ORDIN nr. 1545 din 23 noiembrie 2012 privind competenţa de exercitare a inspecţiei economico-financiare, soluţionarea conflictului de competenţă şi delegarea competenţei
În temeiul dispoziţiilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
34/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
94/2011
privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
107/2012
, cu modificările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul finanţelor publice
, emite următorul ordin:
Art. 1:
Competenţa generală
(1)
Inspecţia economico-financiară se exercită de către Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară, potrivit competenţelor stabilite de prevederile legale.
(2)
Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice are competenţă generală în efectuarea activităţii de inspecţie economico-financiară.
Art. 2:
Competenţa teritorială
(1)
Pentru exercitarea inspecţiei economico-financiare, competenţa revine acelui organ de inspecţie economico-financiară în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al operatorului economic, în condiţiile legii.
(2)
Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru sediile secundare ale operatorului economic competenţa de exercitare a inspecţiei economico-financiare revine şi organului de inspecţie economico-financiară în a cărui rază teritorială se află sediul acestora.
Art. 3:
Conflictul de competenţă
(1)
Există conflict de competenţă când două sau mai multe organe de inspecţie economico-financiară se declară deopotrivă competente sau necompetente. În acest caz, organul de inspecţie economico-financiară care s-a învestit primul sau care s-a declarat ultimul necompetent continuă procedura în derulare şi solicită Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară să hotărască asupra conflictului.
(2)
Direcţia generală de inspecţie economico-financiară hotărăşte, de îndată, asupra conflictului, soluţia adoptată fiind comunicată organelor de inspecţie economico-financiară aflate în conflict, pentru a fi dusă la îndeplinire, cu informarea, după caz, a persoanelor interesate.
Art. 4:
Delegarea de competenţă
(1)
Structura de inspecţie economico-financiară care deţine competenţa de efectuare a inspecţiei economico-financiare poate să o delege altui organ de inspecţie economico-financiară, la solicitarea motivată a acestuia şi cu avizul Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară.
(2)
Delegarea de competenţă se comunică în scris organului de inspecţie economico-financiară care a solicitat-o, sub semnătura conducătorului structurii de inspecţie economico-financiară competent.
(3)
Organul de inspecţie economico-financiară care a primit delegarea de competenţă este obligat să înştiinţeze, în scris, operatorul economic verificat în legătură cu delegarea competenţei, la începerea acţiunii de inspecţie economico-financiară.
(4)
Prin excepţie de la prevederile art. 2, Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice poate acorda delegarea de competenţă pentru efectuarea inspecţiei economico-financiare altui organ de inspecţie economico-financiară. Aceasta comunică delegarea acordată atât structurii care deţine competenţa, cât şi celei care va efectua inspecţia economico-financiară.
Art. 5:
Schimbarea competenţei
(1)
În cazul în care se schimbă domiciliul fiscal al operatorului economic, potrivit legii, competenţa teritorială trece la noul organ de inspecţie economico-financiară de la data schimbării domiciliului fiscal, în condiţiile legii.
(2)
În situaţia în care se află în curs de derulare o acţiune de inspecţie economico-financiară, organul de inspecţie economico-financiară care a iniţiat acţiunea este competent să o finalizeze.
Art. 6
Direcţia generală de inspecţie economico-financiară şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru aplicarea şi ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 7
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,
Florin Georgescu
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 20 din data de 10 ianuarie 2013