidului de informare şi promovare al PCER, AE, Banca şi beneficiarii IMM sunt obligaţi să folosească instrumentarul şi recomandările referitoare la respectarea normelor de asigurare a identităţii vizuale a Programului pe durata derulării acestuia.
CAPITOLUL X: Monitorizare şi control
Art. 34
(1)Monitorizarea şi controlul implementării întregului Program la nivel general se efectuează de către AE, în conformitate cu regulile ajutorului de minimis.
(2)Banca monitorizează şi controlează derularea creditelor acordate.
Art. 35
Pentru monitorizarea şi controlul riscului, activitatea de management al riscului se va efectua în conformitate cu prevederile PFP.
CAPITOLUL XI: Auditul Programului
Art. 36
(1)Auditul Programului este o activitate externalizată, realizată de către un auditor certificat, care este selecţionat de către AE conform legislaţiei în vigoare şi cerinţelor părţii elveţiene.
(2)Auditorul va efectua auditul în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu Standardul internaţional de audit.
(3)Activitatea de audit presupune auditul financiar al cererilor de plată şi al rapoartelor aferente, examinarea în detaliu a managementului Programului, a procedurilor, bugetului şi cheltuielilor efectuate, precum şi înregistrarea în evidenţele contabile ale DIMMMAT.
(4)Auditorul va verifica utilizarea corectă a fondurilor, va face o analiză a sistemului de contabilitate şi control intern şi va face recomandări privind îmbunătăţirea managementului financiar şi va raporta orice fraudă existentă sau presupusă, precum şi neregulile constatate.
(5)Rezultatele auditului Programului sunt prezentate AE sub forma unui raport de audit întocmit de auditor.
(6)În plus, departamentul cu rol de autoritate de audit, din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, va efectua misiuni de audit cu ocazia cărora va verifica utilizarea corectă a fondurilor, va face recomandări pentru îmbunătăţirea sistemelor de control şi va raporta orice fraudă sau neregulă presupusă sau existentă.
CAPITOLUL XII: Prevederi referitoare la raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis
Art. 37
Furnizorul ajutorului de stat/de minimis este DIMMMAT/AE din bugetul propriu alocat şi acordat prin Bancă fiecărui Beneficiar.
Art. 38
Banca se va asigura că Beneficiarul finanţării va da o declaraţie privind ajutoarele de stat şi ajutoarele de minimis, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006, de care a beneficiat pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi al anului în curs, astfel încât să corespundă şi cu prevederile cap. IV privind condiţiile de eligibilitate ale Beneficiarului.
Art. 39
Schema de ajutor de minimis din cadrul Programului, prezentată conform celor prevăzute în PFP aprobat de SECO, va fi publicată integral pe site-ul Furnizorului de ajutor de stat - DIMMMAT/AE la adresele www.aippimm.ro şi www.imm.gov.ro.
Art. 40
(1)Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
(2)Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
(3)Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(4)Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(5)În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către Furnizorul de ajutor de stat, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
(6)Furnizorul de ajutor de stat va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 41
(1)DIMMMAT/AE va realiza şi menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza Programului, pe baza rapoartelor transmise de Bancă, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalităţii de acordare, provenienţei finanţării, duratei şi metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă va fi păstrată la DIMMMAT timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul Programului.
(2)Pentru realizarea acestei evidenţe, Banca va transmite către AE toate datele solicitate de aceasta, în conformitate cu prevederile CC.
(3)Beneficiarii de credite în cadrul Programului se obligă să ţină o evidenţă specifică a finanţării prin creditele acordate, considerate a proveni din ajutoare financiare primite, conform unei scheme de minimis şi/sau a altor ajutoare de stat. Aceştia sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică şi să o păstreze o perioadă de 10 ani.
CAPITOLUL XIII: Confidenţialitate
Art. 42
(1)Documentele justificative depuse de către solicitanţi în cadrul Programului sunt confidenţiale, AE având obligaţia de a nu dezvălui informaţii menţionate în acestea către terţe persoane, cu excepţia cazului în care informaţiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului în exercitarea atribuţiilor ce le revin.
(2)AE este autorizată să publice, în cadrul activităţii de promovare a Programului, în orice formă şi mediu, incluzând internetul, informaţiile referitoare la numele Beneficiarului, suma şi/sau scopul creditului acordat, aşezarea geografică a proiectului (localitatea şi judeţul).
CAPITOLUL XIV: Dispoziţii finale
Art. 43
- Anexa la procedura de implementare face parte integrantă din prezenta hotărâre.
-****-
ANEXĂ: DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata, ............................................, identificat/identificată cu actul de identitate seria ........................, nr. ................., eliberat de ............. la data de .............., cu domiciliul în localitatea ..........................., str. ............ nr. .........., bl. ...., sc. ........, ap. ............., sectorul/judeţul ............., în calitate de reprezentant legal al ......................, declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta cerere sunt corecte şi complete.
Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
A.Declar pe propria răspundere că activităţile pentru care solicit finanţarea prin prezentul program nu fac obiectul altui ajutor de stat. Declar pe propria răspundere că în ultimii 3 (trei) ani1:
__
1 Se consideră ultimii 3 ani: anul fiscal în curs şi 2 ani anteriori solicitării cererii de finanţare.
|_| nu am beneficiat de ajutor de stat şi de ajutoare de minimis;
|_| am beneficiat de următoarele ajutoare de stat şi de ajutoare de minimis:

Nr. crt.

Anul acordării ajutorului de stat

Forma ajutorului de stat

Furnizorul ajutorului de stat

Actul normativ în baza căruia a beneficiat de finanţare

Cuantumul ajutorului acordat

      
      
      

TOTAL

 
în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei privind aplicarea art. 107 şi 108 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013.
B.Declar pe propria răspundere că:
- întreprinderea nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operaţională, insolvenţă, faliment, suspendare temporară a activităţii sau administrare specială;
- întreprinderea nu se află în dificultate, în conformitate cu prevederile "Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate", publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244/2004;
- întreprinderea nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
- întreprinderea nu a beneficiat de ajutoare ilegale2.
__
2 Ajutor ilegal înseamnă un ajutor de stat nou, pus în aplicare cu încălcarea condiţiilor prevăzute la art. 93 alin. (3) din tratat; în conformitate cu art. 93 alin. (3) din tratat, orice planuri de acordare a unui nou ajutor trebuie notificate Comisiei şi puse în aplicare numai după autorizarea lor de către Comisie; întrucât, pentru a asigura respectarea art. 93 din tratat, în special a obligaţiei de notificare şi a clauzei suspensive prevăzute la art. 93 alin. (3), Comisia trebuie să examineze toate cazurile de ajutor ilegal.
C.Declar pe propria răspundere că:
- întreprinderea va ţine o evidenţă specifică a finanţării prin creditele acordate considerate a proveni din ajutoare financiare primite conform unei scheme de minimis şi/sau a altor ajutoare de stat;
- întreprinderea va arhiva evidenţa specifică şi o va păstra o perioadă de 10 ani.

Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului3

Numele ...........................

Semnătura ....................

Data semnării ...............

Ştampila ..................

___
3 Toate cererile depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal societatea.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 118 din data de 18 februarie 2014