ORDIN nr. 187 din 13 martie 2015 privind efectuarea formalităţilor de sosire/plecare în/din porturile româneşti a navelor de navigaţie interioară
În temeiul prevederilor art. 12 lit. r) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 123, 130 şi 131 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1
Scopul prezentului ordin este acela de a reglementa efectuarea formalităţilor de sosire/plecare a navelor de navigaţie interioară, care sosesc/pleacă în/din porturile româneşti, indiferent de pavilionul pe care îl arborează.
Art. 2
Termenii folosiţi în prezentul ordin şi în anexele la acesta au următorul înţeles:
a)aviz de sosire/plecare - documentul prin care proprietarul/operatorul/agentul sau conducătorul navei informează căpitănia portului/oficiul de căpitănie despre sosirea/plecarea navei în/din port, prevăzut în anexa nr. 1;
b)declaraţia generală - documentul de bază la sosire şi la plecare, care furnizează informaţiile cerute de autorităţile publice, referitoare la navă, prevăzut în anexa nr. 2;
c)formalităţi de sosire/plecare în/din port - condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o navă la sosirea sau plecarea într-un/dintr-un port, pentru obţinerea acordului căpităniei portului/oficiului de căpitănie de acostare/ancorare, respectiv plecare în/din port;
d)lista de echipaj - documentul de bază care furnizează autorităţilor publice informaţii referitoare la numărul şi la componenţa echipajului la intrarea şi la plecarea unei nave, prevăzut în anexa nr. 3;
e)lista de pasageri - documentul de bază care furnizează autorităţilor publice informaţii referitoare la pasageri, la intrarea şi plecarea unei nave, prevăzut în anexa nr. 4;
f)mijloace electronice de comunicaţii - sisteme de comunicaţie care permit transmiterea unor documente scrise ce păstrează înregistrată informaţia pe care o conţin, care nu poate fi reprodusă şi nici schimbată în mod unilateral, precum şi sistemele care permit introducerea/transmiterea datelor în format electronic;
g)permis de acostare - documentul emis de căpitănia portului/oficiul de căpitănie navei care soseşte din voiaj, prin care se confirmă că nava a efectuat formalităţile legale şi i se permite acostarea/ancorarea în port. Acesta poate fi şi în format electronic;
h)permis de plecare - documentul emis de căpitănia portului/oficiul de căpitănie navei care pleacă în voiaj, prin care se confirmă că nava a efectuat formalităţile de plecare şi i se permite plecarea din port. Acesta poate fi şi în format electronic;
i)RoRIS - servicii de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) din România.
Art. 3
(1)Navele de navigaţie interioară, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, nu pot intra/pleca în/dintr-un port românesc decât după efectuarea formalităţilor de sosire/plecare.
(2)Formalităţile de sosire/plecare constau în completarea datelor solicitate în aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor" de pe portalul www.RoRIS.ro şi transmiterea, în prealabil, a acestora către centrul/filiala RoRIS al/a portului de sosire/ plecare, de către proprietarul/operatorul/agentul ori de conducătorul navei/convoiului.
(3)Când în convoi se află şi alte nave cu echipaj, se vor introduce în aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor" datele referitoare la echipaj pentru fiecare dintre acestea.
(4)Corectitudinea şi validitatea datelor introduse în aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor" intră în sarcina proprietarului/operatorului/agentului ori a conducătorului navei/convoiului.
(5)Operatorul RIS va verifica corectitudinea datelor primite prin compararea acestora cu datele existente în aplicaţiile "Nave" şi "Personal navigant". În cazul în care nu se completează toate datele solicitate de aplicaţie sau datele introduse nu sunt corecte, operatorul RIS nu va salva/confirma voiajul în aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor", iar nava nu primeşte acordul căpităniei portului/oficiului de căpitănie de plecare din port.
Art. 4
(1)În cazul în care în mod excepţional, din motive tehnice, datele nu pot fi transmise/recepţionate folosind aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor" de pe portalul www.RoRIS.ro, pentru a respecta prevederile art. 3 alin. (1) formalităţile de sosire/plecare constau în transmiterea, în prealabil, căpităniei/oficiului de căpitănie a/al portului respectiv a următoarelor documente:
a)avizul de sosire/plecare;
b)declaraţia generală;
c)lista de echipaj;
d)lista de pasageri, după caz;
e)documente care să conţină informaţii referitoare la mărfuri periculoase.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) se vor transmite prin mijloace electronice, iar în cazul în care nava sau proprietarul/operatorul/agentul acesteia nu dispune de mijloacele electronice de comunicaţii sau de orice alte mijloace de transmitere, aceste documente vor fi depuse la căpitănia portului/oficiul de căpitănie de către conducătorul navei sau de către proprietarul/operatorul/agentul navei.
(3)În cazul convoaielor de nave împinse sau remorcate şi al formaţiilor în cuplu se va depune "declaraţia generală" pentru toate unităţile din convoi, întocmită de proprietarul/ operatorul/agentul sau de conducătorul navei care asigură propulsia.
(4)În cazul în care din convoi fac parte şi alte nave cu echipaj, conducătorul convoiului va întocmi liste de echipaj pentru fiecare dintre acestea, care se vor anexa la declaraţia generală completată şi înaintată pentru nava propulsoare.
Art. 5
(1)Formalităţile de sosire se vor efectua în maximum 12 ore de la sosire, dar înainte de începerea operaţiunilor de încărcare/descărcare, bunkeraj, reparaţii, schimb de echipaj sau aprovizionarea cu materiale/alimente.
(2)Pentru navele de transport pasageri, care efectuează curse de zi regulate între porturi româneşti, transmiterea datelor solicitate în aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor" de pe portalul www.RoRIS.ro către centrul/filiala RoRIS al/a portului de plecare se va face la fiecare plecare în voiaj.
(3)În cazul în care, în mod excepţional, din motive tehnice datele nu pot fi transmise folosind aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor" de pe portalul www.RoRIS.ro, navele de transport pasageri, care efectuează curse de zi regulate între porturi româneşti, vor depune declaraţia generală la căpitănia portului/oficiului de căpitănie unde staţionează pentru înnoptare.
(4)Pentru navele fără echipaj, lăsate din convoi în port sau în alte zone, supravegherea, paza şi integritatea acestora şi a mărfii sunt în responsabilitatea proprietarilor/operatorilor navelor.
Art. 6
Sunt exceptate de la obligaţia de a efectua formalităţile de sosire/plecare navele aflate în una dintre situaţiile următoare:
a)navele aflate în tranzit şi al căror echipaj nu ia contact cu malul în următoarele 12 ore de la sosirea în port;
b)navele care aduc la remorcă, prin împingere sau cuplat, alte nave şi care ating portul numai pentru a lăsa ori a lua nave în/din convoi;
c)navele sosite în port sau în radă pentru adăpost ori în caz de forţă majoră şi al căror echipaj nu ia contact cu malul.
Art. 7
Pentru navele de navigaţie interioară, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, care sosesc/pleacă în/dintr-un port românesc acordul căpităniei portului/oficiului de căpitănie de acostare/ancorare, respectiv plecare în/din port este considerat momentul când:
a)operatorul centrului/filialei RoRIS eliberează permisul de plecare/acostare în format electronic pentru navele care sosesc/pleacă în/din voiaj internaţional;
b)operatorul centrului/filialei RoRIS salvează/confirmă începutul/terminarea voiajului în aplicaţia "Raportarea electronică a voiajelor", pentru navele care navighează numai pe căile navigabile interioare din România.
Art. 8
Bacurile de trecere vor depune declaraţia generală şi lista de echipaj la fiecare 24 de ore. Acestea au obligaţia de a raporta căpităniei portului, prin radio, poziţia, numărul unităţilor rutiere de transport şi al pasagerilor aflaţi la bord înaintea fiecărei treceri.
Art. 9
(1)În cazul în care căpitănia portului dispune reţinerea unei nave, conform prevederilor legale, documentele navei vor fi depuse la căpitănia portului, iar conducătorul navei se va supune acestei dispoziţii.
(2)În cazul nerespectării dispoziţiei prevăzute la alin. (1), proprietarul/operatorul/agentul sau conducătorul navei este direct răspunzător, conform prevederilor legale.
Art. 10
Documentele în original ale navelor de navigaţie interioară se păstrează la bordul navelor.
Art. 11
(1)Formalităţile de sosire/plecare în/din port se tarifează conform prevederilor legale.
(2)Sunt exceptate de la plata formalităţilor navele prevăzute în art. 6.
Art. 12
Forma şi conţinutul avizului de sosire/plecare, declaraţiei generale, listei de echipaj şi listei de pasageri sunt prevăzute în anexele nr. 1-4, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 13
Autoritatea Navală Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 14
Prezentul ordin intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 15
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.473/2006 privind efectuarea formalităţilor de sosire/plecare în/din porturile româneşti a navelor de navigaţie interioară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 6 februarie 2007, cu modificările ulterioare, se abrogă.
-****-

p. Ministrul transporturilor,

Iulian Matache,

secretar de stat

ANEXA nr. 1:
ANTET COMPANIE
En-tete de la compagnie
AVIZ DE SOSIRE/PLECARE
AVIS D'ARRIVEE/DEPART
Prin prezenta vă informăm că:
Par le present on vous informe que le bateau:
Remorcher/Împingător ..................
Remorqueur/Pousseur
Pavilion .......................
Pavilion
Împreună cu navele: .....................
Avec les bateaux:
Va sosi/pleca în/din portul ........................... astăzi ...../...../.....
Arrivera/partira dans le/du port de ............... aujourd'hui (jj) (ll) (aa)
Destinaţia: .......................
Destination
Data (estimată de sosire la destinaţie): .....................
La date estimee pour arriver a la destination
Declar că nava este aptă pentru plecare şi că informaţiile sunt reale.
Je declare que le bateau est apte pour depart et que les informations sont reelles.
Conducător/Proprietar/Operator/Agent1) ....................
Conducteur/Proprietaire/Operateur/Agent
NOTĂ/NOTE:
1)Numele, prenumele/Nom, prenom.
ANEXA nr. 2:
ROMÂNIA
ROUMANIE
Căpitănia portului ................... Nr. ........ din ......... ora ..........
La capitainerie du port ............ No. ....... de .......... heure .......
DECLARAŢIE GENERALĂ
DECLARATION GENERALE

Nava .................

Data sosirii .......... ora ..............

Nom du bateau

Date d'arrive ......... heure ............

Pavilion ................

Operaţiunea de efectuat ..............

Pavillon

L'operation a effectuer

Tipul navei ................

Ultimul port de plecare4) ..............

Type du bateau

Le dernier port de depart

Portul de înmatriculare ...................

Situaţia certificatelor navei5)

Port d'attache

La situation des certificats du bateau

Nr. oficial ...................

AB) ................

Nombre officiel

CTNI) ................

Nr. ENI

CEMS)

Nombre ENI

Cantitatea combustibilului ...... tone

Proprietar ................

Quantite de carburant

Proprietaire

Conţinut sulf ...............

Operator .................

Contenu de soufre

Operateur

Puterea maşinii ..... HP ..... KW

Agent ...................

La puissance de moteur

Agent

Data construcţiei .................

Conducător .................

Date de construction

Conducteur

Lungime maximă ...............

Nr. echipaj .../.../...1)

Longueur de construction

Nombre d'equipage

Lăţime maximă ...............

Nr. pasageri2) ................

Largeur maxime

Nombre des passagers

Capacitate maximă de încărcare .........

Pescaj maxim sosire ................

Portee en lourd maximum

Tirant d'eau maximum a l'arrivage

Evenimente/accidente6) ...............

Cantitatea mărfii (nave de transport marfă autopropulsate), nr. /data documentului de însoţire a mărfii3)

.............................

Evenements/accidents.

Quantite de marchandise (les automoteurs transportant des marchandises) no/date des documents de la marchandise

 
împreună cu navele
avec les bateaux:

Nr.
No.

Barja
Barge

Pavilion
Pavillon

Armator
Armateur

Capacit. max. Portee en lourd max.

Cantitate
Quantite -tone-

Document de însoţire marfă

Nr./data/cantitatea3) Documents de la marchandise No./date/quantite

Pescaj
Tirant d'eau

Atestat de bord5)
Attestat de bord

ctni5)

          
Declar că informaţiile sunt reale.
Je declare que les informations sont reelles.
Conducător/Proprietar/Operator/Agent7) ...................
Conducteur/Proprietaire/Operateur/Agent
NOTĂ/NOTE:
AB) - atestat de bord/attestat de bord;
CTNI) - certificat tehnic de navigaţie interioară/certificat technique de navigation interieure;
CEMS) - certificat privind încadrarea navei cu echipaj minim de siguranţă/certificat relatif a l'encadrement du bateau avec l'equipage minimum de securite;
1) Se anexează lista de echipaj, iar în prima căsuţă se trece numărul membrilor de echipaj, în căsuţa a doua echipajul minim de siguranţă conform CEMS, iar în căsuţa a treia se trece rolul de exploatare (A1; A2 sau B)/Annexer la liste d'equipage et dans la premiere case on remplit le nombre de membres d'equipage, dans la deuxieme case on remplit l'equipage minimum de surete conformement au CEMS et dans la troisieme case on remplit le mode d'exploitation (A1, A2 ou B).
2) Se anexează lista de pasageri pentru navele de croazieră cu cabine/Annexer la liste des passagers pour les bateaux de croisiere avec cabines.
3) Se completează numai cu nr./data şi cantitatea din documentele de însoţire a mărfii/Completer le/la no/date/quantite dans les documents de la marchandise.
4) Se anexează permisul de plecare din port/Annexer le permis de depart.
5) Data expirării/lipsă/Inserer la date d'expiration/l'absence.
6) Se depune raport, în caz de evenimente sau accidente./Deposer le rapport en cas d'evenement ou accidents.
7) Numele, prenumele/Nom, prenom.
ANEXA nr. 3:
Compania de navigaţie ...................
La compagnie de navigation
LISTA DE ECHIPAJ
LISTE DE L'EQUIPAGE
Nava ..............
Le bateau ..................

Nr.
No.

Numele
Nom

Prenumele Prenom

Născut
Ne

Calitate/Funcţie
Qualite/Fonction

Cetăţenie Citoyennete

Carnet Serv. Nr.
Livret de service no.

Data
Date

Locul
Lieu

0

1

2

3

4

5

6

7

        
Conducător, ........................
Conducteur,
L.S.
ANEXA nr. 4:
Compania de navigaţie ...................
La compagnie de navigation
LISTA DE PASAGERI
LISTE DES PASSAGERS
Nava ..................
Le bateau ....................

Nr.
No.

Numele
Nom

Prenumele
Prenom

Născut/Ne

Cetăţenie
Citoyennete

Actul de identitate/Document d'identite

Data
Date

Locul
Lieu

Felul
Sorte

Seria
Serie

Nr.
No.

Organul emitent
Delivre par

          
Nave de pasageri cu cabine:
Pour les bateaux de passagers avec cabines:
Conducător, ...................
Conducteur,
L.S.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 194 din data de 24 martie 2015