NORMA nr. 23 din 15 aprilie 2016 privind autorizarea de constituire a societăţii de pensii şi autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative
Având în vedere prevederile art. 3-12, 16, 18, 21, 24, art. 29 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul dispoziţiilor art. 24 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 13 aprilie 2016,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta normă reglementează procedura, condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în procesul de autorizare a constituirii societăţii de pensii şi de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative, în cazul societăţilor de pensii, societăţilor de administrare a investiţiilor şi societăţilor de asigurare.
(2)Dispoziţiile prezentei norme sunt aplicabile în evaluarea fondatorilor/acţionarilor ale căror deţineri din capitalul social şi/sau din drepturile de vot nu depăşesc pragul de 10% necesar pentru a deveni acţionar semnificativ.
(3)Pentru acţionarii semnificativi sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2016 privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumit în continuare Regulamentul nr. 3/2016.
Art. 2
Pot administra fonduri de pensii facultative societăţile de pensii, persoane juridice române, societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare care sunt înfiinţate şi autorizate potrivit legislaţiei care reglementează domeniul lor de activitate şi care sunt autorizate de A.S.F. în acest scop.
Art. 3
(1)Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la:
a)art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege;
b)art. 2 alin. (2) din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind evaluarea şi aprobarea membrilor structurii de conducere şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie în cadrul entităţilor reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumit în continuare Regulamentul nr. 14/2015;
c)art. 4 alin. (2) din Regulamentul nr. 3/2016.
(2)De asemenea, în înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)conducerea executivă - persoanele definite la art. 2 alin. (2) lit. e) din Regulamentul nr. 14/2015;
b)persoane autorizate - persoanele evaluate, definite la art. 2 alin. (2) lit. i) din Regulamentul nr. 14/2015, care se supun aprobării A.S.F.;
c)persoane care deţin funcţii-cheie autorizate - persoanele definite la art. 2 alin. (2) lit. h) pct. (i), (ii) şi (iv) din Regulamentul nr. 14/2015;
d)persoane care deţin funcţii-cheie notificate - persoanele definite la art. 2 alin. (2) lit. h) pct. (iii) şi (v) din Regulamentul nr. 14/2015;
e)structura de conducere - membrii consiliului de administraţie sau de supraveghere şi conducerea executivă.
CAPITOLUL II: Autorizarea de constituire a societăţii de pensii
SECŢIUNEA 1: Condiţii generale
Art. 4
Pentru emiterea deciziei de autorizare de constituire a societăţii de pensii, în baza cererii, A.S.F. analizează documentaţia depusă de către fondatori sau de către reprezentanţii lor legali şi verifică dacă sunt îndeplinite, cumulativ, condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente.
Art. 5
Pentru obţinerea deciziei de autorizare de constituire, societatea de pensii trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii generale:
a)să se constituie sub forma unei societăţi pe acţiuni;
b)să aibă ca obiect unic de activitate administrarea fondurilor de pensii facultative;
c)denumirea societăţii de pensii să conţină obligatoriu sintagma "societate de administrare a fondurilor de pensii facultative" şi să nu conţină elemente de natură să inducă în eroare participanţii, potenţialii participanţi sau alte persoane;
d)capitalul social să fie reprezentat prin acţiuni nominative, care nu pot fi transformate în acţiuni la purtător, nu pot fi acţiuni preferenţiale şi pot fi denominate;
e)actul constitutiv trebuie să prevadă că acţionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte privilegii şi că se interzice limitarea drepturilor sau impunerea de obligaţii suplimentare acţionarilor;
f)participaţiile mai mici de 1% să nu reprezinte, cumulat, mai mult de 33% din capitalul social al solicitantului;
g)să aibă un consiliu de administraţie/supraveghere alcătuit dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3 persoane fizice;
h)fondatorii să facă dovada vărsării integrale şi în formă bănească a capitalului social, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente.
SECŢIUNEA 2: Condiţii privind fondatorii
Art. 6
(1)La evaluarea fondatorilor se urmăreşte ca aceştia să dispună de o situaţie financiară care să le permită onorarea obligaţiilor lor patrimoniale şi participarea la capitalul social al societăţii de pensii.
(2)Persoanele juridice care au calitatea de fondatori trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a)să înregistreze, potrivit ultimei situaţii financiare, capital propriu pozitiv;
b)să fi funcţionat minimum 3 ani, cu excepţia celor rezultate în urma fuziunii sau divizării unei alte persoane juridice care înainte de fuziune sau de divizare a funcţionat minimum 3 ani;
c)să nu fie fondatori/acţionari ai unei societăţi de pensii ori ai altei entităţi înregistrate în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii care nu instituie obligativitatea organizării şi ţinerii contabilităţii şi/sau publicării situaţiilor financiare, ţinerii registrelor comerciale şi/sau care permit păstrarea anonimatului în ceea ce priveşte identitatea acţionarilor/asociaţilor şi a administratorilor;
d)să nu fie în procedură de reorganizare judiciară sau de faliment, să nu fi contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice, după caz;
e)să nu aibă datorii restante către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale.
(3)Organismele de plasament colectiv fără personalitate juridică, asociaţiile, fundaţiile şi ligile nu pot participa ca fondatori ai unei societăţi de pensii.
(4)Organismele de plasament colectiv cu personalitate juridică pot participa ca fondator în limita a maximum 5% din capitalul social al unei societăţi de pensii.
Art. 7
(1)Persoanele fizice care au calitatea de fondatori trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a)să nu fie acţionari, membri în structura de conducere a altor administratori de fonduri de pensii facultative sau ai persoanelor afiliate acestora;
b)să nu fie acţionari, membri în structura de conducere a instituţiei de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar al fondului de pensii facultative sau ai persoanelor afiliate acestuia;
c)să nu fie acţionari, membri în structura de conducere a societăţilor de servicii de investiţii financiare care prestează servicii pentru fondurile de pensii facultative sau ai persoanelor afiliate acesteia;
d)să dispună de venituri personale, neafectate îndeplinirii obligaţiilor lor patrimoniale faţă de terţi, care, prin nivelul lor anual, să justifice în mod corespunzător provenienţa fondurilor destinate participaţiei la capitalul social al societăţii de pensii şi care să aibă caracter de continuitate;
e)fondurile destinate participaţiei la capitalul social al societăţii de pensii să nu aibă ca surse venituri obţinute din activităţi desfăşurate în statele sau jurisdicţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. c);
f)să nu fi contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice.
(2)Nu pot deţine calitatea de fondatori persoanele nominalizate în lista întocmită în conformitate cu prevederile art. 27 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele fizice sau juridice care fac obiectul unor sancţiuni internaţionale, definite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Nu pot deţine calitatea de fondatori persoanele care au fost condamnate printr-o sentinţă rămasă definitivă pentru infracţiuni de corupţie şi de serviciu, de spălare a banilor, infracţiuni contra patrimoniului, de fals, evaziune fiscală, mărturie mincinoasă ori alte fapte de natură să conducă la concluzia că nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni sănătoase şi prudente a societăţii de pensii.
(4)Prevederile alin. (2) şi (3) se aplică şi în cazul fondatorilor persoane juridice la care unul sau mai mulţi fondatori/acţionari a/au fost condamnat/condamnaţi printr-o sentinţă rămasă definitivă pentru infracţiunile prevăzute la alin. (2) şi (3).
SECŢIUNEA 3: Documentaţia necesară pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii
Art. 8
(1)Decizia de autorizare de constituire a unei societăţi de pensii se emite ca urmare a cererii pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii, întocmită conform anexei nr. 1.
(2)Cererea însoţită de documentaţia completă se depune la A.S.F. de către fondatori sau de către reprezentanţii lor legali.
Art. 9
Cererea prevăzută la art. 8 este însoţită de următoarele documente:
a)procură specială şi autentică sau, după caz, împuternicire de reprezentare juridică, semnată de toţi membrii fondatori, prin care aceştia desemnează una sau mai multe persoane pentru a-i reprezenta în relaţia cu A.S.F., pe parcursul instrumentării dosarului aferent cererii de autorizare de constituire;
b)proiectul actului constitutiv, care trebuie să conţină denumirea societăţii de pensii, conform rezervării eliberate de registrul comerţului, şi care trebuie să fie întocmit cu respectarea prevederilor Legii, precum şi planul organizatoric şi financiar care trebuie să asigure gestiunea corectă şi prudenta a fondului de pensii pentru care se solicită autorizarea;
c)documentaţia privind fondatorii, prevăzută la art. 10 şi 11;
d)documentaţia privind membrii propuşi pentru structura de conducere a administratorului, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 14/2015;
e)declaraţia pe propria răspundere a fondatorilor, a membrilor propuşi pentru consiliul de administraţie sau pentru consiliul de supraveghere, din care să rezulte deţinerile, individuale sau în legătură cu alte persoane implicate, reprezentând cel puţin 5% din capitalul social ori din drepturile de vot ale oricărei societăţi, conform modelului Declaraţiei nr. 2 prevăzut în anexa nr. 5;
f)documente privind fondatorii referitoare la eventuala lor relaţie de afiliere conform art. 2 alin. (2) din Lege, precum şi natura legăturilor dintre ei, conform modelului Declaraţiei nr. 1 prevăzut în anexa nr. 4;
g)proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a societăţii de pensii, întocmit în conformitate cu art. 12, precum şi proiectul procedurilor interne, întocmit în conformitate cu art. 13;
h)actul juridic care atestă dreptul de folosinţă al societăţii în curs de înfiinţare asupra spaţiului destinat sediului social şi sediilor secundare, după caz, precum şi documente din care să reiasă că acestea îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 14 şi 15;
i)dovada vărsării integrale şi în formă bănească a capitalului social;
j)dovada plăţii taxei de autorizare de constituire a societăţii de pensii.
Art. 10
(1)Pentru fiecare dintre fondatori, persoane juridice, se prezintă următoarele documente:
a)certificat constatator eliberat de registrul comerţului sau orice alt document oficial echivalent eliberat de autoritatea similară din ţara de origine, care trebuie să ateste cel puţin denumirea, numărul şi data înregistrării, obiectul de activitate al acesteia, persoanele împuternicite legal să reprezinte persoana juridică şi structura acţionariatului acesteia până la nivel de persoană fizică. Structura acţionariatului până la nivel de persoană fizică trebuie detaliată inclusiv pentru persoanele juridice care deţin indirect participaţii la capitalul social al fondatorului;
b)o prezentare a fondatorului/acţionarului persoanei juridice, sub semnătura reprezentantului legal, din care să rezulte organizarea acestuia, inclusiv reţeaua de sedii secundare deţinute în ţara de origine şi în străinătate, activitatea desfăşurată de acesta în toate sediile sale secundare;
c)ultimele 3 situaţii financiare anuale auditate de o societate de audit financiar, membră a Camerei Auditorilor Financiari din România, cele mai recente situaţii financiare interimare şi ultima balanţă de verificare a conturilor fondatorului şi, după caz, cele întocmite la nivelul perimetrului de consolidare contabilă din care face parte fondatorul. În cazul fondatorilor rezultaţi dintr-o fuziune sau divizare, persoana juridică din care aceştia provin trebuie să fi funcţionat minimum 3 ani înainte;
d)în cazul fondatorilor, persoane juridice străine, situaţiile financiare anuale prevăzute la lit. c) vor fi auditate de o societate de audit financiar autorizată, membru activ al unui organism profesional recunoscut de Federaţia Internaţională a Contabililor, şi care a asimilat Codul de etică emis de aceasta, A.S.F. putând solicita documente care să ateste îndeplinirea cerinţelor menţionate;
e)documentaţia privind capitalul social, conform prevederilor Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 12/2015 privind capitalul social al administratorului de fonduri de pensii facultative sau a Regulamentului nr. 3/2016;
f)certificat de cazier fiscal;
g)certificat de cazier judiciar.
(2)Pentru fiecare dintre fondatorii, persoane juridice, cu participaţii mai mici de 5% din capitalul social al administratorului fondului de pensii facultative, dar nu mai mult de 10% cumulat, seva prezenta numai documentaţia prevăzută la alin. (1) lit. a).
(3)Documentaţia prevăzută la alin. (1) se prezintă şi în cazul fondatorilor, persoane juridice, cu participaţii mai mici de 5% din capitalul social al societăţii de pensii, care deţin participaţii la capitalul social al altui fondator al aceleiaşi societăţi de pensii, indiferent de cota de participare.
Art. 11
(1)Pentru fiecare dintre fondatori, persoane fizice, se prezintă următoarele documente:
a)copia actului de identitate, a cărei conformitate cu originalul este certificată de titular, prin semnătură olografă, pe aceeaşi pagină pe care este reprodusă imaginea prin copiere;
b)curriculum vitae, datat şi semnat, întocmit conform art. 31 alin. (3) lit. b) din Regulamentul nr. 3/2016;
c)certificatul de cazier judiciar, din care să reiasă că persoana respectivă nu a fost condamnată printr-o sentinţă rămasă definitivă pentru infracţiunile prevăzute la art. 7 alin. (2) şi (3);
d)declaraţie de venit întocmită în conformitate cu legislaţia din ţara de origine, vizată de autoritatea fiscală sau, după caz, certificată conform legislaţiei din ţara respectivă; în cazul în care legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel de declaraţie, se va prezenta un document oficial care să ateste acest fapt;
e)date despre fondatorii societăţii de pensii/acţionarii societăţii de administrare a fondurilor de pensii facultative, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;
f)specimen de semnătură, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
g)Declaraţia nr. 1, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, şi Declaraţia nr. 2, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5;
h)documentaţia privind capitalul social, conform prevederilor Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 12/2015 privind capitalul social al administratorului de fonduri de pensii facultative sau a Regulamentului nr. 3/2016;
i)certificat de cazier fiscal.
(2)Acţionarii, persoane fizice, care deţin mai puţin de 1% din capitalul social al administratorului fondului de pensii facultative, dar nu mai mult de 33% cumulat, sunt exceptaţi de la cerinţa prezentării documentelor prevăzute la alin.) lit. d) şi e).
(3)Pentru persoanele care nu au reşedinţa în România se depun certificatul de cazier judiciar şi de cazier fiscal sau alte documente cu aceeaşi valoare juridică eliberate de autorităţile din ţara de origine şi din ţara în care au reşedinţa în prezent, dacă aceasta este alta decât ţara de origine.
(4)Pentru persoanele care nu au domiciliul, dar au reşedinţa în România se depun certificatul de cazier judiciar şi de cazier fiscal eliberate de autorităţile române şi certificatul de cazier judiciar şi de cazier fiscal sau alte documente cu aceeaşi valoare juridică eliberate de autorităţile din ţara de origine ori, după caz, din ţara în care au avut anterior reşedinţa, dacă aceasta este alta decât ţara de origine.
Art. 12
Proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a societăţii de pensii conţine cel puţin următoarele:
a)structura organizatorică, atribuţiile, competenţele structurilor din cadrul societăţii de pensii, nivelurile de autoritate, responsabilităţile, mecanismele de relaţii şi raportare ale acestora;
b)activităţile desfăşurate în cadrul sediilor secundare ale societăţii de pensii, după caz;
c)atribuţiile şi răspunderile structurii de conducere, inclusiv ale persoanelor care asigură, de fapt sau de drept, conducerea şi din cadrul sediilor secundare;
d)persoanele/structurile responsabile cu aprobarea procedurilor interne.
Art. 13
Procedurile interne conţin instrucţiuni scrise care descriu etapele care trebuie urmate pentru desfăşurarea activităţii, metode de lucru, reguli de aplicat şi termene de realizare necesare îndeplinirii atribuţiilor şi sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilităţilor şi se referă cel puţin la următoarele:
a)descrierea gradului de adecvare a sistemului informatic preconizat a fi utilizat la specificul activităţii care urmează a fi desfăşurată, avându-se în vedere aspecte precum capacitatea de a desfăşura activităţile propuse, gradul de securitate a informaţiei, capacitatea de a furniza raportările solicitate de A.S.F., îndeplinirea de către sistemele de prelucrare automată a datelor a criteriilor minimale prevăzute de reglementările în vigoare;
b)mecanismele de luare a deciziilor;
c)modalităţile şi termenele de raportare pe linie verticală, separarea funcţiilor pentru persoanele cu funcţii de decizie de cele cu funcţii de execuţie şi de cele cu funcţii de control;
d)administrarea conflictului de interese astfel încât să se asigure că persoanele care se află într-un conflict de interese potenţial acţionează în interesul exclusiv al fondului de pensii, al participanţilor şi al administratorului;
e)modalitatea de soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor;
f)evidenţa şi controlul activităţii în cadrul sediilor secundare, dacă acestea există.
Art. 14
Spaţiul destinat sediului social trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
a)să se afle în folosinţa exclusivă a societăţii de pensii;
b)să fie corespunzător structurii organizatorice şi activităţilor care urmează a fi desfăşurate;
c)să fie în suprafaţă utilă de cel puţin 100 m2;
d)să fie compartimentat corespunzător, astfel încât să se asigure desfăşurarea optimă a activităţii;
e)să nu fie amplasat la subsolurile clădirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinţe;
f)să dispună de o dotare tehnică adecvată desfăşurării activităţii, astfel încât să se asigure securitatea, stocarea şi confidenţialitatea informaţiilor şi a documentelor în arhiva entităţii.
Art. 15
Spaţiul destinat sediilor secundare trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
a)să se afle în folosinţa exclusivă a societăţii de pensii;
b)să fie corespunzător structurii organizatorice şi activităţilor care urmează a fi desfăşurate;
c)să fie în suprafaţă utilă de cel puţin 25 m2;
d)să fie compartimentat corespunzător, astfel încât să se asigure desfăşurarea optimă a activităţii;
e)să nu fie amplasat la subsolurile clădirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinţe;
f)să dispună de o dotare tehnică adecvată desfăşurării activităţii, astfel încât să se asigure securitatea, stocarea şi confidenţialitatea informaţiilor şi a documentelor în arhiva entităţii.
SECŢIUNEA 4: Procedura de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare de constituire a societăţii de pensii
SUBSECŢIUNEA 1: Autorizarea de constituire a societăţii de pensii
Art. 16
(1)A.S.F. decide cu privire la autorizarea de constituire a societăţii de pensii în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii şi a documentaţiei complete ale solicitantului.
(2)Decizia de autorizare de constituire a societăţii de pensii se comunică solicitantului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia de către A.S.F.
Art. 17
(1)Orice solicitare a A.S.F. de informaţii suplimentare sau de completare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la art. 16 alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau completări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii.
(2)În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau înlocuirea lor, după caz.
Art. 18
(1)Fondatorii depun documentele de înregistrare a societăţii la registrul comerţului în raza căruia se află sediul social al societăţii de pensii, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei de autorizare de constituire.
(2)Depăşirea termenului prevăzut la alin. (1) duce la pierderea valabilităţii deciziei de autorizare de constituire.
Art. 19
În termen de 5 zile lucrătoare de la obţinerea certificatului de înregistrare ca societate de la registrul comerţului, societatea de pensii va depune la A.S.F. o copie a certificatului de înregistrare.
Art. 20
(1)Obţinerea deciziei de autorizare de constituire a unei societăţi de pensii nu garantează şi obţinerea deciziei de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative.
(2)Autorizarea de administrare trebuie obţinută în termen de un an de la obţinerea deciziei de autorizare de constituire, în caz contrar aceasta pierzându-şi valabilitatea.
(3)În termen de 3 luni de la data încetării valabilităţii deciziei de autorizare de constituire, societatea de pensii are obligaţia de a-şi modifica denumirea şi obiectul de activitate şi de a informa A.S.F. în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării menţiunilor la registrul comerţului.
Art. 21
(1)Apariţia unor modificări faţă de condiţiile în care a fost acordată decizia de autorizare de constituire a societăţii de pensii determină o nouă evaluare din partea A.S.F. în cadrul procesului de acordare a autorizării de administrare, putând atrage revocarea deciziei de autorizare de constituire, în cazul în care aceste modificări sunt contrare prevederilor legale sau prezentei norme.
(2)În cazul în care modificările nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente, A.S.F. emite o decizie de respingere, scrisă şi motivată, care se comunică în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3)În termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, decizia de respingere poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Societatea de pensii trebuie să îndeplinească, pe toată durata activităţii sale, condiţiile avute în vedere la autorizarea de constituire a societăţii de pensii.
SUBSECŢIUNEA 2: Respingerea cererii pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii
Art. 22
(1)Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente duce la respingerea cererii pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii.
(2)Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se comunică fondatorilor în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia de către A.S.F.
(3)În termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, decizia de respingere poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 23
O nouă cerere de autorizare de constituire a societăţii de pensii poate fi adresată A.S.F. numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a cererii iniţiale.
CAPITOLUL III: Autorizarea societăţii de pensii, a societăţii de administrare a investiţiilor şi a societăţii de asigurare ca administrator de fonduri de pensii facultative
SECŢIUNEA 1: Condiţii generale
Art. 24
Pentru a deveni administrator, societatea de pensii înregistrată la registrul comerţului trebuie să obţină de la A.S.F. autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative.
Art. 25
Pentru emiterea deciziei de autorizare de administrare a fondurilor de pensii facultative, A.S.F. analizează documentaţia depusă de solicitant şi verifică dacă sunt îndeplinite, cumulativ, condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente.
Art. 26
Solicitantul trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii generale:
a)să fie constituit sub forma unei societăţi de pensii, a unei societăţi de administrare a investiţiilor sau a unei societăţi de asigurare;
b)să fi obţinut în prealabil autorizarea A.S.F. pentru constituire, conform prevederilor prezentei norme, în cazul societăţii de pensii;
c)să fie înfiinţat şi autorizat potrivit legislaţiei care reglementează domeniul său de activitate, în cazul societăţii de administrare a investiţiilor şi al societăţii de asigurare;
d)să aibă în obiectul de activitate şi administrarea fondurilor de pensii facultative, în cazul societăţii de administrare a investiţiilor şi al societăţii de asigurare;
e)capitalul social să fie reprezentat prin acţiuni emise de societatea de pensii, de societatea de administrare a investiţiilor sau de societatea de asigurare, care sunt nominative, nu pot fi transformate în acţiuni la purtător, nu pot fi acţiuni preferenţiale şi pot fi denominate;
f)actul constitutiv al societăţii de pensii, societăţii de administrare a investiţiilor sau al societăţii de asigurare trebuie să prevadă că acţionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte privilegii şi că este interzisă limitarea drepturilor sau impunerea de obligaţii suplimentare,
g)participaţiile mai mici de 1% să nu reprezinte, cumulat, mai mult de 33% din capitalul social al solicitantului;
h)să aibă un capital social care să îndeplinească condiţiile prevăzute în Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 12/2015 privind capitalul social al administratorului de fonduri de pensii facultative sau în Regulamentul nr. 3/2016;
i)consiliul de administraţie/de supraveghere al administratorului trebuie să fie alcătuit dintr-un număr impar de membri şi nu poate avea în componenţa sa mai puţin de 3 persoane;
j)conducerea executivă să fie formată din cel puţin două persoane, învestite cu competenţa de a angaja răspunderea societăţii şi care nu pot exercita alte funcţii în cadrul societăţii.
SECŢIUNEA 2: Condiţii privind acţionarii
Art. 27
(1)La evaluarea acţionarilor societăţii de administrare a fondurilor de pensii facultative se au în vedere prevederile art. 6 şi 7 ale prezentei norme sau ale Regulamentului nr. 3/2016, după caz.
(2)În cazul în care nu au intervenit modificări faţă de documentele şi condiţiile avute în vedere la evaluarea prevăzută la alin. (1), în cadrul procedurii de obţinere a deciziei de autorizare de constituire a societăţii de pensii, acţionarii depun o declaraţie pe propria răspundere în acest sens.
(3)În cazul în care au intervenit modificări faţă de documentele şi condiţiile avute în vedere la evaluarea prevăzută la alin. (1) se depun la A.S.F. documentele justificative pentru modificările în cauză.
(4)Condiţiile prevăzute la alin. (1) trebuie menţinute pe toată perioada de funcţionare a societăţii de pensii.
SECŢIUNEA 3: Condiţii privind membrii propuşi pentru structura de conducere
Art. 28
(1)Membrii propuşi pentru structura de conducere sunt autorizaţi individual de către A.S.F. pentru exercitarea funcţiei pentru care sunt propuşi, atât în cadrul procesului de acordare a autorizării de administrare a fondului de pensii facultative, cât şi ulterior, pe parcursul desfăşurării activităţii administratorului, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 14/2015.
(2)Persoanele prevăzute la alin. (1) exercită atribuţiile şi au răspunderile funcţiei pentru care au fost propuse de la data comunicării deciziei de autorizare.
(3)Pe toată durata activităţii sale, administratorul are obligaţia de a asigura cel puţin un înlocuitor al directorului general.
(4)Persoana prevăzută la alin. (3) este desemnată de către organul statutar competent şi este autorizată individual de către A.S.F., pe baza unui proces de autorizare similar cu cel prevăzut pentru directorul general.
Art. 29
(1)Calitatea şi experienţa membrilor propuşi pentru structura de conducere sunt elemente care asigură gestiunea corectă şi prudentă a fondului de pensii facultative.
(2)Membrii structurii de conducere a administratorului nu pot avea raporturi de muncă, comerciale sau alte raporturi similare cu:
a)alţi administratori de fonduri de pensii facultative şi cu persoanele afiliate acestora;
b)depozitarul şi cu persoanele afiliate acestuia;
c)societăţi de servicii de investiţii financiare cu care administratorul a încheiat contract şi cu persoanele afiliate acestora;
d)organizaţii sindicale şi patronale.
(3)Membrii conducerii executive nu pot avea raporturi de muncă, comerciale sau alte raporturi similare cu persoanele afiliate administratorului sau cu alte entităţi din grupul din care fac parte, cu excepţia mandatelor de reprezentare în consiliul de administraţie, respectiv în consiliul de supraveghere.
SECŢIUNEA 4: Condiţii privind persoanele care deţin funcţii-cheie autorizate de către A.S.F.
Art. 30
(1)Persoanele care deţin funcţii-cheie sunt autorizate individual de A.S.F. înainte de începerea exercitării funcţiei, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 14/2015.
(2)Persoanele prevăzute la alin. (1) exercită atribuţiile şi au răspunderile funcţiei pentru care au fost propuse de la data comunicării deciziei de autorizare, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă.
(3)Persoanele prevăzute la alin. (1) nu pot avea raporturi de muncă, comerciale sau alte raporturi similare cu:
a)alţi administratori de fonduri de pensii facultative şi cu persoanele afiliate acestora;
b)depozitarul fondului de pensii facultative şi cu persoanele afiliate acestuia;
c)societăţile de servicii de investiţii financiare cu care administratorul a încheiat contract şi cu persoanele afiliate acestora.
SECŢIUNEA 5: Documentaţia necesară pentru obţinerea deciziei de autorizare de administrare
Art. 31
(1)Decizia de autorizare de administrare se emite în baza cererii pentru autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative, întocmită conform anexei nr. 1.
(2)Cererea, însoţită de documentaţia completă, se depune şi se înregistrează la A.S.F. de către societăţile care intenţionează să se autorizeze ca administrator de fonduri de pensii facultative.
Art. 32
(1)Cererea pentru autorizarea de administrare este însoţită de următoarele documente:
a)certificatul de înregistrare la registrul comerţului, în copie;
b)actul constitutiv actualizat care să conţină inclusiv informaţiile prevăzute la art. 18 alin. (2) din Lege;
c)dovada vărsării integrale sau a reîntregirii/majorării, după caz, sub formă bănească a capitalului social, în copie;
d)regulamentul de organizare şi funcţionare a societăţii, întocmit în conformitate cu art. 12, şi procedurile interne, elaborate în conformitate cu art. 13, împreună cu hotărârea organului statutar competent pentru aprobarea lor;
e)proiectul contractului de depozitare, întocmit conform modelului-cadru prevăzut în Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2014 privind activitatea de depozitare şi custodie a activelor fondurilor de pensii facultative;
f)proiectul contractului de custodie;
g)proiectul contractului de societate, prin care urmează a se înfiinţa fondul de pensii facultative, întocmit în conformitate cu prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2015 privind autorizarea fondului de pensii facultative;
h)contractul de audit al administratorului, încheiat cu un auditor financiar extern, persoană juridică, înregistrat la autoritatea competentă, respectiv Camera Auditorilor Financiari din România;
i)declaraţie privind politica de investiţii;
j)planul de afaceri pe cel puţin 3 ani;
k)proiectul prospectului schemei de pensii facultative;
l)notificarea cu privire la persoanele care asigură auditul intern, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 14/2015;
m)dovada plăţii taxei de autorizare de administrare şi de autorizare a fiecărui membru propus pentru structura de conducere, respectiv a fiecărei persoane care deţine o funcţie-cheie autorizată.
(2)În cazul în care documentele prevăzute la art. 9 au fost modificate de la momentul înregistrării la A.S.F., acestea se depun la A.S.F. în forma lor modificată.
Art. 33
(1)Societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare depun documentele prevăzute la art. 10 alin. (1) în cazul acţionarilor persoane juridice şi documentele prevăzute la art. 11 alin. (1) în cazul acţionarilor persoane fizice.
(2)Acţionarii persoane-fizice care deţin mai puţin de 1% din capitalul social al administratorului fondului de pensii facultative sunt exceptaţi de la cerinţa prezentării documentelor prevăzute la alin. (1).
Art. 34
Planul de afaceri este elaborat de administrator şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)informaţii cu privire la activităţile care urmează a fi desfăşurate;
b)informaţii cu privire la modul în care administratorul intenţionează să acţioneze pentru desfăşurarea activităţii într-un mod prudent;
c)studiul pieţei şi al factorilor care pot afecta fezabilitatea planului de afaceri;
d)politica de investiţii şi planul de finanţare a afacerii, incluzând perioada de recuperare a investiţiei în societate.
Art. 35
(1)Spaţiul destinat sediului social şi cel destinat sediilor secundare ale societăţilor de pensii trebuie să îndeplinească cel puţin condiţiile prevăzute la art. 14, respectiv la art. 15.
(2)Spaţiul destinat sediului social şi cel destinat sediilor secundare ale societăţilor de administrare a investiţiilor şi al societăţilor de asigurare trebuie să îndeplinească cel puţin condiţiile prevăzute la art. 14 lit. b)-f), respectiv art. 15 lit. b)-f).
(3)Prelungirea contractului aferent utilizării spaţiului destinat sediului social şi sediilor secundare se notifică A.S.F. în termen de 5 zile calendaristice de la data prelungirii contractelor.
(4)Documentele care atestă prelungirea contractului vor fi transmise A.S.F. în termen de 10 zile calendaristice de la data înscrierii de menţiuni la registrul comerţului.
SECŢIUNEA 6: Procedura de aprobare sau de respingere a cererii pentru autorizarea de administrare de fonduri de pensii facultative
SUBSECŢIUNEA 1: Autorizarea de administrare de fonduri de pensii facultative
Art. 36
A.S.F. decide cu privire la autorizarea de administrare în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii şi a documentaţiei complete ale solicitantului.
Art. 37
Decizia de autorizare de administrare va fi însoţită de deciziile de autorizare pentru fiecare dintre persoanele autorizate, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 14/2015.
Art. 38
Decizia de autorizare de administrare se comunică solicitantului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia de către A.S.F.
Art. 39
(1)Orice solicitare a A.S.F. de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la art. 36, un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii pentru autorizarea de administrare.
(2)În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau înlocuirea acestora, după caz.
Art. 40
(1)După obţinerea deciziei de autorizare de administrare, orice modificare a documentelor prevăzute la art. 32 şi a condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizare trebuie, în prealabil, autorizată de către A.S.F., cu excepţia cazului în care modificarea este în afara controlului administratorului.
(2)În vederea emiterii deciziei de autorizare a modificărilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. analizează documentaţia depusă de administrator prin reprezentanţii săi legali şi verifică dacă sunt îndeplinite, cumulativ, condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1), dacă modificarea unui document implică modificarea concomitentă şi a altor documente, administratorul poate depune la A.S.F. în acelaşi timp cererile împreună cu documentaţia aferentă fiecărei modificări.
(4)A.S.F. decide cu privire la autorizarea modificărilor prevăzute la alin. (1) în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii şi a documentaţiei complete ale solicitantului.
(5)Decizia de autorizare a modificărilor prevăzute la alin. (1) se comunică solicitantului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia de către A.S.F.
(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), sunt supuse avizării A.S.F. orice modificări cu privire la regulamentul de organizare şi funcţionare a societăţii.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii actelor de modificare, administratorul notifică A.S.F. orice modificări cu privire la:
a)prelungirea contractelor aferente utilizării spaţiului destinat sediului social şi sediilor secundare ale societăţilor de administrare a investiţiilor sau ale societăţilor de asigurare în care se desfăşoară activităţi în legătură cu administrarea fondurilor de pensii facultative;
b)modificarea spaţiului destinat sediului social şi sediilor secundare ale societăţilor de administrare a investiţiilor sau ale societăţilor de asigurare în care se desfăşoară activităţi în legătură cu administrarea fondurilor de pensii facultative, cu condiţia ca, pe toată perioada de funcţionare, acestea să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 14 lit. b)-f) şi art. 15 lit. b)-f);
c)actele de identitate şi curriculum vitae ale fondatorilor/acţionarilor persoane fizice sau ale membrilor structurii de conducere, precum şi ale persoanelor care deţin funcţii-cheie autorizate;
d)diminuarea şi majorarea de capital social al societăţilor de administrare a investiţiilor şi al societăţilor de asigurare pentru activităţile pentru care au fost înfiinţate şi autorizate potrivit legislaţiei care reglementează domeniul lor de activitate;
e)modificarea denumirii sau emblemei pentru societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare;
f)completarea obiectului de activitate cu activităţi specifice obiectului de activitate principal în cazul societăţilor de administrare a investiţiilor şi societăţilor de asigurare;
g)planul de afaceri;
h)contractul de audit încheiat pentru auditarea activităţii administratorului;
i)contractul de depozitare şi contractul de custodie pentru activele fondului de pensii facultative, cu condiţia ca modificările aduse acestora să nu se refere la părţile contractante, obiectul contractului sau preţul acestuia;
j)procedurile interne prevăzute la art. 13.
(8)În cazul modificării actului constitutiv, în termen de 5 zile lucrătoare de la obţinerea certificatului de înscriere menţiuni de la registrul comerţului, administratorul depune la A.S.F. o copie a acestuia, precum şi câte o copie a certificatului constatator şi a certificatului de înregistrare, după caz.
Art. 41
(1)După fiecare modificare a declaraţiei privind politica de investiţii, conform art. 86 alin. (2) din Lege, în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei de autorizare a modificării de către A.S.F., administratorul publică pe pagina proprie de internet, pe o perioadă de cel puţin 30 de zile calendaristice, un anunţ prin care face cunoscută modificarea declaraţiei privind politica de investiţii.
(2)Administratorul publică anunţul prevăzut la alin. (1) şi în cel puţin un cotidian de circulaţie naţională, pe o perioadă de cel puţin două zile consecutive.
(3)Publicarea anunţului pe pagina proprie de internet a administratorului prevăzut la alin. (1) şi publicarea anunţului conform alin. (2) se efectuează în aceeaşi zi.
Art. 42
(1)În termen de 30 de zile calendaristice de la emiterea deciziei de autorizare de administrare, administratorul notifică A.S.F. numărul de salariaţi, direcţia/compartimentul/ serviciul la care lucrează, cu specificarea timpului de lucru, cu normă întreagă sau cu fracţiune de normă.
(2)Orice modificare a informaţiilor prevăzute la alin. (1) se notifică A.S.F. în termen de 10 zile calendaristice de la data producerii evenimentului.
(3)A.S.F. are dreptul să solicite modificarea regulamentului de organizare şi funcţionare, precum şi a procedurilor interne, în cazul în care consideră că nu corespund unei organizări adecvate specificului, întinderii şi complexităţii activităţii, care să permită funcţionarea în siguranţă şi să asigure continuitatea operaţiunilor, precum şi respectarea prevederilor art. 12 şi 13.
Art. 43
(1)Administratorul notifică A.S.F. ordinea de zi a fiecărei şedinţe a adunării generale ordinare sau extraordinare a acţionarilor, anterior desfăşurării şedinţei sau cel mai târziu în ziua desfăşurării acesteia.
(2)În cazul şedinţelor pe a căror ordine de zi figurează propuneri de modificare a actului constitutiv, ordinea de zi va cuprinde în mod obligatoriu textul integral al propunerilor.
SUBSECŢIUNEA 2: Respingerea cererii pentru autorizarea de administrare de fonduri de pensii facultative
Art. 44
(1)Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente duce la respingerea cererii pentru autorizarea de administrare.
(2)Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se comunică societăţii în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3)În termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, decizia de respingere poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 45
O nouă cerere de autorizare de administrare poate fi adresată A.S.F. numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit motive de respingere a cererii iniţiale.
CAPITOLUL IV: Dispoziţii finale
Art. 46
(1)Valabilitatea autorizării membrilor structurii de conducere, precum şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie autorizate în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 14/2015 încetează de drept la data încetării mandatului sau a contractului pentru funcţia autorizată, precum şi în cazul retragerii deciziei de autorizare a administratorului.
(2)Pe tot parcursul desfăşurării activităţii administratorului, acesta are obligaţia să se asigure că, până la autorizarea unei noi persoane care deţine o funcţie-cheie autorizată, persoana care asigură interimatul trebuie să fi fost autorizată anterior şi să fie notificată A.S.F.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru membrii consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere sau ai directoratului, nu se notifică persoana care exercită interimar atribuţiile şi are răspunderile funcţiei respective.
Art. 47
În cazurile prevăzute la art. 28 alin. (3) şi (4) şi art. 46 alin. (2), perioada până la propunerea şi depunerea documentaţiei complete pentru o nouă persoană nu trebuie să depăşească 60 de zile de la data comunicării deciziei de retragere a autorizaţiei, respectiv de la data notificării încetării autorizaţiei, cu excepţia membrilor consiliului, pentru care perioada poate fi extinsă, la cererea administratorului, cu maximum 60 de zile.
Art. 48
(1)Toate documentele depuse la A.S.F. în scopul obţinerii deciziei de autorizare de constituire a societăţii de pensii, de autorizare de administrare, precum şi a deciziilor de autorizare a persoanelor sunt numerotate şi semnate, pentru conformitate, de către reprezentanţii legali ai solicitantului şi sunt însoţite de un opis în care acestea să fie menţionate.
(2)Toate documentele şi informaţiile prevăzute în prezenta normă se transmit în limba română, iar documentele emise într-o altă limbă vor fi depuse în original, în formă autentică, după caz, împreună cu traducerea legalizată.
(3)A.S.F. poate solicita, în scris, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (4) şi ale art. 5 alin. (1) din Lege, orice informaţii sau documente suplimentare, dacă cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluării sau dacă documentaţia prezintă alte deficienţe.
(4)Solicitanţii pot să prezinte, din proprie iniţiativă, orice informaţii şi documente considerate de aceştia necesare în susţinerea cererii de autorizare.
Art. 49
(1)Constituie contravenţii următoarele fapte:
a)neîndeplinirea de către acţionari a condiţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. c) şi d) şi la art. 7 alin. (1) lit. a)-c) şi f), alin. (2) şi (3) pe toată perioada de funcţionare a societăţii de pensii;
b)neîndeplinirea de către membrii structurii de conducerea condiţiilor avute în vedere la autorizare pe toată perioada exercitării funcţiei în care au fost autorizate persoanele respective;
c)exercitarea activităţii de membru în structura de conducere, respectiv a activităţii de către persoanele care deţin funcţii-cheie autorizate, după încetarea autorizării;
d)neîndeplinirea de către persoanele care deţin funcţii-cheie autorizate a condiţiilor avute în vedere la autorizare pe toată perioada exercitării funcţiei în care au fost autorizate persoanele respective;
e)neîndeplinirea obligaţiilor de notificare a A.S.F. conform prevederilor art. 35 alin. (3), art. 40 alin. (7), art. 42 alin. (1) şi (2) şi art. 43 alin. (1);
f)neîndeplinirea obligaţiilor de publicare conform prevederilor art. 41;
g)nerespectarea celorlalte obligaţii prevăzute de prezenta normă.
(2)Săvârşirea de către acţionarii societăţii de pensii, de către administratorii de fonduri de pensii, de către membrii structurii de conducere sau de către persoanele care deţin funcţii-cheie autorizate a vreuneia dintre faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează conform prevederilor art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1) şi ale art. 121 alin. (1) lit. k) şi alin. (2)-(11) din Lege.
Art. 50
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta normă.
Art. 51
(1)Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
(2)La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2010 pentru aprobarea Normei nr. 13/2010 privind autorizarea de constituire a societăţii de pensii şi autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 691 din 14 octombrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(3)Prevederile prezentei norme completează prevederile Regulamentului nr. 14/2015 şi ale Regulamentului nr. 3/2016.
-****-

Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,

Mişu Negriţoiu

ANEXA nr. 1:

DATE DE IDENTIFICARE ALE SOCIETĂŢII

CERERE PENTRU AUTORIZAREA DE CONSTITUIRE A SOCIETĂŢII DE PENSII/ PENTRU AUTORIZAREA CA ADMINISTRATOR AL FONDURILOR DE PENSII FACULTATIVE

Subsemnatul(a), ........................................... (numele şi prenumele) ..............................., în calitate de împuternicit/împuternicită .................................. (nr. şi data procurii speciale şi autentice/delegaţiei avocaţiale) ..............., solicit autorizarea de constituire a societăţii de pensii/de administrare a fondului de pensii facultative ................................................... (denumirea societăţii) .....................................,

având:

sediul social ................. (localitatea) ..................................., (strada şi numărul) ............................., (judeţul) ......................., (codul poştal) ...................., sediul secundar ......................... (localitatea) ...................., (strada şi numărul) ..........................., (judeţul) ..............., (codul poştal) .............., forma de înregistrare: .......... (filiala, sucursala, reprezentanţa, agenţia, punctul de lucru) ................., numărul de telefon ........................., numărul de fax ......................, adresa de poştă electronică ............................. .

Prezenta cerere este însoţită de un număr de ................ documente, totalizând un număr de .... file.

Semnătura împuternicitului ........................

Data ................................

ANEXA nr. 2:

DATE DESPRE FONDATORII/ACŢIONARII SOCIETĂŢII DE PENSII/ ACŢIONARII SOCIETĂŢII DE ADMINISTRARE A FONDURILOR DE PENSII FACULTATIVE

Fondatorii societăţii de pensii/Acţionarii societăţii de administrare - persoane fizice

Nr. crt.

Fondatori/Acţionari Numele şi prenumele

Statul rezident

Deţinere

Cod numeric personal1)

Nr. acţiuni

%
din capitalul social

      
      
      

Fondatorii societăţii de pensii/Acţionarii societăţii de administrare - persoane juridice2)

Nr. crt.

Fondatori3)/Acţionari3) Denumirea

Statul rezident

Deţinere

Cod unic de înregistrare4)

Nr. acţiuni

%
din capitalul social

      
      
      
Numele şi prenumele împuternicitului ......................
Semnătura împuternicitului .......................................
Data .....................
_____
1)Pentru persoanele fizice străine se vor completa seria şi numărul paşaportului.
2)Se vor înscrie numai fondatorii/acţionarii societăţii cu deţineri de minimum 5% din capitalul social, ultima linie fiind completată cu "alţi fondatori/acţionari persoane fizice/juridice cu deţineri sub 5%" şi, respectiv, totalul deţinerilor acestora.
3)Se va completa începând cu structura acţionariatului societăţii care solicită autorizarea.
Nu se completează în cazul societăţilor admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi al celor la care statul sau o autoritate a administraţiei publice este acţionar sau asociat, precizându-se această situaţie.
4)Pentru persoanele juridice străine se va completa numărul de înregistrare la instituţia similară registrului comerţului din statul de origine.
ANEXA nr. 3: SPECIMENE DE SEMNĂTURĂ pentru membrii structurii de conducere şi pentru persoanele care deţin funcţii cheie autorizate1)
............................................
(denumirea societăţii care solicită autorizare de constituire ca societate de pensii/ autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative)
înregistrată la registrul comerţului cu numărul ....................., având codul unic de înregistrare ....................

Nr. crt.

Numele şi prenumele descifrabil

Calitatea

Semnătura

1.

......................

 

2.

......................

 

3.

......................

 
____
1)Prezentul formular se va completa în faţa reprezentantului Autorităţii de Supraveghere Financiară. Dacă unul dintre membrii consiliului nu poate semna în aceste condiţii se va depune o declaraţie notarială privind specimenul de semnătură.
ANEXA nr. 4: DECLARAŢIE nr. 1 pe propria răspundere privind relaţiile de afiliere
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declaraţiile semnate prin împuterniciţi.
Subsemnatul1), ................................, cu domiciliul în ............................., posesor al actului de identitate tip2) ....................., seria ............ nr. ......................, eliberat de ..................... la data de ......................, valabil până la data de ...................., CNP ......................, în calitate de3) ..................... al societăţii de administrare a fondului de pensii facultative ........................., declar prin prezenta că am/nu am calitatea de persoană afiliată în raport cu o persoană fizică sau juridică, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare.
Subsemnatul4), ..............................., reprezentant legal al Societăţii5) ............................., cu sediul social în .........................., înregistrată la registrul comerţului cu nr. ................. (seria, numărul şi data emiterii) ..................... şi codul unic de înregistrare ..................., declar că Societatea5) ........................, în calitate de acţionar al societăţii de administrare a fondului de pensii facultative ...................., are/nu are calitatea de persoană afiliată în raport cu o persoană fizică sau juridică, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Relaţii de afiliere6):

Nr. crt.

Numele şi prenumele persoanei fizice/ Denumirea societăţii cu care declarantul se află în relaţii de afiliere

Felul afilierii conform art. 2 alin. (2) din Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare

Statul al cărui cetăţean este persoana fizică şi statul de rezidenţă al acesteia/ Statul de rezidenţă al societăţii în care sunt deţinute acţiuni

Participare la capitalul social al societăţii/ drepturile de vot (%)

     
     
     
Data ................
Semnătura ...................
____
1)Se completează numai în cazul persoanelor fizice.
2)Se completează BI pentru buletin de identitate sau CI pentru carte de identitate ori PAS pentru paşaport, în cazul persoanelor fizice străine.
3)Se completează funcţia deţinută: acţionar, membru în consiliul de administraţie, membru în consiliul de supraveghere, directori de investiţii, persoanele care asigură conducerea structurii de control intern şi conducerea structurii de administrare a riscurilor.
4)Se completează numai în cazul acţionarilor persoane juridice de către persoana fizică având calitatea de reprezentant legal al acţionarului persoană juridică, în conformitate cu prevederile actului constitutiv al acesteia.
5)Se completează cu aceeaşi denumire.
6)Se completează, dacă este cazul, atât de persoanele fizice, cât şi de persoanele juridice.
ANEXA nr. 5: DECLARAŢIE nr. 2 pe propria răspundere privind deţinerile reprezentând cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot ale unei societăţi
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul1), ..................................., cu domiciliul în ........................, posesor al actului de identitate tip2) ............, seria ..... nr. ......, eliberat de ................. la data de ................, valabil până la data de ...................., CNP în calitate de3) ................... al societăţii de administrare a fondului de pensii facultative ........................, declar prin prezenta că am/nu am deţineri care reprezintă cel puţin 5% din capitalul social al unei societăţi sau al drepturilor de vot.
Subsemnatul4), ............................., reprezentant legal al Societăţii5) ........................, cu sediul social în ..................., înregistrată la registrul comerţului cu nr. ................ (seria, numărul şi data emiterii) .............. şi codul unic de înregistrare ................, declar prin prezenta că Societatea5) ................ are/nu are deţineri care reprezintă cel puţin 5% din capitalul social al unei societăţi sau al drepturilor de vot.
Deţineri individuale6):

Nr. crt.

Denumirea societăţii Numele şi prenumele persoanei fizice

Statul de rezidenţă al societăţii în care sunt deţinute acţiuni

Participare la capitalul social al societăţii/drepturile de vot
(%)

    
    
    
Data .....................
Semnătura ....................
____
1)Se completează numai în cazul persoanelor fizice.
2)Se completează BI pentru buletin de identitate sau CI pentru carte de identitate ori PAS pentru paşaport, în cazul persoanelor fizice străine.
3)Se completează funcţia deţinută: acţionar, membru în consiliul de administraţie, membru în consiliul de supraveghere, directori de investiţii, persoană propusă să asigure conducerea structurii de control intern sau persoană propusă să asigure conducerea structurii de administrare a riscurilor.
4)Se completează numai în cazul persoanelor juridice de către persoana fizică care are calitatea de reprezentant legal al acţionarului persoană juridică.
5)Se completează cu aceeaşi denumire.
6)Se completează, dacă este cazul, atât de persoanele fizice, cât şi de persoanele juridice.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 327 din data de 28 aprilie 2016