HOTĂRÂRE nr. 37 din 9 septembrie 2014 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul European cu privire la orientările pentru punerea în aplicare a Directivei 2003/86/CE a Consiliului din 22 septembrie 2003 privind dreptul la reîntregirea familiei COM (2014)210
În temeiul prevederilor art. 67 şi 146 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 40 din Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Luând în considerare proiectul de opinie nr. 4c-19/239 adoptat de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 11 iunie 2014,
1.Camera Deputaţilor salută această comunicare ce oferă orientări pentru statele membre cu privire la modul de aplicare a Directivei 2003/86/CE a Consiliului din 22 septembrie 2003 privind dreptul la reîntregirea familiei. Orientările reflectă opiniile actuale ale Comisiei şi nu aduc atingere jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi evoluţiei viitoare a acesteia. Opiniile se pot schimba în viitor, prin urmare acesta este un document în continuă evoluţie şi un proces deschis. Directiva recunoaşte dreptul la reîntregirea familiei şi stabileşte condiţiile de exercitare a acestui drept.
2.Camera Deputaţilor constată că statele membre pot decide să extindă dreptul la reîntregirea familiei şi pentru alţi membri ai familiei decât soţul/soţia şi copiii minori. Statele membre pot condiţiona exercitarea dreptului la reîntregirea familiei de respectarea anumitor cerinţe, în cazul în care directiva permite acest lucru. De asemenea, statele membre păstrează o anumită marjă de apreciere pentru a verifica îndeplinirea cerinţelor impuse de directivă şi pentru a evalua interesele concurente ale persoanei în cauză şi ale comunităţii în ansamblu, în fiecare situaţie concretă.
3.Camera Deputaţilor evidenţiază că:
- obiectivele specifice sunt respectarea şi garantarea drepturilor persoanelor fizice, asigurarea transparenţei regulilor de reîntregire a familiei şi a standardelor comune la nivelul UE, promovarea şi punerea în aplicare nemijlocită a principiilor generale referitoare la disponibilitatea informaţiilor, la interesul superior al copilului, la dreptul de a depune contestaţii, la metodele de luptă antifraudă şi la metodele de luptă împotriva oricărei forme de abuz;
- punerea în practică a politicii comune în domeniul dreptului de azil, al protecţiei subsidiare şi al protecţiei temporare, precum şi a politicii comune de imigrare se realizează prin oferirea unui statut corespunzător oricărui resortisant dintr-o ţară terţă care are nevoie de protecţie internaţională, prin asigurarea respectării principiului nereturnării, prin gestionarea eficientă a fluxurilor de migraţie, prin tratamentul echitabil al resortisanţilor statelor terţe aflaţi în situaţie de şedere legală pe teritoriul statelor membre, precum şi prevenirea imigrării ilegale. Toate aceste garanţii reprezintă deziderate ale identităţii europene ale tuturor statelor membre ale Uniunii Europene;
- pentru cetăţenii non-UE, problema reîntregirii familiei pentru resortisanţii ţărilor terţe este reglementată de Directiva 2003/86/CE. Reîntregirea familiei ajută la crearea unei stabilităţi socioculturale, la facilitarea integrării cetăţenilor non-UE în cadrul statelor UE şi la promovarea coeziunii economice şi sociale;
- liniile de interpretare ale directivei trebuie să confere siguranţă juridică persoanelor vizate şi să ţină seama de interesul superior al copilului, să respecte principiile prevăzute de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene privind protecţia familiei şi respectarea vieţii de familie, să respecte jurisprudenţa relevantă a Curţii Europene a Drepturilor Omului şi a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi să ia măsuri împotriva abuzurilor sau a fraudei cu privire la drepturile conferite de directivă. De asemenea, comunicarea prevede obligaţia statelor membre de a acorda căi de atac eficace împotriva deciziilor luate de autorităţile naţionale atât susţinătorului reîntregirii, cât şi membrilor familiei acestuia pentru a permite posibilitatea de exercitare efectivă a dreptului în cauză.
4.Camera Deputaţilor semnalează că dreptul la viaţa familială şi privată este un drept fundamental, iar materializarea acestui drept pe deplin ar trebui să permită susţinătorilor reîntregirii, în sensul directivei, să aibă dreptul să iniţieze procedurile de reunificare familială din momentul obţinerii permisului de şedere, fără a mai fi necesară perioada minimă de şedere.
5.Camera Deputaţilor subliniază că reîntregirea familiei ar trebui extinsă pentru a cuprinde categorii mai diverse, în special copiii care au împlinit 18 ani sau fraţii/surorile, luându-se în considerare factorii de risc din ţara de origine şi factorii culturali. De asemenea, ar trebui extinse termenele-limită pentru depunerea solicitării pentru reîntregirea familiei, astfel încât să permită posibililor susţinători contactarea membrilor familiei, pregătirea documentaţiei complete pentru procesul de reîntregire a familiei, precum şi alte probleme care ţin de situaţia acestora.
6.Camera Deputaţilor ia act că directiva se aplică numai susţinătorilor reîntregirii care sunt resortisanţi ai ţărilor terţe. Prin susţinător al reîntregirii se va înţelege orice persoană care nu este cetăţean al Uniunii Europene în sensul art. 20 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care are reşedinţa în mod legal pe teritoriul unui stat membru şi care solicită reîntregirea familiei. Corelativ, pot solicita reîntregirea şi membrii de familie ai acestei persoane, resortisanţi ai unei ţări terţe şi care se alătură susţinătorului reîntregirii în vederea menţinerii unităţii familiale, indiferent dacă legăturile de familie sunt anterioare sau posterioare intrării susţinătorului reîntregirii.
7.Camera Deputaţilor precizează că Guvernul României, prin Hotărârea Guvernului nr. 498/2011, a aprobat Strategia naţională privind imigraţia pentru perioada 2011-2014 pentru a pune în aplicare o politică de imigraţie specifică, în funcţie de nevoile identificate la nivel naţional, şi în acelaşi timp concertată, ţinând seama de impactul pe care aceasta îl poate avea asupra celorlalte state membre ale Uniunii Europene, asigurând totodată un tratament echitabil al imigranţilor şi integrarea armonioasă a acestora în societatea-gazdă.
8.Camera Deputaţilor constată că România a modificat şi a completat legislaţia privind regimul străinilor, precum şi unele acte normative în domeniul migraţiei şi azilului, pentru a se alinia politicii Uniunii Europene, în vederea aplicării unor standarde comune cu celelalte state membre.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 9 septembrie 2014, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 666 din data de 10 septembrie 2014