Nr. crt. | Tipul de abatere/neregulă constatată | Descrierea abaterii/ neregulii constatate | Corecţia financiară/Reducerea procentuală aplicabilă |
1. | Nepublicarea unui anunţ de participare | Anunţul de participare nu a fost publicat în conformitate cu regulile aplicabile [de exemplu publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) atunci când aceasta este prevăzută de directive/legislaţia naţionalăi] | 100% 25% dacă publicarea unui anunţ de participare este prevăzută în directive şi acest anunţ nu a fost publicat în JOUE, dar au fost publicate suficiente informaţii care pot garanta că o întreprindere situată într-un alt stat membru poate avea acces la informaţiile relevante privind procedura de achiziţie publică respectivă, înainte ca aceasta să fie atribuită, astfel că această întreprindere să fie în măsură să prezinte o ofertă sau să îşi manifeste interesul în vederea obţinerii acestui contract. În practică aceasta înseamnă fie că anunţul de participare a fost publicat la nivel naţional (în conformitate cu legislaţia sau cu reglementările naţionale aplicabile), fie că normele de bază privind publicarea unui anunţ de participare au fost respectate. |
2. | Divizarea artificială a contractelor de lucrări/produse/servicii | Lucrările care urmează să fie executate sau bunurile/serviciile care urmează să fie livrate/prestate sunt divizate pentru ca procedura de achiziţie respectivă să nu mai fie sub incidenţa directivelor/legislaţiei naţionale şi pentru a nu face obiectul publicării anunţului de participare în JOUE aferent totalităţii lucrărilor, bunurilor şi serviciilor propuse a fi achiziţionate. | 100% 25% dacă publicarea unui anunţ de participare este prevăzută în directive şi acest anunţ nu fost publicat în JOUE, dar au fost publicate suficiente informaţii care pot garanta că o întreprindere situată într-un alt stat membru poate avea acces la informaţiile relevante privind procedura de achiziţie publică respectivă, înainte ca aceasta să fie atribuită, astfel că această întreprindere să fie în măsură să prezinte o ofertă sau să îşi manifeste interesul în vederea obţinerii acestui contract. În practică aceasta înseamnă fie că anunţul de participare a fost publicat la nivel naţional (în conformitate cu legislaţia sau cu reglementările naţionale aplicabile), fie că normele de bază privind publicarea unui anunţ de participare au fost respectate. |
3. | Nerespectarea (de către autoritatea contractantă) a termenului-limită de depunere a ofertelor sau a datei de primire a candidaturilor (din partea potenţialilor ofertanţi)ii | Termenul-limită de primire a ofertelor sau de primire a candidaturilor este mai scurt decât termenele fixate prin directivă/legislaţia naţională. | 25% dacă reducerea termenelor este mai mare de 50%; 10% dacă reducerea termenelor este mai mare de 30%; 5% pentru orice altă reducere de termene (corecţia financiară/reducerea procentuală poate fi între 2% şi 5%, în cazul în care natura şi gravitatea consecinţelor abaterii nu justifică o corecţie financiară/reducere procentuală de 5%.) |
4. | Potenţialii ofertanţi/candidaţi au la dispoziţie un termen prea scurt pentru obţinerea documentaţiei de atribuire | Timpul în care potenţialii ofertanţi/candidaţi dispun pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este prea scurt, ceea ce are ca efect crearea unui obstacol nejustificat în ceea ce priveşte asigurarea cadrului concurenţial al procedurii organizate. Corecţiile/Reducerile sunt aplicate de la caz la caz. Pentru determinarea ratei se va ţine cont de eventuale circumstanţe atenuante legate de specificitatea şi complexitatea procedurii de achiziţie, în special de sarcina administrativă suplimentară pe care o creează sau de dificultăţile întâmpinate în furnizarea documentaţiei de atribuire. | 25% dacă timpul de care dispun potenţialii ofertanţi/candidaţi pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este mai mic de 50% din termenul legal de primire a ofertelor 10% dacă timpul de care dispun potenţialii ofertanţi/candidaţi pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este mai mic de 60% din termenul legal de primire a ofertelor 5% dacă timpul de care dispun potenţialii ofertanţi/candidaţi pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este mai mic de 80% din termenul legal de primire a ofertelor |
5. | Nepublicarea prin erată a prelungirii termenelor de depunere a ofertelor sau a prelungirii termenului de primire a candidaturiloriii | Termenul de primire a ofertelor sau de primire a candidaturilor au fost prelungite fără a se respecta regulile de publicitate aplicabile în domeniu (respectiv publicarea în JOUE dacă procedura de atribuire intră sub incidenţa directivelor). | 10% Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 5% în funcţie de gravitate. |
6. | Cazul în care nu se justifică atribuirea unui contract prin procedura de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare | Autoritatea contractantă atribuie un contract de servicii recurgând la o procedură de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, dar această procedură nu este justificată în raport cu prevederile legale aplicabile. | 25% Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau la 5% în funcţie de gravitate. |
7. | În cazul în care se organizează o procedură de atribuire în domeniul apărării sau al securităţii naţionale pentru care se aplică prevederile Directivei 2009/81/CE/ legislaţiei naţionale şi nu este elaborată o justificare adecvată pentru nepublicarea unui anunţ de participare | Autoritatea contractantă atribuie un contract în domeniul apărării sau al securităţii naţionale recurgând la o procedură de dialog competitiv sau de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în cazuri în care circumstanţele nu justifică aplicarea unei astfel de proceduri. | 100% Corecţia/Reducerea poate fi diminuată la 25%, la 10% sau la 5% în funcţie de gravitate. |
8. | În anunţul de participare şi/sau în documentaţia de atribuire nu sunt menţionate criteriile de selecţie şi/sau criteriile de atribuire, după caz. | Anunţul de participare nu descrie suficient de detaliat criteriile de selecţie şi/sau nici în anunţul de participare şi nici în documentaţia de atribuire nu sunt descrise suficient de detaliat criteriile de atribuire şi ponderea acestora. | 25% Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau la 5% dacă criteriile de selecţie/atribuire erau enunţate în anunţul de participare (sau în documentaţia de atribuire, în ceea ce priveşte criteriile de atribuire), dar erau insuficient detaliate. |
9. | Prin anunţul de participare sau prin documentaţia de atribuire sunt stabilite criterii de selecţie/atribuire ilegale şi/sau discriminatorii. | În cazul în care operatorii economici sunt descurajaţi să participe la o procedură din cauza unor criterii de selecţie şi/sau atribuire ilegale stabilite prin anunţul de participare sau prin documentaţia de atribuire, de exemplu: Obligaţia ofertantului de a avea deja un sediu sau un reprezentant în ţara sau în regiunea respectivă. Obligaţia ofertantului de a avea experienţă în ţara sau în regiunea respectivă. | 25% Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în funcţie de gravitate. |
10. | Criteriile de selecţie nu sunt nici în legătură şi/sau nu sunt proporţionale cu obiectul contractului. | Când se poate demonstra că nivelul minim de capacitate tehnică solicitat nu este nici în legătură şi/sau nici proporţional cu obiectul contractului, astfel nu se poate garanta egalitatea de acces a ofertanţilor sau are ca efect crearea de obstacole nejustificate în ceea ce priveşte concurenţa. | 25% Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în funcţie de gravitate. |
11. | Specificaţii tehnice discriminatorii | Stabilirea de norme tehnice prea specifice nu permite asigurarea egalităţii de acces a ofertanţilor sau are ca efect crearea de obstacole nejustificate în ceea ce priveşte concurenţa. | 25% Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în funcţie de gravitate. |
12. | Definirea insuficientă a obiectului contractului | Descrierea din anunţul de participare şi/sau din documentaţia de atribuire este insuficientă ca să permită potenţialilor ofertanţi/candidaţi să determine care este obiectul contractului. | 10% Corecţia/Reducerea poate fi diminuată la 5% în funcţie de gravitate. În cazul în care lucrările executate nu au făcut obiectul unei publicări, pentru suma respectivă se aplică o corecţie/reducere de 100%. |