ORDIN nr. 4437 din 29 august 2014 pentru aprobarea precizărilor privind programele şcolare în învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani şi în învăţământul profesional special, începând cu anul şcolar 2014-2015, precum şi pentru aprobarea programei şcolare pentru Consiliere şi orientare, curriculum diferenţiat pentru învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a
În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Precizările privind programele şcolare pentru cultură generală care se aplică în învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a, începând cu anul şcolar 2014-2015, prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se aprobă Precizările privind programele şcolare pentru cultura de specialitate şi pregătirea practică săptămânală din aria curriculară Tehnologii, precum şi pentru stagiile de pregătire practică CDL, care se aplică la clasa a IX-a în învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, începând cu anul şcolar 2014-2015, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
Pentru învăţământul profesional special, clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a, pentru fiecare disciplină din planul-cadru, comisiile interne de evaluare continuă propun, în raport cu tipul de deficienţă/dizabilitate, adaptări curriculare ale programele şcolare utilizate în învăţământul special, clasele a IX-a-a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, în vederea aplicării în fiecare dintre cei 4 ani de studiu din învăţământul profesional.
Art. 4
Se aprobă Programa şcolară pentru Consiliere şi orientare, curriculum diferenţiat pentru învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a, prevăzută în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6
Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
-****-

Ministrul educaţiei naţionale,

Remus Pricopie

ANEXA nr. 1: PRECIZĂRI privind programele şcolare pentru cultură generală care se aplică în învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a, începând cu anul şcolar 2014-2015

Disciplina

Programe şcolare aplicate în învăţământul profesional la clasa a IX-a - Ordinul ministrului nr. -

Programe şcolare aplicate în învăţământul profesional la clasa a X-a - Ordinul ministrului nr. -

Programe şcolare aplicate în învăţământul profesional la clasa a XI-a - Ordinul ministrului nr. -

1

2

3

4

Limba şi literatura română

Limba şi literatura română, clasa a IX-a aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele observaţii:

1. Se studiază 3 grupaje tematice:

- la alegere: Adolescenţa sau Joc şi joacă;

- la alegere: Familia sau Şcoala;

- la alegere: Iubirea sau Scene din viaţa de ieri şi de azi.

2. Se recomandă ca număr minimal: 6 texte la tema aleasă din primul grupaj tematic; 4 texte la tema aleasă din al doilea grupaj tematic; 1 film la tema aleasă din al treilea grupaj tematic.

Limba şi literatura română, clasa a X-a aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele observaţii:

1. În clasa a X-a se studiază minimum 5 texte literare: un basm cult, o nuvelă, 3 romane reprezentative pentru aspectele esenţiale ale genului şi ale evoluţiei acestuia.

2. Pentru competenţa generală 2 (Folosirea instrumentelor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare) se vor avea în vedere competenţele specifice 2.1 şi 2.4.

Limba şi literatura română, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele observaţii:

1. În clasa a XI-a se studiază minimum 5 texte literare: un text dramatic care să ilustreze comedia ca specie literară şi 4 texte poetice care să ilustreze aspecte specifice şi diferite ale genului şi ale evoluţiei acestuia: poezie epică, poezie lirica; instanţele comunicării în textele poetice; sugestie şi ambiguitate; diversitate prozodică etc.

2. Pentru competenţa generală 2 (Folosirea instrumentelor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare) se vor avea în vedere competenţele specifice 2.2, 2.3 şi 2.4.

Limba maternă

- Limba şi literatura bulgară

Limba şi literatura bulgară, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004*)

Limba şi literatura bulgară, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004*)

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura bulgară (an I, II de studiu)

Limba şi literatura bulgară, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.432/2003*)

Limba şi literatura bulgară, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.432/2003

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobata de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura cehă

Limba şi literatura cehă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura cehă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura croată

Limba şi literatura croată, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura croată, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura germană maternă

Limba şi literatura germană maternă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- accentul va cădea pe competenţele generale; 1, 3 şi 4;

- textele analizate vor fi texte de actualitate adecvate vârstei elevilor şi nivelului de înţelegere al acestora.

Limba şi literatura germană maternă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004, cu următoarele precizări:

Se vor avea în vedere competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora:

- 1.1, 1.2, 1.5;

- 2.1, 2.6;

- 3.1, 3.2;

- 4.2, 4.3.

Limba şi literatura germană maternă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004, cu următoarele precizări:

Se vor avea în vedere competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora;

- 1.1, 1.2, 1.3, 1.5;

- 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, 2.6;

- 3.1, 3.2, 3.3;

- 4.2, 4.3.

Pentru competenţa generală 2 se va ţine cont de profilul clasei şi se vor alege texte (în general poezie sau proză scurtă) adecvate vârstei elevilor şi nivelului de înţelegere al acestora.

- Limba şi literatura maghiară maternă

Limba şi literatura maghiară maternă, clasa a IX-a şi a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

Se vor avea în vedere competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora:

- pentru clasa a IX-a: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.8;

- pentru clasa a X-a: 1.5.

Limba şi literatura maghiară maternă, clasa a IX-a şi a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

Se vor avea în vedere competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora:

- pentru clasa a IX-a: 1.5, 1.6, 2.5, 2.7, 2.9, 3.1, 3.3, 3.4;

- pentru clasa a X-a: 1.1, 1.2, 1.5, 2.2, 3.2.

Limba şi literatura maghiară maternă, clasa a IX-a şi clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

Se vor avea în vedere competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora:

- pentru clasa a IX-a: 3.2;

- pentru clasa a X-a: 1.3, 1.4, 1.5, 2.1, 2.3, 2.4, 3.1, 3.3, 3.4.

- Limba şi literatura polonă

Limba şi literatura polonă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura polonă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobata de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura rromani

Limba şi literatura rromani, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura rromani, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura rusă maternă

Limba şi literatura rusă maternă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

Limba şi literatura rusă maternă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobaţii de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura sârbă

Limba şi literatura sârbă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura sârbă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobata de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura slovacă

Limba şi literatura slovacă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura slovacă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004, cu următoarele precizări: sunt vizate conţinuturile de mai jos şi competenţele asociate acestora.

Conţinuturi:

I. Literatură

1. Receptarea textelor literare

I.1. Lectura textelor literare

A. Lectura prozei narative: înţelegere şi interpretare

- Proză scurtă - cel puţin 2/3 texte: un basm cult, o nuvelă, o povestire

- Roman - 2 texte alese astfel încât să poată fi abordate aspectele esenţiale ale genului: acţiune şi personaje; perspectivă narativă; tehnici narative, stil, expresivitate

B Lectura poeziei

- Două grupaje de minimum 3 texte poetice fiecare. Grupajele vor fi alcătuite astfel încât să ilustreze aspecte esenţiale ale genului: poezie epică, poezie lirică.

II. Limbă şi comunicare

1. Producerea mesajelor orale şi scrise

1.1. Exprimarea orală

A. Dialogul

B. Monologul

C. Evaluarea discursului oral

1.2. Exprimarea scrisă Compuneri şcolare: referat, eseu structurat şi eseu liber (actualizare), comentariu, analiză, paralelă

Texte de tip funcţional: cerere, proces - verbal, curriculum vitae, scrisoare de intenţie, scrisoarea în format electronic etc., alte texte specifice domeniului de specializare

Limba şi literatura slovacă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004, cu următoarele precizări: sunt vizate conţinuturile de mai jos şi competenţele asociate acestora.

Conţinuturi:

I. Literatură

1. Confruntarea cu receptarea de către ceilalţi a textelor literare

A. Discutarea textului literar

- Argumentarea interpretărilor şi a judecăţilor de valoare

B. Utilizarea sugestiilor criticii literare

- Recenzia/Cronica literară; eseul/ studiul critic

C. Receptări diferite ale aceleiaşi opere literare de-a lungul timpului

- Dosarul critic

- Evoluţia criticii literare în cultura slovacă: repere istorice şi actualitate

Studiul textelor critice se va face prin raportare la textele literare la care se referă.

2. Literatură şi alte arte

3. Textul dramatic şi arta spectacolului

- Lectura unui text dramatic - o comedie/a două texte dramatice - o comedie + o dramă şi vizionarea punerii în scenă

II. Limbă şi comunicare

1. Niveluri de constituire a mesajului în comunicarea orală şi scrisă:

a) fonetic, ortografic şi de punctuaţie;

b) morfosintactic;

c) lexico-semantic;

d) nonverbal şi paraverbal.

2. Receptarea diverselor tipul de mesaje:

- informaţia verbală în mass-media audiovizuală (ştiri radio, ştiri TV);

- factori care înlesnesc sau perturbă receptarea (codul, canalul, contextul).

- Limba şi literatura turcă

Limba şi literatura turcă, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura turcă, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

- Limba şi literatura ucraineană

Limba şi literatura ucraineană, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Limba şi literatura ucraineană, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobata de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

Limba modernă 1

- Limba ebraică (Limba modernă 1)

Limba ebraică (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.098/2009

Parcurgerea programei şcolare în cei 2 ani de studiu este stabilită de comisia metodică şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.

Limba ebraică (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.098/2009

- Limba engleză (Limba modernă 1)

Limba engleză (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competenţele specifice: 1.1, 1.2, 2.1, 2.4, 2.5, 3.1, 4.1;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba engleză (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competenţele specifice: 1.3, 1.4, 2.2, 2.3, 3.2, 4.2, 4.3;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba engleză (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

- Limba franceză (Limba modernă 1)

Limba franceză (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competenţele specifice: 1.1, 1.2, 2.1, 2.4, 2.5, 3.1, 4.1;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba franceză (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competentele specifice: 1.4, 1.5, 2.2, 2.3, 3.2, 4.2;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba franceză (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

- Limba germană modernă (Limba modernă 1)

Limba germană (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere şi sunt evaluate competentele specifice: 1.1, 1.2, 1.5, 2.1, 2.4, 2.5, 3.1, 4.2;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba germană (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere şi sunt evaluate competentele specifice: 1.4, 2.2, 2.3, 3.3, 4.3;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba germană (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

- Limba italiană
(Limba modernă 1)

Limba italiană (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competenţele specifice: 1.1, 1.2, 2.1, 2.4, 2.5, 3.1, 4.1;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba italiană (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competentele specifice: 1.3, 1.4, 2.2, 2.3, 3.2, 4.2;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba italiană (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

- Limba rusă
(Limba modernă 1)

Limba rusă (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere şi sunt evaluate competenţele specifice: 1.1, 1.2, 1.5, 2.1, 2.4, 2.5, 3.1, 4.2;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba rusă (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere şi sunt evaluate competenţele specifice: 1.2, 2.2, 3.2, 4.2;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba rusă (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

- Limba spaniolă
(Limba modernă 1)

Limba spaniolă (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competenţele specifice: 1.1, 1.2, 2.1, 2.4, 2.5, 3.1, 4.1;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba spaniolă (Limba modernă 1), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări:

- sunt vizate cu precădere competenţele specifice: 1.3, 1.4, 2.2, 2.3, 3.2, 4.2;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea cu precădere a acestor competenţe;

- din lista de teme recomandate se aleg acelea care oferă contexte relevante de comunicare pentru dezvoltarea competenţelor şi pentru performarea funcţiilor limbii;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba spaniolă (Limba modernă 1), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Limba modernă 2

- Limba engleză
(Limba modernă 2)

Limba engleză (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din trunchiul comun (TC), proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba engleză (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, organizându-se activităţi motivante pentru elevi;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba engleză (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Limba franceză
(Limba modernă 2)

Limba franceză (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba franceză (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, organizându-se activităţi motivante pentru elevi;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba franceză (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Limba germană
(Limba modernă 2)

Limba germană modernă (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba germană modernă (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, organizându-se activităţi motivante pentru elevi;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba germană modernă (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Limba italiană
(Limba modernă 2)

Limba italiană (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba italiană (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, organizându-se activităţi motivante pentru elevi;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba italiană (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Limba portugheză
(Limba modernă 2)

Limba portugheză (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba portugheză (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba portugheză (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Limba rusă
(Limba modernă 2)

Limba rusă (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba rusă (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, organizându-se activităţi motivante pentru elevi;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba rusă (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Limba spaniolă
(Limba modernă 2)

Limba spaniolă (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, proiectându-se activităţi simple, adecvate nivelului elevilor;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba spaniolă (Limba modernă 2), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, cu următoarele precizări:

- sunt vizate competenţele specifice din TC, organizându-se activităţi motivante pentru elevi;

- sunt selectate acele forme de prezentare a conţinuturilor considerate potrivite pentru dezvoltarea competenţelor specifice;

- sunt alese acele teme din lista de recomandări care oferă contexte relevante de comunicare pentru elevi;

- elementele de construcţie a comunicării nu reprezintă scopuri ale învăţării, ci mijloace pentru dezvoltarea competenţelor specifice.

Limba spaniolă (Limba modernă 2), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

Matematică

Matematică, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, pentru 3 ore/săptămână

Matematică, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004, pentru 2 ore/săptămână, cu următoarele precizări: sunt vizate competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora, prezentate mai jos. Competenţele specifice 1, 2, 3, 4, 5, 6 şi conţinuturile asociate, astfel:

Numere reale

- Numere reale: proprietăţi ale puterilor cu exponent raţional, iraţional şi real, aproximări raţionale pentru numere iraţionale

- Puteri cu exponent iraţional şi real ale unui număr pozitiv

- Noţiunea de logaritm, proprietăţi ale logaritmilor, calcule cu logaritmi, operaţia de logaritmare

Competenţele specifice 1, 2, 3, 4, 5, 6 şi conţinuturile asociate, astfel:

Funcţii şi ecuaţii

- Funcţia putere cu exponent natural
f: R->D, f(x) = xn, n din N şi n > = 2

- Funcţia radical
f: D->R, f (x) = , n din N şi n = 2,3, unde D = [0, ) pentru n par şi D = R pentru n impar.

Radical dintr-un număr raţionai (de ordinul 2 sau 3), proprietăţi ale radicalilor

- Funcţia exponenţială

f: R-> (0; ), f (x) = ax, a (0; ), a1 şi funcţia logaritmică f: (0; )->R, f(x) = logax, a (0; ) a 1, creştere exponenţială, creştere logaritmică

- Rezolvări de ecuaţii folosind proprietăţile funcţiilor:

- Ecuaţii iraţionale ce conţin radicali de ordinul 2 sau 3

- Ecuaţii exponenţiale, ecuaţii logaritmice de forma: af(x) = a g(x), a real pozitiv, logaf(x) = b, a real pozitiv, diferit de 1 şi b real, utilizarea de substituţii care conduc la rezolvarea de ecuaţii algebrice

NOTĂ: Pentru toate tipurile de funcţii se vor studia: intersecţia cu axele de coordonate, ecuaţia f (x) = 0, reprezentarea grafică prin puncte, simetrie, lectura grafică a proprietăţilor algebrice ale funcţiilor: monotonie, bijectivitate.

Matematică, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004, pentru 2 ore/săptămână, cu următoarele precizări: sunt vizate competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora, prezentate mai jos. Competenţele specifice 1, 2, 3, 4, 5, 6 şi conţinuturile asociate, astfel:

Matematici financiare

- Probleme de numărare: permutări, aranjamente, combinări

- Elemente de calcul financiar: procente, dobânzi, TVA

- Culegerea, clasificarea şi prelucrarea datelor statistice: date statistice, reprezentarea grafică a datelor statistice

- Interpretarea datelor statistice prin parametrii de poziţie: medii, dispersia, abateri de fa medii

- Evenimente aleatoare egal probabile, operaţii cu evenimente, probabilitatea unui eveniment compus din evenimente egal probabile. Probabilităţi condiţionate

NOTĂ: Aplicaţiile vor fi din domeniul financiar: profit, calcularea preţului de cost al unui produs, amortizări de investiţii, tipuri de credite, metode de finanţare, buget personal, buget familial.

Competenţele specifice 1, 2, 3, 4, 5, 6 şi conţinuturile asociate, astfel:

Geometrie

- Reper cartezian în plan, coordonate carteziene în plan, distanţa dintre două puncte în plan

- Coordonatele unui vector în plan; coordonatele sumei vectoriale, coordonatele produsului dintre un vector şi un număr real

- Ecuaţii ale dreptei în plan determinate de un punct şi de o direcţie dată şi ale dreptei determinate de două puncte distincte

- Condiţii de paralelism, condiţii de perpendicularitate a două drepte din plan, calcule de distanţe şi arii

Fizică

Fizică, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări: sunt vizate conţinuturile de mai jos şi competenţele asociate acestora.

1. Optica geometrică

2. Principii şi legi în mecanica clasică

Subtemele:

Mişcare şi repaus

Principiul I

Principiul al II-lea

Principiul al III-lea

Fizică, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, cu următoarele precizări: sunt vizate conţinuturile de mai jos şi competenţele asociate acestora.

1. Principii şi legi în mecanica clasică (continuare)

Subtemele:

Legea lui Hooke.

Tensiunea în fir

Legile frecării la alunecare

Legea atracţiei universale

2. Teoreme de variaţie şi legi de conservare în mecanică

3. Elemente de statică

Fizică, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Chimie

Chimie, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009, pentru 2 ore/săptămână

Chimie, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/ săptămână)

-

Biologie

Semestrul I - Biologie, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

Semestrul al II-lea - Biologie, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

-

-

Istorie

Semestrul 1 - Istorie, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

Semestrul al II-lea - Istorie, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

-

-

Geografie

Semestrul I - Geografie, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

Semestrul al II-lea - Geografie, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

-

-

Socioumane/ Logică argumentare şi comunicare

Logică argumentare şi comunicare, clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/săptămână)

-

-

Socioumane/ Psihologie

-

Psihologie, clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004 (trunchi comun, pentru clasele cu 1 oră/ săptămână)

-

Socioumane/
Educaţie antreprenorială

-

-

Educaţie antreprenorială, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

Religie

- Religie (cultul ortodox), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul romano-catolic de limba română), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul romano-catolic de limba maghiară), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul greco-catolic), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul reformat şi cultul evanghelic S.P.), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul unitarian), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (Alianţa evanghelică: cultul baptist, cultul creştin după Evanghelie, cultul penticostal), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul adventist de ziua a şaptea), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul musulman), clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

- Religie (cultul ortodox), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul romano-catolic de limba română), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul romano-catolic de limba maghiară), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul greco-catolic), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul reformat şi cultul evanghelic S.P.), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul unitarian), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (Alianţa evanghelică: cultul baptist, cultul creştin după Evanghelie, cultul penticostal), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul adventist de ziua a şaptea), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.230/2008

- Religie (cultul musulman), clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004

-

Educaţie fizică şi sport

Educaţie fizica, clasa a IX-a, şcoala de arte şi meserii, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004

Educaţie fizică, clasa a X-a, şcoala de arte şi meserii, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.552/2004*)

Educaţie fizică, anul de completare (clasa a XI-a), aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.872/2005*)

notă: Volumul de timp, 2 ore/săptămână, impune adoptarea de către profesori a unei metodologii prin care sunt abordate conţinuturile calităţilor motrice şi ale deprinderilor motrice de bază, aplicativ-utilitare şi sportive, prin exersarea structurilor motrice utilizându-se o perioadă dublă de timp.

Programele oferă o gamă largă de conţinuturi din care cadrul didactic de specialitate, corespunzător condiţiilor de mediu şi de dotare materială, dar şi opţiunii exprimate de elevi, le va selecta pe acelea care să asigure pentru fiecare elev: capacitatea de a practica o probă de atletism, o săritură sau o altă formă de practicare a gimnasticii, un joc sportiv sau o disciplină sportivă alternativă; susţinerea probelor de forţă pentru două regiuni musculare diferite. Aceste capacităţi vor fi avute în vedere la evaluarea elevilor.

Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor

- Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, clasa a IX-a, filiera tehnologică, toate profilurile şi specializările, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

- Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, clasa a X-a, filiera teoretică, toate profiturile şi specializările, filiera tehnologică, toate profilurile şi specializările, filiera vocaţională, profilurile artistic, sportiv, pedagogic, teologic, ordine şi securitate publică, toate specializările, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/2009

NOTĂ:

Programele vor fi parcurse succesiv pe parcursul clasei a IX-a învăţământ profesional, având în vedere:

- încadrarea în bugetul de timp alocat disciplinei TIC în fiecare semestru;

- adaptări specifice în funcţie de profilul şi specializarea clasei, cu predilecţie la partea aplicativă.

-

-

______
*) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.432/2003, al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.458/2004, al ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.552/2004, al ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/2004 şi al ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.872/2005 nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA nr. 2: PRECIZĂRI privind programele şcolare pentru cultura de specialitate şi pregătirea practică săptămânală din aria curriculară Tehnologii, precum şi pentru stagiile de pregătire practică CDL, care se aplică la clasa a IX-a în învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, începând cu anul şcolar 2014-2015
La clasa a IX-a învăţământ profesional de stat cu durata de 3 ani, unde pregătirea se realizează pe domenii de pregătire de bază, se aplică planu-cadru de învăţământ aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.152/2014, planurile de învăţământ pentru cultura de specialitate, pregătire practică săptămânală şi stagii de pregătire practică aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.731/2014 şi programele şcolare aprobate prin ordine ale ministrului educaţiei naţionale, conform tabelului de mai jos:

Nr. crt.

Curriculum pentru clasa a IX-a - domeniul de pregătire de bază

Programe şcolare aplicate la clasa a IX-a în învăţământul profesional cu durata de 3 ani - Ordinul ministrului nr. -

1.

Mecanică

4.857/2009

2.

Electromecanică

4.857/2009

3.

Electronică automatizări

4.857/2009

4.

Electric

4.857/2009

5.

Chimie industrială

4.857/2009

6.

Materiale de construcţii

4.857/2009

7.

Construcţii, instalaţii şi lucrări publice

4.857/2009

8.

Industrie textilă şi pielărie

4.857/2009

9.

Fabricarea produselor din lemn

4.857/2009

10.

Tehnici poligrafice

4.857/2009

11.

Producţie media

3.330/2010

12.

Agricultură

4.857/2009

13.

Industrie alimentară

4.857/2009

14.

Silvicultură

4.857/2009

15.

Comerţ

4.857/2009

16.

Turism şi alimentaţie

4.857/2009

17.

Estetica şi igiena corpului omenesc

4.857/2009

ANEXA nr. 3:
PROGRAMA ŞCOLARĂ
CONSILIERE ŞI ORIENTARE
Curriculum diferenţiat pentru învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani
Clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a
Bucureşti, 2014
(1)NOTĂ DE PREZENTARE
Documentul cuprinde programa şcolară pentru Consiliere şi orientare, curriculum diferenţiat pentru învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a; studiul beneficiază în fiecare dintre cei 3 ani şcolari de un buget de timp de o oră/săptămână.
Pregătirea elevilor prin învăţământul profesional de stat cu durata de 3 ani vizează obţinerea unei duble recunoaşteri, academică şi profesională, ceea ce permite absolvenţilor atât continuarea studiilor, cât şi angajarea pe piaţa muncii. Disciplina Consiliere şi orientare are un rol esenţial în sprijinirea elevilor pentru dezvoltarea carierei şi facilitarea tranziţiei acestora spre continuarea studiilor la liceu, angajare sau iniţierea propriei afaceri.
Disciplina Consiliere şi orientare urmăreşte să sprijine elevii în ceea ce priveşte identificarea resurselor personale, utilizarea de către aceştia a unor tehnici de învăţare, valorificarea informaţiilor dobândite în diverse contexte pentru elaborarea unui proiect personal de educaţie şi carieră şi dezvoltarea unui stil de viaţă favorabil schimbării şi adaptării la noi contexte de învăţare şi muncă. Accentul este pus pe formarea şi îmbunătăţirea abilităţilor de management al carierei, definite drept moduri structurate de: a colecta, a analiza, a sintetiza şi a organiza informaţii despre sine, educaţie şi ocupaţii, precum şi abilităţi de luare şi de implementare a deciziilor şi de facilitarea tranziţiilor (Sultana, 2009).
Structura programei cuprinde următoarele secţiuni:
- Notă de prezentare;
- Competenţe generale;
- Valori şi atitudini;
- Competenţe specifice şi conţinuturi;
- Sugestii metodologice;
- Bibliografie orientativă.
Competenţele generale sunt ansambluri structurate de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini care se formează pe parcursul învăţământului profesional. Acestea sunt construite în termeni de rezultate aşteptate din partea celor care învaţă, la finalul procesului de educaţie şi formare profesională.
Valorile şi atitudinile se dezvoltă la elevi pe parcursul celor 3 ani de studiu.
Competenţele specifice sunt deduse din competenţele generale şi sunt dezvoltate pentru fiecare an de studiu.
Conţinuturile cuprind temele prin care vor fi dezvoltate competenţele specifice şi sunt structurate în următoarele domenii: Autocunoaştere şi management personal, Comunicare interpersonală, A învăţa să înveţi, Planificarea şi dezvoltarea carierei, Piaţa muncii, Stil de viaţă şi muncă. Temele oferă un cadru holistic pentru a găsi răspunsuri la întrebări cum ar fi: Cine sunt eu?, Cum interacţionez pozitiv cu ceilalţi?, Cum valorific oportunităţile de învăţare şi informaţionale?, Ce vreau să devin?, Ce obiective am?, Ce decizii iau?, Cum fac faţă tranziţiilor şi schimbării?
Sugestiile metodologice reflectă specificul disciplinei şi oferă un suport flexibil pentru cadre didactice referitor la proiectarea şi derularea la clasă a activităţilor, la utilizarea unui registru personalizat de strategii didactice, precum şi la elementele de evaluare. Activităţile de învăţare sunt propuse ca exemple concrete în scopul realizării competenţelor specifice, pe care cadrul didactic are libertatea să le aplice şi să le dezvolte în mod creativ.
Programa şcolară pentru Consiliere şi orientare pentru învăţământ profesional a fost elaborată în concordanţă cu abordările europene recente privind curriculumul, noile paradigme în domeniul consilierii şi orientării şi cu tendinţele recente de dezvoltare socială şi economică. De asemenea, s-a urmărit realizarea unei corespondenţe cu programa de Consiliere şi orientare în vigoare pentru învăţământul liceal, clasele a XI-a şi a XII-a.
În elaborarea acestei programe au fost valorificate o serie de recomandări cuprinse în documente internaţionale, care subliniază rolul important al consilierii şi orientării în formarea unor abilităţi de management al carierei pe parcursul întregii vieţi şi în cadrul strategiilor de prevenire şi reducere a părăsirii timpurii a şcolii prin sprijinul acordat elevilor în depăşirea dificultăţilor şcolare, sociale sau personale:
- Rezoluţia Consiliului şi a reprezentanţilor guvernelor statelor membre reuniţi în cadrul Consiliului din 21 noiembrie 2008 privind o mai bună integrare a orientării de-a lungul vieţii în strategiile de învăţare de-a lungul vieţii;
- Recomandarea Consiliului din 28 iunie 2011 privind politicile de reducere a părăsirii timpurii a şcolii.
(2)COMPETENŢE GENERALE

1. Explorarea resurselor personale în vederea planificării şi dezvoltării carierei

2. Utilizarea instrumentelor necesare pentru învăţare şi muncă

3. Elaborarea proiectului personal de educaţie şi carieră

4. Manifestarea unui stil de viaţă favorabil schimbării şi adaptării la noi contexte de învăţare şi de muncă

(3)VALORI ŞI ATITUDINI
Competenţele generale şi specifice care trebuie formate prin studiul disciplinei Consiliere şi orientare au la bază şi promovează următoarele valori şi atitudini:
- încredere în potenţialul personal;
- respect faţă de sine şi faţă de ceilalţi;
- gestionarea cu succes a emoţiilor;
- valorificare critică şi selectivă a informaţiilor;
- adaptare la noile tipuri şi tehnologii de învăţare;
- optimism în abordarea învăţării permanente într-o lume a schimbării;
- adaptare şi deschidere la cerinţele pieţei muncii;
- responsabilitate în luarea deciziilor legate de carieră;
- realism în construirea planului de carieră;
- independenţă în gândire şi acţiune;
- motivaţie şi flexibilitate în configurarea traseului educaţional şi profesional;
- orientare către un stil de viaţă de calitate.
(4)COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI
1.Clasa a IX-a Competenţe specifice şi conţinuturi

Competenţe specifice

Conţinuturi

1.1. Analizarea caracteristicilor personale semnificative pentru dezvoltarea încrederii în sine

Autocunoaştere şi management personal

- Caracteristici personale: calităţi, valori, interese, competenţe, aptitudini, aspiraţii, nevoi etc.

- Modalităţi de dezvoltare a încrederii în sine

2.1. Folosirea unor tehnici de comunicare adaptate diferitelor contexte de învăţare şi de muncă

2.2. Operarea cu tehnici de învăţare adaptate diverselor etape de dezvoltare a carierei

Comunicare interpersonală

- Comunicarea pasivă, asertivă, agresivă. Tehnici de comunicare asertivă

A învăţa să înveţi

- Resurse şi tehnici de informare cu privire la învăţare şi muncă prin intermediul noilor instrumente TIC şi multimedia

- Factori care favorizează şi/sau blochează învăţarea şi succesul în carieră

3.1. Identificarea factorilor care influenţează decizia de carieră

3.2. Explorarea caracteristicilor şi a tendinţelor pieţei muncii

Planificarea şi dezvoltarea carierei

- Decizia de carieră: etape, factori de influenţă

Piaţa muncii

- Dinamica pieţei muncii la nivel local, regional, naţional, internaţional

- Oportunităţi de muncă: cu normă întreagă, cu jumătate de normă, la domiciliu, consultanţă, liber profesionist, voluntariat, antreprenoriat etc.

4.1. Aprecierea efectelor schimbărilor sociale, economice şi tehnologice asupra stilului de viaţă şi evoluţiei profesiilor

Stil de viaţă şi muncă

- Schimbările economice, sociale şi tehnologice - influenţa asupra stilului de viaţă şi asupra profesiilor

- Impactul stilului de viaţă asupra planificării carierei şi dezvoltării personale

2.Clasa a X-a Competenţe specifice şi conţinuturi

Competenţe specifice

Conţinuturi

1.1. Stabilirea unor scopuri, obiective, priorităţi pe baza resurselor personale

Autocunoaştere şi management personal

- Abilităţi de prezentare a resurselor personale (caracteristici, obiective, planuri de viitor etc.)

- Pregătirea pentru succes profesional şi personal: concordanţa dintre aspiraţii, competenţe şi rezultate

2.1. Explorarea inteligenţei emoţionale ca abilitate semnificativă pentru învăţare şi muncă

2.2. Folosirea unor instrumente şi aplicaţii TIC în vederea eficientizării învăţării, planificării şi dezvoltării carierei

Comunicare interpersonală

- Comunicarea prin emoţii. Emoţii pozitive şi negative. Influenţe asupra învăţării şi muncii. Modalităţi de dezvoltare a inteligenţei emoţionale

A învăţa să înveţi

- Tehnici şi strategii de optimizare a învăţării.

Tehnici de stimulare a creativităţii

- Instrumente şi aplicaţii TIC pentru eficientizarea învăţării şi a planificării carierei

3.1. Utilizarea instrumentelor de marketing personal în pregătirea pentru angajare

3.2. Evaluarea cerinţelor pentru practicarea profesiilor în vederea formulării unor opţiuni pentru angajare

Planificarea şi dezvoltarea carierei

- Portofoliul personal, scrisoarea de intenţie, CV, referinţe, certificate de competenţă, diplome. Modalităţi de realizare a documentelor Europass

- Pregătirea pentru interviu (studii sau angajare)

Piaţa muncii

- Meserii/Profesii tradiţionale, de viitor, actuale

- Cerinţe minime ale profesiilor şi competenţe specifice fişei postului

- Surse formale şi informale de căutare a unui loc de muncă.

Pregătirea pentru angajare

4.1. Manifestarea opţiunii pentru o relaţie echilibrată între muncă şi viaţă personală

Stil de viaţă şi muncă

- Factori care influenţează sănătatea ocupaţională: echilibrul muncă - viaţă personală; factori de stres

- Modalităţi de a face faţă stresului în viaţa personală şi la muncă

3.Clasa a XI-a Competenţe specifice şi conţinuturi

Competenţe specifice

Conţinuturi

1.1. Stabilirea unei strategii de optimizare a resurselor personale pe termen scurt, mediu şi lung, pe baza autoevaluării caracteristicilor personale

Autocunoaştere şi management personal

- Strategia de optimizare a resurselor personale

- Motivaţia pentru succesul şcolar şi profesional. Tehnici motivaţionale

2.1. Utilizarea reţelelor de socializare în accesarea eficientă a resurselor de învăţare şi muncă

2.2. Valorificarea informaţiilor dobândite în contexte formale, nonformale şi informale în vederea dezvoltării carierei

Comunicare interpersonală

- Comunicarea on-line. Reţele de socializare. Reţele de suport. Avantaje şi dezavantaje

A învăţa să înveţi

- Managementul informaţiilor în contexte de învăţare formală, nonformală şi informală

- Modalităţi de analiză şi selecţie a informaţiilor (corectitudine, veridicitate, certificare, credibilitate, relevanţă) utile în muncă şi învăţare

3.1. Explorarea oportunităţilor de continuare a studiilor şi/sau de dezvoltare a carierei

3.2. Construirea planului personal de educaţie şi carieră pe termen scurt, mediu şi lung prin valorificarea resurselor personale şi a informaţiilor despre piaţa muncii

Planificarea şi dezvoltarea carierei

- Traiectorii de educaţie şi profesionale. Opţiuni pentru dezvoltarea carierei: continuarea studiilor la liceu, angajarea, iniţierea unei afaceri. Avantaje şi dezavantaje

- Planul de educaţie şi/sau carieră: scop, obiective, strategii de realizare, resurse, obstacole, rezultate. Rolul resurselor personale şi informaţiilor despre piaţa muncii în elaborarea planului de educaţie şi/sau carieră

Piaţa muncii

- Drepturile şi obligaţiile angajatorului/angajatului. Munca la negru. Munca în străinătate. Exploatarea prin muncă. Şomaj şi protecţie socială

4.1. Aprecierea importanţei implicării comunitare şi a voluntariatului în dezvoltarea carierei

4.2. Manifestarea unei atitudini pozitive în planificarea carierei şi în construirea unui stil de viaţă de calitate pe baza principiului egalităţii de şanse

Stil de viaţă şi muncă

- Implicare comunitară şi voluntariat: modalităţi de dezvoltare a propriei cariere

- Managementul diversităţii în dezvoltarea carierei: categorii de persoane defavorizate. Dimensiunea de gen în carieră. Oportunităţi şi constrângeri pe piaţa muncii

(5)SUGESTII METODOLOGICE
Această secţiune oferă recomandări utile cu privire la strategiile, metodele şi tehnicile utilizate pentru dezvoltarea competenţelor urmărite, precum şi sugestii referitoare la modalităţile de evaluare specifice acestei discipline.
În cadrul disciplinei Consiliere şi orientare, elevii sunt sprijiniţi în procesul de luare a deciziilor cu privire la alegerea traseelor educaţionale şi a carierei, sunt invitaţi să exploreze resursele personale, alternativele educaţionale, cerinţele sociale şi economice ale pieţei muncii. Prin modul de organizare a activităţilor de învăţare, prin tehnicile practic-aplicative şi prin atitudinea creativă şi deschisă din partea cadrului didactic, elevii au oportunitatea de a-şi valorifica propriile experienţe de viaţă, ceea ce conferă autenticitate demersului iniţiat şi rezultatelor vizate. Elevii sunt încurajaţi să comunice ceea ce gândesc sau ceea ce simt, să manifeste curaj şi iniţiativă, să adreseze întrebări, să reflecteze, să argumenteze propriile idei, să fie originali în sarcinile pe care le au de rezolvat.
Specificul orelor de Consiliere şi orientare, particularităţile grupurilor de elevi, principiile didactice constituie condiţii importante în alegerea strategiilor didactice. Accentul este pus pe utilizarea unor metode şi tehnici de învăţare într-o manieră interactivă: brainstorming, exerciţii individuale, exerciţii de grup, exemple, dezbateri pro/contra, prezentări personale, lucrul în echipă, tehnici art-creative (colaje, desene, modelaj, postere etc.), tehnici de căutare a informaţiilor, jocuri de rol, scenarii, tehnici ale gândirii critice (turul galeriei, jurnalul cu dublă intrare, ciorchinele etc.), sondaje, chestionare, analiza documentelor, tehnici de marketing personal (CV, interviu, scrisoare de intenţie), vizionări şi comentarii de filme, fişe de lucru, consultarea unor profiluri ocupaţionale etc.
Activităţile de învăţare pentru Consiliere şi orientare se pot corela cu numeroase activităţi nonformale şi informale, precum; vizite la diferite organizaţii publice/private, ONG-uri, participarea la evenimente educaţionale (expoziţii, târguri, festivaluri, ateliere de lucru, seminare etc.), organizarea unor întâlniri cu personalităţi de succes din comunitate, dezvoltarea parteneriatelor cu alte unităţi de învăţământ/companii/firma etc., implicarea în acţiuni de voluntariat, implicarea familiei prin organizarea unor vizite la locul de muncă al părinţilor, cunoaşterea meseriilor bunicilor etc. Activităţile realizate în cadrul orelor de Consiliere şi orientare vor fi valorificate în cadrul acţiunilor obligatorii pentru şcolile profesionale de stat de 3 ani, spre exemplu, pentru promovarea ofertei locale a învăţământului profesional prin anunţuri în mass-media, prin Săptămâna meseriilor şi prin Târgul meseriilor, precum şi prin iniţierea altor evenimente.
Proiectarea activităţilor va ţine cont de contextul local, de resursele logistice existente, de calificarea profesională în care sunt pregătiţi elevii. Se recomandă realizarea unor activităţi integrate, diversificarea/extinderea activităţilor extracurriculare, de exemplu: concursuri, târguri de joburi, ziua antreprenoriatului etc. în condiţiile în care programa şcolară acoperă 75% din timpul de predare-învăţare-evaluare şi lasă la dispoziţia cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei, cadrele didactice au posibilitatea de a diversifica parcursurile de învăţare individualizate şi abordările centrate pe elev.
Resursa umană angajată în organizarea activităţilor specifice disciplinei Consiliere şi orientare poate fi orice cadru didactic care a participat, în prealabil, la un curs de formare în acest domeniu sau consilierul şcolar. Se recomandă activităţi în parteneriat cu psihologul sau consilierul şcolar din unitatea de învăţământ respectivă sau prezenţa unui alt specialist în următoarele situaţii: solicitare de resurse suplimentare, suport pentru un management eficient al clasei de elevi.
Evaluarea activităţilor elevilor la disciplina Consiliere şi orientare nu se face prin note sau calificative. Cadrul didactic care coordonează activităţile de învăţare la această disciplină va oferi feedback permanent în legătură cu progresul fiecărui elev, operaţionalizat ca: nivel de implicare a elevilor, mod de prezentare a rezultatelor învăţării, grad de realizare a portofoliului individual. Portofoliul individual, în format clasic sau digital, va include toate rezultatele activităţii individuale şi de grup realizate în cadrul orelor de Consiliere şi orientare, de exemplu fişe de (auto)evaluare, planul de educaţie/carieră, colaje tematice, postere etc.
Ca strategii de evaluare formativă şi sumativă a activităţilor de Consiliere şi orientare se pot utiliza autoevaluarea, interevaluarea sau evaluarea de către cadrul didactic prin: chestionare, activităţi practice, proiecte individuale şi în echipă, grile de observaţie.
Pe parcursul clasei a IX-a, pentru formarea competenţelor specifice, se recomandă utilizarea următoarelor activităţi de învăţare, prezentate în tabelul de mai jos:

Competenţe specifice

Exemple de activităţi de învăţare

1.1.

- discuţii de grup despre importanţa explorării caracteristicilor personale

- exerciţii de autoevaluare a caracteristicilor personale (hărţi, fişe de lucru, jocuri de rol, fotografii etc.)

- brainstorming referitor la încrederea în sine, avantaje şi dezavantaje ale autocunoaşterii, listarea consecinţelor lipsei de încredere în sine

- chestionare de autocunoaştere (de exemplu, Cine sunt eu?)

- scurte descrieri despre sine, cum ar fi Eu şi punctele mele forte: competenţe, interese, talente, aptitudini

- jocuri şi exerciţii de identificare şi exersare a modalităţilor de dezvoltare a încrederii în sine

2.1.

- chestionar privind comunicarea asertivă

- jocuri de rol pe tema comportamentul pasiv - asertiv - agresiv în situaţii de interviu

- studii de caz axate pe agresivitate verbală/emoţională, bullying la şcoală/locul de muncă, ascultare activă, oferire de feedback

- brainstorming, exerciţii de prezentare în faţa grupului referitoare la succesul în carieră

2.2.

- crearea unor postere despre condiţiile învăţării eficiente, factorii care susţin şi/sau blochează comunicarea

- dezbateri de grup pentru exersarea exprimării opiniilor pro/contra: Este importantă învăţarea pentru carieră?

- chestionare de autoevaluare a stilului de învăţare

- simularea unui interviu de angajare cu înregistrare pe telefonul mobil şi interevaluare în perechi sau în grup

- utilizarea internetului pentru explorarea ofertei educaţionale şi a lumii ocupaţiilor (Ploteus, Ghidul ocupaţiilor etc.)

- crearea unei baze de date cu informaţii despre profesia aleasă

- expoziţii despre resurse referitoare la învăţare şi muncă

- prezentarea celei mai eficiente tehnici de informare cu privire la învăţare şi muncă prin TIC/multimedia

3.1.

- brainstorming pe teme cum ar fi: Munca şi rolul acesteia în viaţa noastră, Luarea deciziei de carieră

- realizarea de postere, afişe, pliante, colaje pe teme precum: Decizia de carieră, Explorarea ocupaţiilor

- crearea unor postere pe tema Cariera de succes

3.2.

- dezbatere pro şi contra pentru identificarea şi evaluarea opţiunilor legate de posibilităţile de muncă: cu normă întreagă, cu jumătate de normă, consultanţă, liber-profesionist, voluntariat, antreprenoriat

- organizarea unei expoziţii pe tema Lumea profesiilor prin realizarea unui inventar al profesiilor existente la nivelul localităţii/judeţului/regiunii şi elaborarea unor postere de prezentare a acestora

- joc de rol: întâlnire la un târg de joburi (standuri) cu persoane care au ales anumite posibilităţi de muncă: cu normă întreagă, cu jumătate de normă, consultanţă, liber-profesionist, voluntariat, antreprenoriat etc.

4.1.

- brainstorming despre Ce este schimbarea? Ce este stilul de viaţă?

- discuţii de grup despre schimbări economice, sociale, tehnologice - cum le operaţionalizăm sau "ce se vede cu ochiul liber"

- realizarea unui eseu despre stilul de viaţă personal

- elaborarea unui colaj cu evoluţia profesiilor de-a lungul timpului

- comentarea unor filme despre impactul schimbărilor asupra stilului de viaţă

- lucru în echipe referitoare la prezentarea tipurilor de schimbări în societate, prin realizarea unui pliant

- realizarea unei expoziţii de grafică cu tema Stilul de viaţă şi cariera

- exemple concrete pentru explicarea tipologiei stilurilor de viaţă şi de carieră (carieristul, salariatul, antreprenorul)

Pe parcursul clasei a X-a, pentru formarea competenţelor specifice, se recomandă utilizarea următoarelor activităţi de învăţare, prezentate în tabelul de mai jos:

Competenţe specifice

Exemple de activităţi de învăţare

1.1.

- exerciţii individuale şi de grup pentru exersarea abilităţilor de prezentare personală: Cum mă prezint celorlalţi?, Ce îmi place să fac? (prezentarea intereselor mele în faţa colegilor)

- organizarea unor interviuri adresate colegilor despre cum se pregătesc pentru succes şcolar şi profesional

- realizarea prezentării resurselor personale în forme creative (poster, pliant, carte de vizită, colaj etc.) şi în spaţii diferite (în faţa unui angajator, a unei persoane pe care o apreciezi, în faţa bunicilor, familiei etc.)

- completarea unor fraze lacunare: activităţile mele favorite şi domeniile mele de interes

- crearea şi selectarea unor ecusoane cu scopurile şi obiectivele de viaţă/de carieră, potrivit formulării unor priorităţi

- exerciţii de autocunoaştere şi management personal referitoare la contractul personal, agenda de viitor

- exerciţii de conştientizare a resurselor personale: Ce-mi doresc?, Ce vreau să fac?, Pe ce mă bazez?, Ce rezultate îmi propun să obţin?

2.1.

- exerciţii de exprimare a stărilor emoţionale în situaţii variate: fişe de lucru, mimă (exprimarea emoţiilor verbal/nonverbal/paraverbal), jocuri de rol

- studii de caz referitoare la stări emoţionale în situaţii profesionale şi de viaţă

- brainstorming despre situaţii care implică emoţii puternice: câştigarea sau pierderea unei competiţii, schimbări în familie, eşec şcolar

2.2.

- prezentări individuale despre traseul educaţional sau de carieră (tehnici art-creative, TIC, multimedia)

- chestionare de investigare a nivelului de creativitate: Cât de creativ sunt?, Profilul persoanei creative

- dezbatere pe tema importanţei planificării învăţării pentru reuşita profesională

- exersarea unor tehnici de învăţare eficientă: mnemotehnici, luarea notiţelor, reprezentări grafice, stiluri de învăţare, planificarea învăţării

- fişe de lucru cu sarcini de rezolvat pentru planul personalizat de învăţare/pregătire profesională/regulile învăţării/motivaţia învăţării

- dezbatere despre echilibrul activităţi de învăţare - activităţi de timp liber în orarul zilnic

- crearea programului unei zile de şcoală/unei zile de vacanţă, pe teme precum: Timpul liber intr-o zi/pe săptămână, Ce faci în timpul tău liber?

3.1.

- elaborarea unui CV european şi a unei scrisori de intenţie

- simularea participării la un interviu de angajare

- vizite la cabinetul de consiliere din şcoală pe tema marketingului personal

- explorarea site-ului Europass pentru identificarea modalităţilor de utilizare a instrumentelor Europass

- jocuri de rol cu referire la utilizarea instrumentelor de marketing personal

3.2.

- consultarea online a unor profiluri ocupaţionale pentru identificarea cerinţelor şi competenţelor necesare exercitării unei profesii

- discuţii, interviuri cu persoane angajate, oameni de succes despre cerinţele şi competenţele necesare exercitării unei profesii

- crearea unor portofolii tematice despre profesiile dorite, în relaţie cu planurile şi scopurile carierei

- explorarea unor portaluri cu informaţii despre studii sau angajare: Serviciul electronic de medierea muncii www.semm.ro, Eures http://www.eures.anofm.ro/, Ploteus https://ec.europa.eu/ploteus/en, Ghidul ocupaţiilor: http://www.go.ise.ro/

- realizarea proiectului Vizite în întreprinderi/companii/firme, prin parcurgerea paşilor: identificarea întreprinderilor/companiilor/firmelor din zonă, efectuarea vizitei, colectarea informaţiilor legate de personalul angajat şi de mediul de lucru, identificarea cerinţelor unor posturi, prezentarea experienţelor în cadrul unei expoziţii organizate de elevi

- dezvoltarea unui eveniment cu tema Carnavalul profesiilor prin prezentarea profesiilor solicitate, actuale, tradiţionale, de viitor etc.

4.1.

- elaborarea hărţii conceptuale despre sănătatea ocupaţională

- exerciţii de identificare a factorilor de stres prin fraze lacunare, teste-grilă, interviu etc.

- evaluarea raportului dintre muncă şi viaţă personală prin analiza activităţilor realizate într-o zi

- iniţierea unui plan de acţiune care să reflecte echilibrul dintre muncă şi viaţă personală

- dezvoltarea unor proiecte antistres atât în şcoală, cât şi carieră, cu rezultate precum postere, mesaje, desene, fotografii etc.

- crearea unui newsletter electronic despre sănătatea ocupaţională

- întâlniri cu specialişti în sănătate ocupaţională (psihologi, consilieri şcolari, medici etc.)

- organizarea unui sondaj de opinie despre stresul în şcoală

Pe parcursul clasei a XI-a pentru formarea competenţelor specifice se recomandă utilizarea următoarelor activităţi de învăţare, prezentate în tabelul de mai jos:

Competenţe specifice

Exemple de activităţi de învăţare

1.1.

- crearea unui jurnal al resurselor personale

- dezvoltarea unui plan de acţiune cu tema: Cum mă văd şi ce vreau fac peste 2, 5, 10 ani

- eseu motivaţional: Ce contează cel mai mult pentru mine în viaţa de zi cu zi şi în carieră? Ce-mi place cel mai mult la mine? Ce doresc să schimb la mine?

- analizarea şi prezentarea poveştilor de viaţă ale unor personalităţi de succes din diferite domenii profesionale

- realizarea unor fişe de lucru pentru identificarea factorilor motivaţionali care susţin succesul şcolar şi profesional (de exemplu, factorii cei mai importanţi în alegerea carierei: listare, ordonare, argumentare)

2.1.

- compunerea unei scrisori de intenţie online pentru continuarea studiilor şi/sau angajare şi a mesajului de însoţire

- plasarea unor mesaje (impresii, recomandări, foto etc.) pe reţele de socializare în care sunt activi despre traseele educaţionale şi de carieră

- explorarea paginilor de internet care prezintă interes pentru meserii, licee/universităţi sau comunităţi profesionale în domeniu (facebook, blog, twitter, linked-in)

- autoevaluarea/înterevaluarea identităţii virtuale personale cu tema Cât sunt de vizibil în lumea virtuală?

- identificarea comunităţilor profesionale online de profil şi avantajele accesării acestora

- interviu cu profesionişti despre profesia aleasă/explorarea profesiilor folosind alte surse de date şi elaborarea unor pagini wiki de prezentare a profesiei (pe pagina de internet a şcolii sau în cadrul unor comunităţi profesionale online)

- profilul generaţiei baby boomer, X, Y, Z: cum gândeşte, ce simte, cum se comportă, stil de viaţă

- identificarea pericolelor şi oportunităţilor de comunicare online pentru adolescentul contemporan

- dezbatere cu tema Ce este adevărat din informaţiile existente pe internet Cyberbullying. Pericolele navigării şi relaţionării pe internet

- prezentarea unor reţele de socializare (e-mail, facebook, blog, twitter, linked-in, wiki etc.) şi de suport (colegi, reţea de prieteni, familie etc.)

2.2.

- autoevaluarea achiziţiilor dobândite în contexte informale şi nonformale: Cum ne influenţează aceste achiziţii viaţa, educaţia, cariera?

- realizarea unui colaj care valorifică experienţe de învăţare formale, nonformale şi informale

- identificarea unor exemple de învăţare în contexte nonformale şi informale

3.1.

- exerciţii de construire a planului de educaţie şi/sau carieră: scop, obiective, strategii de realizare, obstacole (prin metoda turul galeriei)

- discuţii, interviuri cu persoane angajate, oameni de succes despre planul de carieră

- exerciţii, discuţii despre decizia de a continua studiile la liceu sau găsirea unui loc de muncă, prin răspunsuri la întrebări creative de tipul Ce-ar fi dacă ţi-ai găsi locul de muncă preferat/nu ţi-ai găsi loc de muncă?, Ce gândeşte o floare despre decizia mea?

- interviuri cu elevi de liceu pentru identificarea avantajelor şi dezavantajelor continuării studiilor

- formularea, în cadrul unei dezbateri, a unor argumente pro şi contra deschiderii unei afaceri

- crearea unui top 10 cu cele mai importante abilităţi şi atitudini pentru a fi antreprenor

3.2.

- consultarea paginilor web (de exemplu, ale agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de muncă) în legătură cu situaţia şomajului în România şi acţiunile de protecţie socială în acest domeniu

- analiza legislaţiei pentru identificarea drepturilor şi obligaţiile angajatorului şi angajatului

- brainstorming pe teme cum ar fi: Cum pot preveni accidentele de muncă?, Cum mă asigur că găsesc un loc de muncă?

- discuţii cu invitaţi în legătură cu diverse oportunităţi de angajare, avantajele şi dezavantajele muncii în cadrul sau în afara legii

4.1.

- accesarea internetului pentru găsirea unor proiecte de succes despre implicarea comunitară şi voluntariatul în rândul tinerilor

- prezentarea unor exemple de companii care aplică măsuri de responsabilitate socială

- dezvoltarea unor proiecte individuale şi de grup pe tema implicării comunitare

- joc de rol Invitaţie la primărie pe teme legate de rezolvarea unor situaţii particulare din comunitate

- dezbateri pe tema Rolul voluntariatului în dezvoltarea carierei

4.2.

- rezolvarea unor fişe de lucru referitoare la persoane dezavantajate, egalitate de şanse, dimensiunea de gen

- studii de caz referitoare la managementul diversităţii, diferenţe de gen

- comentarea unor poveşti de viaţă, filme, de exemplu, Ce vreau să mă fac când voi fi mare?

- analiza unor articole despre succesul şcolar şi de carieră al unor persoane care aparţin categoriilor dezavantajate

(6)BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVĂ
Christensen, G.; Larsen, M. S., Evidence on Guidance and Counseling. Danish Clearinghouse for Educaţional
Research., Copenhagen, 2011. Disponibil online:
http://www.dpu.dk/en/aboutdpu/danishclearinghouseforeducationalresearch
Howieson, C. Semple, S., Guidance in Secondary Schools., Edinburgh, 1996. Disponibil online:
http://www.ces.ed.ac.uk/PDF%20Files/Brief004.pdf.
Jigău, M. (coord.)., Consilierea carierei., Editura Sigma, Bucureşti, 2001.
Jigău, M. (coord.)., Consilierea carierei. Compendiu de metode şi tehnici., Editura Afir, Bucureşti, 2006.
Lemeni, G., Miclea, M. (coord.)., Consiliere şi orientare. Ghid de educaţie pentru carieră., Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2010.
Sultana, R., Career management skills., Vilnius, 2009. Disponibil online:
http://ktl.jyu.fi/img/portal/14962/WP1_Vilnius_Reflection_Note-Final.pdf?cs=1243246455
Watts, A. G., Career guidance and orientation., UNESCO-UNEVOC, 2013. Disponibil online:
http://www.unevoc.unesco.org/fileadmin/up/2013_epub_revisiting_global_trends_in_tvet_chapter7.pdf.
Watts, A.G., Career Guidance and Post-Secondary Vocational Education and Training., OECD, 2010. Disponibil online:
http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/49088569.pdf.
Watts, A.G., The Relationship of Career Guidance to VET., National Institute for Careers Education and Counselling,
Cambridge, 2009. Disponibil online:
http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/44246616.pdf.
*** Rezoluţia Consiliului şi a reprezentanţilor guvernelor statelor membre reuniţi în cadrul Consiliului din 21 noiembrie 2008 privind o mai bună integrare a orientării de-a lungul vieţii în strategiile de învăţare de-a lungul vieţii., în Official Journal of the European Union, C 319, 13.12.2008. Disponibil online:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX: 42008X1213(02)
*** Recomandarea Consiliului din 28 iunie 2011 privind politicile de reducere a părăsirii timpurii a şcolii., în Official Journal of the European Union, C 191, 1.07.2011. Disponibil online: http://eur-lex.europa.eu/legal- content/RO/TXT/?uri = uriserv: OJ. C_.2011.191.01.0001.01.RON
*** The Council conclusions on enhancing the social inclusion of young people not in employment, education or training., Education, youth, culture and sport Council meeting Brussels, 25-26 November 2013. Disponibil online:
http://www.neets-conference2014.ro/documents/NEETs%20council%20conclusions%20Nov%202013.pdf
*** Access to success. Lifelong guidance for better learning and working in Europe., publications Office of the European Union, Luxembourg, 2010. Disponibil online:
www.cedefop.europa.eu/EN/Files/4092_EN.pdf.
*** Creating Pathways to Success - An Education and Career/Life Planning Program for Ontario Schools., Queen's Printer for Ontario. Ontario, 2013. Disponibil online:
http://www.edu.gov.on.ca/eng/document/policy/cps/
*** Reviews of vocational education and training. Learning for Jobs. Pointers for policy development., OECD, 2011.
Disponibil online: www.oecd.org/edu/learningforjobs.
*** Programa şcolară pentru Aria curriculară Consiliere şi orientare., clasele a IX-a - a XII-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2006*).
*** Programă şcolară pentru ciclul superior al liceului - orientare şi consiliere vocaţională, filiera tehnologică - clasele a XI-a şi a XII-a, ruta directă de calificare; clasele a XII-a şi a XIII-a, ruta progresivă de calificare, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.488/2006.*)
__
*) Ordinele ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2006 şi nr. 3.488/2006 nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Resurse internet
- Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă - www.anofm.ro
- Centrul de Informare al Comisiei Europene - http://ec.europa.eu/romania/index_ro.htm
- Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională - http://www.cmbrae.ro
- Centrul Naţional Europass - http://www.europass-ro.ro
- Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic - www.tvet.ro
- Erasmus Plus - www.erasmusplus.ro
- EURES: reţeaua europeană de servicii pentru ocuparea forţei de muncă şi mobilitatea lucrătorilor - http://www.eures.anofm.ro/
- Garanţia pentru tineri/Youth Guarantee - http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId = 1079
- Ghidul Ocupaţiilor din România - www.go.ise.ro
- Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei - www.ise.ro
- JOBS - Formare pentru orientarea în lumea ocupaţiilor - www.jobsproject.ro
- Ploteus - https://ec.europa.eu/ploteus/en
- Serviciul electronic de mediere a muncii - www.semm.ro
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 694 din data de 23 septembrie 2014