REGULAMENT din 16 aprilie 2014 pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de definitivat şi a concursului de admitere în funcţia de notar public
TITLUL I: Examenul de definitivat
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Institutul Notarial Român, denumit în continuare INR, organizează anual, la solicitarea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare Consiliul Uniunii, examenul de definitivat pentru notarii stagiari care au finalizat perioada de stagiu şi au obţinut certificatul de absolvire eliberat de INR.
(2)Notarii stagiari susţin examenul de definitivat pe posturile vacante de notar public existente în ordinul de actualizare menţionat la art. 21 alin. (3) lit. b) din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în circumscripţia Camerei notarilor publici, denumită în continuare Camera, la care au susţinut examenul de dobândire a calităţii de notar stagiar.
Art. 2
(1)Preşedintele Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare preşedintele Uniunii, stabileşte data la care se desfăşoară examenul de definitivat.
(2)Data susţinerii examenului şi posturile vacante se comunică de către preşedintele Uniunii cu cel puţin 45 de zile înainte de această dată, în vederea înştiinţării candidaţilor, Camerelor, INR şi Ministerului Justiţiei, care le afişează la sediul lor, la loc vizibil şi accesibil publicului. În acelaşi termen, posturile vacante şi data susţinerii examenului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe paginile de internet ale INR, Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumită în continuare Uniune, şi Ministerului Justiţiei.
(3)Cu cel puţin 15 zile înainte de data examenului, preşedintele INR stabileşte ora şi locul desfăşurării acestuia, care sunt comunicate, de către directorul INR, atât Camerelor, care le afişează, de îndată, la sediul lor şi le publică pe pagina de internet, cât şi Uniunii şi Ministerului Justiţiei, pentru a fi publicate pe paginile de internet ale acestora.
(4)Examenul de definitivat constă în două probe scrise, respectiv una cu caracter teoretic şi una cu caracter practic, ambele de tip sinteză, din tematica de examen.
(5)Examenul de definitivat se desfăşoară la Bucureşti, pe parcursul a două zile, cu o zi pauză între proba teoretică şi cea practică. Durata fiecărei probe este de 3 ore.
Art. 3
(1)Până cel târziu la data de 1 iunie a fiecărui an calendaristic Consiliul Uniunii, cu consultarea unui membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate şi cu avizul compartimentului de specialitate din cadrul Ministerul Justiţiei, stabileşte tematica şi bibliografia cu caracter teoretic şi practic, cu incidenţă asupra activităţii notariale, din următoarele domenii: drept civil, procedură civilă, procedură notarială şi legislaţie notarială. La elaborarea tematicii şi bibliografiei se are în vedere ca acestea să nu conţină trimiteri la aspecte controversate la nivel teoretic şi practic.
(2)În termen de cel mult 5 zile de la obţinerea avizului compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei, Uniunea transmite fiecărei Camere tematica şi bibliografia, pe care aceasta le aduce la cunoştinţa candidaţilor prin publicarea, de îndată, pe pagina proprie de internet, precum şi prin afişarea la sediul său, la loc vizibil şi accesibil publicului, a informaţiilor referitoare la pagina de internet pe care se regăsesc tematica şi bibliografia.
(3)În termenul prevăzut la alin. (2), tematica şi bibliografia sunt aduse la cunoştinţa candidaţilor şi prin publicare pe paginile de internet ale INR şi Uniunii.
(4)Tematica şi bibliografia de examen pot fi actualizate anual de către Consiliul Uniunii. În situaţia în care Consiliul Uniunii apreciază că nu se impune actualizarea sau modificarea tematicii şi bibliografiei într-un an, adoptă o hotărâre în acest sens, pe care o aduce la cunoştinţa compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei, în vederea obţinerii avizului prevăzut la alin. (1).
(5)Avizul Ministerului Justiţiei, împreună cu hotărârea Consiliului Uniunii, se transmit Camerelor pentru a fi puse la dispoziţia candidaţilor şi se publică pe paginile de internet ale INR şi Uniunii.
CAPITOLUL II: Procedura de înscriere la examenul de definitivat
Art. 4
(1)După finalizarea perioadei de stagiu, confirmată prin certificatul de absolvire eliberat de INR, notarul stagiar este obligat să se prezinte la examenul de definitivat, cu excepţia situaţiilor temeinic justificate, apreciate ca atare de către Biroul executiv al Consiliului Uniunii, denumit în continuare Biroul executiv. Calitatea de notar stagiar încetează de drept la data numirii în funcţia de notar public, prin ordin al ministrului justiţiei.
(2)În cazurile de încetare a calităţii de notar stagiar, persoana se poate prezenta la examenul de definitivat numai după dobândirea, din nou, a calităţii de notar stagiar şi după parcurgerea unei noi perioade de stagiu de 2 ani.
Art. 5
(1)Cu cel puţin 30 de zile înainte de data examenului, notarul stagiar depune la Camera în a cărei circumscripţie a susţinut examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar dosarul de înscriere la examenul de definitivat, care cuprinde următoarele documente, ce atestă îndeplinirea condiţiilor legale pentru dobândirea calităţii de notar public:
a)cerere-tip de înscriere la examen, prevăzută în anexa nr. 1;
b)copii legalizate ale actelor de identitate eliberate de autorităţile române competente din care să rezulte şi cetăţenia candidatului;
c)declaraţie autentică pe propria răspundere din cuprinsul căreia să rezulte că:
- nu a pierdut şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în condiţiile legii;
- a luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.333/C/2013, ale Statutului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, republicat, ale prezentului regulament, precum şi de tematica şi de bibliografia de examen;
d)copie legalizată de pe diploma de licenţă în drept obţinută în România, însoţită de foaia matricolă, respectiv suplimentul la diplomă, sau, în cazul obţinerii în altă ţară, copie legalizată de pe actul de studii echivalat sau recunoscut de autorităţile române;
e)certificatul de cazier judiciar sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;
f)certificatul medical eliberat de comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură. Certificatul medical se poate prezenta şi ulterior depunerii dosarului, dar nu mai târziu de data verificării dosarelor de către comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen, alcătuită conform art. 7 lit. a);
g)certificatul de promovare a examenului sau concursului de dobândire a calităţii de notar stagiar, eliberat de Colegiul director al Camerei, însoţit de Hotărârea Consiliului Uniunii de validare a rezultatelor;
h)scrisoare de recomandare de la INR şi de la notarul public coordonator;
i)certificatul absolvire a stagiului, eliberat de INR;
j)copie legalizată de pe certificatul de naştere şi, dacă este cazul, de pe certificatul de căsătorie;
k)dovada achitării taxei de înscriere la examen;
l)copie legalizată de pe atestatul de cunoaştere a limbii române, eliberat de catedrele de specialitate ale instituţiilor de învăţământ superior de specialitate, pentru examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar. Cunoaşterea limbii române se prezumă la persoanele cu cetăţenie română;
m)certificat de cazier fiscal sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este.
(2)Pentru obţinerea certificatului medical prevăzut la alin. (1) lit. f), candidatul are obligaţia de a se prezenta la Comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură şi de a depune în termenul prevăzut de alin. (1) certificatul medical, sub sancţiunea respingerii cererii de înscriere. Detaliile cu privire la modul de prezentare la comisie şi obţinerea certificatului medical se pun la dispoziţia candidaţilor de către Cameră, prin afişare l a sediul său, precum şi prin publicare pe paginile de internet ale acesteia, Uniunii şi INR.
Art. 6
(1)În termen de două zile de la finalizarea perioadei de înscriere la examen, preşedintele Colegiului director al Camerei înaintează INR dosarele depuse de candidaţi.
(2)Dosarele candidaţilor sunt analizate de comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen, alcătuită potrivit art. 7 lit. a), în 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1). Comisia hotărăşte cu majoritatea voturilor membrilor săi asupra admisibilităţii cererii de înscriere la examenul de definitivat şi comunică, în termen de 24 de ore, situaţia centralizată a notarilor stagiari ale căror cereri de înscriere la examenul de definitivat au fost admise sau respinse, care se afişează, de îndată, la sediul fiecărei Camere şi se publică pe paginile de internet ale acesteia, INR şi Uniunii.
(3)Împotriva avizului negativ al comisiei prevăzute la art. 7 lit. a) candidatul poate depune contestaţie la Camera în a cărei circumscripţie a susţinut examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar, în termen de 48 de ore de la afişarea situaţiei centralizate. În 24 de ore de la expirarea termenului pentru depunerea contestaţiilor, acestea sunt înaintate comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor, prevăzută la art. 7 lit. b). În acelaşi termen de 24 de ore, comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen înaintează comisiei prevăzute la art. 7 lit. b) dosarele candidaţilor care au formulat contestaţie.
(4)Comisia prevăzută la art. 7 lit. b) se pronunţă asupra contestaţiilor în termen de 48 de ore de la expirarea termenului prevăzut pentru înaintarea contestaţiilor. Hotărârea comisiei este definitivă şi se comunică de îndată Colegiului director al Camerei, care o aduce la cunoştinţa candidatului în cauză prin afişare la sediul Camerei şi prin publicare pe paginile de internet ale acesteia, INR şi Uniunii.
(5)În cazul în care se emite aviz negativ de înscriere la examen, Biroul executiv, din oficiu sau la propunerea INR ori a Colegiului director al Camerei, dispune fie încetarea calităţii de notar stagiar, fie prelungirea, la cererea stagiarului, cu încă un an, pe cheltuiala acestuia, a contractului de pregătire cu INR, caz în care notarul stagiar efectuează 6 luni pregătire teoretică şi 6 luni pregătire practică.
(6)După soluţionarea contestaţiilor, comisia prevăzută la art. 7 lit. b) întocmeşte situaţia centralizată a candidaţilor care au primit aviz favorabil de înscriere la examen, care se aduce la cunoştinţa Camerelor, precum şi comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, prevăzută la art. 7 lit. c). Situaţia centralizată se publică pe paginile de internet ale Camerelor, Uniunii şi INR. Fiecare Cameră afişează la sediul său situaţia propriilor candidaţi.
CAPITOLUL III: Organizarea, funcţionarea şi competenţa comisiilor constituite pentru examenul de definitivat
Art. 7
Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de definitivat, funcţionează următoarele comisii:
a)comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen, alcătuită din 3 notari publici şi 2 reprezentanţi ai compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei, care verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor de înscriere la examen. Comisia adoptă hotărâri cu majoritatea voturilor membrilor săi;
b)comisia pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de candidaţii respinşi la înscrierea la examen, alcătuită din 3 notari publici şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, alţii decât cei de la comisia prevăzută la lit. a). Comisia examinează contestaţiile formulate conform art. 6 alin. (3) şi adoptă hotărâri, cu majoritatea voturilor membrilor săi;
c)comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, alcătuită din 3 notari publici şi 3 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei. În funcţie de numărul candidaţilor, numărul membrilor comisiei va putea fi mărit, păstrându-se paritatea reprezentanţilor celor două instituţii. Comisia are următoarele atribuţii:
1.afişează la locul unde se susţine examenul listele cu repartizarea pe săli a candidaţilor, cu cel puţin o zi înaintea începerii probei teoretice;
2.pregăteşte, potrivit art. 11 alin. (1), seturile de hârtie care vor fi distribuite candidaţilor şi consemnează într-un proces-verbal numărul acestora, cu cel puţin 24 de ore înaintea începerii fiecărei probe. La sfârşitul fiecărei probe, consemnează în procesul-verbal prevăzut la pct. 6 numărul seturilor de hârtie rămase neutilizate, pe care se înscrie menţiunea "neutilizat", şi procedează la distrugerea acestora;
3.asigură introducerea în sală a candidaţilor cu cel puţin 15 minute înainte de începerea fiecărei probe şi verifică identitatea acestora la intrarea în sălile de examen completând în mod corespunzător un tabel nominal;
4.distribuie seturile de hârtie pentru proba teoretică şi pentru proba practică;
5.sigilează colţurile lucrărilor cuprinzând datele de identificare a candidaţilor şi aplică ştampila INR şi a Ministerului Justiţiei pe toate filele lucrărilor;
6.completează procesul-verbal cu data, ora începerii şi ora încheierii examenului;
7.anunţă candidaţilor momentul începerii celor 3 ore, făcând precizarea că timpul de examen începe să curgă după dictarea şi scrierea de către candidaţi a subiectelor pe colile de hârtie puse la dispoziţie de organizatori sau înscrierea acestora pe tablă sau alt suport care permite vizualizarea de către toţi candidaţii;
8.cu 30, respectiv 15 minute înainte de expirarea timpului de examen, anunţă candidaţilor timpul efectiv rămas prin înscrierea acestuia pe tablă sau alt suport, care permite vizualizarea de către toţi candidaţii;
9.supraveghează candidaţii în timpul examenului şi asigură respectarea tuturor condiţiilor de organizare şi desfăşurare a examenului, stabilite prin prezentul regulament. La predarea lucrărilor, comisia verifică dacă ştampilele sunt aplicate corect, dacă datele de identificare ale candidatului sunt vizibile şi solicită acestuia să semneze borderoul de predare a lucrării. După ce sunt amestecate, lucrările se numerotează în spaţiul anume delimitat pe prima filă a lucrării, începând cu cifra 1 (unu), fără a fi desfăcute colţurile, şi se predau comisiei de examinare, prevăzută la lit. d), pe bază de proces-verbal, semnat de toţi membrii comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului şi de preşedintele comisiei de examinare;
10.afişează, la finalul fiecărei probe, baremul de notare şi subiectele extrase la sala de examen şi la sediul INR şi le publică pe paginile de internet ale INR şi Uniunii;
11.sprijină comisia de examinare în procedurile de extragere a subiectelor, prevăzute de prezentul regulament;
12.îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
d)comisia de examinare, constituită în vederea elaborării subiectelor şi notării lucrărilor, este alcătuită din: un membru al Consiliului Uniunii, care este şi preşedintele comisiei, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, un membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate şi 2 notari publici cu prestigiu profesional, desemnaţi de Consiliul Uniunii dintre notarii propuşi de Camere. Preşedintele comisiei, care este reprezentantul Consiliului Uniunii, este şi preşedintele examenului. Acesta nu participă la notarea lucrărilor şi are ca atribuţii supravegherea organizării şi desfăşurării activităţii tuturor comisiilor prevăzute de prezentul regulament, cu excepţia celor date în sarcina preşedintelui comisiei prevăzute la lit. e), convoacă, la termenele prevăzute de prezentul regulament, comisiile de la lit. a)-c) şi întocmeşte centralizatorul nominal final prevăzut în anexa nr. 8 şi stabileşte lista cuprinzând rezultatele finale ale examenului/concursului, după soluţionarea contestaţiilor, prevăzută în anexa nr. 9. Atribuţiile comisiei de examinare sunt cele prevăzute la art. 9-19;
e)comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, alcătuită dintr-un membru al Consiliului Uniunii, care este şi preşedintele comisiei, un membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat prin ordin al ministrului justiţiei şi 2 notari publici cu prestigiu profesional, desemnaţi de Consiliul Uniunii, dintre notarii propuşi de Camere, alţii decât cei care fac parte din comisia menţionată la lit. d). Comisia are atribuţiile prevăzute la art. 18 şi 19. Preşedintele comisiei nu participă la notarea lucrărilor şi supraveghează desfăşurarea activităţii comisiei.
Art. 8
(1)Componenţa comisiilor prevăzute în prezentul regulament se stabileşte, prin hotărâre a Consiliului Uniunii, acestea fiind alcătuite, după caz, din membrii corpului didactic din învăţământul superior de specialitate de la una dintre facultăţile de drept din ţară, din notarii publici propuşi de fiecare Cameră sau desemnaţi din oficiu de Consiliul Uniunii şi din reprezentanţii Ministerului Justiţiei, desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament.
(2)În vederea constituirii comisiei de examinare, fiecare Cameră propune un notar public cu cel puţin 10 ani vechime în profesie şi prestigiu profesional, iar pentru celelalte comisii sunt propuşi notari publici care au prestigiu profesional.
(3)Comisiile prevăzute la art. 7 au în componenţă şi câte 3 membri supleanţi, unul dintre aceştia fiind reprezentantul Ministerului Justiţiei, care au atribuţiile comisiilor din care fac parte. Aceştia sunt convocaţi de către preşedintele examenului, dacă unul dintre membrii titulari ai comisiilor se află în imposibilitate de a se prezenta.
(4)În funcţie de numărul candidaţilor, Consiliul Uniunii, la propunerea INR, poate hotărî suplimentarea numărului comisiilor de examinare şi comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, cu respectarea componenţei prevăzute de lege, cu excepţia preşedinţilor, care sunt unici.
(5)Din comisii nu pot face parte notari publici, membri ai corpului didactic din învăţământul superior de specialitate sau reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, care sunt soţ/soţie, rude sau afini, până la gradul IV inclusiv, cu candidaţii sau cu ceilalţi membri ai comisiilor şi nici notarii publici care au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani. Pentru a arăta că nu se află în vreuna dintre aceste situaţii, membrii comisiilor dau o declaraţie în acest sens. O persoană nu poate face parte din mai multe comisii ale aceluiaşi examen.
(6)Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (5) intervine ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligaţia de a se retrage şi de a comunica această situaţie preşedintelui examenului sau, după caz, directorului INR, în vederea înlocuirii sale.
CAPITOLUL IV: Stabilirea subiectelor şi desfăşurarea examenului de definitivat
Art. 9
(1)Cu cel mult 48 de ore înaintea începerii probei teoretice, comisia de examinare formează 10 seturi a câte 5 subiecte din tematica şi bibliografia stabilite potrivit art. 3 alin. (1). Fiecare set va cuprinde, în mod obligatoriu, 3 subiecte din dreptul civil şi 2 subiecte din procedură civilă, notarială şi legislaţie notarială.
(2)Cu cel mult 48 de ore înaintea începerii probei practice, comisia prevăzută la alin. (1) formează 10 seturi a câte 5 subiecte din tematica şi bibliografia stabilite potrivit art. 3 alin. (1).
(3)Comisia de examinare, întrunită în plen, stabileşte, cu majoritatea voturilor membrilor săi, subiectele pentru cele două probe, urmărind ca acestea să nu conţină aspecte controversate la nivel teoretic sau practic.
(4)Seturile de subiecte pentru probele teoretică şi practică se semnează de toţi membrii comisiei de examinare, se introduc în plicuri separate, care se sigilează şi se ştampilează cu ştampila INR şi a Ministerului Justiţiei, apoi se depozitează, luându-se măsurile de siguranţă ce se impun prin sigilarea locului de depozitare.
(5)Asigurarea şi răspunderea pentru securitatea subiectelor pentru cele două probe revin preşedintelui examenului. Depozitarea subiectelor se face la sediul INR.
Art. 10
(1)La ora stabilită pentru începerea fiecărei probe, preşedintele comisiei de examinare, în prezenţa membrilor acestei comisii şi a comisiei de organizare şi supraveghere, prezintă candidaţilor cele 10 de plicuri sigilate cu seturile de subiecte aferente respectivei probe, invitând un candidat să extragă unul dintre plicurile cu subiecte.
(2)După extragerea şi desigilarea plicului cu subiecte se încheie un proces-verbal semnat de toţi membrii comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului şi ai comisiei de examinare, precum şi de candidatul care a extras plicul cu subiecte, în care se menţionează subiectele extrase.
Art. 11
(1)Accesul candidaţilor în sala de examen este permis pe baza unui act de identitate, până la ora stabilită pentru începerea fiecărei probe, cel mai târziu până la momentul extragerii plicului cu subiecte. Din momentul extragerii plicului niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea şi semnează pentru predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul extragerii plicului pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă, cu excepţia celor menţionaţi la alin. (2).
(2)În cazul în care din cauza numărului candidaţilor proba respectivă se susţine în mai multe săli, extragerea plicului cu subiecte se face într-o singură sală, în prezenţa a cel puţin 2 candidaţi din celelalte săli, despre aceste aspecte făcându-se menţiune în procesul-verbal prevăzut la art. 10 alin. (2).
(3)În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, trebuie să fie însoţit până la înapoierea în sală de către un membru al comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului.
(4)După intrarea în sală, candidaţilor le este interzisă purtarea de dialoguri cu ceilalţi candidaţi sau orice alte activităţi care duc la perturbarea desfăşurării probei de examen, deţinerea sau folosirea vreunei surse de informare, a telefoanelor mobile sau a altor mijloace de comunicare la distanţă.
(5)Nerespectarea dispoziţiilor alin. (4) atrage eliminarea candidatului din examen de către comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, care înscrie pe lucrare menţiunea "Anulat" şi consemnează faptele şi măsurile luate în procesul-verbal prevăzut la art. 7 lit. c) pct. 6.
Art. 12
(1)Lucrările pentru cele două probe sunt redactate, sub sancţiunea anulării lucrării şi, după caz, a invalidării examenului, doar pe seturile de hârtie asigurate de INR, purtând în colţul din stânga sus ştampila acestuia şi a Ministerului Justiţiei, aplicate, fiecare, pe semnătura câte unuia dintre reprezentanţii celor două instituţii. În cazul INR, ştampila se aplică pe semnătura unuia dintre notarii publici membri ai comisiei.
(2)În vederea elaborării lucrărilor candidaţii folosesc numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
(3)Pe prima filă a lucrării, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 11, după înscrierea numelui, prenumelui şi a Camerei în colţul din dreapta, acesta se lipeşte în faţa candidatului de către unul dintre membrii comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, astfel încât datele înscrise să nu poată fi identificate şi se aplică semnătura unuia dintre reprezentanţii Ministerului Justiţiei şi a unuia dintre notarii publici membri ai comisiei, precum şi ştampila INR şi a Ministerului Justiţiei.
(4)Lipirea colţului din dreapta al primei file a lucrării se poate face pe toată durata examenului, dar nu mai târziu de predarea lucrării. Spaţiile libere din cuprinsul şi de la sfârşitul lucrării se barează la predarea acesteia de către unul dintre membrii comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului.
(5)La expirarea timpului alocat fiecărei probe, candidatul are obligaţia de a preda lucrarea comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, semnând borderoul de predare a lucrărilor prevăzut în anexa nr. 13, în cuprinsul căruia se menţionează numărul paginilor scrise ale lucrării predate.
(6)La predarea lucrărilor, comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului verifică dacă datele de identificare ale candidatului sunt vizibile, dacă ştampilele sunt aplicate corect şi solicită candidatului să semneze borderoul de predare a lucrării.
(7)În cazul în care datele de identificare ale candidatului sunt vizibile, iar timpul alocat probei nu a expirat, se încredinţează, la cererea candidatului, un nou formular, pentru ca acesta să îşi poată rescrie lucrarea până la expirarea timpului alocat probei. Despre aceasta se face menţiune în cuprinsul procesului-verbal, iar lucrarea iniţială se anulează pe loc cu menţiunea "Anulat", fiind păstrată în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise. Dacă timpul alocat probei a expirat, nu se mai permite candidatului rescrierea lucrării, situaţie în care comisia procedează la anularea acesteia, făcând menţiunile corespunzătoare în procesul-verbal.
(8)Lucrările se anulează prin înscrierea pe prima filă a menţiunii "Anulat" şi prin aplicarea semnăturilor atât a unuia dintre reprezentanţii Ministerului Justiţiei, cât şi a unuia dintre notarii publici membri ai comisiei.
(9)Candidaţii pot solicita rescrierea lucrării, fără a depăşi timpul alocat probei, urmând ca formularul iniţial să fie anulat pe loc de către comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului. Aceste aspecte se aduc la cunoştinţa candidatului şi se menţionează de către comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului în procesul-verbal.
Art. 13
(1)Candidatul părăseşte sala de examen după predarea lucrării. Revenirea acestuia în sală este interzisă până la încheierea tuturor formalităţilor de examen.
(2)La expirarea timpului alocat fiecărei probe candidaţii predau lucrările sub semnătură în faza în care se află, fiind necesar ca ultimii 3 candidaţi să rămână în sala de examen până la predarea lucrării de către ultimul dintre aceştia.
Art. 14
(1)La expirarea timpului alocat fiecărei probe comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului predă lucrările comisiei de examinare, pe bază de proces-verbal, semnat de toţi membrii celor două comisii.
(2)După preluarea lucrărilor pe bază de proces-verbal de la comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, membrii comisiei de examinare încep notarea lucrărilor, conform baremului de notare.
CAPITOLUL V: Notarea lucrărilor teoretice şi practice
Art. 15
(1)După extragerea şi comunicarea subiectelor la fiecare probă, comisia de examinare se întruneşte în plen şi stabileşte baremul de notare, având în vedere complexitatea şi gradul de dificultate ale fiecărui subiect. Baremul de notare pentru fiecare dintre cele 5 subiecte ale fiecărei probe se stabileşte, cu majoritatea de voturi a membrilor comisiei, între 1 şi 3 puncte, fracţiuni sau puncte întregi, astfel încât suma punctelor acordate prin barem celor 5 subiecte să fie 10.
(2)Baremul de notare stabilit pentru fiecare dintre probe, împreună cu subiectele extrase, se afişează la sala de examen la expirarea timpului alocat fiecărei probe şi se publică pe paginile de internet ale INR şi Uniunii, pentru consultarea de către candidaţi.
Art. 16
(1)După predarea-primirea lucrărilor în condiţiile art. 14 alin. (1), preşedintele examenului repartizează lucrările pe corectori, astfel încât fiecare lucrare să fie corectată independent de 2 membri ai comisiei de examinare şi apreciată separat cu note de la 1 la 10, conform baremului de notare. Unul dintre cei 2 corectori este în mod obligatoriu notar public.
(2)Fiecare corector trece în borderoul de notare prevăzut în anexa nr. 2, sub semnătură, punctajul acordat la fiecare subiect şi nota lucrării, reprezentând suma punctajelor acordate la cele 5 subiecte.
(3)Preşedintele examenului verifică borderourile de notare ale celor 2 corectori şi semnalează diferenţele mai mari de 1,5 puncte între notele acordate de aceştia. În această din urmă situaţie, preşedintele examenului solicită recorectarea lucrării de un al treilea corector, membru al comisiei de examinare, asigurându-se că unul dintre corectori este reprezentantul Ministerului Justiţiei.
(4)Nota lucrării este media aritmetică a notelor acordate de cei 2 sau, după caz, 3 corectori şi se înscrie în centralizatorul comun prevăzut în anexa nr. 3, semnat de către corectori. În situaţia în care nota este cuprinsă între 0 şi 1, aceasta va fi 1.
(5)Subdiviziunile rezultate din calculul mediilor sau din oricare alte situaţii se calculează la nivelul sutimilor.
(6)Înainte de deschiderea colţurilor lucrării cuprinzând datele de identificare ale candidatului, nota lucrării se trece pe lucrare, în spaţiul anume delimitat, sub semnătură, de către preşedintele comisiei de examinare, cu cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
Art. 17
(1)Media candidatului este media aritmetică dintre nota la proba teoretică şi nota la proba practică.
(2)Media minimă de promovare este 8,00, fără ca nota obţinută la fiecare probă să fie mai mică de 7,00.
Art. 18
(1)Lucrările care conţin însemnări evidente efectuate în scopul identificării candidatului nu se mai notează, înscriindu-se pe lucrare, în borderoul de notare şi în centralizatoare menţiunea "Anulat".
(2)Lucrările apreciate ca având însemnări precum cele menţionate la alin. (1) nu se deschid decât după stabilirea acestei situaţii cu votul majorităţii membrilor comisiei de examinare.
Art. 19
(1)După terminarea notării lucrărilor, înscrierea notelor pe toate lucrările şi întocmirea centralizatorului comun, preşedintele comisiei de examinare, în prezenţa tuturor membrilor comisiei, dezlipeşte colţurile lucrărilor în ordinea numerotării. La fiecare lucrare se citeşte numărul acesteia, numele şi prenumele candidatului şi nota obţinută la fiecare probă, întocmindu-se centralizatorul nominal prevăzut în anexa nr. 4, care va fi semnat de toţi membrii comisiei de examinare.
(2)Pe baza centralizatorului nominal se întocmeşte lista cuprinzând rezultatele examenului, prevăzută în anexa nr. 5, care este semnată pe fiecare filă de preşedintele comisiei de examinare.
(3)Lista prevăzută la alin. (2) se transmite, în termen de 24 de ore de la finalizare, Camerelor la care a fost depusă cererea de înscriere la examen, care o afişează la sediul lor, la loc vizibil şi accesibil^ publicului, întocmind un proces-verbal, cu precizarea datei şi a orei la care a fost afişată. În acelaşi termen, lista se publică pe paginile de internet ale INR şi Uniunii.
(4)Lucrările de examen împreună cu borderourile, centralizatoarele şi lista cuprinzând rezultatele examenului se păstrează de către preşedintele comisiei de examinare şi de către directorul INR, la sediul INR, în locuri de depozitare sigilate, până la întrunirea comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, potrivit art. 21 alin. (1). Locul de depozitare este desigilat în prezenţa tuturor membrilor comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului.
(5)După încheierea procedurilor de notare, preşedintele examenului întocmeşte un raport cu privire la modul în care comisiile constituite, cu excepţia comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, şi-au îndeplinit atribuţiile, pe care îl înaintează Consiliului Uniunii, pentru a fi avut în vedere la procedura de validare/invalidare a examenului.
CAPITOLUL VI: Formularea şi soluţionarea contestaţiilor
Art. 20
(1)În termen de 5 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor, candidaţii nemulţumiţi de nota obţinută la oricare dintre probe pot formula şi depune contestaţie, la sediul Camerei la care au depus dosarul de înscriere la examen, sub sancţiunea decăderii din acest drept. Pe contestaţie se face menţiune despre numărul de înregistrare, data şi ora înregistrării.
(2)Termenul de 5 zile începe să curgă din ziua afişării rezultatelor şi se sfârşeşte în cea de-a cincea zi, la ora la care se termină programul de lucru al Camerei.
(3)În 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), Camerele comunică INR toate contestaţiile, menţionând data şi ora înregistrării.
Art. 21
(1)În termen de 48 de ore de la primirea contestaţiilor, preşedintele examenului solicită întrunirea comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului. Comisia selectează lucrările cu privire la care s-au formulat contestaţii şi le resigilează prin aplicarea unor etichete, astfel încât să nu se poată distinge identitatea candidatului, numărul lucrării şi nota acordată de comisia de examinare. Lucrările a căror notare a fost contestată se amestecă, se renumerotează şi se predau resigilate preşedintelui examenului, pe bază de proces-verbal semnat de acesta şi de membrii comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului. Preşedintele examenului nu participă la activitatea de resigilare a lucrărilor a căror notare a fost contestată.
(2)Preşedintele examenului predă lucrările preşedintelui comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, constituită conform art. 7 lit. e), pe bază de proces-verbal semnat de aceştia.
(3)În termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor analizează şi soluţionează toate contestaţiile.
(4)Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor repartizează lucrările pe corectori, astfel încât fiecare lucrare să fie corectată independent de 2 membri corectori ai comisiei şi apreciată separat, conform baremului de notare. Unul dintre cei 2 corectori este, în mod obligatoriu, notar public.
(5)Fiecare corector trece în borderoul de notare prevăzut în anexa nr. 2, sub semnătură, punctajul acordat.
(6)Nota lucrării a cărei notare a fost contestată este media aritmetică a notelor acordate de cei 2 sau, după caz, 3 corectori şi se înscrie în centralizatorul comun de contestaţii prevăzut în anexa nr. 6, semnat de către corectori.
(7)Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor verifică borderourile celor 2 corectori şi semnalează diferenţele mai mari de 1,5 puncte între notele acordate de aceştia. În această din urmă situaţie, preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor solicită recorectarea lucrării de către un al treilea corector, membru al comisiei, asigurându-se că unul dintre corectori este reprezentantul Ministerului Justiţiei.
(8)Comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, reexaminând lucrarea, nu poate micşora nota iniţială obţinută de candidat. În situaţia în care, în urma analizării contestaţiei, nota obţinută de candidat este inferioară notei acordate iniţial, contestaţia va fi respinsă.
(9)După finalizarea procedurilor de soluţionare a contestaţilor, comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor întocmeşte lista cu rezultatele contestaţiilor, în cuprinsul căreia se menţionează, pentru fiecare candidat, notele la proba teoretică şi proba practică, media generală obţinută în urma soluţionării contestaţiei, precum şi rezultatul obţinut, respectiv "Admis/Respins contestaţie". În cazul în care candidatul a contestat nota unei singure probe, la proba necontestată se menţionează în listă nota acordată de comisia de examinare.
(10)Soluţia comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor este definitivă şi se publică pe paginile de internet ale INR, Uniunii şi Camerei la care a fost depusă contestaţia, care o afişează şi la sediul său.
(11)Dispoziţiile art. 17 se aplică în mod corespunzător, completându-se centralizatorul nominal prevăzut în anexa nr. 7.
(12)După finalizarea listei cu rezultatele contestaţiilor, preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţilor împotriva notării lucrărilor, pe baza listei cu rezultatele examenului întocmite de comisia de examinare şi, respectiv, a listei cu rezultatele contestaţiilor întocmite de comisia de soluţionare a contestaţilor împotriva notării lucrărilor, întocmeşte lista cu rezultatele finale ale examenului, prevăzută la anexa nr. 9, care se semnează pe fiecare filă de către acesta. În listă se vor menţiona, pentru fiecare candidat, notele la proba teoretică, proba practică, media generală obţinută, precum şi rezultatul obţinut, respectiv "Admis"/"Respins". Rezultatul se stabileşte de către preşedintele examenului, în ordinea mediilor generale obţinute raportat la numărul posturilor vacante.
Art. 22
După încheierea procedurilor de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţilor întocmeşte un raport cu privire la modul în care comisia de soluţionare a contestaţilor şi-a îndeplinit atribuţiile, pe care îl înaintează Consiliului Uniunii, pentru a fi avut în vedere la procedura de validare/invalidare a examenului.
Art. 23
În termen de cel mult 5 zile de la finalizarea procedurilor de soluţionare a contestaţiilor, în vederea validării/invalidării rezultatelor examenului, preşedintele examenului înaintează Consiliului Uniunii propunerea de validare/invalidare a examenului însoţită de raportul întocmit potrivit art. 19 alin. (5), de raportul preşedintelui comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi de I ista cu rezultatele finale ale examenului.
CAPITOLUL VII: Validarea rezultatelor
Art. 24
(1)În termen de cel mult 30 de zile de la primirea documentelor precizate la art. 23, Consiliul Uniunii procedează la validarea/invalidarea rezultatelor examenului, pe care le publică pe paginile de internet ale Uniunii şi INR. Acestea sunt comunicate în termen de 48 de ore Camerelor la care s-au depus cererile de înscriere la examen.
(2)În termen de cel mult 15 zile de la validarea rezultatelor examenului, Colegiul director al Camerei îi convoacă pe candidaţii admişi şi procedează la repartizarea acestora. Candidaţii îşi exprimă opţiunea în scris, în ordinea mediilor obţinute, în faţa Colegiului director al Camerei, pentru unul dintre posturile vacante de notar public existente la nivelul Camerei în care au susţinut examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar şi în limita locurilor cuprinse în ordinul de actualizare, completând cererea prevăzută în anexa nr. 12.
(3)Repartizarea candidaţilor se consemnează de către Colegiul director al Camerei într-un proces-verbal.
(4)La medii egale are prioritate candidatul care a obţinut media cea mai mare la proba practică, iar dacă egalitatea persistă, are prioritate candidatul care a obţinut media cea mai mare la examenul/concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar. În cazul în care după aplicarea criteriilor de mai sus egalitatea persistă şi candidaţii optează pentru aceeaşi localitate, Colegiul director al Camerei propune, potrivit opţiunii candidaţilor, modificarea ordinului de actualizare, prin realocarea în localitatea solicitată a posturilor vacante rămase neocupate.
(5)După repartizare, candidatul depune la Cameră cererea de numire în funcţia de notar public, adresată ministrului justiţiei, prevăzută în anexa nr. 10, cu menţionarea circumscripţiei şi a localităţii unde a fost repartizat, care se înaintează Consiliului Uniunii, în termen de cel mult 10 zile de la data repartizării.
(6)După exprimarea opţiunilor de ocupare a posturilor şi comunicarea acestora Ministerului Justiţiei de către Consiliul Uniunii, candidaţii declaraţi admişi sunt numiţi notari publici prin ordin al ministrului justiţiei, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 25
(1)În cazul invalidării examenului, INR organizează pe cheltuiala sa un nou examen, la care participă, fără a mai achita vreo taxă de participare, numai candidaţii care au fost admişi să participe la examenul invalidat.
(2)În vederea organizării noului examen, Consiliul Uniunii şi Ministerul Justiţiei procedează, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament, la desemnarea membrilor comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, comisiei de examinare şi comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor. Din comisiile astfel constituite nu pot face parte persoanele care au deţinut calitatea de membri ai comisiilor constituite pentru examenul invalidat.
(3)Data organizării şi desfăşurării celui de-al doilea examen se stabileşte de către preşedintele Uniunii, cu respectarea dispoziţiilor prezentului regulament.
(4)Cu excepţia procedurilor de depunere şi avizare a dosarelor, de afişare a tematicii şi bibliografiei şi de plată a taxei, celelalte dispoziţii ale prezentului regulament se aplică în mod corespunzător noului examen.
TITLUL II: Concursul de admitere în funcţia de notar public
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 26
(1)Prevederile prezentului titlu sunt aplicabile candidaţilor care au exercitat cel puţin 6 ani funcţii de specialitate juridică până la data concursului.
(2)Verificarea cunoştinţelor profesionale se face prin concurs organizat potrivit legii, ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o dată la 2 ani, de către INR, la solicitarea Consiliul Uniunii, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament.
CAPITOLUL II: Procedura de înscriere la concurs
Art. 27
(1)Data concursului de admitere în funcţia de notar public se stabileşte de către preşedintele Uniunii.
(2)În vederea înştiinţării candidaţilor, preşedintele Uniunii comunică posturile vacante şi data susţinerii concursului Camerelor, cu cel puţin 45 de zile înainte de această dată, care le vor afişa la sediul lor, la loc vizibil şi accesibil publicului. În acelaşi termen, posturile vacante şi data susţinerii concursului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe paginile de internet ale Uniunii, INR şi Ministerului Justiţiei.
(3)Poate deveni notar public candidatul care, potrivit legii, îndeplineşte următoarele condiţii:
a)are cetăţenia română, a unui stat membru al Uniunii Europene, a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau a Confederaţiei Elveţiene şi are domiciliul sau, după caz, reşedinţa obişnuită în România;
b)are capacitate deplină de exerciţiu;
c)este licenţiat în drept;
d)nu are antecedente penale rezultate ca urmare a săvârşirii unei infracţiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul ori a săvârşirii cu intenţie a unei alte infracţiuni;
e)se bucură de o bună reputaţie;
f)cunoaşte limba română;
g)este apt din punct de vedere medical, fizic şi psihologic, pentru exercitarea funcţiei;
h)achită taxele pentru susţinerea concursului;
i)se angajează să urmeze, în condiţiile art. 31 din Legea nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe cheltuiala sa, cursurile organizate de INR, dacă va fi numit notar public;
j)are, până la data concursului, cel puţin 6 ani vechime într-o funcţie de specialitate juridică;
k)este declarat admis la concursul de admitere în funcţia de notar public, dovadă care se face prin hotărârea Consiliului Uniunii de validare a rezultatelor concursului.
(4)Cu cel puţin 30 de zile înainte de data concursului, candidatul depune, la sediul Camerei în a cărei circumscripţie doreşte să îşi desfăşoare activitatea şi care are prevăzut(e) în ordinul de actualizare postul/posturile vacant(e) pentru care candidează, dosarul de înscriere la concurs, care cuprinde următoarele documente:
a)cerere-tip de înscriere la concurs, conform anexei nr. 1A;
b)declaraţie autentică pe propria răspundere din cuprinsul căreia să rezulte că:
- nu a pierdut şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în condiţiile legii;
- se angajează să urmeze, în condiţiile art. 31 din Legea nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe cheltuiala sa, cursurile organizate de INR, dacă va fi numit notar public;
- că a luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.333/C/2013, ale Statutului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, republicat, ale prezentului regulament şi de tematica şi bibliografia de concurs;
c)copie legalizată de pe diploma de licenţă în drept obţinută în România, însoţită de foaia matricolă, respectiv suplimentul la diplomă sau, în cazul obţinerii în altă ţară, copie legalizată de pe actul de studii echivalat sau recunoscut de autorităţile române;
d)certificatul de cazier judiciar sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;
e)certificatul medical eliberat de comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură. Certificatul medical se poate prezenta şi ulterior depunerii dosarului, dar nu mai târziu de data verificării dosarelor de către comisia de verificare a dosarelor constituită conform art. 7 lit. a);
f)copie legalizată de pe contractul de muncă sau, după caz, de pe carnetul de muncă, adeverinţă eliberată de angajator şi, după caz, de inspectoratul teritorial de muncă sau de organizaţia profesională din care face parte ori a făcut parte candidatul ori alte documente oficiale prevăzute de legislaţia în vigoare, din care să rezulte că a exercitat timp de 6 ani funcţii de specialitate juridică, eliberate de instituţii publice sau private din ţară sau străinătate. Documentele care atestă vechimea în specialitate juridică eliberate în străinătate trebuie recunoscute de autorităţile române, caz în care se ataşează o copie legalizată a documentului de recunoaştere;
g)scrisoare de recomandare, de regulă, de la angajator, organizaţia profesională, universităţi, instituţii sau altele asemenea;
h)certificat de cazier fiscal sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;
i)dovada achitării taxei de înscriere la concurs;
j)copie legalizată de pe atestatul de cunoaştere a limbii române, eliberat de catedrele de specialitate ale instituţiilor de învăţământ superior de specialitate. Cunoaşterea limbii române se prezumă la persoanele cu cetăţenie română;
k)copii legalizate ale actelor de identitate eliberate de autorităţile române competente, din care să rezulte domiciliul şi cetăţenia, precum şi copii legalizate de pe certificatul de naştere şi, dacă este cazul, de pe certificatul de căsătorie.
(5)Pentru obţinerea certificatului medical prevăzut la alin. (4) lit. e) candidatul are obligaţia de a se prezenta la comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură şi de a depune în termenul prevăzut la alin. (4) certificatul medical, sub sancţiunea respingerii cererii de înscriere. Detaliile cu privire la modul de prezentare la comisie şi de obţinere a certificatului medical se pun la dispoziţia candidaţilor de către Cameră, prin afişare la sediul acesteia, precum şi pe paginile de internet ale acesteia, Uniunii şi INR.
Art. 28
(1)Dosarele candidaţilor se transmit de către preşedintele Colegiului director al Camerei comisiei pentru verificarea condiţiilor de înscriere la concurs cu cel puţin 25 de zile înainte de data desfăşurării concursului.
(2)Comisia verifică dosarele candidaţilor, hotărăşte cu majoritatea voturilor membrilor săi asupra admisibilităţii înscrierii la concursul de notar public şi comunică fiecărei Camere la care s-au înscris candidaţi, cu cel puţin 10 zile înainte de data concursului, situaţia centralizată a candidaţilor admişi sau respinşi, însoţită de hotărârea de respingere a cererii de înscriere la concurs, motivată pentru fiecare caz în parte.
(3)În termen de 24 de ore de la primire, Camerele afişează la sediul lor situaţia centralizată a candidaţilor care s-au înscris la concurs, cu indicarea dosarelor admise sau respinse. Situaţia centralizată se publică şi pe paginile de internet ale Camerei, Uniunii şi INR. Candidatului respins, la cerere, i se eliberează o copie certificată de pe avizul motivat de respingere a cererii de înscriere la concurs.
(4)Împotriva avizului motivat de respingere a cererii de înscriere la concurs, candidatul poate depune contestaţie la Cameră, în termen de 48 de ore de la afişare. Contestaţiile sunt înaintate, în 24 de ore de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de candidaţii respinşi la înscrierea la concurs.
(5)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de candidaţii respinşi la înscrierea la concurs se pronunţă în 48 de ore de la expirarea termenului de înaintare a contestaţiilor. Hotărârea acesteia, adoptată cu majoritatea voturilor membrilor săi, este definitivă şi se comunică, de îndată, candidatului şi Camerei.
(6)După soluţionarea contestaţiilor, comisia prevăzută la art. 7 lit. b) întocmeşte situaţia centralizată a candidaţilor care au primit aviz favorabil de înscriere la concurs, care se afişează l a sediul Camerei şi se publică pe paginile de internet ale acesteia, Uniunii şi INR.
CAPITOLUL III: Organizarea şi desfăşurarea concursului. Soluţionarea contestaţiilor. Validarea rezultatelor
Art. 29
Prevederile art. 2 alin. (3) şi (4), art. 3 şi ale art. 7-23 se aplică în mod corespunzător.
Art. 30
(1)În termen de cel mult 30 de zile de la primirea documentelor precizate la art. 23, Consiliul Uniunii, la propunerea preşedintelui comisiei de examinare, care este şi preşedintele concursului, şi pe baza celor cuprinse în cele două rapoarte înaintate împreună cu lista rezultatelor finale ale examenului, procedează la validarea rezultatelor concursului, hotărâre care se publică pe paginile de internet ale Uniunii şi INR şi se comunică, în termen de 48 de ore, Camerelor la care au fost depuse cererile de înscriere la concurs.
(2)În termen de cel mult 15 zile de la comunicarea hotărârii de validare a rezultatelor concursului, Biroul executiv îi convoacă pe candidaţii declaraţi admişi şi procedează la repartizarea acestora. Candidaţii îşi exprimă opţiunea în scris, în ordinea mediilor obţinute, în faţa Biroului executiv, pentru unul dintre posturile vacante de notar public existente la nivelul Camerei în care s-au înscris la concurs şi în limita locurilor cuprinse în ordinul de actualizare, completând cererea prevăzută în anexa nr. 12.
(3)La medii egale are prioritate candidatul care a obţinut media cea mai mare la proba practică. Dacă egalitatea se menţine, ordinea de prioritate va fi următoarea:
a)candidatul care are titlul de doctor în drept;
b)candidatul care are activitate mai îndelungată în funcţii de specialitate juridică;
c)candidatul care a obţinut o medie mai mare la examenul de licenţă.
(4)După repartizare, candidatul depune la Uniune cererea de numire în funcţia de notar public, adresată ministrului justiţiei, prevăzută în anexa nr. 10, cu menţionarea circumscripţiei şi a localităţii unde a fost repartizat.
(5)Repartizarea candidaţilor se consemnează de către Biroul executiv într-un proces-verbal.
(6)La repartizarea candidaţilor admişi participă, în calitate de observator, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat de ministrul justiţiei. În cel mult 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2), observatorul întocmeşte un raport pe care îl înaintează ministrului justiţiei.
(7)După exprimarea opţiunilor de ocupare a posturilor şi comunicarea acestora Ministerului Justiţiei de către Consiliul Uniunii, candidaţii declaraţi admişi sunt numiţi notari publici prin ordin al ministrului justiţiei, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 31
(1)În cazul invalidării concursului, INR organizează, pe cheltuiala sa, un nou concurs, la care participă, fără a mai achita vreo taxă de participare, numai candidaţii care au fost admişi să participe la concursul invalidat.
(2)În vederea organizării noului concurs Consiliul Uniunii şi Ministerul Justiţiei procedează, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament, la desemnarea membrilor comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării concursului, comisiei de examinare şi comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor. Din comisiile astfel constituite nu pot face parte persoanele care au deţinut calitatea de membri ai comisiilor constituite pentru concursul invalidat.
(3)Data organizării şi desfăşurării celui de al doilea concurs se stabileşte de către preşedintele Uniunii, cu respectarea dispoziţiilor prezentului regulament.
(4)Cu excepţia procedurilor de depunere şi avizare a dosarelor, de afişare a tematicii şi bibliografiei, de plată a taxei, celelalte dispoziţii ale prezentului regulament se aplică în mod corespunzător noului concurs.
TITLUL III: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32
În termen de cel mult 15 zile de la primirea cererilor de numire ca urmare a opţiunilor exprimate de candidaţii admişi, preşedintele Uniunii înaintează ministrului justiţiei propunerile de numire în funcţie a notarilor publici, însoţite de hotărârea de validare a rezultatelor examenului sau concursului, procesele-verbale prevăzute la art. 24 alin. (3) şi la art. 30 alin. (5), împreună cu opţiunile exprimate de candidaţii admişi, cererile de numire în funcţia de notar public, precum şi copia dosarelor de înscriere a acestora la examen sau la concurs.
Art. 33
Începând cu anul 2016, pentru a putea face parte din comisiile prevăzute de prezentul regulament este necesar ca notarii publici să urmeze cursurile organizate de INR cu privire la metodele şi tehnicile de organizare a concursului şi de evaluare a candidaţilor.
Art. 34
(1)Îndeplinirea procedurilor de afişare şi publicare a tuturor documentelor prevăzute de prezentul regulament şi, după caz, dispuse de preşedinţii comisiilor se face de către reprezentanţii secretariatului INR, Uniunii şi, după caz, ai Camerelor desemnaţi în acest sens, care vor încheia şi procese-verbale corespunzătoare.
(2)Cu excepţia documentelor publicate pe paginile de internet ale altor instituţii sau afişate la sediul acestora, perioada de afişare/publicare a documentelor prevăzute la alin. (1) la sediile/pe paginile de internet ale INR, Uniunii şi Camerelor este până la validarea rezultatelor de către Consiliul Uniunii. După data validării documentele prevăzute la alin. (1) se retrag, în locul lor afişându-se hotărârea Consiliului Uniunii de validare, care se menţine afişată timp de 15 zile.
Art. 35
(1)Prin excepţie de la dispoziţiile art. 5, notarii stagiari care au dobândit această calitate anterior datei de 31 decembrie 2012, depun la dosarul de înscriere la examenul de definitivat următoarele documente:
a)cerere-tip de înscriere la examen, prevăzută în anexa nr. 1;
b)declaraţie autentică pe propria răspundere din cuprinsul căreia să rezulte că:
- nu a pierdut şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în condiţiile legii;
- a luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.333/C/2013, ale Statutului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, republicat, ale prezentului regulament, precum şi de tematica şi bibliografia de examen;
c)copie legalizată de pe diploma de licenţă în drept obţinută în România, însoţită de foaia matricolă, respectiv suplimentul la diplomă, sau, în cazul obţinerii în altă ţară, copie legalizată de pe actul de studii echivalat sau recunoscut de autorităţile române;
d)certificatul de cazier judiciar sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;
e)certificatul medical eliberat de comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură. Certificatul medical se poate prezenta şi ulterior depunerii dosarului, dar nu mai târziu de data verificării dosarelor de către comisia de verificare a dosarelor constituită conform art. 7 lit. a);
f)copie de pe contractul de muncă, vizată de inspectoratul teritorial de muncă sau extras din Registrul de evidenţă informatizată a salariaţilor - REVISAL, din care să rezulte ca a îndeplinit perioada de stagiu;
g)dovada dobândirii calităţii de notar stagiar;
h)referatul notarului public îndrumător;
i)certificat de cazier fiscal;
j)adeverinţă eliberată de Colegiul director al Camerei, din care rezultă nota sau calificativele obţinute în perioada de stagiu;
k)copie legalizată de pe certificatul de naştere şi, dacă este cazul, de pe certificatul de căsătorie;
l)dovada achitării taxei de înscriere la examen;
m)copii legalizate ale actelor de identitate eliberate de autorităţile române competente din care să rezulte şi cetăţenia candidatului.
(2)Referatul notarului public îndrumător cu propunerea motivată de aviz de admitere sau de respingere a cererii de înscriere la examen face referire la:
a)data angajării notarului stagiar;
b)conduita notarului stagiar pe perioada stagiului;
c)preocuparea pentru pregătirea profesională;
d)volumul de activitate din perioada stagiului, pe categorii de operaţiuni, şi aprecierea asupra îndeplinirii lor.
(3)Dosarul de înscriere la examen se depune, în mod obligatoriu, la Camera în circumscripţia căreia notarul stagiar a efectuat stagiul.
(4)Pentru obţinerea certificatului medical, candidatul are obligaţia de a se prezenta la comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură şi de a depune în termenul prevăzut de prezentul regulament certificatul medical sub sancţiunea respingerii cererii de înscriere. Detaliile cu privire la modul de prezentare la comisie şi de obţinere a certificatului medical se pun la dispoziţia candidaţilor de către Cameră, prin afişare la sediul său şi prin publicare pe paginile de internet ale acesteia, Uniunii şi INR.
Art. 36
Pentru examenul sau, după caz, concursul care se va organiza în primul semestru al anului 2014 se face excepţie de la dispoziţiile art. 3 privind termenul de elaborare şi publicare a tematicii şi bibliografiei.
Art. 37
Membrii comisiilor prevăzute de prezentul regulament beneficiază de indemnizaţie, stabilită de Consiliul Uniunii, şi de contravaloarea transportului şi a cazării, sume ce se suportă din bugetul INR.
Art. 38
Candidaţii îşi asigură cazarea şi transportul şi suportă contravaloarea acestora, precum şi taxa de înscriere la examen/concurs.
Art. 39
(1)Cuantumul şi destinaţia taxei de înscriere la examen sau la concurs şi condiţiile de plată se stabilesc de către Consiliul Uniunii. La stabilirea taxelor de înscriere, Consiliul Uniunii se raportează la cheltuielile ocazionate de organizarea examenului sau concursului.
(2)Taxele de înscriere la examen sau concurs se fac venit la bugetul INR. Taxele se restituie integral numai pentru candidaţii care şi-au retras cererea de participare anterior începerii procedurilor de verificare a dosarelor. Pentru candidaţii care fie nu au fost admişi să participe la examen sau concurs, fie nu au participat la niciuna dintre cele două probe, taxa se restituie în cuantum de 70%.
Art. 40
Orice modificare sau completare a dispoziţiilor prezentului regulament se efectuează prin ordin al ministrului justiţiei emis după consultarea Uniunii.
Art. 41
Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 42
- Anexele nr. 1, 1A şi 2-13 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA nr. 1:
Doamnă/Domnule preşedinte*),
Subsemnatul/Subsemnata, ..................., născut/născută în localitatea .............. la data de .........., cu domiciliul în ............., solicit înscrierea la examenul de definitivat, în vederea ocupării unui post vacant de notar public în circumscripţia Camerei Notarilor Publici ................ (denumirea Camerei Notarilor Publici).

Data

.....................

Semnătura

..............................

Doamnei/Domnului preşedinte al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România
_______
*) Se completează de către notarii stagiari care se înscriu la examenul de definitivat.
ANEXA nr. 1A:
Domnule Preşedinte,
Subsemnatul/Subsemnata, ..................., născut/născută în localitatea .............. la data de ............., cu domiciliul în ................, solicit înscrierea la concursul pentru dobândirea calităţii de notar public, în vederea ocupării unuia dintre posturile vacante de notar public din circumscripţia Camerei Notarilor Publici ........., cuprins în ordinul de actualizare publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

Data

.....................

Semnătura

..............................

Domnului Preşedinte al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România
ANEXA nr. 2: BORDEROU DE NOTARE*) (I) Proba teoretică/(II) Proba practică
Data .............

Numărul lucrării

Subiectul 1

Subiectul 2

Subiectul 3

Subiectul 4

Subiectul 5

Total

       
       
       
       
       
       

Corector,

....................

(numele şi prenumele)

Semnătura

........................

_______
*) Se completează de fiecare corector şi, dacă este cazul, de al treilea corector în condiţiile art. 16 alin. (2) şi ale art. 21 alin. (5) din regulament.
ANEXA nr. 3: CENTRALIZATOR COMUN (I) Proba teoretică/(II) Proba practică
Data .............

Numărul lucrării

Notă

Nota lucrării

Corector 1

Corector 2

Corector 3*)

     
     
     
     
     

Corectori,

......................

......................

(numele şi prenumele)

Semnături

......................

......................

Preşedinte,

........................

_______
*) Se completează în condiţiile art. 16 alin. (4) din regulament.
ANEXA nr. 4: CENTRALIZATOR NOMINAL
Data .............

Nr. crt.

Numele şi prenumele

I. Proba teoretică

II. Proba practică

Media generală

Numărul de ordine al lucrării

Nota lucrării

Numărul de ordine al lucrării

Nota lucrării

       
       
       
       
       

Corectori,

......................

......................

(numele şi prenumele)

Semnături

......................

......................

Preşedinte,

........................

ANEXA nr. 5: LISTA cuprinzând rezultatele examenului/concursului
Data .............

Nr. crt.

Numele şi prenumele

I. Proba teoretică

II. Proba practică

Media generală

Rezultatul Admis/Respins

Nota

Nota

  
      
      
      
      
      

Corectori,

......................

......................

(numele şi prenumele)

Semnături

......................

......................

Preşedinte,

........................

ANEXA nr. 6: CENTRALIZATOR COMUN CONTESTAŢII (I) Proba teoretică/(II) Proba practică
Data .............

Numărul lucrării

Notă

Nota finală

Corector 1

Corector 2

Corector 3*)

     
     
     
     
     

Corectori,

......................

......................

(numele şi prenumele)

Semnături

......................

......................

Preşedinte,

........................

_______
*) Se completează în condiţiile art. 21 alin. (6) din regulament.
ANEXA nr. 7: CENTRALIZATOR NOMINAL la soluţionarea contestaţiilor
Data .............

Nr. crt.

Numele şi prenumele

I. Proba teoretică

II. Proba practică

Rezultatul Admis/Respins contestaţie

Numărul de ordine al lucrării

Nota finală după contestaţie

Numărul de ordine al lucrării

Nota lucrării după contestaţie

       
       
       
       
       

Corectori,

......................

......................

(numele şi prenumele)

Semnături

......................

......................

Preşedinte,

........................

ANEXA nr. 8: CENTRALIZATOR NOMINAL FINAL
Data .............

Nr. crt.

Numele şi prenumele

Nota la proba teoretică

Nota la proba practică

Media generală finală

     
     
     
     
     
Preşedintele examenului/concursului,
......................
ANEXA nr. 9: LISTA cuprinzând rezultatele finale ale examenului/concursului, după soluţionarea contestaţiilor
Data .............

Nr. crt.

Numele şi prenumele

I. Proba teoretică

II. Proba practică

Media generală

Rezultatul

Nota

Nota

  
      
      
      
      
      
Preşedintele examenului/concursului,
......................
ANEXA nr. 10:
Domnule/Doamnă ministru,
Subsemnatul/Subsemnata, .................., născut/născută în localitatea .............. la data de ..............., fiul/fiica lui ........ şi al/a ............, cu domiciliul în ..............., vă adresez rugămintea ca, în temeiul art. 26/art. 30 din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 19/art. 24 din Regulamentul de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.333/C/2013, să aprobaţi numirea subsemnatului/subsemnatei în funcţia de notar public în circumscripţia Judecătoriei ............., localitatea ............., din cadrul Camerei Notarilor Publici ............. .

Data

.....................

Semnătura

..............................

Domnului/Doamnei ministru al justiţiei
ANEXA nr. 11:

Numărul lucrării ..................

Nota finală ..................

Semnătura preşedintelui comisiei de examinare ..................

Numele ..................

Prenumele ..................

Camera Notarilor Publici ..................

CONTESTAŢII
Numărul lucrării ..................
Nota finală ..................
Semnătura preşedintelui comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor ..................
ANEXA nr. 12:
Doamnă/Domnule preşedinte,
Subsemnatul/Subsemnata, ............., născut/născută la data de ......... în localitatea .........., fiul/fiica lui ...... şi al/a ........, cu domiciliul în ..............., având media ......, optez pentru ocuparea unui post vacant de notar public în circumscripţia Judecătoriei ............., localitatea ............., din cadrul Camerei Notarilor Publici ............. .

Data

.....................

Semnătura

..............................

Doamnei/Domnului preşedinte al Colegiului director/Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România
ANEXA nr. 13: BORDEROU DE PREDARE A LUCRĂRILOR*) (I) Proba teoretică/(II) Proba practică
Data .............

Numărul lucrării

Numele şi prenumele

Numărul paginilor scrise

Semnătura

    

Membru al comisiei,

.................

(numele şi prenumele)

Semnătura

...............

_______
*) Se completează de fiecare membru al comisiei în condiţiile art. 12 alin. (5) din regulament.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 290 din data de 22 aprilie 2014