REGULAMENT nr. 4 din 27 aprilie 2016 privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN)
În conformitate cu prevederile art. 5 şi ale art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 15 şi 17 din Ordonanţa Guvernului nr.
38/2015
privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi care instituie cadrul legal astfel încât reclamaţiile împotriva comercianţilor să poată fi prezentate voluntar de către consumatori entităţilor care aplică proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor într-un mod independent, imparţial, transparent, eficace, rapid şi echitabil, în scopul asigurării unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor şi a bunei funcţionări a pieţei,
având în vedere hotărârea Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 19 noiembrie 2015 privind înfiinţarea SAL-FIN şi aprobarea procedurilor de lucru aferente propunerii/impunerii de soluţii,
luând în considerare Avizul nr. 842 din 29 februarie 2016 al autorităţii competente din România, Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, privind înfiinţarea SAL-FIN,
în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 16 martie 2016,
Autoritatea de Supraveghere Financiară
emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I:
Dispoziţii generale
Art. 1
(1)
Se înfiinţează în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar, denumită în continuare SAL-FIN, constituită în baza Ordonanţei Guvernului nr.
38/2015
privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, denumită în continuare OG nr. 38/2015, şi care oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură SAL şi funcţionează exclusiv în cadrul A.S.F. SAL-FIN este organizată şi funcţionează potrivit prevederilor prezentului regulament şi procedurilor specifice subsecvente.
(2)
SAL-FIN are misiunea de a organiza şi soluţiona, prin proceduri SAL, litigiile dintre consumatori, astfel cum aceştia sunt definiţi prin art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr.
21/1992
privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi entităţile autorizate, reglementate si/sau supravegheate de către A.S.F., după caz, denumite în continuare comerciant/profesionist.
Art. 2
(1)
SAL-FIN este singura entitate de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniile în care A.S.F. are competenţă, care organizează şi administrează proceduri SAL prin care se propune sau impune, după caz, o soluţie părţilor.
(2)
Pentru soluţionarea unui litigiu cu un profesionist/comerciant prin aplicarea procedurii SAL, consumatorul trebuie să îşi exprime această opţiune în mod voluntar şi să se adreseze SAL-FIN în scris, direct la sediul SAL-FIN, prin postă sau prin mijloace electronice de comunicare.
(3)
Procedurile administrate şi organizate de către SAL-FIN nu aduc atingere:
a)
prevederilor Legii nr.
192/2006
privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare;
b)
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
27/2002
privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
233/2002
;
c)
dreptului persoanei de a se adresa instanţelor judecătoreşti competente, precum şi informării consumatorilor cu privire la căile de atac extrajudiciare conţinute în alte acte normative ce transpun acte juridice ale Uniunii Europene.
(4)
Consumatorul poate apela la oricare dintre aceste căi de soluţionare a aspectelor reclamate, fără a se exclude una pe cealaltă, cu excepţia cazurilor expres prevăzute de OG nr.
38/2015
.
CAPITOLUL II:
Definiţii
Art. 3
(1)
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate au următoarele semnificaţii:
a)
consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse sau servicii, în afara activităţii sale profesionale, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr.
21/1992
privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)
comerciant/profesionist - orice persoană fizică sau juridică, publică ori privată, autorizată, reglementată şi/sau supravegheată de către A.S.F., după caz, care acţionează în cadrul activităţii sale în sectoarele pieţei financiare nonbancare, respectiv asigurări-reasigurări, piaţa de capital, sistemul pensiilor private;
c)
contract de vânzare - orice contract în temeiul căruia comerciantul transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor produse financiare nonbancare, precum şi a unor servicii financiare nonbancare conexe acestora;
d)
contract de prestări de servicii - orice contract, altul decât un contract de vânzare, în temeiul căruia comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze un serviciu financiar nonbancar consumatorului, iar acesta plăteşte ori se angajează să plătească preţul acestuia;
e)
litigiu naţional - un litigiu care rezultă dintr-un contract de vânzare sau de prestare de servicii financiare nonbancare, în cazul în care consumatorul, în momentul în care comandă astfel de produse sau servicii, îşi are reşedinţa în acelaşi stat membru în care este stabilit comerciantul;
f)
litigiu transfrontalier - un litigiu care rezultă dintr-un contract de vânzare sau de prestări de servicii financiare nonbancare, în care consumatorul, în momentul în care comandă astfel de produse sau servicii, îşi are reşedinţa într-un alt stat membru al Uniunii Europene decât cel în care este stabilit comerciantul;
g)
platforma europeană de soluţionare online a litigiilor, denumită în continuare platforma SOL - instrument digital creat de Comisia Europeană pentru a facilita soluţionarea independentă, imparţială, transparentă, eficace, rapidă şi echitabilă, pe cale extrajudiciară, a litigiilor care privesc obligaţiile contractuale rezultate din contractele de vânzare sau de prestare de servicii online dintre un consumator care îşi are reşedinţa în Uniune şi un comerciant stabilit în Uniune, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr.
524/2013
al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr.
2.006/2004
şi a Directivei
2009/22/CE
(Regulamentul privind SOL în materie de consum);
h)
conciliator - persoană fizică ce dispune de cunoştinţele şi aptitudinile necesare în domeniul procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor sau al soluţionării judiciare a litigiilor în materie de consum, precum şi de o bună înţelegere generală şi specifică a legislaţiei sectorului financiar în care soluţionează şi a legislaţiei referitoare la protecţia consumatorilor, persoane ce sunt independente şi imparţiale.
(2)
Un comerciant/prestator de servicii este stabilit:
a)
în locul în care îşi desfăşoară activitatea profesională, dacă este vorba despre o persoană fizică;
b)
în locul în care îşi are sediul social sau în care îşi desfăşoară în principal activitatea, inclusiv o sucursală, agenţie sau o altă unitate, dacă este vorba despre o societate sau o altă persoană juridică ori despre o asociaţie de persoane fizice sau juridice.
CAPITOLUL III:
Atribuţii
Art. 4
(1)
Principala atribuţie a SAL-FIN constă în organizarea şi soluţionarea prin proceduri SAL a litigiilor interne sau transfrontaliere, născute din contracte de vânzare sau de prestare de servicii încheiate de consumatori cu comercianţii prevăzuţi la art. 1 alin. (2).
(2)
Consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN dacă fac dovada că, în prealabil, au încercat să soluţioneze litigiul direct cu comerciantul în cauză.
(3)
Organizarea şi soluţionarea alternativă a litigiilor se realizează prin procedura SAL finalizată cu propunerea unei soluţii sau procedura SAL finalizată cu impunerea unei soluţii, detaliate în anexa nr. 1, respectiv anexa nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 5
(1)
SAL-FIN mai are următoarele atribuţii:
a)
verifică condiţiile de eligibilitate a persoanelor care vor fi înscrise în Registrul conciliatorilor şi care au competenţă de aplicare a procedurilor SAL;
b)
propune spre aprobare Consiliului A.S.F. înscrierea conciliatorilor eligibili în Registrul conciliatorilor;
c)
asistă părţile, la cerere, în alegerea procedurii SAL;
d)
administrează propriul site internet (SAL-FIN.ro), actualizat permanent, care permite părţilor accesul facil la informaţiile referitoare la procedurile SAL derulate şi susţine rezolvarea on-line a litigiilor;
e)
publică pe site-ul propriu sau, la cerere, pe suport durabil şi prin orice alte mijloace pe care le consideră adecvate informaţiile referitoare la procedurile SAL şi la înscrisurile necesare, în conformitate cu art. 7 alin. (1) din OG nr.
38/2015
;
f)
permite consumatorului prezentarea litigiului on-line, precum şi în scris, pe suport hârtie sau pe alt suport durabil, după caz;
g)
facilitează părţilor schimbul de informaţii şi înscrisuri în legătură cu litigiul prin mijloace electronice sau prin postă, după caz;
h)
cooperează cu alte entităţi SAL în vederea soluţionării litigiilor transfrontaliere;
i)
colaborează cu alte entităţi SAL, prin schimb de informaţii cu privire la litigiile soluţionate, urmărind evoluţia soluţionării acestora, şi efectuează schimburi regulate de bune practici, în ceea ce priveşte soluţionarea litigiilor transfrontaliere şi a celor naţionale;
j)
transmite autorităţii competente informaţiile privind litigiile soluţionate în conformitate cu art. 18 alin. (4) din OG nr.
38/2015
;
k)
transmite Consiliului A.S.F., anual sau la solicitarea acestuia, în termenul prevăzut de OG nr.
38/2015
, informaţii cu privire la:
(i)numărul de litigii primite şi tipurile de reclamaţii la care se referă;
(ii)durata medie de soluţionare a litigiilor primite;
(iii)procentul de proceduri SAL întrerupte şi cauza întreruperii lor;
(iv)proporţia respectării rezultatelor procedurilor SAL, în cazul în care aceasta este cunoscută;
(v)orice probleme semnificative care apar frecvent şi duc la litigii între consumatori şi comercianţi; informaţiile comunicate în acest sens pot fi însoţite de recomandări cu privire la modul în care aceste probleme pot fi evitate sau rezolvate în viitor;
(vi)o evaluare a eficacităţii cooperării lor în cadrul reţelelor entităţilor SAL care facilitează soluţionarea litigiilor transfrontaliere, după caz;
(vii)o evaluare a eficacităţii procedurii SAL oferite de către entitate şi a modalităţilor posibile de îmbunătăţire a performanţelor sale;
l)
publică pe site-ul propriu şi, la cerere, pe suport durabil rapoarte de activitate anuale, care cuprind informaţiile prevăzute la art. 7 alin. (2) din OG nr.
38/2015
.
(2)
Suplimentar raportărilor prevăzute la lit. k), SAL-FIN raportează A.S.F., de îndată, orice litigiu cu a cărui soluţionare a fost învestit de către persoanele interesate şi care are ca obiect nerespectarea prevederilor legale si/sau regulamentare aplicabile entităţilor prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
93/2012
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
113/2013
, cu modificările şi completările ulterioare (OUG nr. 93/2012).
CAPITOLUL IV:
Organizarea SAL-FIN
Art. 6
(1)
Conducerea SAL-FIN este asigurată de Colegiul de coordonare.
(2)
Colegiul de coordonare este format din 5 membri, dintre care 2 sunt nominalizaţi din partea A.S.F., unul din partea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (A.N.P.C.) şi 2 din partea asociaţiilor pieţei financiare nonbancare şi a asociaţiilor de consumatori.
(3)
În cazul membrilor nominalizaţi din partea asociaţiilor pieţei financiare şi a asociaţiilor de consumatori, aceştia sunt desemnaţi din cadrul asociaţiilor participante în cadrul Grupului consultativ de dialog permanent în domeniul protecţiei consumatorilor de servicii financiare nonbancare.
(4)
Membrii Colegiului de coordonare vor fi numiţi prin decizie a Consiliului A.S.F., pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.
(5)
Pentru a fi numită membru al Colegiului de coordonare, o persoană îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a)
este cetăţean român;
b)
are capacitate deplină de exerciţiu;
c)
a absolvit studii superioare economice sau juridice de lungă durată, atestate cu diplomă de licenţă;
d)
are o bună reputaţie şi experienţă de minimum 5 ani în domeniul financiar sau al protecţiei consumatorului pentru membrul numit de A.N.P.C.;
e)
nu a fost condamnată definitiv pentru infracţiuni contra patrimoniului, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr.
656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, sau pentru alte infracţiuni, pentru care legea prevede o pedeapsă cu închisoarea de 3 ani sau mai mare;
f)
să nu fi fost sancţionată de către A.S.F. în ultimii 3 ani conform legislaţiei incidente.
(6)
Mandatul de membru al Colegiului de coordonare încetează:
a)
la expirarea duratei mandatului care nu a fost reînnoit;
b)
prin demisie;
c)
prin imposibilitate definitivă de exercitare, determinată de o indisponibilitate mai lungă de 120 de zile consecutive;
d)
prin punerea sub interdicţie judecătorească;
e)
la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare pentru săvârşirea unei infracţiuni dintre cele prevăzute la alin. (5) lit. e);
f)
prin deces;
g)
prin revocare, conform prevederilor alin. (7).
(7)
Membrii Colegiului de coordonare pot fi revocaţi de către Consiliul A.S.F. în situaţia în care nu mai este îndeplinită cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la alin. (5), pentru încălcarea prevederilor prezentului regulament şi ale OG nr.
38/2015
.
(8)
În caz de vacanţă a unui loc în Colegiul de coordonare, intervenită în cursul mandatului, membrul vizat din Colegiul de coordonare este înlocuit prin aceeaşi procedură de desemnare sau alegere, după caz, înlocuirea făcându-se pentru durata din mandat rămasă neîndeplinită.
Art. 7
(1)
Colegiul de coordonare îşi desfăşoară activitatea în plen, care se întruneşte cel puţin o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar.
(2)
Colegiul de coordonare este convocat la iniţiativa membrului coordonator sau a cel puţin 3 dintre membri.
(3)
Cvorumul de şedinţă necesar este de cel puţin 3 membri.
(4)
Deciziile Colegiului de coordonare se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi; în cazurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-c), deciziile se adoptă cu votul a 4 membri ai Colegiului de coordonare.
Art. 8
Colegiul de coordonare adoptă decizii cu caracter obligatoriu pentru membrii acestuia, pentru secretariat şi pentru conciliatori.
Art. 9
(1)
Colegiul de coordonare elaborează şi propune spre aprobare Consiliului A.S.F. următoarele:
a)
procedurile privind soluţionarea alternativă a litigiilor;
b)
modificarea şi/sau completarea prezentului regulament;
c)
înregistrarea în Registrul conciliatorilor a conciliatorilor eligibili;
d)
fundamentarea bugetului de cheltuieli al SAL-FIN.
(2)
Colegiul de coordonare are şi următoarele atribuţii:
a)
întocmeşte un raport anual privind activitatea sa şi a SAL-FIN, care se comunică spre informare Consiliului A.S.F. şi care se publică pe site-ul SAL-FIN;
b)
SAL-FIN, prin intermediul Institutului de Studii Financiare, înfiinţat ca fundaţie cu fondator unic A.S.F., asigură organizarea de cursuri de formare profesională a persoanelor care doresc să devină conciliatori, examinarea şi certificarea acestora, stabilirea structurii de competenţe pe care aceştia trebuie să o aibă pe baza unei tematici supuse aprobării Colegiului de coordonare;
c)
publică periodic culegeri de soluţii.
Art. 10
(1)
Colegiul de coordonare este condus de un membru coordonator desemnat dintre membrii numiţi de A.S.F.
(2)
În cursul activităţilor curente, membrul coordonator al Colegiului de coordonare reprezintă SAL-FIN în relaţiile cu terţii şi are ca atribuţie esenţială ducerea la îndeplinire a deciziilor Colegiului de coordonare.
(3)
Membrul coordonator încheie cu conciliatorii SAL-FIN contractele de mandat şi stabileşte atribuţiile acestora.
(4)
Membrul coordonator poate să sesizeze situaţiile care impun modificarea Registrului conciliatorilor, precum şi, dacă este cazul, modificarea şi/sau completarea prezentului regulament.
Art. 11
Examinarea litigiilor supuse SAL-FIN se realizează de către conciliatori conform procedurilor aplicabile.
Art. 12
Poate fi conciliator şi înscrisă în Registrul conciliatorilor al SAL-FIN persoana fizică care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)
are capacitate deplină de exerciţiu;
b)
a absolvit studii superioare de lungă durată, atestate cu diplomă de licenţă;
c)
dispune de o bună reputaţie;
d)
are pregătire profesională şi experienţă în soluţionarea alternativă a litigiilor;
e)
are experienţă profesională adecvată în domeniul în care A.S.F. are competenţe pentru exercitarea responsabilităţilor încredinţate de minimum 4 ani sau a desfăşurat activităţi specifice în cadrul A.S.F.;
f)
nu are fapte înscrise în cazierul fiscal şi judiciar;
g)
nu a fost condamnată definitiv pentru infracţiuni contra patrimoniului, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr.
656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, sau pentru alte infracţiuni, pentru care legea prevede o pedeapsă cu închisoarea de 3 ani sau mai mare;
h)
nu a fost sancţionată de către A.S.F. în ultimii 3 ani conform legislaţiei incidente;
i)
a completat cererea de înscriere elaborată de Colegiul de coordonare;
j)
a fost declarată eligibilă de către Colegiul de coordonare.
Art. 13
(1)
Conciliatorii înscrişi în Registrul conciliatorilor sunt obligaţi să informeze SAL-FIN în termen de 10 zile, prin intermediul membrului coordonator, cu privire la intervenţia oricărui eveniment de natură să afecteze îndeplinirea uneia dintre condiţiile menţionate la art. 12.
(2)
Conciliatorii trebuie să fie independenţi faţă de părţile în litigiu, respectiv să nu fie remuneraţi direct sau indirect de către acestea, la momentul desemnării, precum şi să nu se afle într-o cauză de incompatibilitate sau conflict de interese cu părţile în litigiul în care au fost desemnaţi.
(3)
Este incompatibil cu soluţionarea unui anumit litigiu, indiferent de procedura aleasă, conciliatorul care:
a)
a pronunţat o hotărâre prin care s-a soluţionat un alt litigiu dintre cele două părţi;
b)
a fost martor, expert, arbitru, procuror, judecător, avocat, magistrat, asistent, mediator într-un litigiu purtat între cele două părţi sau a desfăşurat activitatea în ultimii 2 ani în cadrul comerciantului/profesionistului parte în litigiu;
c)
el, soţul, rudele sau afinii până la gradul II inclusiv au fost remuneraţi de una dintre părţi;
d)
este rudă sau afin până la gradul II inclusiv cu consumatorul parte în litigiu;
e)
el, soţul său, rudele sau afinii săi până la gradul II inclusiv sunt asociaţi sau membri în organele de conducere executivă a comerciantului.
(4)
Conciliatorii înscrişi în Registrul conciliatorilor pot fi recuzaţi potrivit dispoziţiilor cuprinse în procedurile SAL adoptate de Colegiul de coordonare.
Art. 14
Revocarea unui conciliator şi radierea din Registrul conciliatorilor se hotărăsc de către Consiliul A.S.F. la propunerea Colegiului de coordonare:
a)
la cererea conciliatorului;
b)
când conciliatorul a fost pus sub interdicţie pentru incapacitate juridică;
c)
când conciliatorul a fost condamnat definitiv;
d)
când conciliatorul este indisponibil nemotivat pentru două litigii consecutive sau nu dă curs solicitării de a soluţiona un litigiu, fără o informare prealabilă, motivată, transmisă către Secretariatul tehnic;
e)
în cazul decesului conciliatorului;
f)
în alte cazuri, prin decizie motivată a A.S.F. la propunerea Colegiului de coordonare.
Art. 15
(1)
Examinarea şi soluţionarea litigiilor cu care a fost sesizată SAL-FIN se realizează, după caz, de către una sau mai multe persoane înscrise în Registrul conciliatorilor, conform voinţei părţilor, şi se finalizează cu pronunţarea unei hotărâri motivate sau încheiere, cu respectarea procedurilor SAL, în funcţie de procedura aleasă.
(2)
Consumatorul îşi poate alege conciliatorul/conciliatorii înscrişi în lista specifică domeniului litigiului.
(3)
Colegiul de coordonare are obligaţia să se abţină ca prin organizarea şi administrarea procedurilor SAL să intervină sau să influenţeze în vreun mod conciliatorii împuterniciţi cu soluţionarea unui litigiu.
(4)
Reclamaţiile referitoare la activitatea conciliatorilor sau propunerile referitoare la activitatea acestora se prezintă şi se soluţionează de către Colegiul de coordonare.
Art. 16
(1)
În examinarea şi soluţionarea litigiilor, conciliatorii aplică procedurile adoptate de Consiliul A.S.F.
(2)
În exercitarea atribuţiilor sale, conciliatorul are obligaţia de a refuza orice fel de instrucţiuni de la oricare dintre părţi sau de la reprezentanţii acestora.
Art. 17
(1)
SAL-FIN are un secretariat tehnic asigurat şi remunerat de către A.S.F.
(2)
Secretariatul tehnic al Colegiului de coordonare are următoarele atribuţii:
a)
transmite Colegiului de coordonare convocatorul, la cererea membrului coordonator sau a cel puţin 3 membri din Colegiul de coordonare, şi pregăteşte şedinţele Colegiului;
b)
pregăteşte rapoartele şi alte documente ce urmează a fi aprobate de Colegiul de coordonare;
c)
asigură asistenţă de specialitate consumatorilor în vederea depunerii unei cereri de soluţionare a litigiului;
d)
asigură suport organizaţional şi funcţional bunei desfăşurări a activităţilor SAL-FIN, inclusiv înregistrează reclamaţiile referitoare la activitatea conciliatorilor din cadrul SAL-FIN;
e)
comunică părţilor aflate în litigiu toate informaţiile privind procedura SAL aleasă, precum şi privind litigiul, înscrisurile ce trebuie depuse, termenele procedurale şi categoriile de litigii ce pot fi respinse de la examinarea de către SAL-FIN, respectiv:
(i)consumatorul nu a încercat să contacteze comerciantul în cauză pentru a discuta reclamaţia sa şi nu a căutat, ca un prim pas, să rezolve diferendul direct cu comerciantul;
(ii)litigiul este promovat cu rea-credinţă sau este ofensator;
(iii)litigiul este sau a fost analizat anterior de către o altă entitate de SAL sau de către o instanţă judecătorească;
(iv)consumatorul nu a prezentat reclamaţia către SAL-FIN în termen de un an de la data la care acesta, după caz, a prezentat reclamaţia comerciantului sau de la data săvârşirii faptei care a dat naştere litigiului ori, în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora;
(v)instrumentarea unui astfel de litigiu ar afecta în mod grav funcţionarea eficientă a SAL-FIN;
(vi)litigiul nu priveşte un comerciant aflat în supravegherea A.S.F.
CAPITOLUL V:
Finanţarea SAL-FIN
Art. 18
(1)
Finanţarea SAL-FIN este asigurată de către A.S.F.
(2)
Procedura de soluţionare a litigiilor de către SAL-FIN este gratuită atât pentru consumatorul, cât şi pentru comerciantul parte în litigiu.
(3)
Cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente şi alte probe suplimentare necesare în soluţionarea litigiului sunt în sarcina părţii care le solicită.
Art. 19
Resursele financiare prevăzute în bugetul A.S.F. pentru organizarea şi funcţionarea SAL-FIN sunt destinate suportării cheltuielilor legate de:
a)
activitatea de organizare şi funcţionare a SAL-FIN;
b)
remuneraţia membrilor Colegiului de coordonare;
c)
onorariile persoanelor înscrise în Registrul conciliatorilor antrenaţi în soluţionarea unui litigiu;
d)
remunerarea personalului care asigură secretariatul tehnic al SAL-FIN.
Art. 20
(1)
Remuneraţiile ce vor fi acordate membrilor Colegiului de coordonare şi conciliatorilor se stabilesc anual, prin decizia Consiliului A.S.F., după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli.
(2)
Membrii Colegiului de coordonare vor beneficia de o remuneraţie fixă brută lunară.
(3)
Conciliatorii vor beneficia de o sumă fixă brută pentru fiecare caz de conciliere, în funcţie de tipul de procedură aleasă.
CAPITOLUL VI:
Dispoziţii finale
Art. 21
Colegiul de coordonare şi conciliatorii implicaţi în soluţionarea unui litigiu au obligaţia să asigure confidenţialitatea cu privire la respectivul litigiu.
Art. 22
(1)
Conciliatorii sunt imparţiali şi independenţi în soluţionarea litigiilor cu care au fost sesizaţi şi răspund direct şi personal conform dreptului comun aplicabil.
(2)
Conciliatorii înscrişi în Registrul conciliatorilor pe domenii de activitate şi specialităţi constituie Corpul conciliatorilor.
(3)
Înscrierea în Registrul conciliatorilor se face prin taxă de înscriere, stabilită în sumă fixă, aprobată prin decizie a Consiliului A.S.F. la propunerea Colegiului de coordonare.
Art. 23
(1)
Entităţile autorizate, reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F, după caz, au obligaţia să informeze consumatorul, inclusiv prin publicarea pe site-ul internet, cu privire la dreptul acestuia de a apela la soluţionarea alternativă a litigiilor, potrivit prezentului regulament şi OG nr.
38/2015
, precum şi cu privire la condiţiile de accesare a procedurilor de soluţionare a litigiilor.
(2)
Entităţile autorizate, reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F, după caz, au obligaţia să informeze consumatorii cu privire la faptul că entitatea căreia i se pot adresa este SAL-FIN.
(3)
Entităţile autorizate, reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F. nu pot refuza soluţionarea litigiului în cadrul SAL-FIN în cazul în care consumatorul şi-a exprimat în mod expres şi voluntar opţiunea de soluţionare.
Art. 24
Dispoziţiile prezentului regulament nu aduc atingere prerogativelor A.S.F. astfel cum acestea sunt prevăzute în OUG nr.
93/2012
.
Art. 25
(1)
Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării acestuia.
(2)
Prezentul regulament se completează cu dispoziţiile OG nr.
38/2015
şi ale legislaţiei specifice în domeniu.
(3)
Entităţile autorizate, reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F. au obligaţia de a se conforma prevederilor prezentului regulament în termen de 60 de zile de la data intrării sale în vigoare.
-****-
p. Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Gheorghe Cornel Coca Constantinescu
ANEXA nr. 1:
PROCEDURĂ pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin propunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN
ANEXA nr. 2:
PROCEDURĂ pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 383 din data de 19 mai 2016