ORDIN nr. 5138 din 15 decembrie 2014 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual
în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Regulamentul de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual, prevăzut în anexă, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin prevederile Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.422/2011*) privind aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului sau examenului de promovare în grade sau trepte profesionale a personalului contractual îşi încetează aplicabilitatea.
_______
*) Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.422/2011 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3
Instituţiile şi unităţile aflate în subordinea sau în coordonarea ministerului, Direcţia generală buget-finanţe şi resurse umane şi direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei naţionale,

Remus Pricopie

ANEXĂ: REGULAMENT de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare a personalului contractual
Art. 1
(1)Prin promovare se asigură evoluţia în carieră a personalului contractual, prin trecerea într-un grad superior sau treaptă profesională superioară, într-o funcţie de conducere ori într-o funcţie pentru care este prevăzut un nivel de studii superior.
(2)Promovarea personalului contractual din sectorul bugetar în grade sau trepte profesionale se face, de regulă, pe un post vacant, iar, în situaţia în care nu există un asemenea post, se face prin transformarea postului din statul de funcţii în care acesta este încadrat într-unul de nivel imediat superior.
(3)Promovarea în grade sau trepte profesionale a personalului contractual din sectorul bugetar se face prin examen, respectiv concurs pentru posturile vacante.
(4)Promovarea într-o funcţie de conducere se face pe un post vacant cu respectarea prevederilor referitoare la ocuparea unui post vacant prin concurs sau examen.
(5)Promovarea într-o funcţie pentru care este prevăzut un nivel de studii superior ca urmare a obţinerii unei diplome de studii se face prin transformarea postului din statul de funcţii în care persoana este încadrată într-un post prevăzut cu studii superioare de scurtă sau de lungă durată, al cărui grad profesional este imediat superior celui de debutant, cu menţinerea gradaţiei avute la data promovării şi ulterior promovării examenului organizat în acest sens, cu respectarea prevederilor art. 411, 44 şi 45 din Regulamentul-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 286/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2
Transformarea posturilor ocupate în vederea promovării se aprobă astfel:
a)pentru posturile din unităţile finanţate de la bugetul de stat sau din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat transformarea se face cu aprobarea ordonatorului principal de credite;
b)pentru posturile din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat transformarea se face cu avizul inspectoratului şcolar şi cu aprobarea ordonatorului principal de credite (consiliul local/judeţean);
c)pentru posturile din instituţiile de învăţământ superior transformarea se face cu aprobarea senatului universitar;
d)pentru posturile din unităţile finanţate din venituri proprii transformarea se face cu aprobarea conducerii unităţii.
Art. 3
(1)Promovarea într-o funcţie pentru care este prevăzut un nivel de studii superior se face numai în măsura în care conducătorul autorităţii sau instituţiei publice decide ca atribuţiile din fişa postului să fie modificate în mod corespunzător.
(2)Propunerea de promovare într-o funcţie cu un nivel de studii superior, ca urmare a absolvirii de către salariat a unor forme de învăţământ superior în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau considerată de autoritatea ori instituţia publică ca fiind utilă pentru desfăşurarea activităţii, justificată de necesitatea modificării fişei de post, se face de către şeful ierarhic superior la cererea salariatului, însoţită de copia legalizată a diplomei de licenţă, respectiv a diplomei de absolvire sau, după caz, de adeverinţa care să ateste absolvirea studiilor, eliberate de o instituţie de învăţământ superior acreditată, şi este aprobată de către conducătorul autorităţii ori instituţiei publice.
Art. 4
(1)Promovarea personalului contractual din sectorul bugetar în grade sau trepte profesionale imediat superioare se face prin examen, în baza unui referat de evaluare întocmit de şeful ierarhic şi aprobat de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
(2)Examenul de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare se poate organiza trimestrial, semestrial ori anual, în funcţie de decizia conducătorului autorităţii ori instituţiei publice.
(3)Persoanele încadrate în funcţii contractuale de debutant vor fi promovate, prin examen, la sfârşitul perioadei de debut stabilită în condiţiile legii, în funcţia, gradul sau treapta profesională imediat superioară, în baza unui referat de evaluare întocmit de şeful ierarhic şi aprobat de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
(4)Referatul de evaluare întocmit de şeful ierarhic cuprinde următoarele elemente:
a)descrierea activităţii desfăşurate de candidat;
b)nivelul de însuşire a legislaţiei specifice activităţii desfăşurate;
c)aptitudinile pe care le-a dovedit candidatul în modul de îndeplinire a atribuţiilor;
d)conduita candidatului în timpul serviciului;
e)propunerea de promovare;
f)bibliografia şi, după caz, tematica examenului de promovare;
g)propuneri privind componenţa comisiei de examinare şi cea de soluţionare a contestaţiilor.
(5)Referatul de evaluare se depune la compartimentul resurse umane sau la persoana desemnată în acest sens cu 30 de zile calendaristice înainte de organizarea examenului de promovare.
Art. 5
(1)Anunţul privind examenul de promovare se afişează la sediul şi pe pagina de internet a autorităţii sau instituţiei publice, după caz, cu 10 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru organizarea acestuia.
(2)Anunţul va conţine în mod obligatoriu:
a)data, ora şi locul desfăşurării examenului;
b)bibliografia şi, după caz, tematica;
c)modalitatea de desfăşurare a examenului.
(3)Examenul de promovare a personalului contractual constă în susţinerea unei probe scrise sau a unei probe practice, după caz, stabilite de comisia de examinare. Proba practică înlocuieşte proba scrisă în cazul funcţiilor contractuale la care este necesară verificarea abilităţilor practice.
(4)Pentru a participa la examenul de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare, candidatul trebuie să fi obţinut calificativul "foarte bine" la evaluarea performanţelor profesionale individuale cel puţin de două ori în ultimii 3 ani, în care acesta s-a aflat în activitate.
Art. 6
(1)Comisia de examinare şi comisia de soluţionare a contestaţiilor, desemnate prin act administrativ al ordonatorului de credite al autorităţii sau instituţiei publice, sunt formate din 3 membri cu experienţa şi cunoştinţele necesare în domeniul postului în care se face promovarea şi un secretar.
(2)Calitatea de membru în comisia de examinare este incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(3)Fiecare membru al comisiei de examinare propune pe baza bibliografiei şi, după caz, a tematicii maximum 3 subiecte, dintre care comisia de examinare stabileşte 3 până la 9 subiecte, cu cel mult două ore înainte de ora stabilită pentru examenul de promovare.
(4)La locul, data şi ora stabilite pentru examenul de promovare, comisia de examinare pune la dispoziţia fiecărui candidat lista subiectelor stabilite.
(5)Fiecare candidat redactează o lucrare pe un subiect ales dintre cele stabilite de către comisia de examinare.
(6)Durata examenului de promovare se stabileşte de comisia de examinare în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor stabilite, dar nu poate depăşi 3 ore.
Art. 7
(1)În cadrul examenului de promovare fiecare membru al comisiei de examinare notează lucrarea elaborată de candidat cu un punctaj maxim de 100 de puncte, pe baza următoarelor criterii:
a)cunoştinţe teoretice necesare funcţiei evaluate;
b)abilităţi de comunicare;
c)capacitate de sinteză;
d)complexitate, iniţiativă, creativitate.
(2)Comisia de examinare stabileşte ponderea din nota finală a fiecărui criteriu prevăzut la alin. (1).
(3)Proba practică este notată de către membrii comisiei de examinare cu un punctaj de maximum 100 de puncte.
(4)Punctajul acordat de membrii comisiei de examinare este consemnat în borderoul de notare.
(5)Punctajul minim de promovare este de 50 de puncte.
(6)Rezultatele examenului de promovare se afişează la sediul autorităţii sau instituţiei publice, precum şi pe pagina de internet a acesteia, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la data susţinerii acestuia.
(7)Candidaţii nemulţumiţi de rezultatul obţinut pot depune contestaţie în termen de o zi lucrătoare de la data afişării rezultatelor, sub sancţiunea decăderii din acest drept.
(8)Comisia de soluţionare a contestaţiilor va reevalua lucrarea sau proba practică, iar rezultatele finale se afişează la sediul instituţiei sau autorităţii publice în două zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestaţiei.
Art. 8
(1)Ca urmare a promovării examenului de promovare, încadrarea în noua funcţie se face începând cu prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc promovarea, iar fişa de post se modifică şi se completează cu noi atribuţii.
(2)În situaţia în care persoana examinată nu a obţinut punctajul minim, aceasta rămâne încadrată pe funcţia deţinută anterior, respectiv pe gradul/treapta profesională avut/avută.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 49 din data de 21 ianuarie 2015