REGULAMENT din 3 iunie 2013 de organizare şi desfăşurare a concursului cu tematică de protecţie civilă "Cu viaţa mea apăr viaţa"
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Concursul cu tematică de protecţie civilă "Cu viaţa mea apăr viaţa" reprezintă activitatea extraşcolară de pregătire a elevilor din învăţământul gimnazial şi liceal în domeniul protecţiei civile şi este organizat la nivel naţional de Ministerul Educaţiei Naţionale, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Interne - prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi al Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România.
(2)La nivel teritorial, concursul cu tematică de protecţie civilă este organizat de structurile aflate în subordinea sau în coordonarea instituţiilor şi organizaţiilor menţionate la alin. (1).
Art. 2
Concursul cu tematică de protecţie civilă are caracter educativ, tehnico-aplicativ şi sportiv şi se organizează anual până la faza judeţeană, şi din 2 în 2 ani, începând cu anul 2011, până la etapa naţională, distinct pe următoarele niveluri:
a)ciclul gimnazial - clasele V-VIII;
b)ciclul liceal - clasele IX-XI.
Art. 3
Concursul cu tematică de protecţie civilă se organizează având ca obiective:
a)dezvoltarea capacităţii de percepţie a protecţiei civile ca ansamblu de activităţi cu caracter exclusiv umanitar;
b)cunoaşterea şi aprecierea factorilor de risc potenţial generatori de situaţii de urgenţă sau dezastre la care este expusă comunitatea din care fac parte;
c)adoptarea comportamentului adecvat şi cunoaşterea modului de acţiune în cazul iminenţei producerii sau al apariţiei unei situaţii de urgenţă ori dezastru;
d)dezvoltarea atitudinii de solidaritate şi de implicare voluntară în acţiunile de prevenire şi de intervenţie în situaţii de urgenţă sau dezastre.
Art. 4
Concursul cu tematică de protecţie civilă se desfăşoară după următorul program:
a)şedinţa tehnică, organizată înaintea concursului;
b)desfăşurarea probei teoretice;
c)stabilirea, prin tragere la sorţi, a ordinii de intrare în concurs a echipajelor şi anunţarea acesteia;
d)pregătirea pentru concurs (validarea echipajelor, controlul, verificarea şi omologarea aparaturii de comunicaţii şi a mijloacelor tehnice specifice folosite pe timpul concursului, pregătirea arbitrilor etc.);
e)antrenament pentru executarea probelor practice de concurs, efectuat sub îndrumarea unui membru al juriului;
f)festivitatea de deschidere a concursului;
g)desfăşurarea concursului pe probe;
h)stabilirea clasamentului pe probe şi a clasamentului general;
i)anunţarea rezultatelor;
j)festivitatea de premiere a echipajelor şi a celor mai buni concurenţi.
CAPITOLUL II: Organizarea concursului
SECŢIUNEA 1: Etapele concursului
Art. 5
Concursul se organizează eşalonat şi cuprinde următoarele etape:
- etapa pe unitate de învăţământ, club sau palat al copiilor şi elevilor;
- etapa pe localitate/sector al municipiului Bucureşti;
- etapa judeţeană/pe municipiul Bucureşti;
- etapa interjudeţeană;
- etapa naţională.
Art. 6
(1)Etapa pe unitate de învăţământ/club sau palat al copiilor şi elevilor se desfăşoară până la sfârşitul lunii martie şi este organizată de directorul unităţii/instituţiei de învăţământ, cu sprijinul inspectorului de protecţie civilă/personalului de specialitate în domeniul protecţiei civile de la nivelul localităţii.
(2)Etapa pe unitate de învăţământ/club sau palat al copiilor şi elevilor constă în selecţia elevilor care compun echipajul reprezentativ/echipajele reprezentative, după caz, în urma susţinerii unei probe teoretice.
Art. 7
(1)Etapa pe localitate/sector at municipiului Bucureşti se desfăşoară în luna aprilie, este organizată de inspectoratul şcolar judeţean/al sectorului, cu sprijinul inspectorului de protecţie civilă/personalului de specialitate în domeniul protecţiei civile de la nivelul localităţii/sectorului şi este coordonată de inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2)La etapa pe localitate/sector participă echipajele reprezentative ale unităţilor/instituţiilor de învăţământ, însoţite de câte un cadru didactic.
(3)Etapa pe localitate/sector al municipiului Bucureşti constă în susţinerea unei probe teoretice şi a probei practice "Transportul asistat al unui accidentat aşezat pe targă pe distanţa de 50 m", echipele clasate pe locul I (fete şi băieţi) fiind desemnate echipaje reprezentative ale localităţii/sectorului.
Art. 8
(1)Etapa judeţeană/pe municipiul Bucureşti se desfăşoară în luna mai şi este organizată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, cu sprijinul inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2)La etapa judeţeană/pe municipiul Bucureşti participă echipajele reprezentative ale localităţilor/sectoarelor, însoţite de câte un cadru didactic şi eventual de un inspector de protecţie civilă.
(3)Etapa judeţeană/pe municipiul Bucureşti constă în susţinerea unei probe teoretice şi a două probe practice, echipajele clasate pe locul I fiind desemnate echipaje reprezentative ale judeţului/municipiului Bucureşti.
Art. 9
(1)Etapa interjudeţeană se organizează cu echipajele reprezentative ale judeţelor/municipiului Bucureşti şi se desfăşoară în ultima decadă a semestrului II al anului de învăţământ.
(2)Etapa interjudeţeană este organizată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, cu sprijinul inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti, şi este coordonată, în parteneriat, de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. Gruparea judeţelor pentru această etapă este prevăzută m anexa nr. 7, care face parte integrantă din prezentul regulament.
(3)Etapa interjudeţeană se desfăşoară în locaţiile stabilite de comun acord de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
(4)Etapa interjudeţeană constă în susţinerea unei probe teoretice şi a celor două probe practice, echipajele clasate pe locul I fiind desemnate echipaje reprezentative pentru a participa la etapa naţională.
Art. 10
(1)Etapa naţională se organizează cu echipajele clasate pe locul I la etapa interjudeţeană şi se desfăşoară în vacanţa de vară a elevilor, de regulă în luna septembrie, într-o tabără stabilită de comun acord de Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Tineretului şi Sportului, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, al Ministerului Sănătăţii şi Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România, precum şi al autorităţilor administraţiei publice locale.
(2)Etapa este organizată, în parteneriat, de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
SECŢIUNEA 2: Condiţii de participare şi componenţa echipelor
Art. 11
(1)Fiecare echipaj participant la concurs este format din 4 elevi (3 concurenţi + o rezervă) şi conducătorul echipajului (cadrul didactic coordonator).
(2)Echipajele de concurs pot fi de băieţi/mixte sau de fete, elevii având vârsta cuprinsă între 10 şi 15 ani, pentru clasele V-VIII, respectiv între 15 şi 18 ani, pentru Clasele IX-XI, împliniţi în anul calendaristic al desfăşurării concursului.
Art. 12
După sosirea echipajelor la locul de concurs, conducătorii acestora se întâlnesc la biroul de conducere a concursului, pentru primirea Fişei de înscriere în concurs. Fişa de înscriere este prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 13
(1)Validarea echipajelor se face de către conducerea concursului, după desfăşurarea şedinţei tehnice, pe baza tabelelor nominale ştampilate şi semnate de directorii unităţilor de învăţământ (şcoală, club sau palat al copiilor şi elevilor) şi a certificatelor de naştere/cărţilor de identitate.
(2)Pentru etapele pe localitate, judeţeană, interjudeţeană şi naţională, conducătorii echipajelor trebuie să prezinte conducerii concursului şi avizele medicale pentru efort fizic, respectiv avizele epidemiologice individuale.
(3)După validare, conducătorii echipajelor completează fişele de înscriere în vederea participării la probele concursului.
SECŢIUNEA 3: Conducerea concursului
SUBSECŢIUNEA 1: 3.1. Structură
Art. 14
Conducerea concursului este asigurată de juriu, compus din preşedinte, membri şi arbitri.
Art. 15
În funcţie de etapele concursului, componenţa juriului se stabileşte astfel:
a)la etapa pe unitate de învăţământ/club sau palat al copiilor şi elevilor: preşedintele juriului - directorul unităţii de învăţământ/clubului sau palatului copiilor şi elevilor şi 2 membri - cadre didactice;
b)la etapa pe localitate (comune): preşedintele juriului - secretarul comunei şi 2 membri - şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi un reprezentant al autorităţii publice locale;
c)la etapa pe localitate (municipii şi oraşe)/sector: preşedintele juriului - un reprezentant al inspectoratului şcolar şi 2 membri - inspectorul de protecţie civilă (personal de specialitate) şi un reprezentant al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti;
d)la etapa judeţeană/pe municipiul Bucureşti: preşedintele juriului - un reprezentant al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi 3 membri - un reprezentant al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti, un inspector de protecţie civilă (personal de specialitate) din cadrul autorităţii publice locale şi un reprezentant al autorităţii de sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti sau al filialei de Cruce Roşie din judeţul în care se organizează concursul;
e)la etapa interjudeţeană: preşedintele juriului - un reprezentant al inspectoratului şcolar şi 3 membri - un reprezentant al Direcţiei judeţene de sport şi tineret, un reprezentant al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă al judeţului în care se organizează concursul şi un reprezentant al autorităţii de sănătate publică sau al filialei de Cruce Roşie din judeţul în care se organizează concursul;
f)la etapa naţională: preşedintele juriului - un reprezentant al Ministerului Educaţiei Naţionale/persoană delegată din cadrul unui inspectorat şcolar şi 3 membri - un reprezentant al inspectoratului şcolar din judeţul organizator, un reprezentant al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi un reprezentant al Societăţii Naţionale de Cruce Roşie.
Art. 16
(1)Arbitrii sunt desemnaţi din rândul ofiţerilor şi subofiţerilor din inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti, al inspectorilor de protecţie civilă, al şefilor de servicii voluntare şi private sau al cadrelor tehnice de specialitate, al profesorilor şi instructorilor sportivi.
(2)Numărul arbitrilor se stabileşte în funcţie de numărul de echipaje înscrise în concurs. Arbitrii sunt desemnaţi de juriul concursului.
Art. 17
În îndeplinirea atribuţiilor, conducerea concursului este sprijinită de comisia administrativă şi de personal medical specializat.
Art. 18
Comisia administrativă se compune din administratorul taberei/persoana desemnată de directorul unităţii şcolare organizatoare şi 2-3 membri.
SUBSECŢIUNEA 2: 3.2 Atribuţii
Art. 19
(1)Preşedintele juriului răspunde în mod direct de asigurarea imparţialităţii pe timpul desfăşurării concursului, precum şi de aplicarea prevederilor regulamentului de concurs.
(2)El este obligat:
a)să stabilească data desfăşurării şedinţei tehnice;
b)să verifice împreună cu reprezentantul serviciilor de urgenţă profesioniste şi cu arbitrul principal amenajarea terenului de concurs, aparatura de comunicaţii şi mijloacele tehnice specifice folosite pe timpul probelor practice, iar, în cazul în care constată nereguli, să ia măsuri pentru remedierea lor;
c)să stabilească, împreună cu membrii juriului, ordinea intrării în concurs a echipajelor, pe care o comunică arbitrului principal;
d)să instruiască arbitrii şi să supravegheze modul cum aceştia îşi îndeplinesc atribuţiile;
e)să verifice şi să semneze fişele centralizatoare de arbitraj la finalizarea probelor de concurs (anexa nr. 6, care face parte integrantă din prezentul regulament);
f)să întocmească, împreună cu membrii juriului, clasamentul general şi să anunţe rezultatul final.
Art. 20
(1)Atribuţiile şi competenţele arbitrilor sunt următoarele:
a)arbitrul principal:
- instruieşte arbitrii cronometrori şi penalizatori;
- urmăreşte ca probele să se desfăşoare conform regulamentului;
- verifică identitatea concurenţilor înainte de începerea fiecărei probe;
- nu admite prezenţa altor persoane pe terenul de concurs, cu excepţia arbitrilor, concurenţilor angrenaţi în desfăşurarea probei şi conducătorilor echipajelor;
- dă startul pentru începerea probelor de concurs;
- validează penalizările indicate de arbitrii penalizatori şi le comunică juriului;
- propune juriului descalificarea sau eliminarea din concurs a concurenţilor şi echipajelor, în cazurile prevăzute de regulament;
b)arbitrii cronometrori:
- verifică buna funcţionare a cronometrelor;
- înregistrează timpii concurenţilor şi ai echipajelor, pe care îi comunică arbitrului principal;
- asigură aplicarea regulamentului pe terenul de concurs;
c)arbitrii penalizatori:
- controlează dotarea, echiparea şi poziţia de start a concurenţilor, precum şi dispunerea accesoriilor/materialelor în terenul de concurs;
- verifică starea materialelor, aparatelor, obstacolelor şi accesoriilor de pe lista de concurs şi comunică arbitrului principal cazurile ce constituie nereguli în desfăşurarea probelor;
- anunţă arbitrul principal când se poate da startul;
- urmăresc executarea corectă a mişcărilor şi a probelor, conform regulamentului;
- comunică arbitrului principal neregulile constatate pentru care se aplică penalizări.
SUBSECŢIUNEA 3: 3.3. Semne distinctive
Art. 21
(1)Colectivul care asigură organizarea şi conducerea concursului este echipat în uniforma de serviciu, pentru cadrele militare şi în ţinută obişnuită pentru restul personalului, purtând pentru identificare pe braţul stâng o banderolă roşie cu înscrisul alb, astfel:
a)conducătorul concursului (preşedintele juriului) - C.C.;
b)arbitru principal - A.P;
c)arbitru cronometror - A.C.;
d)arbitru penalizator - A. Pn.;
e)membru al comisiei administrative - C.A.
(2)Personalul medical va purta pe timpul desfăşurării probelor practice ale concursului o banderolă albă cu cruce roşie.
CAPITOLUL III: Desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1: Obiectivate concursului
Art. 22
Obiectivele concursului cu tematică de protecţie civilă sunt următoarele:
A.Pentru proba teoretică:
a)activitatea de protecţie civilă în România: definirea locului şi rolului protecţiei civile;
b)consolidarea cunoştinţelor despre dezastrele naturale şi tehnologice produse pe teritoriul României şi a măsurilor de prevenire, protecţie şi intervenţie în situaţii de urgenţă;
c)avertizarea şi alarmarea în caz de dezastru; folosirea apelului de urgenţă 112;
d)cunoaşterea mijloacelor de protecţie individuală şi colectivă;
e)cunoaşterea organizării şi funcţionării serviciilor de urgenţă;
f)cunoaşterea şi aplicarea regulilor de comportare în cazul descoperirii muniţiei rămase neexplodată;
g)însuşirea cunoştinţelor teoretice de bază privind acordarea primului ajutor.
B.Pentru probele practice:
a)formarea deprinderilor practice pentru acordarea primului ajutor;
b)dezvoltarea sentimentului solidarităţii şi conştientizarea importanţei voluntariatului în cadrul acţiunilor de intervenţie;
c)cunoaşterea modului de folosire a mijloacelor de protecţie individuală;
d)cunoaşterea măsurilor de protecţie, comportare şi intervenţie adecvate factorilor de risc generatori de situaţii de urgenţă;
e)dezvoltarea rezistenţei fizice şi a abilităţilor practice individuale.
SECŢIUNEA 2: Proba teoretică
Art. 23
(1)Proba teoretică constă în rezolvarea unui chestionar cu 15 întrebări şi are ca scop verificarea cunoştinţelor acumulate prin parcurgerea tematicii specifice, în funcţie de nivelurile prevăzute la art. 2.
(2)Chestionarul supus rezolvării este tras la sorţi de preşedintele juriului cu 10 minute înainte de începerea concursului, în prezenţa echipajelor, dintr-un set de 3 chestionare tip grilă introduse în plicuri sigilate. Timpul de lucru alocat este de 30 de minute.
(3)Pentru fiecare etapă a concursului chestionarele sunt întocmite de membrii juriului.
(4)Fiecare întrebare este cotată cu câte două puncte şi are 3 variante de răspuns, una corectă şi două eronate.
(5)La această probă participă întreg echipajul, inclusiv rezerva.
Art. 24
Proba teoretică a etapei naţionale se poate desfăşura pe două serii, în funcţie de spaţiul disponibil.
Art. 25
(1)În cazul desfăşurării probei practice pe serii, repartizarea judeţelor se face în ordine alfabetică, prima serie fiind constituită din primele 20 de judeţe plus municipiul Bucureşti.
(2)Pentru cea de-a doua serie, chestionarul supus rezolvării este tras la sorţi în condiţiile menţionate la art. 23 alin. (2), imediat după prima serie, fiind diferit de cel utilizat la seria I.
(3)Corectarea tuturor lucrărilor se face la finalul timpului destinat rezolvării pentru cea de-a doua serie.
Art. 26
Înscrierea răspunsurilor echipajului se face pe foaia de răspuns primită odată cu chestionarul care conţine întrebările. Modelul foii de răspuns este prezentat în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 27
(1)Foaia de răspuns se completează la indicaţia preşedintelui juriului cu denumirea/numărul şcolii, localitatea, respectiv denumirea judeţului, în funcţie de etapa concursului.
(2)Foile de răspuns se sigilează de către membrii juriului şi se completează de către participanţi numai cu pastă sau cerneală de culoare albastră, prin marcarea răspunsului considerat corect prin litera "x".
(3)Pe foaia de răspuns nu sunt admise modificări sau ştersături. La solicitarea concurenţilor, în cazul în care se impune înlocuirea foii de răspuns, preşedintele juriului poate dispune anularea acesteia şi distribuirea unui nou tipizat.
Art. 28
Orice neregulă sau nelămurire va fi exprimată cu voce tare, înainte de începerea concursului. Membrilor echipajului le este permis să se consulte între ei, dar cu o intensitate scăzută a vocii.
Art. 29
(1)Corectarea lucrărilor se face imediat după încheierea probei, de către membrii juriului, în prezenţa preşedintelui juriului.
(2)După terminarea procesului de corectare, preşedintele juriului consemnează pe fiecare foaie de răspuns punctajul obţinut.
Art. 30
Desigilarea lucrărilor şi întocmirea tabelului centralizator cu rezultatele obţinute se autentifică sub semnătură de către preşedintele şi membrii juriului. Tabelul centralizator este prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul regulament. Tabelul va fi întocmit în două exemplare, din care unul va fi afişat, împreună cu rezolvarea corectă a chestionarului, în locul stabilit de preşedintele juriului.
Art. 31
Contestaţiile rezultatelor obţinute se depun în scris de către conducătorul echipajului, în termenul de 60 de minute calculat din momentul afişării acestora.
Art. 32
Rezolvarea contestaţiilor se face imediat după încheierea termenului de depunere, de o comisie formată din 2 membri, stabilită de preşedintele juriului.
SECŢIUNEA 3: Probe practice
SUBSECŢIUNEA 0:
Art. 33
Participarea echipelor la probele practice ale concursului este condiţionată de obţinerea a minimum 16 puncte la proba teoretică.
Art. 34
Probele practice sunt cronometrate, timpul obţinut constituind criteriul de departajare la clasarea finală a echipajelor.
SUBSECŢIUNEA 1: 3.1. Proba nr. 1 - Transportul asistat al unui accidentat aşezat pe targă pe distanţa de 50 m
Art. 35
(1)Concurenţii care formează echipajul sunt numerotaţi de la 1 la 3. Concurenţii sunt adunaţi la linia de start cu faţa către linia de sosire. Targa se află amplasată la linia de start. Victima se află la 25 m de linia de start, culcată cu faţa în sus. La semnalul "Atenţie - START" concurenţii cu numerele 1 şi 2 ridică targa şi încep alergarea împreună cu concurentul nr. 3 până la victimă. Ajunşi la aceasta, aşază targa lângă accidentat, îl ridică de pe sol şi îl aşază pe targă respectând următoarea succesiune de operaţiuni:
a)salvatorul dinspre capul accidentatului (concurentul nr. 1) priveşte către picioarele acestuia, iar ceilalţi doi salvatori (concurenţii nr. 2 şi 3) se aşază invers, cu faţa către capul accidentatului. Salvatorul din mijloc (concurentul nr. 3) apucă bluza şi cordonul pantalonilor accidentatului, salvatorul din spate (concurentul nr. 2) apucă cu putere pantalonii victimei la nivelul genunchilor şi gambei, iar salvatorul de la capul accidentatului (concurentul nr. 1) îi susţine capul şi umerii, respectând descrierile grafice aflate în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul regulament;
b)la comanda "atenţie - ridicaţi - aşezaţi" dată de şeful echipajului (concurentul nr. 3) se acţionează simultan prin ridicarea accidentatului, tragerea acestuia deasupra tărgii şi aşezarea simultană pe targă;
c)după aşezarea pe targă, salvatorii asigură accidentatul cu chingile (curelele) de siguranţă ale acesteia. Targa se ridică de concurenţii 1 şi 2, aşezaţi între mânerele tărgii (cu un genunchi poziţionat pe sol), la comanda "atenţie-ridicaţi" dată de concurentul nr. 3 (şeful echipajului de salvare). Deplasarea se face la pas, în contratimp (asincron), salvatorul din faţă (concurentul nr. 1) plecând cu piciorul stâng, iar cel din spate (concurentul nr. 2) cu dreptul, cu menţinerea capului accidentatului în sensul de mers. Concurentul nr. 3 se deplasează pe tot parcursul, ţinând sub observaţie permanentă victima, poziţionându-se la mijlocul tărgii (în partea dreaptă a acesteia), neparticipând la susţinerea ei;
d)la 40 de m faţă de linia de start este poziţionat un obstacol având înălţimea de 1 m (parapet, bârnă). Concurenţii nr. 1 şi 3 poziţionează targa cu capătul din faţă pe parapet, escaladează obstacolul şi trag targa până la sprijinirea acesteia la celălalt capăt. Concurentul nr. 2 escaladează, la rândul lui, obstacolul, preia targa cu ajutorul concurentului nr. 3 şi se continuă deplasarea cu respectarea regulilor menţionate la lit. c), până la trecerea liniei de sosire aflate la 50 m faţă de linia de start. După trecerea liniei de sosire concurenţii aşază pe sol targa.
(2)Pe timpul manipulării şi transportului victimei se respectă următoarele reguli:
a)poziţia corpului accidentatului trebuie să rămână dreaptă în timpul ridicării;
b)mişcarea accidentatului trebuie să se facă astfel încât segmentul format de capul, gâtul, trunchiul şi bazinul acestuia să rămână nemişcat, ca un ax rigid;
c)mişcările să fie line şi bine coordonate;
d)accidentatul să fie permanent supravegheat;
e)targa să rămână constant orizontală.
(3)Proba este notată cu maximum 35 de puncte şi se consideră încheiată la trecerea liniei de sosire de întregul echipaj.
(4)Timpul de bază este de 60 de secunde pentru echipajele de liceu, respectiv 75 de secunde pentru echipajele de gimnaziu.
(5)Se aplică penalizări în următoarele situaţii:
a)poziţionarea incorectă a salvatorilor faţă de victimă [contrar prevederilor alin. (1) lit. a)]: 1 punct pentru fiecare greşeală;
b)manipularea incorectă a victimei:
- manevre greşite de apucare a victimei: 1 punct pentru fiecare greşeală;
- ridicarea şi aşezarea victimei pe targă fără comandă: 2 puncte;
- neasigurarea sau asigurarea incompletă a victimei pe targă: 2 puncte;
- victima aşezată pe timpul transportului în poziţie incorectă (cu capul în sens invers sensului de mers): 1 punct;
c)abaterea tărgii de la poziţia orizontală pe timpul transportului: 1 punct;
d)alergarea pe timpul transportului victimei: 2 puncte;
e)fiecare depăşire a timpului de bază între 1 şi 5 secunde va fi penalizată cu câte 1 punct, 6 - 10 secunde cu 2 puncte, 11-15 secunde cu 3 puncte etc.;
f)poziţionarea incorectă a concurentului nr. 3 faţă de victimă pe timpul transportului: 1 punct.
(6)Echipajul participant este descalificat în următoarele situaţii:
a)scăparea victimei pe timpul ridicării şi aşezării pe targă;
b)căderea victimei de pe targă pe timpul transportului sau trecerii peste obstacol;
c)neterminarea probei de către toţi concurenţii echipajului;
d)simularea incapacităţii fizice de către concurenţi.
Art. 36
Victimele (accidentaţii) se aleg de preşedintele juriului, pot fi reprezentate(ţi) de rezervele echipajelor participante sau un manechin. În primul caz, victimele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)greutatea acestora să nu depăşească 40 kg pentru echipajele formate din elevi ai ciclului gimnazial (clasele V - VIII), respectiv 60 kg pentru echipajele formate din elevi ai ciclului liceal (clasele IX-XI);
b)să nu participe la desfăşurarea probei în cadrul echipajului din care face parte.
Art. 37
Tărgile utilizate pe timpul desfăşurării probei trebuie să fie omologate de Ministerul Sănătăţii.
Art. 38
Schiţa probei este prezentată în anexa nr. 4.
SUBSECŢIUNEA 2: 3.2. Proba nr. 2 - Deplasarea cu masca pe figură într-un raion cu obstacole, contaminat
Art. 39
(1)Proba se desfăşoară pe o pistă/teren având marcat cu var/vopsea sau sfori un traseu obligatoriu, cu dimensiunile de 20 m/10 m, împărţit(ă) în 5 culoare cu lăţimea de câte 2 m, măsuraţi în interiorul liniei de demarcaţie, cu următoarele obstacole: culoarul I: gard cu înălţimea de 1 m amplasat la 16 m faţă de linia de start; culoarul III: 4 jaloane amplasate la 6, 8, 10, respectiv 12 m faţă de linia de start; culoarul V: şanţ cu lăţimea de 1 m, situat la 12 m faţă de linia de sosire.
(2)Proba constă în parcurgerea traseului de un concurent echipat cu o mască de protecţie contra fumului şi gazelor cu vizoarele acoperite, prin ghidarea de către cel de-al doilea concurent aflat într-un punct fix, la 1 m în afara traseului (lângă culoarul V), cu ajutorul indicaţiilor transmise printr-o staţie radio (radiotelefon portabil) sau portavoce.
(3)La semnalul "Atenţie - START", concurentul trebuie să echipeze corect masca, cu montarea cartuşului filtrant, şi să înceapă deplasarea în terenul amenajat, într-un timp cât mai scurt, cu ocolirea jaloanelor în zigzag şi cu trecerea gardului, respectiv traversarea şanţului fără a cădea.
Art. 40
(1)Echipajele sunt reprezentate de către 2 concurenţi: concurentul care ghidează prin staţie parcurgerea traseului şi un concurent care se deplasează cu masca pe figură.
(2)Proba este notată cu maximum 35 de puncte şi se consideră încheiată la trecerea liniei de sosire de către concurent.
(3)Timpul de bază este de 3 minute atât pentru echipajele de liceu, cât şi pentru cele de gimnaziu.
(4)Se aplică penalizări în următoarele situaţii:
a)echiparea incorectă a măştii: 2 puncte;
b)ieşirea de pe traseu: 2 puncte;
c)căderea la trecerea gardului: 2 puncte;
d)atingerea sau dărâmarea jaloanelor: 1 punct de fiecare jalon;
e)fiecare depăşire a timpului de bază între 1 şi 5 secunde va fi penalizată cu câte 1 punct, 6-10 secunde cu 2 puncte, 11-15 secunde cu 3 puncte etc.;
f)depăşirea şanţului marcat: 2 puncte.
(5)Echipajele sunt descalificate în următoarele situaţii:
a)neterminarea probei;
b)tentativa de descoperire a vizoarelor sau de înlăturare parţială a măştii în scopul facilitării respiraţiei;
c)simularea incapacităţii fizice de către concurenţi.
Art. 41
Schiţa probei se află prezentată în anexa nr. 5, care face parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 42
În cazul în care, pe timpul desfăşurării probelor practice, echipajele sunt puse în imposibilitatea finalizării acestora din cauza incapacităţii fizice a unuia dintre concurenţi (răniri, leşin etc.), incapacitate constatată de medicul concursului, echipajul repetă proba cu înlocuirea de către rezervă a concurentului aflat în incapacitate.
CAPITOLUL IV: Aprecierea generală a rezultatelor. Clasarea şi departajarea echipajelor
Art. 43
(1)Clasarea echipajelor se face la finalizarea tuturor probelor, în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut.
(2)Punctajul fiecărui echipaj reprezintă suma tuturor punctelor obţinute la probele teoretică şi practice.
(3)În situaţie de egalitate, criteriul de departajare este timpul mai bun obţinut prin însumarea timpilor realizaţi la probele practice.
Art. 44
(1)În situaţia în care şi timpii însumaţi sunt egali, departajarea echipajelor se face în urma susţinerii unei probe de baraj, constând în 5 întrebări de dificultate crescută, în timp de 10 minute. Pentru fiecare întrebare se acordă 1 punct.
(2)Dacă şi în acest caz egalitatea persistă, departajarea se execută prin eliminare directă, prin sistemul "întrebare - răspuns", contra cronometru.
CAPITOLUL V: Asigurarea materială şi medicală
Art. 45
(1)Asigurarea logistică a concursului este furnizată, potrivit competenţelor, de către următoarele autorităţi ale administraţiei publice centrale:
- Ministerul Educaţiei Naţionale - transportul, cazarea, masa şi asigurarea condiţiilor de desfăşurare;
- Ministerul Educaţiei Naţionale, împreună cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă - acordarea premiilor şi a diplomelor, baza materială privind arbitrajul şi asigurarea aparaturii de comunicaţii şi a mijloacelor tehnice specifice (mijloace de amplificare, cronometre, fanioane, jaloane şi alte materiale necesare).
(2)În funcţie de etapele prevăzute la art. 5, asigurarea logistică a concursului este furnizată şi de către structurile aflate în subordinea sau în coordonarea autorităţilor administraţiei publice centrale prevăzute la alin. (1).
(3)Pentru desfăşurarea în condiţii optime a etapelor concursului, organizatorii vor solicita şi sprijinul instituţiei prefectului, al autorităţilor administraţiei publice locale (primării, consilii judeţene), precum şi al altor entităţi cu atribuţii în realizarea măsurilor de protecţie civilă pe plan local (direcţiile de sănătate publică, filialele Societăţii Naţionale de Cruce Roşie ori alte organizaţii, asociaţii şi fundaţii de interes public local).
Art. 46
Pe timpul desfăşurării concursului, comisia administrativă este responsabilă cu asigurarea măsurilor necesare pentru organizarea în bune condiţii a concursului (asigurarea materială, marcarea pistelor, transport, cazare şi masă), cu sprijinul personalului din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti.
Art. 47
Pe timpul desfăşurării probelor practice de concurs, asigurarea medicală se realizează de un echipaj specializat, compus dintr-un medic, 1-2 asistenţi medicali (în funcţie de etapa de desfăşurare a concursului) şi o autosanitară.
CAPITOLUL VI: Festivitatea de deschidere şi de premiere
Art. 48
Începând cu etapa judeţeană a concursului se organizează festivităţi ce cuprind următoarele activităţi:
a)festivitatea de deschidere:
- aducerea Drapelului naţional, intonarea imnului concomitent cu arborarea drapelului pe catarg;
- prezentarea mesajelor de deschidere a concursului;
- trecerea în revistă a echipajelor;
- defilarea echipajelor participante.
b)festivitatea de premiere:
- trecerea în revistă a echipajelor;
- prezentarea clasamentului general;
- acordarea distincţiilor şi a premiilor;
- prezentarea mesajelor de închidere a concursului;
- defilarea echipajelor participante.
Art. 49
(1)Pe timpul festivităţilor de deschidere şi de premiere echipajele sunt adunate în linie în ordinea alfabetică a judeţelor, în ţinută de concurs tip sport, având amplasate în partea laterală-dreapta tăbliţele cu numele judeţelor şi unităţilor de învăţământ pe care le reprezintă.
(2)Pentru defilare, reprezentantul care poartă tăbliţa va fi amplasat în faţă, la mijlocul frontului de deplasare a echipajului.
CAPITOLUL VII: Dispoziţii finale
Art. 50
Pentru etapa naţională, inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti vor înainta la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, până la data de 31 iulie, tabele cu echipajele participante la concurs, calificate în urma desfăşurării etapei interjudeţene.
Art. 51
Prezentarea echipajelor la etapa naţională va avea loc în seara premergătoare începerii activităţii în tabără, până la ora 19,00, unde vor fi întâmpinate de reprezentanţi ai inspectoratului şcolar judeţean şi ai inspectoratului pentru situaţii de urgenţă după graficul întocmit de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Ministerul Educaţiei Naţionale.
Art. 52
Pe timpul desfăşurării etapei naţionale, echipajele pot participa şi la alte acţiuni iniţiate de organizatori cum sunt: vizite la servicii de urgenţă, muzee şi obiective social-culturale, excursii turistice locale, întreceri distractive, vizionări de spectacole cultural-artistice.
Art. 53
Popularizarea concursului la nivel local şi naţional se face prin grija Ministerului Educaţiei Naţionale, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi a structurilor teritoriale subordonate acestora.
Art. 54
Prezentul regulament se modifică prin acord încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
-****-
ANEXA nr. 1: FIŞĂ DE ÎNSCRIERE ÎN CONCURS
Echipajul ...................
Judeţul .......................
Etapa .........................
Data .........................

Nr. crt.

Numele şi prenumele

Data naşterii

Atribuţii

Observaţii

1

  

conducătorul echipajului

 

2

  

concurent

 

3

  

concurent

 

4

  

concurent

 

5

  

rezervă

 
Conducătorul concursului,
.....................
Arbitru principal,
.....................
NOTĂ:
Se completează de către conducătorul echipajului, după validarea componenţei acestuia.
ANEXA nr. 2:

Echipajul ............................

(Unitatea de învăţământ)

Localitatea .........................

Judeţul ...............................

NOTĂ:

Se sigilează după completare.

FOAIE DE RĂSPUNS
(proba teoretică)

Numărul curent al întrebării

Soluţii

Puncte

a

b

c

1.

    

2.

    

3.

    

4.

    

5.

    

6.

    

7.

    

8.

    

9.

    

10.

    

11.

    

12.

    

13.

    

14.

    

15.

    

TOTAL PUNCTAJ

 
Preşedintele juriului,
.......................
(semnătura)
ANEXA nr. 3: TABEL CENTRALIZATOR cu rezultatele obţinute la proba teoretică

Nr. crt.

Echipajul
(unitatea de învăţământ)

Localitatea

Judeţul

Punctaj

Observaţii

1.

     

2.

     

...

     

...

     
      

...

     
NOTĂ:
Se completează cu "CALIFICAT" sau "RESPINS" pentru probele practice, în funcţie de punctajul obţinut (minimum 15 puncte, conform art. 33).
Preşedintele juriului,
...................
(semnătura)
Membrii juriului,
.................
................
(numele, prenumele şi semnătura)
ANEXA nr. 4: SCHIŢA PROBEI PRACTICE nr. 1
Legendă:
- ridicarea accidentatului, tragerea acestuia deasupra tărgii şi aşezarea simultana pe targă:
- ridicarea tărgii şi transportul victimei:
- depăşirea obstacolului:
ANEXA nr. 5: SCHIŢA PROBEI PRACTICE nr. 2
ANEXA nr. 6: FIŞĂ CENTRALIZATOARE DE ARBITRAJ
Echipajul: .................
(unitatea de învăţământ)
Judeţul: .......................
A)PROBA TEORETICĂ: ............... puncte
B)PROBELE PRACTICE
1.B.1. Transportul asistat al unui accidentat aşezat pe targă, pe distanţa de 50 m

Greşeală

Puncte de penalizare prevăzute

Reglementare

Puncte de penalizare aplicate

poziţionarea incorectă a salvatorilor faţă de victimă

1 punct/greşeală

Art. 35 alin. (1) lit. a)

 

manevre greşite de apucare a victimei

1 punct/greşeală

Art. 35 alin. (1) lit. a)

 

ridicarea şi aşezarea victimei pe targă fără comandă

2 puncte

Art. 35 alin. (1) lit. b)

 

neasigurarea sau asigurarea incompletă a victimei pe targă

2 puncte

Art. 35 alin. (1) lit. c)

 

abaterea tărgii de la poziţia orizontală pe timpul transportului

1 punct

Art. 35 alin. (1) lit. c)

 

alergarea pe timpul transportului victimei

2 puncte

Art. 35 alin. (1) lit. c)

 

depăşirea timpului de bază

 

Art. 35 alin. (5) lit. e)

 

transportul victimei în poziţie incorectă (cu capul în sens invers sensului de mers)

1 punct

Art. 35 alin. (1) lit. c)

 

poziţionarea incorectă a concurentului nr. 3 faţă de victimă pe timpul transportului

1 punct

Art. 35 alin. (1) lit. c)

 

TOTAL PUNCTE PENALIZARE

 
PUNCTAJ = 35 - ............... puncte penalizare = .................. PUNCTE
TIMP REALIZAT = ............... min ................ s
Arbitru principal,
.............................
(semnătura)
2.B.2. Deplasarea cu masca pe figură într-un raion cu obstacole, contaminat

Greşeală

Puncte de penalizare prevăzute

Reglementare

Puncte de penalizare aplicate

echiparea incorectă a măştii

2 puncte

Art. 40 alin. (4) lit. a)

 

ieşirea de pe traseu

2 puncte

Art. 40 alin. (4) lit. b)

 

căderea la trecerea gardului

2 puncte

Art. 40 alin. (4) lit. c)

 

atingerea sau dărâmarea jaloanelor

1 punct de fiecare jalon

Art. 40 alin. (4) lit. d)

 

depăşirea timpului de bază

 

Art. 40 alin. (4) lit. e)

 

depăşirea şanţului marcat

2 puncte

Art. 40 alin. (4) lit. f)

 

TOTAL PUNCTE PENALIZARE

 
PUNCTAJ = 35 - ................ puncte penalizare = ................ PUNCTE
TIMP REALIZAT = ........... min ...................... s
Arbitru principal,
.............................
(semnătura)
C)REZULTATE FINALE
PUNCTAJ TOTAL = PUNCTAJ (A+ B.1. + B.2.) = ................. PUNCTE
TIMP TOTAL REALIZAT = TIMP (B.1. + B.2.) = ................... min .............. s
Preşedintele juriului,
...........................
(semnătura)
Membrii juriului,
...........................
..........................
.........................
(numele, prenumele şi semnătura)
ANEXA nr. 7: GRUPAREA judeţelor participante la etapa interjudeţeană
1.Bacău, Neamţ, Vaslui
2.Botoşani, Iaşi, Suceava
3.Brăila, Buzău, Vrancea
4.Constanţa, Galaţi, Tulcea
5.Argeş, Prahova, Dâmboviţa
6.Călăraşi, Ialomiţa, Ilfov
7.Mehedinţi, Dolj, Vâlcea
8.Giurgiu, Teleorman, Olt
9.Gorj, Hunedoara
10.Timiş, Arad, Caraş-Severin
11.Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj
12.Maramureş, Satu Mare, Sălaj
13.Alba, Sibiu, Mureş
14.Braşov, Harghita, Covasna
15.Municipiul Bucureşti
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 376 din data de 26 iunie 2013